Nieuws van Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS over CDA inzichtelijk

8 documenten

Hoe staan wij in het gaswinningsdossier? / Column Wilfred Beets

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS CDA Westerveld 01-11-2019 10:22

Ons huis staat boven het gasveld Diever. Het Canadese bedrijf  Vermillion heeft van het rijk vergunning gekregen gas te winnen uit dit  gasveld wat in feite bij Wapse ligt en ook wordt aangeboord vanuit Wapse.

Hier is veel verzet tegen geweest vanuit milieu-oogpunt, vanuit veiligheidsoogpunt en omdat het vreemd is om voor langere tijd extra gas te gaan winnen vanuit de zg. “kleine velden”, terwijl Groningen versneld afgebouwd wordt en het rijksbeleid is  om over  te gaan op niet fossiele brandstoffen.

In de vergunning voor de gaswinning in Wapse werd Vermilion verplicht zogenoemde “nul-metingen” uit te voeren aan de huizen en andere bouwwerken boven en aan de rand van dit gasveld.  In de loop van de tijd (2018) werd deze verplichting al omgebouwd naar een - wat genoemd werd - “representatieve nul-meting”. Dit betekent dat je niet meer van elk huis en bouwwerk in de invloedssfeer van de gaswinning de huidige toestand in beeld hoeft te brengen, maar dat je een paar representatieve objecten kunt uitkiezen die model staan voor alle vergelijkbare bouwwerken. Dit is zeer kostenbesparend, want één zo’n nul-meting of “bouwkundige opname” kost ongeveer € 300 per object.

Progressief Westerveld maakte toen al in de raad de rekensom dat als je alle betrokken huizen een nulmeting zou geven Vermilion ongeveer 1000 X € 300 kwijt zou zijn, dus 300.000 euro totaal. En dat bij een representatieve nul-meting dit terug gebracht zou worden tot ongeveer 30.000 euro. Voor dit kleine voordeel  (klein vergeleken bij de te verwachten miljoenenwinsten op de gaswinning zelf) wordt de rechtszekerheid van de bewoners en boerenbedrijven boven en rond deze gaswinning dus aangetast.

Merkwaardig detail hierbij is dat Vermilion wel allerlei organisaties en  initiatieven in onze gemeente subsidieert, zoals projecten van Boermarken, werktuigen verenigingen, museums etc.  Men wil dus wel geld steken in dit soort initiatieven, en dat is natuurlijk niet verkeerd, maar het zou beter zijn dit via een onafhankelijk fonds te laten lopen .En het is wrang dat het relatief kleine bedrag voor de nulmetingen dus niet op tafel komt, terwijl dit voor inwoners een hele geruststelling zou zijn.

Er is zelfs sprake van een door bewoners rond de gaswinning in Vledderveen zelf ingehuurd bureau om nulmetingen uit te voeren. Dit hoort zo natuurlijk niet te gaan!

Eén van de huizen die voor de representatieve nul-meting rond het veld Diever werd uitgezocht was mijn huis. Op een mooie morgen in de zomer van 2018 belde een Groningse werkstudente, in tijdelijke dienst van het door Vermilion ingehuurde ingenieursbureau Thorbecke bij ons aan.

Zij deed wat haar was opgedragen, maakte foto’s en aantekeningen en vertelde ons waar en wanneer we ons “dossier” konden inzien. Zij vertelde ook hoeveel belang zij zelf persoonlijk aan deze bouwkundige opnames hechtte. Haar familie op het platteland van Groningen was al jarenlang in de ondertussen bekende schadeprocedures met de overheid en de NAM verwikkeld. Zij zei : “hoe mooi was het geweest als er destijds dergelijke nul-opnames  in Groningen gemaakt waren en hoeveel sterker hadden mijn ouders dan gestaan.”

Kort na deze bouwkundige opnames rond het Wapsergasveld werd de verplichting tot deze nulmetingen helemaal geschrapt. Het zou geen zin hebben en onbetrouwbaar zijn. In de zomer van 2019 hield Vermilion een lobby-ronde langs alle Westerveldse gemeenteraadsfracties. Hierin gaven zij aan dat de risico’s op bevingen en “Groningse toestanden” uitgesloten waren. Zij gaven aan dat een sluitend KNMI monitoringsysteem voldoende zou zijn. Dit is een door de overheid, ons allen dus, betaald systeem.

