Nieuws van politieke partijen in Wijdemeren over PvdA-GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Algemene beschouwingen bij de bespreking van de Kadernota 2020 van de Gemeente Wijdemeren

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks PvdA Wijdemeren 02-07-2019 14:54

Mijnheer de voorzitter, leden van het college van B&W, collega-raadsleden, inwoners van Wijdemeren en de aanwezige pers,

Vandaag bespreken wij de Kadernota 2020, het document dat de basis vormt voor de beleidsbegroting 2020 die we aan het einde van dit jaar gaan bespreken..

Voorzitter, het huidige College van B&W is nu ongeveer een jaar aan de slag. Een goede periode om een soort tussenstand op te maken waarbij wij ons natuurlijk realiseren dat je na 1 jaar nog geen wonderen kunt verwachten.

Normaliter zou je  natuurlijk het bestuursakkoord 2018-2022 van het College als basis gebruiken voor de beoordeling van de daadkracht van het College. Wat is daar ondertussen van gerealiseerd ?   Maar dat bestuursakkoord is uiterst dun en was destijds bedoeld on de zaken vast te leggen waarover een verschil van mening. was.  Al het andere, daar is schijnbaar geen meningsverschil over.

In de  dagelijkse praktijk zien wij echter regelmatig dat de coalitie het oneens is over een onderwerp. En dan kijken wij als fractie snel in het bestuursakkoord en dan staat dat toch niet beschreven. Denk aan de vervroegde evaluatie van het bomenbeleidsplan. Het laten wapperen van de regenboogvlag als reactie op de Nashville-verklaring.. Het schrappen van LV3 als mogelijke nieuwe vaarverbinding in de Loosdrechtse Plassen.

Het bestuursakkoord als basis nemen voor de tussenevaluatie., dat wordt hem dus niet.    Daarom zullen wij als fractie PvdA  / Groen Links net zoals in de afgelopen jaren korte beschouwingen houden over een aantal  thema’s uit de  Kadernota. Thema’s die van groot belang zijn voor onze fractie.  En dan geven wij direct aan hoe het College het op die onderwerpen volgens ons doet.

De thema’s bevatten ook een aantal vragen aan het College van B&W.

Voorzitter, waar staat  deze gemeente,  dit  College voor ?  Wat zijn nu eigenlijk de ambities van Wijdemeren ? Dit College doet van alles, maar maakt geen echte keuzes.  Is toerisme echt een speerpunt ?  Maar waar blijkt dat dan uit ?

Uit het verlagen van de reserve Recreatie en Toerisme met 50.000 euro ? We doen een beetje aan  cultuur, een beetje aan duurzaamheid, een beetje aan bouwen, een beetje aan de her-plant van bomen. Et cetera .

De zogenaamde ruimte scheppende maatregelen in de Kadernota zijn aframingen van bestaande reserves en voorzieningen.  Zelfs de reserve sociaal domein komt aan de beurt. Je moet maar ‘durven’, op het moment dat het hele land  klaagt over financiële tekorten op sociaal terrein.

Het College  schraapt liever dan dat het inhoudelijke keuzes maakt. De Kadernota 2020 is volgens ons een Kadernota met voornamelijk financiële kaders.   Zonder inhoudelijke scenario’s waaruit gekozen kan worden.  Inhoudelijk flets en dus teleurstellend.

We herhalen was we vorig jaar al zeiden:  er is in Wijdemeren ook helemaal geen geld voor echte ambities. We steken zo veel in de versterking van het ambtelijk apparaat dat er nauwelijks geld over blijft voor nieuw beleid. Dat is de prijs van zelfstandigheid . Een, naar onze mening, hoge prijs.

Voorzitter, eind 2018 heeft de provincie Noord Holland besloten de procedure voor een fusie tussen onder andere de gemeente Hilversum en de gemeente Wijdemeren te stoppen. En daar waar bij sommige partijen de vlag in top ging, ging die bij de PvdA/Groen Links half stok. Immers, Wijdemeren , en ook de regio Gooi- en Vechtstreek, heeft een bestuurskrachtprobleem, en dat wordt nu niet opgelost.

Wij maken ons als fractie zorgen over de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening aan onze inwoners. Daar is niets PvdA/Groen Links-achtigs aan.  Onze lokale lasten behoren tot de hoogste van Nederland. En de ambtelijke capaciteit is onvoldoende waardoor we genoodzaakt zijn veel geld in de ambtelijke organisatie te steken.

Volgens het rapport van Rijnconsult uit 2017 moeten we eerst de basis op orde krijgen en dan een noodzakelijke vervolgstap maken.  Met als 3 mogelijke scenario’s  fusie, regie-gemeente of uitvoeringsgemeente. Wij hebben als fractie veel waardering voor de wijze waarop er thans gewerkt wordt om die basis op orde te krijgen. Maar ondertussen dienen zich nieuwe en grote taken aan, zoals de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2021.  En blijken bestaande taken zoals het grondbeleid ons boven de pet te zijn gegroeid.

Vraag:  wat is nu die door Rijnconsult geadviseerde vervolgstap ?  Geen vervolgstap maken is niet in het belang van de inwoners en zeker niet in dat van onze medewerkers.  En bovendien erg kostbaar, wij komen daar later op terug.

