Nieuws van GroenLinks in Zandvoort over GroenLinks inzichtelijk

17 documenten

GroenLinks trekt steun amendement in, maar staakt verweer niet! | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 23-06-2020 00:00

Het amendement betreffende het besluit op aanvraag van omgevingsvergunning inzake nieuwe toegangsweg naar circuit Zandvoort is op verzoek van de formateur door de burgermeester juridisch voorgehouden bij Pot Jonker advocaten. Uit bestudering van de vragen en het meermaals doorlopen van het rapport van Pot Jonker, is GroenLinks Zandvoort tot de conclusie gekomen dat het amendement in deze vorm niet uitvoerbaar is. Dat betekent dat wat ons betreft het amendement van tafel kan.

Wij staan echter nog steeds achter de motivatie waarom wij de weg niet commercieel willen gebruiken. Hierover gaan wij graag in gesprek met de wethouder. Iets wat wij overigens al het gehele proces rondom het amendement deden. Voor GroenLinks staan drie punten nog steeds als een paal boven water:

De veiligheid moet gewaarborgd zijn van en naar het circuit; De situatie op de boulevard moet veilig zijn voor fietsers, auto’s maar vooral voor de hulpdiensten; De weg moet zo min mogelijk voor commerciële doeleinden worden gebruikt om het naastgelegen grijze duin te beschermen. 

Fractievoorzitter El Gebaly zegt in een reactie op het rapport: “Wat mij betreft is het logisch, dat we het amendement nu links laten liggen. Als iets niet uitgevoerd kan worden, kun je het moeilijk uitvoeren.” Hij tekent daar wel bij aan dat GroenLinks al vanaf het begin kritisch is geweest op de weg. “Vorig jaar oktober al stemde GroenLinks tegen de versnelde bestemmingsplanprocedure om dit soort problemen voor te zijn.” Tot slot zegt El Gebaly, dat hij het wél jammer vindt dat Pot Jonker in het rapport niet echt ingaat op de bijlage bij het allereerste document, dat is vastgesteld rondom de F1. Hierin wordt alleen de veiligheid beschreven en als reden gegeven voor deze weg, niet het ontsluiten van een parkeerterrein.

GroenLinks vraagt het nieuwe college om duidelijkheid rondom duurzaamheid, de extra uitvalsweg circuit en het Zanddepot | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 23-06-2020 00:00

GroenLinks heeft goed nagedacht, na alle perikelen rondom het amendement betreffende de extra ontsluitingsweg. Via een statement op onze site, hebben wij besloten om de steun van het amendement in te trekken, nu blijkt dat dit amendement niet uitvoerbaar is (volgens rapport Pot Jonker). Echter staan wij nog steeds achter onze overwegingen, zoals duidelijk gemaakt in onze verklaring. Wij hebben de laatste tijd dan ook benut om ons nog meer te verdiepen in de materie. Wij hebben zelfs de desbetreffende vergaderingen meerdere keren teruggeluisterd. Elke keer riep dat meer vragen bij ons op. De vragen waren eerst alleen betreffende de weg. Na gelang de tijd verstreek en we meer documenten grondig bestudeerden, is dit een uitgebreide set vragen geworden over de procedure richting de eerste F1 Grand Prix.

Lees de vragenlijst die GroenLinks Zandvoort aan het aan het nieuw te vormen college gestuurd heeft in de bijlage.

GroenLinks positief over ambtelijke samenwerking | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 18-06-2020 00:00

Sinds 1 januari 2018 is de gemeenschappelijke regeling (GR) tussen de gemeenten Haarlem en Zandvoort van kracht. Het gaat om een ambtelijke fusie, waarbij de gemeente Haarlem als centrumgemeente alle diensten en producten verleent aan de gemeente Zandvoort.
 
