Nieuws van VVD in Hilversum over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Géén windmolens langs de hei bij Hilversum!

VVD VVD GroenLinks Hilversum 25-04-2020 08:38

Deze week (22 april) werd de conceptversie van de Regionale Energie Strategie gepubliceerd. Er is een zogeheten ‘zoekgebied’ ingetekend om windturbines van 200m hoog langs de hei bij Hilversum te plaatsen. Dat is zo hoog als twee Vitus-torens of vijf Entrada’s op elkaar. Dat willen wij niet! We zijn wel groen, maar niet gek.

 

Concept-RES Deze week (22 april) werd de conceptversie van de Regionale Energie Strategie gepubliceerd. Dit document is opgesteld door de Energieregio Noord-Holland Zuid en bevat het totale ‘bod’ van de Provincie Noord-Holland waar het gaat om het opwekken van duurzame energie in de regio Noord-Holland Zuid.

Een gelopen race Voor de Hilversumse VVD-fractie heb ik dit proces de afgelopen maanden nauwlettend gevolgd en meermaals geprobeerd om inhoudelijk bij te sturen door middel van werkgroepen, moties en amendementen. In de concept-RES die er nu ligt valt op dat de provincie Noord-Holland het hoogste ‘bod’ doet van heel Nederland. Dat is aan de ene kant het gevolg van de uitkomst van de verkiezingen (winst Groenlinks), maar er is nog een andere oorzaak. Er zijn veel bijeenkomsten geweest, maar ik heb de opties die daar op tafel kwamen altijd als sturend ervaren. We hebben veel moeite gedaan om dit proces, en daarmee de uitkomst, te beïnvloeden maar eigenlijk was dat vanaf het begin een gelopen race. De RES-regio en de Provincie hadden ideeën, en hebben zich daar niet vanaf laten brengen. Blijkbaar waren ze eigenlijk van te voren al bepaald. Eindeloze bijeenkomsten en uren inzet van raadsleden en inwoners ten spijt.

200 meter hoog En dàt komt weer deels door hoe de RES is opgezet. In het bod tellen alleen wind-op-land en zonne-energie mee. Windturbines van 9,5MW – die zijn 200 meter hoog. En dat terwijl er een veel beter alternatief is! Een optie waar de VVD al 3 jaar aandacht voor vraagt: geothermie, ofwel de warmte die in de aarde aanwezig is benutten. Maar dergelijke meer innovatieve manieren van energieopwekking tellen niet mee in het opstellen van het ‘bod’ van onze regio. We hebben in de Raad via een motie het onderwerp Geothermie in de startnotitie laten opnemen als een ‘volwaardig alternatief’, maar daar is in de concept-RES niets noemenswaardigs van terug te vinden.

Innovatie gesmoord Eigenlijk blijkt dit hele RES-proces simpelweg een oefening om aan geven waar nog stukjes grond konden worden gevonden om vol te leggen met zonneparken of grote windturbines. Zonder de vraag te stellen of dat nu wel de juiste weg is. Kernenergie, geothermie, aquathermie: mag allemaal niet. Zo smoor je ieder sprankje innovativiteit natuurlijk in de kiem.

Windturbines langs de hei Zoekt en gij zult vinden is niet voor niks een gezegde. Het onvermijdelijke gevolg van deze sturende benadering is dat er nu ook in onze omgeving ‘zoekgebieden’ zijn aangewezen. Locaties waar in de ogen van de opstellers plek is voor een zonnepark of grote windturbines. Er is een locatie voor windturbines ingetekend in het Gooimeer en ook langs de hei bij Hilversum-zuid vinden ze dat er ruimte is voor windturbines.

Wij zeggen nee Wij willen dat niet! In onze ogen is er geen plek voor windturbines van 200m hoog in ons landschap. Dat is zo hoog als twee Vitus-torens of vijf Entrada’s op elkaar.

Hidde Fennema Woordvoerder Bereikbaarheid & Duurzaamheid Fractie VVD – hiddefennema@vvdhilversum.nl – 06 41 389 404

Meent Aardgasvrij – subsidie aanvragen prima, maar plan uitvoer eerst langs de Raad

VVD VVD GroenLinks PvdA Hilversum 05-03-2020 11:46

In de Raadsvergadering van 4 maart 2020 heeft de VVD, ondersteund door alle fracties behalve GroenLinks en de PvdA, een belangrijke nuancering aangebracht in het Raadsbesluit “Proeftuin Aardgasvrije Wijken”.

