Nieuws van politieke partijen in Waterland over VVD inzichtelijk

27 documenten

Twee maanden wethouder

VVD VVD Waterland 06-09-2022 01:39

Op 7-7-2022, ongeveer aan het begin van het reces, ben ik gestart als wethouder financiën, economie, toerisme, werk en inkomen en sport en onderwijs voor de VVD Waterland. Voor veel mensen de tijd van vakantie maar niet voor het team van financiën. Zij waren hard aan het werk met het opstellen van de begroting 2023 en de najaarsnota, waarbij VVD Waterland het erg belangrijk vindt dat deze sluitend zijn. Ondanks de asiel-, energie- en stikstofcrisis is dat gelukt. Tevens bieden deze crises tegelijkertijd ook mogelijkheden. Iedereen is er nu wel van overtuigd dat er meer geld moet naar de bemiddeling van bijvoorbeeld statushouders, naar ondersteuning van bewoners die de energierekening niet meer kunnen opbrengen of naar ondersteuning van het MKB inclusief de boeren. Dit najaar komt ook het advies over de haven, gaan we in overleg met ondernemers en sportverenigingen en komt er weer een contactfunctionaris voor het bedrijfsleven. Kortom de eerste 2 maanden waren leerzaam.

Roland Wolters

CDA tevreden met besluit zelfstandigheid gemeente Waterland.

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Waterland 03-03-2020 09:26

Jarenlang was de bestuurlijke toekomst een onderwerp van discussie. Afgelopen donderdag 27 februari koos de raad met een ruime meerderheid voor behoud van zelfstandigheid. Ook de CDA-fractie stemde voor zelfstandigheid. Wij zijn tevreden met dit besluit. De beslissing voor fusie of zelfstandigheid was niet makkelijk. Wij zijn ervan overtuigd dat Waterland niet gebaat is bij een langdurig fusieproces dat alle energie opslokt en dat een fusie onvoldoende meerwaarde genereert. Met dit raadsbesluit sluiten wij een jarenlange periode van discussie en onzekerheid af binnen de gemeente af. Het betekent dat wij weer vooruit kunnen kijken. Wij richten ons vanaf nu dan ook volledig en met nog meer energie en kracht op het verder ontwikkelen onze mooie gemeente en haar inwoners. Als CDA doen wij dat samen met de coalitiepartners Groen Links, PvdA en D’66 en met onze eigen wethouder Jelle Kaars in het college. De grote vraagstukken waar de gemeente voor staat zoals (betaalbare) woningbouw, bereikbaarheid en energietransitie vragen een sterke organisatie. Daarom heeft het CDA het voortouw genomen voor een aangepast coalitieakkoord. In het nieuwe coalitieakkoord zijn afspraken gemaakt over de plannen die wij willen realiseren. Ook is afgesproken om te investeren in de gemeentelijke organisatie. De oppositie van VVD en Waterland Natuurlijk deelt de noodzaak om de organisatie te versterken. Aan die stevige impuls in de gemeentelijke organisatie wordt op dit moment hard gewerkt en met de komende werving van een nieuwe burgemeester kijkt het CDA Waterland vol vertrouwen naar de toekomst.

Ons Streekblad 'Geen fusie voor Waterland'

VVD VVD Waterland 25-07-2019 05:04

https://paper.rodi.nl/open/83e2a1ca?related#p3

GEEN FUSIE VOOR WATERLAND

In Ons Streekblad van 4 juli is de column “Dilemma” geplaatst, geschreven door Pieter Waterdam. Hij stelt daarin dat wanneer de gemeente Waterland nu geen fusiepartner kiest, de provincie een fusie zou kunnen opleggen. Dit argument vóór fusie hoor ik vaker. Echter, het tegendeel is waar! De provincie kan gemeenten niet meer dwingen te fuseren. Begin 2019 heeft minister Ollongren namelijk het landelijk beleid ten aanzien van fusies van gemeenten gewijzigd. Dit naar aanleiding van grote problemen die ontstonden na dwingende inmenging van verschillende provincies (Limburg, Groningen en Noord-Holland) bij gemeentelijke fusies. Waar vroeger gemeenten door de provincie konden worden gedwongen te fuseren, kan dat nu niet meer. Fusie moet vanuit de gemeenten zelf komen. Het is uiteindelijk de gemeenteraad die besluit of de gemeente Waterland fuseert of zelfstandig blijft.