Het CDA in onze gemeente vraagt al langere tijd om de installatie van zogenoemde Tilt-meters. Zij willen graag dat dit door en op kosten van de gemeente gebeurt.

Progressief Westerveld heeft hier moeite mee. Wij hebben voor hun motie gestemd om een netwerk van trilling sensoren in de gemeente te plaatsen. Maar wij vinden ten enenmale dat dit door Vermilion betaald zou moeten  worden  en niet door de gemeente zoals het voorstel luidt.  En wij vinden dat de latere door het CDA genoemde beperking tot Tilt-meters  nergens toe dient en dat men dan  wel heel makkelijk voorbij gaat aan juist de waarde van de nulmetingen en de noodzaak van een onafhankelijk schadeprotocol.

In zo’n schadeprotocol wil Progressief Westerveld zien dat de zg. “omgekeerde bewijslast” wordt gehanteerd: de gasmaatschappij moet aantonen dat een schade niet door gaswinning is veroorzaakt. En verder wil PW dat schades via een onafhankelijk overheids loket worden afgehandeld en nooit in een direct contact met de winningsmaatschappij. Het is de rijksoverheid die de vergunningen afgeeft, vaak tegen de visie en de wil van de lagere overheden in, het is dus ook aan de rijksoverheid om eventuele schades af te handelen.

Uiteraard zijn wij voor een zo uitgebreid en efficiënt mogelijk meetnetwerk ter monitoring van de gevolgen van de gaswinning onder onze gemeente, maar wij willen dat dit door de belanghebbende commerciële partij betaald wordt en door een onafhankelijke instantie wordt uitgevoerd.

Lastenverhoging burgers getemperd

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS CDA Westerveld 10-07-2019 12:54

Toen de voorjaarsnota door het College aan de Raad werd toegezonden, was het financiële perspectief voor de gemeente Westerveld, evenals voor heel veel andere gemeenten, problematisch. Door een opeenstapeling van eenmalige tegenvallers en externe factoren kon het College niet anders dan de Raad voor te stellen de OZB weer te verhogen na de verlaging van twee jaar geleden. Ook een relatief sterke verhoging van de Toeristenbelasting leek onvermijdelijk.

Korte tijd voor de behandeling van de Voorjaarsnota in de Raad ontving de gemeente de zogenaamde Meicirculaire van de Rijksoverheid. Doorrekening van de daarin aangegeven cijfers leidde gelukkig tot een wat positiever beeld. Voor een deel is die "meevaller" nodig om de extra kosten van een aantal belangrijke zaken te kunnen opbrengen. Maar op initiatief van Progressief Westerveld werd bij de behandeling van de Voorjaarsnota op 9 juli een door de drie coalitie-partijen ingediende motie aangenomen, waarin het College wordt verzocht om - als 'dit perspectief bij het opstellen van de begroting 2020 niet wezenlijk veranderd is' - bij het opstellen van de begroting 2020 de verhoging van de OZB zodanig te temperen dat de woonlasten met maximaal 25 Euro worden verhoogd zodat de burgers er per saldo deze collegeperiode niet op achteruitgaan'.

Samen met het CDA diende Progressief Westerveld een amendement in, waarin ook de verhoging van de Toeristenbelasting werd getemperd. Voorgesteld was om de Toeristenbelasting te verhogen van 1,10 Euro naar 1,50 Euro per persoon per overnachting. Het raadsbreed aangenomen amendement van CDA en PW beperkt dat nu tot een verhoging naar 1,25 Euro per persoon per nacht.

Een ander amendement van Progressief Westerveld schrapte de kosten voor een onderzoek naar de N855 ad Euro 35.000 en kende dit bedrag toe aan de bestrijding van de Eikenprocessierups.

