Nieuws van Ouderenpartij Kerkrade over PvdA inzichtelijk

7 documenten

Alliantie Sociaal Verzet

Ouderenpartij Kerkrade Ouderenpartij Kerkrade VVD CDA PvdA Kerkrade 14-01-2019 08:31

Afschaffen WTCG-toelage (€ 125,-) wordt niet teruggedraaid.

Het College van B&W in Kerkrade is niet van plan om het besluit te herzien om de toelage van € 125,- die chronisch zieken en gehandicapten de afgelopen drie jaar kregen niet meer uit te keren. Het gaat in 2018 om een totaalbedrag van € 837.000,- . In Kerkrade kregen 6700 inwoners dit extraatje. Zeker 4000 van hen ontvangen nu niets meer. In 2015 beloofde wethouder Jongen nog om de toelage tot en met 2018 uit te keren. Schandelijk. Tijdens het spel verandert het gemeentebestuur de regels. ”Afspraak is afspraak” geldt blijkbaar niet voor de boven ons gestelde.

Het geld dat de Gemeente Kerkrade jaarlijks van de overheid ontvangt om de chronisch zieken en gehandicapten te compenseren voor de hoge ziektekosten die zij maken, gaat het College besteden om de tekorten in de jeugdzorg te dekken. Tegen deze andere besteding is veel verzet gekomen. Meer dan 2000 burgers tekenden een petitie en de gemeente ontving enkele honderden bezwaarschriften. Op 13 november vond een demonstratie plaats in het centrum van Kerkrade, waarbij wethouder Jongen de petitie in ontvangst nam.

Het intrekken van de WTCG-toelage is een van de 24 bezuinigingsvoorstellen in het sociaal domein die een werkgroep heeft samengesteld. Al deze voorstellen zullen ingrijpende gevolgen hebben voor de sociale voorzieningen waar veel burgers gebruik van maken.

Diverse politieke partijen en organisaties zijn tegen deze plannen in verzet gekomen. Onder de naam Alliantie Sociaal Verzet hebben de SP, Ons Kerkrade, de Ouderenpartij Kerkrade en Groen Links, alsmede de Katholieke Bond Ouderen en de FNV Parkstad Limburg de handen ineen geslagen.

Al op 7 september heeft deze Alliantie in een brief aan het College en de Raadsleden haar standpunten duidelijk gemaakt: zoek noodzakelijke bezuinigingen bij voorkeur buiten het sociaal domein en draai het besluit om de tegemoetkoming WCTG af te schaffen terug.

Noch een gesprek van de ASV met wethouder Jongen, noch het massale schriftelijke verzet, noch de demonstratie op 13 november heeft het College en de coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en Burgerbelangen van gedachten doen veranderen. In een brief d.d. 12 oktober laat het College aan de ASV weten dat zij “niet wenst terug te komen op haar ingenomen standpunt en aan de raad geen herzien voorstel zal voorleggen”. Ook het recente bericht dat Kerkrade 1,4 miljoen euro extra krijgt uit de landelijke stroppenpot, waardoor de WCTG-maatregel gecorrigeerd zou kunnen worden, verandert niets aan het genomen besluit. Een motie van wantrouwen in de Raad en een emotionele oproep van burger-insprekers maakten geen enkele indruk.

De ASV is niet van plan om haar verzet te staken. Integendeel. Veel burgers zijn boos en vinden het onbegrijpelijk dat er voor veel andere zaken wel heel veel geld wordt uitgetrokken. Tegelijkertijd worden de lasten (o.a. de OZB-belasting en het parkeren) verhoogd en het sociaal domein afgebroken. Een onzalig beleid. In de politieke arena, maar ook daar buiten zal de Alliantie de strijd voortzetten en de betrokken bestuurders en partijen op een kritische manier ter verantwoording roepen.

Sociaal Verzet - KerkradeKerkrade ...

Ouderenpartij Kerkrade Ouderenpartij Kerkrade VVD CDA PvdA Kerkrade 23-11-2018 21:33

Vanavond is de hele oppositie in de ...

