Nieuws van Perspectief 21 inzichtelijk

15 documenten

N229 mag geen barrière vormen tussen nieuwbouw in Odijk West en de oude kern Odijk.

Perspectief 21 Perspectief 21 Bunnik 21-11-2019 16:32

Odijk – P21 wil dat Odijk-West en Odijk één dorp wordt en wil daarom zekerheid over een oplossing voor de N229 die straks dwars tussen de nieuwe wijk Odijk-west en het bestaande dorp Odijk loopt. Ze wil dat ook vóórdat de bouwwerkzaamheden beginnen. De gehele gemeenteraad is het hierover met elkaar eens. De planvorming van Odijk West start nu.

P21 is voor woningbouw maar met de bouw van een substantieel aantal woningen in Odijk West is het belangrijk de extra voorwaarde over opheffen van de barrièrewerking op te nemen in de planvorming. Woningbouw is nodig om in de huidige woningbehoefte in Bunnik te voorzien. Ook zorgt uitbreiding van het aantal woningen ervoor dat de leefbaarheid en de kwaliteit in de dorpen op peil blijft en in de toekomst versterkt. Volgens P21 kan dat alleen als deze nieuwe wijk zowel fysiek als sociaal onderdeel wordt van het dorp Odijk.

Iedereen weet dat de provinciale weg een weg is waar vaak te hard gereden wordt. Dat belemmert kinderen die naar school gaan of inwoners die boodschappen willen doen in het centrum van Odijk om de N229 over te steken. De verkeersonveiligheid zal sterk toenemen als een paar duizend extra bewoners regelmatig deze oversteek moeten gebruiken. Zonder maatregelen zal de verkeersdruk van de N229 in Odijk-west niet langer acceptabel zijn.

Als de nieuwe wijken in Odijk door een onveilige en drukke weg van elkaar gescheiden worden van de oude kern is er grote kans dat dit zal leiden tot (winkel)voorzieningen in de nieuwe wijk. P21 is bang dat die de bestaande voorzieningen in Odijk gaan beconcurreren in plaats van versterken en dat is nadelig voor de bestaande ondernemers.

P21 is blij dat alle fracties in de gemeenteraad gezamenlijk dit belangrijke signaal af hebben gegeven aan de gemeente en aan de ontwikkelaars. Zo kunnen zij vroegtijdig starten met een goede oplossing.

Bomen beter beschermen bij dreigende kap

Perspectief 21 Perspectief 21 CDA Bunnik 02-11-2019 16:28

Motie Actualisering Bomenverordening unaniem aangenomen

P21 wil zuinig zijn op de bomen in de gemeente en bomen herplanten als kap toch nodig is. Door een zorgvuldige afweging te maken bij dreigende kap, voorkomen we dat bomen die gezond, nuttig en mooi zijn onnodig gekapt worden. De Bomenverordening van de gemeente biedt nu teveel ruimte, met name bij herstructureringsprojecten. Daarom wil P21 dat de gemeente een afwegingskader hanteert waarbij behalve veiligheid ook nuttige functies zoals verkoeling, afvang van fijnstof en geluidsdemping meewegen bij een besluit om te kappen.

Brede discussie over bomen

Afgelopen raadsvergadering bracht P21 de motie ‘Actualisatie Bomenverordening’ in. De motie werd unaniem aangenomen. P21 stelt de raadsbrede steun zeer op prijs en kan zich goed vinden in de opmerkingen van het CDA hierover. Het CDA wil graag de discussie over bomen in breder verband voeren en ook in de nieuwbouwplannen van de gemeente voldoende groen en bomen opnemen.

Meer bomen door herplant

De Liberalen vinden deze Actualisatie een stap in de goede richting en zijn benieuwd naar het resultaat waarmee het college gaat komen. Volgens wethouder Ali Dekker is de opdracht helder en wordt er gevraagd om een gelijkwaardige herplant. De Bomenverordening zal na aanpassing opnieuw in de raad besproken worden en dan wordt gekeken of er aan de verwachtingen wordt voldaan.

