Nieuws van politieke partijen in Dantumadiel over SGP inzichtelijk

17 documenten

Column: De nieuwe norm voor de gemeenteraad?

CDA CDA SGP ChristenUnie Dantumadiel 10-07-2020 15:22

Als we straks uit de moeizame periode van het coronatijdperk zijn gekropen zullen ongetwijfeld zaken, die we daarvoor als normaal ervoeren als abnormaal worden betiteld. Dit geldt straks ook in omgekeerde zin, het abnormale wordt al snel als normaal geaccepteerd. Deze reflectie geldt ook voor de gemeenteraad van Dantumadiel. De behandeling van de brief van de klachtencommissie, over een aantal raadsleden die medeburgers in hun pleit bij een raadsvoorstel respectloos en ongepast in bewoording hadden bejegend, kreeg in de raadsvergadering van 26 mei jl. wel een heel onverwachte en verrassende wending. Tenminste voor de gemiddelde burger die van raadsleden mag verwachten dat normaal en fatsoenlijk taalgebruik wordt gebruikt, zowel in de raad als daar buiten. Alhoewel de klachtencommissie zeer helder en expliciet omschreef dat dergelijk onbetamelijk taalgebruik niet kan en mag worden verwacht van raadsleden, waren de betreffende raadsleden Postma van Gemeentebelangen Dantumadiel en Bakker van de SGP, met uiteraard de ondersteuning van coalitiepartijen Sociaal Links en Christen Unie , kennelijk een andere mening toegedaan. Geen enkele zelfreflectie, nog excuus mocht worden verwacht. Sterker nog, Postma vond het zelfs nodig, om zijn gelijk te halen voor zijn woordkeuze, door zich te beroepen op uitspraken van het Europese Hof omtrent de vrijheid van meningsuiting. Echt, hoever kun je als volksvertegenwoordiger zakken dat je dergelijk instrument moet gebruiken om je taalgebruik te rechtvaardigen. Wat daarnaast opviel in de behandeling van de klachtenbrief was dat de Christen Unie, normaliter toch een partij net als het CDA van normen en waarden, zich vrijwel geheel afzijdig hield van de discussie. Begrijpelijk, want je zet natuurlijk de coalitie niet onder druk zal men daar ongetwijfeld gedacht hebben. Sociaal Links raadslid J. Wijbenga betitelde de uiteenzetting van feiten hierover van raadslid Houtstra van het CDA zelfs “beskamsem” (beschamend). J. Wijbenga nam zelf notabene vrij recent nog in niet mis te verstane bewoordingen de ambtelijke organisatie van Gemeente NoardEast Fryslan op de korrel. Hoe geloofwaardig ben je dan nog als je sociaal zegt te zijn. Vrijheid van meningsuiting is een hoog goed, ook voor het CDA. Maar binnen de kaders van de gedragscode voor raadsleden worden daar wel grenzen aan verbonden. Een reactie met gepaste erkenning voor de inhoud van de gedragscode zou daarom pas sociaal zijn geweest. Als enigst raadslid in deze precaire zaak toonde raadslid Bakker een glimpje van moreel besef en beroepsethiek door te stellen dat ´hij het beter anders had kunnen doen’, zonder daarbij overigens van zijn stelling iets terug te nemen. En als laatste speelt de raadsvoorzitter in zijn optreden een cruciale rol bij de bepaling van het toelaatbare en je kunt niet anders concluderen dat dit ronduit jammer is, maar eveneens discutabel. Nee, het Covid 19 virus zullen we ongetwijfeld gaan bestrijden. Maar het is jammer om te moeten constateren dat het ‘virus’ binnen de raad van Dantumadiel voorlopig nog niet te bestrijden valt. Daarmee wordt voorlopig het abnormale kennelijk normaal en blijkbaar dus……. de “nieuwe norm”. Sietze Wijbenga, Raadslid CDA Dantumadiel

Omrin en de statutenwijziging

SGP SGP Dantumadiel 13-05-2020 00:00

 

Omrin en de statutenwijziging

Op 14 april 2020 werd onze Gemeenteraad door het College van Burgemeesters en Wethouders geïnformeerd over een voorgestelde wijziging van de statuten van Omrin. De wijziging had betrekking op de procedure van winstbestemming.

De oude situatie was als volgt:

-          Is de solvabiliteit van de onderneming kleiner dan 25%, dan wordt automatisch de winst in zijn geheel gereserveerd (en dus niet uitgekeerd aan de aandeelhouders);

-          Is de solvabiliteit groter dan 25% maar kleiner dan 35%, dan wordt automatisch de helft van de winst gereserveerd;

-          Is de solvabiliteit groter dan 35%, dan wordt automatisch de winst in zijn geheel uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Het voorstel was om het automatisme uit de regeling te schrappen. Uitkering van de winst of van een deel van de winst vindt niet meer automatisch plaats, maar overeenkomstig een besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op grond van een voorstel van de Bestuurder.

Over de onderbouwing van deze statutenwijziging is verwarring ontstaan.

-      In een toelichtende notitie bij agendapunt 3 van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 24 april 2020 wordt verwezen naar een brief van Omrin van 27 maart 2020 over het onderwerp “financiële gevolgen coronacrisis”. In die brief legt de Bestuurder uit dat de coronacrisis voor zo veel onzekerheid heeft gezorgd dat het niet verstandig is de helft van de winst automatisch uit te keren aan de aandeelhouders.

-      In een artikel in de Leeuwarder Courant van 11 mei 2020 noemt Omrin-directeur John Vernooij ook een aantal niet-corona-argumenten. Hij noemde die voor de aandeelhouders zelfs van doorslaggevend belang. (Als niet-corona-argumenten staan in het artikel genoemd

o   een automatische winstbestemming is niet meer van deze tijd;

o   een flexibele winstbestemming is veel verstandiger;

o   een flexibele winstbestemming schept mogelijkheden om rekening te houden met de ambities van het bedrijf.)

Wat betreft de niet-corona-argumenten lichtte Omrin ons desgevraagd toe dat een beredeneerde winstuitkering beter is dan een automatische winstuitkering. Immers, er kunnen goede argumenten zijn om een deel van de winst uit te keren, zeker als de solvabiliteit van de onderneming hoog is, maar er kunnen ook omstandigheden zijn die maken dat het verstandig is een deel van de winst te reserveren, ondanks het feit dat de solvabiliteit van de onderneming hoog is. Bij de bepaling van de winstuitkering moet niet alleen gekeken worden naar de solvabiliteit van de onderneming, maar ook naar andere factoren.

Wat vindt onze fractie daarvan?

