Nieuws van politieke partijen in Deventer inzichtelijk

524 documenten

Geen hoogbouw in dorp Schalkhaar

Gemeentebelang Gemeentebelang Deventer 26-04-2024 12:22

Schalkhaar valt tóch niet binnen stadsrand en behoudt dorpsidentiteit

Het is en blijft essentieel dat de lokale gemeenschap en hun wensen worden gehoord. Zo ook die in de dorpsvisie van Schalkhaar. Maar er leek onlangs wat verwarring te ontstaan over de status van het dorp in relatie tot de stad Deventer; vooral met betrekking tot de bouwvoorschriften en de implicaties daarvan voor de gemeenschap. Dit misverstand is intussen, tot blijdschap van vele inwoners van Schalkhaar, rechtgezet dankzij een door Gemeentebelang ingediend en vervolgens aangenomen amendement.

In de ‘Visie op hoger bouwen’ staat beschreven hoe hoog er op elke plek in de stad Deventer gebouwd mag worden. Ook wordt hierin bijvoorbeeld uiteengezet hoe het beschermde stadsaangezicht vanaf de IJssel gewaarborgd blijft. En in deze ‘Visie op hoger bouwen’ is tevens een kaartje te zien waaruit blijkt dat de stadsrand van Deventer om Schalkhaar heen is gelegd. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat het dorp beschouwd gaat worden als een wijk binnen Deventer, maar hier heeft de raad een stokje voor gestoken.

Gemeentebelang Deventer heeft een amendement ingediend dat stelt dat de stadsrand daar moet komen te liggen waar deze hoort, namelijk ‘om de stad Deventer’. Dit voorstel is door de raad met een grote meerderheid aangenomen. Hierdoor blijft Schalkhaar een dorp binnen de gemeente Deventer, met haar eigen identiteit zoals omschreven in haar dorpsvisie. Maar dat is niet het enige, want dit amendement maakt nog een verschil.

In een dorp mag maximaal 10 meter hoog gebouwd worden en in een stadsrand tot 16 meter hoog. Eventueel kan er nog een cluster van hoogbouw plaatsvinden tot 25 meter hoog en in een uitzonderlijk geval zou zelfs een complex van 40 meter hoog mogelijk zijn. Aangezien ook de grond bekend als ’t Hagenvoorde binnen de stadsgrens was ingetekend, zou dit kunnen betekenen dat er in de toekomst veel hoger dan de maximale 10 meter gebouwd mag worden. Maar ook dat is dankzij het aangenomen amendement van Gemeentebelang dus niet meer het geval. Zodoende kan Schalkhaar met een gerust hard verder met haar dorpsvisie.

De Visie Hoogbouw: een goed begin, maar nog half werk

Deventer Sociaal Deventer Sociaal Deventer 25-04-2024 09:57

Op woensdag (17-4-2024) is in de gemeenteraad van Deventer de ‘Visie op Hoogbouw’ behandeld.

In deze visie worden voor de toekomst door middel van een Hoogbouw Effect Rapportage (HER) kaders en voorwaarden gesteld waaraan hoogbouw in de stad, de dorpen en in het buitengebied moet voldoen.

Ondanks dat we in de visie veel positieve punten en uitgangspunten kunnen vinden, was onze fractie toch genoodzaakt om tegen de visie te stemmen.

Er zijn een aantal punten waarin onze fractie zich niet kan vinden.

Allereerst gelden de nieuwe kaders en voorwaarden alleen voor nieuwe toekomstige projecten. Er wordt zelfs aangegeven hoe hoog in bepaalde delen van de stad de hoogbouw mag worden. Een aantal partijen in de raad wil dit repareren met een Virtual Impact Analyse (VIA). Op zich is het positief dat daarmee het aantal zichtlijnen waaraan deze hoogbouw wordt getoetst wordt uitgebreid. Zo blijft een ontsierende skyline van reeds in uitvoering zijnde plannen Deventer bespaard.

