Nieuws van D66 in Lelystad inzichtelijk

14 documenten

Ben jij geknipt als raadslid?

D66 D66 Lelystad 15-02-2021 16:48

Ongetwijfeld weet je het: over een maand zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Maar over iets meer dan een jaar zijn er ook weer lokale verkiezingen, voor de gemeenteraad.

De lokale overheid staat het dichtste bij haar inwoners en krijgt van het rijk ook steeds meer taken en verantwoordelijkheden. Zeker in een groeiende stad als Lelystad is het raadswerk een enorme uitdaging.

Heb je je wel eens afgevraagd of dit misschien iets voor jou is? Ben je betrokken en heb je over veel zaken een mening? Lijkt het je leuk politiek actief te worden?

In aanloop naar de verkiezingen zijn alle partijen op zoek naar enthousiaste mensen die wellicht kandidaat willen zijn. Als je meer informatie wilt over wat het raadswerk inhoud, zijn daar veel verschillende opties voor:

Kom eens kijken bij een ledenvergadering en praat met (oud)raadsleden Je bent altijd welkom om eens fractievergadering bij te wonen Liever 1-op-1 wat informatie inwinnen? Contacteer een van onze huidige bestuursleden of raadsleden (zie hier voor contact informatie) De gemeente organiseert op 19 en 26 maart digitale workshops: link

 

Hopelijk tot gauw!

The post Ben jij geknipt als raadslid? appeared first on LELYSTAD.

Ben jij geknipt als raadslid?

D66 D66 Lelystad 15-02-2021 16:48

Ongetwijfeld weet je het: over een maand zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Maar over iets meer dan een jaar zijn er ook weer lokale verkiezingen, voor de gemeenteraad.

De lokale overheid staat het dichtste bij haar inwoners en krijgt van het rijk ook steeds meer taken en verantwoordelijkheden. Zeker in een groeiende stad als Lelystad is het raadswerk een enorme uitdaging.

Heb je je wel eens afgevraagd of dit misschien iets voor jou is? Ben je betrokken en heb je over veel zaken een mening? Lijkt het je leuk politiek actief te worden?

In aanloop naar de verkiezingen zijn alle partijen op zoek naar enthousiaste mensen die wellicht kandidaat willen zijn. Als je meer informatie wilt over wat het raadswerk inhoud, zijn daar veel verschillende opties voor:

Kom eens kijken bij een ledenvergadering en praat met (oud)raadsleden Je bent altijd welkom om eens fractievergadering bij te wonen Liever 1-op-1 wat informatie inwinnen? Contacteer een van onze huidige bestuursleden of raadsleden (zie hier voor contact informatie) De gemeente organiseert op 19 en 26 maart digitale workshops: link

 

Hopelijk tot gauw!

The post Ben jij geknipt als raadslid? appeared first on LELYSTAD.

Zorgen over de zorg

D66 D66 Lelystad 31-10-2019 13:02

Onze fractie maakt zich zorgen over de Zorg. Het wegvallen van het ziekenhuis en het rapport van de Zorgverkenner zijn steeds onderwerp van gesprek in de raad. We volgen de inspanningen van het college en de lokale professionals op de voet. Er is nauw contact met verloskundigen, huisartsen, het sociale wijkteam en andere vertegenwoordigers door het college. De fractie van D66 onderhoudt contact met de fractie in Dronten en de met de provincie op dit onderwerp. Onze  zorgen brachten we over aan de tweede kamerfractie. De tekst is vrijwel in zijn geheel overgenomen voor het schriftelijke overleg:

Inbreng D66 Schriftelijk Overleg Toekomstverkenning zorg in Flevoland d.d. 26 september 2019

