Nieuws van CDA in Hollands Kroon inzichtelijk

9 documenten

CDA fractie vergadert in Anna Paulowna op 23 september 2020.

CDA CDA Hollands Kroon 14-09-2020 20:17

De fractie van het CDA vergadert opwoensdag 23 september a.s.De vergadering is openbaar, begint om 20.00 uur en vindt plaats in de Samenvaartkerk te Anna Paulowna/Breezand (Molenvaart 421).Aan de orde komt o.a. de agendavoor de raadsvergadering van donderdag 1 oktober a.s. De stukken voor de raadsvergadering staan (binnenkort) op de website van de gemeente. Op het moment van verspreiding van dit bericht is de raadsagenda nog niet bekend. De verwachting is dat op de agenda o.a. het concept van de Regionale Energie Strategie (RES), de sportcampus te Wieringerwerf en de toekomst van Veerburg te Anna Paulowna komen te staan. Ook als u met de fractie wilt spreken over andere onderwerpen is dat uiteraard mogelijk (graag aanmelden, zoals hiervoor aangegeven). Vanwege de coronamaatregelen is beperkt bezoek mogelijk. Laat de secretaris van de fractie, Jan Willem van der Klugt (06-51541700) daarom tijdig weten of u het overleg komt bijwonen. Bij teveel bezoekers kan het zijn dat gekozen zal moeten worden voor digitale deelname van de bezoekers. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon sjaakvriend@hollandskroon.nl

CDA houdt fractievergadering in de Cultuurschuur op 26 augustus.

CDA CDA Hollands Kroon 16-08-2020 13:31

De fractie van het CDA houdt binnenkort haar eerste vergadering na het zomerreces. Vanwege de coronamaatregelen is beperkt bezoek mogelijk. Laat u a.u.b. de fractievoorzitterdaarom tijdig weten of u het overleg komt bijwonen (zie contactgegevens onderaan). Bij teveel bezoekers kan het zijn dat gekozen zal moeten worden voor digitale deelname van de bezoekers. De fractie van het CDA vergadert opwoensdag 26 augustus a.s.De vergadering is openbaar, begint om 20.00 uur en vindt plaats in de Cultuurschuur te Wieringerwerf (Loggersplein 1).Aan de orde komt o.a. de agendavoor de raadsvergadering van donderdag 3 september a.s. De stukken voor de raadsvergadering staan (binnenkort) op de website van de gemeente. Op het moment van verspreiding van dit bericht is de raadsagenda nog niet bekend. De verwachting is dat op de agenda diverse bestemmingsplannen voor kleinschalige ruimtelijke ontwikkelingen en het concept van de Regionale Energie Strategie (RES) komen te staan. Ook als u met de fractie wilt spreken over andere onderwerpen is dat uiteraard mogelijk (graag aanmelden, zoals hiervoor aangegeven). Met vriendelijke groet, Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon sjaakvriend@hollandskroon.nl

CDA EN VVD “LAAT DE AGRARIERS NIET BOETEN VOOR GANZENSCHADE”

