Nieuws van politieke partijen in Amersfoort over Burger Partij Amersfoort (BPA) inzichtelijk

58 documenten

BPA Vragen Onveiligheid en Drugsgebruik in de Binnenstad van Amersfoort

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 20-04-2023 07:30

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Onveiligheid en het toenemende drugsgebruik in de Binnenstad van Amersfoort.

Het college wordt verzocht ( na aanleiding van de Toelichting hieronder ) de volgende BPA vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College c.q. de Burgemeester er van op de hoogte dat het (verdovende) middelen verkoop ( div. pillen, snuiven van poeders, en spuiten enz. ) , maar vooral het gebruik, tijdens de Horeca nachten, Donderdag, Vrijdag en Zaterdag avond / nacht in de Binnenstad sterk toeneemt ?

Is het College c.q. de Burgemeester er van op de hoogte dat dat vooral plaats vindt tussen de nachtelijke uren: 01.00 en 06.uur ?

Is het College c.q. de Burgemeester er ook van op de hoogte dat de Politie op die Horeca nachten niet voldoen manschappen M/V “op de been” kan brengen c.q. overal tegelijk kan inzetten om alle Hot-Spots in de Binnenstad van Amersfoort adequaat te bemensen ?

Is het College c.q. de Burgemeester bereid om de betreffende Wijkopzichter (s) en/of andere beleidsambtenaren, in burger, in de Horeca nachten observaties te laten doen om het beeld van de situatie buiten, nu eens echt helder te krijgen ?

Is het College c.q. de Burgemeester het met de fractie van de BPA eens dat de SUSSS -teams, zonder adequate kennis van zaken m.b.t. alle type gebruikte drugs, en zonder opsporings-bevoegdheden en bewapening, veel beter vervangen kunnen worden door getrainde Boa’s, geassisteerd door snel ter plaatse zijnde bewapende Politie agenten op de Fiets ?

Waarom treed dit College c.q. de Burgemeester niet strenger op tegen de huidige drugs explosie in de Binnenstad ?

Is het College c.q. de Burgemeester het met de BPA eens, dat we er voor moeten zorgen dat de binnenstad van Amersfoort niet “afglijd” naar het niveau van de Binnenstad van Amsterdam of Utrecht ?

Is het College c.q. de Burgemeester bereid om bovenstaande zeven vragen, puntsgewijs en inhoudelijk te beantwoorden, i.p.v. met een groot algemeen antwoord ?

De laatste 6 maanden heeft de BPA d.m.v. vele nachtelijke observaties (door 4 verschillende teams) vele mistanden geconstateerd.

Onvoldoende Politie capaciteit ( met nadruk, niet de van INZET, en de betrokkenheid van deze M/V Politie-mensen ) baart de Burger Partij Amersfoort (BPA) inmiddels grote zorgen voor de komende Zomer 2023 enz. periode.

fractievoorzitter Burger Partij Amersfoort (BPA)

Samen met de VVD maakt de BPA zich grote zorgen over de Verkeersafwikkeling bij het Meander Ziekenhuis –

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 06-02-2023 06:48

Steller: Maarten Flikkema (VVD), Hans van Wegen (BPA)

Onderwerp: Bereikbaarheid Meander ziekenhuis

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Wat is de verkeerscapaciteit van de Maatweg en hoeveel procent van die verkeerscapaciteit

wordt op dit moment gemiddeld per dag gebruikt? Hoeveel procent van die

verkeerscapaciteit wordt bij extreme drukte en in de spits gebruikt?

Wat is de invloed van de huidige verkeersdrukte binnen en buiten de spits op de Maatweg op

de aanrijtijden van ambulances van en naar het Meander MC?

Welke verkeerscapaciteit verwacht het Meander MC nodig te hebben in het geval van

ernstige regionale calamiteiten voor hulpdiensten en past dit boven op de hoeveelheid

verkeer die nu gemiddeld en gedurende de spits gebruik maakt van de Maatweg?

Wat is de verwachte ontwikkeling van de verkeersdrukte op de Maatweg gelet op de

ruimtelijke ontwikkeling in en om het centrum van Amersfoort?

Welke mogelijkheden ziet het college om de bereikbaarheid van het Meander MC voor

hulpdiensten te verbeteren?

Toelichting

Het Meander Medisch Centrum is gevestigd aan de Maatweg in Amersfoort waar hulpdiensten en

normaal verkeer gebruik maken van dezelfde weg. Daarnaast is de Maatweg een doorgaande weg

langs Hoogland. De VVD en BPA maken zich zorgen over de verkeerscapaciteit van de Maatweg in

het geval van regionale calamiteiten als veel hulpdiensten van en naar het ziekenhuis moeten.