Het is dus nog helemaal niet gezegd dat Waterland gaat fuseren. Slechts de PvdA is een uitgesproken voorstander. VVD Waterland en WaterlandNatuurlijk zijn uitgesproken tegenstanders. Ook het CDA heeft eerder gezegd tegen fusie te zijn. Een belangrijk argument voor het CDA om de discussie over fuseren te voeren, was de gedachte dat als de provincie een fusie op zou kunnen leggen, het beter is om zelf een keuze te maken voor een fusiepartner. Dit argument voor fusie is echter vervallen met het gewijzigde landelijk beleid.

Waterland is niet gebaat bij fusie. Er is al veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de gevolgen van fusie voor gemeenten. Daaruit blijkt dat gemeenten na een fusie duurder worden en niet per se beter functioneren. Ook blijkt dat fuseren funest is voor de lokale democratie. Zo heeft de gemeenteraad van Waterland van elke kern een (duo)raadslid die de belangen van de kern kan vertegenwoordigen. Fusie zorgt voor een dusdanige verwatering van vertegenwoordigers van de kernen van Waterland, dat geen van die kernen nog iets in te brengen heeft (zeker als je bedenkt dat een van de mogelijkheden een aansluiting bij de gemeente Amsterdam is).

Het CDA kan, tezamen met de VVD Waterland en WaterlandNatuurlijk, een meerderheid vormen tegen fusie en voor een zelfstandig Waterland!

Jaïro Oranje

Raadslid VVD Waterland

Persbericht over de bestuurlijke toekomst van de gemeente Waterland

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk VVD Waterland 07-05-2019 10:39

De fracties van VVD en WaterlandNatuurlijk van de gemeenteraad van Waterland bereiden naar aanleiding van de kick-off sessie over de bestuurlijke toekomst van Waterland vragen voor aan het College. De twee fracties hebben goede antwoorden nodig, willen ze bereid zijn in de raadsbrede klankbordgroep te blijven zitten. Op dit moment dreigt het beeld te ontstaan, dat de consultatie van de inwoners een wassen neus wordt.

Met de kickoff-sessie werd enkele weken terug een begin gemaakt met de consultatie van de inwoners over de vraag “zelfstandig blijven of fuseren”.  Anders dan in deze fase afgesproken was, heeft het college deze vraag niet open en neutraal neergezet. En dat kan inwoners van Waterland het gevoel geven dat de consultatie weinig te betekenen heeft.

Hoewel de verantwoordelijke wethouder en de burgemeester de toehoorders verzekerden, dat er nog geen beslissing is genomen, was de presentatie scheef. Dat zat niet zozeer in wat de 2 collegeleden zelf gezegd hebben, maar wel in het optreden op deze avond van een burgemeester van een fusiegemeente met meer dan maar liefst 20 kernen. Vol trots vertelde deze dame dat er door een fusiegemeente dingen tot stand kwamen, die voor de fusie niet mogelijk waren gebleken. Dat gaf naar het oordeel van de 2 fracties een vertekend beeld, nu immers bestuurskracht niet zozeer af hangt van de schaal van een gemeente, als wel van de kwaliteit van de bestuurders en de verhoudingen in een gemeenteraad.

Nu de consultaties van de bewoners met de dorps -en kernraden op maandag 13 mei van start gaan, willen de fracties de eerstvolgende besluitvormende raadsvergadering het college bevragen. Doel daarvan zal zijn buiten twijfel te stellen, dat deze consultaties de dit najaar te nemen beslissing inderdaad kunnen beïnvloeden.

Weinig bekend is, dat het regeringsbeleid recent is aangepast. Bij de vraag naar fusie of niet is de mening van de gemeenten zelf nu veel belangrijker geworden. Dat is een reden te meer om de inwoners op te roepen om de bijeenkomsten bij te wonen die de gemeenten deze 2 maanden in de kernen organiseert. En om zich dan ook te laten horen.

Standpunten Galgeriet

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk VVD PvdA Waterland 05-02-2019 13:45

Beleidstandpunt WaterlandNatuurlijk over het Galgeriet

Nu het Stadsdebat over het Galgeriet heeft plaats gevonden, is het tijd voor de politiek om tot standpunten te komen over hoe het Galgeriet tot woonwijk moet worden. WaterlandNatuurlijk komt nu met zijn visie, om effectief mee te kunnen doen in dat gesprek.