1.       Onze fractie vindt het jammer dat in de notitie van 24 april 2020 alleen melding is gemaakt van de corona-argumenten. Nu lijkt het net of de niet-corona-argumenten er pas later bij gekomen zijn.

2.       Het corona-argument vinden wij zonder meer valide.

3.       De niet-corona-argumenten vinden wij ook belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan het corona-argument. Immers, de niet-corona-argumenten zijn algemener dan het corona-argument.

Intussen prijzen wij ons gelukkig dat we het kunnen hebben over de verdeling van een winst in plaats van over de verdeling van een verlies. Een felicitatie is in dat verband op zijn plaats.

TB/200513

 

Bijdrage aan behandeling Nota Reserves en Voorzieningen in Raad van 17 december 2019.

SGP SGP Dantumadiel 17-12-2019 00:00

 

 

Voorzitter,

Volgens gedeputeerde Sander de Rouwe zit onze gemeente minder royaal in de reserves. En daar heeft hij zonder meer gelijk in.

Als het gaat om onze reserves dan moeten we volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (het BBV) onderscheid maken tussen de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Het verschil zit hem in de besteedbaarheid. De algemene reserve is volledig vrij besteedbaar. Die kun je dus gebruiken om onvoorziene tegenvallers op te vangen. De bestemmingsreserves zijn in principe niet meer vrij besteedbaar. Daar hebben wij als Raad al een bestemming voor bedacht.

Als dit het kader is, hebben wij hier in Dantumadiel een probleempje. In het verleden hebben we verschillende keren een bestemming bedacht voor de algemene reserve. En dat kan eigenlijk helemaal niet. Zo hebben wij bedragen bestemd voor de financiering van de Regiodeal en ook voor de financiering van de implementatie van de Omgevingswet. Om onszelf en anderen niet voor het lapje te houden, verdient het op zijn minst overweging om voor dergelijke bestemmingen een bestemmingsreserve te vormen. Wij hebben het hierover gehad in de Audit Commissie en mede naar aanleiding daarvan stellen wij voor het College te vragen om te komen met een voorstel voor de vorming van een bestemmingsreserve voor die bestanddelen van de algemene reserve waarvoor de Raad eerder al een bestemming heeft vastgelegd. Dit voorstel hebben wij vastgelegd in een motie, die wij hierbij indienen (later op de avond is deze met algemene stemmen aangenomen, TB).

Overigens willen wij hier opmerken dat het de Raad ten allen tijde vrij staat de bestemming van een bestemmingsreserve te wijzigen of een bestemmingsreserve op te heffen en toe te voegen aan de algemene reserve. Dat mag wat ons betreft ook worden overwogen voor de bedragen die wij in het verleden bestemd hebben voor de Regiodeal, de implementatie van de Omgevingswet en de andere delen van de algemene reserve waarvoor wij in het verleden bestemmingen hebben vastgelegd.  

Een ander punt is dat de nota die voorligt, de Nota Reserves en Voorzieningen, een onderscheid maakt tussen een deel van het eigen vermogen dat vrij beschikbaar is en een deel dat niet vrij beschikbaar is. Hoewel wij begrijpen wat de achterliggende gedachte is, namelijk dat altijd een bepaald bedrag aan algemene reserves nodig is om onvoorziene tegenvallers te kunnen opvangen, vinden wij een onderscheid tussen een vrij beschikbaar deel van de algemene reserve en een niet vrij beschikbaar deel van de algemene reserve toch minder gepast. Voor de duidelijkheid stellen wij voor vast te houden aan de algemeen gangbare lijn dat de algemene reserve vrij beschikbaar is. Eigenlijk per definitie. Wat overigens natuurlijk niet betekent dat een algemene reserve helemaal niet nodig is. Een vrij beschikbare algemene reserve blijft nodig voor het opvangen van onverwachte tegenvallers. Ook deze zaak is in de Audit Commissie aan de orde geweest. Mede naar aanleiding daarvan stellen wij voor de Nota zodanig te amenderen dat het onderscheid tussen een vrij besteedbaar deel van de algemene reserve en een niet vrij besteedbaar deel van de algemene reserve te laten vallen. Wij hebben dat voorstel neergelegd in een Amendement, dat wij hierbij indienen (later op de avond is ook deze met algemene stemmen aangenomen, TB).

Voorzitter, tenslotte wil ik het College nog even te complimenteren met het feit dat het door daadkrachtig handelen preventief provinciaal toezicht tot nu toe heeft weten te voorkomen. Wij wensen het College ook verder succes op dat pad en wij hebben er vertrouwen in dat wij samen als College en Raad de gemeentefinanciën weer op orde kunnen krijgen.

Dank u wel.

/r/7c6aea510e9587e17cc2ad3e65503b77?url=http%3A%2F%2Fwww.dantumadiel.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-aan-behandeling-nota-reserves-en-voorzieningen-in-raad-van-17-december-2019%2F11544&id=2881cdbda8f04a5e6eeee8e3a8d5ca4b47f6b2d9

Motie

Agendapunt: 3

 

Onderwerp: Nota Reserves en Voorzieningen

 

De raad van de gemeente Dantumadiel, in vergadering bijeen op 17 december 2019;

 

Gehoord de beraadslaging;

 

Kennisgenomen hebbend van:

-          Het Raadsvoorstel;

-          Het Verslag van de vergadering van de Audit commissie van 9 december 2019;

 

Overwegend dat:

-          Artikel 43 van het BBV binnen de reserves alleen een onderscheid voorschrijft tussen de Algemene reserve en de Bestemmingsreserves;

-          Artikel 43 van het BBV een Bestemmingsreserve omschrijft als “een reserve waaraan […] de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven”;

-          Onder de Algemene reserve meestal wordt verstaan “het deel van het eigen vermogen waaraan geen bepaalde bestemming is gegeven; dat nog volledig vrij besteedbaar is” (het citaat is van de CBS-site: https://www.cbs.nl/nl-nl/artikelen/nieuws/2018/44/eigen-vermogen-provincies-stijgt-met-0-8-miljard/reserve);

-          Onder de Bestemmingsreserves meestal wordt verstaan “het deel van het eigen vermogen waaraan een bepaalde bestemming is gegeven; die niet zo vrij besteedbaar zijn als de algemene reserve, maar waarvan de bestemming in principe altijd kan worden aangepast” (het citaat is van genoemde CBS-site);

-          In de Begroting 2020 toekomstige onttrekkingen aan de Algemene reserve zijn opgenomen voor Campus Damwâld, Implementatie Omgevingswet, Onderhoud kerktorens, Regiodeal en Ambtelijke frictiekosten PPN;

 

Van mening dat:

-          Toekomstige onttrekkingen aan de Algemene reserve in strijd zijn met het vrij besteedbare karakter van de Algemene reserve;