Op vrijdagmorgen 3 februari jl was er een groot verkeersincident bij de kruising Nijverheidsweg

Noord- Radiumweg ten hoogte van de Bouwmaat. Daardoor kon het verkeer uit Bunschoten op de

N199 alléén maar worden afgewikkeld via de Maatweg, langs het Meander ziekenhuis de stad in. En

omgekeerd, de stad uit, richting A-1 en Bunschoten ook alléén maar langs het Meander. Met andere

woorden, het verkeer kon van beide kanten de Eem niet over – naar de Amsterdamseweg of de N199 –

en moest omrijden via de Maatweg. Hier is het Meander Medisch Centrum gevestigd, maar de

Maatweg heeft slechts twee keer één rijbaan.

Behandelaars, verplegend personeel en bezoekers, patiënten komen vaak van ver. En voor een groot

deel met de auto. Afgelopen vrijdag (3 februari) heeft dit urenlang tot heel veel vertragingen voor

alle betrokkenen en tot heel opstoppingen geleid. Ook voor de Hulpverlening en Ambulances. Dat

vinden de VVD en BPA onverantwoord.

In Utrecht hebben verkeersopstoppingen bij het UMC eerder geleidt tot wijzigingen van de wegen in

de buurt van het UMC om de bereikbaarheid van het ziekenhuis voor hulpdiensten te verbeteren.

VVD en BPA willen graag van het college weten wat de verkeerscapaciteit van de Maatweg, wat het

huidige gebruik is en in hoeverre de Maatweg de verkeerscapaciteit kan bieden in geval van

regionale calamiteiten.

de BPA wil graag de mening van de Deloitte accountant mbt de Vahstal zaak en de consequenties voor de Jaarrekening én de Begroting –

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 25-01-2023 08:10

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Overleg met onze Deloitte Accountant mbt de zaak Vahstal

De BPA is op dit moment aan het onderzoeken wat de uitspraken van de Bindend Adviseurs

en de diverse Rechtbank uitspraken inzake de zaak Vahstal betekenen voor de verslaglegging

rondom de Begroting en de Jaarrekening van Amersfoort.

Dat is in dit geval zéér complex, zeker in het kader van het wettelijk Besluit Begroting en

Verantwoording provincies én gemeenten (BBV) waar zowel de gemeente áls de accountant

zich aan moeten houden.

Het kan, zo stelt de BPA volgens de BBV namelijk:

A) een verplichting zijn, in de Begroting en de Jaarrekening,

B) een voorziening worden, in de Begroting en de Jaarrekening

of

C) een onderdeel vormen van het Weerstandsvermogen in de Begroting en de Jaarrekening.

De BPA heeft daarom hierover de volgende vragen aan het college:

1) Hoe betrekt het College de uitspraak van Bindend Adviseurs én de diverse Rechtbanken

inzake de zaak Vahstal bij het samenstellen van de jaarrekening 2022 ?

2) Is het College bereid (uiteraard in overleg met het Presidium, de Griffier en de Deloitte

Accountant) om zo spoedig een Openbare vergadering te beleggen, waarbij ook de

verantwoordelijke D66 wethouder van financiën de heer Stegeman, en onze Deloitte Account

fysiek bij aanwezig zijn ?

3) Zo ja, wanneer ?

4) Zo nee, waarom niet ?

Het gaat bij dit overleg nadrukkelijk niet over:

de hoogte van de bedragen, maar meer, over wat deze evt. Claim kan gaan betekenen voor

onze Begroting en de Jaarrekening.

PS: In het kader van de huidige financiële positie van de gemeente Amersfoort stuurt de BPA

deze vragen serie óók per Aangetekende Brief aan onze accountant de heer R-A van Vugt, bij

Accountantskantoor Deloitte !

Drs. R-A. van Vugt, register Accountant.

p/a Accountantskantoor Deloitte

Wilhelminakade 1

3072 AP Rotterdam

Met als Bijlage: de BPA vragen 2022- 112 aan het College van Amersfoort van 19 december Inclusief de College antwoorden van 17 Januari 2023.

Want de externe Accountant van de gemeenteraad, deze keer nog van bureau Deloitte, is

volgens de BPA, en volgens de Gemeentewet, uit zich zelf verplicht de gemeenteraad

proactief te informeren in een openbare vergadering over eventuele forse claims.

BPA wil weten wat D66 wethouder van financiën vindt van de oplopende maandelijkste Kosten inzake Vahstal –

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 25-01-2023 08:03

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: De na december 2020 oplopende financiële schade met Project Ontwikkelaar

Vahstal –

Het college wordt verzocht ( na aanleiding van de Toelichting hieronder ) de volgende vragen

schriftelijk te beantwoorden:

1) Er vanuit gaande dat bovenstaande feiten kloppen, is het College het dan eens met de

berekening (zie de Toelichting hieronder) die de BPA hierover heeft gemaakt.