En tenslotte werd middels een amendement van Progressief Westerveld voor 2020 de inzet van het college om de uitgaven voor het Sociaal Domein terug te dringen gesteund. Daarvoor zijn ingrijpende maatregelen nodig. Om frictiekosten, onderzoeken en tijdelijke inhuur mogelijk te maken willen we een reserve Herstructurering Sociaal Domein instellen, waarin we jaarlijks € 100.000,-- willen storten. Ter dekking van de extra uitgaven voor Stichting Toeristische Promotie Westerveld (STPW) ten gevolge van de motie van Gemeentebelangen Westerveld verhogen we de uitgaven voor STPW met € 35.000,--. De dekking van deze twee uitgaven wordt gevonden door de raming van de opbrengst bouwleges en vergunningen te verhogen met € 45.000,--. Er blijken meer en grotere bouwaanvragen te zijn. De meeropbrengst 2018 bedroeg € 278.000,-- Een bescheiden verhoging van de raming van de opbrengst lijkt ons daarom verantwoord. Voorts verlagen we de lasten van SSC-ONS. In de voorjaarsrapportage is per abuis geen rekening gehouden met de besparingen die het college op het laatste moment nog heeft gerealiseerd. (niet uitbesteden van inkoop-functie). Hierdoor vallen de lasten € 90.000,-- lager uit.

Klokkenluiders / Column Michiel van de Kasteelen

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS CDA Westerveld 14-03-2019 20:15

Het zijn van ‘klokkenluider’ is geen feest; dat is algemeen bekend. Bijna alle bedrijven, instellingen, organisaties en samenlevingen hebben een grondige hekel aan klokkenluiders. Zij verstoren de status quo, waar iedereen nu juist zo blij mee was.

Klokkenluider Henk Coort stelde dat het werken met Chroom6 bij Defensie gevaarlijk was, en zijn boodschap kon niet onmiddellijk rekenen op een warme ontvangst bij zijn leidinggevenden. Pas met een advocaat kon hij een onderzoek van het RIVM afdwingen, en dat bewees zijn gelijk. En ook de klokkenluiders in de tabaksindustrie ooit, die rondom Petten, rondom de Q-koorts in de geitensector, allemaal zijn ze door een hel gegaan alvorens hun zaak werd gehoord. En zelfs daarna werd hun leven er niet beter op. Ze hadden dan weliswaar geheel of gedeeltelijk gelijk gehad, maar de waardering van hun organisaties en omgevingen was er vaak nog steeds niet.

Recent heeft een groep lokale klokkenluiders onder de naam Meten=Weten een onderzoek laten uitvoeren en de resultaten daarvan bekend gemaakt. Gewone mensen, die zich echt zorgen maken, omdat ze met hun kinderen aan de rand van een lelieveld wonen, of omdat er bij hen een ziekte is geconstateerd waarvan ze de oorzaak willen weten, of omdat ze veel plezier beleven aan een groentetuintje, waarvan ze zich afvragen of ze die groente nog wel kunnen eten. Menselijke vragen….

Het zou zomaar kunnen dat er kanttekeningen te plaatsen bij het door hen naar buiten gebrachte onderzoek; iedereen mag die vragen stellen, mag die kanttekeningen plaatsen, mag twijfel uiten. Maar niet nadat je hebt erkend, dat het mensen betreft, die hun zorgen hebben omgezet in actie, en die je daarom alleen al zou moeten waarderen.

Ook over deze klokkenluiders was de verontwaardiging groot. De collega’s van het CDA in de gemeenteraad, de gezamenlijke lelietelers, allerlei losse briefschrijvers in het Dagblad, allemaal hadden ze hun oordeel al klaar: Deze mensen vergiftigen eigenhandig ons mooie Westerveld. We zijn niet gediend van dorpsgenoten, die de gezellige status quo doorbreken.

Sterker nog. Volgens het CDA kan je het deze groep aanrekenen dat het toerisme in onze gemeente terugloopt, omdat ‘Westerveld in een kwaad daglicht wordt gesteld”. Laat het op je inwerken…. Westerveld heeft geen potentieel probleem met toeristen, omdat we hier een intensieve landbouw hebben met een aanzienlijk gifgebruik. Nee, Westerveld heeft een probleem omdat er mensen zijn, die dat aan de grote klok hangen.

Als we die redenering toepassen op de gaswinning of het vliegveld Lelystad, dan is de conclusie, dat de huizenprijzen hier niet dalen omdat er gas wordt gewonnen met alle risico’s van dien. Nee die dalen, omdat er onverlaten zijn die dat potentiële probleem naar buiten brengen.  De toeristen in de aanvliegroute naar Lelystad blijven niet weg van hun voorheen zo rustige camping omdat er vliegtuigen op 1900 meter overvliegen. Nee, zij blijven weg omdat er een actiegroep is die dat zo nodig in de krant moet zetten.

