Nieuws van politieke partijen over PRO Eijsden Margraten inzichtelijk

17 documenten

Artikel36 vragen: EM tijdens Open Monumentendag 2024?

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 14-04-2024 08:18

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eijsden

Margraten.

Geacht College,

Over een klein half jaar, in het tweede weekend van september, vindt landelijk weer de Open Monumentendag plaats, deze keer met het thema Routes, Netwerken en Verbindingen. Op de website van de organiserende instantie ontbreekt tot op heden onze gemeente Eijsden Margraten. Dit brengt onze fractie tot de volgende vragen:

1. Is ons College op de hoogte van het bestaan van deze dag?

2. Bent u doende voorbereidingen te treffen voor deelname aan de activiteiten op deze dag?

3. Zo ja, hoe gaat u het landelijk thema inrichten? Zo nee, waarom niet?

4. Bent u het met ons eens dat het voor onze gemeente, die met 350 objecten de meeste rijksmonumenten in de provincie Limburg telt, op Maastricht na, voor de hand ligt om de Open Monumentendag met verve te vieren en er een eigen invulling aan te geven?

5. Voorheen werd er wel door onze gemeente meegedaan. Wat kan de reden zijn dat daar al enkele jaren van wordt afgezien?

6. Gebruikelijk is dat lokaal door werkgroepen een plan wordt uitgewerkt. De aanwezigheid van zoveel heemkundeverenigingen in onze gemeente kan, op

participatieve wijze, een en ander in goede banen leiden. Bent u bereid dit traject in te gaan?

7. Bent u het met ons eens dat monumenten een wezensbelangrijke factor vormen voor de identiteit van onze gemeente, een lijn van herinnering vormen en van verbinding met de wortels en herkomst van onze in woners? Dat, nu Nederland het Verdrag van Faro heeft geratificeerd, onze gemeente aan het participatie idee in dit verdrag verdere invulling dient te geven? Dat dus de Open Monumentendag daartoe een goede aanzet kan geven?

8. Bent u zich bewust dat met de organisatie van deze dag geen hoge kosten gemoeid hoeven te zijn, omdat de werkgroep het voorwerk doet, de eigenaren van de monumenten het werk verrichten en de nationale organisatie alle producten levert (banners, vlaggen, drukwerk etc) en adviseert?

Tot zover onze vragen. Gaarne zijn wij bereid om behulpzaam te zijn bij het ot zover onze vragen. Gaarne zijn wij bereid om behulpzaam te zijn bij het vormgeven van deze dag.

Fractie PRO

Wiel Blezer

Ron Mourmans

Franklin Boon

Artikel36 vragen: voorschriften gemeentewet inz. tijdsbesteding wethouders

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 05-04-2024 08:00

Art. 36 vraag omtrent voorschriften gemeentewet inzake tijdsbesteding wethouders

Geacht college van B&W van Eijsden-Margraten,

Op 20 februari is in haastige spoed het raadsvoorstel ‘Aanpassing tijdsbesteding wethouders’ naar de gemeenteraad gebracht. Zoals tijdens de raadsvergadering door PRO ook al aangegeven zijn wij niet in de gelegenheid gesteld om tot een goed geïnformeerde beslissing te komen over het raadsvoorstel, gezien deze slechts enkele uren voor de vergadering bekend werd gemaakt.

Bij nadere inspectie komt PRO tot de bevinding dat dit raadsvoorstel in strijd is met artikel 36 van de gemeentewet. Wij vragen het college hoe zij tot dit voorstel kwamen en nu gaan herstellen.

In het raadsvoorstel staat het volgende: “dit alles tezamen maakt dat het college het noodzakelijk vindt om de totale benoemingsomvang van de wethouders te verhogen naar 4,60fte, recht doende aan de norm zoals vastgelegd in artikel 36 van de Gemeentewet, zijnde 4,62fte.” en verderop staat: “de tijdsbestedingsnorm mag dan gezamenlijk niet meer dan 4,62 zijn”.