Ouderenpartij Kerkrade Ouderenpartij Kerkrade VVD PvdA CDA Kerkrade 13-11-2018 22:58

Vanavond is de hele oppositie in de Kerkraadse raad opgestapt omdat de coalitie, bestaande uit de partijen Burgerbelangen, de PvdA, de VVD en het CDA, weigerde de ambtelijke nota ‘Grip op de Toekomst’, die handelt over 24 mogelijke bezuinigingen in het Sociaal Domein, in de commissievergadering Burgers en Samenleving te behandelen. De oppositie had gevraagd het stuk voor de commissievergadering van vanavond op de agenda te plaatsen en dat gebeurde. Bij agendapunt 3. spraken een drietal sprekers in op dit onderwerp. Bij agendapunt 4., het vaststellen van de agenda, ging het mis. De coalitiepartijen gaven te kennen het stuk niet te willen behandelen omdat het maar een ambtelijke nota betreft en het college wat de bezuinigingen aangaat al keuzes gemaakt had die reeds in de Najaarsnota verwerkt waren. Procedureel een heel vreemde zaak: het college mag dan wel keuzes voor bezuinigingen gemaakt hebben maar deze keuzes moeten wel nog door de raad geaccordeerd worden en dat dient te geschieden via de reguliere vergadercyclus, dus via de commissie en daarna in de raad en als de raad deze voorstellen heeft goedgekeurd dan pas worden deze bezuinigingen in de Najaarsnota opgenomen en niet eerder zoals nu is gebeurd. Door het stuk van de agenda af te voeren wordt elke mogelijke discussie over een dergelijk belangrijk onderwerp onmogelijk gemaakt waarmee de coalitie het democratisch proces in de raad willens en wetens frustreert. Kennelijk regeert in Kerkrade de macht van het getal! Na het van de agenda afvoeren van het agendapunt ‘Grip op de Toekomst’ zijn de oppositiepartijen, Ons Kerkrade, De SP en de Ouderenpartij opgestapt. Lokaal Alternatief gaf aan nog bij twee agendapunten aanwezig te willen blijven en daarna ook de vergadering te zullen verlaten. Helaas heeft de democratie vanavond in Kerkrade een gevoelige nederlaag geleden!!!

Algemene Beschouwingen 2019

Ouderenpartij Kerkrade Ouderenpartij Kerkrade PvdA Kerkrade 02-11-2018 19:10

Voorzitter, leden van het college, collega raadsleden en alle geïnteresseerden op de publieke tribune of thuis achter de pc,

Tijdens de jaarlijkse Algemene Beschouwingen wordt van alle politieke partijen verwacht dat ze binnen een vooraf aangegeven tijdsbestek iets vinden van de begroting. Het is min of meer een verplichte rituele dans waaraan we allemaal mee moeten doen. Gelukkig hoeven partijen zich niet te beperken tot op- of aanmerkingen op de begroting zelf maar mogen ook dit podium gebruiken om te laten blijken of ze het wel of niet eens zijn met het gevoerde beleid van het afgelopen jaar of met het huidige beleid. En als lid van de oppositie kun je dan aangeven, waar je tegenaan loopt. En dat voorzitter, was en is heel wat.