Bomen zoveel mogelijk sparen en herplanten

Perspectief 21 Perspectief 21 CDA Bunnik 02-11-2019 16:28

Motie Actualisering Bomenverordening unaniem aangenomen

P21 wil zuinig zijn op de bomen in de gemeente en bomen herplanten als kap toch nodig is. Door een zorgvuldige afweging te maken bij dreigende kap, voorkomen we dat bomen die gezond, nuttig en mooi zijn onnodig gekapt worden. De Bomenverordening van de gemeente biedt nu teveel ruimte, met name bij herstructureringsprojecten. Daarom wil P21 dat de gemeente een afwegingskader hanteert waarbij behalve veiligheid ook nuttige functies zoals verkoeling, afvang van fijnstof en geluidsdemping meewegen bij een besluit om te kappen.

Brede discussie over bomen

Afgelopen raadsvergadering bracht P21 de motie ‘Actualisatie Bomenverordening’ in. De motie werd unaniem aangenomen. P21 stelt de raadsbrede steun zeer op prijs en kan zich goed vinden in de opmerkingen van het CDA hierover. Het CDA wil graag de discussie over bomen in breder verband voeren en ook in de nieuwbouwplannen van de gemeente voldoende groen en bomen opnemen.

Meer bomen door herplant

De Liberalen vinden deze Actualisatie een stap in de goede richting en zijn benieuwd naar het resultaat waarmee het college gaat komen. Volgens wethouder Ali Dekker is de opdracht helder en wordt er gevraagd om een gelijkwaardige herplant. De Bomenverordening zal na aanpassing opnieuw in de raad besproken worden en dan wordt gekeken of er aan de verwachtingen wordt voldaan.

Meer en diverser groen in Bunnik

Perspectief 21 Perspectief 21 Bunnik 29-06-2019 06:54

In de gemeenteraad is op 27 juni raadsbreed een motie van P21 aangenomen voor ‘’Meer en diverser groen in Bunnik”. Inge Verhoef diende de motie in, omdat in onze gemeente momenteel actueel Groenbeleid ontbreekt. Het groenbeleid is verouderd en geeft weinig aandacht aan de thema’s Biodiversiteitsherstel en het Klimaatakkoord.

Biodiversiteit

De gemeente doet al veel om de biodiversiteit te verbeteren. Zo is er bijvoorbeeld een ander maaibeleid in de bermen. Dit kan nog wel een extra impuls gebruiken, bijvoorbeeld in het agrarisch gebied en op veldjes in de dorpen.

Klimaat

Het klimaat verandert. We ondervinden er allemaal de gevolgen van. Hete zomers, zware regenbuien, droogtes. Bomen werken verkoelend in de hete zomers en zijn bovendien een vorm van CO2 opslag. In het Klimaatakkoord heeft boomaanplant ook een rol gekregen. Meer bomen en goed boomonderhoud zijn dus voor het klimaat, zowel op lokaal niveau als mondiaal!

Omgevingsvisie

De Omgevingsvisie voor de dorpskernen wordt in de komende jaren ( 2019 – 2021) uitgewerkt . P21 wil dat het groen daar een belangrijke rol in gaat spelen en prioriteit krijgt. P21 heeft het college gevraagd om de raad regelmatig op de hoogte te houden van de planning.

Participatie

De Omgevingsvisie komt tot stand via uitgebreide participatie van de inwoners. In onze gemeenten zijn er veel inwoners die actief mee willen denken en doen over de inrichting van het nieuwe groenbeleid. Hier is dus een prima koppeling te maken zodat het nieuwe groenbeleid samen met de inwoners tot stand komt.

Laat uw mening horen over de nieuwe dienstregeling in de provincie Utrecht

Perspectief 21 Perspectief 21 Bunnik 09-06-2019 07:42

Uw mening telt

Het vervoerplan van U-OV wordt altijd ter consultatie voorgelegd aan gemeenten, reizigersorganisaties en de reizigers zelf. Hierna worden er eventueel nog zaken aangepast, en wordt het vervoerplan vastgesteld.