De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de toekomstverkenning zorg in Flevoland en een nieuwe versie van het feitenboek over de zorg in Flevoland. Deze leden willen allereerst hun waardering uitspreken voor het harde werk dat door zorgaanbieders, zorgprofessionals, patiënten en burgers, gemeenten, provincie en zorgverzekeraars is geleverd om deze toekomstverkenning mogelijk te maken. Net als de hiervoor genoemde betrokken partijen denken deze leden dat met de verkenning een basis is gelegd om de zorg in Flevoland gezamenlijk toekomstbestendig te kunnen organiseren. Daarbij hechten de leden van de D66-fractie veel waarde aan goede communicatie en inspraak voor inwoners en regionale bestuurders. Verleden jaar heeft immers aangetoond hoeveel onrust en onzekerheid kan ontstaan, als zij pas in een laat stadium of na afloop van belangrijke besluiten op de hoogte worden gesteld. De leden achten het daarom belangrijk om eenieder aan tafel te hebben. Zo kan lokaal breed draagvlak worden gecreëerd voor beslissingen, is voor inwoners ook inzichtelijk waarom bepaalde keuzes (moeten) worden gemaakt en kan het vertrouwen worden hersteld. De leden van de D66-fractie hebben in dit verband nog enkele vragen aan de regering.

De leden van de D66-fractie constateren dat de toekomstverkenner adviseert om een Zorgtafel in te stellen, die maandelijks wordt geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van de agenda voor de zorg in Flevoland en de resultaten van de monitoring. De genoemde leden zien de Zorgtafel als een goede mogelijkheid om inwoners, patiënten en lokale bestuurders te informeren en te betrekken bij besluitvorming. Kan de regering nader toelichten hoe de Zorgtafels zal worden ingericht? Welke invloed ligt er bij de Zorgtafel voor de gemeenteraden, Provinciale Staten en patiëntenorganisaties? Is de informatie die zij ontvangen ook openlijk beschikbaar voor alle inwoners in de regio? Zo ja, hoe wordt deze informatie met de inwoners gedeeld? De leden van de D66-fractie vragen zich voorts af of inwoners nog op andere wijzen worden geïnformeerd over het proces en de uitvoering van de agenda voor de zorg en de resultaten van de monitoring? Als dit inderdaad het geval is, vernemen de leden graag wie verantwoordelijk is voor het delen van deze informatie.

Het fijn om als fracties zo samen te werken. Ook al is de aanleiding nog steeds iets om ons zorgen over te maken.

Diane Bergman

Fractie D66 Lelystad

The post Zorgen over de zorg appeared first on LELYSTAD.

D66 Flevoland blij met ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Lelystad 04-07-2019 20:14

D66 Flevoland blij met toekomstgerichte coalitie D66 Flevoland is blij met het coalitieakkoord. De Flevolandse fracties van VVD, CDA, Groenlinks, PvdA, CU en D66 presenteren vandaag hun coalitieakkoord. Onder leiding van formateurs Willibrord van Beek en Bas Jan van Bochove sloten de partijen een akkoord met een ambitieuze visie op de toekomst van Flevoland. Fractievoorzitter Tiko Smetsers: “De verkiezingsbeloften van D66 hebben een goede uitwerking in het akkoord gekregen. Het milieu en het klimaat zijn goed vertegenwoordigd in het programma. Ook op het gebied van bereikbaarheid investeren we in duurzame oplossingen, zoals het verbeteren en uitbreiden van fiets- en spoor en bus- verbindingen. Dat biedt ruimte voor de toekomst van Flevoland. Smetsers is verheugd dat onderwerpen waar D66 in de campagne veel aandacht aan heeft besteed zoals kunst en cultuur, de energietransitie, natuur en Europa in het akkoord de aandacht krijgen die ze verdienen. ”Wij zijn zeer verheugd dat onze kandidaat-gedeputeerde Michiel Rijsberman het Nationaal Park Nieuwland in zijn portefeuille krijgt. Dat kon ook bijna niet anders”. lacht Smetsers. De portefeuille van Rijsberman wordt compleet gemaakt door Kunst en Cultuur en Europa.“In de komende periode gaan we ook het Erfgoedprogramma in uitvoering brengen om het Verhaal van Flevoland te vertellen en te beschermen’ vertelt Rijsberman. “Daarnaast starten we met de voorbereidingen om de komst van een iconisch museum naar Almere mogelijk te maken en met een onderwerp als Lelystad Next Level ben je actief bezig om Lelystad (en daarmee Flevoland) aantrekkelijk te maken voor de volgende generaties”.