Pappen en nathouden, dat is wat deze gemeente doet.  Meebewegen op de hoop dat we in onze regio nu ineens allemaal wel met elkaar willen gaan samenwerken daar waar dat de afgelopen 25 jaar niet het geval was. En dan begint die bejubelde ambtelijke fusie-organisatie uit Blaricum, Eemnes en Laren ook nog eens te piepen en te kraken.

Wij zijn benieuwd naar het onderzoek  naar een ‘toekomstbestendige huisvesting’ voor de gemeente. Nu we in 2028  tot 1 gemeente gaan komen in de regio Gooi en Vechtstreek lijkt het ons als fractie verstandig voor die laatste 9 jaar het huidige pand goed op te knappen.

Mijnheer de voorzitter, een paar opmerkingen over wonen.

Het is goed dat er gebouwd wordt in Wijdemeren, maar van pakhuizen van 8 ton op de Porseleinhaven gaat ons groen-rode hart niet sneller kloppen.  Het woonruimte-behoefteonderzoek van de gemeente Wijdemeren toont immers overduidelijk de noodzaak aan van extra woningen in het goedkope en middensegment. Wij willen juist initiatieven als de Tiny Houses aan de Dennenlaan en wij willen graag sociale woningbouw in Ter Sype en op  het Achtererf.

Goed dat er een kansenkaart komt met mogelijke bouwlocaties. Wat jammer dat het College krampachtig vast houdt aan het bouwplan in Nederhorst Noord  dat naar onze mening onhaalbaar is nu dit gebied aangewezen is als beschermd vogelweidegebied.

Misschien is het dit College ontgaan, maar zowel Groen Links als de PvdA  komen in het College van Gedeputeerde Staten van Noord Holland. Advies onzerzijds: werk dan ook lokaal met ons samen. Stuur niet van die rare brieven aan de provinciale formateur buiten ons om over een pilot in de polder. Steek daadwerkelijk een hand uit  naar de oppositie. En ligt er dan een concreet plan voor sociale woningbouw aan het Ankeveense Pad in Nederhorst  dan is het College zo passief dat het bijbehorende stuk grond ondertussen verkocht is aan een private stichting. Weg plan, ongetwijfeld tot grote opluchting van een deel van de coalitie.

Vraag aan het College: ? Wat is de stand van zaken van de plannen Ter Sype en Nederhorst Noord ?

Wij zijn als fractie PvdA/Groen Links altijd voorstander geweest van een dorpenbeleid op het moment dat wij onderdeel worden van een grotere gemeente, b.v. Hilversum. Omdat dan een grotere afstand ontstaat, letterlijk en figuurlijk,  tussen het bestuur, de gemeenteraad en de kernen.

Maar nu dat van tafel is zien wij het nut en noodzaak van een dergelijk beleid niet meer in.  Die kernen redden zichzelf wel.  Die hebben geen extra ambtenaren nodig. De Gele Brug in Ankeveeen is er gekomen zonder dorpenbeleid. Op welke vraag het dorpenbeleid een antwoord is is ons niet duidelijk.  Dit College steekt 120.000 euro in dorpenbeleid en dat is veel meer dan er aan duurzaamheid wordt besteed.  Het is duidelijk waar de prioriteit ligt Advies aan het College:  stop hier mee.  Er zijn belangrijkere zaken om tijd  en geld aan te besteden.

Voorzitter, iedereen in Nederland en Wijdemeren heeft recht op zijn eigen mening over het klimaat in deze wereld. Ook de klimaat-ontkenners en klimaatsceptici die van mening zijn dat het allemaal wel mee valt en dat al die milieumaatregelen niet nodig zijn. Wij hebben als fractie PvdA/ Groen Links geen glazen bol nodig om te zien dat, als gevolg van de opwarming van de aarde, de zomers heter en droger worden, de winters minder koud, de regenbuien steeds heftiger worden en dat het aantal overstromingen derhalve toeneemt.   De Nederlandse schadeverzekeraars gaan hun  premies verhogen omdat het aantal schades als gevolg van regen of hagel met 20% is gestegen.  De biodiversiteit , waaronder het aantal  insecten .neemt schrikbarend af. Wij maken ons grote zorgen. En wat zijn wij dus blij met al die jonge mensen die demonstreren voor een beter klimaat, Zij, onze kinderen, krijgen immers te maken met ons passief gedrag op dit terrein.

Het is niet leuk om te horen, maar de huidige situatie  is het gevolg van menselijk gedrag. En dat gedrag zullen we dus moeten aanpassen.  En ondertussen is er veel geld nodig om maatregelen te nemen die

al nodig zijn, met name de energietransitie en de klimaat-adaptie.

Er is een Wijdemeerse duurzaamheidsagenda, met mooie ambities, en wij hebben geen enkele twijfel over het groene hart van onze portefeuillehouder. maar zijn portemonnee  bevat volstrekt onvoldoende financiële middelen. Dat beetje reserve wat er was wordt al weer opgemaakt zodat slechts 25.000 euro over blijft. Een druppel op een letterlijk zeer gloeiende plaat.

En maken we recent dan eens een raads-brede motie over zonnepanelen dan wordt die door de 4 coalitiepartijen op het laatste moment van tafel gehaald. Een democratische aanfluiting.