2) Welke juridische, financiële en inhoudelijke stappen onderneemt het College anno

December 2022, nu twee jaar na de definitieve vaststelling, om de huidige Hoofdsom (van 5

of 48 miljoen) niet nog verder te laten oplopen ?

3) Is het College bekend met het feit dat het College van de gemeente Vijfheerenland, inzake

een conflict met een heipalen-fabrikant (begonnen in 1990/1994) in december 2020 door een

Arrest van het Gerechtshof uiteindelijk is veroordeeld tot totaal 90 miljoen euro ?

4) En is het College bekend met het feit dat bij die veroordeling van de gemeente

Vijfheerenland het oorspronkelijk bedrag, aanvankelijk ging het maar om 28 miljoen (het

Arrest van de Rechtbank in 1994) maar dat het eindbedrag van 90 miljoen zo hoog is

geworden, door de oplopende jaarlijkse wettelijke Rente ?

Dit omdat het College van Vijfheerenland gedurende jaren, en jaren, en jaren niet wenste te

betalen en het eindbedrag van Rente op Rente uiteindelijk van 28 miljoen Hoofdsom tot 90

miljoen Eindsom opliep ?

Zeer recent is er weer een openbare Rechtszaak in de Rechtbank in Utrecht geweest inzake

Gemeente Amersfoort versus Vahstal –

Hier sprak de advocaat van de gemeente Amersfoort over een – door bindend adviseurs reeds

vastgestelde – claim van 48 miljoen – De uitspraak van bindend adviseurs is van december

2020, dat is dus nu twee jaar geleden.

Op de vraag van de Rechtbank in Utrecht aan de advocaat van de gemeente Amersfoort

antwoordde die, dat de gemeente Amersfoort slechts uitgaat van een claim van maximaal 5

miljoen.

Maar de BPA gaat er vanuit dat (helaas, helaas voor de gemeente Amersfoort ) dat de claim

van Vahstal van 48 miljoen overeind blijft. Immers de BPA berekende zelf, reeds lange tijd

geleden, ook de Vahstal claim. En toen kwam de BPA uit op een bedrag tussen de 40 en 50

miljoen.

Wat het ook zei, vanaf december 2020, nu dus twee jaar geleden, geldt bovenop de claim (van

5 of 48 miljoen) ook nog eens de wettelijke rente van 8 % vanaf december 2020.

a) Dat betekent concreet dat bij een claim van 5 miljoen – vanaf december 2020 – er tenminste

33.000,00 euro per maand ( ! ) bij de Hoofdsom bijkomt. – En dit voor ieder jaar met Rente op

Rente.

en

b) Dat betekent concreet dat bij een claim van 48 miljoen – vanaf december 2020 – tenminste

320.000,00 euro per maand ( ! ) bij de Hoofdsom bijkomt.

Dit alles staat los van alle gemeentelijke advocaten kosten. En de advocaten kosten van de

tegenpartij die de gemeente Amersfoort, bij een onherroepelijke veroordeling, óók dient te

vergoeden !

En dat voor ieder nieuw kalender jaar, na december 2020, met 8 % Rente over de Hoofdsom,

en het jaar daarop, 8 % over dat nieuwe totaal bedrag van het jaar daarvoor.

Hans van Wegen, BPA.

Vragen – Procedures nieuwe Stadhuis, Stationsplein en de Nieuwe Stad

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 05-12-2019 12:56

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Procedures rondom het nieuwe Stadhuis, Stationsplein en De Nieuwe Stad

Het College wordt verzocht (n.a.v. de BPA Toelichtingen ) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Het College / de gemeente besloot onlangs om het nieuwe Stadhuis op het Trapezium te situeren. De BPA vindt dat een zeer goed keuze.

Zoals u bekend hebben we als BPA ook al voorgesteld om op – of beter gezegd onder – deze Trapezium locatie een grote parkeerkelder gaan te realiseren.

( Zie hiervoor de eerdere BPA vragen 2019-138 / Toekomstig Parkeren in Amersfoort (en Regeren) is vooruit zien. Dit met het oog op een verdere Auto-luwe binnenstad in de nabije toekomst. )

Nieuw Stadhuis op het Trapezium terrein

Is er inmiddels bekend welk tijdpad het College / de gemeente gaat hanteren als het gaat om de realisatie van ons nieuwe Stadhuis?

Heeft het College / de gemeente al een idee over de manier waarop de uitvraag  m.b.t. het nieuwe Stadhuis op de markt gedaan zal worden?

