Nieuws van GroenLinks in Overbetuwe over GroenLinks inzichtelijk

11 documenten

Kinderen in armoede | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 01-07-2020 00:00

Uit de jaarstukken die 30 juni in de gemeenteraad zijn behandeld blijkt dat een deel van de Klijnsmagelden niet besteed zijn. GroenLinks heeft een motie ingediend om een deel van deze gelden ter beschikking te stellen aan het Sociaal team dat hiermee creatief maatwerk kan bieden wanneer een schrijnende situatie van een kind daarom vraagt.

De Klijnsmagelden zijn een budget wat de overheid, op initiatief van toenmalig staatsecretaris Jetta Klijnsma, ter beschikking heeft gesteld aan gemeenten. De gemeenten kunnen dit budget inzetten om kinderen die in armoede opgroeien rechtstreeks middelen in natura te verstrekken zodat ook zij zich goed kunnen ontwikkelen.

GroenLinks vindt het onbegrijpelijk dat dit budget niet nog besteed is. Uit eigen werkervaring in de jeugdzorg heb ik voorbeelden van kinderen zijn die ’s ochtends voor school naar hun grootouders fietsen om te vragen of die een boterham voor ze hebben omdat hun (zwakbegaafde) ouders niet in staat blijken te zijn daar geld voor te reserveren. Of bijvoorbeeld een puber van 15 die al tien jaar zijn vader niet gezien heeft omdat die op de Antillen woont en geen geld heeft om een vliegticket te kopen, voor zichzelf of zijn zoon. Er zijn veel kinderen in armoede die nooit op vakantie kunnen, kinderen die uitgelachen worden op school vanwege hun kleding of kinderen die geen fiets hebben.

Onze gemeente kent een meedoen-regeling waarbij vier categorieën bedacht zijn waar de Klijnsmagelden voor gebruikt kunnen worden: zwemlessen, kledingpakketten, huiswerkbegeleiding en punten voor een webshop waar kinderen iets uit kunnen kiezen.

GroenLinks vindt dat de verdeling in deze vier potjes mensen die het eigenlijk niet nodig hebben stimuleert er toch gebruik van te maken en heel veel kinderen die zich vanwege armoedeproblematiek niet goed kunnen ontwikkelen buiten de boot vallen. Het geeft in onze ogen onvoldoende ruimte voor maatwerk daar waar nodig.

Het inmiddels goed professionaliseerde sociaal team heeft dagelijks te maken met deze kinderen. Daarmee zijn ze bij uitstek in staat om de inschatting te maken met welke hulp kinderen in armoede het meest geholpen zijn; of dit nu gaat om eten, kleding, sociale activiteiten of leermiddelen. Er blijven zich altijd situaties voordoen die vooraf niet te bedenken zijn.

Jaarstukken 2019 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 01-07-2020 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 30 juni stonden de Jaarstukken 2019 op de agenda. Hierin wordt teruggekeken op de financiën van 2019. Dat het de organisatie en accountant tijdens deze coronacrisis gelukt is om op tijd jaarstukken met een goedkeurende accountantsverklaring af te geven is een groot compliment waard, wat ik dan ook uitdeelde tijdens mijn inbreng.

Toch is GroenLinks ook bezorgd. Wij vragen ons namelijk al langere tijd af hoe we ervoor zorgen dat het in Overbetuwe ook goed leven blijft. Voor ons is dat meer dan de goedkoopste gemeente zijn. De tekorten in de jeugdzorg nemen toe en we wachten nog steeds op de uitvoeringsnota Overbetuwe samen. Over dat laatste onderwerp zegde de wethouder toe dat deze nog voor het zomerreces met de raad gedeeld gaat worden. Uit de jaarstukken blijkt dat er veel overblijft van de zogenaamde Klijnsma gelden. Dit is geld van het Rijk dat bedoeld is voor financiële ondersteuning aan kinderen, zoals bijvoorbeeld zwemles, een fiets, muziekles of voetbalschoenen. Carla van Kerkhof diende hiervoor een motie in. Hierover lees je meer in "Kinderen in armoede".

De geldberg waar we in Overbetuwe over beschikten wordt ingezet om de gaten te dichten maar lijkt nu op een wegsmeltende berg chocolademunten. Met het spaargeld is tijd gekocht, maar het ontbreekt nog steeds aan echte beheersing van de uitgaven. Wij houden dit uiteraard scherp in de gaten.