P21 stelt vragen aan het Bunnikse college

P21 stelde tijdens de raadsvergadering van 6 juni jl. vragen aan de wethouder over dit nieuwe vervoerplan. Het plan heeft namelijk gevolgen voor de openbaarvervoerbindingen voor onze inwoners. Zo komt bijvoorbeeld de bushalte bij het station aan de Baan van Fectio te vervallen.

Wij zijn benieuwd of het college van B&W een effect verwacht van het vervallen van deze bushalte van de sneldienst, en of het invloed heeft op onze eigen plannen voor het verbeteren van het OV-knooppunt bij Station Bunnik?

En we vroegen of het college gebruik gaat maken van de gelegenheid tot consultatie om te bevorderen dat de openbaarvervoer verbindingen van en naar Bunnik optimaal worden?

Het college vindt het vervallen van buslijn 242 ook een onwenselijke ontwikkeling en heeft daarom vorige week een brief aar de provincie gestuurd waarin gevraagd wordt om de bestaande vervoersituatie voor Bunnik te handhaven.

We zijn benieuwd naar de uitkomst!

Provinciale PvdA en GroenLinks steken groene hand uit naar Bunnik

Perspectief 21 Perspectief 21 GroenLinks VVD PvdA Bunnik 11-03-2019 20:56

Tijdens de thema-avond over duurzame mobiliteit op 6 maart trof de Bunnikse wethouder Eijbersen (Liberalen) een gewillig oor over zijn ambities bij sprekers en publiek. Die gaan verder dan de plannen van de VVD in de Provincie Utrecht en konden dan ook op instemming rekenen van Statenlid Julie d’Hondt (Statenlid PvdA) en David Oude Wesselink (GroenLinks), beiden kandidaat voor de Provinciale Verkiezingen op 20 maart. Het grootste deel van de provinciale begroting wordt besteed aan mobiliteit en verkeer. Op veel punten werd duidelijk dat de gemeente en de provincie elkaar kunnen versterken, maar dat dit wel afhankelijk is van politieke keuzes.

Statenleden Julie d’Hondt, David Oude Wesselink, wethouder Jorrit Eijbersen en gemeenteraadslid Jeroen Sterk in discussie onder leiding van Vincent Bijlo.

P21 wil inwoners stimuleren om net als de wethouder de korte afstanden op de fiets af te leggen. Daarvoor is het wel nodig om lokale wegen fietsvriendelijker in te richten. Voor lange-afstandsfietsers moet de fietsverbinding vanaf Werkhoven, via Bunnik en Odijk, naar Utrecht worden aangepakt. Bijvoorbeeld met een auto-te-gast-straat op de parallelweg en voorrang in plaats van extra wachttijd voor fietsers. In tegenstelling tot de wethouder zagen aanwezigen, PvdA en GroenLinks ook de afstand naar Wijk bij Duurstede wel als fietsbaar. Zeker als je de opkomst van elektrische fiets en speed pedelec daar bij betrekt. Oude Wesselink, werkzaam als verkeersdeskundige, wees er op dat vaak om veiligheidsredenen voor vertraging voor fietsers is gekozen, vooral bij kruispunten. Die veiligheid moet natuurlijk voorop staan, maar ook andere maatregelen kunnen bijdragen aan veiligheid.

De kruising bij Vroeg is een voorbeeld van onveilige situaties voor fietser. Dit knelpunt wordt nu aangepakt, helaas ten koste van een aantal mooie bomen.

Het is nu nog moeilijk om een concreet beeld te krijgen van de toekomst van NS-station Bunnik als verkeersknooppunt. Smart mobility moet gaan helpen: mobiliteit met fiets, auto en OV met apps goed op elkaar afgestemd. Dit vraagt wel om ingrijpen van de gemeente om parkeeroverlast in Bunnik te voorkomen. Gaan parkeernormen, vergunningen en autodelen daar helpen? Voorlopig blijft de weg naar Utrecht Science Park per fiets het snelste.