Over de Noordzoom

D66 D66 Lelystad 08-06-2019 10:17

D66 gaat de raad vragen om het voorstel Noordzoom terug te geven aan het college. D66 heeft vanaf het begin aangegeven dat het voorstel voor het bouwen van woningen in de Noordzoom uiterst ongelukkig is opgeschreven.  Het had veel duidelijker moeten zijn dat in overleg met bewoners gekeken ging worden of bouwen in de Noordzoom wenselijk is en hoe er dan gebouwd kan worden. Dat collegevoorstel is eigenlijk nog in behandeling. Sterker nog, dinsdag zou de raad er verder over praten. Enkele politieke partijen fietsen daar nu dwars door heen door zich uit te spreken tegen het voorstel in de media, terwijl we nog met elkaar in gesprek waren over het wijzigen van het voorstel van het  college.

D66 wilde met zo’n wijziging van het collegevoorstel recht doen aan wat de mensen uit het Karveel vinden over het bouwen in de Noordzoom en daarbij vooral niet uit het oog te verliezen dat Lelystad als stad behoefte heeft aan nieuwe inwoners met koopkracht. Zodat bijvoorbeeld het centrum een aantrekkelijke vestigingsplaats blijft voor winkels. De balans in de stad moet beter.De scheve balans is de oorzaak van veel van de problemen waarmee de stad worstelt. Het Rijk schroeft een grote jaarlijkse subsidie terug als het college niet in staat is iets aan die disbalans te doen. Het gevolg daarvan is dat er mogelijk nog minder geld komt om Lelystad te verbeteren en we als Lelystedelingen miljoenen van het Rijk kunnen mislopen.

D66 werkte daarom dus met andere partijen aan een voorstel voor de Noordzoom waarin werd gevraagd om in gesprek te gaan met de omwonenden. En vervolgens het voorstel van het college zo te wijzigen dat daarin het behoud van het landelijke karakter werd vastgelegd, dat de sfeer en uitstraling van het gebied groen moest blijven. Ook waren we voor grotere kavels dan waar het college over sprak: 1000m2 of meer. We spraken met al die partijen over dat we niet wilden dat er hoogbouw kwam. En ook dat de grond als kavels beschikbaar zou komen en er dus geen projectmatige bouw zou plaatsvinden.

Oog voor duurzaamheid, het behoud van de volkstuinen waren ook afspraken die we wilden vastleggen voor het bouwen in de Noordzoom. In een nieuw en verbeterd besluit. Op die manier hoopten we recht te doen aan wat mensen op de tribunes aangaven en aan de stad als geheel.

Voor de stad moeten we elke plek benutten om de groep nieuwe en koopkrachtige inwoners aan onze stad te binden en de kansen te pakken die dat voor het ontwikkelen van het Stadshart, het onderwijs en cultuur geeft. En gek genoeg kunnen we met die nieuwe groep er bij ook weer makkelijke sociale huurwoningen bouwen, omdat als we dat nu zouden doen de stad nog schever wordt. Daarin hebben we namelijk een bepaalde verhouding afgesproken.

Daarom is het beter dit voorstel terug te geven aan het college. Die kan dan met een verbeterd voorstel komen dat recht doet aan en op draagvlak kan rekenen bij alle inwoners van de stad. Want dit gaat niet alleen over de Karveelbewoners. Dit gaat over de toekomst van onze stad.

Diane Bergman

Raadslid Fractie D66 Lelystad

The post Over de Noordzoom appeared first on LELYSTAD.

PvdA Flevoland heeft een lijst van ...

D66 D66 VVD CDA PvdA Lelystad 19-04-2019 17:42

PvdA Flevoland heeft een lijst van punten gepubliceerd, waar ze een antwoord van Forum voor Democratie op verwacht, voor verdere gesprekken worden gestart. D66 Flevoland kan zich bij die vragen aansluiten. We hebben tegen informateur Annemarie van Gaal gezegd nu samenwerking met Forum voor Democratie niet uit te kunnen sluiten, omdat eerst een gesprek over het volgen van hun landelijke partijlijn nodig is. Wij weten immers nog niet hoe de lokale FvD-fractie zich verhoudt tot het gedachtengoed dat landelijk wordt geuit. Denk aan standpunten ten aanzien van migratie en onderwijs. Als de standpunten van de Flevolandse FvD-fractie overeenkomen met de landelijke standpunten, dan ziet ook D66 het gezamenlijk dragen van bestuurlijke verantwoordelijkheid niet zitten. We hebben precies dezelfde vragen als de PvdA en zijn benieuwd naar de reactie van Flevolandse Fractie van Forum voor Democratie.