CDA CDA VVD Hollands Kroon 05-07-2020 15:00

Het CDA Hollands kroonverenigt zich met nog 55 CDA en VVD afdelingen in een brandbrief aan het provinciebestuur van Noord-Holland. In de brief wordt geconcludeerd dat het bestuur de agrarische sector onterecht opzadelt met de lasten voor de extreem hoge ganzenpopulatie. In de brief doen zij een breed gedragen oproep om het besluit uit het coalitieakkoord te heroverwegen. Hierin zeggen zij dat bij de heroverweging samen met de verschillende partijen gezocht moet worden naar effectieve manieren om de ganzenpopulatie te verlagen. De verhoging van het eigen risico heeft een grote impact voor de sector. De argumentatie die wordt gebruikt door de provincie snijdt geen hout, daarbij wordt namelijk niet ingegaan op de extreem hoge schade door ganzen binnen Noord-Holland. Alleen in Friesland is de schade hoger. Daarnaast wordt de indruk gewekt dat agrariërs nu niet doen wat ze kunnen om de schade te voorkomen. Zo wordt geschreven: “Buiten het feit dat we dit een onterecht signaal vinden, is dit ook onwaarschijnlijk. Daarbij resulteert het verjagen van de ganzen vooral meer ganzen bij de buurman, de schade voor Noord-Holland blijft dus gelijk.” Naast de financiële schade voor de agrariërs is de hoge ganzen populatie ook slecht voor natuurgebieden, waterkwaliteit en andere soorten vogels. Verder gaat dit nieuwe besluit in tegen eerdere beloftes van de provincie om de schade te compenseren totdat het niveau van de ganzenpopulatie terug is op dat van 2005. Het is eerlijker om het eigen risico of een andere vorm van tegemoetkoming van de schade pas in te voeren op het moment dat het niveau daadwerkelijk bereikt is. “Op die manier zorgt GS dat alle partijen op een constructieve wijze samen kunnen werken aan het terugdringen van de ganzenpopulatie. Zonder dat partijen hierin in een (financieel) onverenigd deel van rekening betalen”.

CDA fractie vergadert 19 februari in Hippolytushoef.

CDA CDA Hollands Kroon 27-01-2020 20:06

De fractie van het CDA vergadert opwoensdag 19 februari a.s.De vergadering is openbaar en vindt plaats in de Hippolytuskerk te Hippolytushoef, Kerkplein 17.De vergadering begint om 20.00 uur. Aan de orde komt o.a. de agendavoor de raadsvergadering van donderdag 27 februari a.s.De stukken voor de raadsvergadering staan (binnenkort) op de website van de gemeente. Op het moment van verspreiding van dit bericht is de raadsagenda nog niet bekend. De verwachting is dat in ieder geval enkele principe verzoeken voor de huisvesting van tijdelijke medewerkers aan de orde komen. Ook als u met de fractie wilt spreken over andere onderwerpen bent u van harte welkom.

CDA fractie vergadert 19 februari in Hippolytushoef.

CDA CDA Hollands Kroon 27-01-2020 20:06

De fractie van het CDA vergadert opwoensdag 19 februari a.s.De vergadering is openbaar en vindt plaats in de Hippolytuskerk te Hippolytushoef, Kerkplein 17.De vergadering begint om 20.00 uur. Aan de orde komt o.a. de agendavoor de raadsvergadering van donderdag 27 februari a.s.De stukken voor de raadsvergadering staan (binnenkort) op de website van de gemeente. Op het moment van verspreiding van dit bericht is de raadsagenda nog niet bekend. De verwachting is dat in ieder geval enkele principe verzoeken voor de huisvesting van tijdelijke medewerkers aan de orde komen. Ook als u met de fractie wilt spreken over andere onderwerpen bent u van harte welkom.

Nieuwsbrief van de fractie over de raadsvergadering van 26 september 2019.