Woonwagenstandplaatsen stapje dichterbij | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks D66 Overbetuwe 14-06-2020 00:00

In Overbetuwe wordt hard gewerkt aan het organiseren van nieuwe woonwagenstandplaatsen. Voor deze specifieke groep moet passende woonruimte gevonden worden, onder andere naar aanleiding van verschillende juridische uitspraken. Nadat de raad in november 2018 een motie van D66 en GroenLinks Overbetuwe over dit onderwerp heeft aangenomen is het college aan de slag gegaan. Overbetuwe loopt met deze aanpak voorop in de regio.

Inmiddels is er door de raad een besluit genomen over het toewijzingsbeleid. Dit is een belangrijke stap in het proces naar een nieuwe woning voor woonwagenbewoners die nu noodgedwongen in een huis wonen.

Tegelijkertijd wordt er door het college gezocht naar locaties voor de nieuwe woonwagens. Naar verwachting komt het college in het eerste kwartaal van 2021 met voorstellen naar de raad. Uiteraard is het van groot belang dat de locaties worden gekozen in goede samenwerking met de omgeving. Wij kijken uit naar de voorstellen van het college en houden u op de hoogte.

Schrapdagen bureaucratie jeugdzorg; geen eindeloze protocollen meer | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 17-09-2019 00:00

Op 4 september vond de 2e landelijke schrapdag bureaucratie in de jeugdzorg plaats. De schrapdagen zijn een initiatief van oud-minister Rita Verdonk en worden gedragen door het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten). Per regio zijn jeugdzorgwerkers bij elkaar geroepen om aan te geven welke bureaucratische regels goede jeugdzorg belemmeren en geschrapt zouden kunnen worden. Het doel van de tweede schrapdag was om de bevindingen van de eerste schrapdag in mei te delen met bestuurders, politici en beleidsambtenaren.

De gemeente Overbetuwe was goed vertegenwoordigd. De wethouder (de heer Engels) was aanwezig, meerder beleidsambtenaren, en ikzelf, zowel in de hoedanigheid van uitvoerend hulpverlener als raadslid.

Opvallend tijdens deze dag was dat bleek hoe moeilijk het is om uit alle regels en protocollen de meest belangrijkste te filteren die geschrapt zou kunnen worden. Zinvol was het echter wel. De aanwezige wethouders wisten niet wat ze hoorden; goed bedoeld beleid wat vertaald in protocollen, formats en in te vullen lijstjes op het bureau van de jeugdwerker terecht komt. Arno Lelieveld, bestuurder van Jeugdbescherming Gelderland, sprak de mooie woorden: “ De kwaliteit van een jeugdzorgwerker is niet in een product uit te drukken.”

Jeugdzorgwerkers zijn hulpverleners en zij zijn geschoold om in het contact met hun cliënten een proces opgang te brengen dat kinderen ten goede komt. Voor elke hulpvraag ontstaat een ander proces en er dienen steeds andere acties ondernomen te kunnen worden. Hulpverlening is een dynamisch proces en in de jeugdzorg ook vaak een zeer grillig proces. Of deze processen in de juiste banen geleid kunnen worden hangt af van de professionaliteit en persoonlijkheid van de hulpverlener en de samenwerking met de ouders. Hier zou in de dagelijkse praktijk ruimte voor moeten zijn, maar deze is er nu niet.

Het overheersen van protocollen en de daarmee gepaard gaande bureaucratie is al langer een probleem in de jeugdzorg, maar sinds de decentralisatie naar de gemeenten is dit verergert. Jeugdhulpverleners hebben nauwelijks nog tijd om achter hun bureau uit te komen en laten zich daardoor veel te weinig aan de cliënten zien. Wel worden zij geacht beleid uit te voeren wat voor ouders bepaald wat ze moeten doen of laten voor hun kinderen. Natuurlijk ontstaat er zo weerstand tegen jeugdzorg!

Het moet anders! Daar is iedereen het over eens. Maar waar moet die verandering vandaan komen?

In de eerste plaats zullen, op basis van vertrouwen in de professionaliteit en deskundigheid van jeugdzorgwerkers, beleidsmakers meer ruimte moeten geven aan wat ingevuld kan worden op de werkvloer. Deze ruimte dient niet opgeslokt te worden door steeds verantwoording af te leggen door middel van lijstjes aanvinken en formats invullen. Hier zullen bestuurders, wethouders en beleidsambtenaren echt keuzes in moeten gaan maken.

Ten tweede zullen de jeugdzorgwerkers zelf ook kritischer moeten kijken naar waar ze hun tijd aan willen besteden en het gesprek hierover aan durven gaan met hun leidinggevenden.