In het raadsvoorstel wordt echter niet inzichtelijk gemaakt hoe het college in de berekening komt op een maximum van 4,62fte. Volgens ons is dit maximum namelijk 4,4fte. Vermoedelijk een verschil in afronding bij de berekening. Bij navraag door PRO bij de VNG blijkt dat de maximum tijdsbesteding van deeltijdwethouders in de gemeente Eijsden-Margraten met ons huidige inwoneraantal niet 4,4fte mag overschrijden. Zie ook: https://vng.nl/artikelen/aantal-wethouders-voltijd-en-deeltijd

De Gemeentewet stelt in artikel 36 het volgende over de tijdsbesteding van wethouders in deeltijd:

1. Het aantal wethouders bedraagt ten hoogste twintig procent van het aantal raadsleden, met dien verstande dat er niet minder dan twee wethouders zullen zijn.

2. De raad kan besluiten dat het wethouderschap in deeltijd wordt uitgeoefend.

3. Indien het tweede lid toepassing vindt bedraagt, in afwijking van het eerste lid, het aantal wethouders ten hoogste vijfentwintig procent van het aantal raadsleden, met dien verstande dat de tijdsbestedingsnorm van de wethouders gezamenlijk ten hoogste tien procent meer bedraagt dan de tijdsbestedingsnorm van de wethouders gezamenlijk zou hebben bedragen indien het tweede lid geen toepassing had gevonden.

4. De raad stelt bij de benoeming van de wethouders de tijdsbestedingsnorm van elke wethouder vast.

5. Bij de berekening van het maximale aantal wethouders, bedoeld in het eerste en het derde lid, wordt afgerond tot het dichtstbijgelegen gehele getal.

In lid 3 wordt verwezen naar de tijdsbesteding van het eerste lid. Toegepast op de gemeente Eijsden-Margraten houdt lid 1 in dat er maximaal 4 voltijds wethouders zijn (rekening houdend met lid 5 over afronding). 10% van de tijdsbestedingsnorm van 4 voltijdse wethouders betekent dat er onder de wethouders maximaal 4,4 fte mag worden verdeeld.

De fractie PRO stelt de volgende vragen hierover aan het college:

– Is er volgens het college bij nader inzien een fout gemaakt in de berekening?

– Hoe is het college tot haar berekening van 4,62fte gekomen?

– Waarom is er niet in de vorming van het raadsvoorstel de tijd genomen om dit te dubbelchecken en corrigeren?

– Hoe verklaart het college dat er een raadsvoorstel kan worden gevormd die in strijd is met de gemeentewet?

– Welke gevolgen heeft het overschrijden van de gemeentewet nu en in de toekomst?

– Hoe gaat het college deze fout herstellen?

– Wordt dit geëvalueerd en hoe gaat het college voorkomen dat in de toekomst raadsvoorstellen worden ingediend die in strijd met de wet zijn?

Graag een spoedig antwoord en spoedig herstel van de huidige situatie die in strijd met artikel 36 van de gemeentewet is.

Sjanne Quellhorst

Ron Mourmans

Franklin Boon

Wiel Blezer

Terugblik op 2023

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 04-04-2024 13:09

2023 was het eerste “volwaardige” politieke jaar voor PRO, na het tumult van de verkiezingen in 2022, de benoeming van de nieuwe Burgemeester begin 2023 en de langzame start van de nieuwe raadsperiode daarna. Politiek-inhoudelijk zal de Fractie verslag doen van het afgelopen jaar, en daar zijn best wel wat mooie dingen het vermelden waard.

Een kleine maar belangrijke verandering is dat doordat een lid van het CDA overging naar EML, met medeneming van zijn zetel, deze laatste partij nu de grootste is. En dat werd merkbaar toen tijdens de begrotingsvergaderingen in November EML zich achter een motie van PRO schaarde : met haar 7 zetels en de 4 van PRO haalden we 11 stemmen vóór, en dat is een meerderheid in de raad….          (dit tot groot chagrijn van de wethouder….) Hopelijk kunnen we ook komend jaar profiteren van de veranderde machtsverhoudingen om beter beleid neer te zetten in de gemeente.

Verder hadden we dit jaar verkiezingen op provinciaal en nationaal niveau, met grote verschuivingen in het politieke speelveld tot gevolg. Met een ruk naar rechts is het politieke klimaat in de provincie en in Den Haag weer wat guurder geworden… Maar op gemeentelijk niveau blijven we pal staan voor onze uitgangspunten en blijven we ons inzetten voor een goede leefomgeving voor onze inwoners.