 
Voor GroenLinks is het belangrijkste resultaat dat ten opzichte van de vorige meting in 2016, de kwaliteit en kwetsbaarheid van de organisatie een voor Zandvoort positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt. Dit betekent voor ons simpelweg dat onze gemeente beter gediend wordt sinds deze amenwerking.  Sterker nog door de toegenomen kwaliteit, nemen de eisen die Zandvoort stelt navenant toe aldus de onderzoekers. Een goede ontwikkeling meent GroenLinks. Het betekent dat onze burgers, bezoekers en ondernemers beter gediend worden. 
 
Daar tegenover staat dat wij helaas zien dat, in onze gemeenteraad partijen zetelen die druk leggen op deze samenwerking en deze zelfs bedreigen. De samenwerking dreigt in de knop te worden gebroken. Dit vinden wij zonde. In 2018 zei fractievoorzitter Karim El Gebaly al “dat we het kind niet met het  badwater moeten weggooien.” Nu blijkt dat, onder dat toch wel moedwillige inhakken op de samenwerking, ook nog eens enige feitelijke onderbouwing ontbreekt. De onderzoekers concluderen zelfs dat Zandvoort een ‘goede deal’ heeft gesloten. Dit wordt ook onderbouwd als je naar de financiën kijkt, aan  overhead gaven we in 2017 nog 7,7 miljoen euro uit en in 2020 6,3 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro minder! 
 
Het is dus tijd om dit negatieve en dus niet kloppende verhaal los te laten, te kijken hoe we dit kunnen uitbouwen tot een succes. Daarvoor zien wij veel in de aanbevelingen die worden gedaan. De onderzoekers slaan de spijker op z’n kop wanneer zij schrijven dat ‘voor het welslagen van deze amenwerking wederzijds vertrouwen en erkenning voor de meerwaarde bepalend is’. Daar moeten we inderdaad in investeren. Zeker wat betreft de relatie tussen de ambtenaren en het politieke deel van Zandvoort. “Laten we met z’n allen het beste doen voor Zandvoort, in plaats van alleen maar hameren op wat niet goed loopt en het verspreiden van onjuistheden in de politieke arena.” Aldus El Gebaly n.a.v. dit rapport.
 
Tot slot heeft GroenLinks nog een voorstel aan de beoogde coalitiepartijen, haal de fusie zelf uit de politieke waan! De fusie heeft tot op de dag van vandaag nog een enorme politieke lading. Het lijkt ons dan ook een goed idee dat niet een wethouder, maar de Burgemeester de portefeuille beheert betreft de ambtelijke samenwerking, dit zorgt namelijk voor meer continuïteit richting de politiek en de organisatie zelf!

Waarheen leidt de weg? | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Partij voor de Vrijheid Zandvoort 11-05-2020 00:00

Na een lange, slepende en soms pijnlijke vergadering uitgesmeerd over meerdere dagen is er een politieke crisis ontstaan in Zandvoort. Dit omdat een amendement mede door GroenLinks geïnitieerd en samen opgesteld met de PVV en D66 werd aangenomen met tien stemmen voor en zeven tegen. Dit amendement probeerde een in de omgevingsvergunning toegekende vijftig dagen commercieel gebruik van de nieuwe weg bij het circuit tegen te gaan. Het college zag dit amendement als een motie van wantrouwen. Zo zien wij dat niet. 

Wat waren onze overwegingen?

Voor we verder op het amendement ingaan, zullen wij u kernschetsen wat de overwegingen waren van GroenLinks. Voor GroenLinks is het altijd duidelijk geweest dat deze weg er om veiligheidsredenen zou moeten en kunnen komen. Hierbij dragen wij vaak het voorbeeld aan van de ramp die zich voordeed bij een festival in een tunnel in Berlijn. Om veiligheidsreden moet je simpelweg bij grote evenementen meerdere ontsluitingsmogelijkheden hebben. Dat die weg, die er overigens al in onverharde vorm lag, dient als calamiteiten route voor alle evenementen op het circuit, is betreft GroenLinks dus ook gewoon essentieel.