En dan zijn er nog de gemeenteraden; ook zij moeten alert zijn zodat het beleid wat hun ter goedkeuring aangeboden wordt, leidt tot meer ruimte op de werkvloer en niet tot het tegenovergestelde. Gemeenteraden zullen hun eigen drift tot monitoring en het inzetten van meetmethoden die gepaard gaan met oplopende bureaucratie los moeten laten. Ook daar zal een cultuuromslag moeten plaatsvinden.

12 februari 2020 staat de 3e landelijke schrapdag gepland.

We gaan dan kijken wat de gesprekken hebben opgeleverd en welke acties eruit voortgekomen zijn. Het is de laatste schrapdag in deze serie. Ik hoop echter dat het slechts een begin is. Het begin van een gewoonte dat bestuurders en hulpverleners rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan waardoor beleid wat bedacht wordt de uitvoering ten goede komt en deze niet meer langer onmogelijk maakt. Ik blijf het gesprek in ieder geval voeren en ik hoop onze wethouder ook!

Visie GroenLinks op de zorgplannen van Overbetuwe | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 27-08-2019 00:00

Het voorstel van wethouder Engels is om de huidige zorgloketten op te heffen en te vervangen door één loket. Wij staan daar in principe positief tegenover. Op dit moment zijn er veel verschillende zorgloketten. Dat wil zeggen dat er nu voor één persoon of één gezin meerdere hulpverleningstrajecten los van elkaar actief kunnen zijn, wat vaak tot gevolg heeft dat hulpverleners langs elkaar werken en elkaars resultaten te niet doen.

De geplande verandering om één toegangspoort te vormen met teams die bestaan uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties,de consulenten èn het interventieteam van de gemeente maakt een integrale aanpak mogelijk. Meerdere deskundigen kunnen in die situatie gezamenlijk een inschatting maken van wat nodig is om een hulpvraag op adequate wijze aan te pakken en zorgen dat er samen gewerkt wordt en niet langs elkaar heen.

Daarbij is ook de voorgenomen samenwerking tussen voorliggende voorzieningen en 1ste en 2de lijn zorg een goede zaak. Veel van wat nu doorverwezen wordt naar dure zorgtrajecten kan opgepakt worden door voorzieningen die veel goedkoper zijn. Voorwaarde is wel dat de inschatting wat wel of niet kan door deskundige professionals gemaakt wordt. De teams kunnen hun werk alleen maar goed doen wanneer de professionals de ruimte hebben om te doen wat nodig is.

Aanvankelijk zullen de nieuwe sociale teams geen kosten besparen. Lopende hulpverleningstrajecten moeten afgemaakt worden en resultaten van een meer preventieve aanpak zullen pas na jaren merkbaar zijn.

Ook zal het nog langere tijd duren voordat de huisartsen te verleiden zijn om niet zelf na een gesprekje van 10 minuten door te verwijzen naar een duur traject, maar dit in overleg met het sociale team te doen, zeker wanneer deze al betrokken is.

Daarom is GroenLinks kritisch op de voorgenomen bezuinigingen en het misplaatste idee van het college dat het mogelijk is om vanaf 2020 forse bezuinigingen in de jeugdzorg op verantwoorde wijze door te voeren. Geforceerde bezuinigen hebben tot gevolg dat de teams hun werk niet naar behoren kunnen doen en daarmee zullen alle verwachtte voordelen uitblijven.

Concluderend: GroenLinks is voor de integrale aanpak met de sociale teams zoals de wethouder voorstelt. Groenlinks is het echter niet eens met de voorgenomen bezuiniging op de jeugdzorg.

Ook in Overbetuwe hoogoplopende tekorten voor jeugdzorg? | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 19-06-2019 00:00

“Kosten in de jeugdzorg rijzen de pan uit!” “Systeem jeugdzorg deugt niet!” “Kwetsbare jongeren in nood! Kreten die we bijna dagelijks op het nieuws horen en op voorpagina’s van kranten lezen. Hoe komt dat?

Vanaf 2016 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Deze opdracht ging gepaard met een flinke bezuiniging. Gemeenten pasten braaf hun begroting aan op deze bezuiniging. Ook in de gemeente Overbetuwe dacht men dat het allemaal goedkoper kon. Een groot deel van het werk zou overgenomen kunnen worden door vrijwilligers, er werden alleen nog maar kortdurende indicaties afgegeven voor jeugdzorg, de term ‘Eigen Kracht’ werd gebruikt om een vraag om doorverwijzing te weigeren en hulpbehoevende gezinnen kregen na een kort keukentafel gesprek met semi-professionals te horen waar ze wel of geen recht ophadden.

Hoe naïef konden we zijn?