CDA CDA GroenLinks Hollands Kroon 30-09-2019 15:18

Donderdag 26 september stond de eerste raadsvergadering na het zomerreces op de agenda. Een overvolle agenda waardoor het presidium al besloten had om de agenda in 2 vergaderingen te behandelen. Het 2e deel staat voor dinsdag 8 oktober. Zoals gezegd een overvolle agenda waar meteen al een aantal vaststellingen van bestemmingsplannen werden afgehaald door de nieuwe regeling rondom stikstof. De zogenaamde PAS= Programma Aanpak Stikstof eist een meer uitgebreide berekening van de uitstoot van stikstof. Allereerst het verzoek van herziening bestemmingsplan Schelphorst 58 Wieringerwerf (aanvraag Imming) . Hier is een woning in een bedrijfspand gerealiseerd, in strijd met het bestemmingsplan Wieringerwerf. In de omgevingswet van onze gemeente is vastgelegd dat er geen nieuwe woningen meer gevestigd mogen worden op een industrieterrein. Dus ook niet op Schelphorst 58. Ruim vóór het zomerreces is hetzelfde voorstel in de raad aangehouden om de initiatiefnemer de gelegenheid te geven om te komen tot overeenstemming met de bedrijven in de buurt tot aanpassing van de milieucategorie. Op één na alle bedrijven wilden medewerking verlenen om de burgerwoning toch mogelijk te maken. Ook de verplaatsing van de functieaanduiding bedrijfswoning van Schelphorst 67 naar Schelphorst 58 is niet mogelijk. Hoewel het voor de betreffende familie een behoorlijke impact heeft kan het CDA en met hen de meerderheid van de raad, niet instemmen met de aangevraagde herziening van het bestemmingsplan. Dit agendapunt kan nog wel een staartje krijgen want de betreffende familie heeft aangekondigd om naar de rechter te stappen. Overigens heeft de voorzieningen rechter op 15 mei nog geen uitspraak gedaan over het bezwaar tot handhaving van de gemeente. De rechter liet mee wegen dat er nog gesprekken gaande waren tussen de gemeente en de familie Imming. Bij de behandeling van de zaak zal de rechter wel uitspraak gaan doen over de inhoudelijke beroepsgronden zoals de gedane toezeggingen (vertrouwensbeginsel) en het zicht op legalisatie. Verder op de agenda de afronding van de bedrijfsverplaatsing van de firma Luyt in de haven van Den Oever. Een dossier dat al sinds 2013, sinds het vaststellen van de overeenkomst Waddenpoort, loopt. De bedrijfsverplaatsing van Luyt was hier onderdeel van. Vertraging van het uitvoeren van de dijkverhoging van Den Oever zorgde voor het mislopen van een grote subsidie van de provincie. Verder kon de gemeente het lange tijd niet eens worden over het invullen van de afspraken rondom de verplaatsing. Het niet goed vastleggen van afspraken en het voor meerdere uitleg mogelijke maken van besluiten maakten het moeilijk tot een afronding te komen. Om het dossier af te ronden vroeg het college aan de raad een bedrag van € 350.000 voor nog te maken onkosten voor o.a. aanleg rioleringen, voor aanleg van de kadevloer en overige aanpassingen. Het CDA, maar ook meerdere andere partijen hadden moeite met dit bedrag. Het veroorzaakt bij onze fractie een naar gevoel maar alles overziende zijn we, met de meerderheid van de raad, het eens dat dit dossier afgerond moet worden. Het college kan met dit bedrag aan de slag om de verplaatsing af te ronden en de werkgelegenheid in de haven van Den Oever te behouden. Wel hebben we het college geadviseerd om voor het bouwen van het nieuwe dok door Luyt een bepaald termijn vast te leggen met een boetebeding. Of we er al zijn met het beschikbaar stellen van het gevraagde bedrag is nog maar de vraag want de wethouder verwacht nog een paar claims van Luyt in verband met bedrijfsschade die zij zeggen opgelopen te hebben door de vertraging van de uitvoering van het project. Een ander agendapunt, verhoging van het budgetplafond zorg en ondersteuning, zorgde voor vele vragen en vraagtekens bij de vraag van het college voor verhoging van het budgetplafond tot ruim € 19 miljoen. Vooral om dat er al eerder en verhoging gevraagd was door het college van € 2 miljoen en een korte tijd later werd dit opgehoogd naar € 2,6 miljoen, dit omdat IHK niet meer met verdere verliezen wil en kan werken. De verlenging van het contract met Incluzio Hollands Kroon (IHK) voor 2020 is door IHK niet meer te realiseren voor het door de raad vastgestelde plafond. Er wordt steeds meer beroep gedaan op vooral de jeugdzorg wat hoge kosten met zich meebrengt. Dit is een landelijk trend en dus ook in onze gemeente aan de orde. Hoewel onze gemeente nog steeds binnen het door de minister vastgestelde beschikbaar gestelde bedrag blijft, is het voor de alle partijen een zorg hoe er steeds een groter beroep gedaan wordt op de jeugdzorg en het daarvoor beschikbare budget. Als de gemeente het motto “Iedereen krijgt de zorg die hij/zij nodig heeft” blijft hanteren dan moeten we kijken hoe en wie de zorg blijft uitvoeren. Binnenkort zal de raad een beeldvormende vergadering wijden aan de inhoud en de uitvoering van de zorg voor de komende jaren. Het raadsvoorstel werd door de meerderheid van de raad aangenomen. Een motie om het gebruik van lachgas terug te dringen en eventueel te verbieden bij evenementen haalde het niet. Een meerderheid van de raad stemde tegen. Het CDA stemde vóór de motie maar dat was te weinig om voldoende steun te krijgen voor de motie. Op de agenda ook nog het afscheid van Groen Links raadslid Peter Fekkes. Hij kan de activiteiten van zijn eigen bedrijf en die van raadslid niet langer op een goede manier combineren. Daarom heeft hij besloten om zijn raadslidmaatschap op te geven. Zijn opvolger wordt oud raadslid Jan Eichhorn, die van 2014 tot 2018 ook al in de raad zat. Op de raadsvergadering van 8 oktober o.a. op de agenda het vaststellen van beleidsmaatregelen tijdelijke medewerkers, de 2e bestuursrapportage (berap), cultuureducatie en ontwikkeling IKC in Hollands Kroon. Namens de raadsfractie, Hans van Tongerlo