Zal het College / de gemeente in eerste instantie voor het nieuwe Stadhuis een Design uitvraag treffen, dat dan later wordt gevolgd door een Build uitvraag?

Of zal het College / de gemeente direct kiezen voor een gecombineerde Design & Build uitvraag – D&B ?

Zal het College / de gemeente ook het Onderhoud (Maintain) en/of de Exploitatie deel gaan laten uitmaken van deze uitvraag? (DBM/O) ?

Wanneer het College / de gemeente nog geen definitief idee heeft over deze uitvraag,  heeft het College / de gemeente dan het voornemen om binnenkort een voorbereidende marktconsultatie te gaan houden?

Op welke wijze gaat het College / de gemeente de bestaande NL marktpartijen ervan overtuigen dat het huidige eigenaarschap van deze Trapezium locatie door Heilijgers/Heymans, op geen enkele wijze van invloed is op de uitkomst van de uitvraag-competitie ?

Is de het College / de gemeente bereid om geïnteresseerde partijen op dit moment al te woord te staan en te informeren over het komende traject m.b.t. het nieuwe Stadhuis?

En zo ja, wanneer ?

En zo nee, waarom niet ?

Nu het College / de gemeente besloten heeft om het nieuwe Stadhuis op het Trapezium te gaan situeren is er sprake van een (bijna) leegstaand Rechtbank gebouw op het Stationsplein.

Heeft het College / de gemeente het voornemen om dit gebouw binnenkort op de markt te gaan brengen ?

Is het College / de gemeente van plan, een verkoop van het (bijna) leegstaand Rechtbank gebouw gepaard te laten gaan met een openbare inschrijving / competitie ?

Op welke termijn zal dit naar verwachting van het College / de gemeente gaan gebeuren?

De ontwikkeling van De Nieuwe Stad en haar directe omgeving gaat hard.

Opmerkelijk is volgens de BPA wel, dat het innovatieve broedplaatsgehalte van het begin van De Nieuwe Stad steeds minder begint te worden en dat De Nieuwe Stad nu binnen een paar jaar is bevolkt door gevestigde partijen als Twynstra Gudde, de plaatselijke makelaars en advocaten.

Dat maakt het volgens de BPA nodig om, of op De Nieuwe Stad locatie zelf, of elders extra aandacht te schenken aan de mogelijkheden van jonge ondernemers in Amersfoort.

Opmerkelijk vindt de BPA wel, dat de zogenaamde “Kamer 3” kavel – ooit gemeentelijk bezit – inmiddels privaat wordt ontwikkeld.

Maar nog steeds is er in- en rond De Nieuwe Stad sprake van nog een aantal andere gemeentelijke kavels.

Deze betreffen in ieder geval deze 3 kavels.

de Zandfoort aan de Eem kavel ( hoe heet deze kamer…?? )

de Driehoekige kavel met daarop het tijdelijke Amersfoort Promotion (Arc) gebouw

de “Paviljoen kavel” met daarop een aantal semi permanente paviljoens

Op welke wijze en wanneer zal het College / de gemeente deze drie kavels op de markt brengen?

Berichten in de stad wijzen erop dat er (ook) een afspraak met Schipper Bosch gemaakt zou zijn over deze bovenstaande drie kavels.

Hierover heeft de BPA ook nog de volgende vragen:

Heeft het College / de gemeente inderdaad nu al zo’n afspraak met een private partij over deze drie bovenstaande kavels ?

En welke kavels, van deze drie kavels, betreft dat dan volgens het College / de gemeente ?

Wat betekent deze afspraak – als deze er al is – volgens het College / de gemeente concreet voor andere Aannemers en Bouwers ?

Welke College / de gemeentelijk besluiten liggen er aan deze afspraken ten grondslag?

Op welke wijze garandeert de het College / de gemeente dat de verkoopprijs van deze drie kavels – mocht er sprake zijn van een reeds lopende afspraak – marktconform (zullen) zijn?

Kan het College / de gemeente de BPA en de gemeenteraad eventueel NU al inzicht geven m.b.t. de grondprijzen van deze drie kavels?

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Vragen – Parkeren is Vooruitzien

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD Amersfoort 26-11-2019 22:00

Nummer: 2019-xxx

Datum: 26 november 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Toekomstig Parkeren in Amersfoort ( en Regeren ) is vooruit zien.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereid om met de gemeenteraad en met de D66-wethouder (belast met het nieuwe stadhuis) en de VVD-wethouder (belast met verkeer) een werkbezoek aan de gemeenten Den Bosch, Deventer en Zwolle te gaan brengen? Hier kunnen zij zich dan, onder leiding van de lokale gemeentelijke hoofden van verkeer in Den Bosch, Deventer en Zwolle, laten inspireren tot hun innovatieve parkeeroplossing in deze drie historische binnensteden Den Bosch, Deventer en Zwolle.