Onze fractie vindt dat een VIA geen HER is en dat je op deze manier eerst met een appel en dan met een peer probeert zaken langs de meetlat te leggen. Bij de HER worden namelijk ook zaken als zon- en schaduwwerking en de privacy meegenomen, wat bij de VIA niet zo is. Concreet betekent dit bijvoorbeeld voor de bewoners van de Raambuurt, dat als de geplande hoogbouw daar niet de Bergkerk aan het zicht onttrekt er dus gebouwd kan worden. Maar helaas wel de andere factoren in de maag gesplitst krijgen, omdat die niet onder de VIA vallen. Daarnaast valt deze geplande hoogbouw ook buiten de kaders die in de visie zijn opgeschreven. Als het kalf verdronken is, dempt men de put blijkbaar.

Ook wordt er in deze visie opnieuw gestrooid met allerlei mogelijke hoogbouwlocaties. Dit is met name wrang voor de bewoners van de Rozengaarderweg. Die worden voor de tweede keer met hersenspinsels geconfronteerd terwijl het overleg over de toekomst van het gebied nog maar net is begonnen. Weer een slecht voorbeeld van een participatietraject. Door de visie zal voor dit kleine gebied nu een hoogbouwgrens van 40 meter gelden, terwijl dit voor de rest van de Voorstad 10 meter zal zijn. Een poging van onze fractie en ook de ChristenUnie om deze vreemde, niet onderbouwde en wel heel erg op zaken vooruitlopende realiteit terug te draaien haalde het helaas niet.

We hopen maar dat de ‘Visie Hoogbouw’ ondanks deze valse start, zijn beloftes waarmaakt en voor de toekomst een goede basis is om hoogbouwplannen in goede banen te leiden.

We zullen dit in de toekomst positief, maar kritisch blijven volgen.

Deventer is grip op windmolens kwijt

VVD VVD Deventer 18-04-2024 04:04

Onlangs zijn plannen aangekondigd voor de bouw van vier windturbines langs de A1. Daarbovenop eist de provincie de aanleg van nog drie extra molens in Deventer. Een eis waaraan het College van Deventer graag gehoor geeft. Ondertussen stijgen de zorgen van bewoners en dalen de woningen in waarde.

 

VVD-raadslid Wendy Schol is zeer teleurgesteld in de gang van zaken. Schol: ‘We weten dat er weinig draagvlak is voor windturbines van deze schaal. De impact op natuur en landschap is enorm en het effect op gezondheid ongewis. Niet voor niets wordt er daarom gewerkt aan regels voor de minimumafstand tussen huizen en windmolens. Eerder deze maand drongen artsen aan op strengere regels, omdat de gezondheidsrisico’s aanzienlijk zijn.’

 

‘Ik neem het de initiatiefnemers kwalijk dat er niet op die afstandsnorm is gewacht’, vervolgt Schol, ‘wederom wordt er onder bewoners enorm veel onrust gezaaid door hen plannen voor te houden die straks misschien niet eens uitvoerbaar zijn. Je kunt je voorstellen wat het betekent voor de waarde van je woning, zolang er geen besluit genomen is. Daarnaast hebben we uit den treure met elkaar hebben besproken hoe belangrijk het is om bewoners goed te informeren over plannen en hun mogelijke rol daarin. Dat het vertrouwen van inwoners wederom is geschaad, is betreurenswaardig.’

 

De VVD heeft op het thema duurzaamheid weinig geloof in het College. Schol: ‘De Provincie maakt op dit dossier blijkbaar uit hoe wij onze energieambities in Deventer invullen. Eerst ontneemt de provincie ons de kans om zonneparken aan te leggen. En nu krijgen we plots vier megamolens door de keel geduwd. Ik had van het gemeentebestuur van Deventer verwacht dat zij daadkrachtig korte metten zou maken met de bemoeienis vanuit Zwolle.’

 

‘Je merkt dat de Gemeente de regie over het winddossier kwijt is’, merkt Schol op, ‘een wethouder die niet weet of de nieuwe molens nu 200 of toch 280 meter hoog worden is tot daaraan toe. Maar een College dat zich zo laat afbluffen door de Provincie. Zich drie extra windmolens in de schoenen laat schuiven en daarmee ook nog tevreden lijkt, is een gotspe. Als je weet dat het draagvlak zo gering is, is dat eigenlijk niet uit te leggen aan je inwoners. We eisen daarom uitleg van het College.’