Nieuwsbrief van de fractie april 2019

CDA CDA Hollands Kroon 04-05-2019 18:35

Raadsvergadering 25 april De raadsvergadering bestond bijna in het geheel in het teken van het verzoek om het bestemmingsplan te wijzigen om op het perceel Schelphorst 58 een bedrijfswoning toe te staan. Een woning die enkele jaren geleden zonder vergunning en in strijd met het bestemmingsplan is gerealiseerd en in gebruik genomen. Gelet op de ingrijpende gevolgen voor het betrokken gezin heeft ook onze fractie met dit verzoek geworsteld. Reeds in 2006 heeft de raad van de voormalige gemeente Wieringermeer besloten dat op de bedrijventerreinen geen (nieuwe) bedrijfswoningen meer toegestaan werden. Ook in andere (voormalige) gemeenten zijn vergelijkbare besluiten genomen. Het niet toestaan van (nieuwe) bedrijfswoningen is ook opgenomen in latere bestemmingsplannen, zoals in het onderhavige bestemmingsplan Wieringerwerf 2009. Ook in de omgevingsvisie van de gemeente Hollands Kroon is vastgelegd dat nieuwe bedrijfswoningen op bedrijventerreinen niet zijn toegestaan. Het toestaan van een nieuwe bedrijfswoning is dus evident in strijd met het gemeentelijk beleid. Gelet op de ingrijpende gevolgen voor het betrokken gezin is ondanks vorenstaande bezien of een oplossing in deze situatie denkbaar is. Het wijzigen van het bestemmingsplan, zoals verzocht zal moeten leiden tot een wijziging van gemeentelijk beleid en de omgevingsvisie. Want als in dit geval de bedrijfswoning wordt toegestaan, waarom in andere gevallen dan niet (precedentwerking)? In alle gevallen zal een nieuwe bedrijfswoning leiden tot een beperking van naastgelegen planologisch toegestane bedrijvigheid. Gelet op de strijdigheid met het ruimtelijk beleid (van de raad) en de belangen van naastgelegen bedrijven en het algemeen ruimtelijk belang stelde het college voor het verzoek af te wijzen. Onze fractie kwam tot de conclusie dat het college niet anders kon. Omdat meerdere partijen in de raad het college vroegen om een oplossing te zoeken dan wel in gesprek te gaan met verzoeker en adviseurs om alle (on)mogelijkheden met elkaar te verkennen, is na een korte schorsing door onze fractie het college gevraagd dit te doen en gelet daarop het besluit uit te stellen (verzoeker was akkoord met uitstel). Hiermee heeft het college ingestemd. Overigens is in het kader van de handhavingsprocedure door het college ook meer tijd gegund door de uitspraak van de rechtbank eerst af te wachten. In de raadsvergadering is de eerste bestuursrapportage vastgesteld. Deze kent ten opzichte van de begroting een positief saldo van ruim 4 ton. Tot slot is naast enkele hamerstukken een verordening op het gebied van de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving vastgesteld. Fractieondersteuner Na een wijziging van het Reglement van Orde eerder dit jaar is het mogelijk geworden per fractie een fractieondersteuner te laten benoemen. Daarmee werd (door ons bij de coalitiebespreking) beoogd de kleine fracties (bestaande uit 1 of 2 personen) in de gelegenheid te stellen extra menskracht te hebben voor het bijwonen van diverse vergaderingen (niet zijnde raadsvergaderingen). Dit ook om de reeds gegroeide praktijk in de vorige raadsperiode te formaliseren. Praktijk is (echter) dat ook grote(re) fracties een fractieondersteuner inmiddels hebben laten benoemen. Wij hebben als fractie besloten geen fractieondersteuner aan te wijzen. Vervanging van de fractie is niet aan de orde, omdat de fractie uit 5 personen bestaat en dus altijd wel een fractielid aanwezig is. Het idee om een fractieondersteuner mee te laten draaien ter voorbereiding op een eventueel raadslidmaatschap komt daarmee niet uit de verf. Daarbij komt dat als iemand dat wil hij/zij ook bij de meeste raadsbijeenkomsten aanwezig kan zijn omdat die openbaar zijn. En een fractieondersteuner krijgt alleen een vergoeding als hij als enige namens de fractie aanwezig is. In ons geval zal daarvan ook geen sprake zijn. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