Op partij niveau werd het allemaal wat rustiger en het bestuur kon zich wijden aan wat meer inhoudelijke zaken. Allereerst mochten we versterking optekenen in de persoon van Desiree Duijkers, die het totaal aantal bestuursleden op 5 bracht. Helaas heeft Desirée inmiddels om gezondheidsredenen haar bestuurslidmaatschap weer moeten opgeven. Dat is heel verdrietig voor PRO, maar natuurlijk nog veel meer voor haar zelf. We willen haar hierbij van harte bedanken voor haar inzet en bijdragen en wensen haar beterschap en herstel.

Maar dat betekent ook dat er ruimte is in het Bestuur voor nieuwe aanwas, en met de voorbereidingen op de volgende verkiezingen aanstaande : iedereen die  interesse heeft om zich aan te sluiten bij het bestuur is heel erg hartelijk welkom om een praatje te komen maken!

In Augustus kwamen we als partij bij elkaar voor een barbecue bij Wiel  Blezer aan de Rijksweg. Behalve een gezellig samenzijn was het ook een beetje een werkbijeenkomst, en in het bijgevoegde verslag staat genoteerd wat we in hoofdpunten besproken hebben. Hopelijk kunnen we daar vandaag wat meer handen en voeten aan geven, nu we beginnen met de aftrap van de verkiezingscampagne 2026.

Ons leden aantal bleef vrij constant en schommelt zo rond de 30. Dat is heel fijn, maar zoals we vandaag zullen bespreken, met het oog op de toekomst zijn we ook op zoek naar nieuwe aanwas, en met name willen we graag wat meer jongere leden voeling blijven houden met wat leeft onder dit segment van onze inwoners.

Samenvattend : na het verkiezingsjaar 2022 was 2023 een jaar van consolidatie en bestendiging. Vanuit deze basis  kijken we nu uit naar 2024 om ons te oriënteren op de volgende verkiezingen in 2026. Aan de slag!

Cor Hanssen | secretaris PRO

Artikel36 vragen Verblijfvoorzieningen bij Natura 2000 en Landbouwbeleid

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 26-01-2024 14:22

Aanvragen verblijfvoorzieningen nabij Natura2000 gebieden.

1/ In hoeverre is het gestelde in de motie “Stem voor de natuur” meegenomen in de beoordeling van de voorliggende aanvragen voor nieuwe verblijfsvoorzieningen, in o.a. Eckelrade, Moerslag, Libeek en de CittaSlow Campus Heerdeberg. Wat is de weerslag daarvan in de beoordeling van deze beoordelingen?

2/ In hoeverre is bij de beoordeling van de aanvragen rekening gehouden met het cumulatieve effect van deze aanvragen in een klein gebied, boven op eerdere besluiten voor uitbreiding/nieuwvestiging in bijvoorbeeld Mooi Bemelen, de Kleine Peul

3/ voor het plan Keerstraat 7 : Is uitkoop van het veebedrijf onder de piekbelastersregeling definitief, en zo nee, in hoeverre is de beoordeling van de voorliggende plannen van invloed op het al dan niet deelnemen aan de regeling?

4/ Voor Moerslag 32 : is rangschikking van het landgoed onder de Natuurschoonwet (1928) definitief, en zo niet, in hoeverre is die eventuele rangschikking van invloed op de gepresenteerde plannen?

In het bestuursakkoord benoemt de coalitie “Landbouw, landschap en plattelandseconomie” als een prioritair thema. Daar binnen wordt “Om de transformatie in de landbouw in goede banen te leiden, (wordt) samen met de sector – binnen de reeds vastgestelde kaders van Buitengewoon Buitengebied – op lokaal niveau een actieplan uitgewerkt.” Hiertoe werd vorig jaar ook een landbouwcoördinator aangesteld, die vervolgens een “plan van aanpak landbouwbeleid” heeft geschreven, dat er in voorziet een beleidsplan voor de raad te brengen in q4 2024, en dat inmiddels is voorgelegd aan stakeholders uit de sector voor feedback. Ook voorziet het plan er in de raad tussentijds te informeren over de geboekte vooruitgang middels bijzondere raadsbijeenkomsten.

Echter, we lezen in de Openbare notulen Collegevergadering 21-11-2023 onder het Collegevoorstel: “Plan van aanpak landbouwbeleid” dat het vaststellen van de aanpak en het opstellen van een RIB zijn aangehouden.

Vraag 1/ Waarom is het besluit over de “aanpak landbouwbeleid” aangehouden, wat is de huidige status van de “aanpak landbouwbeleid”, en wanneer wordt de raad hierover geïnformeerd.