Hoe de luchtkwaliteit in de gemeente is, wil bewonersgroep SMAL, net als in Zeist en Amersfoort, beter in kaart brengen. Met hun initiatief kan dit tegen geringe kosten door dit met, voor en door de inwoners van de gemeente te laten doen. Er is al medewerking van het RIVM, en er is een subsidieaanvraag ingediend bij het Bunnik-Aan-Zet fonds. D’Hondt liet weten dat ook de provincie een bijdrage kan leveren.

Dat verkeersinrichting kennelijk moeilijk is, alle goede plannen ten spijt, toont het voorbeeld van de aanwonenden van de Burgweg. Jaren geleden werd hen beloofd dat het sluipverkeer zou worden teruggedrongen, maar tot vandaag nemen de aantallen auto’s alleen maar toe.  De heer Juffermans van het bewonersinitiatief vertelde over de onlangs opnieuw gestuurde brandbrief aan gemeenteraden en provincie.

Vanuit het publiek werd er opgeroepen op te passen voor het “kralen rijgen”: beleid zonder heldere langetermijnvisie en oog voor de klimaatdoelstellingen. Voor de aanwezige fractieleden van P21 was dit een heldere oproep. Met de suggesties uit het publiek en de uitgestoken groene hand van de provincie kunnen zij de komende jaren aan de slag om duurzame mobiliteit in beleid en uitvoering in te passen.

N.B.: Lees hier ook het persoonlijke blog van John Jorna naar aanleiding van deze bijeenkomst.

P21 spreekt het CDA aan op haar optreden rond begrotingsdebat

Perspectief 21 Perspectief 21 CDA Bunnik 25-01-2019 09:41

Voorzitter,

We debatteren vandaag over een kwestie wat eigenlijk geen kwestie van debat zou mogen zijn. Hooguit een reden voor een feestelijk moment – of een krantenkop op pagina 5 van het Bunniks Nieuws – omdat we dit al minimaal 18 jaar op rij gerealiseerd hebben. Ik doel hiermee op een sluitende begroting en het feit dat de gemeente Bunnik weer een jaar het vertrouwen krijgt van Gedeputeerde Staten van Utrecht om zelfstandig haar begrote uitgaven te realiseren met toezicht achteraf ipv vooraf. Een citaat uit de brief: “Wij constateren dat uw gemeente reëel en behoudend raamt waardoor er sprake is van een gezonde financiële huishouding”  (einde citaat). Een blijk van vertrouwen, maar ook het bewijs dat het College op een verantwoorde manier met de begroting omgaat en dus met Uw belastingcenten – zeg ik tegen de mensen in de zaal en die thuis meeluisteren.

En daarom Voorzitter, was P21 op 22 november verbaasd dat in een vragenronde, waar geen ruimte is voor debat, te worden geconfronteerd met het in twijfel trekken van deze mooie prestatie.

Daar waar concluderend wordt gesteld dat wij als raadsleden door een mederaadslid zonder enige vorm van dialoog en volstrekt ten onrechte worden neergezet als raadsleden die op illegale wijze om zouden gaan met onze gemeente financiën, doordat door het CDA, zie ook de notulen, letterlijk het oordeel wordt gegeven dat de door de raad vastgestelde begroting niet volgens de regels tot stand gekomen zou zijn, doet niet alleen iets af aan de puike prestatie van het College, maar ook aan mensen die zich met hart en ziel en naar beste eer en geweten inzetten voor de gemeente Bunnik.

En met die mensen bedoel ik de medewerkers van de organisatie en de leden van het college.

Dit doet bovenal ook iets met het imago van de gemeente.

Dit land is niet voor niets zo georganiseerd dat een lagere overheid onder toezicht staat van een hogere overheid. De checks and balances dienen in evenwicht te zijn. Zo niet dan zal de toezichthoudende overheid, in dit geval Gedeputeerde Staten van Utrecht geen goedkeuring verlenen aan onze gemeente om geld uit te geven.