De Ouderenpartij heeft geen goed woord over voor de manier waarop de coalitie omgaat met tekorten in het Sociaal Domein en met de oppositie die zich vanuit de inhoud sterk wil maken voor een socialer beleid. Vragen van de oppositie om de aangekondigde 24 bezuinigingsvoorstellen in het Sociaal Domein bespreekbaar te maken, worden niet gehonoreerd, brieven worden zelfs niet beantwoord. Nee voorzitter, dit heeft niets met democratie te maken maar veel meer met macht. Wat is er mis mee als de oppositie, die opkomt voor de zwaksten in onze samenleving, aandacht vraagt voor die zwakkere burgers en een oproep doet om niet alleen naar bezuinigingen binnen het Sociale Domein maar ook naar bezuinigingsmogelijkheden daarbuiten – het zogenaamde Fysieke Domein – te kijken? En mochten er binnen het Fysieke Domein geen bezuinigingen mogelijk zijn, laat dat dan zien en leg dat dan uit. Ga het gesprek aan maar vlucht niet in een soort struisvogelpolitiek: de oppositie vraagt om een gesprek, stelt vermoedelijk lastige vragen, dus gaan we het gesprek niet aan en beantwoorden we zelfs brieven niet meer. En dat laatste voorzitter heeft met fatsoen en respect te maken. We hebben hier in Nederland te maken met een democratisch bestel hetgeen wil zeggen dat het volk vertegenwoordigd wordt door gekozen volksvertegenwoordigers die namens het volk beslissingen nemen. Daarbij is van belang dat de beslissingen genomen worden door alle volksvertegenwoordigers en niet slechts door een deel daarvan. De huidige coalitie steunt op 55% van de in maart uitgebrachte stemmen, de oppositie op 42%. Dat de meerderheid uiteindelijk beslist wil niet zeggen dat de minderheid niet aan het woord mag komen. In het besluitvormingstraject mogen voor- maar ook tegenstanders het woord voeren maar deze uitleg van het begrip democratie is kennelijk nog niet doorgedrongen tot het college en een groot deel van deze raad! En ook al vindt de coalitie dat ze aan de voorgenomen bezuinigingen vast moet houden, dan nog moet je het gesprek met de oppositie aangaan, moet je brieven beantwoorden. Het enige gesprek dat heeft plaatsgevonden is tussen wethouder Jongen en een afvaardiging van de Alliantie Sociaal Verzet, maar de Alliantie Sociaal Verzet is niet de oppositie. Het siert wethouder Jongen dat hij in gesprek is gegaan met de Alliantie hoewel de Ouderenpartij geenszins te spreken is over het feit dat een wethouder van PvdA huize het toelaat dat de zwaksten in onze samenleving de dupe worden van de bezuinigingsdrang van deze coalitie. Was en is de PvdA niet de partij die haar historische wortels heeft liggen in het sociaal verzet, in het overbruggen van tegenstellingen, in het polderen?? Is het eigenlijk niet bizar dat de Alliantie Sociaal Verzet een wethouder tegenover zich ziet zitten die deze ideologische veren kennelijk heeft afgeschud ? Dat er bezuinigd moet worden dat ziet ook de Ouderenpartij in. Maar wat de Ouderenpartij niet inziet is het feit dat die bezuinigingen enkel binnen het Sociale Domein gezocht worden.

Uit alle prognoses met betrekking tot de bevolkingsontwikkeling is zichtbaar dat de bevolking van Kerkrade uit steeds meer ouderen gaat bestaan. Als we het over meer ouderen hebben dan hebben we het ook over meer zorg, over meer aandacht, over meer eenzaamheid, over meer financiële middelen die nodig zijn om de ouderen in Kerkrade op een prettige manier oud te laten worden.

Helaas constateren wij dat in de voorliggende begroting wederom geen plaats is voor een beleidsveld gewijd aan ouderen. We hebben als Ouderenpartij eerder om een extra beleidsveld voor ouderen gevraagd maar die vraag werd door een meerderheid van de commissie Burgers & Samenleving indertijd helaas niet gehonoreerd. Jammer voorzitter, want de ouderen maken toch steeds meer een substantieel deel uit van de Kerkraadse bevolking.

Ik doe hier dan ook nogmaals een oproep om in de begroting voor het jaar 2020 een extra beleidsveld voor ouderen op te nemen.

Dat extra beleidsveld voor ouderen is nodig want op een eerder door mij gestelde vraag hoeveel de gemeente, naast de wettelijke taken in het kader van de Wmo of de Participatiewet, extra uittrekt voor ouderen bleek dat dit bitter weinig was; een schamele € 46.000,00 in 2017 ! Een bedrag dat geen recht doet aan deze grote groep burgers van Kerkrade.