Haal wietkweek uit het schimmenrijk

D66 D66 Lelystad 17-01-2019 07:47

Op initiatief van D66 komt er een experiment met legale wietkweek. Vervolgens heeft Lelystad zich op initiatief van D66 Lelystad hier ook voor aangemeld. Het is belangrijk om van dit experiment een succes te maken, om eindelijk de achterdeur te reguleren en daarmee de georganiseerde misdaad en onveilige thuiskweek tegen te gaan.

Samen met 35 collega’s uit andere gemeenten schreven we hierover een opiniestuk, wat vandaag in het AD staat. De Tweede Kamer debatteert er vandaag over.

2019 wordt het jaar dat wiettelers voorbereidingen treffen om het eerste gereguleerde jointje in de coffeeshop te krijgen. Ook worden gemeenten geselecteerd die meedoen aan het wietexperiment. Na jaren gesteggel zetten we een stap vooruit om een einde te maken aan decennialang dubbelzinnig softdrugsbeleid: je mag wel wiet kopen, maar de coffeeshop mag het niet inkopen. Daardoor zijn we overgeleverd aan illegale teelt waaraan criminelen veel geld verdienen.

Eindelijk zetten we de stap van oogkleprepressie naar realistischer softdrugsbeleid. We gaan de achterdeuren van coffeeshops reguleren in een aantal gemeenten. Voor consumenten die nu niet weten wat ze roken. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. En voor coffeeshophouders die nu voor hun waar overgeleverd zijn aan de illegaliteit. Welke burgervader wil dat nou niet?

Als het aan D66 lag, dan waren we verder gegaan: alle teelt voor coffeeshops reguleren. Daar is onder Nederlanders een meerderheid voor, maar veel van onze collega-politici vinden dat nog te eng. Die angst kunnen we met het wietexperiment hopelijk wegnemen.

De discussie ging eerder over  óf we de wietteelt willen reguleren. Dankzij het wietexperiment gaat de discussie er nu over hóe we kunnen reguleren. We zien dat het experiment nog voordat het is begonnen op kritiek kan rekenen. Er spelen veel belangen, er zijn veel vragen. Hoeveel wietsoorten zijn nodig? Hoe zorgen we ervoor dat mensen verantwoord hun jointje roken? De vragen die nu naar boven komen, zijn dezelfde vragen die beantwoord moeten worden als we gaan reguleren. Het wietexperiment biedt de kans te leren.

We roepen bewindspersonen op in gesprek te blijven met coffeeshophouders en gemeenten. Zij weten hoe de dagelijkse praktijk eruitziet als het gaat om de levering en de soorten wiet, veiligheid, de wensen van consumenten en kunnen onderbouwen waarom een overgangssituatie belangrijk is.

Het experiment kan worden verlengd. Dat is goed, want daarmee wordt het experiment niet abrupt gestopt. Die mogelijkheid staat nu gelukkig in het wetsvoorstel van het kabinet. Coffeeshops en telers die meedoen, hoeven niet per definitie terug naar de illegaliteit van nu. Zo is deze proef dé kans om te bewijzen dat gereguleerde wietteelt werkt.

Of deze proef een succes wordt, hangt niet alleen af van de voorwaarden. Het hangt ook af van de oprechte wil van iedereen die een rol speelt in het experiment om er een succes van te maken. Een succesvol experiment is het beste argument voor degenen die willen dat wietteelt wordt gereguleerd. Als wij aantonen dat gereguleerde wietteelt mogelijk is, dan kunnen ze er in Den Haag niet omheen.

We roepen burgemeesters op: doe mee met de wietproef. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. In Uruguay is wiet gelegaliseerd. Luxemburg heeft plannen. Wij willen in Nederland doorpakken. Niet in de schimmigheid blijven hangen, maar aan de slag. Zodat Nederland het eerste Europese land is met een verstandig wietbeleid.  