Wat mij betreft: hulde aan alle klokkenluiders, aan hen die gelijk hebben gekregen, en ook aan hen, die geen gelijk hebben gekregen. Want als we in onze samenleving onze zorgen niet meer kunnen uiten, dan zijn we heel ver van huis.

En wat mij betreft ook een oproep aan mijn collega’s in de raad, aan mijn dorpsgenoten: laten we de toon van de discussie niet verder uit de hand laten lopen; laten we elkaar de noodzakelijke vragen stellen, laten we het debat voeren, maar laten we daarbij binnen de grenzen blijven, die nodig zijn om elkaar te kunnen blijven zien als medemensen: mensen met zorgen, mensen met hoop of idealen, mensen met het recht gehoord te worden; ‘naasten’ zou ik bijna zeggen, maar dat zal mijn Gereformeerde opvoeding zijn…

Commissie Fysiek Domein en Middelen

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD CDA PvdA Westerveld 02-10-2018 08:13

Aanwezig voor Progressief Westerveld: Hans de la Mar en Michiel van de Kasteelen.

Relevante agendapunten: Rondvraag PvdA Japanse Duizendknoop; Rondvraag PvdA Ecoloog; Rondvraag PvdA Steenmarterbeheerplan; Rondvraag Progressief Westerveld Crossmotoren in Natuurgebieden; Rondvraag VVD Inzameling Afval; Rondvraag VVD Plan Vledder Noord; Vaststellen 2e wijzigingsverordening heffing en invordering leges 2018; Ingekomen stukken: Rapport Methaanlekkage Groningen; Info B&W: Zienswijze op Provinciale Omgevingsvisie; Verbonden Partijen: Halfjaarsrapportage RUD.

De drie Rondvragen van de PvdA werden door het College naar tevredenheid beantwoord. Wethouder Doeven deelde mee dat de provincie en de 12 gemeenten met elkaar in gesprek zijn over een gezamenlijke aanpak van de Japanse Duizendknoop. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) vermeldde dat de gemeente op dit moment ecologische kennis extern inhuurt, maar dat hij bereid is bij een komende personele wisseling te bekijken of dat 'in huis gehaald kan worden'. En wethouder Doeven liet weten dat de Gemeente van de ontheffing, die men van de Provincie kan krijgen voor het vangen of verontrusten van steenmarters nog geen gebruik is gemaakt.

Progressief Westerveld had een Rondvraag ingediend naar aanleiding van een uitspraak in Hoger Beroep van het Gerechtshof in Leeuwarden. Het Hof had drie motorcrossers vrijgesproken, cq ontslagen van rechtsvervolging, voor het rijden of zich bevinden met crossmotoren in het natuurgebied Holtingerveld (zie ook apart bericht op deze website). Wethouder Doeven liet in antwoord op de vragen weten, dat de Gemeente nog steeds (met Progressief Westerveld) van mening is dat het rijden met motoren in natuurgebieden in principe verboden zou moeten zijn, maar dat het ontslag van rechtsvervolging niet het gevolg is van verkeerde bebording, maar van een verkeerde tenlastelegging door de handhavers. Hij kon niet helemaal garanderen dat bij alle ingangen de juiste borden stonden, maar vroeg zich ook af of dat wel doenlijk is. Hij wilde - in antwoord op de laatste vraag van Progressief Westerveld - wel met (de) motorcrossers in overleg over waar, wanneer en onder welke voorwaarden zij eventueel wel hun sport kunnen beoefenen.

De VVD had een Rondvraag ingediend of er voortgang te melden was op het punt van de nieuwe wijze van inzamelen van afval. Echter diezelfde dag was een brief bij de bewoners in de bus gekomen dat per 1 januari de inzameling gaat veranderen. Het probleem van de VVD was daarmee niet meer de vraag of er voortgang was, maar waarom de Raad daarover niet tevoren was geïnformeerd. Wethouder Doeven liet weten dat hij het gebrek aan informatie aan de Raad op voorhand betreurde en ervoor zal zorg dragen dat dat niet meer voor komt.