Verder lezen we in de Openbare Besluitenlijst Collegevergadering 19-12-2023 dat het Uitvoeringsprogramma Plattelands- en Vrijetijdseconomie Eijsden- Margraten 2024 is vastgesteld en dat de raad via een presentatie in een buitengewone raadsvergadering wordt meegenomen in de voorgenomen activiteiten.

Vraag 2/ wanneer ontvangt de raad een kopie van dit uitvoeringsprogramma, en wanneer is de buitengewone raadsvergadering hierover gepland?

De reactie van het college: download hier (PDF)

primeur Eijsden-Margraten: natuur krijgt een voogd

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 10-11-2023 06:32

MARGRATEN – Met internationaal milieurecht-deskundige Jessica den Outer als groot voorbeeld nam de gemeenteraad van Eijsden-Margraten gisteravond een baanbrekend besluit. De gemeente wil aan de natuur de status van rechtspersoon toekennen. Een voogd moet er vervolgens voor zorgen dat bij alle raadsvoorstellen de belangen van de natuur worden meegewogen, van bronsgroene natuurgebieden tot Natura2000.

„Als groene gemeente kunnen wij een pioniersrol vervullen,” voerde Sjanne Quellhorst gisteren tijdens de begrotingsbehandeling aan namens oppositiepartij PRO. Ze verwees naar Jessica den Outers boek

. Daarin betoogt deze: ‘Als bedrijven en gemeentes rechten kunnen hebben, waarom de natuur dan niet? Zij heeft intrinsieke waarde en basisrechten zoals het bestaansrecht, het recht om te kunnen ontwikkelen en vrij te zijn van vervuiling’.

De Tweede Kamer gaat zich buigen over Maas in de Wet, een voorstel om deze rivier de status van rechtspersoon te geven; iets soortgelijks is aan de orde rond het Waddengebied. CDA-wethouder Gerry Jacobs wilde echter niet verder gaan dan het ‘actief volgen van de ontwikkelingen’.

De wethouder werd echter overruled door coalitiegenoot EML (de grootste partij in Eijsden-Margraten). „Het is een goede vraag: hoe denkt de natuur erover?”, betoogde Rob Hermans. „Die voogd is belangrijk voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.” EML stemde met de oppositie (PRO en ODE) mee. Gevolg: een ruime raadsmeerderheid, alleen CDA en VVD stemden tegen.

Sjanne Quellhorst was na afloop zeer tevreden. „De concrete invulling moeten we nu gaan regelen. Een natuurclub kan als voogd optreden, maar ook een andere externe deskundige.”

Fractienieuws: memorabele begrotings-vergadering

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 10-11-2023 06:00

De begrotingsvergadering van Eijsden-Margraten dit jaar duurde veel langer dan gepland, bijna 6 uur, maar de lange zit was de moeite waard! Het college kwam met richtlijnen om het budget van 1 miljoen voor de aankoop van ruilgronden voor natuur- en landschapsontwikkeling ook in te kunnen zetten voor de aankoop van gronden voor woningbouw en ontwikkeling van de openbare omgeving. Ons amendement om dat budget alleen in te zetten waarvoor het bedoeld is, namelijk natuur en landschap, werd met behulp van ODE en EML aangenomen. Dit tot groot chagrijn van de wethouder.

Dagblad De Limburger wijdde hier een artikel aan :  https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231110_93308953

Maar potentieel nog verder strekkende gevolgen heeft onze motie om de natuur rechtspersoonlijkheid te verlenen. Ook deze motie werd aangenomen met behulp van EML. Dit houdt in dat de natuur in de gemeente een soort “voogd” krijgt die bij het vaststellen van beleid namens de natuur het woord doet, hierbij de natuur letterlijk een stem verleent.

Ook deze motie werd opgemerkt door de Limburger (zie het volgende bericht). Het werd zelfs opgepikt door de landelijke pers :  https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/10/in-de-gemeente-eijsden-margraten-gaat-de-natuur-als-rechtspersoon-meepraten-a4180436

Art 36 vragen : rapport Rekenkamer “Grip op Projecten”

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 26-09-2023 15:26

Geacht college B&W,

Op verzoek van het college stel ik mijn vragen over het rapport van de Rekenkamer (Grip op Projecten) via het middel art. 36.