Het voorstel van het college was om een subsidie-aanvraag te doen. Die subsidie wordt dan gebruikt om het project en de “onrendabele top” te financieren. Op zich is dat natuurlijk prima. Als we hier geld voor kunnen krijgen uit Den Haag moeten we dat zèker proberen.

Wat ons opviel was echter het afsluitende zinnetje “De raad wordt geïnformeerd over de uitkomst en de eventuele consequenties hiervan.”. Dit impliceert namelijk dat na toekenning van de subsidie, het plan ook wordt uitgevoerd zonder dat de Raad daar nog een oordeel over velt.

En dat vonden we veel te snel. Er leven nog veel vragen, bij onze fractie maar zeker ook bij de inwoners van De Meent, over hoe we dit precies gaan doen. We hebben inmiddels, 2 dagen voor de Raadsvergadering, wel een document gekregen wat op hoofdlijnen beschrijft hoe het wordt aangepakt, maar ook daar staat niet precies in wat we van onze inwoners gaan vragen.

Ook uit de wijk komen inmiddels signalen die er op wijzen dat het enthousiasme voor dit plan niet unaniem is bij de inwoners. Dat is ook een belangrijk signaal waar de Raad rekening mee moet houden.

De wethouder gaat nu dus een aanvraag voor de subsidie doen en het definitieve plan uitwerken. Met dat plan komt hij na de zomervakantie naar de commissie en vervolgens naar de Raad, zodat draagvlak voor de manier van uitvoeren geborgd is.

Hidde Fennema Woordvoerder Bereikbaarheid & Duurzaamheid Fractie VVD – hiddefennema@vvdhilversum.nl – 06 41 389 404

De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie in Hilversum

VVD VVD GroenLinks Hilversum 02-12-2019 21:02

De VVD heeft in Hilversum 6 van de 37 raadszetels (en dat is minder dan de meeste mensen verwachten als ze denken aan het ’t Gooi). Hilversum is een stad met een divers profiel. Wist u bijvoorbeeld dat 42% van de woningen in Hilversum een zogeheten “sociale” woning is?

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 hebben wij als VVD een coalitie gevormd met Hart voor Hilversum (7 zetels), D’66 (7 zetels) en GroenLinks (5 zetels). Zo hebben we als coalitie een mooie meerderheid van 25 zetels in de gemeenteraad. De VVD levert 2 van de 7 wethouders. Dankzij een sterke raadsfractie en twee sterke wethouders kan de VVD écht verschil maken en kunnen we onze agenda, zoals die verwoord is in het coalitieakkoord, uitvoeren.

De VVD-fractie bestaat uit 6 raadsleden: Frits, Haitske, Ruud, Hidde, Tobias en Freek, en 3 commissieleden; Edwin, Sven en Ellis. Het verschil is dat commissieleden wel spreekrecht hebben in de verschillende raadscommissies, maar geen stemrecht in de raad. Al met al dus 11 liberalen die zich dagelijks inzetten voor Hilversum.

Raads- en commissieleden doen hun werk veelal ’s avonds; zo’n 2 à 3 avonden in de week zijn ze op pad, in debat of in fractieoverleg. De wethouders doen hun werk fulltime; maar ook zij zijn daarbij ’s avonds nog vaak in de weer. Daarnaast heeft de partij nog een actief bestuur, en een grote groep actieve leden. We organiseren vaak bijeenkomsten om te discussiëren over uiteenlopende thema’s. Ook worden er opleidingen georganiseerd en natuurlijk de algemene ledenvergaderingen, waar ook over de politieke actualiteit gesproken wordt.

Bij de laatste verkiezingen kreeg de VVD in Hilversum 6.173 stemmen. Met een paar stemmen meer hadden we er zo een zetel bij gehad, en hadden we meer invloed gehad. Als je de liberale koers een warm hart toedraagt, blijf dan niet thuis bij verkiezingen. Jouw stem maakt echt verschil. 

Wil je meepraten? Als je lid wordt van de VVD dan kan dat! We nodigen je van harte uit om mee te doen!

VVD: Drie miljoen uitgeven om een punt te maken?

VVD VVD GroenLinks D66 Hilversum 21-11-2019 12:31

Gisteravond, 20 november 2019, heeft de commissie Bereikbaarheid en Duurzaamheid het collegevoorstel “CO₂-neutraal maken en het binnenklimaat verbeteren van het gemeentelijk vastgoed voor eigen gebruik“ besproken. Een hele lange titel voor een voorstel dat in essentie draait om het CO₂-neutraal van zo’n beetje het moeilijkste gebouw dat je in dit verband kunt tegenkomen: ons iconische Raadhuis. Als Hilversumse VVD zijn we kritisch op dit voorstel en ik neem u graag mee in onze afwegingen.