Voorzitter,  na een roerige invoeringsperiode begint het sociaal domein zich nu uit te kristalliseren.  Goed dat de wethouder er in geslaagd is de wachtlijsten in de WMO weg te werken.                                                                                                                                                          Maar we zijn nog steeds in afwachting van een monitor die ons als Raad een beeld geeft over hoe het nu daadwerkelijk gaat. Gemeenten in Nederland  piepen en knarsen bij de uitvoering van de nieuwe taken op het sociale terrein. Sommige gemeenten hebben forse tekorten op de budgetten voor de jeugdzorg. Met als gebruikelijke reactie dat er meer Rijksgeld voor beschikbaar komt. Maar is dat wel de oplossing  ?  Volgens ons is een herbezinning op de uitgangspunten van de transitie noodzakelijk. Waarom stijgt die vraag naar jeugdzorg zo enorm ?  Moeten we wel steeds aanbesteden ? Wat doet dit met medewerkers van organisaties in de zorg?  We hebben vorig jaar om die evaluatie gevraagd maar dat is niet gehonoreerd. We zullen geen tweede poging wagen, maar de noodzaak blijft overeind.  Veel deskundigen maken zich zorgen over het stelsel van de jeugdzorg. Met name de specialistische zorg  is ernstig in de knel gekomen.

We zijn trots op het minimabeleid van onze gemeente en zijn benieuwd hoe de gemeente inhoud gaat geven aan de nieuwe taken op het gebied van de inburgering.

Vragen aan de wethouder: hoe zat het ook al weer met die toegezegde monitor sociaal domein ? Heeft  u al resultaten van het cliënt-tevredenheidsonderzoek onder bijstandsgerechtigden ?  En bent u met ons van mening dat het goed is naar de uitgangspunten te kijken die ten grondslag lagen aan de transities in het sociaal  domein ?

Het woord ‘cultuur’ komt in de Kadernota nauwelijks voor. Het extra ter beschikking gestelde geld zou in 2019 aan een cultuurweek worden besteed en is teruggebracht tot een weekend.  In dit College heeft cultuur geen prioriteit hetgeen wij zeer betreuren.

Deze nieuwe wet treedt in 2021, over 1,5 jaar,  in werking en geeft een geheel  nieuw kader aan de inrichting van het fysieke domein In Nederland. Zoals wij als fractie al eerder hebben aangegeven  voelen wij ons niet ‘aangehaakt’ bij de invoering van deze wet. We worden nauwelijks geïnformeerd  over wat er gebeurt c.q. moet gebeuren en onze betrokkenheid is tot 2 discussieavonden beperkt gebleven. Hoezo, de Raad is aan zet ?

Daarnaast zijn wij geen fan van de Omgevingswet. In de basis gaat deze wet er van uit dat de markt en de mensen het beste weten wat er in de fysieke  omgeving moet gebeuren. Als de initiatiefnemer maar overleg voert  met de omwonenden komt het volgens de Omgevingswet wel goed.   Maar wij als volksvertegenwoordiger hebben de taak om te letten op het algemeen belang.Wie beschermt dan de natuur ? Wie zorgt voor sociale woningbouw ? Wie zorgt voor klimaat-adaptieve maatregelen ? Kortom, de overheid is nog steeds heel hard nodig.

Nogmaals vragen wij aan het College om een goed invoeringsplan en om discussies over de inhoudelijke uitgangspunten van de Omgevingswet in Wijdemeren.  Het is de hoogste tijd.

Ja, het staat er echt,  in het raadsvoorstel bij de Kadernota. “Het begrotingsevenwicht is fragiel”. Nog maar 6 maanden geleden, bij de bespreking van de programmabegroting 2019-2022, sprak datzelfde College nog van een

begroting. Het kan verkeren. Dat wij als complete oppositie toen al aangaven dat die financiële positie veel minder goed is kon er toen  bij de coalitie niet in.  En toen wisten we nog niet hoe groot het tekort was op de grondexploitaties van Porseleinhaven en Nedervecht.  Dat weten we nu wel.  En ook dat die risico’s nog kunnen oplopen. En er zijn nog andere financiële risico’s,  zoals de kosten van het sociaal domein, de invoering van de Omgevingswet, de regionale energie-strategie en de bouw van 3 integrale kind centra.

Het begrotingsevenwicht is volgens ons

fragiel. Potjes worden leeggehaald om nog een beetje nieuw beleid te kunnen  financieren.

Vragen: wat maakt dat het College van B&W binnen 6 maanden de overstap maakt van een rooskleurige financieel beeld maar een fragiel begrotingsevenwicht ? En waarom heeft het College er niet voor gekozen om de OZB te verhogen om een klein beetje financiële armslag te krijgen ?

Wij zijn zeer benieuwd  hoe de volgende brief van de provincie Noord Holland over de financiële positie van Wijdemeren er uit ziet.  Wij zijn benieuwd naar het algemeen vermogen dat volgens de Voorjaarsnota in 2019 zakt naar 3,9 miljoen euro. We zien uit naar de risico-paragraaf bij de begroting 2020.

Mijnheer de voorzitter, ik ga afsluiten

De Kadernota is een belangrijk moment om de 2 kernbegrippen van onze  partijen, te weten  ‘sociaal’ en ‘duurzaam’ , onder de aandacht  te blijven brengen.  Ze zijn, meer dan ooit, nodig in de neoliberale samenleving waarin wij momenteel leven.                              De samenleving waarin geluk en pech het gevolg lijkt  te zijn  van persoonlijke keuzes.  “Eigen schuld, dikke bult”,  en dan moet je het ook maar zelf oplossen.