Wat de Ouderenpartij ook niet zint is het feit dat het ouderenbeleid bij een wethouder is onder gebracht die al een zeer zware portefeuille heeft. Naast het ouderenbeleid is deze wethouder onder andere verantwoordelijk voor de Wmo, volksgezondheid, welzijn en maatschappelijke zorg. Het is ons inziens zo goed als onmogelijk om bij een dergelijk zware portefeuille voldoende aandacht te geven aan onze ouderen, die wel deze aandacht verdienen. Natuurlijk zal de wethouder zeggen dat de gemeente wel heel veel doet voor de ouderen. Ik daag de wethouder bij dezen van harte uit om met concrete voorbeelden te komen van zaken die men specifiek voor ouderen op touw heeft gezet. Natuurlijk zal de wethouder aangeven dat het college het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen voortvarend heeft opgepakt. Prima, de OPK ondersteunt dit. Maar wat heeft het college dan nog meer voor onze ouderen gedaan? Als de wethouder roept dat de gemeente veel voor de ouderen doet dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om met een lijst van aansprekende projecten te komen die het college in de voorbije periode heeft gerealiseerd.

Nee voorzitter, de ouderen zijn ook in deze begroting wederom het stiefkindje en dat moet eindelijk eens veranderen!

Nu voorzitter, naar de begroting zelf.

Als we terugkijken naar de begroting van 2017 dan zagen we een sluitende begroting maar de werkelijkheid was kennelijk weerbarstiger dan de theorie want uit de Jaarrekening is gebleken dat het jaar 2017 is afgesloten met een miljoenentekort en de Ouderenpartij gaat er van uit dat dit ook in 2018 het geval zal zijn.

En voorzitter, zoals in voorgaande jaren presenteert het college ook nu wederom een sluitende begroting en doet het daarbij voorkomen of alles onder controle is. Maar is dat wel zo? Het sluitend maken van de begroting is slechts een boekhoudkundig trucje. Weliswaar heeft het college enkele bezuinigingstrajecten in gang gezet maar denkt het college nu werkelijk het miljoenentekort van 2017 in het Sociaal Domein om te kunnen buigen in de wetenschap dat veel van de zoekgebieden autonome ontwikkelingen bevatten waarbij de instroom maar zeer beperkt beïnvloedbaar is?

Voorzitter, dit college vlucht in wensdenken. Tegen beter weten in blijft het college maar roepen dat alles onder controle is en dat er van een zorgelijke situatie geen sprake is. Maar de realiteit is helaas anders. Voorzitter, wensdenken is geen goede basis voor een verantwoord financieel beleid. De gemeente heeft eind 2019 langlopende leningen ten bedrage van 113 miljoen euro. Naast het oplopen van langlopende schulden constateren we dat de reserves elk jaar minder worden en dat zijn toch signalen die het ergste doen vermoeden.

De begroting en de hele financiële situatie van de gemeente Kerkrade baren de Ouderenpartij grote zorgen. Ik heb dat in eerdere Algemene Beschouwingen meermaals aangegeven.

Het college blijft volhouden dat deze schuldenpositie nog steeds in overeenstemming is met de financiële regels die de provincie hanteert. Maar voorzitter, ook al past deze schuldenpositie nog binnen de provinciale normen, dan doet dat toch niets af aan de zorgelijke situatie!

Daar komt bij dat de gemeente thans geld heeft geleend tegen buitengewoon gunstige condities. De rente is nog steeds historisch laag maar mocht de rente onverhoopt gaan stijgen, dan kan de situatie bij herfinanciering van de lening portefeuille binnen de kortste keren zodanig verslechteren dat de gemeente de aangegane verplichtingen niet meer na kan komen!

En stel voorzitter, een meerderheid van deze raad gaat eind van dit jaar onverhoopt akkoord met de bouw van het Center Court, dan wordt de gemeentelijke schuld verhoogd met ca. 40 à 50 miljoen euro ! Natuurlijk zal het college ook dan weer aangeven dat deze schuldenpositie nog altijd past binnen de richtlijnen van de provincie. Maar voorzitter, dit geld moet wel ooit terugbetaald worden. Met dit – in onze ogen – onverantwoorde financiële beleid, zadelt de coalitie onze kinderen en kleinkinderen op met een forse schuldenlast.

