Nieuws van politieke partijen in Breda over D66 inzichtelijk

2 documenten

Cultuur is geen vrijetijdsbesteding! | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Breda 12-05-2020 00:00

Bezuinigen op cultuur en sport door de provincie Noord Brabant is een verkeerde keuze, en een verkeerd signaal. Het nieuwe provinciebestuur (VVD, CDA, FvD en Lokaal Brabant) wil hard bezuinigen op cultuur en sport. Samen met PvdA, D66 en de SP schreven GroenLinks fracties een brief met de boodschap: bezuinigen op cultuur en sport is een foute keuze; kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht en dat hebben we nu juist heel hard nodig! Er is zelfs geen gedeputeerde meer op cultuur. Terug naar naar het arme Brabant van weleer; dat wil toch niemand? En als Brabant zelf zijn cultuur en sport al niet meer belangrijk vindt, waarom zou de rijksoverheid het daar dan nog wel steunen? Houd Brabant interessant, juist ook op het gebied van cultuur en sport.  

Verbeeldingskracht en verbondenheid

Een bekende uitspraak van Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, is: ‘’Het arme Brabant is rijk geworden dankzij de verbeeldingskracht en verbondenheid van haar inwoners.’’

Verbeeldingskracht en verbondenheid zijn het erfgoed van Brabant. Maar juist dat erfgoed wordt bij het grofvuil gezet. Kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht. Kunst en cultuur houdt ons een spiegel voor en geeft ons stof tot nadenken. En sport verbroedert en verbindt. De sportvelden brengen mensen met allerlei verschillende achtergronden dichterbij elkaar. Het sportveld trekt mensen figuurlijk uit hun eigen bubbel. Des te pijnlijker is het om te zien dat de nieuwe provinciale coalitie het mes zet in sport en cultuur. Ze zetten daarmee het mes in de verbeeldingskracht en onze verbondenheid en dus ook in hetgeen dat ons arme Brabant rijk heeft gemaakt.

Het kabinet spant zich in deze coronacrisis in voor de cultuursector en ook heel veel gemeenten trekken de portemonnee om te redden wat er te redden valt, maar van de provincie hoeven we het de komende jaren niet te hebben. Cultuur is volgens het nieuwe provinciebestuur slechts ‘vrijetijdsbesteding’. Het voornemen om miljoenen bezuinigingen door te voeren in het domein samenleving, onder meer op cultuur en sport, is in onze ogen een volstrekt foute keuze.

Wij staan op het standpunt dat juist nu kunst en cultuur extra moeten worden ondersteund, omdat de sector bij zal dragen aan de onderlinge verbondenheid en weerbaarheid van onze hard getroffen samenleving. Om dit kracht bij te zetten willen wij juist nu extra investeren in kunst en cultuur. ZZP’ers en instellingen die in problemen (dreigen te) raken, moeten ondersteund worden. Ook in de Brabantse sportbeoefening zien wij die grote maatschappelijke meerwaarde. Verschillende Brabantse gemeenten gingen al voor in kwijtschelding van de huren voor sportclubs en culturele instellingen.

Zonder een gedeputeerde cultuur, maar met een gedeputeerde erfgoed, koesteren we wat we hadden, maar geven we niet door wat we hebben. De verbeeldingskracht en verbondenheid moet doorgegeven worden en daarvoor zijn sport en cultuur van essentieel belang.

Peter Bakker (GroenLinks Breda) Bouteibi (PvdA Eindhoven) Yusuf Celik (PvdA Tilburg) Arjen van Drunen (PvdA Breda) Hans van Gemert (SP Helmond) Judith Hendrickx (Bossche Groenen) Tim van het Hof (D66 Breda) René van den Kerkhof (D66 Den Bosch) Evelien Kostermans (GroenLinks Tilburg) Duran Kurumli (PvdA Helmond) Saskia Lammers (GroenLinks Eindhoven) Bas Maes (SP Breda) Murat Memis (SP Eindhoven) Helma Oostelbos (SP Tilburg) Esther de Ruiter (GroenLinks Den Bosch) Paul Slikker (PvdA Den Bosch) Beppie Smit (D66 Tilburg) Stef Stevens (D66 Helmond) Thomas Tuerlings (GroenLinks Helmond) Robin Verleisdonk (D66 Eindhoven) Cecile Visscher (SP Den Bosch) Peter Vissers (Breda ’97)

