Nieuws van politieke partijen in Heusden over CDA inzichtelijk

3 documenten

28-06-2019: Financieel beleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Heusden 28-06-2019 06:39

Volgende week dinsdag de laatste raadsvergadering vóór de zomervakantie; afgelopen week de jaarlijkse raadsvergadering over de financiële jaarstukken van de gemeente. Achtereenvolgens kwamen aan de orde de jaarrekening en het jaarverslag, de eerste bestuursrapportage over 2019 en natuurlijk de Voorjaarsnota 2019. In de afgelopen twee weken heb ik daar al de nodige aandacht aan besteed. Bij de behandeling in de raad afgelopen dinsdag zijn er verder geen schokkende zaken aan de orde gekomen; wel de moeite waard om even terug te blikken, met name op de Voorjaarsnota.

Maar eerst de jaarstukken over 2018 die op zich goed konden worden afgesloten met een overschot van 1,9 miljoen (na de noodzakelijke budgetoverheveling). Op zich is dat uiteraard geen doel; het primaire doel moet zijn dat het beleid waarvoor geld is uitgetrokken ook wordt uitgevoerd. Maar dan nog, liever een overschot dan een groot tekort. In onze bijdrage aan de raadsdebat hebben we o.a. gesproken over het teruglopend ziekteverzuim onder het personeel (complimenten aan vooral de medewerkers), we hebben wederom aandacht gevraagd voor de samenwerking in Agrifood Capital (zorg voor meer bekendheid onder de doelgroep) en voor het peuterspeelzaalwerk in Elshout (goed nieuws van het college: mogelijk kan de peuterspeelvoorziening in Elshout toch open blijven). Ook hebben we aandacht gevraagd voor de grondexploitatie Schoolstraat-zuid in het centrum van Drunen. De projectontwikkelaar die daar bezig was woningbouw te realiseren heeft afgehaakt en de gemeente heeft nu dus weer de handen vrij om daar o.a. sociale woningbouw te realiseren, maar wij hebben ook gewezen op een mogelijke noordzuid-verbinding tussen Joost van den Vondellaan en de Schoolstraat (de huidige verbinding via de Jac. van de Meijdenstraat is nou niet bepaald optimaal te noemen).

Tot slot hebben wij uitvoerig stil gestaan bij het fietspad Zeedijk ter hoogte van het Koppelwiel en verder richting Doeveren. De kwaliteit van dit pad is in de afgelopen jaren erg slecht geworden, zo slecht dat de veiligheid van fietsers in gevaar dreigt te komen. Het pad staat op de nominatie om aangepakt te worden, maar dan pas in 2020. Wij hebben er bij het college op aangedrongen om dat nog dit jaar te doen en wij hadden daarvoor ook een motie opgesteld. Maar na de toezegging van de wethouder dat hij dit onderwerp nog eens nadrukkelijk gaat bekijken vonden we het niet nodig om die motie ook in stemming te brengen.

Bij de behandeling van de bestuursrapportage hebben we vraagtekens gezet bij het onderzoek naar de onderhoudstoestand van de vestingwallen. Niet dat wij die wallen niet belangrijk vinden, maar een onderzoek van bijna 1½ ton naar de stabiliteit van de wallen is toch wel erg veel geld, te meer omdat er in het verleden ook al diverse rapporten over het onderhoud van de wallen zijn verschenen. Verder hebben we aandacht gevraagd voor de herinrichting van recreatiepark de Schroef; er gaat daar veel veranderen nu de Prins Hendrikstraat ter hoogte van het park wordt opgebroken en bij het park wordt getrokken. Er blijft wel een fietsverbinding richting Lipsstraat, maar wat er verder staat te gebeuren, daar wordt nu met gebruikers e.d. over overlegd.

Tot slot de Voorjaarsnota, eigenlijk het belangrijkste stuk want dat gaat over het financieel beleid in de komende jaren. Toen de Voorjaarsnota een aantal weken terug verscheen waren we aanvankelijk best positief gestemd, maar bij nadere bestudering bleek toch dat er nog al wat onzekerheden waren. Nu is dat niet ongebruikelijk; immers het gaat over toekomstige ontwikkelingen, maar toch. De meicirculaire van het rijk over de uitkering Gemeentefonds was er nog niet en er waren nog al wat extra uitgaven, maar ook besparingen ingeboekt, die niet zo goed onderbouwd leken. Welnu, die meicirculaire is er nu wel en de resultaten daarvan waren voor Heusden niet ongunstig. Met name het extra geld voor de Jeugdzorg was een meevaller (8 ton in 2019 en 6 ton in de twee jaren daarna). De extra vergoeding voor Jeugdzorg in 2022 en verder is nog niet ingevuld, maar wij kunnen ons niet voorstellen dat de vergoeding dan in een klap zou komen te vervallen.