En hoe kan de meerderheid van deze raad, die wellicht voor de bouw van het Center Court gaat stemmen, aan mensen die de dupe worden van de bezuinigingen, uitleggen dat er geen geld is voor bijvoorbeeld de chronisch zieken en gehandicapten, maar dat er kennelijk wel geld is voor de bouw van een dergelijk groot bouwproject ? De Ouderenpartij kan dit in ieder geval niet aan burgers uitleggen en we doen ook geen enkele moeite om een redelijke uitleg te bedenken. Wij laten dit graag over aan de partijen die instemmen met het voorstel om weer een gigantisch bedrag te lenen!

Voorzitter, ik roep dan ook alle partijen in deze raad op om de ernstige financiële gevolgen die de bouw van het Center Court voor de gemeente kan hebben, goed te overwegen. En voor alle duidelijkheid: het gaat niet om de grondgedachte van Center Court. Die onderschrijft de Ouderenpartij volledig. Ook wij willen een vitale bevolking in Kerkrade, willen dat ouderen meer bewegen et cetera, maar dit niet ten koste van een financieel bankroet.

Voorzitter, het zal u duidelijk zijn dat de Ouderenpartij zeer bezorgd is over deze gang van zaken. De partij verwacht zelfs dat het aangaan van een nieuwe schuld ten behoeve van de bouw van het Center Court – in combinatie met alle andere financiële knelpunten – op termijn zelfs zou kunnen leiden tot een artikel 12 status, een situatie waarin de gemeente niet meer zelfstandig over haar uitgaven kan en mag beslissen!

En daarmee, voorzitter, rommelt de huidige coalitie de stad Kerkrade mogelijk een herindeling in! De voorstanders van een herindeling zullen een dergelijke situatie immers met beide handen aangrijpen om de zelfstandigheid van onze gemeente ter discussie te stellen.

En dus voorzitter is het zaak geen nieuwe schulden aan te gaan! We moeten immers bezuinigen!

De Ouderenpartij vreest dat met het aangaan van nog meer nieuwe financiële verplichtingen de ruimte om nieuw beleid te ontwikkelen of nieuwe investeringen te plegen steeds kleiner wordt. Dit zal ongetwijfeld ten koste gaan van nieuwe, maar minder kostbare initiatieven. En daar heeft onze mooie stad juist dringend behoefte aan.

Voorzitter, tot zover in eerste instantie.

Weet u wat u te wachten staat?

Ouderenpartij Kerkrade Ouderenpartij Kerkrade VVD CDA PvdA Kerkrade 12-10-2018 12:54

De oppositie in Kerkrade waarvan de politieke partijen Ons Kerkrade, de SP, Lokaal Alternatief en de Ouderenpartij Kerkrade deel uitmaken zijn het absoluut niet eens met de hele gang van zaken rond de bezuinigingen in het Sociaal Domein.

Zo heeft de gemeenteraad op 4 juli 2018 in het kader van een bezuinigingsronde besloten de jaarlijkse uitkering van de zogenaamde WTCG gelden te schrappen, waardoor onze burgers rechtstreeks in hun portemonnee geraakt worden. De WTCG gelden zijn een vergoeding die eenmalig per jaar verstrekt wordt aan chronisch zieken en gehandicapten die als gevolg van hun ziekte of handicap jaarlijks hun eigen risico moeten opsouperen; de vergoeding bedroeg de laatste jaren € 125,00 per jaar.

Maar er zijn meerdere bezuinigingen op komst. Een ambtelijke werkgroep heeft op verzoek van de gemeenteraad gekeken naar bezuinigingen binnen het Sociaal Domein. De eerste bezuiniging die reeds is doorgevoerd betreft dus het boven genoemde afschaffen van de WTCG gelden.

Wilt u alle bezuinigingsvoorstellen eens rustig bekijken dan klikt u hier voor een samenvatting. U zult vast en zeker versteld staan van deze bezuinigingsvoorstellen die op alle gebieden in het Sociaal Domein (Jeugdhulp – Zorg – Werk) betrekking hebben.