Om te beginnen: we hebben in het coalitieakkoord afgesproken dat we het gemeentelijk vastgoed klimaatneutraal gaan maken. Dat gaan we dus ook doen, want afspraak is afspraak. Maar, je kunt natuurlijk verschillend kijken naar de manier waarop dat zou moeten gebeuren. En u raadt het al; als het gaat om dit voorstel, dan steunt de VVD nog steeds het beoogde doel, maar niet de voorgestelde middelen. Wij zouden het liever anders zien.

Het blijkt namelijk dat in dit plan ruim 3 miljoen wordt uitgetrokken om een punt te maken, een voorbeeld te stellen. Daar hebben we moeite mee.

Ons adagium is ‘we zijn wel groen, maar niet gek’. Dat betekent dat wij als VVD om te beginnen vinden dat je moet starten met het zogeheten ‘laaghangend fruit’; zaken die (betrekkelijk) eenvoudig te realiseren zijn en snel resultaat opleveren. Het Raadhuis is wat dat betreft zo’n beetje de allerhoogste appel in de boom. Het is de heilige graal waar je ooit mee zou kunnen eindigen, maar het is zeker niet het eerste waar je mee moet beginnen.

Er zijn namelijk zat andere dingen die je kunt doen, die veel meer rendement geven voor de geïnvesteerde euro’s. Denk bijvoorbeeld aan alle schoolgebouwen. Begin daar eerst maar eens mee. En als we dan alles gedaan hebben (en waarschijnlijk de technologische mogelijkheden zich ook verder ontwikkeld hebben, zoals misschien wel waterstof?), pas dàn zou je moeten gaan kijken naar het Raadhuis. De tegenwerping hierop is dat de wethouder, gesteund in de commissie door GroenLinks en D’66, met het verduurzamen van het Raadhuis een voorbeeld wil stellen voor de ‘gewone Hilversummers’. Het zou moeten inspireren om zelf ook je huis CO₂-neutraal te maken. Wij houden ook van inspireren, maar vinden 3 miljoen wel erg veel geld, enkel om een punt te maken.

Daarnaast is het ook nog eens een risicovol plan in financieel opzicht. De vorige keer dat we aan het Raadhuis gingen sleutelen is dat financieel nogal uit de bocht gevlogen. Als je iets in het Raadhuis gaat doen, kom je vroeg of laat onverwachte dingen tegen, en die zijn per definitie duur. We voorspellen nu dus alvast dat dit project, als je het zou uitvoeren, ook veel meer gaat kosten dan begroot.

Onze derde reden is het rendement. Met dit plan wordt slechts 47% van de 100% beoogde CO₂-reductie behaald. Dat is dus maar de helft van het doel. Om de andere helft te compenseren stelt de wethouder voor om zonnepanelen op een andere plek neer te leggen. Die panelen kosten EUR 500.000. De oplettende lezer ziet dan direct dat we met een half miljoen de helft van de CO₂ compenseren. Dus als we twee keer zoveel panelen neerleggen hebben we 100% te pakken. Dat scheelt ruim drie miljoen!

Kortom, de VVD ziet dit voorstel vooral als een hele dure manier om een punt te maken. We houden niet van symboolpolitiek want we zijn wel groen, maar niet gek. Gisteren hebben we in de commissie onze zorgen gedeeld. Op 11 december zal dit stuk in de Raad behandeld gaan worden, de VVD zal dan een oordeel moeten vellen over dit voorstel.

Hidde Fennema Woordvoerder Bereikbaarheid & Duurzaamheid Fractie VVD – hiddefennema@vvdhilversum.nl – 06 41 389 404

Vierkant achter ‘De 7 Straatjes’

VVD VVD GroenLinks Hilversum 10-02-2019 11:29

We kunnen er niet omheen, dus beginnen we er maar mee: de VVD heeft Michel Huisman, de kunstenaar die in Heerlen de aanzet heeft gegeven voor de herinrichting van het stationsgebied, uitgenodigd om op een informatieavond over de vernieuwing van het Hilversumse stationsgebied te vertellen over hoe zij dat in Heerlen beleven. Wij hebben niet voorzien dat dhr. Huisman onze uitnodiging zou aangrijpen om zijn kunstenaarsblik op Hilversum los te laten. Met een kopie van de Heerlense berg en al.

