Nieuws van politieke partijen in Enkhuizen over D66 inzichtelijk

3 documenten

Motie / Amendement Bierkade

PvdA PvdA D66 Enkhuizen 07-03-2018 07:47

Voorstel Bierkade:

In de raadsvergadering van 20 februari kwam het college met twee voorstellen rondom de Bierkade: 1) € 360.000, — beschikbaar te stellen voor de aankoop van een deel van het betonningsgebouw aan de Bierkade, 2) Het college wil een aantal scenario’s voorbereiden met oog op de herontwikkeling van de locatie Bierkade/ Zilverstaat/Hoogstraat. Het college wil het liefst het hele gebied vanaf de Bierkade tot en met het stadskantoor integraal ruimtelijke ontwikkelen.

Standpunt van de PvdA over de aankoop.

1. Door de aankoop van dit deel van het pand wordt de gemeente eigenaar van het gehele pand.

Het doel is om uiteindelijk het pand in zijn geheel te verkopen. Volgens de PvdA wordt er in het voorstel te makkelijk om gegaan met de huidige huurders. Bij verkoop moeten ze opzoek naar een ander onderkomen. Betaalbare en geschikte huisvesting voor de huidige huurder Sailwise wordt onvoldoende geborgd. (Dit is een non-profit organisatie die voor mensen met een handicap toegankelijke watersport activiteiten aanbiedt.)

2. Er waren al mensen bezig met het aankopen van het deel van het pand waarvan de gemeente geen eigenaar is.

Voor die transactie was de gemeenten nodig vanwege erfpacht. Het was tot dan toe de visie van de gemeente geweest om het gebouw van de hand te doen. Opeens werd de gemeente in een lopend traject een koper. Dat komt niet netjes over en laat betrokken partijen in onzekerheid.

3. De PvdA vindt dat met deze strategische aankoop, de gemeente een speler op de markt geworden is, die ontwikkelrisico’s neemt op kosten van de gemeenschap, terwijl dat niet nodig is.

Door randvoorwaarden aan de verkoop van het pand te stellen kan de gemeente ook sturen op wat daar gebeurt. Zo is de monumentale status van het pand een zorg (de gemeente heeft weinig onderhoud gepleegd aan het deel, waar ze al jaren eigenaar van is) Bij een eventuele verkoop kunnen er randvoorwaarden worden opgesteld met als doel het opknappen en het behoud van het monument te geborgen. Om deze drie redenen wil de PvdA geen geld beschikbaar stellen voor de aankoop. Het tweede deel van het voorstel: integraal ontwikkelen en daarvoor een aantal scenario’s voor te bereiden. Dit hele voorstel doet denken aan de aankoop van de Rabobank. Destijds heeft de PvdA ook gezegd dat we die aankoop niet wilde doen zonder plan voor bij Hoogstraat.(ons stadskantoor)* Toen dat voorstel werd afgeketst is iedereen weer uit elkaar gegaan, maar een plan voor dit gebied is er nog steeds niet. De PvdA kan wel zeggen wat we niet willen, maar er moet nu wel een plan komen met wat de raad wel wil. Bij de PvdA heeft het de voorkeur dat het hele gebied Hoogstraat tot aan de Bierkade gewoon in stukken verkocht wordt met randvoorwaarden. In de verschillende scenario’s kunnen zaken tegen elkaar worden afgewogen. Die onderbouwing is nu wel erg mager. De raad kan bepalen wat voor functies er kunnen komen. Bijvoorbeeld woningen voor jongeren, een ontmoetingscentrum, wel of geen stadskantoor op deze locatie etc. Ook vindt de PvdA het een goede zaak dat de kade voor het betonningsgebouw openbaar gebied blijft. (zoals de PvdA dat ook wil bij het strand op het Enkhuizer zand)

De PvdA denkt dat een plan ook meer duidelijk biedt aan kopers en omwonenden.

Om deze redenen hebben we een amendement en de moties gemaakt samen met D66 en EV. Ze zijn aangenomen. Zie hier het amendement en de motie.

* Een tijdje terug deed het college het voorstel om het stadskantoor te verplaatsen naar het gebouw van de Rabobank, dat toen te koop stond. Omdat het crisis was en er geen heldere plannen lagen wat de bedoeling was wat er dan vervolgens met de Hoogstraat zou gebeuren haalde dit voorstel het niet.  