Onderschrijft het College dat zeker bij verkeer- en parkeerbeleid regeren, echt vooruitzien is?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waaruit blijkt de vooruitziende visie van het College op dit gebied?

Onderschrijft het College de toekomstige noodzaak ( zeker bij het toekomstige ook Auto-luw maken van de tweede ring van onze historische binnenstad ) voor veel meer parkeerplaatsen, zeker ook voor Vergunninghouders, nabij de huidige historische binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, hoe is het College voornemens om in deze behoefte te gaan voorzien?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College de noodzaak tot de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium om net als andere grote steden het aanstaande mobiliteitsprobleem voor te zijn?

Zo ja, welke opties ziet het College hiertoe?

Zo nee, waarom niet?

Beschouwt het College het Trapezium terrein als een geschikte locatie voor de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium in combinatie met de nieuwe stadhuisfunctie?

Zo ja, hoe zou het College dit willen vormgeven?

Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft het College mogelijkheden om het Trapezium terrein hiermee een extra verbindende functie te geven tussen de historische binnenstad en het huidige NS station?

Zo ja, onderschrijft u dan ons voorstel tot deze unieke en eenmalige kans ?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Recent heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van het nieuwe Stadhuis op het Trapezium terrein ingesloten tussen de NS Spoorlijn, de Amsterdamseweg en de Piet Mondriaanlaan.

Daarnaast werkt de gemeente aan het autoluw maken van de binnenstad van Amersfoort. Eerst binnen de eerste grachtengordel, maar daarna waarschijnlijk ook het gebied tussen de eerste en tweede grachtengordel.

Het valt te verwachten dat de historische binnenstad van Amersfoort, net als die van Amsterdam en Utrecht, steeds drukker wordt. Regeren is vooruit zien en dus is het een utopie om te denken dat al deze bezoekers met de trein of de fiets zullen komen.

Alleen D66-ers en GroenLinks-ers lijken hierin te geloven.

Andere historische middeleeuwse steden zoals Den Bosch, Deventer en Zwolle hebben het auto parkeren nu al uitstekend opgelost door (gemeentelijke ) parkeergarages en transferia pal tegen de Binnenstad aan te plaatsen.

In Zwolle sta je op deze manier binnen 5 minuten lopend voor het museum De Fundatie en in Den Bosch binnen 5 minuten lopend voor de Kathedraal de Sint Jan.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) ziet in Amersfoort NU nog slechts één plek om zo’n gemeentelijke parkeergarage aan te leggen voor Bezoekers en Binnenstadbewoners die daar met hun Parkeervergunning kunnen gaan parkeren. Te weten hetzelfde Trapeziumterrein.

Wanneer Amersfoort dit slim aanpakt is het parkeerprobleem toekomstbestendig en duurzaam opgelost. Daarvoor moet wel, het gehele Trapezium terrein worden uitgegraven en van een twee (of drie) laags Parkeergarage worden voorzien.

Dit kan tegenwoordig zelfs zonder mechanische ventilatie, maar met natuurlijke ventilatie, mits en aan alle kanten half verdiepte openingen voor lucht toe- en afvoer worden aangelegd. Het huidige hoogteverschil biedt daar ruimschoots de mogelijkheden toe.

Daarnaast ziet de BPA mogelijkheden om het Trapezium hiermee een verbindende functie tussen de binnenstad en het NS station te geven.

Ook biedt het de mogelijkheid om meer mensen, vanuit de Binnenstad, naar de aangekondigde nevenfuncties binnen het nieuwe stadhuis te trekken. Daarmee wordt het nieuwe stadhuis, volgens de BPA, straks een echt huis van de stad.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Vragen – Parkeren is vooruit zien

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD Amersfoort 26-11-2019 14:19

Nummer: 2019-138

Datum: 26 november 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Toekomstig Parkeren in Amersfoort ( en Regeren ) is vooruit zien.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereid om met de gemeenteraad en met de D66-wethouder (belast met het nieuwe stadhuis) en de VVD-wethouder (belast met verkeer) een werkbezoek aan de gemeenten Den Bosch, Deventer en Zwolle te gaan brengen? Hier kunnen zij zich dan, onder leiding van de lokale gemeentelijke hoofden van verkeer in Den Bosch, Deventer en Zwolle, laten inspireren tot hun innovatieve parkeeroplossing in deze drie historische binnensteden Den Bosch, Deventer en Zwolle.

Onderschrijft het College dat zeker bij verkeer- en parkeerbeleid regeren, echt vooruitzien is?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waaruit blijkt de vooruitziende visie van het College op dit gebied?