Sanne de Wilde, Lelystad

Toon van Gent, Nijmegen

Stef Stevens, Helmond

Loes ten Dolle, Winterswijk

Frans Aerts, Venlo

Rene van den Kerkhof, Den Bosch

Alexander Hammelburg, Amsterdam

Has Bakker, Utrecht

Karel Eggen, Emmen

Gernard Ekkelenkamp, Zoetermeer

Dilia Leitner, Haarlem

Julie Bruijnincx, Leeuwarden

Martine van Bemmel, Almere

Tyas Bijlholt, Amersfoort

Robin Verleisdonk, Eindhoven

Claudia van Bruggen, Zwolle

Pieter Herngreen, Doetinchem

Tiko Smetsers, Flevoland

Han Boer, Berkelland

Koen Mookhoek, Apeldoorn

Susan van Ommen, Arnhem

Francien Zeggelt, Leiden

Gert van den Ham, Alphen aan den Rijn

Benjamin Hofland, Westland

Robin Visker, Zeewolde

Wim van Wegen, Noordoostpolder

Joek van Pul, Breda

Hanneke van der Werf, Den Haag

Peter de Kraker, Terneuzen

Jan Stoop, Tilburg

Elene Walgenbach, Rotterdam

Ine Woudstra, Oude IJsselstreek

Saskia Verheij, Goes

Josephine Elliott, Vlissingen

Iris Rutjes, Enschede

Pieter Herngreen, Doetinchem

Han Boer, Berkelland

The post Haal wietkweek uit het schimmenrijk appeared first on LELYSTAD.

Betere educatie jongeren over democratie en rechtstaat

D66 D66 CDA PvdA Lelystad 16-12-2018 18:45

Provinciale Staten hebben woensdag 19 september ingestemd met het initiatiefvoorstel van D66, CDA en PvdA om een onderzoek te starten naar de opzet van een educatieprogramma Democratie en Rechtsstaat. Het uiteindelijke programma is bedoeld voor middelbare scholieren en studenten. Daarnaast kan het worden ingezet voor diverse andere groepen. Dit initiatiefvoorstel van onze Lelystadse Statenlid Margriet Papma willen we jullie niet onthouden.

https://lelystad.d66.nl/2018/12/16/betere-educatie-jongeren-over-democratie-en-rechtstaat/

Jongeren debatteren in het provinciehuis

Nieuwsgierig geworden? Op de website van D66 Flevoland kun je meer lezen:

Provinciale Staten van de provincie Flevoland starten met een educatieprogramma Democratie en Rechtsstaat op initiatief van D66, CDA en PvdA.

The post Betere educatie jongeren over democratie en rechtstaat appeared first on LELYSTAD.

Blog Niels Abcouwer: Nee, bedankt. Niet weer!

D66 D66 GroenLinks PvdA Lelystad 16-12-2018 15:19

Berichtje in de  FlevoPost van 28 november 2018: “Meerderheid van de Provinciale Staten is niet tegen de komst van een kerncentrale in Flevoland”. De motie van D66, GroenLinks en de PvdA tegen de komst werd verworpen.

We hebben ook in Flevoland vanaf 1974 veel en lang over kerncentrales gepraat. Het leverde actiegroepen op in de NOP en Lelystad. De groep in Lelystad heeft behalve de gebruikelijke actiemiddelen ook een bijzonder succes geboekt. Het kreeg voor elkaar dat de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders in augustus 1977 in het bestemmingsplan Landelijk gebied de vestiging van een kerncentrale uitsloot. Waarbij de directeur van de RIJP vermelde “dat dit verbod in feite slechts een principiële daad is, waarbij ik de hoop koester dat zij zal bijdragen aan de algemene discussie betreffende dit onderwerp.” Die discussie is nationaal in 1978 gestart en jaren doorgegaan.

Het lijstje voordelen van een kerncentrale (geen uitsloot van co2) is sindsdien korter geworden. Er zijn in Nederland geen bedrijven meer zoals Neratoom. Dus je moet opzoek naar een goede buitenlandse leverancier. De afgang van de kerncentrale bij Kalkar (in 1985 gereed, in 1991 definitief niet in gebruik en nu een pretpark) zegt voldoende. Een bedrijf uit Frankrijk is een van de weinige maar blijkt veel duurder en langzamer dan gepland.”

Het lijstje met nadelen is niet korter geworden. Het afval probleem is nog steeds niet definitief opgelost. De kosten van de afbraak van oude centrales (Dodewaard in 1997 dicht) (Borssele 2033?) zijn enorm en de fondsen van de eigenaren onvoldoende. De afhankelijkheid van buitenlandse uranium leveranciers (o.a. uit Rusland en Kazachstan) blijft groot.