Dat je als zoiets gebeurt in de wandelgangen van het Raadhuis en op sociale media guitige kwinkslagen moet incasseren: fair enough. Zo werkt het. Maar het is nu uitgegroeid tot iets anders. Zo wordt er ingespeeld op een gevoel dat sommige mensen in Hilversum-Oost lijken te hebben dat zij structureel minder aandacht krijgen. Een gevoel dat volstrekt onnodig is. Oost is ongelooflijk in ontwikkeling. Met Villa Industria, de Melkfabriek, het Lucent-terrein, Anna’s Hoeve en het Phillips-terrein gebeuren er hele goeie dingen in Oost. En dan vergeet ik nog de Spoorzone, een uitgebreide gebiedsagenda die wordt vormgegeven samen met de bewoners , bedrijven en organisaties. Oost bruist van de bedrijvigheid en de levendigheid. Het glas is niet halfvol, het glas is meer dan driekwart vol in Oost.

Niet lichtzinnig Wat ook niet terecht is, is dat de indruk wordt gewekt dat er ‘lichtzinnig’ gekozen zou zijn voor het model van ‘De 7 Straatjes’. Alsof de wethouder dit eventjes verzonnen heeft tijdens het scheren. Terwijl níets minder waar is. Het lijkt wel alsof men (bewust of onbewust) vergeet welke reis er is afgelegd om hier te komen. Laten we daarom even terugkijken op wat er aan de keuze voor ‘De 7 Straatjes’ vooraf gegaan is.

De Hilversumse raad is al jaren bezig met het stationsgebied. In de raad van 18 november 2015 is er een zogeheten ‘voorbereidingsbesluit’ genomen. Tussen dat moment en nu is er letterlijk tientallen keren door de raad vergaderd over dit onderwerp. Er zijn een visie, projectplan, ‘stedenbouwkundige programma van eisen’ en een participatie-aanpak uitgebreid besproken en vastgesteld. De raad is in beeldvormende sessies bijgepraat en meegenomen. Er is met bewoners gesproken tijdens klankbordbijeenkomsten en informatieavonden.

Op 6 december 2017 heeft dit geleid tot een stedenbouwkundig plan. Een ‘ruimtelijke en programmatische uitwerking van de Structuurvisie 2030 en de Centrumvisie; opgesteld binnen de kaders van de visie Stationsgebied Hilversum’.

Dit stedenbouwkundig plan is aangenomen en heeft, met wederom uitgebreide rondes participatie en meenemen van de raad uiteindelijk geleid tot twee modellen, te weten ‘De Passage’ en ‘De 7 Straatjes’, die op 11 september 2018 zijn vrijgegeven voor participatie en advies. Vervolgens zijn in september en oktober van het afgelopen jaar deze beide modellen voor het Stationsgebied , die zelf dus al na uitgebreide afstemming tot stand waren gekomen, voorgelegd aan bewoners, ondernemers, belangengroeperingen en samenwerkingspartners.

Op 17 oktober 2018 boog de raadscommissie Ruimte en Wonen zich over dit onderwerp en bleek er een duidelijke meerderheid te zijn voor het model ‘De 7 Straatjes’. Deze voorkeur bleek ook uit de gesprekken met andere betrokkenen en dus heeft het college begin november gekozen voor dit model voor de verdere uitwerking van de stedenbouwkundige plannen. Weloverwogen. Gedragen door uitgebreide participatie en afstemming.

Op de grill Jaren van overleggen, afwegen, kaders meegeven, kaders uitwerken, voorleggen, input verwerken, bewoners en andere belanghebbenden betrekken, feedback verwerken, nogmaals voorleggen zijn aan de keuze voor ‘De 7 Straatjes’ vooraf gegaan. En wat zou je waard zijn als betrouwbare overheid, als je al dat werk uit het raam zou kieperen omdat er iemand nog wel een radicaal ander idee heeft voor wat je met ons stationsplein zou kunnen doen? Het antwoord is: helemaal niets!

Als oppositie zou je de wethouder die zo opzichtig alle participatie én de door de raad meegegeven kaders het raam uit zou gooien op de grill leggen. Deze wethouder doet dat dus ook niet. Wat hij trouwens ook niet doet is blind en/of doof zijn voor de wel degelijk waardevolle elementen en ideeën die er nog voorbij komen en die je mee kunt nemen in de uitwerking van het door ons als raad uiteindelijk gekozen model. De wethouder luistert goed naar inbreng van andere partners en van de raad. Zoals men door de jaren dat dit project al loopt óók gedaan heeft.