 

Verzoekt het college:

-          Onderzoek te doen naar de wenselijkheid van het creëren van bestemmingsreserves naar aanleiding van door de Gemeenteraad genomen besluiten die in 2020 en in latere jaren beslag leggen op de Algemene Reserve;

-          Vóór 1 april 2020 daarover aan de Gemeenteraad te rapporteren.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Toelichting: -

 

Ondertekening en naam:

 

SGP: Tom Bakker

 

 

 

 

 

 

 

/r/7c6aea510e9587e17cc2ad3e65503b77?url=http%3A%2F%2Fwww.dantumadiel.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-aan-behandeling-nota-reserves-en-voorzieningen-in-raad-van-17-december-2019%2F11544&id=2881cdbda8f04a5e6eeee8e3a8d5ca4b47f6b2d9

Amendement

Agendapunt: 3

 

Onderwerp: Nota Reserves en Voorzieningen

 

De raad van de gemeente Dantumadiel, in vergadering bijeen op 17 december 2019;

 

Gehoord de beraadslaging;

 

Kennisgenomen hebbend van:

-          Het Raadsvoorstel;

-          Het Verslag van de vergadering van de Audit commissie van 9 december 2019;

 

Constaterend dat:

-          In de Nota Reserves en Voorzieningen een onderscheid gemaakt wordt tussen een Algemene reserve – vrij besteedbaar en een Algemene reserve ter dekking van risico’s;

-          In de desbetreffende nota over de Algemene reserve ter dekking van risico’s gesteld wordt dat de gemeente hier niet uit kan putten;

 

Overwegend dat:

-          Artikel 43 van het BBV binnen de reserves alleen een onderscheid voorschrijft tussen de Algemene reserve en de Bestemmingsreserves;

-          Artikel 43 van het BBV een Bestemmingsreserve omschrijft als “een reserve waaraan […] de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven”;

-          Onder de Algemene reserve meestal wordt verstaan “het deel van het eigen vermogen waaraan geen bepaalde bestemming is gegeven; dat nog volledig vrij besteedbaar is” (het citaat is van de CBS-site: https://www.cbs.nl/nl-nl/artikelen/nieuws/2018/44/eigen-vermogen-provincies-stijgt-met-0-8-miljard/reserve);

-          Onder de Bestemmingsreserves meestal wordt verstaan “het deel van het eigen vermogen waaraan een bepaalde bestemming is gegeven; die niet zo vrij besteedbaar zijn als de algemene reserve, maar waarvan de bestemming in principe altijd kan worden aangepast” (het citaat is van genoemde CBS-site);

-          Artikel 6 van het BBV bepaalt dat de risico’s van de gemeente vergeleken moeten worden met de Weerstandscapaciteit van de gemeente;

-          De Weerstandscapaciteit meer omvat dan alleen de Algemene reserve;

-          De Algemene reserve als geheel onderdeel uitmaakt van de Weerstandscapaciteit;

 

Van mening dat:

-          Het onderscheid tussen een Algemene reserve – vrij besteedbaar en een Algemene reserve ter dekking van de risico’s kan leiden tot het misverstand dat een deel van de Algemene reserve niet vrij besteedbaar is respectievelijk dat een deel van de Algemene reserve niet dient ter dekking van de risico’s;

-          De stelling dat de gemeente niet kan putten uit een deel van de Algemene reserve, namelijk de Algemene reserve ter dekking van de risico’s, op zichzelf niet correct is;

-          Het de taak van de gemeenteraad is, alvorens uitgaven te financieren uit de Algemene reserve, de omvang van de Weerstandscapaciteit (en daarmee de ook de omvang van de Algemene reserve) te beoordelen in het licht van de geïnventariseerde en gekwantificeerde risico’s van de gemeente (zoals beschreven in de paragraaf Weerstandsvermogen van de Jaarrekening/Begroting);

 

Besluit:

-          Van sub-paragraaf 1. “Minimale omvang algemene reserve” van paragraaf 3.2. “Reserve- en voorziening specifieke beleidsuitgangspunten” op pagina 4 van de notitie te schrappen het tweede deel, te beginnen bij “Het bedrag aan risico’s is” tot “onderdeel van de Algemene reserve – vrij besteedbaar.”

-          Aan de desbetreffende sub-paragraaf toe te voegen een tweede alinea als volgt: “Het is de taak van de gemeenteraad, alvorens uitgaven te financieren uit de Algemene reserve, de omvang van de Weerstandscapaciteit (en daarmee de ook de omvang van de Algemene reserve) te beoordelen in het licht van de geïnventariseerde en gekwantificeerde risico’s (zoals beschreven in de paragraaf Weerstandsvermogen van de Jaarrekening/Begroting). In principe dient de Weerstandscapaciteittenminste gelijk te zijn aan het bedrag van de geïnventariseerde en gekwantificeerde risico’s.”

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Toelichting: -

 

Ondertekening en naam:

 

SGP: Tom Bakker

 

 

 

 

Bijdrage aan debat onderwijshuisvesting 26 november 2019

SGP SGP Dantumadiel 27-11-2019 00:00

 

BIJDRAGE SGP-FRACTIE AAN DEBAT ONDERWIJSHUISVESTING IN GEMEENTERAAD DANTUMADIEL 26 NOVEMBER 2019

Voorzitter,

Wat mooi dat wij ook als gemeente een bijdrage mogen leveren aan het onderwijs aan onze kinderen.

Ik wil iets zeggen over de vrijheid van onderwijs, over de ontwikkelingen rond het onderwijs, over de plaats van het onderwijs in onze dorpen en over de huisvesting van het onderwijs en de financiering ervan.

Vooraf merk ik nog even op dat de Botkeskoalle een Roobol-school is en niet een PCBO-school zoals op bladzijde 7 staat.

Eerst iets over de vrijheid van onderwijs. Wij hebben in Nederland een uniek onderwijsbestel waar veel landen jaloers op zijn. In ons land hebben ouders de vrijheid om voor hun kinderen zelf een school uit te kiezen, een school die bij hen past. Dat doet recht aan de natuurlijke verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen en zorgt voor een stukje veelkleurigheid in onze maatschappij. Het is dan ook goed dat het College uitdrukkelijk uitspreekt dat schoolbesturen de vrijheid hebben om eigen accenten te leggen. Dat is een grondwettelijk recht dat we als gemeentebestuur natuurlijk moeten respecteren.