Onderschrijft het College de toekomstige noodzaak ( zeker bij het toekomstige ook Auto-luw maken van de tweede ring van onze historische binnenstad ) voor veel meer parkeerplaatsen, zeker ook voor Vergunninghouders, nabij de huidige historische binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, hoe is het College voornemens om in deze behoefte te gaan voorzien?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College de noodzaak tot de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium om net als andere grote steden het aanstaande mobiliteitsprobleem voor te zijn?

Zo ja, welke opties ziet het College hiertoe?

Zo nee, waarom niet?

Beschouwt het College het Trapezium terrein als een geschikte locatie voor de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium in combinatie met de nieuwe stadhuisfunctie?

Zo ja, hoe zou het College dit willen vormgeven?

Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft het College mogelijkheden om het Trapezium terrein hiermee een extra verbindende functie te geven tussen de historische binnenstad en het huidige NS station?

Zo ja, onderschrijft u dan ons voorstel tot deze unieke en eenmalige kans ?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Recent heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van het nieuwe Stadhuis op het Trapezium terrein ingesloten tussen de NS Spoorlijn, de Amsterdamseweg en de Piet Mondriaanlaan.

Daarnaast werkt de gemeente aan het autoluw maken van de binnenstad van Amersfoort. Eerst binnen de eerste grachtengordel, maar daarna waarschijnlijk ook het gebied tussen de eerste en tweede grachtengordel.

Het valt te verwachten dat de historische binnenstad van Amersfoort, net als die van Amsterdam en Utrecht, steeds drukker wordt. Regeren is vooruit zien en dus is het een utopie om te denken dat al deze bezoekers met de trein of de fiets zullen komen.

Alleen D66-ers en GroenLinks-ers lijken hierin te geloven.

Andere historische middeleeuwse steden zoals Den Bosch, Deventer en Zwolle hebben het auto parkeren nu al uitstekend opgelost door (gemeentelijke ) parkeergarages en transferia pal tegen de Binnenstad aan te plaatsen.

In Zwolle sta je op deze manier binnen 5 minuten lopend voor het museum De Fundatie en in Den Bosch binnen 5 minuten lopend voor de Kathedraal de Sint Jan.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) ziet in Amersfoort NU nog slechts één plek om zo’n gemeentelijke parkeergarage aan te leggen voor Bezoekers en Binnenstadbewoners die daar met hun Parkeervergunning kunnen gaan parkeren. Te weten hetzelfde Trapeziumterrein.

Wanneer Amersfoort dit slim aanpakt is het parkeerprobleem toekomstbestendig en duurzaam opgelost. Daarvoor moet wel, het gehele Trapezium terrein worden uitgegraven en van een twee (of drie) laags Parkeergarage worden voorzien.

Dit kan tegenwoordig zelfs zonder mechanische ventilatie, maar met natuurlijke ventilatie, mits en aan alle kanten half verdiepte openingen voor lucht toe- en afvoer worden aangelegd. Het huidige hoogteverschil biedt daar ruimschoots de mogelijkheden toe.

Daarnaast ziet de BPA mogelijkheden om het Trapezium hiermee een verbindende functie tussen de binnenstad en het NS station te geven.

Ook biedt het de mogelijkheid om meer mensen, vanuit de Binnenstad, naar de aangekondigde nevenfuncties binnen het nieuwe stadhuis te trekken. Daarmee wordt het nieuwe stadhuis, volgens de BPA, straks een echt huis van de stad.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Vragen – Parkeren in Amersfoort met Dagvergunningen

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 18-11-2019 19:18

Nummer: 2019-123

Datum: 18 November 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Parkeren in Amersfoort middels z.g. (meerdaagse ) Dag-vergunningen

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Heeft het College een overzicht van het aantal afgegeven Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen, die vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar worden uitgegeven ) in bijvoorbeeld het A-1 gebied van de Binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, welke aantal kan (en mag) Parkeerservice dan dagelijks, wekelijks voor het A-1 gebied uitgeven ?

Zo nee, waarom niet ?

Is het College bereidt om nu al paal en perk te stellen aan het uitgeven van Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar) in bijvoorbeeld het A-1 gebied van de Binnenstad van Amersfoort ?

Zo nee, waarom niet ?

Hoe denkt het College deze problematiek aan “te vliegen” zodra de eerste fase van, de Binnenstad van Amersfoort wordt Autoluw, wordt ingevoerd ?