Nieuwsbrief fractie maart 2019

CDA CDA VVD Hollands Kroon 15-02-2019 16:51

Raadsvergadering 28 maart Zorgbudget In deze raadsvergadering is besloten een hoger budgetplafond vast te stellen voor de zorg (bijdrage aan Incluzio). De afgelopen jaren heeft de gemeenteraad aanvullend middelen beschikbaar gesteld. Nu beter in beeld is hoe het zorgvolume zich ontwikkeld, is door het college voorgesteld het budget (vooraf) te verhogen. Daarmee blijft het budget overigens binnen de van het rijk te ontvangen gelden. Met Incluzio zijn daarnaast maatregelen afgesproken om tegenvallers te voorkomen. Omdat vooraf onduidelijk is wat de daadwerkelijke besparing is als gevolg van deze maatregelen is besloten een bedrag te reserveren voor tegenvallers. Tot slot hield het voorstel in dat de terugverdieneffecten van het stoppen met COWWI direct ten goede komt aan de zorg (tenslotte voert de gemeente de administratie nu zelf uit). Met de toezegging dat in een beeldvormende vergadering nader wordt ingegaan op de wijze en kwaliteit van zorgverlening door Incluzio heeft onze fractie met het voorstel ingestemd. Kadernota erfgoed Om te komen tot een gemeentelijke monumentenlijst heeft het college aan de raad een kadernota erfgoed voorgelegd. Aan de hand van een aantal criteria worden objecten beschermd die het verhaal van Hollands Kroon vertellen. De monumenten, die een provinciale status hadden worden sowieso gemeentelijk monument. Na verloop van tijd wordt ook voor die objecten de toets gedaan in hoeverre zij een bijdrage leveren aan het verhaal van Hollands Kroon. De nota gaat er vanuit dat een object gemeentelijk monument wordt als de eigenaar daar vrijwillig aan meewerkt. Met de toezegging dat onderzocht wordt of dit juridisch wel kan (gelet op jurisprudentie) heeft onze fractie ingestemd met de kadernota. De raad wordt nader geïnformeerd over de uitwerking. Verordening burgerinitiatief Op basis van een overdrachtsdocument van de raadswerkgroep bestuurlijke vernieuwing is in het coalitieakkoord opgenomen dat ruimte wordt geboden voor een burgerinitiatief. Als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, kunnen inwoners bewerkstellingen dat een onderwerp op de raadsagenda komt. In coalitieverband is echter niet afgestemd onder welke voorwaarden dit mogelijk wordt. Door de werkgroep bestuurlijke vernieuwing is een concept verordening opgesteld, waarbij minimaal 30 personen, ingeschreven als ingezetene in de gemeente een initiatief aan de raad kunnen voorleggen (bepaalde onderwerpen zijn overigens wel uitgesloten). Een deel van onze fractie had, net als de VVD fractie moeite met deze voorwaarden. Zo was geen leeftijdsgrens gesteld en kan dus bij wijze van spreken een grote familie een initiatief op de raadsagenda krijgen. Ook geldt geen randvoorwaarde als lokale betrokkenheid. Terwijl een initiatief plaatsgebonden kan zijn, kunnen dus de handtekeningen in de gehele gemeente worden opgehaald. Het risico bestaat dus dat de raad vindt dat een initiatief te weinig draagvlak heeft (vandaar de roep voor een hogere drempel, een leeftijdsgrens en eisen