Terecht merkt wethouder Wiersma in zijn voorwoord wel op dat dat niet betekent dat wij op allemaal eilandjes moeten gaan leven maar dat samenwerking en afstemming van groot belang zijn voor een goed functionerende samenleving. OK. Eens. De gemeente mag daar best aandacht voor vragen. Maar onze fractie vindt wel dat samenwerking en afstemming niet mag worden afgedwongen. Punt 1 is dat niet in overeenstemming met de vrijheid van onderwijs en punt 2 werkt dat ook contraproductief. Je bereikt er niets mee. Met onwillige honden is het slecht hazen vangen.

Dan enkele ontwikkelingen in het onderwijs. Het College noemt er vier: krimp, duurzaamheid, ruimtelijke flexibiliteit en multifunctionaliteit. Ik ga ze even langs. Het College noemt als eerste krimp. Volkomen terecht. Daar moeten we rekening mee houden. Als tweede duurzaamheid. We kunnen niet ontkennen dat dat een maatschappelijke trend is. Maar wij zien het nogal eens ontaarden in een hype. Onze fractie wil pleiten voor een stukje nuchterheid. Als derde ontwikkeling noemt het College ruimtelijke flexibiliteit. Al weer: overdrijf het niet. Voorlopig wordt het onderwijs op onze scholen nog gedomineerd door klassikale lessen. Trouwens, dat is nu echt iets dat wij als gemeentebestuur gewoon aan de schoolbesturen over moeten laten. Laten zij bepalen hoe les moet worden gegeven, dan moeten wij zorgen voor een gebouw dat dat mogelijk maakt. Als laatste ontwikkeling noemt het College multifunctionaliteit. Onze fractie erkent dat dat voor ons als gemeentebestuur voordelen kan hebben. Maar, zoals gezegd, wij vinden dat je dat niet mag afdwingen. Multifunctionaliteit OK, maar alleen op basis van vrijwilligheid. Op bladzijde 14 lezen wij:  “Basis van verbinding met maatschappelijke partijen, is dat alle betrokken partijen er baat bij hebben: het moet een win-win situatie zijn.” Daar mag wat ons betreft een streep onder.

Als derde willen wij het even hebben over de plaats van het onderwijs in onze dorpen. Op bladzijde 14 zegt het College: “De school gaat het dorp in en het dorp komt de school in.” Dat is mooi. De kinderen leren tenslotte niet voor de school, maar voor het leven. Laat ze dat leven dan ook maar zien. Daar komt bij dat kinderen moeten leren dat zij ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Dat is een van de doelen van het burgerschapsonderwijs. Maar moet je dat doen door het schoolgebouw in gebruik te geven bij de fanfare, bij de damclub of bij de plattelandsvrouwen? Goed burgerschapsonderwijs bereik je niet door een multifunctioneel gebouw. Daar hebben de scholen veel betere manieren voor verzonnen. Onze fractie wil er dan ook voor pleiten aan te sluiten bij wat de scholen zelf al hebben ontwikkeld. Wij willen het College vragen te inventariseren wat de scholen al doen om de kinderen in contact te brengen met het dorp en het dorp met de kinderen en hoe zij die contacten gebruiken voor hun burgerschapsonderwijs. Wij hebben deze vraag verwoord in een motie die wij hierbij indienen.

Tenslotte willen wij aandacht vragen voor de financiering van de onderwijshuisvesting. De komende 14 jaar moet heel wat worden gebouwd. Dat is wel duidelijk. Het huisvestingsplan bevat een hele agenda: dan dit, dan dat. Maar wie gaat dat allemaal betalen? Dat is, zeker gezien de financiële positie van onze gemeente, best een prangende vraag. Vroeger hadden we een reserve onderwijshuisvesting. Die hebben we nu niet meer. Die was ook niet bedoeld voor de financiering van nieuwbouw, maar voor de financiering van onderhoud. Enkele jaren geleden zijn de schoolbesturen zelf verantwoordelijk geworden voor het onderhoud en toen hadden wij die reserve niet meer nodig. Een reserve voor onderhoud niet. Maar zou het niet verstandig zijn een reserve in te stellen voor nieuwbouw van scholen? Je kunt toch niet zeggen: dit is de agenda, maar hoe we het gaan financieren, weten we nog niet. Schoolbesturen begrijpen best dat op dit moment niet alles kan en dat investeringen moeten worden uitgesteld. Maar wij mogen ze niet aan het lijntje houden. Als we een investeringsagenda vaststellen, OK, dan mogen scholen daar niet gelijk rechten aan ontlenen, dat zal zo zijn, maar onze fractie vindt dat we er dan wel alles aan moeten doen om ons aan die agenda te houden. En daar hoort zeker bij dat we nadenken over de financiering van de investeringen.

Ik vergelijk het maar even met de riolering. Daar is ook een investeringsplan voor opgesteld, het verbreed GRP4. Tegelijk is gekozen om te sparen voor toekomstige rioleringsinvesteringen.

Wij willen het College vragen dit integraal huisvestingsplan onderwijs aan te vullen met een financieringsplan en daarbij te overwegen of het niet verstandig is te gaan sparen voor toekomstige investeringen in onderwijshuisvesting. Wij hebben ook deze vraag verwoord in een motie, die wij hierbij indienen.

Dank u wel.

 

/r/4533928976c79db3337410c37148f226?url=http%3A%2F%2Fwww.dantumadiel.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-aan-debat-onderwijshuisvesting-26-november-2019%2F11455&id=e02b06c88140997c032d1cd92db6fad70599faff

Motie

Agendapunt: 3

 

Onderwerp: Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP Onderwijs)

 

De raad van de gemeente Dantumadiel, in vergadering bijeen op 26 november 2019;

 

Gehoord de beraadslaging;

 

Constaterend dat:

-          In het IHP Onderwijs wordt geconstateerd dat in de komende 14 jaar verschillende nieuwe schoolgebouwen moeten worden gebouwd;

-          In het IHP Onderwijs wel een investeringsagenda wordt gegeven, maar niet wordt aangegeven hoe de investeringen zullen worden gefinancierd;

 

Overwegend dat:

-          Passende onderwijshuisvesting een wettelijke taak is;

-          Op de balans van de gemeente per 31 december 2018 geen reserve onderwijshuisvesting of voorziening onderwijshuisvesting is opgenomen;

-          Op de balans van de gemeente per 31 december 2018 wel een Voorziening Gemeentelijk Rioleringsplan staat voor de financiering van toekomstige rioleringsinvesteringen;

 

Van mening dat:

-          Enerzijds van schoolbesturen begrip gevraagd mag worden voor het feit dat de financiële situatie van de gemeente noodzaakt tot uitstel van investeringen;

-          Anderzijds schoolbesturen van het gemeentebestuur mogen verwachten dat het gemeentebestuur er alles aan doet om zich aan de vastgestelde investeringsagenda te houden;