Misschien vraagt u zich af waarom de huidige coalitie binnen de gemeenteraad niet zoekt naar bezuinigingen buiten het Sociaal Domein. Dat is een heel goede vraag die de huidige oppositie ook aan het college gesteld heeft. Helaas weigert het college van burgemeester en wethouders met de oppositie in gesprek te gaan en geeft zelfs geen schriftelijke reactie op de brief van de oppositie. Dit getuigt niet van fatsoen en respect voor de mening van een ander!

Het is voor ons daarom des te onbegrijpelijker dat de politieke partijen die het thans voor het zeggen hebben in de gemeenteraad wel € 100.000,00 per jaar over hebben voor een optreden van Guido Dieteren op de Markt in Kerkrade. Het is ook niet ondenkbaar dat deze meerderheid ook instemt met de bouw van het zogenaamde Center Court, een project dat de gemeente ruw geschat tussen de 40 à 50 miljoen euro gaat kosten, geld dat de gemeente niet heeft en dat dus geleend moet worden. Even ter info: de schuldenpositie van de gemeente Kerkrade bedraagt eind van dit jaar 96 (!!!) miljoen euro. Ja, u leest het goed: 96 miljoen euro. En daar zou dan nog een slordige 50 miljoen bijkomen voor de bouw en exploitatie van het Center Court.

Dan is er ook nog het probleem van de financiële situatie van Roda JC. Als de club al haar financiële verplichtingen naar de gemeente toe keurig nakomt is pas in 2046 (!) het bedrag terug betaald dat de gemeente indertijd geleend heeft om Roda overeind te houden. Dit betekent dus dat de gemeente Kerkrade nog 28 jaar rente en aflossing aan de bank moet betalen! Indien een meerderheid van de gemeenteraad echter mocht gaan instemmen met een halvering van de te betalen huur (€ 400.000,- in plaats van € 800.000,-) en de ontbrekende € 400.000,- als een soort langlopende lening gaat beschouwen, dan wordt de termijn waarbinnen de lening(en) uiteindelijk zullen zijn afgelost verlengd naar bijvoorbeeld 2055!!! Een extra financiële last voor de komende generatie(s).

Dit gelezen hebbend zal het u niet verbazen dat de oppositiepartijen fel gekant zijn tegen het feit dat alle bezuinigingen enkel in het Sociaal Domein gezocht worden en niet binnen de overige beleidsvelden. Wij zijn van mening dat ook hier tal van bezuinigingen te vinden zijn.

Bent u het ook niet eens met het huidige asociale beleid ? Op 16 juli 2022 zijn weer gemeenteraadsverkiezingen. Wij zullen u dan zeer zeker er aan herinneren welke partijen ons lokale sociale zekerheidsstelsel hebben afgebroken: Burgerbelangen, De VVD, het CDA en niet te vergeten de PvdA, de partij die op moet komen voor de kleine man maar dat kennelijk vertikt!

WTCG gelden, het vervolg.

Ouderenpartij Kerkrade Ouderenpartij Kerkrade VVD CDA PvdA Kerkrade 10-07-2018 09:09

Afgelopen woensdag heeft een meerderheid van de Kerkraadse gemeenteraad ingestemd met het niet meer uitkeren van de zogenaamde WTCG gelden, een kleine financiële tegemoetkoming in de hoge ziektekosten voor de chronisch zieken en gehandicapten. Het gaat hierbij om een jaarlijks bedrag van € 125,00 dat iedere chronisch zieke en gehandicapte kreeg.

De Ouderenpartij is hier zeer verbolgen over. Waarom?

Het geld dat bespaard wordt door de WTCG gelden niet meer uit te keren wordt gebruikt om het tekort op de Jeugdzorg voor een deel aan te vullen. Bij de WTCG gelden gaat het om een bedrag van ruim € 800.000. Het tekort op de Jeugdzorg bedraagt echter 3,8 miljoen euro zodat het niet uitkeren van de WTCG gelden niet de hele oplossing is voor het tekort op de Jeugdzorg. Bovendien heeft de huidige coalitie enkel binnen het Sociaal Domein naar oplossingen gezocht en niet naar andere mogelijkheden die er beslist wel waren.