1. Project Galgeriet moet voort en werken in 3 fases is uitgangspunt

De gemeenteraad van Waterland is unaniem voorstander van de ontwikkeling van het Galgeriet tot een volwaardige wijk. De raad gaat het de komende maanden nog hebben over stedenbouwkundige eisen, bestemmingsplan en grondexploitatie. Werken in 3 fasen bij het tot stand brengen van de wijk betekent enerzijds dat de ontwikkeling overzichtelijk blijft en anderzijds dat er niet te vaak en in te veel detail bestuurlijke drukte ontstaat. Ook dient tenminste per fase een afrekening opmaken en afwerken het belang van de gemeente. Streven naar ruim 600 woningen is ok, mits dat gebeurt binnen de hierna genoemde voorwaarden. Daarbij telt, dat het volgens het college gaat om rond  580 woningen, met voorts rond de 40 kleinere units voor jongerenwoningen.Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

2. Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

De gemeente moet in het contact met de commerciële partners stevig waarborgen, dat de sociale woondoelstellingen ook worden gehaald. Eerst met een lager percentage sociaal werken is niet in het belang van de bewoners, die met reden urgentie ervaren bij het tot stand komen van sociale bouw. In fase 1 moet de gemeente daarom wat “strenger” zijn en niet de gebruikelijke “30 sociaal en 10 sociaal plus ( 30/10)” claimen, maar wat hoger gaan zitten: 40/10. Later is dan wat duurdere bouw mogelijk, omdat de 30/10 norm voor het totale gebied geldt. Aannemers die vertrouwen hebben in het project kunnen daar geen bezwaar tegen maken.P

3. Benutting instrument “sociale erfpacht” om sociale woningen ook sociaal te houden

Van andere gemeenten valt te leren hoe er voor te zorgen, dat sociale woningen niet al te makkelijk door verkoop aan hun bestemming worden onttrokken. De fracties van PvdA, VVD en WaterlandNatuurlijk hebben daarvoor het voorstel gedaan gemeentelijke grond in erfpacht uit te geven om op te bouwen. Dat maakt het mogelijk om via de heffing van erfpacht mensen die niet (meer) aantonen over een voldoende bescheiden inkomen te beschikken, te ontmoedigen in zo een woning te komen of blijven. WN meent, dat dit instrument en/of een ander overtuigend middel moet worden ingezet om het ontstaan van scheef wonen tegen te gaan en de woningen sociaal te houden. Eenvoudige “kettingbedingen” volstaan

4. Geen hotel, wel jongerenwoningen

Aan een hotel op het Galgeriet is volgens WaterlandNatuurlijk geen behoefte.  Dat te meer, nu de gemeente zich inzet voor de ontwikkeling van het Mirror Hotel op het Hemmeland. Een project dat overigens al jaren lijdt onder gebrek aan bestuurlijke slagvaardigheid. Een dergelijk type gebouw op het Galgeriet  zou zich beter lenen voor jongerenwoningen: sowieso een prioriteit.

5. Supermarkt: maximaal 1200 vierkante meter

Het vestigen van een supermarkt in deze wijk is redelijk. En dat bouwt ook voort op wat  de gemeente daar – na heel veel gedoe – over heeft gezegd.  De omvang ervan kan 1200 vierkante totaal meter zijn; vloeroppervlak inclusief de muren. Dat maakt een stevige vestiging mogelijk, maar brengt tevens een gezonde grens aan in de hoeveelheid oppervlak die aan woningbouw moet worden onttrokken. Voor de winkel zelf en de parkeerruimte. Iets wat er nog meer toe doet, als de bouwhoogte binnen redelijke perken wordt gehouden. Ook blijven de verkeersbewegingen dan wat geringer in aantal dan bij een grotere winkel.

6. Ruimte voor wijkleven en cultuur

Er ontstaat een volwaardige wijk. Dat legitimeert ook het scheppen van een ruimte met het karakter van iets als een dorpshuis en cultureel centrum. Dat ook voor koor –en verenigingsleven: men denke aan Con Brio en bijvoorbeeld toneelverenigingen.