Zoals ook al tijdens de raadsvergadering van 11 juli 2023 aangegeven, is PRO blij met het onderzoek dat door de Rekenkamer zorgvuldig is uitgevoerd. Dit rapport van de Rekenkamer helpt ons als raad om onze controlerende taak goed uit te voeren. En wat wij als gemeenteraad moeten controleren is ook het werk van de gemeente, onder verantwoordelijkheid van de wethouders. Het rapport doet een aantal aanbevelingen, waarop het college ook heeft kunnen reageren. PRO stelt graag nog wat aanvullende vragen over die reactie van het college. Het college reageert namelijk dat het de inhoudelijke aanbevelingen over zal nemen. Het college geeft echt niet aan binnen welk tijdsbestek dit gaat gebeuren, op welke niveaus van de organisatie dit gaat gebeuren en hoe dit geborgd gaat worden. Dit zijn juist die zaken waarin de Rekenkamer een aanbeveling doet om inzicht te verschaffen, maar waar het college bij de eerste gelegenheid geen gehoor aan geeft. Dus daarom de vragen aan het college:

Communicatie en burgerparticipatie gebeuren veel op operationeel niveau, maar is nog niet ingebed op strategisch niveau. Welke concrete stappen gaat het college hierin ondernemen, behalve dat per 1 augustus een nieuwe medewerker op het gebied van participatie is gestart?

Op welke (realistische en haalbare) termijn verwacht het college een leidraad met richtlijnen projectmatig werken klaar te hebben en daadwerkelijk in werking te kunnen treden?

Wordt er per direct gekeken welke projecten afgesloten kunnen worden en wordt daar dan ook direct op geëvalueerd?

Er wordt geadviseerd om een betere informatievoorziening in te richten van het college naar de raad. Wanneer gaat het college hiermee aan de slag en is het college van plan om de raad, of een afvaardiging daarvan, mee te nemen om zo gezamenlijk tot een goed werkend systeem te komen? Zo ja, op welke concrete termijn kunnen wij een dergelijke afspraak verwachten?

En dan nog een laatste vraag als we kijken naar het tijdspad: het heeft zo’n 2 maanden geduurd voordat het college met een reactie richting de Rekenkamer is gekomen. Het duurde 1,5 maand voordat het voor het eerst in het college werd besproken. Kan het college aangeven wat de reden is van deze vertraagde reactie?

Deze vragen stellen wij omdat we vooral niet willen dat deze in een bureaucratische lade terechtkomt. Het rapport is er en we verwachten nu dus ook dat het college in actie schiet.

Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen.

Alvast bedankt. Met vriendelijke groet,

Sjanne Quellhorst

Ron Mourmans

Franklin Boon

Wiel Blezer

burger- en raadsleden van PRO Eijsden-Margraten

Art 36 vragen : ontwikkelingen resort Mooi Bemelen

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 26-09-2023 15:24

Geacht college B&W,

Op Green Resort Mooi Bemelen is eind 2021 een recreatiewoning gebouwd in strijd met het bestemmingsplan. Dit zou de eerste zijn van ongeveer 130 recreatiewoningen

Het college van B&W van Eijsden-Margraten heeft op 5 april 2022 nog eens besloten dat de recreatiewoning illegaal is gebouwd en dus weg moet. Het besluit van het college steunt daarbij onder andere op de uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg.

Team VVTH schreef destijds als antwoord op vragen hierover :

Op 26 oktober 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten (hierna: het college) Green Resorts een waarschuwingsbrief gestuurd met het dringend verzoek om het gerealiseerde Tiny house te verwijderend en verwijderd te houden. Vervolgens heeft college op 29 november 2021 een last onder dwangsom opgelegd. Green Resorts heeft bezwaar gemaakt tegen dit besluit en tevens een verzoek voor een voorlopige voorziening ingediend bij de rechtbank Limburg. Op 31 januari 2022 heeft de voorzieningenrechter uitspraak gedaan. Kort gezegd heeft zij geconcludeerd dat het Tiny house ofwel moet worden aangepast op die manier dat het binnen het bestemmingsplan past ofwel zal het Tiny house moeten worden verwijderd. Inmiddels heeft op 8 februari 2022 een hoorzitting plaatsgevonden bij de intergemeentelijke adviescommissie bezwaarschriften. Een besluit op bezwaar volgt nog.