Ook het gebruiken van de weg voor hulpdiensten, is wat ons betreft een helder en duidelijk punt. Deze weg sluit namelijk direct aan op de weg die speciaal voor bussen en hulpdiensten is bestemd. Wij vinden echter niet dat de weg, die door gemeenschapsgeld wordt aangelegd, moet worden gebruikt om het achtergelegen parkeerterrein te ontsluiten. Tijdens of rondom andere evenementen, buiten de F1 om. Dit omdat de weg ook naast grijsduin ligt, in de volksmond Natura2000. Het is voor ons dan ook niet logisch om deze weg dan, buiten de F1 om, op een commerciële manier te gebruiken. Mede gelet op het feit dat wanneer de weg gewoon als toegang zou worden gebruikt, vijftig dagen de veiligheid in het geding zou kunnen komen.

Geen onbehoorlijk bestuur maar consistent handelen

Volgens de college partijen VVD en CDA is dit amendement een motie van wantrouwen. Dit is niet het geval. Het argument dat daarbij wordt gebruikt, is dat wij ons wagen aan onbehoorlijk bestuur. Dat is nogal wat. Dit wordt gezegd, omdat de raad in oktober akkoord is gegaan met een versnelde bestemmingsplanprocedure specifiek van toepassing op dit stuk weg. Daar is een omgevingsvergunning uitgerold, die de vijftig dagen commercieel gebruik herbergt. Echter saillant detail, waarom GroenLinks niet gezien kan worden als indiener op het gebied van wantrouwen, is het feit dat wij samen met de heer Hermsen (D66) tegen het bewuste plan in oktober hebben gestemd. Dit omdat wij de gevolgen, zoals de heer Hermsen dat toen zei, van een gewijzigde bestemmingsplanprocedure niet konden overzien. Hij gaf aan geen deskundige te zijn op het gebied van bestemmingsplannen, daar sloten wij ons bij aan.

De raad zou met andere woorden in een normale procedure de omgevingsvergunning veel beter op zijn netvlies hebben gehad. Daarnaast zou de raad twee momenten hebben om wijzigingen goed of af te keuren in het nieuw op te stellen bestemmingsplan voor dit stuk grond. Dat dit dan nu pas opspeelt, is dan ook logisch.

Het feit dat wij dit samen amenderen, is gezien het geval van D66 en de fractie van GroenLinks een volkomen logische stap. Omdat dit juist consistent en duidelijk bestuur is, in plaats van onbetrouwbaar bestuur. U zou het ons mogen verwijten wanneer wij de weg met de bijbehorende omgevingsvergunning niet hadden geamendeerd.

Waarom geen motie, maar een amendement?

Daarbij zullen we niet al te technisch worden. Het stuk wat ten grondslag ligt aan het amendement, is een document over een nieuwe vorm van financiering voor de weg. Aan een nieuwe vorm van financiering mogen nieuwe voorwaardes verbonden worden.

Het amendement en de wijze waarop verdient misschien niet de schoonheidsprijs, omdat het raadsstuk niet direct de functie van de weg beschrijft. Aan de andere kant was dit voor ons de enige mogelijkheid om te sturen op de uitkomst van dit proces op korte termijn.

Ja, we hadden ook voor een motie kunnen kiezen. Maar de vergunning is al een voldongen feit en wij willen graag zekerheid om de bovenstaande redenen. Voor ons is het een harde eis dat de weg alleen om veiligheidsredenen zal worden gebruikt. Dit is het namelijk in onze beleving altijd zo geweest.

De motie van wantrouwen redenatie is onjuist.

U ziet dus een gewone gang van zaken. Met een consistent beleid van in ieder geval van GroenLinks. Nu het andere deel, de motie van wantrouwen.

Laten wij duidelijk zijn. Wij als GroenLinks hebben alle vertrouwen in dit college.

Sterker nog, naar aanleiding van de afgelopen vergadering hebben wij dit ook nog aan bewindspersonen specifiek laten weten. Wij zullen in dit geval dus ook nooit een motie van wantrouwen steunen. Maar het gesprek aangaan wanneer het amendement onuitvoerbaar blijkt.

