De SP-fractie heeft samen met andere partijen stevig op de rem getrapt aangaande het plan voor posterboxen en digitale reclamezuilen in Gennep.

Die zouden de vertrouwde sandwich-borden moeten gaan vervangen maar volgens de partij gaat dat verenigingen klauwen vol met geld kosten, zo leerde navraag van SP-raadslid Hendrik Jan van Essen. Bovendien is de SP er niet van overtuigd dat reclamezuilen de verkeersveiligheid bevorderen, zoals het college van B&W belooft; eerder zouden de zuilen voor afleiding van verkeersdeelnemers zorgen.

Tijdens de raadsvergadering drongen SP, VVD, PvdA en D66 aan op annulering van het plan. Onduidelijkheid over wie er precies wanneer en hoe geïnformeerd en betrokken werd bij de totstandkoming van het voornemen, maakte dat een motie van genoemde partijen vooralsnog werd aangehouden.

Wel vond er een dag later een informatiebijeenkomst plaats over het onderwerp. Die heeft bij SP-raadslid Fake Mulder nog lang niet alle onzekerheid en twijfel weggenomen. ‘Van het idee dat verengingen sponsors moeten gaan zoeken, word ik niet heel erg blij. Want wat als die sponsors niet gevonden worden? Dan moeten de verenigingen het alsnog zelf betalen. Verder: die beoogde 50 posterboxen komen naar verluidt alleen op uitvalswegen en niet in de kernen. Dan zouden mensen zonder vervoer nooit weten wat er te doen is in Gennep. Vooralsnog ben ik sceptisch over het plan.’

Het wachten is nu op nadere informatie van de kant van het college. Tot die tijd hangt genoemde motie ‘boven de markt’.