De collega’s die al wat jaren meelopen in deze raad weten dat Gedeputeerde Staten aan het eind van ieder jaar een oordeel vellen over de begroting. Zelf ben ik ik sinds 2010 raadslid en ik weet niet beter dan dat Bunnik te horen krijgt dat we het goed doen. En dus weer onder repressief toezicht staan van de provincie. De beste kwalificatie (ja u hoort het goed: de beste kwalificatie) die je als gemeente kunt krijgen. Ik heb begrepen dat Bunnik deze kwalificatie al decennia krijgt.

Kennelijk doen we dus gedurende lange tijd niets onwettigs of illegaals. Dat zou ook raar zijn, want we hebben binnen deze gemeente alle gelegenheid, zowel formeel als informeel, om helderheid te krijgen in onze begrotingscyclus. We hebben de auditcommissie, de controle van onze accountant, de technische vragenavond, het open huis en de raadsvergaderingen. Ook staan de medewerkers van onze organisatie altijd klaar om raadsleden van informatie te voorzien of tekst en uitleg te geven daar waar dit gewenst is.

Voorzitter,

Als ik dan de vragen lees die door het CDA op 22 november 2018 gesteld worden dan zijn dit vragen die wij niet zouden verwachten van een partij als het CDA.

Wat P21 ook tegen de borst stuit is dat het CDA buiten deze Raad om is gaan rechercheren en een ambtenaar van de Provincie Utrecht actief benaderd heeft om een mooi sluitende begroting in diskrediet te brengen.

Wat schieten we ermee op als er na een bezoek van een raadslid aan de Provincieambtenaar een afkeurende brief naar Bunnik gestuurd zal worden. Een raadslid heeft toch niet alle informatie? Mevrouw Visser gaf aan zich van geen kwaad bewust te zijn wanneer zij informatie ging halen bij de Provincie. Door bij de provincie alleen maar te suggereren dat er in Bunnik dingen gebeuren die niet deugen, heeft dat invloed op de reputatie van onze gemeente. Daar heeft iedereen in deze gemeente direct last van.

Voorzitter,

Het had mevrouw Visser gesierd als zij het definitieve oordeel van de gedeputeerde staten had afgewacht.

Wat zit hier achter vraagt mijn fractie zich dan af?

Wij horen de landelijke kopstukken van het CDA altijd roepen dat het CDA een betrouwbare bestuurderspartij is. Een partij die zijn verantwoordelijkheid neemt en altijd constructief meedenkt in oplossingen. Een houding die wij op dit moment missen bij de lokale Bunnikse fractie.

Acties als hierboven genoemd zijn hier een voorbeeld van.

Voorzitter,

Als dit de manier van oppositie voeren wordt, dan betreurt P21 dit ten zeerste. Iedere keer steken wij, en dat zien we ook bij De Liberalen, de hand toe richting CDA om mee te doen en mee te denken over de koers van Bunnik. We hebben immers een gezamenlijk belang: namelijk het belang om de gemeente weer een beetje mooier te maken, een beetje groener, en nog aantrekkelijker om in te wonen en te recreëren. Daarom betreuren wij dat we in dit soort procedurele discussies terecht komen. Discussies die eigenlijk geen onderwerp van het debat zouden mogen zijn.

Daarom voorzitter, zou ik willen zeggen tegen het CDA voer oppositie op de inhoud, denk op een constructieve manier mee, controleer dit College, maar laten we met z’n allen de procedures en checks and balances koesteren die dit land groot hebben gemaakt.

Dank u wel!

P21 blog: Raadslid Inge Verhoef ‘Zonnevelden in Bunnik’

Perspectief 21 Perspectief 21 Bunnik 02-12-2018 14:29

Zonneveld, foto: gemeente Bunnik

Op maandag 19 november was er een leuke bijeenkomst met inwoners over zonnevelden in de gemeente. Waar wel, waar niet en hoeveel dan? Het leverde interessante discussies op.