Hoogopgeleide, deskundige professionals in de jeugdzorg hebben ondanks hun protesten lijdzaam moeten ondervinden hoe hun werkgevers zich lieten uitknijpen door gemeenten. Het had een onmogelijke taakverzwaring tot gevolg. Een taakverzwaring die ook nog eens gepaard is gegaan met een enorme toename van bureaucratische eisen. Eisen die voor gemeentelijke ambtenaren misschien nog wel te dragen zijn, maar voor een jeugdzorgprofessional niet te doen. De bureaucratische eisen gaan ten koste van de tijd én de kwaliteit die geleverd kan worden aan de hulpbehoevende gezinnen. Het resultaat is dan ook hoogoplopend ziekteverzuim en leegloop onder jeugdzorgprofessionals. Met als gevolg? Een systeem wat muurvast zit, enorme wachtlijsten, en organisaties die met de vinger naar elkaar wijzen om ingewikkelde problemen voor een jeugdige op te lossen.

En het meest wrange is dat de begrotingstekorten opnieuw voor rekening van de jeugdzorg lijken te komen.

Jeugdzorgkosten die de pan uit rijzen? Of is het andersom; begrotingstekorten die goede jeugdzorg onmogelijk maken?

GroenLinks blijft werken aan verandering! | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 23-10-2018 00:00

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen hebben we een prachtig verkiezingsprogramma geschreven waarvan we natuurlijk zoveel mogelijk willen verwezenlijken. En toen kwamen de eindeloze stroom raadsstukken, memo’s, inspraakreacties van inwoners, werkbezoeken, dorpsraadvergaderingen en talloze andere activiteiten op gang, waar wij iets mee ‘moeten’. Of is het willen? In ieder geval is het makkelijk om in al deze drukte onze eigen agenda te laten ondersneeuwen; de agenda met daarin wat wij zelf willen bereiken, los van wat er allemaal in de politieke actualiteit gebeurt.

Daarom hebben we onlangs met de steunfractie het verkiezingsprogramma er weer bij gepakt en van al de mooie plannen die daarin staan drie actiepunten gepakt waar we als eerst aan willen werken.

Dit zijn:

Meer diversiteit in het woningaanbod. Dus niet alleen eengezinswoningen bouwen, maar ook kangoeroewoningen, tiny houses, woningen voor alleenstaanden, senioren, eenoudergezinnen, jongeren en studenten. En die willen we niet alleen maar door projectontwikkelaars laten bouwen, er moet ook ruimte zijn voor bouw door groepen inwoners zelf.

Overbetuwe moet een voortrekkersrol in de regio gaan spelen naar CO2-neutraal. We willen dit in 2030/2035 bereiken, hiervoor moeten we in 2020 al 25% minder CO2 uitstoten dan in 1990.

De problematiek van mensen die vanuit de gemeente ondersteuning nodig hebben breder aanpakken dan vanuit één ‘hokje’. Dus mensen met schulden niet alleen helpen met hun geld anders uitgeven, maar ook met bijvoorbeeld eventuele psychische of sociale problemen die maken dat iemand snel in de schulden raakt.

Wat zou het mooi zijn als we deze drie punten over één, twee of drie jaar hebben gerealiseerd! Hierbij kunnen we hulp van specialisten goed gebruiken, dus wil je ons helpen; je bent meer dan welkom!

Los hiervan hebben we er, ook in de komende begrotingsbesprekingen, extra aandacht voor dat de fietspaden op drukke trajecten breder worden, dat er nu echt sociale huurwoningen in de gemeente bijkomen, dat mensen met weinig inkomen ook in geïsoleerde huizen met zonnepanelen kunnen wonen en inwoners veel meer te zeggen krijgen over hun eigen leefomgeving. Kortom, we blijven hard werken aan eerlijk delen, aan menselijke zorg, aan een duurzame toekomst en aan zeggenschap voor alle inwoners!

Hout snijden in de zorg | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 30-08-2018 00:00

Regelmatig krijg ik te horen dat ik als lokale politica te veel in ga op de uitvoering van de zorg. Als ik vraag waar het anders over zou moeten gaan krijg ik meestal het antwoord: “Wij begrijpen dan niet meer waar je het over hebt. ”

Tja, dat is inderdaad wel een dilemma. Politici en beleidsmakers die zich niet herkennen in een verhaal wat te inhoudelijk wordt, en tegelijkertijd uitvoerend hulpverleners in de (jeugd)zorg, zoals mijn collega’s en ik, die de steeds veranderende beleidsregels niet meer begrijpen. De laatste decennia zijn deze namelijk niet ten goede gekomen aan de uitvoering waar wij zo hard ons best voor doen. Integendeel; we moeten registreren, rapporteren, hebben zeer beperkte vrijheid en veel te weinig tijd om te doen wat nodig is voor onze cliënten. Het grootste deel van de uitvoering is in dienst komen te staan van het beleid.