-          Daar ook zeker bij hoort het zorgen voor voldoende financiering, bijvoorbeeld door het instellen van een reserve of het treffen van een voorziening ter zake (naar analogie van de Voorziening Gemeentelijk Rioleringsplan);

 

Verzoekt het College om:

-          Vóór 1 april 2020 een financieringsplan op te stellen voor de investeringen die zijn aangegeven in het IHP Onderwijs;

-          Daarbij desgewenst een voorstel te doen voor het instellen van een reserve nieuwbouw onderwijshuisvesting dan wel een voorziening nieuwbouw onderwijshuisvesting;

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Ondertekening en naam:

 

SGP: Tom Bakker

 

 

 

 

Bijdrage aan debat Regionale Energie Strategie (RES) 26 november 2019

SGP SGP Dantumadiel 27-11-2019 00:00

 

BIJDRAGE SGP-FRACTIE AAN DEBAT REGIONALE ENERGIE STRATEGIE IN GEMEENTERAAD DANTUMADIEL 26 NOVEMBER 2019

Voorzitter,

Het College stelt voor om deel te gaan nemen aan de Regionale Energie Strategie (RES), een proces om gezamenlijk met de provincie, het waterschap, de andere Friese gemeenten, netbeheerders, bedrijven en andere organisaties te komen tot een volledig duurzame energievoorziening in 2050. Dat gaat dan € 800 duizend kosten. Een en ander heeft te maken met Nederlandse klimaatakkoord en de klimaatafspraken van Parijs in 2015.

Ik ga u eerst vertellen dat onze fractie een warm pleitbezorger is van energiebesparing, hergebruik van restenergie, afvalscheiding en hergebruik van grondstoffen uit afvalstromen. Prachtig hoe bijvoorbeeld Omrin daarmee bezig is. Belangrijk is waarom wij dat vinden. Wij hebben deze aarde gekregen om er als rentmeesters mee om te gaan. Dat betekent dat we goed op de aarde moeten passen en dat we de aarde moeten gebruiken in dienst van de rechtmatige eigenaar, God, de Schepper van hemel en aarde. Daarom, als het gaat om besparing, hergebruik, soberheid, enzovoorts, dan vindt u in de SGP altijd een medestander.

Dat neemt niet weg dat ik u ook moet vertellen dat onze fractie niets heeft met de klimaatafspraken van Parijs en het Nederlandse klimaatakkoord. Belangrijk is waarom wij daar niets mee hebben. Achter de klimaatafspraken van Parijs en het Nederlandse klimaatakkoord zit de gedachte dat wij, mensen, de aarde moeten redden. Dat het voortbestaan van de aarde van ons, mensen, afhangt. Die gedachte, daar nemen wij afstand van. Wij gaan niet over het voortbestaan van de aarde. Eens is de aarde geschapen, eens zal de aarde vergaan. Daar is de Bijbel duidelijk over. En dat houden wij, mensen, met onze klimaatafspraken echt niet tegen. Als wij dat denken, dan overschatten wij onszelf en dan onderschatten wij God. Als wij denken dat wij met ons Nederlandse klimaatakkoord kunnen bijdragen aan een lagere temperatuur op aarde, dan denken wij dat wij onze invloed schromelijk overschatten. En ook dat wij de invloed van God, de Schepper en Onderhouder van alle dingen, schromelijk onderschatten.

Dit gezegd zijnde zijn wij reëel genoeg om te zien dat er op dit moment ontwikkelingen gaande zijn waar wij ons niet aan kunnen onttrekken. Als heel Friesland meedoet met de Regionale Energie Strategie, dan denken wij dat het niet verstandig is als Dantumadiel aan de kant blijft staan. Het is zoals het staat in het raadsvoorstel: “Als we niet deelnemen, kunnen we ook niet bepalen wat de uitkomst van de RES is.”

Wij zouden het College mee willen geven: wend uw invloed aan om in alle nuchterheid de kansen te pakken die dit tijdsgewricht biedt om te komen tot energiebesparing, hergebruik van restenergie, afvalscheiding en hergebruik van grondstoffen uit afvalstromen. En geef geen geld uit omdat dat moet van het klimaat, of iets dergelijks. Want het klimaat krijgt steeds meer de trekken van een afgod.

Dank u wel.

 

Bijdrage aan debat Startnotitie Woonvisie 26 november 2019

SGP SGP Dantumadiel 27-11-2019 00:00

 

BIJDRAGE SGP-FRACTIE AAN DEBAT STARTNOTITIE WOONVISIE IN GEMEENTERAAD DANTUMADIEL 26 NOVEMBER 2019

Voorzitter,

Na het lezen van de startnotitie komt bij ons de vraag op waarom zo’n startnotitie eigenlijk nodig is. Wat besluiten wij nu eigenlijk als we met die startnotitie instemmen. Ik zou het niet goed weten. Dat we dat in samenwerking doen met Noardeast? Lijkt mij een open deur. Dat we dat zo veel mogelijk doen met eigen personeel? Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Dat we dat doen volgens een bepaalde planning? Zet hem maar gelijk in de raadsaorta. Deze startnotitie levert een halfjaar tijdsverlies op.

Voorzitter, ik hoop niet dat u op deze manier doorgaat. Ik zie het al weer helemaal gebeuren: bijeenkomst hier, bijeenkomst daar, een jaarlijkse monitoring, een digitale enquête. Wat heeft het allemaal voor toegevoegde waarde? Als u onze fractie, en ik denk ook onze burgers, een plezier wilt doen: tuig het allemaal niet te veel op. Een beetje sober graag. Ik denk dat u met het onderzoek dat KAW Architecten voor ANNO uitgevoerd heeft, al heel wat in handen hebt.

Tot slot een waarneming: van krimp kan ik in onze dorpen gelukkig nog weinig merken. En als we iets hebben kunnen leren van de klimaatgekte van de laatste jaren is het wel dit: het is beter om op metingen te vertrouwen dan op berekeningen. Voorlopig lijkt het me verstandig niet te gelaten te zijn. Het is zoals mijnheer Depenbrock van KAW Architechten zei: het Dantumadiel van na Centrale As en Regiodeal heeft meer ontwikkelingsmogelijkheden dan het Dantumadiel van daarvoor. Daarom: zie voldoende provinciale ruimte te krijgen en werk aan het terugdringen van de kwalitatieve mismatch.

Dank u wel.

 

Artikel-12 is ook een kans voor Dantumadiel!