Terug bij af bij de hulp aan dak- en thuisloze jongeren?

Deventer Sociaal Deventer Sociaal Deventer 16-04-2024 14:40

In de afgelopen jaren heeft onze fractie regelmatig aandacht gevraagd voor de dak- en thuisloze jongeren in onze gemeente.

Recent ontving de gemeenteraad de tussenrapportage “Plan van aanpak Jongeren in een kwetsbare positie”.

Aanleiding voor dit plan van aanpak was de Regionale verkenning “Het maximale doen om dak -en thuisloosheid bij jongeren te voorkomen” en de motie Deventer Zwerfjongeren vrij.

Opvallend was dat er bij deze tussenrapportage geen update zat met de huidige stand van zaken rondom de 61 jongeren die eerder als dak- en thuisloos in beeld waren bij de gemeente en ook zijn benoemd in de regionale verkenning. Uit de beantwoording op vragen blijkt, dat niemand weet wat er met deze jongeren is gebeurt, waar ze nu verblijven en of ze daadwerkelijk geholpen zijn aan huisvesting of met andere vorm van hulp.

Van de maatwerkondersteuning via het jongerenloket blijkt in de praktijk dus weinig tot niets terecht te zijn gekomen.

Tot onze grote verbazing lijkt het college nu ook weer af te wijken van de eerder door de raad vastgestelde definitie over wat een dak- en thuisloze jongere is.

Deze keuze kan grote gevolgen hebben voor de eerder door ons ingediende motie, die eind van dit jaar uitgevoerd moet zijn. Deze ontwikkelingen zijn zorgwekkend.

Alle afspraken die eerder met de raad zijn gemaakt lijken vergeten, het college moddert door en de kwetsbare jongeren hebben nog steeds het nakijken.

Daarom hebben we samen met de VVD de volgende vragen aan het college gesteld.

Duurzaam én betaalbaar wonen in Deventer

VVD VVD Deventer 27-03-2024 06:26

https://deventer.vvd.nl/nieuws/55145/duurzaam-en-betaalbaar-wonen-in-deventer

Op 20 maart debatteerde de gemeenteraad over de energievisie. Daarin staat beschreven hoe de Gemeente Deventer invulling gaat geven aan de doelstellingen uit het landelijke klimaatakkoord. Een amendement van VVD Deventer om oog te houden voor de betaalbaarheid van woningen kon rekenen op een grote meerderheid.

‘Het is verleidelijk om heel ambitieus te zijn waar het gaat om duurzaamheid, zegt VVD-fractielid Wendy Schol, ‘maar het gevaar daarvan is dat ambities te hoog gegrepen zijn en daarmee onuitvoerbaar en onbetaalbaar worden. Wij hebben daarom voorgesteld om de harde eis om altijd energieneutrale gebouwen op te leveren af te zwakken.’

‘De grootste milieuwinst is te behalen door bestaande woningen te verduurzamen’, licht Schol toe, ‘helemaal energieneutraal renoveren, zoals de visie beschreef, is technisch een enorme uitdaging, kost heel veel tijd en geld. Bovendien willen we dat wonen in Deventer betaalbaar blijft. Daarom ben ik blij dat het voorstel dat we samen met de ChristenUnie indienden, kon rekenen op brede steun van de raad. Realisme brengt ons ook op dit onderwerp verder dan louter wensdenken.’

Ontoereikende Energievisie

Deventer Sociaal Deventer Sociaal Deventer 22-03-2024 09:14

Met forse tegenzin voelden wij ons afgelopen woensdag (20-3-24) verplicht om tegen de energievisie 2024-2026 te stemmen.

We onderkennen de urgentie van de energietransitie, maar die verdient een betere visie.

Het ontbreekt deze energievisie aan participatie met partners, ambities en een concrete inbedding van de klimaatraad en de programmeringsafspraken van de provincie.

In de aanloop naar de raadsvergadering bleek bijvoorbeeld dat zowel de coöperaties als MKB Deventer hierin niet betrokken zijn. Een zorgelijk patroon van gebrek aan participatie in Deventer is al wel bekend, maar dat zelfs de sleutelfiguren in onze lokale energietransitie niet bij het maken van beleid, betrokken worden raakt toch echt de haalbaarheid van deze energievisie.