Ook was er een last minute Rondvraag van de VVD over het plan Vledder Noord. Men had begrepen dat de uitvoering van het plan vertraging zou oplopen omdat een procedure tot wijziging van het Bestemmingsplan moet worden doorlopen. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) meldde dat Dorpsbelang Vledder nu in principe de organisatorische verbanden om het plan te realiseren voor elkaar heeft. Er moet nog een klein bedrag worden gevonden om ook daadwerkelijk te kunnen starten. Als dat helder is, kan het contract met de Gemeente worden getekend om te komen tot de overdracht van de grond. Op dat moment moet ook een procedure tot aanpassing van het Bestemmingsplan worden doorlopen, en dat gaat inderdaad nog zeker een jaar duren. Hans de la Mar (Progressief Westerveld) gaf aan, dat hij zeker een jaar geleden al had gezegd dat er een procedure tot wijziging van het bestemmingsplan doorlopen zou moeten worden, maar dat het toenmalige College daar kennelijk geen noodzaak voor zag. "Dan is niet gek als je nu tegen vertraging oploopt."

Bij de vaststelling 2e wijzigingsverordening heffing en invordering leges 2018 vroeg Hans de la Mar namens Progressief Westerveld of het College bereid was nog eens te kijken naar de kosten voor het thuisbezorgen van documenten, aangezien het in De Wolden voor een aanzienlijk lager bedrag wordt gedaan, en de prijs daar ook niet stijgt bij het bezorgen van meerdere documenten. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) wilde best kijken of er goedkopere mogelijkheden zijn, mits net zo veilige en betrouwbaar.

Onder Ingekomen stukken lag voor een Rapport over Methaanlekkage bij de Groningse gasvelden. Hans de la Mar vroeg namens Progressief Westerveld of het College bereid was aan het Staatstoezicht op de Mijnen te vragen na te gaan of hetzelfde ook hier kan gebeuren. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) gaaf aan, dat hij zijn zorgen en vragen bij Vermilion neerlegt, maar dat inderdaad ook bij SODM zal doen.

Onder Informatie College B&W lag o.a. voor de Zienswijze die het College heeft ingediend op de Provinciale Omgevingsvisie. Een van de elementen daarin was dat de indruk zou kunnen ontstaan, volgens Hans de la Mar (Progressief Westerveld) dat de Gemeente al in zee zou willen gaan met een specifiek bedrijf voor wat betreft de mestvergassingsinstallatie in Havelte. Hij vroeg het College of er door dit of het vorige College al gesprekken waren gevoerd en toezeggingen gedaan op dit punt, aangezien de afspraak in het College-akkoord is dat op dit punt nader onderzoek gedaan moet worden en mestvergassing niet op voorhand al mogelijk gemaakt moet worden. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) meldde dat er een gesprek is gevoerd met een bedrijf dat interesse heeft in de bouw van een mestvergassingsinstallatie, maar dat er door dit College, noch (voorzover hem bekend) door het vorige College enige toezegging is gedaan. Gerjo Ballast (CDA) probeerde daarop net iets meer uit de discussie te halen (namelijk een voorhand meer positieve insteek ten aanzien van mestvergassing) dan er nu in bleek te zitten. Fractie van Progressief Westerveld en ook de wethouder willen eerst nader onderzoek en dan een besluitvormingsprocedure waarin alle opties worden afgewogen.

Tenslotte vroeg Michiel van de Kasteelen namens Progressief Westerveld aandacht voor de Halfjaarsrapportage van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). Eerder dit jaar had hij al wat uitvoeriger stil gestaan bij het belang van de RUD voor de handhaving van milieu- en ruimtelijke ordeningsregels, en bij de enorme problemen waarvoor deze organisatie zich gesteld ziet. Problemen die deels door de Provincie en Gemeenten zelf over de organisatie waren afgeroepen door de bezuinigingen op de financiering. In deze Halfjaarsrapportage lijkt het financieel wat beter op orde te komen door een sterkere inzet op het halen van 'productie', maar dat lijkt zich te vertalen in een zeer hoog ziekteverzuim. Hij vroeg het College de zorg daarover mee te nemen naar de RUD. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) zegde dat toe.

