https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1109719/507362/1010870.JPGZoals bekend heeft de BosBeek variant voor de ondertunneling in Maarsbergen de sterke voorkeur van de ChristenUnie fractie in de Utrechtse Heuvelrug en die van Provinciale Staten. De CU-fractie is dan ook zwaar teleurgesteld door het besluit van Provinciale Staten Utrecht op 13 maart 2017 om te kiezen voor de Westvariant.

Slechts 8 leden van ChristenUnie, SGP, Partij voor de Dieren en een lid van D66 stemden voor de BosBeek-variant. 41 Statenleden kozen voor de West variant met gesloten Tuindorpweg.  Ondanks alle inspanningen om de sterke punten van de BosBeek variant onder de aandacht te brengen, heeft het niet mogen baten. De Staten kozen voor de variant die op het oog de goodkoopste variant lijkt. Daarmee kiezen zij ook voor een open tunnelbak, die ruim baan geef aan het (zware) vrachtverkeer met tenminste vier rijstroken en opsluiting van de bewoners van de Engweg, die mogelijk ook nog een benzinestation voor hun deur krijgen.  Dick Karssen: "Een dag van diepe treurnis dat economie ver boven leefbaarheid wordt gesteld."

Op de site van de provinciale staten staat het verdere proces vermeld:

De volgende stap is het opstellen van een Provinciaal inpassingsplan (PIP). Dit is nodig om de variant uiteindelijk aan te kunnen leggen. Het proces om tot een PIP te komen ziet er grofweg als volgt uit:

Stap 1: voorontwerp Provinciaal inpassingsplan (PiP)

De eerste stap is gericht op een voorlopig ontwerp (VO) van de variant. Daarvoor worden onderzoeken verricht naar onder andere de ecologie, waterhuishouding, de opbouw van de bodem, de archeologie, de cultuurhistorie. Een VO is een detaillering van de voorkeursvariant en dat detailniveau is nodig om via de onderzoeken goed inzicht te krijgen in de gevolgen en de effecten van de variant. Die effecten worden doorgerekend aan de hand van de verfijnde ontwerpen. Met de resultaten van de onderzoeken wordt opnieuw bekeken of het VO verder aangepast moet worden om gevolgen te verzachten. Daarna kan het voorontwerp PIP afgerond worden. De onderzoeksperiode van de monitoring van de natuur bedraagt ten minste een volledig jaar, zodat alle seizoenen zijn gevolgd. De meeste onderzoeken kunnen parallel hieraan worden uitgevoerd. De totale doorlooptijd van alle onderzoeken bedraagt ca 1,5 jaar.

De gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug en ProRail worden in de gelegenheid gesteld een reactie uit te brengen op het VO. In deze periode kan een ieder via de inspraak reageren op het plan. Om iedereen in de gelegenheid te stellen zo goed mogelijk kennis te nemen van het plan, wordt aan het begin van de inspraakperiode een informatieavond georganiseerd.

Stap 2: ontwerp Provinciaal inpassingsplan (PIP)

De reacties worden betrokken bij het opstellen van het ontwerp-PIP. Daarna volgt een hoorzitting waarbij Provinciale Staten de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug hoort. Vervolgens wordt het ontwerp-PIP ter inzage gelegd, waarbij de mogelijkheid bestaat voor eenieder om zienswijzen in te dienen.

Stap 3: vaststelling Provinciaal inpassingsplan (PIP)

De zienswijzen worden betrokken bij het opstellen van het vast te stellen Provinciaal inpassingsplan (PIP). Iedereen kan over het voorgenomen besluit inspreken bij de Provinciale Staten vergadering.

De provincie Utrecht heeft de regie over het ruimtelijk planvormingsproces. Dat neemt niet weg dat de voorgaande stappen in het PIP proces worden voorbereid via een intensieve samenwerking op ambtelijk en bestuurlijk niveau door de projectpartners. De projectgroep bereidt het ambtelijk voor, waarna de stuurgroep (bestaande uit bestuurders van de provincie, ProRail en de gemeente) een besluit neemt over de te nemen stappen. Na instemming door de stuurgroep, nemen Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten besluiten over de te nemen stappen. Naar verwachting zal deze hele procedure ca 2 jaar duren.

Vervolgstappen tot en met uitvoering

Na het vaststellen van het Provinciaal inpassingsplan worden kabels en leidingen verlegd en de vergunningsprocedures doorlopen. Als de gronden zijn verworven en de procedures doorlopen, kan de aanbesteding starten. De gecontracteerde aannemer kan daarna starten met de bouw van de variant.

Informatie en inspraak

Gedurende het hele traject van voorbereiding zijn er diverse wettelijke inspraakmomenten. Omwonenden en belanghebbenden worden hierover rechtstreeks geïnformeerd. Daarnaast organiseren de Provinciale Staten op daarvoor geschikte momenten bijeenkomsten om inwoners en andere belangstellenden te informeren over het project.