Dat de energietransitie urgent is, is voor onze fractie geen punt van discussie.

We zijn daarom ook geschrokken van de naar-beneden-gestelde ambities in deze energievisie, bijvoorbeeld om pas in 2050, CO2 neutraal te zijn. Onderzoek toont aan dat het hard nodig is om te streven naar een CO2 neutrale gemeente in 2030 en onze fractie begrijpt deze lage ambitie dan ook niet.

Zelfs met de doelstelling om in 2050 CO2 neutraal te zijn, is het belangrijk om de transitie gezamenlijk met alle inwoners vorm te geven. Momenteel werkt een klimaatraad, een groep van 129 inwoners, aan een aantal adviezen voor de toekomst van de energietransitie in Deventer. Onze fractie vindt het zeer vreemd dat de gemeenteraad nu een energievisie gaat vaststellen die over een paar maanden weer gewijzigd moet worden voor de uitkomsten van de klimaatraad.

Tot slot hebben we natuurlijk nog de provincie Overijssel die momenteel met de gemeente werkt aan programmeringsafspraken voor het plaatsen van windmolens. De wethouder is niet bereid gebleken om nieuw windbeleid te verwerken in de energievisie en wil ook de afspraken met de provincie niet toevoegen, ook niet als deze afspraken de visie op korte termijn wijzigen. Dit is een onacceptabele houding omdat hierdoor alle regie vanuit het provinciebeleid blijft komen.

Een energievisie maak je samen met inwoners en stakeholders.

Dit leidt normaal gesproken tot haalbare, maar toch noodzakelijke ambities op basis van wetenschappelijke inzichten. Dat het de gemeente Deventer niet lukt om dit in een energievisie te krijgen is weinig hoopvol. We helpen het college hopen dat deze energievisie voldoende is voor de toekomst van Deventer. De geamendeerde energievisie is door een meerderheid in de gemeenteraad aangenomen.

Politiek inloopuurtje bij MIMIK

Gemeentebelang Gemeentebelang DENK Deventer 26-02-2024 12:29

Denk mee met lokale politici en voorzien hen van input

Het is essentieel dat lokale politici benaderbaar zijn en in gesprek blijven gaan met de inwoners van een gemeente. Dit doet de grootste lokale partij van onze gemeente door elke keer opnieuw een andere wijk, dorp of buurtschap in de gemeente te bezoeken en hier zogeheten ‘inloopuurtjes’ te organiseren. Onder het genot van een kop koffie of thee horen de lokale politici graag wat er leeft en speelt in de gemeente.

Op maandag 4 maart 2024 zitten diverse fractieleden van Gemeentebelang Deventer, van 19:00 tot 20:00 uur, klaar bij MIMIK om met inwoners in gesprek te gaan. Het inloopuurtje is er voor mensen die een verschil willen maken door actief mee te denken met de lokale politiek en hen van input te voorzien. “We pakken onderwerpen die actueel zijn voor inwoners constructief op, waarbij we in gesprek gaan met de direct betrokkenen. Vervolgens zoeken we met de fractie naar een passende oplossing” vertelt raadslid Hennie Eltink.

Naast het gesprek tijdens de inloop plannen de lokale politici desgewenst ook nog een persoonlijke vervolgafspraak in met een ieder die daar behoefte aan heeft. “Samen met de inwoners uit stad en buitengebied willen we de voortschrijdende samenleving op actuele wijze vorm blijven geven” aldus Bert Roetert. “Iedereen is op 4 maart om 19:00 uur van harte welkom om ons bij café ‘DAAR’ in MIMIK van input te komen voorzien”, zo sluit hij af.

Kortom, hopelijk tot de 4e maart in Theater MIMIK!