Wij willen een samenleving met aandacht voor elkaar en voor onze planeet. Wij voelen een enorme onmacht bij het gebrek aan budget voor duurzaamheid  terwijl er zo veel geld nodig is.  Derhalve zullen wij een amendement indienen om de 120.000 euro voor het dorpenbeleid over te hevelen naar het duurzaamheidsbeleid.

Ook zullen wij een amendement indienen voor het verhogen van het budget van de Rekenkamercommissie. Dat budget is nu volstrekt onvoldoende en het extra geld maakt een herstart mogelijk.                                                                                                                                                                              Het gedoe met de grondexploitaties  van Nedervecht en Porseleinhaven is wat ons betreft een mooi eerste onderzoeksobject voor de nieuwe Rekenkamer, met als onderlegger het onderzoek van bureau Metamoor.

Tenslotte willen vanaf deze plaats al onze ambtenaren heel hartelijk  bedanken voor hun enorme inzet voor onze gemeente Wijdemeren. In november 2018  hebben wij een motie ingediend om hun opleidingsbudget te verhogen tot 2%,  Die motie was volgens de coalitie overbodig.   En nu komt het College, 6 maanden na dato , met het voorstel om dat te verhogen tot 1,5 %. Het kan verkeren. Wij ondersteunen dit voorstel uiteraard zeer.

Ik dank u voor uw aandacht.

Stan  Poels  en Sandra van Rijkom /Fractie PvdA/ Groen Links, gemeente Wijdemeren, juni 2019

Uitnodiging debat: de toekomst van de jeugdzorg

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks PvdA Wijdemeren 06-06-2019 15:58

GroenLinks Hilversum en PvdA/GroenLinks Wijdemeren staan op donderdag 20 juni stil bij de situatie in de jeugdzorg. Sinds 2015 is deze zorg een taak van de gemeentes maar veel gemeenten worstelen met de hoge kosten en de kwaliteit van de zorg. Wat heeft vier jaar jeugdzorg bij gemeenten opgeleverd? En wat moet er in de toekomst gebeuren? Deelnemers aan het debat zijn onder andere Cor Anneveldt (Hoofd Bedrijfsvoering GGZ Fornhese), Johan Vroegindeweij (directeur van samenwerkingsverband Unita) en Marlies van Loon (Bestuurder Youké). De bijeenkomst wordt gehouden in de infoschuur ’t Gooi (Naarderweg 103) en begint om 19.30 uur.

Voor twee derde van de gemeenten in Nederland vormen de kosten van de jeugdzorg een probleem, tientallen gemeenten zijn gedwongen om te bezuinigen, omdat ze de kosten niet langer kunnen betalen. Bij elkaar hebben de gemeenten hun budget voor jeugdzorg overschreden met meer dan 600 miljoen euro. Daarnaast zijn er ook zorgen over de kwaliteit van de jeugdzorg. Zorginstelling hebben te maken met hoge administratieve lasten, personeelstekort, een hoog ziekteverzuim en zijn vanwege contante bezuinigingen meer bezig met overleven dan met de beste mogelijk zorg bieden.

Door de jeugdzorg bij gemeenten neer te leggen moest de zorg effectiever en dichter bij de inwoners georganiseerd gaan worden. Niet meer 20 verschillende hulpverleners op één gezin zonder afstemming maar 1 gezin met 1 regisseur. Lukt het de gemeenten in het Gooi daadwerkelijk om de jeugdzorg beter te organiseren? Kan meer inzet op preventie van problemen helpen om de kosten van de zorg te drukken en de kwaliteit te verbeteren? Kortom, genoeg om over te praten!

Programma

19.30 -20.00 uur inloop

22.00 uur einde

Contact over het debat verloopt via: Arie Poels, fractielid GroenLinks Hilversum, 06 57139985 of Sandra van Rijkom, fractielid PvdA/GroenLinks Wijdemeren, 06 83532708.

Pavlov-reactie

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks PvdA Wijdemeren 25-02-2019 22:18

Ja, daar is het weer, het H-woord. Het herindelings-woord.

In februari 2019 gaf Jack van der Hoek, Gedeputeerde van de provincie Noord Holland en verantwoordelijk voor de bestuurskracht va n de gemeenten in de provincie, een interview.

In dit interview gaf hij aan dat de provincie Noord Holland over 1,5 jaar nog eens komt kijken hoe het met de bestuurskracht van de gemeente Wijdemeren gaat. En, mocht die onvoldoende zijn, dat hij dan in contact treedt met de  Minister van Binnenlandse Zaken.

De reactie vanuit het College van B&W van Wijdemeren was  zoals gebruikelijk: “We zijn verbijsterd door het nieuwe fusiegeluid uit Haarlem”.  Een typische Pavlov-reactie, dus.

De gemeente Wijdemeren heeft een bestuurskrachtprobleem zoals in diverse rapporten is beschreven.  Het stoppen van de arhi-procedure door de provincie Noord Holland in 2018  heeft dit probleem niet opgelost.                                                                                            Ook in het nieuwe beleidskader gemeentelijke herindeling uit 2018 behoudt de provincie een rol bij het bewaken van de  bestuurskracht van gemeenten. Het is dan ook volstrekt logisch dat de provincie in Wijdemeren een oogje in het zeil houdt. Komt de bestuurskracht van Wijdemeren, met alles wat er nu ondernomen wordt, op een voldoende peil ?