Zie hier het Amendement .

Zie hier de Motie bierkade.

Het bericht Motie / Amendement Bierkade verscheen eerst op PvdA Enkhuizen.

Gemeentelijke lasten versus ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief D66 VVD CDA PvdA Enkhuizen 06-03-2018 11:03

Gemeentelijke lasten versus gemiddeld inkomen in Enkhuizen In Enkhuizen liggen de hoogte van de gemeentelijke lasten en het gemiddelde inkomen van de burger niet goed met elkaar in balans. De gemeentelijke lasten liggen hoger dan het landelijk gemiddelde, daarentegen ligt het gemiddeld inkomen lager dan het landelijke gemiddelde. Dit maakt Enkhuizen voor haar burgers niet alleen in de absolute zin een wat duurdere gemeente om te wonen, maar in de relatieve zin voor veel mensen juist een heel dure gemeente om te wonen. Het Enkhuizer Alternatief (HEA) heeft dit tijdens een begrotingsvergadering aangekaart. De raad van Enkhuizen, die nog wel eens meer technocratisch en boekhoudkundig bezig is dan dat ze vanuit politieke visies handelt, negeerde dit. De raad van Enkhuizen kijkt naar of de begroting klopt. Zo ja, dan is het goed. Zo nee, dan worden lasten voor burgers of bedrijven verhoogd. Maar het punt is dat politiek geen boekhouden is, doch keuzes maken vanuit een visie op de samenleving. Als de burgers van je stad bovenmatig belast worden ten opzichte van het gemiddelde inkomen, dan zul je als raad zelf ook keuzes moeten gaan maken in je uitgavenpatroon. Landelijk en ook in Enkhuizen, is de lagere middengroep het zwaarst getroffen door de crisis én door jarenlange verhogingen van allerlei lasten door de overheid. De lagere middengroepen zou je kunnen beschouwen als 0,8 tot 2 x modaal. Dit is ook de groep die het meest massaal door de financiële hoeven gezakt is de afgelopen jaren. Huurverhogingen zonder recht op subsidie, zorglastenverhogingen zonder recht op subsidie, huizen onder water, lonen die niet meestijgen met de economische groei en vele lastenverhogingen, energieprijzen die omhoog schieten door heffings- en accijnsverhogingen: allemaal verhogingen van de kosten van onvermijdbaar levensonderhoud die veroorzaakt zijn door de overheid. Deze groep zakt door de hoeven door overheidsmaatregelen, niet door een te hoog uitgavenpatroon. In Enkhuizen was men het niet eens met het HEA-standpunt dat de lasten in onze stad maar eens een paar jaar niet verhoogd zouden moeten worden. SP en PvdA vonden dat er genoeg minimaregelingen waren, maar dat is geen argument. De lagere middengroep heeft op basis van het inkomen helemaal geen recht op die regelingen en wordt door stijgende lasten steeds meer in een hoek gedrukt. Daarnaast bestaan de politici van deze partijen uit mensen die zelf zéér ver boven modaal zitten, zij zullen zich nooit kunnen inleven in hoe de middengroepen momenteel geteisterd worden door overheidsmaatregelen. Partijen als VVD en D66 kunnen zich ook niet helemaal goed voorstellen hoe die 0,8 tot 2 x modaal leeft. Ook hun mensen en traditionele achterban zitten in heel andere, hogere inkomstengroepen. CDA zei zelfs dat die groepen zich maar moeten aanpassen aan die stijgende lasten die de overheid oplegt. Ook al groeien hun inkomsten niet en stijgen die lasten dus wel. CDA legde de stijgende schuldenproblematiek bij de lagere middeninkomens bij de mensen zelf. Ondanks dat rapport na rapport uitkomt waarin aangetoond wordt dat het de overheid is die dit veroorzaakt heeft. HEA zal dit item de komende raadsperiode blijven aanroeren. Politiek is namelijk niet alleen boekhouden, maar meer juist ook kijken wat je met dat boekhouden in een samenleving veroorzaakt. Politiek gaat om visies op de samenleving, boekhouden is slechts een onderdeel van politiek. Als boekhouden en technocratie tot hoofdpunt van politiek gemaakt worden, zal op een gegeven moment meer dan de helft van de mensen naast de samenleving terecht komen. Dat is in onze ogen niet goed. Hans Langbroek

Ontwikkelplan voor de SED (raadsvergadering december 2017)

PvdA PvdA D66 VVD Enkhuizen 30-01-2018 00:02

Sinds 2015 zijn de ambtelijke organisaties van Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland gefuseerd. Begin dit jaar bleek dat deze fusie zich niet goed ontwikkelt. Daarom is er door externen onderzoek gedaan en daaruit is een ontwikkel -organisatie plan (OOP) opgesteld.