D66 Breda Mobiliteitsvisie

D66 D66 Breda 02-11-2019 14:50

Bijdrage van Patrick Smans, raadslid D66 Breda op mobiliteit

Voorzitter, de wethouder zei het vorige keer zelf al. Mobiliteit is enorm complex. Bij mijn voorbereiding kon ik dan ook maar niet bepalen waar ik mee zou beginnen. Misschien de in Rotterdam vorige week vastgestelde nieuwe Fietskoers 2025? Het laat zich raden welke keuze zij hebben gemaakt met als ondertitel ‘de fiets als hefboom in de mobiliteitstransitie’. Of de nieuwste modellen auto’s op waterstof, waarvan er 100.000 in stílstand net zoveel energie aan het net leveren als een kerncentrale? Een ding is zeker, als wij nú onze mobiliteit opnieuw konden inrichten, zouden we dat heel anders doen dan we in het verleden gedaan hebben.

Stelt u zich daarom even King’s Cross in Londen voor, een van de drukste knooppunten in de stad waar tientallen bus-, trein- en metrolijnen bij elkaar komen. Je zou dat alleen nu nooit meer op kunnen zetten, zo groots, zo dicht bij het centrum.

En dat brengt mij bij de bouwstenen en ik neem u mee langs 3 lijnen:

Onze ambitie Wat er wél in de bouwstenen staat En wat er wat D66 betreft ontbreekt

We hebben nu een kans, gezien de transformatie die voor ons ligt. De kans om over 10 of 30 jaar niet weer te denken, hadden we het maar anders gedaan toen. Wat D66 betreft stoppen we nu dan ook om de trends op mobiliteitsgebied te volgen, maar gaan we erop sturen, anders slibt Breda helemaal dicht.

In de vorige MobiliteitsAanpak lezen we al dat in 2030 tov 2007 het autogebruik gelijk moest blijven, het fietsgebruik met 60% moest groeien en het OV met maar liefst 160%. We zijn al ruim over de helft en waar staan we? Het autogebruik is flink toegenomen. Het aandeel fietsgebruik daalde de afgelopen jaren en het OV-gebruik neemt ín Breda een schamele 3% in. In de bouwstenen staat dat het onduidelijk is waarom het autobezit en –gebruik in Breda zo hoog is. Tegelijkertijd hebben we een overcapaciteit aan parkeerplaatsen met lage tarieven in het centrum en zijn de alternatieven gewoon nog ondermaats gefaciliteerd. Willen we als stad bereikbaar blijven in de toekomst, ook voor de auto, zullen we nu echt radicale keuzes moeten maken.

En die keuzes zijn voor D66:

Meer prioriteit voor langzaam verkeer, ofwel voorrang voor de fiets Slimme mobiliteit en Transferia 2.0, ofwel, in plaats van King’s Cross een Bredaas Kruis En nieuwe vormen van (collectief) (openbaar) vervoer, ook via water, ofwel een totale verleiding van echt goede alternatieven

Het is noodzaak hierop in te zetten. Om bereikbaar te blijven, vanwege de innovaties die op ons af komen, de veranderende demografische samenstelling en behoeftes, het klimaat, het binnenstedelijk ruimtegebrek en de geplande ontwikkelingen.

Over langzaam verkeer, 3 suggesties:

Maak fietspaden comfortabel, aantrekkelijk, veilig en slim. Ik heb genoeg voorbeelden van waar het beter kan, maar eigenlijk is het heel simpel; zorg ervoor dat er geen enkele belemmering is om de fiets te pakken, waar je in Breda ook vandaan komt. Met extra aandacht voor de veiligheid nabij scholen. Ten tweede; een gastvrij, bereikbaar en dus autoluwer centrum. Wij leggen daarbij de nadruk op aangepaste routering, meer fiets- en – uiteindelijk – minder autoparkeerplaatsen. Dat is beter voor de doorstroming, bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit, voor bewoners en bezoekers. Niemand staat voor zijn plezier te wachten op de Markendaalseweg of de Prinsenkade, dat moet toch anno 2019 beter kunnen. En voor voetgangers en fietsers is het zelfs gewoon onveilig. Wat D66 betreft combineren we de transferia – en ik kom daar zo verder op terug – met:

Gedifferentieerde parkeertarieven Minder auto- en meer fietsparkeerplaatsen Aanpassen van de routering op en binnen de singels, zoals éénrichtingsverkeer en het ontnemen van de mogelijkheid om linksaf te slaan. Mensen zijn echt wel bereid een stukje om te rijden – of de bus of de fiets te pakken als dit betere alternatieven zijn, als daarmee de doorstroming verbetert! En voorzitter, laten we niet vergeten dat we een enorm vliegwiel aan het rollen hebben. Breda profileert zich als fietsstad in een fietsregio. Na jaren BinckBank Tour komt verdorie de Vuelta komend jaar naar Breda. Laten we dit dan ook aangrijpen om ook in de keuzes die we maken de fiets voorrang te geven.

Dan transferia 2.0 – mobiliteitshubs, in samenhang met Mobility as a Service en data, maar ook het OV. Ik noemde King’s Cross, het Bredase Kruis al. We zien het liefst meerdere hubs, zowel groot als klein. En zorg dan samen met de nieuwe busconcessie dat dit een echt alternatief wordt. Pas als je snel, frequent, goedkoop en comfortabel kunt reizen, is dit een echte verleiding.

En laten we wel wezen, zo’n hub schetst louter kansen. Zet er gewoon een waterstof tankstation bij. Roosendaal en Oosterhout krijgen er al één. Gratis parkeren in ruil voor stroom, ik noem maar wat. Maar ook deelfietsen, een fietsenmaker en food en non-food pickup-points zorgen ervoor dat we ook echt een brede toegevoegde waarde creëren.

Over andere trends en bouwstenen kan ik het volgende meegeven voorzitter;

CO2-neutrale mobiliteit; dit komt er niet alleen aan, het is pure noodzaak om te werken aan een gezondere leefomgeving en het terugdringen van CO2- en andere uitstoot, bijvoorbeeld met een milieuzone. Wat D66 betreft is dit al lang geen discussie meer in is het een onderlegger voor de keuzes die wij maken. Grenzeloze verbondenheid en routering autoverkeer: De hoofdinfrastructuur moet goed blijven, natuurlijk. Desalniettemin is steeds meer asfalt wat D66 betreft geen duurzame oplossing. Verleid liever tot het maken van andere vervoerskeuzes. Met een beter OV-systeem hóef je namelijk niet meer per se met de auto van de ene kant van de stad naar de andere. En als we het hebben over grenzeloze verbondenheid, laat Breda International Airport dan het eerste vliegveld in Nederland worden waar elektrische vliegtuigen landen en opstijgen en vanwaar we echt in 3 kwartier in Londen of Kopenhagen staan.

En dan voorzitter, datgene dat wat D66 betreft nog ontbreekt.

Ten eerste, vervoer over water, zowel voor goederen als personen. Van het station of een nieuwe mobiliteitshub per boot, hóp het centrum of het nieuwe Haveneiland in. En straks, als de Nieuwe Mark er ligt, zelfs hop on en hop off. Lijkt D66 prachtig.

Logistiek en zakelijke (stads)distributie gaat echter verder. Hoe ontwikkelt zich dit de komende 10-20 jaar? Kijk of u hier de input van de Logistics Community Brabant in kunt meenemen. Ten tweede: Smart mobility. Routering, slimme drempels, wegmarkering, slimme verlichting, grip op vervoersstromen, iVRI’s, privacy, apps… Wij zien hier graag een visie op met ambitie! Tot slot – en dit is wat lastiger – zien wij enerzijds graag concreet terug hoe we onze doelen gaan realiseren. Indien niet in de visie, dan in uitwerkingsprogramma’s. Anderzijds gaan de ontwikkelingen zo snel, daar wil je ook op in kunnen spelen, zonder gelijk een nieuwe visie te hoeven maken. Een zekere mate van flexibiliteit in de visie is daarom ook gewenst.

Voorzitter, ik ga afsluiten. Bereikbaarheid gaat over veel meer dan van A naar Breda. Hoe je ook reist, het moet voor iedereen toegankelijk, veilig en comfortabel zijn. Sterker nog, wat D66 betreft mag reizen een plezier worden, een moment om andere dingen te doen en te ontspannen.

Dus hop on, achter het stuur en kies voor de toekomst. Dank u.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.