Een
stukje geschiedenis.
In 2006 is het eerste
idee geopperd om iets te doen aan de ontsluiting van Farm Frites. Dit liep
samen met plannen voor een golfterrein in deze polder. Om dit handen en voeten
te geven is in 2009 een intentieovereenkomst getekend tussen de gemeente
Bernisse, Hellevoetsluis en het waterschap om een onderzoek te doen naar een
tracé.
Uit dit onderzoek
zijn drie varianten gekomen, alleen wilde het waterschap uiteindelijk niet
meebetalen aan de aanleg. Hierdoor belandden de plannen weer in een diepe la.
Vervolgens zou de
gemeente Nissewaard onderzoek gaan doen naar de verkeersontsluiting, maar door
de discussie over de grenscorrectie is dit niet omgezet in concrete daden. Ondertussen
nam de overlast in de wijk de Kooistee niet af, maar door de uitbreiding van de
Farm Frites (vergunning verleend door de gemeente Nissewaard) juist toe.
Uit de leefbaarheidsmonitor
(Lemon) blijkt dat de wijken Hout Hoeffe en Vlotbrug op het gebied van
verkeersveiligheid al jaren slecht scoren. De scores zijn:
wijk
2010
2012
2014
2016
Hout Hoeffe
4.9
5.8
5,5
5,1
Vlotbrug
5,3
4,9
5,1
5,0
Grote
Weergors
7,6
7,9
8,2
7,7
Rijksstraatweg e.o.
5,9
4,4
4,5
4,2
In de tabel zijn ook de beste en
slechtste score uit Hellevoetsluis opgenomen (respectievelijk Grote Weergors en
de Rijksstraatweg). Dit is niet een op een te projecteren op het vrachtverkeer
van Farm Frites, maar het vrachtverkeer speelt zeker een rol in het oordeel van
de wijkbewoners.
Wat is de gebiedsvisie?
Na de samenvoeging van Oudenhoorn bij Hellevoetsluis heeft het college
besloten een gebiedsvisie Zuid Oost op te stellen, omdat er verschillende
initiatieven zijn die in het gebied samenkomen. De twee initiatieven die veel
aandacht krijgen in de media zijn een alternatieve ontsluiting voor het
vrachtverkeer van Farm Frites en de aanleg van een zonnepark ten behoeve van
Farm Frites. De andere, niet minder belangrijke, ontwikkelingen zijn de bouw
van ongeveer 200 woningen (plan Akkerranden) en de aanpak van het sluipverkeer
in Oudenhoorn.
Daarbij is de gemeente niet over een nacht ijs gegaan, de gemeente heeft
een uitgebreid participatietraject voor de gebiedsvisie opgezet. In een
vroegtijdig stadium zijn partijen uitgenodigd om hun inbreng te leveren voor de
uiteindelijke visie. Zo zijn de medeoverheden bij elkaar gekomen en zijn er
verschillende bijeenkomsten met omwonenden en de stad geweest. De gemeente
heeft naar aanleiding van de verschillende bijeenkomsten ook daadwerkelijk de visie
op diverse punten aangepast. Zo is bijvoorbeeld het zonneveld verschoven van 50
meter naar 80 meter van de woningen aan de Molendijk.
Eind maart heeft het college van B&W de definitieve gebiedsvisie
vastgesteld.
De gemeenteraad aan zet!
Nu is de gemeenteraad van Hellevoetsluis aan zet. Gelet op de impact en
de discussie heeft de VVD-fractie, met steun van alle fracties, bepleit om de
commissievergadering anders in te richten en iedereen de gelegenheid te geven
om in te spreken.
De gebiedsvisie Zuid Oost wordt in één commissie besproken en iedereen
wordt in de gelegenheid gesteld om in te spreken. Van deze mogelijkheid is ook
ruimschoots gebruik gemaakt. In totaal 32 mensen hebben tijdens de
commissievergadering van Wonen, Werken en Recreëren ingesproken. De VVD is
content met de grote inbreng van de insprekers. Zonder enige insprekers te kort
te willen doen zijn dit de belangrijkste reacties en vragen:
1.
Stop met de uitbreiding van Farm-Frites en
verplaatst de fabriek naar een andere locatie
2.
Er zijn niet veel klachten en ongevallen op de
huidige route. Waarom dan het de route verleggen, wat is de nut en noodzaak?