( Graag als uw antwoorden stuk voor stuk en feitelijk c.q. getalsmatig onderbouwen ! )

BPA Toelichting:

In de diverse Parkeer vergunning gebieden, zeker in de Binnenstad en daar strak omheen, is de verhouding tussen de afgegeven reguliere Parkeervergunningen en het aantal beschikbare parkeerplaatsen praktisch een-op-een.  ( 1-op-1 )

Regelmatig komt het ook in bepaalde Parkeer vergunning gebieden voor, en vlak aan de rand van de Binnenstad, dat daar grote aannemers / verbouwings- of andere projecten (zoals TV opnames, in de avond, nacht of weekend ) plaatsvinden.

In principe worden daar door Parkeerservice erg ruim Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar) voor afgegeven !

Zelfs ook voor auto’s die eigenlijk in de Parkeergarages, passen en daar dus thuis horen !

Dit levert veel overlast op voor bewoners met een reguliere Parkeervergunningen, en leidt soms zelfs tot de situatie:

Ik kan NU mijn auto nergens meer in het/mijn A-1 gebied enz. kwijt.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Vragen – Blinden en andere Gehandicapten in de Taxi in de Binnenstad van Amersfoort

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 12-11-2019 19:44

Nummer: 2019-125

Datum: 12 November 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Blinden en andere Gehandicapten in de Taxi in de Binnenstad van Amersfoort

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereidt om voor geregistreerde Amersfoortse taxi’s een uitzondering te maken, zodat ze Blinden, Slechtzienden en Invalide Burgers die moeten worden opgehaald ( of weggebracht ) kunnen blijven wegbrengen en/of ophalen overal in de (autoluwe) Binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, wanneer ?

Zo nee, waarom niet ?

BPA Toelichting:

Ik ben Edwin Ruyer. In Amersfoort beter bekend onder mijn artiestennaam Blinde Ed.

Omdat ik meestal op zaterdagavond werk lukt het mij niet vaak om op zaterdagavond uit te gaan. Maar dit weekend was ik vrij en had eindelijk de gelegenheid. Ik ben rond negen uur zonder problemen de stad in gegaan. Maar rond vier uur toen ik naar  huis wou was dit even anders.

Omdat de taxi de stad niet meer in mag moest ik vanaf de Groenmarkt naar de Kamperbinnenpoort lopen.  Ik kan u vertellen, dat was geen feestje. Ik kwam in een groepje baldadige dronken jongelui terecht die het blijkbaar leuk vonden om te proberen mijn stok af te pakken.

En ondanks dat ik uiteindelijk hulp kreeg heb ik het als zeer bedreigend ervaren, en was ik blij dat ik in een taxi zat  Ik heb wat om me heen gebeld, met anderen die vroeger ook graag uit gingen en ook minder valide zijn. Die geven aan niet meer om die reden in Amersfoort uit te gaan.

Misschien ligt het aan mij maar ik vind dit de omgekeerde wereld. We willen dat gehandicapten participeren in de maatschappij maar uit gaan kan niet meer omdat hun taxi geweerd word uit de binnenstad. Toen ben ik even gaan googelen en toen was ik helemaal het spoor bijster. Door overlast in de buurt mogen er geen taxi’s meer op zaterdag in de binnenstad van Amersfoort.

Dus dronken jongeren die lallend de stad uit moeten leveren minder overlast op dan dat ze vlakbij de kroeg worden opgewacht door een taxi. En de taxichauffeur vertelde me ook nog dat ik straks ook niet meer bij de Kamperbinnenpoort mag instappen.

Kortom ik vind dat de gemeente Amersfoort dit niet kan maken.

Hopelijk kunt u mij ( en alle andere minder validen uit Amersfoort die niet achter de geraniums willen blijven zitten ) een beetje helpen.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

In de media – Ophef rond Raadslid

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) VVD PvdA Amersfoort 07-11-2019 20:21

BPA-fractievoorzitter Hans van Wegen in de raadszaal op het stadhuis. © Cees Wouda

Er is altijd ophef rond dit Amersfoortse raadslid en dat is de burgemeester zat

Hans van Wegen staat weer in the picture als ‘rebel’. Wie is dit raadslid en wat kan de burgemeester nog meer tegen hem doen, dan hem openlijk voor het blok zetten?

Ja, er werd dinsdagavond in de gemeenteraad een flink aantal belangrijke besluiten genomen. Over nieuwe sociale huurwoningen, het nachtnet, de begroting… maar eigenlijk was iedereen vooral bezig met wat er vlak vóór de vergadering gebeurde. Burgemeester Lucas Bolsius greep de microfoon en zette raadslid Hans van Wegen, ‘met wie elke poging tot gesprek op niets uitloopt’, publiekelijk op zijn nummer. ,,U heeft geen respect voor het instituut waar u zelf deel van uitmaakt en speelt op de man in plaats van op de bal.’’