Het ‘Tiny house’ mag, in deze uitvoering, niet vergunningsvrij worden gerealiseerd op dit perceel. Recreatiewoningen zijn immers strijdig met het bestemmingsplan. Wil Green Resorts wel dit soort recreatiewoningen op het perceel bouwen, zal men een omgevingsvergunning moeten aanvragen. Echter is het college niet voornemens om een dergelijke vergunning te verlenen. Afwijken van het bestemmingsplan is niet wenselijk. Recreatiewoningen zijn toegestaan op het voorste gedeelte van Resort Mooi Bemelen. Het achterste gedeelte van Resort Mooi Bemelen, waar op dit moment uw Tiny house staat, is bestemd voor toeristische plaatsen voor toercaravans, vouwwagens, tenten, huifkarren, trekkershutten en tenthuisjes die uitsluitend tijdens het kampeerseizoen in gebruik mogen zijn. Hier valt het desbetreffende Tiny house niet onder.

Mocht Green Resorts het Tiny house op een dusdanige manier aanpassen zodat het kan worden aangemerkt als een trekkershut (sanitair verwijderen en bouwwerk kleiner maken) dan mag het ‘Tiny house’ enkel tijdens het kampeerseizoen worden gebruikt voor maximaal twee opeenvolgende nachten.

Ter plekke is al begonnen met het bouwrijp maken van het terrein, met het uitzetten van kavels, en de aanleg van voorzieningen voor de individuele kavels :

Op Ruimtelijke plannen.nl valt te zien dat het gebied ook al kadastraal gedeeltelijk is verkaveld, waarbij sommige kavels zelfs (gedeeltelijk) buiten het bestemmingsplan vallen :

Onze vragen :

Is hier sprake van een illegale, want niet vergunde actie, of heeft Green Resorts inmiddels van de gemeente de vereiste vergunningen ontvangen, dan wel is het proces van vergunningverlening gestart.

Er is inmiddels gestart met het bouwrijp maken van het terrein. Is dit legaal?

de verkaveling is (gedeeltelijk) al terug te vinden op www.ruimtelijkeplannen.nl. Zijn de nieuwe percelen al kadastraal geregistreerd, is dat op legale manier gebeurd, en als dat zo is, is de gemeente hiervan op de hoogte?

Als bovenstaande ontwikkelingen illegaal want niet vergund zijn, wat denkt de gemeente hier aan te gaan doen?

enige tijd geleden is een project voorstel van Green Resorts in Simpelveld niet in behandeling genomen omdat de partij niet in staat bleek de gevraagde documenten voor een BIBOP toets op tijd aan te leveren. Een BIBOP toets schijnt een levensduur van 2 jaar te hebben. Heeft de gemeente in de laatste 2 jaar Green Resorts getoetst op BIBOP, en zo niet, ziet de gemeente in het licht van de recente ontwikkelingen hiertoe nu aanleiding?

tevens is langs de “weg achter Gasthuis” ter hoogte van resort Mooi Bemelen de daar aanwezige haag, als klein landschapselement ingetekend op de kaart beschermde kleine landschapselementen, verdwenen. Is dit met medeweten/vergunning van de gemeente gebeurd, en zo niet, wat denkt de gemeente hier aan te gaan doen?

Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen.

Alvast bedankt. Met vriendelijke groet,

burger- en raadsleden van PRO Eijsden-Margraten

Art 36 vragen : fietsevenementen in Eijsden-Margraten

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten Eijsden-Margraten 19-07-2023 16:22

Zodra de zon in sterkte toeneemt en zijn licht laat stralen over het Zuid-Limburgse landschap, komen in onze gemeente ook de wielrenners in groten getale het Heuvelland bestormen. Voor de inwoners van onze Cittaslow gemeente dan ook een doorn in het oog als er wederom een peloton wielrenners die Heuvellandse rust verstoort. In de raadsvergaderingen hebben raadsleden vaker gevraagd om een overzicht van het aantal wielerevenementen dat gaat plaatsvinden, maar tot op heden hebben wij deze nog niet mogen ontvangen. Verder constateren wij dat er door de wethouder fietsevenementen niet als dusdanig worden gecategoriseerd (Gravel series) en maanden later in een collegebesluit wel als wielerevenement wordt omgedoopt. Wij zijn een Cittaslow gemeente, waarin waardes als rust en respect voor de natuur de boventoon zouden moeten voeren. Volgens ons passen grote wielerpelotons niet binnen dit gedachtegoed. PRO maakt zich dan ook zorgen over de aankomende zomer, waarin weer de jaarlijkse wielerevenementen gaan plaatsvinden. In het Beleid wielertochten Zuid-Limburg – Euregio 2023 zien wij dat de volgende wielerevenementen zijn opgenomen:

– Categorie 3: 20 evenementen

– Categorie 4: een maximum van 9 vastgestelde wielertoertochten per jaar

– Klimclassic

– Wielerfestival Cauberg

– Volta Limburg Classic

– Eroica Valkenburg

– De Alternatieve

– Bart Brentjens Challenge

– ODS Classic

– Omloop Math Salden

– Tour du DumouliN

– Categorie 5: maximum aantal van 3 vastgestelde wielertoertochten per jaar

– Limburgs Mooiste

– Amstel Gold Race toerversie

– Mergelheuvelland 2 Daagse

Behalve deze evenementen zien wij meldingen van nog meer evenementen, o.a. : Jeugdwielercriterium Eijsden, fietsdriedaagse Mechelen, gravel fondo, NK fietsen, NK gravel Banholt, SWETT ride Heerlen, Bokkebaggertocht Valkenburg 2023, LTD Gravelfest.

Voor PRO Eijsden-Margraten roept deze lijst aan evenementen vragen op, die wij graag door het college beantwoord zouden zien. Onze vragen:

● Voor hoeveel wielerevenementen heeft de gemeente in 2023 een vergunning afgegeven? Kunt u een overzicht geven van de wielerevenementen waarvoor een vergunning is afgegeven?

● Kunt u inzicht geven in de huidige vergunningsregels en hoe deze worden toegepast met betrekking tot participatie?

● Naast de wielerevenementen waarvoor een vergunning is afgegeven, zien wij ook meldingen van nog meer evenementen. Kunt u een overzicht geven van de wielerevenementen die plaatsvinden op grondgebied van Eijsden-Margraten?

● Zijn er ook wielerevenementen die over grondgebied van Eijsden-Margraten komen, maar waarvoor geen meldverzoek of meldplicht is, omdat deze starten in een van de aangesloten gemeenten?

● Wordt er gecontroleerd op de vergunningen die worden afgegeven en hoe wordt gehandeld als wordt geconstateerd dat de organisatie in gebreke blijft?

● Welke maatregelen neemt de gemeente om de overlast voor haar inwoners zoveel mogelijk te beperken?

● Zal de bovenstaande lijst met wielertochten niet verder worden aangevuld? Kan het college dit toezeggen?

● Op welke manier past het vergunnen van wielerevenementen binnen CittaSlow?

● Zijn er evaluaties beschikbaar van afgelopen wielerevenementen en wat hebben we daaruit geleerd, en dan vooral met het oog op vergunning gerelateerde zaken.

Massatoerisme in Zuid-Limburg

PRO Eijsden Margraten PRO Eijsden Margraten DENK Eijsden-Margraten 19-06-2023 06:06

Summer in the city

We hebben al weer weken mooi zomerweer en dat merken we onmiddellijk, een nieuwe golf van  verkeersoverlast overspoelt het Heuvelland ; motoren, scooters, wielrenners, quads en trikes, oldtimers, auto rally’s…. alles waar een wiel of een motor onder zit, doet zich tegoed aan het Heuvelland. En ook dit jaar zijn het de inwoners weer die de lasten dragen. Lawaaioverlast, huftergedrag, uitlaatgassen en onveiligheid op de wegen. Steeds vaker, steeds luider en overal…..

Dagblad de Limburger wijdt een lang artikel aan de verkeersoverlast in het heuvelland :

Het Heuvelland zucht en kreunt onder de toeristen: hoe redden we het ‘Venetië van Limburg’?

Het Team Heuvelland dat namens de lijn50 gemeenten een oplossing moest aandragen voor deze problemen bestaat niet meer, een paar jaar en enkele honderduizenden euro’s verder was er nog steeds geen zicht op werkbare oplossingen en de deelnemende gemeenten zijn uit het samenwerkingsverband gestapt.