7. Aansluiting bij het stadsbeeld van Monnickendam

In de presentaties door het College van B&W is de indruk gewekt, dat op zaken als aanzicht door steensoorten/bouwmaterialen, kleurgebruik, groenvoorziening, variatie in bouwhoogtes en type bouwwerken (verfijnder, meer robuust), relatie met het water,  zichtlijnen en verkeersbewegingen, een goede focus bestaat. Ook wordt gepoogd om de visuele aansluiting met de rest van Monnickendam passend te maken. Daar zal de gemeente  strak op moeten sturen.  Dit betekent onder meer, dat de maximale  bouwhoogte geen 27 meter mag worden.  18 meter (6 verdiepingen of 5 plus een kap) is voldoende. Een “Almere-aanzicht” vanaf land of water past niet bij Monnickendam.  De maximale hoogte mag wat WaterlandNatuurlijk betreft op een viertal plaatsen ontstaan, en dan niet aan de kant van het Prooyen. En wel als accent in een gevarieerd aanzicht.

8. Gasloos bouwen en benutting van de warmte van het water rondom, alsmede van zonnepanelen

Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

9. Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

De inwoners van Waterland zullen zeker in de bouwperiode voor wat hinder verdraagzaam moeten zijn. Dat is beter uit te leggen met een passende opbrengst voor de gemeenschap. En die ontstaat bij gezond tegenspel ten opzichte van de commerciële partijen.

10. Geen verdere risico acceptatie door de gemeente; de bestaande en forse kredieten die de Raad tot en met oktober 2018 beschikbaar stelde zijn het kader

Dit uitgangspunt betreft financiële discipline. De gemeente moet – zeker nu – op zijn geld passen en geen verdere risico’s nemen.

11. Het Hemmeland blijft verder in tact

Bij het circusterrein blijft in de komende jaren tegen de dijk wel plaatsing van de milieustraat denkbaar.

Standpunten Galgeriet

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk VVD PvdA Waterland 05-02-2019 13:45

Beleidstandpunt WaterlandNatuurlijk over het Galgeriet

Nu het Stadsdebat over het Galgeriet heeft plaats gevonden, is het tijd voor de politiek om tot standpunten te komen over hoe het Galgeriet tot woonwijk moet worden. WaterlandNatuurlijk komt nu met zijn visie, om effectief mee te kunnen doen in dat gesprek.

1. Project Galgeriet moet voort en werken in 3 fases is uitgangspunt

De gemeenteraad van Waterland is unaniem voorstander van de ontwikkeling van het Galgeriet tot een volwaardige wijk. De raad gaat het de komende maanden nog hebben over stedenbouwkundige eisen, bestemmingsplan en grondexploitatie. Werken in 3 fasen bij het tot stand brengen van de wijk betekent enerzijds dat de ontwikkeling overzichtelijk blijft en anderzijds dat er niet te vaak en in te veel detail bestuurlijke drukte ontstaat. Ook dient tenminste per fase een afrekening opmaken en afwerken het belang van de gemeente. Streven naar ruim 600 woningen is ok, mits dat gebeurt binnen de hierna genoemde voorwaarden. Daarbij telt, dat het volgens het college gaat om rond  580 woningen, met voorts rond de 40 kleinere units voor jongerenwoningen.Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

2. Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

De gemeente moet in het contact met de commerciële partners stevig waarborgen, dat de sociale woondoelstellingen ook worden gehaald. Eerst met een lager percentage sociaal werken is niet in het belang van de bewoners, die met reden urgentie ervaren bij het tot stand komen van sociale bouw. In fase 1 moet de gemeente daarom wat “strenger” zijn en niet de gebruikelijke “30 sociaal en 10 sociaal plus ( 30/10)” claimen, maar wat hoger gaan zitten: 40/10. Later is dan wat duurdere bouw mogelijk, omdat de 30/10 norm voor het totale gebied geldt. Aannemers die vertrouwen hebben in het project kunnen daar geen bezwaar tegen maken.P