De PvdA/GroenLinks Wijdemeren maakt zich al geruime tijd zorgen over de bestuurskracht van Wijdemeren. Zijn wij, nu en in de toekomst , in staat om onze inwoners op een goede en betaalbare wijze van dienst te zijn ?

Goed dat de provincie Noord Holland daarbij zijn verantwoordelijkheid neemt. En jammer dat ons College dan zo krampachtig reageert.

Sandra van Rijkom en Stan Poels,

Fractie PvdA/Groen Links Wijdemeren

21 februari 2019

Valentijnsdagtaarten 2019

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks PvdA Wijdemeren 14-02-2019 08:49

Het is weer Valentijnsdag 14 februari! Dé dag om de mensen die een bijzondere bijdrage hebben geleverd voor Wijdemeren extra aandacht te geven. Ook dit jaar zijn fractie en bestuursleden van PvdA/GroenLinks weer langs geweest bij zeer gewaardeerde inwoners, vrijwilligers en medewerkers met een echte Valentijnstaart.

Als eerste hebben wij een taart gebracht bij de medewerkers en vrijwilligers van de afdeling De Ster van verpleeghuis de Beukenhof in Loosdrecht. Afdeling de Ster is de hospice afdeling van de Beukenhof. De deskundige medewerkers zorgen daar samen met een vaste groep zeer betrokken vrijwilligers voor een huiselijke sfeer waar gekookt wordt en waar en voor wie het kan de tafel gezellig wordt gedekt en met elkaar wordt gegeten. Er is altijd ruimte voor een lach en een traan voor de patiënten maar ook voor hun naasten/ familie. Dit alles gebeurt vol liefde, aandacht en met zorg en daarom wilden wij hun graag verassen met twee t voor Valentijn.

De tweede taart hebben we bij Ingrid Jansen, kunstenares en docente, gebracht. Ingrid verzorgd bij haar Art to Join al jaren cursussen en workshops in haar atelier. Negen opeenvolgende jaren toverde Ingrid één dag in het jaar Kortenhoef tot een waar Frans vakantieoord; Place du Tertre waar niet alleen inwoners van Wijdemeren kwamen, maar ook bezoekers van ver daarbuiten. Ingrid is daarnaast vele jaren voorzitter geweest van de stichting Kunstbezit ’s Graveland, voorzitter van de Kunstroute en een belangrijke verbindende factor tussen het kunst en cultuuraanbod binnen onze gemeente. Bij de liefde die Ingrid heeft voor haar vak en de passie waarmee ze haar vrijwilligerswerk uitvoert hoort een echte Valentijnstaart.

Lieve mensen, dank dat wij de taarten bij jullie mochten brengen en dank jullie allemaal voor jullie inzet en betrokkenheid!

In Memoriam Dick Blok

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks PvdA Wijdemeren 12-02-2019 13:44

Op de rouwcirculaire noemen zijn dochters Dick een diep geliefde papa, wiens warmte en wijsheid zij zullen missen.

Deze zelfde gevoelens van warmte en wijsheid, aangevuld met betrokkenheid bij het wel en wee van de PvdA-afdeling hebben wij als voorzitter van de afdeling Wijdemeren cq. als oud-raadslid van de gemeente Nederhorst den Berg.

Namens de afdeling-Wijdemeren zijn wij Dick onlangs nog wezen feliciteren met zijn speldje als 50-jarig PvdA-lid. De rekenaars onder ons zullen nu opmerken: Dick is dus pas op latere leeftijd lid geworden! Dat klopt, want de overgang van steile communist naar PvdA-lid had nogal wat voeten in de aarde, met name vanwege de door hem verafschuwde Indië-politiek van de regering waarvan de PvdA deel uitmaakte. Maar omdat tenslotte het land en vooral de gemeente bestuurd moet worden, is Dick zich als rasechte bestuurder (sommigen zullen zeggen als regent) zich tot voor enkele jaren – eerst actief en later op afstand – gaan werpen op de gemeentepolitiek. In Nederhorst den Berg was hij raadslid, wethouder (lange tijd  met zijn kompaan Eddy Roukens) en afdelingsvoorzitter. Nieuwe lichtingen wijdde hij steeds in en begeleidde hij met wijze raad.

Vooral de oudgedienden vrienden  in Nederhorst den Berg zullen Dick met warmte en dankbaarheid gedenken.

Lia Moote en Kees Bosdijk

Terugblik op de raad van 31 januari

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks PvdA Wijdemeren 01-02-2019 20:23

Donderdagavond 31 januari was de eerste raadsvergadering van de gemeente Wijdemeren in 2019. De agenda was niet gevuld met veel bespreekpunten, maar wel met de nodige moties. Wij, PvdA/GroenLinks Wijdemeren, brachten zelf een motie in en nog twee andere samen met De Lokale Partij.