Zonneveldenbunnik.nl

De gemeente heeft een concept beleidskader opgesteld, dat je kunt lezen op de website www.zonneveldenbunnik.nl. De gemeenteraad gaat hierover binnenkort in discussie. Bijvoorbeeld over het maximum aantal hectares zonneveld. Voor kansrijke locaties is dit gesteld op 20 hectare. Er komt ook nog een kaart op de website met gebieden die inwoners en belanghebbenden hebben aangemerkt als kansrijk en kansarm.

Ambitie van deze coalitie: 10 % duurzame opwek

Wethouder Erika Spil opende de avond met een stevig pleidooi om alle zeilen bij te zetten voor de energietransitie; ook in Bunnik moeten we volop aan de bak. In het coalitieakkoord staat dat Bunnik klimaatneutraal moet zijn in 2040, en dat we in deze raadsperiode (tot 2022) 10% duurzame energie moeten opwekken. Nu is dat 2,5%. Daarna houdt het niet op; we hebben dan nog 18 jaar om tot 100% te komen in 2040.

Met andere woorden: het is én- én niet of- of.

Dus ook de windmolens kwamen zo nu en dan voorbij. Sommige inwoners, met name agrariërs, zien ze liever draaien dan liggen. Windmolens houden het gebied open en groen. De grondprijzen gaan omhoog. Ook zonnevelden hebben hun voordelen: ze bestrijken weliswaar grote oppervlakken, maar zijn minder goed zichtbaar vanuit de verte. Ze produceren geen geluid en slagschaduw.

Zon en wind combineren

Ruimtelijk en voor de netaansluiting is het interessant om zonnevelden en windmolens gecombineerd te ontwikkelen. Immers, beiden leggen beslag op de ruimte. Eén windmolen kan stroom leveren voor 3000 huishoudens, voor deze hoeveelheid stroom is ongeveer 10 hectare zonneveld nodig. Het beste is de mix. Zowel voor de netaansluiting, als voor het landschap, als voor een jaarrond opbrengst. In de winter heb je meer windenergie, in de zomer meer zonne-energie.

In Bunnik is de opgave 43 ha zonneveld of een equivalent aan 7 windmolens. En we moeten dan ook al onze beschikbare daken volleggen met zonnepanelen! Als we dat niet doen, hebben we meer windmolens en zonnevelden nodig.

Geef je mening

Op de avond kwamen vooral inwoners aan het woord. Het was interessant om te horen wat zij vinden van zonnevelden. Bijvoorbeeld welke gebieden zij interessant vinden (gebruik geen vruchtbare grond), en of ze liever een groot park of meerdere kleintjes willen (het liefst een groot veld met een heg eromheen). Natuurlijk was dit maar een greep uit de meningen. Uzelf kunt ook uw mening doorgeven. De gemeente Bunnik heeft hiervoor een enquête opengesteld via www.zonneveldenbunnik.nl. Laat je allemaal horen!

Persbericht: Weer aandacht voor natuurbeheer Golfbaan Kromme Rijn

Perspectief 21 Perspectief 21 Bunnik 23-11-2018 06:52

22 november 2018

Bezorgde inwoners en betrokkenen hebben aan de P21 fractie hun zorgen geuit over het natuurbeheer op golfbaan Kromme Rijn. Er zijn grote bomen gekapt en vlindersoorten verdwijnen door gewijzigd maaibeleid, dit alles ten behoeve van de golfsport. Ook zijn er nieuwe plannen voor uitbreiding van de golfsport waardoor nog meer natuur lijkt te moeten verdwijnen.

En dat kan niet volgens Wypke Zuidweg en Inge Verhoef van P21. De golfbaan is een unieke plek in Bunnik en een belangrijke ecologische verbinding. Het is een mooi voorbeeld van een evenwichtige samenhang van natuur, recreatie en sport (golf). In 1995 zijn hierover afspraken gemaakt door de Stichting Realisatie Golfbaan (welke onderdeel is van Holding de Brakel BV en exploitatiemaatschappij Golfbaan Kromme Rijn), de gemeente Bunnik en Stichting Stichtse Milieufederatie, die zijn vastgelegd in het convenant ‘Golfbaan de Brakel’. Een van de afspraken was dat een derde deel bestemd kon worden voor de golfsport, een derde voor natuur en een derde voor recreatieve doeleinden. Het convenant was de voorwaarde voor de vestiging van de golfbaan. En dat moet zo blijven!