‘Hoogst ongebruikelijk’, noemde Bolsius zijn optreden na afloop zelf. En dat zijn de kenners met hem eens. ,,Wij houden de berichten rond de gemeentepolitiek goed bij, maar weten niet van eerdere momenten waarop een burgemeester een raadslid publiekelijk zó aansprak’’, zegt Elly Klut, woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) na navraag binnen de organisatie. ,,Niets houdt een burgemeester echter tegen het te doen.’’

Hans doet aan meeuwenpolitiek: hij komt vanuit het niets aanvliegen, schijt de boel onder en is weer vertrokkenOud-partijgenoot (nu VVD-wethouder) Kees Kraanen in februari 2014

Maar met zo’n reprimande houdt de bevoegdheid van de burgemeester wel gelijk weer op. ,,In principe heeft niemand de macht om een gekozen raadslid te ontslaan’’, aldus Klut. ,,Dat is zo in de wet geregeld. Een partij kan een raadslid royeren, maar daarna staat niets hem of haar in de weg de zetel mee te nemen en voor zichzelf te beginnen.’’ In 2017 is er binnen de VNG wel gesproken over een aanscherping van de regels, maar die is door de Vereniging voor Raadsleden geblokkeerd.

Het gevolg: Hans van Wegen gaat alleen weg als hij zélf besluit op te stappen, óf als de kiezer hem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 geen zetel meer gunt. Dat eerste lijkt uitgesloten, dat tweede kan alleen de toekomst uitwijzen. De geschiedenis van de Burger Partij Amersfoort en diens inmiddels 71-jarige oprichter is namelijk te roerig om ook maar aan een voorspelling te beginnen.

De BPA kwam in 2002 vanuit het niets met twee zetels in de raad, zag dat aantal in 2006 groeien naar vijf en werd wéér vier jaar later met zeven zetels heer en meester van de raadszaal. Door problemen in de partij (waar Hans van Wegen al die tijd voorman van was) stapten vijf raadsleden op en verliet de BPA-wethouder het pluche. De kiezer ‘beloonde’ dit in 2014 met twee zetels. Na de overstap van de nummer twee stond de pensionado er al snel alleen voor, maar bij de verkiezingen van 2018 stemden 4500 Amersfoorters op de BPA en haalde de partij opnieuw twee zetels. Ditmaal kreeg Van Wegen vertrouweling Ralph Langendam aan zijn zijde.

Alle (politieke) problemen heeft Van Wegen volgens oud-partijgenoten aan zichzelf te danken, omdat samenwerken met de ‘man met de rode sjaal’ onmogelijk zou zijn. Medeoprichter, voormalig vertrouweling en inmiddels VVD-wethouder Kees Kraanen zei in 2014 over hem: ,,Hans doet aan meeuwenpolitiek: hij komt vanuit het niets aanvliegen, schijt de boel onder en is weer vertrokken.’’

Van Wegen ziet het zelf allemaal heel anders. Problemen uit het verleden zijn goeddeels de schuld van onbetrouwbare partijgenoten, zo verklaarde hij keer op keer in deze krant, en de huidige storm is vooral het gevolg van ‘verwerpelijk handelen van de burgemeester’. ,,Door het gebruiken van de openbare ruimte voor het maken van dit statement, kiest de burgemeester ervoor om een raadslid publiekelijk te beschadigen’’, aldus Van Wegen in een schriftelijke reactie, die hij dinsdagavond op de website van de BPA plaatste.

Daarbij zou Bolsius Van Wegen niet vooraf geïnformeerd hebben over zijn plan, waardoor de BPA ‘zich niet kon voorbereiden op de aantijgingen’. Desondanks blijft Van Wegen open staan voor een gesprek. ,,We hopen op een gezamenlijk statement in de toekomst.’’

◾ Februari 2006: Hans van Wegen beticht de Amersfoortse PvdA van het saboteren van de StemWijzer. De socialisten zouden de stemhulp tientallen keren zelf hebben ingevuld, om zo de uitslag te beïnvloeden.

◾ Maart 2011: Van Wegen wordt beticht van fraude met gemeenschapsgeld. De fractie valt compleet uit elkaar. De rijksrecherche staakt haar onderzoek een jaar later wegens gebrek aan bewijs.

◾ Februari 2014: Van Wegen kaapt de domeinnaam amersfoortanders.nl, de naam waaronder oud-BPA’er Gerard van Vliet mee wil doen aan de verkiezingen. Ruzie breekt uit.

◾ Oktober 2017: De BPA-voorman beweert bij hoog en bij laag dat de bouwer van zwembad Amerena financieel aan de rand van de afgrond staat, maar levert geen bewijs.

◾ Oktober 2018: De BPA-voorman haalt zich de woede op de hals van Twitteraars door een islamofoob bericht te ‘liken’, en vervolgens de inhoud ervan te verdedigen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.