m.b.t. directe belangen). Dit risico kan averechts werken. Het is een verkeerd signaal als de raad een initiatief laat indienen om deze vervolgens af te serveren. Omdat de meerderheid van de raad zich wel in de uitgangspunten van de verordening kon vinden, is onze fractie uiteindelijk in zijn geheel akkoord gegaan. De werkwijze wordt in 2021 geëvalueerd. Motie kerktoren Oosterland De gemeente is met de Kerkrentmeesters van de protestante gemeente Wieringen in een juridische strijd gewikkeld omtrent het eigendom van de kerktoren van de Michaelskerk in Oosterland. In de Napoleontische tijd zijn alle torens van niet katholieke kerken eigendom geworden van de burgerlijke gemeente. Het college meende echter dat er bewijs zou zijn dat in de loop der tijd de protestante gemeente eigenaar was geworden van de toren. Van enig schriftelijk bewijs was en is echter geen sprake. Omdat de kerk niet meer gebruikt wordt voor kerkdiensten is de kerk voor een symbolisch bedrag overgedragen aan de Stichting Behoud Oosterlander Kerk, die de kerk in beheer heeft gegeven aan de Stichting Culturele Kring Wieringen. De protestante gemeente heeft dus ook geen enkel belang meer bij het eigendom van de toren (betreft rijksmonument). De toren is enkele jaren geleden ingrijpend onderhouden. Onze fractie is van mening dat de gemeente in deze zijn verantwoordelijkheid als eigenaar van de toren moest erkennen en de juridische strijd moet staken. Daartoe is door onze fractie een motie opgesteld, die door alle raadsfracties mede is ingediend. Dit resulteerde in een unaniem raadsbesluit. Diversen Tot slot zijn meerdere besluiten (hamerstukken) genomen. Het gaat onder andere om de begroting voor Veilig Thuis, een bestemmingsplan voor Hanedoes 9 Oude Niedorp, Oudeweg 2a-4 te Nieuwe Niedorp en Grasweg 1a te Anna Paulowna, de Nota Grondbeleid en een projectbudget 2019 voor de herstructurering Wieringerwerf. Dementievriendelijke gemeente Bij de behandeling van de begroting voor 2018 heeft de raad besloten van Hollands Kroon een dementie- en mantelzorgvriendelijke gemeente te maken. In navolging van andere gemeenten is de gemeente voornemens te werken met dementie ambassadeurs. Vrijwilligers die woonachtig zijn in een van de kernen in de gemeente en betrokken zijn bij die kern. Zij zijn daardoor op de hoogte van signalen en knelpunten uit de gemeenschap of zijn in staat die boven tafel te krijgen. Een dementie ambassadeur is het eerste aanspreekpunt voor personen die te maken hebben met dementie. Dit kunnen mensen met (beginnende) dementie zijn, hun mantelzorgers, familie of vrienden. De ambassadeur helpt om de doelen van het netwerk te realiseren en heeft affiniteit of ervaring met het onderwerp dementie. Als u interesse heeft om dementie ambassadeur te worden, dan kunt u dit melden bij ondergetekende. Ik zal dit dan via de griffie aan de gemeente doorgeven. Op 10 april a.s. vindt een informatie- en uitwisselingsavond plaats in de Keijzershoff, Vreedenhoff 66 te Anna Paulowna. Indien gewenst kan ik de uitnodiging aan u toesturen. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