Dat dit jaar begonnen is met het verstrekken van tabletten aan mensen in Nederland die dichtbij de Belgische kerncentrales wonen, is tekenend voor het gebrek aan vertrouwen in de veiligheid van die centrales en in de Belgische overheid. En dan hebben we het niet over de bijna-ramp Harrisburg (1979) en de grote rampen Tsjernobiel (1986) en Fukushima (2011).

Toen de provincie Flevoland in 1994 in het Streekplan een kerncentrale op de Westelijkemeerdijk van de NOP wilde verbieden, liet Den Haag weten dat dat niet werd toegestaan. Dan denk je: “maar net zo politiek/ambtelijk ongehoorzaam zijn als de directeur van de RIJP in 1977 wanneer Den Haag weer met kerncentrales gaat leuren. Nu misschien bij Trintelhaven?”.

Berichtje in de  FlevoPost van 28 november 2018: “Meerderheid van de Provinciale Staten is niet tegen de komst van een kerncentrale in Flevoland”. De motie van D66, GroenLinks en de PvdA tegen de komst werd verworpen.

We hebben ook in Flevoland vanaf 1974 veel en lang over kerncentrales gepraat. Het leverde actiegroepen op in de NOP en Lelystad. De groep in Lelystad heeft behalve de gebruikelijke actiemiddelen ook een bijzonder succes geboekt. Het kreeg voor elkaar dat de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders in augustus 1977 in het bestemmingsplan Landelijk gebied de vestiging van een kerncentrale uitsloot. Waarbij de directeur van de RIJP vermelde “dat dit verbod in feite slechts een principiële daad is, waarbij ik de hoop koester dat zij zal bijdragen aan de algemene discussie betreffende dit onderwerp.” Die discussie is nationaal in 1978 gestart en jaren doorgegaan.

Het lijstje voordelen van een kerncentrale (geen uitsloot van co2) is sindsdien korter geworden. Er zijn in Nederland geen bedrijven meer zoals Neratoom. Dus je moet opzoek naar een goede buitenlandse leverancier. De afgang van de kerncentrale bij Kalkar (in 1985 gereed, in 1991 definitief niet in gebruik en nu een pretpark) zegt voldoende. Een bedrijf uit Frankrijk is een van de weinige maar blijkt veel duurder en langzamer dan gepland.”

Het lijstje met nadelen is niet korter geworden. Het afval probleem is nog steeds niet definitief opgelost. De kosten van de afbraak van oude centrales (Dodewaard in 1997 dicht) (Borssele 2033?) zijn enorm en de fondsen van de eigenaren onvoldoende. De afhankelijkheid van buitenlandse uranium leveranciers (o.a. uit Rusland en Kazachstan) blijft groot.

Dat dit jaar begonnen is met het verstrekken van tabletten aan mensen in Nederland die dichtbij de Belgische kerncentrales wonen, is tekenend voor het gebrek aan vertrouwen in de veiligheid van die centrales en in de Belgische overheid. En dan hebben we het niet over de bijna-ramp Harrisburg (1979) en de grote rampen Tsjernobiel (1986) en Fukushima (2011).

Toen de provincie Flevoland in 1994 in het Streekplan een kerncentrale op de Westelijkemeerdijk van de NOP wilde verbieden, liet Den Haag weten dat dat niet werd toegestaan. Dan denk je: “maar net zo politiek/ambtelijk ongehoorzaam zijn als de directeur van de RIJP in 1977 wanneer Den Haag weer met kerncentrales gaat leuren. Nu misschien bij Trintelhaven?”.

The post Blog Niels Abcouwer: Nee, bedankt. Niet weer! appeared first on LELYSTAD.

Boekpresentatie Gruijters: een dwarse democraat

D66 D66 Lelystad 14-12-2018 19:57

De AAV van 12 december 2018 met kerstborrel werd ook gebruikt om het boek te presenteren over een van de oprichters van D66: Hans Gruijters

Gruijters en Lelystad leverden een knappe prestatie

Aldus de schrijver Rogier Verkroost, auteur van het boek Hans Gruijters, een dwarse democraat over de D66-coryfee die van 1980 tot 1996 burgemeester van Lelystad was.