De eerste motie betrof de “regenboog” motie waarin wij het college verzochten om bij de eerst volgende gelegenheid de regenboogvlag wel uit te hangen. Dit als antwoord op het niet vlaggen door de gemeente als signaal tegen de Nashville verklaring van eind 2018 Daarnaast verzochten wij het college zo snel mogelijk  aansluiting te zoeken bij de zogenaamde Regenbooggemeenten. De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen door de raad van Wijdemeren. Wat nu inhoudt dat er door de burgemeester een protocol gemaakt gaat worden, waarin beschreven staat bij welke gelegenheden de regenboogvlag in de vlaggenmast van het gemeentehuis gehesen wordt en zal wethouder Van Rijn actie moeten ondernemen om onze gemeente aan te sluiten bij de regenbooggemeentes in Nederland. Dit proces ging tijdens de raad al van start, dankzij een cadeau aan de wethouder namens de fractie van D66 Wijdemeren. De heren van de fractie boden de wethouder namelijk de toetredingshandleiding voor de regenbooggemeentes aan.

De tweede motie die wij gezamenlijk met De Lokale Partij inbrachten was genaamd Geen verdubbeling van de N201 en geen weg over de Hoorneboegse heide! De naam van de motie geeft de inhoud ervan al weg. In de motie stond dat een mogelijke verdubbeling van de N201 en de daaraan gekoppelde verbinding over de Hoorneboegse heide en het Raabos niet bespreekbaar is voor PvdA/GroenLinks Wijdemeren en De Lokale Partij. Het college werd daarom verzocht om dit te melden aan de colleges van Gedeputeerde Staten van de provincies Nood Holland en Utrecht. Ook deze motie werd met een meerderheid aangenomen.

In de tweede motie die gezamenlijk door ons en De Lokale Partij werd ingebracht werd het college verzocht om alsnog in het eerste halfjaar van 2019 een klanttevredenheidsonderzoek in te stellen voor de cliënten in de bijstand en om hierin ook te vragen naar de informatievoorziening, snelheid en accuraatheid van afhandeling. De motie kwam voort uit de teleurstelling van beide partijen over de keuze van het college om geen klanttevredenheidsonderzoek te houden. Dergelijke onderzoeken kunnen namelijke een effectieve bijdrage leveren aan de kwaliteit en de effectiviteit van de dienstverlening. De eerder genoemde teleurstelling werd blijkbaar gedeeld door de rest van de raad, want deze motie werd unaniem aangenomen.

Hieronder kunt u de moties in zijn geheel nog een keer teruglezen:

Kortom het was een geslaagde avond voor de oppositie waarop er stappen gezet zijn naar een social, groener en vriendelijker Wijdemeren. Stappen waar wij als PvdA/GroenLinks Wijdemeren blij mee zijn.

De fractie van de PvdA/GroenLinks Wijdemeren.

Reacties van inwoners op OV-concessie 2021

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks Wijdemeren 24-01-2019 10:29

Naar aanleiding van ons artikel en bericht in het Weekblad Wijdemeren over het behoud van het openbaar vervoer in onze gemeente zijn er een flink aantal reacties binnengekomen bij ons. Meerdere bezorgde inwoners deelden hun zorgen met ons over het mogelijk verdwijnen van een aantal buslijnen in Wijdemeren.

Onder de bezorgde inwoners waren moeders die zich zorgen maakte over het vervoer van en naar school van hun kinderen, jonge werkende mensen die de bus nodig hadden om op tijd op hun werk te zijn en ouderen die zich zorgen maken om hun mobiliteit wanneer er mogelijk geen busvervoer meer is in de regio. Het onderwerp leeft dus erg in de gemeente en daarom is het ook zo van belang dat de wensen en eisen van de inwoners gehoord worden en overgebracht naar de regio. Wij gaan hiervoor ons best doen. Want dit soort zorgen moeten gehoord worden, ze geven namelijk het belang aan van het openbaar vervoer voor een gemeente zoals Wijdemeren. Wijdemeren is een gemeente waar het dichtstbijzijnde knooppunt (NS- en busstation) meer dan 2.3 kilometer fietsen is. Goed busvervoer is daarom een must voor de bereikbaarheid van onze gemeente.

Wat kunt u de komende tijd verwachten rondom de OV-concessie 2021? Op 24 januari is er een eerste bijeenkomst voor de raad over de OV-concessie 2021, waarin de gemeenteraad van Wijdemeren wordt ingelicht over de procedure, planning en inhoud van de concessie. Vervolgens is er in de commissie R&E van 13 februari de mogelijkheid om de zienswijze op Nota van uitgangspunten formeel vast te leggen. Op 12 maart wordt het Plan van eisen vastgesteld door de provinciale staten. Om ervoor te zorgen dat u, uw mening kan geven over dit plan van eisen  organiseert de gemeente op 28 maart een inwonersbijeenkomst.

Wij zullen u hierover via de website op de hoogte houden.

Bedankt voor alle reacties, we komen bij jullie terug.

Max Schouten

GroenLinks wil meer grip op mobiliteit !

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks Wijdemeren 11-12-2018 17:23

De afdelingen van GroenLinks uit de Gooi- en Vechtstreek (waaronder Wijdemeren) hebben zaterdag 8 december een bijeenkomst georganiseerd over het thema mobiliteit. Het ging zowel over de luchtvaart als over het (bus) vervoer in de regio. De sprekers waren Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks en Alwin Hietbrink, GroenLinks lid van Provinciale Staten van Noord Holland.