Wel snappen wij waarom het college het een en ander zo ziet. Zo stond tijdens een deel van de geschorste vergadering een microfoon aan en hoorde we uit een hoek van OPZ dat de wethouder zou liegen. Blijkbaar is er ook tijdens de schorsingen van de vergaderingen iets voorgevallen, waardoor het college dit ziet als motie van wantrouwen.

Het amendement is om inhoudelijke redenen gemaakt, dus niet misbruikt daarvoor.

Terug naar het de motie van wantrouwen. De vraag die neergelegd moet worden, is of het college, het CDA en VVD nog wel vertrouwen hebben om met de OPZ samen te werken. Het college moet nu beslissen of ze samen verder gaan. Wij hopen dat we in deze tijden met elkaar blijven praten. Communicatie is in deze tijden lastig, maar essentieel.

Wij staan achter het college, zeker in de tijd van de coronacrisis. U ook?

 

F1 teams toch niet over strand | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid Zandvoort 02-03-2020 00:00

Na aanhoudende kritiek, vragen en moties in de raad van Zandvoort en Noordwijk heeft de aanvrager besloten niet meer over het strand te gaan rijden. Uiteraard is onze fractie hier enorm blij mee. 

Wij zien het als een verstandige keuze van de organisatie dat ze nu gewoon over de weg gaan rijden en eventuele vluchten via helikopter zullen gaan gebruiken. Nancy Wesselsz van The Spot Events zegt dat de ontheffing in oktober vorig jaar al is aangevraagd, toen er nog niet zoveel bekend was over het volledige mobiliteitsplan van de Dutch Grand Prix.

Onze fractievoorzitter Karim El Gebaly vindt het dan ook een zeer verstandige keuze dat de aanvrager zelf van de ontheffinf afziet. We maken hier uit op dat het college samen met partijen als PVV, VVD en OPZ niet zo verstandig waren.

Het is een overwinning van het gezond verstand . De druk die we hebben proberen te zetten door het indienen van onze motie heeft er dus uiteindelijk voor gezorgd dat de organisatie zelf de goede keuze heeft gemaakt.

F1 teams toch niet over strand | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid Zandvoort 02-03-2020 00:00

Na aanhoudende kritiek, vragen en moties in de raad van Zandvoort en Noordwijk heeft de aanvrager besloten niet meer over het strand te gaan rijden. Uiteraard is onze fractie hier enorm blij mee. 

Wij zien het als een verstandige keuze van de organisatie dat ze nu gewoon over de weg gaan rijden en eventuele vluchten via helikopter zullen gaan gebruiken. Nancy Wesselsz van The Spot Events zegt dat de ontheffing in oktober vorig jaar al is aangevraagd, toen er nog niet zoveel bekend was over het volledige mobiliteitsplan van de Dutch Grand Prix.

Onze fractievoorzitter Karim El Gebaly vindt het dan ook een zeer verstandige keuze dat de aanvrager zelf van de ontheffinf afziet. We maken hier uit op dat het college samen met partijen als PVV, VVD en OPZ niet zo verstandig waren.

Het is een overwinning van het gezond verstand . De druk die we hebben proberen te zetten door het indienen van onze motie heeft er dus uiteindelijk voor gezorgd dat de organisatie zelf de goede keuze heeft gemaakt.

Reactie van de fractie op stemgedrag ...