Daarnaast bood de schriftelijke beantwoording van de diverse technische vragen al veel meer duidelijkheid over de haalbaarheid en daarmee het realiteitsgehalte van de ingeboekte besparingen. Kortom, het gaat de goede kant op, maar dat betekent niet dat er nu veel ruimte is om veel extra geld uit te geven. Er zit nog veel aan te komen, denk alleen maar aan de uitvoering van de GOL-maatregelen, investeringen in onderwijshuisvesting en de toenemende kosten van wegenonderhoud en zo zijn er nog diverse plannen in de begroting die om uitvoering vragen. En daar zal de gemeente de komende jaren nog de handen aan vol hebben.

In totaal werden er 6 moties ingediend, waarvan er drie werden aangenomen en drie verworpen. Meest opvallend was wellicht de motie van D66/Groenlinks om diverse straten in het centrum van Drunen om te toveren tot zgn. fietsstraten, waarbij de fietser ruim baan krijgt en de auto dus ondergeschikt wordt. Die motie werd echter alleen door de indieners gesteund. Een motie van Heusden Transparant om een tijdelijke onttrekking uit de Algemene Reserve ten gunste van de Egalisatiereserve Afvalstoffenheffing in de toekomst niet terug te draaien werd alleen gesteund door HT en door het CDA. De overige fracties zijn van mening dat de kosten van afvalinzameling en afvalverwerking betaald moeten worden vanuit de opbrengst afvalstoffenheffing en overige afvaltarieven en dat de Algemene Reserve daar niet voor bedoeld is. Want dan zouden die kosten feitelijk betaald worden uit de algemene middelen (bijvoorbeeld de opbrengst OZB) en dat doet afbreuk van het aloude principe “de vervuiler betaalt”.

Overigens werden alle financiële stukken unaniem door de raad goedgekeurd en vastgesteld. Volgende week nog een korte raadsvergadering en dan is het weer tijd voor het zomerreces.

Drunen, vrijdag 28 juni 2019

Kees Musters

Vanaf de zijlijn

PvdA PvdA D66 CDA Heusden 03-03-2019 11:03

Door Marianne de Wild

We zijn bijna een jaar verder na de gemeenteraadsverkiezingen. De PvdA afdeling Heusden behield helaas maar 1 van de 2 zetels. Dat betekende ook geen deelname meer aan de coalitie. Het coalitieprogramma kunnen we wel grotendeels ondersteunen.

Het betekende ook dat ik na 12 jaar niet meer deel uit maak van de gemeenteraad. Dat was uiteraard wel voorzien, tijd voor wat jongere mensen. Maar gemeentepolitiek heeft nog steeds mijn interesse en betrokkenheid. En er is een duidelijke link met wat er tijdens de laatste drie periodes allemaal heeft plaatsgevonden. Daarom is het mooi dat ik als fractie-ondersteuner ons raadslid Ronald Heesbeen van dienst kan zijn.

Maar…de positie is heel anders. Meer gelegenheid tot beschouwing en meer vanaf de zijlijn.

 

Raadsvergadering 19 februari 2019.

Het was geen volle agenda. Dat is eigenlijk wel de trend het afgelopen jaar. Blijkbaar zijn er niet voldoende punten om aan de raad voor te leggen. De vraag laat zich stellen of het college niet een te groot mandaat heeft, waardoor zij zonder de uitspraken van de raad te werk kan gaan. Met het risico dat ook de politieke vragen niet meer aan de raad voorgelegd worden.

Maar mogelijk zit er nog heel veel in de pijpleiding.

De agenda telde twee bespreekstukken (B). Waarvan de kadernota reclame meteen bij het vaststellen van de agenda werd afgevoerd. In de informatievergadering was al gebleken dat de meerderheid van de raad de nota nog niet rijp vond voor de raadsvergadering.

Kadernota reclame.

Het standpunt van de PvdA-fractie is dat er t.a.v. de reclame helemaal geen kadernota nodig is. Er zijn een aantal beleidsregels en verordeningen die een en ander goed kunnen regelen. Scherp die aan als het nodig is.