Nu verder met de samenlevingsakkoorden

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD CDA Westerveld 11-07-2018 14:05

Het bestuursakkoord, dat ten grondslag lag aan het nieuwe College, kende twee onderdelen: een aantal uitgangspunten, die voor de drie deelnemende partijen zo belangrijk waren, dat ze deze wilden vastleggen, en de inzet op Samenlevingsakkoorden.

Ons belangrijkste uitgangspunt gaat daarom over bestuurlijke vernieuwing: het sluiten van samenlevingsakkoorden. Voortbordurend op ‘Zo Buiten Zo Binnen’ willen we verder gaan met de samenleving vaker, eerder en intenser te betrekken bij beleid. We willen met inwoners, ondernemers, deskundigen, raads- en collegeleden om de tafel om met zijn allen beleid te ontwikkelen. Dat betekent een andere manier van denken en werken voor raad, college en organisatie. Het betekent het afstaan van een deel van de macht en zeggenschap. In ruil daarvoor krijgen we een meer betrokken samenleving en kunnen we tot voorstellen komen waar we vroeger niet eens aan gedacht zouden hebben. Wij willen maatschappelijke initiatieven daarom meer gaan stimuleren.

Op dinsdag 10 juli kwam de Raad informeel bijeen om hieraan verder invulling te geven. De informele bespreking van de thematiek en aanpak van de samenlevingsakkoorden werd ingeleid door Tjerk Voigt, beleidsambtenaar bij de Gemeente Westerveld. Hij refereerde aan de ervaringen, opgedaan in de afgelopen jaren, met het programma Zo Buiten Zo Binnen en de daaruit te leren lessen. Zijn volledige presentatie is hier terug te lezen.

Vervolgens werd de lijst met onderwerpen voor samenlevingsakkoorden zoals neergelegd in het Bestuursakkoord, aangevuld met thema's van de kant van de VVD, het CDA en de PvdA. De volledige lijst werd aan het College van B&W meegegeven ter nadere uitwerking, ter voorbereiding van een vervolgbespreking in de eerste of uiterlijk tweede raadsvergadering na het reces.

Themaraad Samenlevingsakkoorden

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD CDA Westerveld 10-07-2018 15:12

Aanwezig voor Progressief Westerveld: Anke Oosterhuis, Michiel van de Kasteelen en Wilfred Beets.

Relevante agendapunten: Presentatie door Tjerk Voigt; Bespreking aangedragen thema's.

De informele bespreking van de thematiek en aanpak van de samenlevingsakkoorden werd ingeleid door Tjerk Voigt, beleidsambtenaar bij de Gemeente Westerveld. Hij refereerde aan de ervaringen, opgedaan in de afgelopen jaren, met het programma Zo Buiten Zo Binnen en de daaruit te leren lessen.

Vervolgens werd de lijst met onderwerpen voor samenlevingsakkoorden zoals neergelegd in het Bestuursakkoord, aangevuld met thema's van de kant van de VVD, het CDA en de PvdA. De volledige lijst werd aan het College van B&W meegegeven ter nadere uitwerking, ter voorbereiding van een vervolgbespreking in de eerste of uiterlijk tweede raadsvergadering na het reces.

Raadsvergadering Voorjaarsrapportage

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD CDA PvdA Westerveld 03-07-2018 14:24

Aanwezig voor Progressief Westerveld: Anke Oosterhuis, Michiel van de Kasteelen, Wilfred Beets en Hans de la Mar.

Relevante punten: Raadsvoorstel Voorjaarsrapportage; Ingediende moties en amendementen.

De bespreking van de Voorjaarsnota zelf verloopt volgens een vast stramien. De fractievoorzitters geven hun eerste inbreng vanachter de katheder. Anke Oosterhuis houdt namens Progressief Westerveld een betoog, waarin zij constateert dat er een 'nieuw geluid' klinkt in Westerveld van een ambitieus college dat deze gemeente duurzamer en mooier wil maken. Vervolgens bespreekt zij de vier speerpunten, die daarbij voor Progressief Westerveld voorop staan: ~ Burger- of overheidsparticipatie; ~ Energietransitie; ~ Duurzame Landbouw; en ~ Lokale economie. Daarna bespreekt zij een aantal elementen uit de Voorjaarsnota zelf. En zij eindigt met een verwijzing naar de Britse econome Kate Raworth, die zij kort daarvoor in Assen had gehoord. "Het gaat er om dat we onze economische activiteiten binnen grenzen houden en niet uit de bocht laten vliegen, maar in dienst stellen van mens en planeet. Voor PW de richting waarin we de komende jaren willen gaan."