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 27-03-2019 15:52

Reactie van de fractie op stemgedrag raadsvergadering dinsdag 26 maart: Waarom heeft de fractie Zandvoort voor de 4,1 miljoen gestemd? Wij hebben voor de 4,1 miljoen gestemd omdat wij het nodig achten om nu eens tot een duurzame verkeersoplossing te komen. De gelden die zijn vergeven met het aannemen van dit raadsvoorstel zijn bedoeld om juist op die manier de verkeersproblematiek op te lossen juist ook op mooie strand dagen. Dit plan is niet alleen nodig voor de F1 maar ook voor mooie stranddagen, de Circuit Run en andere grote evenementen in ons dorp. Hiermee wordt een oplossing gezocht (openbaar vervoer, fiets en trein). Een ander deel is voor side-events.Deze zijn bedoeld om sportverenigingen, horecaondernemingen en maatschappelijke organisaties te laten mee profiteren. Ook wordt een deel van het geld besteed aan het verbeteren of aanleggen van de fiets- en wandel infrastructuur. Neemt de fractie Zandvoort de milieuschade dan voor lief van de F1? Nee! Gisteravond is er een door ons ingediende motie met 13 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen. Door deze motie zal juist in de onderhandelingen tussen de Gemeente Zandvoort en het Circuit Zandvoort een belangrijke stap worden gezet in het kader van duurzaamheid. Het niet gebruiken van wegwerpplastic, CO2-reductie, het circulair zijn en het besteden aan aandacht voor duurzaamheid zijn daar o.a. in opgenomen. Het belangrijkste punt is dat er in de bereikbaarheid van Zandvoort maximaal wordt ingezet op duurzaamheid. Geeft Zandvoort nu 4,1 miljoen aan een evenement van een commerciële organisatie? Dit klopt niet. In de publiciteit en op de site van grote nieuwsmedia wordt fundamenteel een grote fout gemaakt. Wij faciliteren alleen. Gister heeft de wethouder een toezegging gedaan in de gemeenteraad. Deze toezegging houdt in dat er geen euro naar de FOM zal gaan. Zandvoort draagt niet bij aan de businesscase. We geven een deel van het geld aan een duurzame en volhoudbare oplossing van de verkeersproblematiek in en rond ons dorp. Het andere deel geven we uit om onze maatschappelijke organisaties, ondernemers en sportverenigingen mee te laten profiteren.

GroenLinks en Formule 1 | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 27-03-2019 00:00

Onderstaand een bericht van de GroenLinks fractie in Zandvoort over het besluit van de gemeenteraad om 4,1 miljoen beschikbaar te stellen voor de Formule 1 op het circuit van Zandvoort.

Waarom heeft de fractie Zandvoort voor de 4,1 miljoen gestemd?

Wij hebben voor de 4,1 miljoen gestemd omdat wij het nodig achten om nu eens tot een duurzame verkeersoplossing te komen. De gelden die zijn vergeven met het aannemen van dit raadsvoorstel zijn bedoeld om juist op die manier de verkeersproblematiek op te lossen juist ook op mooie strand dagen. Dit plan is niet alleen nodig voor de F1 maar ook voor mooie stranddagen, de Circuit Run en andere grote evenementen in ons dorp. Hiermee wordt een oplossing gezocht (openbaar vervoer, fiets en trein). Een ander deel is voor side-events.Deze zijn bedoeld om sportverenigingen, horecaondernemingen en maatschappelijke organisaties te laten mee profiteren. Ook wordt een deel van het geld besteed aan het verbeteren of aanleggen van de fiets- en wandel infrastructuur.

Neemt de fractie Zandvoort de milieuschade dan voor lief van de F1?

Nee! Gisteravond is er een door ons ingediende motie met 13 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen. Door deze motie zal juist in de onderhandelingen tussen de Gemeente Zandvoort en het Circuit Zandvoort een belangrijke stap worden gezet in het kader van duurzaamheid. Het niet gebruiken van wegwerpplastic, CO2-reductie, het circulair zijn en het besteden aan aandacht voor duurzaamheid zijn daar o.a. in opgenomen. Het belangrijkste punt is dat er in de bereikbaarheid van Zandvoort maximaal wordt ingezet op duurzaamheid.

Geeft Zandvoort nu 4,1 miljoen aan een evenement van een commerciële organisatie?

Dit klopt niet. In de publiciteit en op de site van grote nieuwsmedia wordt fundamenteel een grote fout gemaakt. Wij faciliteren alleen. Gister heeft de wethouder een toezegging gedaan in de gemeenteraad. Deze toezegging houdt in dat er geen euro naar de FOM zal gaan. Zandvoort draagt niet bij aan de businesscase. We geven een deel van het geld aan een duurzame en volhoudbare oplossing van de verkeersproblematiek in en rond ons dorp. Het andere deel geven we uit om onze maatschappelijke organisaties, ondernemers en sportverenigingen mee te laten profiteren.