De bedoeling van het OOP is dat er binnen een periode van drie jaar een toekomstbestendige organisatie ontstaat. De PvdA vindt dat er geld beschikbaar moet worden gesteld voor de uitwerking van dit plan zodat wij een goed functionerende ambtelijke organisatie hebben. Dat is alleen uitvoerbaar als er binnen de organisatie voldoende inhoudelijke deskundigheid is. Omdat het hier om veel geld gaat heeft de PvdA samen met VVD en D66 een motie ingediend waarmee we een zodanige timing van de informatievoorziening willen bewerkstelligen dat de raad in staat is de financiële kaders desgewenst bij te stellen, en te voorkomen dat efficiencyvoordelen weglekken bij de uitvoering. Ook steunt de PvdA het amendement van de VVD waarin een gedane toezegging van terugkoppeling door middel van kwartaalberichten in de gezamenlijke commissievergadering van de drie gemeenten wordt vastgelegd.

Als er geen vertrouwen is in de professionaliteit van de SED organisatie moet daar geld in gestoken worden en niet in extra geld in extern onderzoek na een jaar en een wederom een klankbordgroep. Dat is een zinloze exercitie. Als er behoefte is aan steeds maar weer controle is dat een uiting van onvoldoende vertrouwen.

Wel is het goed om het college te vragen om bij de uitvoering van het ontwikkelplan door het AB en DB voldoende aandacht te schenken aan de kwaliteit en effectiviteit van het leidinggevende kader, daarom steunt de PvdA  een motie van de VVD en D66 om dat te bereiken.

Wat is nu de kern van het probleem: dat dit plan en het gezamenlijk ambtelijk apparaat van drie gemeenten te veel geld kost ? Dat tegelijkertijd de raad van Enkhuizen niet alles meer alleen kan , in 11 gemeenschappelijke regelingen zit, waardoor de rol van de gemeenteraad wordt uitgehold? Ten opzichte van wat is dit een probleem? Ten opzichte van de buren, of ten opzichte van een grote gemeente als Hoorn en Medemblik? Wat heeft een raad van Enkhuizen met een dergelijke organisatie en de extra investering onze burgers daadwerkelijk nog te bieden heeft? De PvdA denkt dat dit laatste de kern is van het probleem en dan wordt de vraag: Op welke manier gaat Enkhuizen in de regio bestuurlijk samen (verder) optrekken , zodat wij een bestuurlijke professionele organisatie opbouwen met voldoende slagkracht, waardoor er zoveel mogelijk ruimte is voor het eigenlijke werk in onze stad: bijvoorbeeld voor het onderhoud van onze historische stad; voor het ondersteunen van mensen in moeilijkheden, voor goede ruimtes om te kunnen sporten etc. En op welke manier worden de Enkhuizers hierbij betrokken, het is immers hun stad?

De PvdA steunt de motie van de VVD en D66 die een zodanige informatievoorziening aan de drie raden bewerkstelligt zodat de raden in staat zijn op basis van kennis van de beschikbare alternatieven een afweging kunnen maken over de toekomst van de huidige samenwerking.

De PvdA heeft in haar verkiezingsprogramma  2014 -2018 staan: Erkend moet worden dat de gemeente Enkhuizen niet alles alleen (meer) kan. Ook in de regio moeten we meer met elkaar optrekken. De samenvoeging van de ambtelijke organisaties van Enkhuizen, Stede-Broec en Drechterland is dan ook geen eindpunt, maar een begin.

Verregaande bestuurlijke samenwerking of samenvoeging met de buurgemeenten Stede Broec en Drechterland is de beleidslijn die de komende vier jaar wordt opgepakt. Samenvoeging is wat ons betreft bespreekbaar als de gemeentelijke dienstverlening lokaal in Enkhuizen verzekerd is.

Het bericht Ontwikkelplan voor de SED (raadsvergadering december 2017) verscheen eerst op PvdA Enkhuizen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.