Naast de zes fractievoorzitters, konden ook de drie wethouders hun visie geven op de toekomst en hun plannen uiteen zetten voor het komende jaar.

Een amendement van de VVD op de tekst van Programma 7 werd ingetrokken, maar een een amendement van Progressief Westerveld op diezelfde tekst werd aangenomen. Met het amendement werd de termijn om te komen tot afspraken over de lelieteelt conform de afspraken in het College-akkoord ingekort tot uiterlijk de zomer van 2019 of zoveel eerder als mogelijk. Vervolgens werd de Voorjaarsnota door de Raad vastgesteld.

Ook werden verschillende moties ingediend en besproken. Een motie van de Partij van de Arbeid over het beheer van de begraafplaatsen werd met alleen de steun van het CDA verworpen. Een motie van de VVD over de Lokale Heffingen werd aangehouden tot de begrotingsbehandeling. Een motie van het CDA, waarin het College wordt opgeroepen te komen tot een integrale en structurele aanpak ter bestrijding van eenzaamheid in de gemeente Westerveld, werd raadsbreed aanvaard.

Een door DSSW-SW voorbereide en door Progressief Westerveld en Gemeente-belangen mede ondersteunde motie om een sportstimuleringsprijs in te stellen, met als doel sportprestaties te waarderen, maar ook om daarmee bij te dragen aan een positief klimaat voor sport en bewegen, werd met 9 tegen 6 stemmen aangenomen.

De ook door DSSW-SW voorbereide motie over de aanpak van de Eikenprocessierups werd door het College overgenomen en derhalve niet in stemming gebracht. Op initiatief van Progressief Westerveld was daarin de volgende zin opgenomen: Verzoekt het College om krachtig in te zetten op het beleid om de biodiversiteit te versterken, waardoor de openbare ruimte meer veerkracht krijgt om plaagsoorten zelf in evenwicht te houden.

Tenslotte werden er rondom de energietransitie twee moties ingediend. De motie van het CDA, waarin wordt gevraagd te onderzoeken wat voor de inwoners van de gemeente Westerveld goede en bruikbare alternatieve energiebronnen kunnen zijn, werd raadsbreed aanvaard. De motie van Progressief Westerveld waarin het College wordt opgedragen om op korte termijn met een energievisie te komen (die al deel kan gaan uitmaken van omgevingsvisie en -plan), waarin: a. een kader wordt aangegeven voor de wenselijke landschappelijke inpassing van één en ander; b. de gewenste exploitatievormen worden aangegeven, waarbij direct omwonenden en heel Westerveld belanghebbende zijn, en om aan de uitgangspunten van deze visie alle aanvragen te toetsen, werd aangenomen met alleen de stemmen van DSSW-SW, Gemeentebelangen en Progressief Westerveld voor.

Motie plaatsing Trilsensor raadsbreed aangenomen

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS CDA Westerveld 26-06-2018 09:37

In de Raadsvergadering van 25 juni werd raadsbreed een motie aangenomen, opgesteld door het CDA en mede-ingediend door Progressief Westerveld en alle andere raadsfracties.

De motie constateert dat door het oppompen van aardgas trillingen kunnen ontstaan, die aanzienlijke schade kunnen veroorzaken, en dat dat ook na beëindiging van de gaswinning nog door kan gaan. Dat feit zorgt voor onrust bij de bevolking ook in Westerveld.

Het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie heeft op 6 juni toegezegd dat het de mogelijkheden tot het plaatsen van trilsensoren in Drenthe gaat onderzoeken. De motie van de gemeenteraad van Westerveld vraagt nu aan het College om in de gemeente tot plaatsing van een trilsensor over te gaan (op een door deskundigen aan te wijzen plaats), en na te gaan of de provincie daarin kan ondersteunen. De meetresultaten dienen volgens de motie via een openbaar digitaal kanaal zichtbaar te worden gemaakt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.