De gemeente gaat nu het tekort op de Jeugdzorg voor een deel financieren over de ruggen van de chronisch zieken en gehandicapten want er is in de ogen van de huidige coalitie kennelijk geen andere oplossing om het ontstane tekort op de Jeugdzorg voor een deel weg te werken. Maar over enkele maanden zal een meerderheid van de gemeenteraad instemmen met de realisatie van Center Court, een project dat qua bouwkosten, kapitaallasten en exploitatietekorten ruw geschat tussen de 50 en 60 miljoen euro gaat kosten. Daar is kennelijk wel geld voor maar niet voor onze chronisch zieken en gehandicapten! Volgens de Ouderenpartij een zeer onrechtvaardig beleid!

Overigens bedraagt de schuld van de gemeente Kerkrade eind 2018 ca. 100 miljoen euro en daar zijn de leningen om Center Court te realiseren nog niet bijgeteld. Een zorgelijke situatie vindt de Ouderenpartij.

Welke partijen stemden voor dit onrechtvaardige voorstel? Het door wethouder Jongen (PvdA) ingebrachte voorstel werd gesteund door de VVD, het CDA, Burgerbelangen en de eigen PvdA! Ja, u leest het goed. Wethouder Jongen verdedigde nota bene het voorstel. De PvdA, een partij die zich er op voor laat staan dat ze opkomt voor de kleine man, komt zelf met een dergelijk voorstel waarbij zelfs de echte minima, mensen in een bijstandssituatie, het bedrag van € 125,00 niet meer krijgen!

Mensen vergeet dit vooral niet als u op 16 maart 2022 naar de stembus gaat. Dan is het tijd dat de kiezer een einde maakt aan dit soort onrechtvaardige en wellicht onnodige acties van de kant van de huidige coalitie.

Niet uitbetalen WTCG gelden

Ouderenpartij Kerkrade Ouderenpartij Kerkrade VVD PvdA CDA Kerkrade 23-06-2018 12:50

Voorzitter, de Ouderenpartij is boos en vindt het voorstel om de WTCG gelden niet meer uit te keren een beschamend voorstel en getuigen van asociaal beleid. Het is niet kies om het tekort op de Jeugdzorg voor een deel te financieren door de WTCG gelden niet meer uit te keren.

In het verleden konden ca. 6.000 inwoners van Kerkrade, die aan de voorwaarden van de regeling voldeden, aanspraak maken op de jaarlijkse tegemoetkoming van € 125,00. Van die 6.000 inwoners hadden ca. 2.000 mensen een bijstandsuitkering en 4.000 mensen zaten qua inkomen boven de bijstandsnorm. Mensen, die verzekerd zijn bij de gemeentelijke ziektekostenverzekering, betalen geen eigen risico, omdat dit mede verzekerd is. Maar wat doen we met de grote groep die geen enkele financiële tegemoetkoming voor de hoge ziektekosten als gevolg van chronische ziekte of handicap krijgen? Die hebben dan kennelijk maar gewoon pech gehad.

Het was het kabinet dat voorstelde een eigen risico in te voeren om op die manier de uit de hand lopende ziektekosten enigszins in de hand te kunnen houden. Van de kant van de Tweede Kamer werd aangedrongen op een tegemoetkoming in de kosten van het eigen risico voor de chronisch zieken en gehandicapten. Dit is ook jaarlijks op die manier door de centrale overheid uitgevoerd waarbij het uitgangspunt steeds was dat de regeling inkomensonafhankelijk was. In 2014 werd de regeling naar de gemeenten overgeheveld.

In het verleden heeft wethouder Jongen aangegeven dat de regeling zoals die was zeker vier jaar in stand zou blijven. Helaas moeten we nu constateren dat de wethouder zijn toezegging niet gestand doet en dat is op zijn zachts gezegd niet netjes en zelfs in strijd met het rechtszekerheids- en vertrouwensbeginsel.