CDA CDA SGP VVD Dantumadiel 18-11-2019 08:52

Dinsdagavond 5 november heeft de gemeenteraad van Dantumadiel met 10 stemmen voor (CU, Gemeentebelangen, Sociaal Links en SGP) en 7 stemmen tegen (CDA, FNP en VVD) de aangepaste begroting 2020 goedgekeurd. Er is de komende jaren geen enkele ruimte voor nieuw beleid en nieuwe projecten. De onroerendezaakbelasting (ozb) stijgt in 2020 met maar liefst 36% zonder dat er feitelijke een inhoudelijk debat over deze forse verhoging in de raad heeft plaatsgevonden. De ozb-verhoging is feitelijk een kwestie van gezond boerenverstand, zo werd de verhoging door een raadslid simpel gerechtvaardigd. Dit betekent dat Dantumadiel thans maar 6% van de artikel 12-status grens ligt. Die grens wil het college en de meerderheid van de raad voorkomen, onder andere in verband met imagoschade. Die imagoschade is overigens al ontstaan, maar dat heeft meer te maken met het vertrouwen en geloofwaardigheid van de burger in de raad en het gemeentebestuur en de wijze waarop sommige fractieleden van de coalitie de ingebrachte voorstellen van de oppositie partijen torpederen. De verhoging van de ozb levert de gemeente Dantumadiel in 2020 bijna 1 miljoen extra op. Een extra verhoging van de ozb van 6% zou nog een extra ontvangst opleveren van € 217.000. De gemeente voldoet met betrekking tot de ozb dan aan artikel 12, punt 2, zie hierna. Wat betekent de artikel 12-status?Een gemeente met een artikel 12-status is een gemeente die onder financiële curatele is gesteld door het Rijk vanwege een structureel slechte financiële situatie. Deze gemeenten krijgen van de rijksoverheid extra geld in ruil voor een streng financieel toezicht. Zo moeten de gemeenten met de artikel 12-status voor grotere uitgaven toestemming aan het rijk vragen. Artikel 12, de leden 1 en 2 luiden als volgt:1. Onze Ministers kunnen, op aanvraag van een gemeente, aan de gemeente over een uitkeringsjaar een aanvullende uitkering verlenen.2. Een aanvullende uitkering wordt slechts verleend indien de algemene middelen van de gemeente aanmerkelijk en structureel tekort zullen schieten om in de noodzakelijke behoeften te voorzien, terwijl de eigen inkomsten (ozb) van de gemeente zich op een redelijk peil bevinden. Gevolgen ten opzichte van huidige situatie in Dantumadiel1.Dantumadiel ontvangt van het rijk tijdelijk extra geld (enkele miljoenen) in ruil voor een strenger financieel toezicht.2. Dantumadiel moet voor extra uitgaven - welke extra uitgaven Dantumadiel in de huidige situatie de komende jaren niet kan doen - toestemming aan het rijk vragen.3.Het bedrag van de Algemene reserve, na aftrek minimale omvang weerstandsvermogen van 2,5 miljoen (= het bedrag dat je tenminste nodig hebt om je lopende risico’s af te dekken), wordt op 31 december 2023 begroot op € 734.000. Bij de artikel 12-status zal dit bedrag op 31 december 2023 aanzienlijk hoger liggen. ConclusiesDantumadiel is thans financieel aan handen en voeten gebonden, is armlastig en kan geen nieuwe projecten ontwikkelen. Dantumadiel als artikel 12 gemeente blijft weliswaar financieel aan handen en voeten gebonden, maar heeft, door de extra uitkering(-en) van het rijk, weer ‘fleis op de bonken’ voor nieuw beleid en nieuwe projecten. Met andere woorden; de artikel 12-status is voor Dantumadiel ook een kans! Klaas Houtstra,riedslid CDA Dantumadiel

Dantumadiel en MynSkip

SGP SGP Dantumadiel 06-11-2019 00:00

 

 

Dantumadiel en MynSkip

Het bestuur van Doarpshûs MynSkip is zwaar teleurgesteld. En dat is begrijpelijk. Immers, voorzitter Roel Dijkstra, secretaris Oege Hiddema en de andere bestuursleden zijn al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van plannen voor de realisatie van een MFC in Feanwâlden. Voor de financiering van die plannen had de gemeenteraad van Dantumadiel een bedrag gereserveerd van ruim een miljoen euro. Maar in haar vergadering van 4 en 5 november heeft de raad besloten de desbetreffende reservering te laten vrijvallen. Dat is natuurlijk niet leuk, want als de gemeente het niet doet, wie moet de plannen dan financieren? Kunnen de plannen dan überhaupt wel doorgaan?

Ook de SGP heeft gestemd vóór de vrijval van het miljoen voor het MFC in Feanwâlden.

Waarom?

Omdat de SGP het belangrijk vindt dat de financiële positie van de gemeente zo snel mogelijk verstrekt wordt. De schulden van de gemeente zijn de laatste jaren alsmaar toegenomen en de algemene reserve van de gemeente is nagenoeg uitgeput. Die trend moet gebroken worden. De gemeente moet de tering naar de nering zetten.

Het bestuur van MynSkip is niet alleen teleurgesteld, het is ook boos. Het vindt dat de gemeente zich niet aan haar woord houdt. “Beloofd is beloofd.”

Wat vindt de SGP daarvan?

De SGP realiseert zich dat het gemeentebestuur bij het bestuur van MynSkip verwachtingen heeft gewekt. Die verwachtingen waren voor MynSkip de basis om verder te werken aan de plannen. Zo werd een stichting opgericht, ging een architect aan het werk, enzovoort. Aan de andere kant had het bestuur van Mysnkip ook verwachtingen gewekt bij het gemeentebestuur. Dat was voor de gemeenteraad reden om een bedrag van ruim 1 miljoen euro te reserveren voor een MFC in Feanwâlden en dat rustig te bewaren tot de plannen zo ver waren gevorderd dat tot uitvoering kon worden overgegaan. Dat was zelfs reden om bepaalde kosten van MynSkip alvast te vergoeden (de kosten van de notaris, de kosten van de architect, enzovoort).

Normaal gesproken had het bestuur van MynSkip rustig verder kunnen werken en dan had er vast een keer een tijd aangebroken dat het College van B en W had kunnen besluiten tot uitbetaling. Het geld was er, dus als aan de voorwaarden was voldoen, kon het worden overgemaakt. Tot nu toe was dat echter nog niet het geval.

Dit voorjaar werd de gemeente geconfronteerd met grote financiële tegenvallers, zo groot dat de bodem van de algemene reserve in zicht kwam. Daardoor ontstond een noodsituatie. En in een noodsituatie moet je soms dingen doen waar je anders niet over zou piekeren. Hoe vervelend het ook was, de gemeenteraad vond dat ze moest besluiten het eerder gereserveerde bedrag voor het MFC in Feanwâlden vrij te laten vallen.

Had de gemeenteraad niet even kunnen wachten?