Suzanne Kröger gaf een uitleg over de ontwikkelingen op en rond Schiphol. Er wordt door het kabinet gewerkt aan een Luchtvaartnota 2020-2050. Merkwaardig daarbij is dat de herindeling van het luchtruim pas in 2023 klaar zal zijn. Dit lijkt niet één op één te passen. Het zal bij de herindeling van het luchtruim boven Nederland een stevig gevecht worden tussen burgerluchtvaart, militaire luchtvaart en gemeentelijke belangen. Suzanne stelde dat Schiphol voor ons land relatief veel te groot is. Onze overheid heeft altijd Schiphol gefaciliteerd in plaats van andersom. De overheid zou de opdrachtgever moeten zijn die kaders en grenzen stelt.

GroenLinks zet landelijk in op ‘van groei van de luchtvaart naar grip op de luchtvaart ‘ met 3 belangrijke aspecten: klimaat, gezondheid (kijkend naar de WHO adviezen op het gebied van geluid en ultrafijnstof) en veiligheid. Op de Luchtvaartnota 2020-2050 moet een plan-MER komen met alle klimaateffecten daarin opgenomen. Nog eens werd duidelijk dat er een groot verschil lijkt te zijn tussen berekende waarden en meetwaarden. De berekende waarden worden door de overheid aangehouden en die wil eigenlijk tot op heden weinig weten van meetwaarden.

Vanuit de aanwezigen werd gepleit voor de aanleg van een regionaal meetnetwerk voor het meten van geluid en luchtverontreiniging. Verder zouden wij eens kritisch naar onze (eigen) manier van leven moeten kijken en de daarbij behorende ecologische voetafdruk. De vraag is dan: hoe werken we aan verdere bewustwording en gedragsverandering? Tenslotte is GroenLinks tegen uitbreiding van het vliegveld Lelystad.

Alwin Hietbrink gaf een presentatie over de verantwoordelijkheid en de coördinerende en vertegenwoordigende rol van de provincie in het vervoer in de provincie Noord-Holland. Maar liefst 50% van de provinciale begroting gaat naar mobiliteit! GroenLinks wil leefbaarheid zwaarder laten wegen in het provinciale afwegingsmodel. Dat model bestaat nu uit: Bereikbaarheid (40%), Verkeersveiligheid (40%) en Leefbaarheid (20%). Aan dit afwegingsmodel zou Duurzaamheid moeten worden toegevoegd. De Statenfractie wil een verschuiving van auto naar OV en fiets stimuleren. Dat kan onder meer door de motorrijtuigenbelasting in Noord-Holland te verhogen. Die is relatief vrij laag. Voor het stimuleren van fietsvoorzieningen is overigens veel draagvlak in de Staten en dat is hoopvol.

Verder werd het initiatiefvoorstel van GroenLinks NH besproken over de lightrail of metroverbinding(en) in Noord Holland. Uit de discussie met de aanwezigen volgde dat met de OV-concessie vooral gekeken moet worden naar integraal maatwerk, geredeneerd vanuit de behoefte van de gebruikers. Met belangstelling wordt gekeken naar de proef in Noord-Holland Noord, waar gewerkt gaat worden aan ‘Vervoer op maat’. Vaste buslijnen worden vervangen door kleine busjes die niet volgens een dienstregeling rijden, maar bij een regiecentrale gereserveerd worden door de reiziger. Daarbij moet wel worden opgelet dat met het opheffen van OV-verbindingen we niet in een negatieve spiraal terecht komen van steeds minder OV en daarmee het vergroten van vervoersarmoede. Daarnaast is het ook zaak om de arbeidsomstandigheden bij de OV-concessie zwaar te laten meewegen, alsmede duurzame schone bussen.

Minder asfalt en meer OV, E-bike en fiets blijft het parool en het idee werd geopperd om een regionaal mobiliteitsplan te maken. De aanwezigen maakten zich zorgen over het verbreden van de provinciale weg N201 te hoogte van Vreeland in de provincie Utrecht. Daar verbreden is elders problemen creëren, in het bijzonder rond Hilversum. Er is goede hoop dat GroenLinks Noord-Holland op 20 maart 2019 goed uit de verkiezingen komt en dan meer invloed zal hebben om mobiliteit meer klimaatneutraal en gezonder te maken.

Verslag Energie-transitie avond

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks ChristenUnie PvdA Wijdemeren 07-12-2018 15:40

Kort verslag van bijeenkomst over “de energietransitie”, gehouden op 22 november 2018 en georganiseerd door PvdA/ Groen Links Wijdemeren en de ChristenUnie Wijdemeren.

De bijeenkomst vond plaats in de Oude School in Kortenhoef die met 40 bezoekers helemaal gevuld was en stond onder leiding van Esther Kaper (Christen Unie)

De eerste spreker was Michel Klein, lid van de fractie van de Christen Unie in  de provinciale staten van Noord Holland.

Hij hield een betoog over waar we momenteel (mondiaal en landelijk) staan in de noodzaak om de opwarming van de aarde, en dus de uitstoot van CO2, te reduceren en deed dat wetenschappelijke onderbouwd.                                                                                We staan voor een enorm grote opgave, ook al omdat we tot dusverre nog geen kentering hebben gerealiseerd, ondanks de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs van 2015.                                                                                                                  In Nederland werken we op diverse ‘tafels’ aan de CO2-reductie en de ‘energie-tafel’ staat o.l.v. de provincies .

Er komen nog een hoop moeilijke vragen op ons af.

Wat gaan of moeten we doen als de Regionale Energie Strategieën lokaal niet gerealiseerd worden? Zonnepanelen in het open landschap? Windmolens jaof nee?