Nieuwsbrief CDA fractie september

CDA CDA Hollands Kroon 08-10-2018 18:58

Raadsvergadering 27 september De eerste raadsvergadering na het zomerreces had een korte agenda. Met name het voorstel over de bijdrage voor de extra zorgconsumptie vergde veel tijd zodat toch sprake was van een avondvullend programma. Nadat eerder bleek dat er tekorten waren binnen de zorg over 2017 en deze door de raad moesten worden aangevuld, is door de raad aan het college opdracht gegeven om een analyse uit te voeren naar de zorgconsumptie. Uitgangspunt was en is dat wie zorg nodig heeft, deze ook moet krijgen. Daarnaast is vanaf de aanvang zwaar ingezet op preventie om in een later stadium du(urde)re zorg te voorkomen. De effecten daarvan zullen pas op langere termijnen (financieel) merkbaar zijn. Duidelijk is dat bij de start van de decentralisatie van de taken uitgegaan werd van minder zorg dan in de praktijk aan de orde is. Indicaties die niet in beeld waren, het onderbrengen van extra taken bij Incluzio en een stijgende jeugdzorgvraag maakt dat uit de analyse blijkt dat voor 2018 (maximaal) een extra bedrag van ruim 2 miljoen nodig is. De definitieve extra bijdrage wordt vastgesteld bij het vaststellen van de jaarrekening over 2018. Uit de analyse blijkt ook dat de geprognosticeerde extra benodigde middelen de jaren daarna afnemen. Gelet op de eertijds geformuleerde uitgangspunten is onze fractie akkoord gegaan met het beschikbaar stellen van deze extra bijdrage. Deze wordt gedekt vanuit enkele begrotingsposten en een onttrekking aan de reserve Sociaal Domein. Op initiatief van onze fractie is het te nemen besluit anders geformuleerd waardoor de raad unaniem akkoord ging. Het voorgestelde besluit was namelijk voor meerdere uitleg vatbaar en ging ook over het zorgconcept, terwijl het te nemen besluit alleen de extra gelden zou moeten betreffen. De Regionale Omgevingsdienst (RUD) voert taken op milieugebied voor gemeenten en provincie uit). De RUD kent over 2017 een positief resultaat, waarvan ruim 1 ton ten goede komt van de gemeente Hollands Kroon. Het bestuur van de RUD heeft voorgesteld om ongeveer de helft van dat positief resultaat te reserveren voor de kosten, die de RUD moet maken met het oog op de invoering van de Omgevingswet. Alternatief is dat bij de begroting voor 2019 de benodigde bijdrage moet worden opgenomen. Dat de RUD namelijk kosten moet maken met het oog op de invoering van de Omgevingswet (het betreft hier extra personele kosten) staat buiten kijf. Gelet daarop was het college van mening dat sprake is van een praktisch voorstel om bij het bestemmen van het resultaat over 2017 hierin reeds te voorzien. Helaas was het gelet op de vergaderdata niet meer mogelijk vooraf een advies te vragen aan de regionale adviescommissie (RRN). Onze fractie kon zich vindenin dit praktische voorstel. Met name het feit dat vooraf geen advies was gevraagd bij de RRN (blijkbaar een doel op zich) leidde bij meerdere partijen tot een kritische houding. Na een goede uitleg van onze wethouder was alleen de fractie van LADA tegen. Vanaf 2015 is onderzoek gedaan op de schaal van Noord-Holland-Noord naar de kwaliteit van de verblijfsrecreatie en de kansen en bedreigingen die deze sector kent. Het onderzoek heeft geleid tot een visie hoe om te gaan met verblijfsrecreatie in dit gebied. Er worden diverse deelgebieden onderscheiden, waarbij de kuststrook (niet verrassend) de meeste potentie kent. Er zijn criteria opgenomen om nieuwe initiatieven (of uitbreiding van bestaande verblijfsrecreatieve terreinen) te kunnen beoordelen. Ook is gekeken naar de bestaande