Nee. De begroting moet vóór 15 november ingediend zijn bij de provincie en uit gesprekken met de provincie is gebleken dat de provincie geen genoegen neemt met een onvoldoende algemene reserve.

Maar de plannen van MynSkip waren toch al bijna klaar? En ze werden toch breed gedragen?

De SGP heeft daar zo zijn twijfels over. De geluiden die ons daarover bereikten, zijn niet eenstemmig. En een goed onderbouwde begroting hebben wij nog niet gezien.

Heeft de SGP zich wel genoeg in het project verdiept?

Dhr. Dijkstra, voorzitter van MynSkip, neemt het de SGP kwalijk dat wij niet hebben gereageerd op een uitnodiging om langs te komen voor een gesprek. Inderdaad hadden wij beter even kunnen reageren, daar heeft hij een punt. Maar dat betekent iet dat wij niet goed geïnformeerd zijn. Dat zijn wij wel. MynSkip stuurde ons zelf een pleitnota van wel 11 pagina’s, waarvoor overigens niets dan lof. En de situatie ter plekke kennen wij. Wij hebben ons er in de loop van de tijd verschillende keren laten voorlichten.

Neemt de SGP MynSkip wel serieus?

Beslist.

Waarom dan die tweet over een rijke oom?

Tijdens de raadsvergadering ontstond op enig moment onduidelijkheid toen het bestuur van MynSkip plotseling met informatie kwam over een fonds dat mogelijk bereid zou zijn het MFC te financieren zonder een garantie van de gemeente. Wij namen die informatie beslist serieus, maar net als het bestuur van MynSkip zelf waren wij daardoor wel zeer verrast. Een financiering van het MFC zonder een garantie van de gemeente konden wij ons nauwelijks voorstellen. Zoiets leek ons even wonderlijk als het opduiken van de spreekwoordelijke rijke oom. Vandaar. Overigens zijn dat soort verrassingen wat ons betreft meer dan welkom. Wij hebben MynSkip geadviseerd met de desbetreffende partij zeker in gesprek te gaan.

Komt het nog goed tussen het gemeentebestuur en het bestuur van MynSkip?

Hopelijk wel. Maar het demonstratief verfrommelen en verscheuren van het gemeentelijk participatiebeleid door het bestuur van MynSkip doet daar natuurlijk geen goed aan. Evenmin als allerlei negatieve uitlatingen over het gemeentebestuur in de pers. Tot op zekere hoogte hebben wij best begrip voor de frustratie, maar we hopen dat die niet leidt tot een verdere beschadiging van de verhoudingen.

 

De rol van de ChristenUnie tijdens de coalitieonderhandelingen

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Dantumadiel 21-06-2019 05:38

Nu alles weer wat in rustiger vaarwater is gekomen leek het ons als fractie goed om voor onze leden het verloop van de coalitieonderhandelingen nog even op een rij te zetten. Na de verkiezingen op 4 april heeft de CU-fractie net als alle andere fracties een eerste gesprek met de informateur Arie Aalberts gehad.

Tijdens dit gesprek hebben wij onze speerpunten vanuit ons verkiezingsprogramma aangegeven. Belangrijke voorwaarden voor een stabiele coalitie waren voor onze fractie vertrouwen, respect, openheid en gunning. Toen de CU-fractie werd uitgenodigd om deel te nemen aan informatieve gesprekken met CDA en Sociaal Links werden de belangrijkste thema’s besproken. Bij een groot deel van de onderwerpen was snel overeenstemming omdat alle drie partijen hierover hetzelfde in hun programma’s hadden staan.

Bij de verschilpunten ontstond veel discussie en wrijving en was er voor de CU weinig ruimte. Onder andere over de koopzondag kon geen sluitende afspraak worden gemaakt. Vanuit de coalitie zouden geen initiatieven worden genomen maar initiatieven van buitenaf kregen alle ruimte. Een ander belangrijk punt was de positie van Dantumadiel t.o.v. de nieuwe gemeente Noardeast Fryslan. CU fractie is van mening dat, nu de raad voor zelfstandigheid heeft gekozen, er ook echt werk gemaakt moet worden van een sterk zelfstandig Dantumadiel. Dat houdt voor de fractie onder andere in dat Dantumadiel op een aantal strategische functies eigen mensen in dienst zou moeten hebben, zoals b.v. bedrijvenfunctionaris, dorpencoördinator, beleidsstrategen. Deze kosten kunnen in mindering worden gebracht bij de centrumgemeente omdat deze dienstverlening daar zou kunnen vervallen. Het voorstel van het CDA om alleen, naast de nieuwe directeur van DDFK en de nieuwe Secretaris van Dantumadiel, een extra Directeur voor Dantumadiel in dienst te nemen vond de CU fractie een overbodige en veel te dure optie. (kosten plm. € 180.000,- per jaar)

Wat het aantal wethouders betreft heeft de informateur Arie Aalberts geadviseerd om drie fulltime wethouders aan te stellen. Hij heeft daarnaast advies ingewonnen bij burgemeester Klaas Agricola die dit ook sterk aanraadde. Hierbij is gekeken naar de opgaven waar het nieuwe college voor staat en de ervaring uit afgelopen termijn. ChristenUnie en Sociaal Links wilden dit advies volgen terwijl het CDA naar 3.5 fte wilde zodat zij twee wethouders konden leveren naast die van de twee andere partijen. Voor de ChristenUnie en Sociaal Links was dat een stap te ver. Voor de CU fractie waren bovenstaande (en andere) punten niet zozeer breekpunten maar was het de bedoeling om tot een verantwoord compromis te komen. Dat bleek helaas niet mogelijk. Daarnaast werden er tijdens de drie weken durende informatieronde uitspraken gedaan waaruit veel wantrouwen bleek en/of die het vertrouwen schaden.

Als CU fractie vonden wij dat er onvoldoende ruimte en wederzijds vertrouwen was om te komen tot een stabiele coalitie en zagen voor onszelf op dat moment geen andere keuze dan ons terug te trekken uit de onderhandelingen. Er waren toen nog zeven andere coalities mogelijk met het CDA. Als CU fractie gingen wij er daarom op dat moment vanuit dat wij geen deelname aan het college zouden hebben. Vervolgens zijn in de dagen daarna ook Sociaal Links en Gemeentebelangen Dantumadiel afgehaakt. Ook deze partijen zagen onvoldoende basis voor een stabiele coalitie met het CDA. Daarna heeft de informateur Gemeentebelangen Dantumadiel en Sociaal Links gevraagd zelf een derde partij te zoeken. Dit werd de ChristenUnie. Tijdens de eerste bijeenkomst daarna bleek direct dat tussen deze drie partijen de chemie goed was. Gelijkwaardigheid, openheid, vertrouwen en gunning is in ruime mate aanwezig. Besloten werd om gelijk over te gaan tot formatie. 10 van de 17 raadsleden stemden op 24 april voor deze coalitie. De SGP heeft zich verbonden aan deze coalitie als gedoogpartner en krijgt daarmee een invloedrijke rol binnen de coalitie. In de gemeenteraad van 14 mei jl werd unaniem ingestemd met het installeren van de drie wethouders Kees Wielstra (GBD), Rommy Kempenaar (SL) en Gerben Wiersma (CU).