Pakken we het veenweide-gebied aan, dat veel CO-2 uit gaat stoten als de grondwaterstand verder daalt ? Dat heeft wel gevolgen voor onze boeren.

Ook het vliegverkeer wordt (voorzichtig) aangepakt door de staatssecretaris d.m.v. ‘vlieg-taks’ komend jaar, maar het vliegen blijft natuurlijk veel te goedkoop, zeker geien de milieuschade die het veroorzaakt.

De tweede spreker was Marc Maassen, bij de regio Gooi en Vechttreek (onder andere) verantwoordelijk voor de energietransitie in onze regio.

De 7 gemeenten in de regio werken sinds 2017 samen maar de opgaaf is ongewis en nog niet geheel duidelijk. En als gemeente ga je ook niet ‘overal’ over.                          Voor de energietransitie werken we derhalve samen met de netwerkbeheerders, de woningbouwcorporaties,  waterschappen etc.

In 2030 moeten we van het gas af zijn. De regio legt met name het accent bij de woningen van particulieren. Voor het jaar 2021 wordt per wijk bepaald wanneer die ‘aan de beurt’ is en wat dan de beste oplossing is. Dat kan ook betekenen dat zo’n wijk toch nog even ‘aan het gas blijft’.  Ook komt er een (digitaal) loket waar inwoners terecht kunne met al hun vragen. De vraag ‘wie gaat dat allemaal betalen’ is nog niet beantwoord.Een Rijksbijdrage lijkt onvermijdelijk.

De derde spreker  is Anne-Marie Poorthuis, coördinator van de Energie coöperatie Wijdemeren.

De energie coöperatie krijgt subsidie van de gemeente en besteed veel tijd en energie aan het opbouwen van relaties te krijgen met bewoners en ondernemers.            Ze houdt inloopspreekuren, energiecoaches bezoeken inwoners om ze te adviseren over energiebesparing en energie-ambassadeurs proberen buurten en straten enthousiast te krijgen om zaken gezamenlijk op te pakken. Het plan is om in 2019 een ‘duurzame huizenroute’ te houden.                                                                                 Het is van belang de informatieverschaffing te verbeteren en voor iedereen toegankelijk maken, Zie de website http://www.energiecooperatiewijdemeren.nl

De coöperatie heef 3 doelstellingen:

1. Energiebewustzijn bevorderen

3. Energie opwekken, met name door samen met inwoners zonnepanelen op (grote) daken van gebouwen in Wijdemeren te leggen.

Je kunt lid worden van de coöperatie en actief worden als vrijwilliger.

Vervolgens houdt wethouder duurzaamheid Wijdemeren, Joost Boermans, een reflectie op wat hij allemaal gehoord heeft.

Hij geeft aan da t er nog veel te doen is, en dat we voor een aantal problemen ook nog geen (goede) oplossing hebben.

Samenwerken is een must, geen enkele gemeente kan dit op eigen houtje oplossen.

De opslag van zonne- en windenergie s nog een probleem, maar organisaties als Tesla werken hier hard aan.

In de regio en in de gemeente wordt gewerkt aan het verminderen van vrachtverkeer in onze dorpen en steden. In de nieuwe OV–nieuwe concessie 2021 is de eis dat het busvervoer een ‘zero emissie” moet hebben. Er zijn en komen snelfietsroutes in onze regio. Kortom, werk nm de winkel.

Ten slotte sluit Stan Poels (raadslid PvdA/Groen Links Wijdemeren) de bijeenkomst af.  Hij dankt de sprekers voor hun inbreng en de aanwezigen voor hun deelname aan de discussie.

Terug bij af

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks PvdA Wijdemeren 23-11-2018 15:25

Uitgerekend op de dag dat er in 37 gemeenten in Nederland herindelingsverkiezingen waren kondigde de provincie Noord Holland aan de procedure voor gemeentelijke herindelingen in het Gooi, en dus ook de mogelijke fusie van Wijdemeren met Hilversum, te stoppen.

Aanleiding hiervoor is het nieuwe ’concept-beleidskader herindeling’ van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Een proces dat al jaren loopt wordt hierdoor (wederom) in de prullenbak gegooid. Een proces waarbij een zeer stellige provinciale Gedeputeerde , de heer van der Hoek, aangaf dat het probleem van onvoldoende bestuurskracht van Wijdemeren zou moeten worden opgelost door een fusie met Hilversum. En de onvoldoende bestuurskracht van de regio Gooi en Vechtstreek door de vorming van 3 stevige gemeenten.

Maar niet, dus. We zijn weer terug bij af. Wij zijn, in tegenstelling tot vele anderen, niet blij met dit besluit. Omdat ons bestuurskracht-probleem, en dat van de regio, niet wordt opgelost.  Omdat we ons zorgen maken over de dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers en omdat we onze medewerkers een goed perspectief gunnen.

Wijdemeren kan volgens ons niet zelfstandig blijven. Wachten tot 1 gemeente Gooi en Vechtstreek in 2028 duurt veel te lang, los nog van het gegeven dat daar in deze regio helemaal geen draagvlak (meer) voor is.

Wat een gemiste kans. Daar zullen we de komende jaren nog vaak mee geconfronteerd worden.

Fractie PvdA/GroenLinks Wijdemeren

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.