Sanneke Molenaar-Braaksma geïnstalleerd als raadslid voor 4 maanden

CDA CDA Deventer 25-02-2024 21:21

Sanneke Molenaar-Braaksma is op 28 februari geïnstalleerd als raadslid voor CDA Deventer. Zij gaat de komende vier maanden Teuni Scholthof vervangen, die met zwangerschapsverlof is gegaan. Sanneke woont met haar man en zoontje in Diepenveen en heeft werkervaring in het onderwijs en in het sociaal domein, waaronder voorheen bij het Meester Geertshuis. Als ook vrijwilliger is zij actief, waaronder voorheen voor het vogeleiland. Deze maatschappelijke betrokkenheid heeft zij niet van een vreemde: haar vader Sape Braaksma is ook zeer actief geweest in het maatschappelijk leven in Deventer en ontving daarvoor een lintje. De afgelopen twee jaar was Sanneke als fractievolger al actief in de ondersteuning van de fractie. Sanneke Molenaar-Braaksma: 'Ik vind het een eer om Teuni de komende maanden te vervangen. Voor mij is dit een kans om te ervaren wat het betekent om raadslid te zijn, maar ik vind het vooral fantastisch om me te mogen inzetten voor onze prachtige stad en onze geweldige dorpen'. Teuni Scholthof: 'Mijn man en ik verheugen ons enorm op de komst van ons tweede kind. En het is heel fijn dat ik wordt vervangen door zo'n betrokken vrouw. Als geboren en getogen Deventenaar weet zij wat er speelt. Verder heeft zij een groot hart voor kinderen, jongeren en kwetsbare mensen.' Sanneke vervangt Teuni van 25 februari tot 16 juni 2024. Zij is te bereiken via s.molenaar@deventer.nl.In die periode is raadslid Marcel Evers fractievoorzitter. Hij is te bereiken viamhj.evers@deventer.nl/ 06 51515885.

Geen plek voor een Forensisch Psychiatrische Kliniek in onze gemeente

Deventer Belang Deventer Belang Deventer 17-02-2024 09:51

Er is nu geen plek voor een Forensisch Psychiatrische Kliniek in onze gemeente

Onlangs concludeerde een meerderheid van de Deventer gemeenteraad geen positieve grondhouding te hebben over het voornemen van Transfore (Dimence) om een Forensisch Psychiatrische Kliniek (FPK) te realiseren op het Brinkgrever terrein. Een uitbreiding van haar bestaande activiteiten op dit terrein. De zucht van verlichting die klonk onder de aanwezige inwoners, maakte snel plaats voor realiteitszin. Want betekent dat dan ook dat er geen uitbreiding gaat komen? Nee, dat betekent dat helaas niet. Het betekent wel dat als Transfore een formele aanvraag bij de gemeente doet voor de FPK het college van burgermeester en wethouders op advies van de meerderheid van de gemeenteraad deze aanvraag af zal wijzen. Na afwijzing zal Transfore naar alle waarschijnlijkheid via de rechter alsnog vragen om een bestemmingsplan wijziging om haar plan te kunnen realiseren. Wij hopen dat het college dan beter voorbereid zal zijn dan afgelopen raadstafel om namens de raad en haar inwoners ervoor te zorgen dat deze FPK vestiging niet gerealiseerd zal worden.

De fractie van Deventer Belang is van mening dat er geen ruimte is voor een FPK op deze locatie en op dit moment in de tijd. Op dit moment wordt het dossier van Transfore gezien als een ruimtelijk dossier. Dat betekent dat wordt gekeken naar past het fysiek op deze locatie en in deze omgeving en past het binnen de ruimtelijke regels van de gemeente en kan het bestemmingsplan worden aangepast. Dat vind onze fractie onvoldoende. Door alleen naar een bestemmingsplan te kijken verlies je als gemeente en college uit het oog dat de FPK niet op zichzelf staat. Want naast de FPK realisatie wil Transfore ook de minder beveiligde FPA bedden uitbreiden. Hiermee wordt het mogelijk om een volledige zorgketen aan te bieden op één locatie en dus ook de re-integratie van deze kwetsbare doelgroep in Deventer vorm te geven. Wij vinden dat op dit moment onvoldoende wordt onderbouwd dat het aanbod van deze volledige zorgketen op deze locatie, niet gaat leiden tot meer incidenten of overlast voor inwoners van Schalkhaar en de omliggende Deventer wijken.