Volgens ons wordt het maken van een kadernota aangegrepen omdat er ergernis is over de sandwichborden en de slordige manier waarop daar mee wordt omgegaan. De wethouder heeft daar klachten over gehad. De klachten gaan over verrommeling: te veel bij elkaar, vlak bij een kruising en/of rond paaltjes met verkeersborden, waardoor het bord afleidt van het verkeersteken. Allemaal heel begrijpelijk. Maar ooit vroeg je (ook voor de verkiezingsborden) een evenementenvergunning aan en daarvoor betaalde je leges. Dan mocht je ongeveer 20  borden plaatsen door de hele gemeente maar niet in de vesting. Zoveel dagen voor het evenement en binnen zoveel dagen na het evenement weer opruimen. Prima regeling toch? Maar mensen moeten zich eraan houden. Dus goede instructie en zicht op naleving.

De PvdA vindt het belangrijk dat organisaties hun boodschappen via de sandwichborden kunnen blijven uiten. Het door de wethouder aangegeven alternatief van vaste plaatsen met borden waar verenigingen hun mededelingen kunnen doen, wijzen we van de hand als vervanging voor de sandwichborden. Geeft meer regels waar iemand mee aan het werk moet.

Beleidsplan samen armoede en schulden aanpakken.

Dit is natuurlijk een onderwerp dat de hele raad ter harte gaat. Er was ruim de tijd voor bespreking.

Meerdere fracties vonden de inhoud van de beleidsnota sympathiek, maar miste concrete uitvoeringsplannen. Met name D66 pleitte voor het maken van een kadernota. Een daarvoor ingediende motie van D66, GL en CDA werd verworpen.

Wat de PvdA betreft vinden we dat de vorm de inhoud moet volgen. Zoals de wethouder aangaf hebben vele partners vanuit het sociaal domein meegewerkt aan de beleidsnota. Hij zou de nota kunnen vertalen naar een gezamenlijke visie, gezamenlijke aanpak en een gezamenlijke prioriteitstelling van deze partners (integraal). Dan geeft een gezamenlijke evaluatie de concrete informatie waar men behoefte aan heeft. Dit om te kunnen beoordelen of men tevreden is over het gevoerde beleid.

Hoewel er ooit afgesproken is bij de financiële kaderstelling voor de raad, dat er geen aparte potjes voor bepaalde projecten gevormd zouden worden (zonder concreet uitvoeringsplan dus) werd nu toch van verschillende kanten aangespoord dat met de niet gebruikte “Klijnsma-gelden” voor kinderen in armoede situaties, wel te doen. De wethouder riep op om dan met concrete projecten voor de besteding van het geld te komen.

Algemene instemming was er voor een motie die oproept tot een onderzoek over de rente die de Kredietbank rekent. De Kredietbank verstrekt leningen aan mensen in een kwetsbare situatie zodat zij kunnen komen tot een financieel gezonde situatie. De Kredietbank hanteert echter een percentage tussen de 6.2% en de 9.5%, omdat het risico op niet terugbetalen bij deze doelgroep hoog is. Maar omdat deze rentepercentages niet aansluiten bij de doelstelling van de leningen, komt er nu een onderzoek naar de effecten van een eventuele renteverlaging.

Ook was er algehele instemming voor de motie om de effecten weigeringsgronden m.b.t. schuldhulpverlening te onderzoeken en de resultaten voor de begrotingsvergadering aan de raad kenbaar te maken.

De overige agendapunten werden snel afgehamerd en de nieuwe fractie-ondersteuner voor Heusden Transparant werd voorgesteld.

Op naar het afsluitende drankje en het napraten.

Felicitatie voor wethouder van de Poel.

Ondertussen is bekend dat de wethouder het uitvoeringsplan voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) heeft ondertekend. Wat ons betreft een mijlpaal in het hele proces van die ontwikkeling.

Het bericht Vanaf de zijlijn verscheen eerst op PvdA Heusden.

CDA Heusden tegen GOL-plannen. Hoezo geen reuring?

CDA CDA Heusden 24-02-2018 10:41

In tegenstelling tot de oorspronkelijke doelstelling bevorderen de huidige GOL-plannen de doorstroom op de A59 niet. En we verwachten meer sluipverkeer. CDA Heusen heeft daarom bij de behandeling van de GOL-plannen in de gemeenteraad tegen de GOL-plannen gestemd. Eerst dienen de gevolgen voor alle woonstraten uitgewerkt te worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.