P21 heeft naar aanleiding van de zorgen vragen gesteld aan de verantwoordelijke wethouder Erika Spil. Het bleek inderdaad dat er de afgelopen jaren op de golfbaan alleen noodzakelijk onderhoud is gepleegd en er geen monitoring door convenantspartijen meer werd gedaan.

P21 is zeer blij dat de wethouder met de andere twee convenantspartijen heeft afgesproken dat vanaf nu het convenant weer inhoud krijgt en dat de natuurontwikkeling wordt gemonitord zodat dit belangrijke natuurgebied behouden blijft. Zijn er maatregelen nodig voor ingrijpende wijzigingen, zoals renovatie of ontwikkeling van de golfsport dan is daarvoor een vergunning nodig en dus kan daar de juiste afweging plaatsvinden ten opzichte van de hoge natuurwaarde van het gebied. Over de gekapte bomen bestaat nog onduidelijkheid en P21 heeft daarover nog om opheldering gevraagd. P21 blijft het proces daarom kritisch volgen.

P21 blog: Raadslid Wypke Zuidweg ‘Abracadabra’

Perspectief 21 Perspectief 21 Bunnik 18-11-2018 18:43

Vorige week twitterde ik dat het heerlijk is dat de begroting op een overzichtelijke manier werd toegelicht in ‘t Groentje. Op één A3. Veel gemakkelijker dan de, voor een gemiddelde burger, onleesbare en 107 pagina’s tellende programmabegroting 2017-2022.

Een begroting is normaal gesproken simpel. Uitgaven en inkomsten. Als de uitgaven gelijk zijn aan de inkomsten is het goed. Maar de gemeentelijke begroting is veel ingewikkelder dan dat. Doordat gemeenten met elkaar vergelijkbaar moeten zijn en gecontroleerd moeten kunnen worden door de provinciale overheid en de gemeenteraad moet die voldoen aan allerlei technische eisen, kengetallen, prestatie indicatoren, programmabudgetten en ga zo maar door. Ondoorzichtig voor velen en gebaseerd op wantrouwen?

Ik heb de A3 in het Groentje ook als inwoner van Werkhoven bekeken. Ik vroeg me af wat staat er nou precies? Is het voor iedereen duidelijk? Waaraan wordt mijn belastinggeld nou concreet besteed? Er staat dat er meer ruimte komt voor recreatie. Maar wat? En waar dan precies? De zorg moet beter? Maar hoe dan? Hebben we dat dan niet in Werkhoven? De omgevingswet? Mijn eigen leefomgeving vormgeven? Precario? Wat is dat? Geven we nou meer of minder uit dat er binnenkomt? De A3 bleek een visuele weergave van dezelfde begroting. Mooi, maar geeft niet meer inzicht.

Wat zou het leuk zijn als de inkomsten en uitgaven voor mij als inwoner inzichtelijker worden. Als duidelijk wordt waar we precies geld aan besteden bij mij in de buurt, in Werkhoven. Dat je gewoon kunt begrijpen waar het over gaat.

Pas als een begroting inzichtelijk en toegankelijk is wordt het voor inwoners mogelijk om ook echt mee te doen. Om mee te denken en te kunnen bepalen waar ons geld aan uitgegeven wordt. Dat als je samen met je buurtgenoten niet alleen een goed idee hebt, maar dat er ook budget voor is. En dat je samen een afweging kunt maken van wat belangrijk is en ook wat je dan niet doet. Dat je als buurt je eigen begroting kunt maken.

Elders in Nederland zijn mooie voorbeelden van deze participatieve democratie*. Durven we dat in Bunnik ook aan?

*Participatieve democratie is een vorm van democratie waarbij de burgers direct deelnemen aan de besluitvorming van een gemeente en dus niet alles overlaten aan de gekozen vertegenwoordigers, zoals het geval is bij een parlementaire democratie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.