Het bewonersplatform lijn5overkeersleefbaar ( https://lijn50-verkeersleefbaar.webnode.nl/) heeft daarop met een beroep op het Uitdaagrecht ( https://uitdaagrecht.nl/) aan de gemeenten Vaals, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Valkenburg a/d Geul kenbaar gemaakt dat zij de gemeenten willen ondersteunen door hun ‘uit te dagen’ door een alternatief plan voor te leggen, gebaseerd op een Nota van uitgangspunten (verkeers)leefbaar Heuvelland die eerder dit jaar door 12  organisaties als Visit Zuid-Limburg, Koninklijke Horeca Nederland,Natuur en Milieufederatie Limburg, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Stichting Natuurlijk Geuldal mede werd ingediend.

Tot nu toe kwam er nauwelijks of geen reactie vanuit de gemeenten…. In het bovengenoemde artikel in de Limburger wordt Hoogleraar massatoerisme Jan van der Borg geciteerd :

“Jan van der Borg vindt het Heuvelland „echt ontzettend mooi” en weet hoe belangrijk het is om op tijd in te grijpen als massatoerisme uit de hand dreigt te lopen. „Ik denk aan dat strand van Leonardo DiCaprio in Thailand uit de film The Beach, waar het op een gegeven moment zo smerig en vies werd, dat je niet eens meer in de zee kon zwemmen. Dat was gewoon hygiënisch niet verantwoord. Daar heeft iemand gezegd: ik sluit die hele toko, niemand komt er meer in en we gaan hier een jaar schoonmaken. Of neem Nepal, daar kom je niet meer in als je niet honderden euro’s betaalt aan toeristenbelasting. Aan de hand van deze voorbeelden kun je duidelijk maken dat het dom zou zijn als je wacht tot de wal het schip keert. Je moet eerder ingrijpen en alles in goede banen leiden.”

Hij legt de link met het Heuvelland. „Niet alleen de bewoners hebben langzaam last van de drukte, of de milieufreaks of de fundamentalisten. Maar op een gegeven moment zie je als motorrijder ook dat het zo niet langer kan. Omdat het te gevaarlijk wordt. Ondernemers gaan het merken, omdat hun beste klanten thuisblijven. Dat verhaal is steeds beter uit te leggen aan de hand van iconische voorbeelden als Venetië of dat Thaise strand.”

Hij heeft een duidelijke visie op hoe ‘overtoerisme’ wel aangepakt kan worden, ook in het Heuvelland. „Het klinkt paradoxaal, maar we moeten een nieuw verdienmodel zoeken waarbij kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dat is redelijk nieuw. Verder moet je niet alleen kijken naar de economische impact, maar alle verschillende effecten van toerisme op de maatschappij meerekenen. En dan vervolgens vormen van toerisme zoeken die meer collectieve opbrengsten genereren dan collectieve kosten. Denk in het geval van het Heuvelland aan opstoppingen in het verkeer, misschien zelfs ongelukken die er gebeuren, mensen die het niet meer naar hun zin hebben. Dat zijn collectieve kosten. Daar werd in het verleden eigenlijk nooit rekening mee gehouden. Het ging alleen maar om de economie, arbeidsplaatsen. De nieuwe strategie is breder. Je houdt rekening met de hele footprint van het toerisme.”

Verder vindt hij het cruciaal dat de lokale bevolking centraal komt te staan. „Meer respect voor het DNA van een plek. En niet alleen de van toerisme afhankelijke ondernemer. We hebben veel te lang gekeken naar die internationale kolossen. Naar de Airbnb’s, de Expedia’s, de Easy Jets, de KLM’s, Schiphol. Het moet kleinschaliger. Je moet alleen nog maar dingen doen die opbrengst opleveren voor de lokale bevolking en de lokale ondernemers. Je moet er geen luchthaven doorheen zien te sleuren, geen snelweg of hogesnelheidstrein waar de lokale bevolking niks aan heeft. Je moet op tactisch niveau een aantal keuzes durven te maken. Nou, dat betekent misschien dat je wegen moet afsluiten of dat je moet gaan kiezen voor bepaalde bezoekers die weinig overlast bezorgen en geen investeringen moet doen in typen bezoek die schadelijk zijn voor het leefmilieu. Je moet selectief gaan marketen.”

Iedereen is het er dus wel over eens dat er iets moet gebeuren. en  ideeën zat over hoe je zoiets zou kunnen aanpakken. Maar ja, de gemeenten, die zijn al met hun gedachten bij het zomer reces. Dus ook deze zomer kunnen we de tsunami van toeristisch verkeersoverlast weer alleen maar lijdzaam ondergaan.. Of plannen maken om elders aan de ellende te ontsnappen..

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.