En dat is nu precies de reden waarom ik politiek actief ben geworden! Ik wil een bijdrage leveren aan beleid dat in dienst staat van de uitvoering. Beleid dat helpt in plaats van tegenwerkt. Beleid dat hout snijdt.

Een mooi voorbeeld daarvan is een motie die GroenLinks er onlangs (eindelijk) doorgekregen heeft waarbij we vragen om meer jeugdzorgprofessionals in de kernteams. Ook hebben we een motie van Burger Belangen Overbetuwe over muziekprojecten op scholen mee ingediend op voorwaarde dat daar de werkdruk voor leerkrachten in meegenomen werd. En momenteel zijn we bezig om de kwaliteit van de uitvoering van de jeugdzorg op de politieke agenda te krijgen.

En ja, dan zullen we soms ook wat dieper in moeten gaan op die uitvoering. Dat doen we met een reden; ons beleid wordt er beter van.

Raadsvergadering coalitieprogramma en Kadernota | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 05-07-2018 00:00

Op dinsdag 3 juli vergaderde de gemeenteraad over het coalitieprogramma en de Kadernota. Over het coalitieprogramma hebben wij al eerder geschreven dat GroenLinks er blij mee is. Er staan verschillende punten in die wij ook belangrijk vinden. Bijvoorbeeld meer betaalbare woningen, in elk dorp 1 plek waar je terecht kunt voor hulp, aandacht voor duurzaamheid en een vrij liggend fietspad langs de Linge.

De Kadernota bepaalt de koers van de begroting voor het komend jaar en is daarom een belangrijk document. Met amendementen en moties kunnen politieke partijen deze koers nog bijsturen. Dit was dus het uitgelezen moment voor GroenLinks om belangrijke onderwerpen onder de aandacht te brengen en steun te krijgen voor uitvoering ervan.

Wij dienden de volgende 4 moties in:

Motie Investering Fietspaden 2.0

Motie Kaders Ruimtelijke plannen

Motie Fietspad langs de Linge

Motie Jeugdzorg kernteams

Al onze moties zijn aangenomen! Dit betekent dat het college aan de slag moet met de uitvoering ervan. Het realiseren van de idealen van GroenLinks komt hiermee weer een stapje dichterbij.

Het was een lange avond, maar ook succesvol. Niet alleen vanwege onze eigen moties, maar ook vanwege moties van andere partijen. Duurzaamheid, zorg, afval, cultuur, sport, ouderen: allemaal belangrijke onderwerpen waarover moties zijn aangenomen. Heeft u de tijd, leest u ze dan door via ibabs

Onze 4 raadsleden kijken terug op een lange, maar zeer succesvolle avond. Voor Carla, Rik en Hanneke was het de eerste keer dat ze een Kadernota behandelden. Onder de bezielende leiding van Hanno en met ondersteuning van de burgerleden en de rest van de steunfractie is alles goed verlopen. Dit team werkt samen aan verandering!

Terug naar de bedoeling | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 03-03-2018 00:00

Begin 2016 schreef ik een stukje in de nieuwsbrief van GroenLinks Overbetuwe over zuster van den Hurk. Een wijkverpleegkundige die vroeger werkte in het dorp van mijn jeugd. De reacties die ik daarop kreeg waren vooral gericht op mijn vermeende verlangen naar vroeger. Verlangen naar vroeger was echter niet wat ik beoogde met dit stukje.

De ontwikkelingen in de zorg zijn niet terug te draaien. Onwenselijk ook, als we dat zouden willen. Ik noemde zuster van den Hurk als een symbool van een allround professional, die nog de ruimte had om haar professie goed uit te oefenen. En dat is waar ik als (jeugdzorg) professional wel naar verlang. Zuster van den Hurk bepaalde wat nodig was aan de hand van de hulpvragen waarvoor men bij haar aanklopte. Dit in tegenstelling tot het huidige zorgsysteem, waar vanuit ivoren torentjes beleidsmakers bedenken wat er nodig is. En waar professionals, gedwongen in een keurslijf van bureaucratie en protocollen, in de uitvoering ervan vaak meer ontevredenheid creëren dan dat ze er mensen mee helpen.

Ik verwijs hiervoor naar het boek Verdraaide organisaties van Wouter Hart. Een prachtig boek waarin hij beschrijft hoe je bureaucratie weer terug kunt dringen en professionals kunt versterken.

Tijd voor verandering! Ook in onze gemeente! Ik hoop hier een bijdrage aan te kunnen leveren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.