Met vriendelijke groet,

Karim Gebaly, voorzitter Fractie Groenlinks Zandvoort

De nieuwe Provinciale Statenleden kiezen de Eerste Kamerleden | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 08-03-2019 00:00

In de Eerste Kamer vormt GroenLinks een fractie van vier personen. Huidige fractievoorzitter is Tineke Strik en in de fractie o.a. voormalig NH-Statenlid Harmen Binnema.

De verwachting is dat dit aantal flink zal toenemen na de Provinciale Verkiezingen. Op nr. 1 staat op de lijst Paul Rosenmöller; Nr. 2. Farah Karimi; 3. Margreet de Boer; 4. Kees Vendrik; 5.Ruard Ganzevoort; 6.Saskia Kluit; 7.Roel van Gurp; 8.Gala Veldhoen; 9.Mirjam Krijnen; 10.Jan van de Venis; 11Alwin Hietbrink; 12. Funs Elbersen; 13. Caroline van Dullemen; 14. Selçuk Akinci; 15. Axel Boomgaars; 16. Laura Henderson; 17. Patricia Withagen; 18. Rosan Kocken; 19. János Betkó.

De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van de twaalf Provinciale Staten (564). De vorm is die van getrapte verkiezingen: de burgers kiezen Provinciale Staten en de leden van Provinciale Staten kiezen op hun beurt de leden van de Eerste Kamer. De verkiezingen van de Eerste Kamer vinden plaats op 27 mei 2019.

Alle Statenleden brengen op de verkiezingsdag hun stem uit op één van de kandidaten voor de Eerste Kamer. Niet elk Statenlid heeft een even zware stem. Door 'weging' wordt een relatie gelegd met het inwonertal van de provincie. Het inwonertal wordt daarbij gedeeld door het honderdvoud van het aantal Statenleden van de provincie. De uitkomst heet de stemwaarde.De op een partij in een provincie uitgebrachte stemmen worden vermenigvuldigd met de stemwaarde. De uitkomst van deze som heet stemcijfer. De zetelverdeling geschiedt met behulp van de kiesdeler. Deze wordt berekend door de som van de stemcijfers van alle provincies te delen door het aantal beschikbare zetels (75). Uiteraard volgt dan nog een verdeling van restzetels.

Voor iedere partij wordt gekeken welk stemcijfer zij in totaal heeft behaald (in feite dus hoeveel stemmen zij heeft gekregen en welke stemwaarde die stemmen hadden). Dat totaal wordt gedeeld door de kiesdeler. De uitkomst van die deling levert het zetelaantal per partij op.

Zandvoort en NS ruim je rommel ...

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 15-02-2019 18:19

Zandvoort en NS ruim je rommel op! Afgelopen dinsdag stelde fractievoorzitter Karim el Gebaly tijdens de rondvraag; of de gemeente/NS de rommel in het groen rondom het spoor kunnen aanpakken? Deze vraag werd door de commissie en het college niet serieus genomen. De foto’s hieronder geven een beeld van de mooie aankomst die wij onze bezoekers geven. Zoals onze fractievoorzitter Karim el Gebaly zegt; “ Dit kan toch geen visite kaartje zijn. We zijn een gemeente die zich wil inzetten tegen zwerfafval. Het is belachelijk dat deze vraag niet serieus is genomen.” Dat de vraag echt niet serieus is genomen blijkt ook uit raadsnet, de digitale omgeving van raadslieden. In deze omgeving staat de vraag namelijk niet opgenomen. Gebaly; “De gemeente moet dit serieus nemen, hoe wil zij bewoners wel corrigeren op hun gedrag maar zelf laten zij samen met de NS dit er zo bijliggen!” Om deze reden heeft GroenLinks vandaag ook schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.