3. Benutting instrument “sociale erfpacht” om sociale woningen ook sociaal te houden

Van andere gemeenten valt te leren hoe er voor te zorgen, dat sociale woningen niet al te makkelijk door verkoop aan hun bestemming worden onttrokken. De fracties van PvdA, VVD en WaterlandNatuurlijk hebben daarvoor het voorstel gedaan gemeentelijke grond in erfpacht uit te geven om op te bouwen. Dat maakt het mogelijk om via de heffing van erfpacht mensen die niet (meer) aantonen over een voldoende bescheiden inkomen te beschikken, te ontmoedigen in zo een woning te komen of blijven. WN meent, dat dit instrument en/of een ander overtuigend middel moet worden ingezet om het ontstaan van scheef wonen tegen te gaan en de woningen sociaal te houden. Eenvoudige “kettingbedingen” volstaan

4. Geen hotel, wel jongerenwoningen

Aan een hotel op het Galgeriet is volgens WaterlandNatuurlijk geen behoefte.  Dat te meer, nu de gemeente zich inzet voor de ontwikkeling van het Mirror Hotel op het Hemmeland. Een project dat overigens al jaren lijdt onder gebrek aan bestuurlijke slagvaardigheid. Een dergelijk type gebouw op het Galgeriet  zou zich beter lenen voor jongerenwoningen: sowieso een prioriteit.

5. Supermarkt: maximaal 1200 vierkante meter

Het vestigen van een supermarkt in deze wijk is redelijk. En dat bouwt ook voort op wat  de gemeente daar – na heel veel gedoe – over heeft gezegd.  De omvang ervan kan 1200 vierkante totaal meter zijn; vloeroppervlak inclusief de muren. Dat maakt een stevige vestiging mogelijk, maar brengt tevens een gezonde grens aan in de hoeveelheid oppervlak die aan woningbouw moet worden onttrokken. Voor de winkel zelf en de parkeerruimte. Iets wat er nog meer toe doet, als de bouwhoogte binnen redelijke perken wordt gehouden. Ook blijven de verkeersbewegingen dan wat geringer in aantal dan bij een grotere winkel.

6. Ruimte voor wijkleven en cultuur

Er ontstaat een volwaardige wijk. Dat legitimeert ook het scheppen van een ruimte met het karakter van iets als een dorpshuis en cultureel centrum. Dat ook voor koor –en verenigingsleven: men denke aan Con Brio en bijvoorbeeld toneelverenigingen.

7. Aansluiting bij het stadsbeeld van Monnickendam

In de presentaties door het College van B&W is de indruk gewekt, dat op zaken als aanzicht door steensoorten/bouwmaterialen, kleurgebruik, groenvoorziening, variatie in bouwhoogtes en type bouwwerken (verfijnder, meer robuust), relatie met het water,  zichtlijnen en verkeersbewegingen, een goede focus bestaat. Ook wordt gepoogd om de visuele aansluiting met de rest van Monnickendam passend te maken. Daar zal de gemeente  strak op moeten sturen.  Dit betekent onder meer, dat de maximale  bouwhoogte geen 27 meter mag worden.  18 meter (6 verdiepingen of 5 plus een kap) is voldoende. Een “Almere-aanzicht” vanaf land of water past niet bij Monnickendam.  De maximale hoogte mag wat WaterlandNatuurlijk betreft op een viertal plaatsen ontstaan, en dan niet aan de kant van het Prooyen. En wel als accent in een gevarieerd aanzicht.

8. Gasloos bouwen en benutting van de warmte van het water rondom, alsmede van zonnepanelen

Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

9. Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

De inwoners van Waterland zullen zeker in de bouwperiode voor wat hinder verdraagzaam moeten zijn. Dat is beter uit te leggen met een passende opbrengst voor de gemeenschap. En die ontstaat bij gezond tegenspel ten opzichte van de commerciële partijen.

10. Geen verdere risico acceptatie door de gemeente; de bestaande en forse kredieten die de Raad tot en met oktober 2018 beschikbaar stelde zijn het kader

Dit uitgangspunt betreft financiële discipline. De gemeente moet – zeker nu – op zijn geld passen en geen verdere risico’s nemen.

11. Het Hemmeland blijft verder in tact

Bij het circusterrein blijft in de komende jaren tegen de dijk wel plaatsing van de milieustraat denkbaar.