Een berg te ver Een ‘berg’ over het spoor heen is overigens nadrukkelijk niet zo’n waardevol element. In tegendeel. Mijn raadscollega Lex van Waarden van GroenLinks, die is opgeleid als architect, deed dit vrijdag 8 februari uit de doeken in een artikel op de website van de Gooi en Eemlander: zo’n berg is geen optie. Waarom? Nou, omdat zo’n berg 7 tot 8 meter boven het spoor moet liggen om over het spoor te komen. Om even te illustreren hoe hoog dat is: de ‘oversteekbuis’ over de weg bij station Mediapark ligt op die hoogte. Om glooiend tot zo’n hoogte te komen ontbreekt volledig de ruimte in Hilversum. Voor de vuist weg: voor een hoogteverschil van 1 meter is ongeveer een hellingbaanlengte van 20 meter nodig. Dat zou dus een helling van 140-160 meter aan beide zijden van ‘de berg’ betekenen. Die ruimte is er niet en zo’n berg past ook helemaal niet in het hart van Hilversum. Nog even los van hoe je dat op zou moeten lossen met andere straten en bebouwing.

Kortom, je kunt wel een plateau over het spoor heen leggen, maar mensen (zeker mensen die mindervalide zijn, slechter ter been of die een buggy of een kinderwagen bij zich hebben) zouden volledig zijn aangewezen op roltrappen of liften. Dat is niet wat wij ons voorstellen bij een verbindend element. In tegendeel.

Gouden bergen En dan hebben we nog niet eens gehad over wat een stationsplan van Heerlense proporties kost. De gemeente Heerlen was van plan om zo’n 40 miljoen te investeren en de teller staat nu op 71 miljoen gemeentelijke euro’s. En ze zijn nog niet in de buurt van klaar. Deskundigen maakten in 2015 gehakt van de Heerlense aanpak. In NRC zei professor Piet Eichholtz, hoogleraar vastgoedfinanciering aan de Universiteit Maastricht: “Als het om mislukte stationsprojecten gaat, is Heerlen een schoolvoorbeeld. Bij andere spoorprojecten, zoals in Delft, ging het mis door financiële blunders en verkeerde aanbestedingen. Maar daar deugde het stedenbouwkundig concept in ieder geval. Dat is in Heerlen niet zo. Met het Maankwartier wordt een gigantische bak gemeenschapsgeld over de balk gegooid”.

In dat artikel valt verder te lezen dat nog niet duidelijk was hoeveel geld er ‘over de balk gaat’ en wie dat moest gaan ophoesten. De kosten lopen intussen alsmaar verder op. Van 39,6 miljoen euro in 2010 naar 50,5 miljoen euro in 2012. Eind 2014 was de stand 59,9 miljoen euro. In 2018 meldde de Limburger dat de rekening intussen 71,2 miljoen bedraagt: “Onder meer door vertraging van de bouw van zijn de totale kosten van het Maankwartier voor de gemeente Heerlen met 11,3 miljoen euro gestegen. Met deze meerkosten was geen rekening gehouden, zodat Heerlen het geld moet vrijmaken en de grondexploitatie aanpassen. De gemeente zit nu met 71,2 miljoen in het stationsproject”.

Vierkant achter keuze Niet zo gek dus dat het college van Hilversum geen behoefte heeft om haar doorwrochte en tot achter de komma afgeparticipeerde plan in te ruilen voor een onuitvoerbare berg die op financieel drijfzand lijkt te zijn gebouwd. Sowieso blijven er altijd andere opties en over smaak valt niet te twisten. Er komt een moment dat je moet stoppen met wikken en wegen en een keuze moet maken, zodat je aan de slag kunt gaan om die keuze uit te voeren.

Er ligt een model dat aan alle kaders en randvoorwaarden die we als raad hebben meegegeven voldoet en dat na jaren en jaren van zorgvuldig bespreken, afwegen, en beoordelen tot stand is gekomen. Volgende week zal het college beslissen over het stedenbouwkundige plan en wij als VVD hopen van harte dat zij vierkant kiezen voor het stedenbouwkundige plan dat is gebaseerd op het model van ‘De 7 Straatjes’, luisterend naar de wensen en gevoelens vanuit Oost en andere nuttige ideeën en geluiden. Maar zonder het hele zorgvuldige proces, inclusief de door de raad meegegeven kaders, teniet te doen en ons minimaal 4 jaar terug in de tijd te zetten.

Het is tijd om aan de slag te gaan.

Haitske van de Linde Raadslid VVD Hilversum woordvoerder RO en Wonen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.