Wat de fractie van Deventer Belang betreft hebben de inwoners van met name Schalkhaar reeds te maken met een toename van overlast en incidenten met de bestaande kwetsbare doelgroepen die worden opgevangen in en rond dit dorp. Zo is reeds sprake van (meerdere) incidenten met inwoners van het Brinkgrever terrein, maar ook wordt overlast gemeld van inwoners van het AZC en cliënten met verslavingsproblematiek op andere plekken in het dorp. Onze fractie is van mening dat het lastig is om overlast of incidenten te melden, maar dat met name het opvolgen van meldingen te wensen overlaat. Er wordt geen terugkoppeling gegeven van de oplossing (als het al wordt opgelost) of het probleem wordt door gebrek aan capaciteit en prioriteit niet opgepakt. Instellingen en maatschappelijke organisaties wijzen naar elkaar.

Hebben wij als gemeente wel voldoende in beeld welke doelgroepen worden opgevangen of zorg wordt aangeboden in onze gemeente? En op welke plekken deze geconcentreerd zijn wellicht? En welke incidenten of meldingen dan worden gedaan? En hoe deze meldingen worden opgelost? Kortom, vragen die voor onze fractie net zo belangrijk zijn in de beoordeling van een bestemmingsplanwijziging, dan de fysieke vraagstukken.

Wij willen daarom dat het college het vestigen van bijzondere doelgroepen in de gemeente veel breder oppakt dan alleen bestemmingsplanwijziging. Het gaat ook om de het effect van deze doelgroepen op de leefomgeving. Dat effect overschrijd de directe omgeving en moet dan ook breder worden bezien.  We verwachten dan ook een adequaat plan om eventuele incidenten en overlast voor inwoners te voorkomen of ten minste op te lossen. De oplossing is wat onze fractie betreft dan ook niet om een FPK dan maar in een andere wijk of dorp te vestigen. Eerst een gedegen plan. Onze fractie zal zich samen met de betrokken inwoners inzetten om eerst de bestaande overlast aan te pakken. Heel concreet willen we dat de communicatielijnen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn voor de betrokken organisaties en onze inwoners en daarnaast moet de handhaving en preventie verbeterd moet worden. Ook zal Deventer Belang zich binnen de gemeenteraad inzetten voor een bredere visie op het leveren van zorg voor deze kwetsbare personen in onze gemeente.

Renovatie De Scheg noodzaak voor gezond en vitaal Deventer

VVD VVD Deventer 14-02-2024 09:45

Sportcomplex De Scheg, met ijsbaan, zwembaden en sporthallen, is een van de belangrijkste voorzieningen in Deventer. Nu het gebouw inmiddels dertig jaar oud is, buigt de gemeenteraad zich over de toekomst van deze voorziening. VVD Deventer is groot voorstander van het grondig en duurzaam renoveren van het complex.

VVD-raadslid Wendy Schol licht toe: ‘We zijn inmiddels een gemeente met meer dan 100 duizend inwoners. Dan is een grootschalige sportvoorziening als De Scheg niet meer weg te denken. Er wordt daar zowel top- als breedtesport beoefend. En de ijsbaan en het zwembad trekken niet alleen veel inwoners, maar ook veel bezoekers aan. Daarmee is De Scheg echt een spil in de aantrekkelijke gemeente die we voor inwoners, bezoekers en ondernemers willen zijn.’

‘We willen ook een gezonde en vitale gemeente zijn’, weet Schol, ‘dan loont het om te investeren in goede voorzieningen en accommodaties. De optie om niets te doen, viel voor ons af. Een andere optie, complete nieuwbouw, brengt enorme financiële risico’s met zich mee. Renoveren is de verstandigste optie. Het gaat daarbij niet alleen om het opknappen van De Scheg, maar ook om het duurzaamheidsaspect. Nu slim investeren daarin, levert op termijn een grote kostenbesparing op en is direct milieuwinst.’ 

De VVD ziet mogelijkheden om de kosten voor renovatie in cofinanciering te doen. ‘De Scheg trekt mensen van heinde en verre’, licht Schol toe, ‘dus wij hebben het College gevraagd of de provincies Gelderland en Overijssel financieel kunnen participeren. Daarnaast hebben we eisen gesteld aan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zwemlessen. We vinden het ook belangrijk dat de renovatie wordt benut om de veiligheid in en om De Scheg te vergroten.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.