Een nieuwe gemeentewerf voor ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Waterland 17-10-2018 12:57

Een nieuwe gemeentewerf voor 3.500.000 euro! In een tijd waar Waterland met dank aan het beleid van de afgelopen 4 jaar (CDA , D66, GroenLinks en SP) te kampen heeft met enorme financiële tekorten, is het ONBEGRIJPELIJK dat het huidige college met een voorstel te komt voor een gemeentewerf van 3,5 MILJOEN EURO! Het gaan dus om een loods voor de opslag van o.a. voertuigen van de gemeente, opslag van strooizout en een werkplaats. Ook zonder tekort is dit een absurd bedrag! Dit gaat dus niet over de milieustraat. Daarvoor mogen waterlanders in de file gaan staan bij de milieustraat Purmerend.

WAT WIJ DOEN VOOR WATERLAND (EENS? ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Waterland 21-03-2018 06:07

WAT WIJ DOEN VOOR WATERLAND (EENS? DEEL!) 1. Geen verhoging gemeentelijke belastingen Afgelopen jaren hebben CDA, D66, GroenLinks en SP het financieel helemaal uit de hand laten lopen. Het jaar 2017 wordt afgesloten met een tekort van 4 miljoen euro! Dat wanbeleid moet on- middellijk stoppen. VVD Waterland maakt zich sterk voor een gezond financieel beleid en is tegen het verhogen van de lokale belastingen en heffingen voor de inwoners. 2. Zelfstandig Waterland: geen fusie! Heeft u wel eens iemand gesproken die enthousiast vertelde over de geweldige resultaten na de her- indeling (fusie) van zijn gemeente? Wij ook niet. Het wordt er niet beter op en zeker niet goedkoper, zo leert de ervaring. Slim samenwerken met andere gemeenten in de regio zien we absoluut zitten, maar de gemeentelijke herindeling die D66 en andere partijen willen bekijken levert onze inwoners niets op. 3. Gemeentewerf met afvalinzamelpunt in Waterland VVD Waterland vindt dat de inwoners recht hebben op goede dienstverlening. Dat betekent dat er een goede gemeentewerf met afvalinzamelpunt moet blijven in Waterland. De ideeën om inwo- ners maar naar bijvoorbeeld Purmerend of Amsterdam-Noord te laten rijden, kunnen wat ons betreft bij het oud papier. 4. Supermarkt in Broek in Waterland Er moet naast woningen zo snel mogelijk een nieuwe supermarkt komen in Broek in Waterland. 5. Woningen voor jong en oud VVD Waterland wil vaart maken met het bouwen van woningen, ook sociale woningen die met voorrang toegewezen kunnen worden aan Waterlandse starters en senioren. 6. Wekelijkse afvalinzameling De recent ingevoerde afvalinzameling is een puinhoop. Zeker in de zomer zal de lage frequen- tie van afvalinzameling veel overlast geven. VVD Waterland wil gewoon terug naar de normale dienstverlening. 7. Beter onderhoud openbare ruimte en wegen De kwaliteit van de openbare ruimte en wegen kruipt langzaam achteruit, bijvoorbeeld als het gaat om de onkruidbestrijding. De openbare ruimte moet goed onderhouden worden en veilig zijn. Oók in de kleine kernen! 8. Onderdoorgang N247 Waterland moet samen met andere gemeenten in onze regio blijven aandringen op een betere doorstroming van het verkeer bij Broek in Waterland. Het mag een ‘onderdoorgang’ of tunnel zijn, maar er moet iets gebeuren. Het zal de bereikbaarheid van Waterland enorm verbeteren en Broek nog mooier maken. 9. Stoppen met extra wethouders De huidige coalitie heeft het aantal wethouders ineens verhoogd van drie naar vier. Heeft u er iets van gemerkt? Wij vinden het geldverspilling. Zelfs een paar maanden voor de verkiezingen heeft het CDA nog een nieuwe vierde wethouder in het college geplaatst. Dit moet stoppen.

BOUWEN VOOR JONG EN OUD Het is ...