3.
Aan de andere kant juichen een aantal bewoners
juist de aanleg van de “fritesweg” toe vanwege de overlast in de Hellevoetse
woonwijken.
4.
Verstoring van rust en overlast in het
Polderlandschap door de weg met de vele vrachtauto’s, bovendien zou de nieuwe
route 73 conflictpunten met overig verkeer hebben.
5.
De nieuwe weg is een aantasting van het
landschap en de recreatieve voorzieningen.
6.
Er was slechte en misleidende communicatie van
de gemeente. Partijen zijn niet of te laat gehoord, bovendien wordt
correspondentie niet beantwoord.
7.
Farm Frites betaalt mee aan de visiekosten wat
betekent dit voor de onafhankelijkheid?
8.
Gemeente heeft geen beleid ten aanzien van
locaties voor opwekken zonne-energie!
9.
Waarom geen MER-beoordeling (Milieu Effect
Rapportage)?
10.
Weg loopt over boerenperceel, waardoor
bedrijfsvoering onmogelijk wordt.
11.
Zonnepark moet op een andere locatie,
bijvoorbeeld Zeedijk.
12.
Zonnepanelen zorgen voor uitspoelen van
gevaarlijke stoffen op de bodem en in het water.
Het betreft hier een
weergave van de inspraakreacties. De VVD geeft hiermee niet weer wat de
standpunten van de VVD zijn.
De insteek van de VVD.
De VVD is er al jaren voorstander van om de vrachtauto’s van Farm Frites
te weren uit onze woonwijken. Dit stond in ons verkiezingsprogramma 2018 en
staat ook in het collegeprogramma 2018-2022. Bovendien vindt de VVD het een
goede zaak om voor alle “grote” ontwikkelingen in het gebied een totaalvisie op
te stellen om zo alle facetten in samenhang te bekijken.
De fractie van de VVD maakt op basis van de raadsstukken,
inspraakreacties en eigen onderzoek een belangenafweging. Het is goed om te
benadrukken dat een gebiedsvisie geen juridisch bindend instrument is. Daarom
is het logisch dat er nog veel werk moet worden verzet om te komen tot een
uiteindelijke uitwerking in een omgevingsvergunning of een bestemmingsplan.
In het besluitvormingsproces is het de taak van de politiek om niet
alleen de inbreng vanuit de publieke tribune, maar ook het geluid van de stille
en minder actieve burger mee te nemen. Alle belangen moeten worden afgewogen
dat zullen wij ook doen.
De VVD is zich ervan bewust dat veranderingen in een gebied altijd leiden
tot discussie en dat mensen hier soms grote zorgen over hebben. Niemand zit te
wachten op een weg of zonneveld in haar of zijn achtertuin. Waar je de patatweg
of het zonneveld ook legt, het heeft altijd nadelen voor een gebied. In de
visie worden een tweetal varianten van de weg benoemd, daarnaast zijn er in een
vroeger stadium nog twee varianten ingetekend door het college. De VVD wil pas
een keuze voor een variant van de “patatweg” maken indien we op basis van een
gedegen inventarisatie van alle maatschappelijke en financiële kosten en baten
per variant een verantwoorde afweging tussen de bestaande en eventuele nieuwe
varianten kunnen maken.
Daarnaast zijn veel zaken nog niet volledig bekend en
uitgekristalliseerd. Daarom kan nog niet altijd antwoord worden gegeven op alle
inhoudelijke vragen. Het is ook echt niet zo dat het participatietraject nu
stopt.
Als het in een breder perspectief bekeken wordt, is de ontsluiting door
de Kooistee ook onwenselijk (Zie de Lemon-scores in de eerste paragraaf). Tijdens
de commissievergadering op 3 april hebben meerdere bewoners dit ook aangegeven.
Daarnaast komt de voorgenomen ontsluiting niet uit de lucht vallen, want
in het onderzoek uit 2009 (zie de eerste paragraaf) komen ongeveer dezelfde
mogelijke ontsluitingen op de Ravenseweg naar voren.
De VVD staat vooralsnog positief tegenover de gebiedsvisie, maar heeft
nog wel technische vragen gesteld aan het college onder andere over de diverse
trajectkeuzen. Bovendien wordt op 10 april 2019 de behandeling van het voorstel
voortgezet en het zou voorbarig zijn vooruit te lopen op het dan te voeren debat.