voorraad. Voor Hollands Kroon moeten we constateren dat er met name kansen bestaan bij Waddenzee/IJsselmeer en Amstelmeer en dat voor het overige de verblijfsrecreatie voor bijna 80% perspectief arm is. Een grootschalig vakantiepark bij het Amstelmeer (zie ons verkiezingsprogramma) sluit dus goed op aan op de uitkomsten van dit onderzoek, maar ook dat was voor ons geen verrassing. Voor wat betreft de bestaande voorraad zal bezien moeten worden op welke wijze deze ontwikkeling kan worden gekeerd. Parken die geen enkel recreatief perspectief hebben zullen betrokken moeten worden in een discussie over een andere bestemming/invulling of sanering. Bij nieuwe initiatieven heeft onze fractie gepleit voor een terughoudende benadering, een goed business plan en het niet maken van dezelfde fouten die in het verleden zijn gemaakt. Daar waar op parken eigendom en exploitatie is losgelaten is veelal een park ontstaan die niet of nauwelijks meer recreatief wordt gebruikt. Dat op grond van het bestemmingsplan een recreatieve bestemming geldt, betekent niet dat daarvan ook sprake is. Dat heeft de praktijk wel geleerd en handhaven is dan een voortdurende en kostbare uitdaging (dit komt vooral door de verschillende eigendommen, waardoor het een continue proces blijft). Door onze fractie is dan ook bepleit goede privaatrechtelijke afspraken te maken bij nieuwe ontwikkelingen: eigendom blijft in eigendom exploitant en bij verkoop verplichte verhuur via de exploitant (alles af te dwingen met boete- en kettingbedingen). De kaders die opgenomen zijn in de visie zullen vertaald moeten worden naar wat dit voor de verblijfsrecreatie in de gemeente Hollands Kroon betekent. Wordt dus vervolgd. Tot slot zijn o.a. enkele bestemmingsplannen vastgesteld (hamerstukken). Inspreken bij de gemeenteraad Het inspreken bij de gemeenteraad krijgt vanaf deze maand een andere invulling. Tot nu toe werd ingesproken in de raadsvergadering. Dit werd als zeer onbevredigend ervaren. Het kost veel tijd in de raadsvergadering, een gesprek vindt niet plaats en inspreken komt vlak voor behandeling tijdens de raad; standpunten zijn dan meestal al bepaald. Besloten is met ingang van deze maand elke maand een spreekuur te houden op de dinsdag voorafgaande aan een raadsvergadering. Een soort beeldvormende vergadering. Daardoor is het mogelijk in gesprek te komen met de raad/inwoners en behoeven ook niet alle fractievergaderingen meer bezocht te worden. Tenslotte zijn alle fracties tijdens het spreekuur vertegenwoordigd/aanwezig. Raadsvragen voormalige gemeentewerf Wieringerwaard Ons bereikten berichten dat overlast wordt ondervonden omdat de voormalige werf in Wieringerwaard gebruikt wordt als hangplek door jongeren. Door de fractie is het college gevraagd hieraan aandacht te besteden. Raadsvragen woningen in het buitengebied Op 3 juli is door het college een memo aan de raad gezonden over het bouwen van woningen in het buitengebied. Uitgangspunt is niet bouwen in het buitengebied, als daarvoor geen noodzaak bestaat (uitleg, bedrijfswoning of toepassing Ruimte voor Ruimte). Maar uitzonderingen sluiten we niet uit. Na een principeverzoek voor de bouw van enkele woningen aan de rand van het dorp Nieuwe Niedorp waarop door het college in onze ogen terecht positief heeft mogen reageren, heeft het college kaders voor woningbouw in het buitengebied vastgesteld. Deze kaders komen onze fractie erg ruim over. En is het niet aan de raad om die kaders te stellen? Onze fractie heeft daarom het college een aantal vragen gesteld. Sjaak Vriend Fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.