Even ten aanzien van de tekorten op de Jeugdzorg. De tekorten, voorzitter, worden veroorzaakt door de grote instroom van jongeren die hulp nodig hebben. Je kunt nu als lokale overheid twee dingen doen: je kunt, zoals nu gebeurt, enkel basaal kijken naar het dichten van de financiële gaten maar je kunt je ook de vraag stellen waardoor het komt dat veel meer jongeren in onze gemeente kennelijk hulp nodig hebben en daar het gemeentelijk beleid op afstemmen. Maar daar hoor ik niemand over en als het beleid dat het college in het verleden heeft uitgestippeld zou hebben gewerkt dan hadden we die grote instroom nu niet.

Het is toch te gek voor woorden dat erg veel jongeren specialistische hulp nodig hebben en het college kennelijk geen enkel initiatief ontplooit om de oorzaken na te gaan en mogelijk in beleidsmatige zin met voorstellen te komen. Nee voorzitter, de Jeugdzorg kost meer geld en een deel van dat tekort halen we gewoon weg bij de chronisch zieken en gehandicapten. Wethouder Jongen bedankt. Overigens was het diezelfde wethouder Jongen die er al in 2015 voor pleitte om de regeling van de WTCG gelden inkomensafhankelijk te maken wat zou hebben betekend dat alleen de minima een extra bedrag zouden krijgen.

De Ouderenpartij, maar ook het CDA (Yannick Lataster) en de VVD (Wim de Groot) hebben zich samen met Burgerbelangen toen fel tegen dit voornemen van de PvdA gekant en een meerderheid van de raad was destijds van mening dat de regeling inkomensonafhankelijk moest blijven en dat iedereen die aan de voorwaarden voldeed, ongeacht het inkomen, voor de vergoeding in aanmerking moest komen. Nu willen de partijen die thans de coalitie vormen, de PvdA, de VVD, het CDA en Burgerbelangen kennelijk de chronisch zieken en gehandicapten dit extraatje weer afpakken, min of meer een vorm van kiezersbedrog! En voor veel ouderen betekent het afpakken van dit extraatje de zoveelste aantasting van hun koopkracht!

In ieder geval hoop ik dat onze kiezers zich deze kwestie op 16 maart 2022 nog kunnen herinneren. Voor het geval dat er mogelijk kiezers zijn die het niet of niet meer weten: de Ouderenpartij zal er voor zorgen dat de kiezers deze kwestie wel op het netvlies krijgen en houden.

Voorzitter, de gemeente gaat nu het tekort op de Jeugdzorg voor een deel financieren over de ruggen van de chronisch zieken en gehandicapten want er is kennelijk geen andere oplossing om het ontstane tekort op de Jeugdzorg weg te werken. Maar over enkele maanden zal een groot deel van deze raad instemmen met de realisatie van Center Court, een project dat qua bouwkosten, kapitaallasten en exploitatietekorten ruw geschat tussen de 50 en 60 miljoen euro gaat kosten. Daar is kennelijk wel geld voor maar niet voor onze chronisch zieken en gehandicapten! Wat een onrechtvaardig beleid!

Samenvattend constateer ik dat deze coalitie niet alleen de chronisch zieken en gehandicapten in de kou laat staan maar tevens onze jeugd want een juiste aanpak van de Jeugdzorg in beleidsmatige zin vindt kennelijk niet plaats en dat is verwerpelijk voorzitter!

Tot slot voorzitter zou ik het onderwerp ‘tekorten op de Jeugdzorg’ graag op de agenda van de komende commissievergadering terug willen zien zodat er raadsbreed over dit onderwerp en ook over mogelijke oplossingen gesproken kan worden en niet zoals nu gebeurt dat er slechts over een gedeeltelijke oplossing van het financieel probleem wordt gesproken zonder dat de echte problemen in de Jeugdzorg hier in deze commissie op tafel komen.

Voorzitter, tot zover in eerste instantie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.