Wij hebben tijdens de onderhandelingen en het formeren steeds Gods leiding mogen ervaren. Als CU fractie zijn wij dankbaar dat in het Bestuursakkoord 90% van ons verkiezingsprogramma wordt verwezenlijkt waarbij extra aandacht is voor mensen die niet goed kunnen meekomen of geen goed netwerk hebben en waarbij plannen zijn gemaakt om op korte termijn in gesprek te gaan met inwoners en ondernemers. De zondagsrust is binnen deze coalitie gewaarborgd en zelfstandig Dantumadiel krijgt een reële kans. Ondanks de negatieve en onjuiste berichtgeving in de media zijn wij als CU fractie zeer tevreden over het resultaat en kunnen unaniem volledig achter de gekozen koers staan.We kunnen dat natuurlijk niet in eigen kracht. Daarvoor is dagelijks gebed om inzicht, wijsheid, liefde en kracht nodig. Ons volkslied verwoord dat zo mooi:

Mijn schild ende betrouwenzijt Gij, o God mijn Heer,op U zo wil ik bouwen,Verlaat mij nimmermeer.Dat ik doch vroom mag blijven,uw dienaar t'aller stond,de tirannie verdrijvendie mij mijn hart doorwondt.

Fractie ChristenUnie Dantumadiel

Extra raadsvergadering helpt MFC Feanwâlden (nog) niet

CDA CDA SGP VVD Dantumadiel 20-06-2019 12:09

Op 18 juni heeft de voorzitter van de gemeenteraad op verzoek van de FNP een extra raadsvergadering uitgeschreven. Aanleiding was de financiële situatie van Dantumadiel die ons allen zorgen geeft, nu het afgelopen jaar met een tekort van 3,9 miljoen is geëindigd.Het college van B&W wil een herstelplan maken om de financiële problemen op te lossen. Tegelijk worden uitgaven die niet onomkeerbaar zijn niet meer gedaan. Dat zijn op zich noodzakelijke acties, maar het college gaat vervolgens ook op de stoel van de gemeenteraad zitten door raadsbesluiten op te schorten. Van een open overleg hierover met de gemeenteraad is geen sprake. Dat raakt daarmee de wettelijke posities die college en raad hebben en schaadt het vertrouwen van burgers. Dit werd vervolgens concreet bij de subsidie voor het MFC Feanwâlden; een plan van jaren waar door vrijwilligers aan is gewerkt en de gemeenteraad in 2017 en begin 2019 het licht op groen heeft gezet. De architect heeft het ontwerp klaar, de sloopvergunning is afgegeven, er zijn dorpsacties op touw gezet en er zijn subsidies bij andere fondsen aangevraagd. Dit alles omdat de gemeente Dantumadiel had besloten om een subsidie van ruim 1 miljoen euro te geven. Maar op 6 juni laat het college op eigen initiatief weten voorlopig de subsidie niet uit te keren en de bijdrage te willen heroverwegen. Ruim 150 Feanwâldsters waren dan ook aanwezig bij deze raadsvergadering om het politieke debat te volgen en lieten voorafgaand aan de raadsvergadering hun standpunt blijken door het aanbieden van een petitie. De FNP heeft in een motie gevraagd niet nog maanden te wachten met een herstelplan, maar direct te beginnen. Immers, heeft het college wel besloten om uitgaven die niet onomkeerbaar zijn niet meer te doen en daardoor kan er een lange tijd van onduidelijkheid ontstaan. Deze motie kreeg alleen de steun van de VVD en het CDA. Het CDA hield vervolgens een gloedvol betoog over het MFC Feanwâlden en sprak respect uit op de wijze waarop deze vrijwilligers zich willen inzetten voor de samenleving. Dat moet een gemeente koesteren en zich daarbij als een betrouwbare partij gedragen. Belofte maakt immers schuld. Fractievoorzitter Jan Jitse Visser hierover: ,,Troch jild ta te sizzen en it dan net út te beteljen, toant de gemeente him in ûnbetroubere partner rjochting de boargers.” Door sommige andere raadsleden werd het MFC plan deze avond echter denigrerend aangesproken als “een paar burgers” uit “dat dorpje”. Deze houding was tekenend voor deze extra raadsvergadering, waarbij van echt luisteren naar argumenten geen sprake leek. Vanuit de VVD en het CDA kwamen twee alternatieve financieringsmogelijkheden voor het MFC Feanwâlden. Maar dit werd door het college van de hand gewezen. Daarnaast bleef het college van mening dat het bewust niet uitvoeren van raadsbesluiten te billijken is: je kunt je dan afvragen wat de waarde van raadsbesluiten is? Waarom neemt de gemeenteraad - als hoogste bestuursorgaan - dan überhaupt besluiten? De subsidiestop op het toegezegde geld voor het MFC Feanwâlden bleef in iedergeval bestaan. De leider van de coalitie vond het daarnaast nog nodig om met verwijten over het ontbrekende profiel van onze partij te komen. Tja, aan grootspraak geen gebrek deze avond… Maar de burgers in Feanwâlden werden steeds meer toeschouwer van een slecht politiek steekspel, waarbij beloftes werden verbroken en het college en de coalitie geen centimeter gingen bewegen in de richting van de vrijwilligers uit dit dorp.De voltallige oppositie van FNP, VVD en CDA zag dan ook geen andere uitweg dan een motie van afkeuring aan het adres van het college in te dienen. Daarin wordt de afkeuring uitgesproken over hun handelen rondom het MFC Feanwâlden. Alhoewel de motie werd verworpen door de coalitie van CU, Gemeentebelangen, SociaalLinks en SGP, bleek wel dat een stevig signaal was afgegeven. Het CDA wil constructief meedenken en haar verantwoordelijkheid nemen bij de moeilijke besluiten die de komende tijd genomen moeten worden. We hebben vaker laten zien niet weg te lopen als het moeilijk wordt. Want in moeilijke tijden lijkt het ons van belang dat de gemeenteraad, over de schaduw van hun eigen partijpolitiek heen, met elkaar vooruit kijkt. Met respect voor elkaars positie. Wij hopen dat die houding het in Dantumadiel wint.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.