Wanneer je een boek maakt over Hans Gruijters dan kom je er niet omheen een bezoekje aan Lelystad te brengen. Ik was er als zuiderling nooit eerder geweest en wist maar weinig over de bijzondere geschiedenis van de provinciehoofdstad van Flevoland. Al snel kom je uit bij het buitengewoon vermakelijke boek Lelystad van Joris van Casteren. Een zwartgallige perceptie van hoe de beleving van Lelystad moet zijn geweest in de jaren dat Gruijters de burgemeester was. Een stad waar door ontwerpfouten bijna alles mis leek te gaan en die te kampen had met werkloosheid, leegstand, hoge criminaliteit, een structureel begrotingstekort en een grote hoeveelheid psychische nood. Als een gebouwde stad in Sim City die maar niet wil lukken maar waarvan het delete-icoontje niet beschikbaar is. Een hopeloos oord waar vandalisme en de sherry uit de supermarkt de belangrijkste middelen van troost waren.

Nu, een generatie later kun je eigenlijk stellen dat Lelystad er wel prima bij ligt. Een provinciestad met zijn karakteristieke probleempjes, maar geen vervallen onleefbare banlieue. Hoe heeft Lelystad dat doemscenario kunnen afwenden? Er is niemand die het ooit echt uitspreekt, zelfs de inwoners van Lelystad niet. Maar het is een bijzonder knappe prestatie te noemen hoe Lelystad zich uit de benarde positie die ze in de jaren tachtig had heeft kunnen redden. Wie namelijk kijkt naar steden die het moeilijk hebben ziet dat het verre van vanzelfsprekend is. Men heeft dan vaak de neiging om oorzaken buiten de stad neer te leggen. Het ligt aan de regering, aan de ligging of aan de wereldeconomie dat de stad geplaagd wordt door problemen en troosteloosheid. Waar het verschil in Lelystad zit? Dat is in goed bestuur. Als inwoner van Eindhoven zie ik een mooie analogie met de periode dat onze stad in de jaren negentig in verval dreigde te raken toen de grote industriegiganten in de problemen kwamen. Door goed beleid van gemeentebestuurders met een visie, is Brainport Eindhoven nu wereldwijd bekend. Lelystad is een paar maten kleiner. Maar ook hier is het onheil afgewend door sterke bestuurders waarvan Hans Gruijters er een was.

Het is teveel eer om deze prestatie geheel aan Gruijters te wijden. Niettemin speelde hij een cruciale rol. Zo lukt het om in 1987 met de regering om tot een saneringsplan te komen waarmee de stad bevrijd werd van zijn artikel 12 status. Ook was hij een onmisbare schakel in de bouw van de Batavia. Nadat hij in een Amsterdams cafe van de ambities van Willem Vos hoorde bood Gruijters hem een plek aan om zijn schip te bouwen. En eindelijk was er iets om trots op te zijn. Maar ook door diverse beleidswijzigingen rondom het bouwbeleid lukte het om in de jaren negentig het tij te laten keren.

Menig ambtenaar of raadslid zal wellicht niet met plezier terugkijken naar zijn leiderschapsstijl. Tegenover menig collega, zeker wanneer die in zijn ogen niet slim genoeg was, gedroeg hij zich doorgaans schandalig. Raadsvergaderingen werden in een noodvaart afgehamerd en raadsleden die wat durfden te zeggen werden bot afgekapt. Het mag al net zo’n wondertje heten dat hij twee keer herbenoemd is. Kennelijk geloofden raadsleden zodanig in het gezag en intelligentie van Hans Gruijters dat ze nooit om persoonlijke redenen hebben gekozen hem weg te sturen. Na zijn zestienjarige bewind mag Lelystad zijn eerste burgemeester niet vergeten. En ze mag, terugkijkend op het verleden, zich meer op de borst kloppen.

https://lelystad.d66.nl/2018/12/14/boekpresentatie-gruyters-een-dwarse-democraat/

Rogier Verkroost

Meer weten, geïnteresseerd in het boek?

https://www.flevolandsgeheugen.nl/page/7399/verraad-in-de-polder

The post Boekpresentatie Gruijters: een dwarse democraat appeared first on LELYSTAD.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.