VVD VVD Waterland 20-03-2018 10:35

BOUWEN VOOR JONG EN OUD Het is prettig wonen en werken in Waterland. Dat willen we natuurlijk graag zo houden. Maar we willen het óók doorgeven aan toekomstige generaties. Daarom vindt de VVD Waterland dat er woningen en bedrijven gebouwd moeten kunnen worden voor onze kinderen en kleinkinderen. En om onze ouderen in Waterland te houden natuurlijk. De afgelopen jaren heeft het college wat betreft woningbouw geen deuk in een pakje boter geslagen. Nu is het tijd om de mouwen op te stropen. Het is inmiddels verkiezingstijd. Alle politieke partijen roepen voorstander te zijn van betaalbare woningen. Mooie beloftes natuurlijk. Maar veel partijen krabbelen steeds terug als er daadwerkelijk een locatie in beeld is. En in mooie beloftes kunt u niet wonen. De afgelopen jaren heeft VVD Waterland zich sterk gemaakt voor de nieuwbouw van woningen in alle prijscategorieën. Van sociale jongerenwoning tot vrijstaande stolp. Helaas heeft het huidige college veel tijd gestoken in het maken van visies en plannen, zonder dat er genoeg woningen zijn gebouwd. Zo is de locatie van de voormalige Kohnstammschool in Monnickendam nog steeds onbebouwd, heeft Broek in Waterland nog steeds geen supermarkt met appartementen en zijn de woningbouwplannen in Marken ook tot stilstand gekomen. Als wij het na 21 maart weer voor het zeggen krijgen worden bouwplannen heel anders benaderd. Een positieve houding! Zo zullen we de komende periode onder meer strijden voor een daadkrachtige voortgang van project Galgeriet en de bouw van 200 woningen in Ilpendam-Noord. Wij vinden dat de gemeente ondernemende mensen de ruimte moet geven om hun bedrijf te laten groeien en bloeien. Daarom heeft VVD Waterland de laatste jaren de uitbreiding van bedrijven en bedrijfsterreinen mogelijk gemaakt. Zo hebben we enkele jaren geleden de verplaatsing van de firma Evenboer mogelijk gemaakt in Broek in Waterland. Ook in Monnickendam, Marken, Katwoude en Ilpendam hebben we medewerking verleend aan het uitbreiden van bedrijven en het vestigen van nieuwe bedrijven. Gezonde bedrijven en werkgelegenheid de ruimte geven, daar gaat het om!

SCHOON EN VEILIG, OOK BUITEN ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Waterland 20-03-2018 06:31

SCHOON EN VEILIG, OOK BUITEN MONNICKENDAM Wij vinden goed onderhoud van de openbare wegen en groen één van de belangrijkste taken van een gemeente. En niet alleen in Monnickendam, maar ook in de kleinere kernen. Zodat inwoners en bezoekers zich prettig en veilig voelen. Enkele jaren geleden heeft het college het budget voor onderhoud verlaagd. Sindsdien worden onze wegen langzaam maar zeker slechter. Niet alleen erg onprettig voor het aangezicht, maar ook nog eens onveilig. Wij willen het tij keren door nieuwe investeringen te doen. Nu denkt u wellicht dat alle politieke partijen het onder- houd van straten en groen belangrijk vinden. Het staat immers in vrijwel alle verkiezingsprogramma’s. Maar toen wij enkele jaren geleden voorstelden om per jaar € 100.000 extra uit te geven om de achterstanden eindelijk in te lopen bleken lang niet alle partijen bereid om de portemonnee te trekken. Het CDA en GroenLinks wilden dat geld liever uitgeven aan andere zaken, zoals een regio- nale bibliotheek, met grote ‘backoffice’ in Purmerend. Wij vonden dat een slecht plan omdat onze inwoners wél zelf boeken kunnen kopen, maar níet zelf de Lijnbaan, Merel- straat of het Leeteinde kunnen repareren als die stuk zijn. Gelukkig steunden PvdA, WaterlandNatuurlijk en D66 het voorstel om de wegen wel aan te pakken. Zo kreeg VVD Waterland het in 2013 voor elkaar om méér te investeren in onderhoud van de openbare ruimte. De nieuwe coalitie heeft die impuls echter de nek omgedraaid, waardoor de openbare ruimte en wegen weer langzaam achteruit gaan. VVD Waterland wil nu weer € 100.000 per jaar extra uittrekken voor het onderhoud van openbaar groen en wegen, totdat het gewenste niveau weer is bereikt. We denken daarbij bijvoorbeeld aan het park in Ilpendam, waar de staat van onderhoud abominabel is. Ook moeten de aanbestedingen worden verbeterd. Blunders zoals de vervanging van de kademuur in de binnenhaven van Monnickendam hebben de gemeenschap onnodig veel geld gekost. De gemeente Waterland moet wat ons betreft weer veel beter opletten wanneer zij overeenkomsten sluit met aannemers.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.