Nieuws van CDA inzichtelijk

19 documenten

Debat over het coronavirus

CDA CDA Zuid-Holland 06-03-2020 09:38

Op 5 maart debatteerde de Tweede Kamer met minister Bruins van medische zorg over de opmars van het coronavirus. Wereldwijd zijn er meer dan 90.000 mensen geïnfecteerd met het coronavirus en zijn meer dan 3.000 mensen overleden. Op het moment van het debat waren er in Nederland inmiddels 82 mensen besmet.CDA-woordvoerder Zorg Joba van den Berg begon haar inbreng met complimenten voor alle zorgverleners, ambtenaren en de minister zelf, die zeer hard werken om verspreiding van het virus in te dammen. Vervolgens stelde ze een groot aantal vragen, want er bestaat nog veel onzekerheid rondom het virus. Hieronder kunt u haar inbrengen nalezen.Inleiding: agressieve maatregelen nodigVoorzitter, laat ik beginnen met complimenten. Want we zien dat artsen, verpleegkundigen, de GGD-en, het RIVM maar ook ambtenaren op VWS en de minister zeer hard werken. En dat onze virologen internationaal toonaangevend zijn. Daar wil ik namens het CDA mijn grote dank en waardering voor uitspreken. Hoe staat het met de beschikbaarheid van zorgverleners; we horen met name dat huisartsen overbelast raken. Graag een reactie.Maar, voorzitter, dat harde werken is nodig. Het is essentieel dat we het virus weten in te dammen: containment zoals de World Health Organisation dat noemt: we moeten het virus vroeg in het proces remmen. Want het is een onbekend virus: we hebben geen vaccin, hebben geen collectieve basisimmuniteit en we weten nog relatief weinig van de wijze van overdracht en hoe het virus zich ontwikkelt. Daarom herhaalt de directeur-generaal van de WHO telkenmale dat “agressieve maatregelen” nodig zijn. Graag een reactie of onze maatregelen voldoende “agressief” zijn?Het CDA heeft dan ook nog enkele vragen. Europa: waarom diversiteit acties Op de eerste plaats over de verschillen binnen Europa. Want goed samenwerken binnen Europa is essentieel: goed dat dat met de repatriëring gebeurde maar het is ook belangrijk op andere gebieden want samen sta je sterker. Dus informatie-uitwisseling over aantallen, test- en behandelcapaciteit, beddencapaciteit, kennisuitwisseling omtrent vaccinontwikkeling maar ook gemeenschappelijke inkoop van bijvoorbeeld beschermingsmiddelen en medicijnen. Je moet niet tegen elkaar uitgespeeld worden. Kan de minister de laatste stand geven? Wat doet Nederland samen met Europa? En waarom is er geen gemeenschappelijke aanpak van mensen die van buiten de EU komen?Tegen die achtergrond heeft CDA verschillende Kamervragen gesteld. Het is namelijk niet uit te leggen als er vlak over de grens complete dorpen worden afgesloten en scholen dichtgaan terwijl er enkele kilometers verder in Nederland geen maatregelen worden genomen. We begrijpen dat risico’s verschillen maar kan de minister dit nog eens toelichten want voor mensen is dit vaak verwarrend? En kan de minister toelichten waarom er niet meer wordt gemonitord en gehandhaafd om het aantal reizigersstromen te laten afnemen, het risicogedrag te laten afnemen van de terugkerende reizigers en niet te reizen naar risicogebieden? Klopt het dat nu iedereen met ernstige klachten wordt getest en niet alleen als er een (indirect) contact is geweest met iemand uit besmet gebied. Hebben we voldoende capaciteit en kunnen we capaciteit flexibel opschalen? Zijn er voldoende testmiddelen? Communicatie moet eenduidiger en beter (incl. Caribisch gebied)Voorzitter, je aanpak kan nog zo goed zijn maar als het niet bekend is, dan bereik je het tegenoverstelde: onzekerheid en zelfs paniek. Want 50% van alle werk is communiceren, communiceren. Goed dat er nu meer communicatie maar moet dat niet gestructureerde: iedere ochtend bij het journaal even een update, nepnieuws ontzenuwen en weer even herhalen waar mensen met welke vragen terecht kunnen? Graag een reactie.En belangrijk voorzitter dat die informatie eenduidig is. Internationaal horen we dat naast handenwassen, bijvoorbeeld ook telefoons en toetsenborden regelmatig schoongemaakt moeten worden. Waarom wordt dat advies in Nederland niet verspreid? En hoe zit het met de communicatie op de BES-eilanden en de samenwerking met de Koninkrijkslanden in het Caribisch gebied?Economie: deeltijd-WW en woekerprijzen zijn economisch delictVoorzitter, de benodigde agressieve maatregelen kunnen grote economische effecten hebben. Is minister bereid om verzoek deeltijd WW te honoreren (is iets anders dan werktijdverkorting onder strenge eisen; WW-premie is 100% werkgeverspremie)? en zo nodig andere tijdelijke noodmaatregelen te nemen?Wat doet kabinet en ambassades om Nederlandse bedrijven in buitenland te helpen? En kan er een telefoonlijn geopend worden voor het MKB?En we horen dat bijvoorbeeld handgel tegen woekerprijzen op marktplaats wordt aangeboden. Is de minister bereid woekerprijzen van dit soort producten als economisch delict te bestempelen. En ouders met een ziek kind durven niet meer opa & oma te vragen op te passen maar blijven zelf thuis. Is daarover met werkgevers gesproken?En hoe staat het met het aanpassen van de draaiboeken? UK is daarover zeer open. Voorraden: hoe zorgen dat zorgverleners als eerste worden geholpenVoorzitter, ten slotte. CDA heeft al begin 2019 gewezen op de te grote afhankelijkheid van China voor bijvoorbeeld antibiotica; nu lezen we over tekorten. Graag een update over de stand van zaken.En van CDA’ers die in de gezondheid werken horen we dat er nu al tekort is aan persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes, handalcohol enz. Komt de gewone zorg zoals de operaties hiermee in gevaar? En hoe staat het met de voorraad infuusvloeistoffen. Is Nederland in staat, indien noodzakelijk, extra ziekenhuisbedden op te schalen c.q. bij escalatie een noodhospitaal in korte tijd te organiseren? En kan en gaat de minister beslag leggen op middelen? MOTIES1) ReisadviezenDe Kamer,gehoord de beraadslaging,constaterende dat veruit het grootste deel van de besmettingen komt door mensen die zeer recentelijk in brandhaarden van besmettingen geweest zijn;overwegende dat door afname van het aantal reizigersstromen en door risicogedrag van terugkerende reizigers te verminderen, de kans op verdere besmettingen kan verminderen;overwegende dat nu niet duidelijk is waarom Nederland bepaalde reismaatregelen, zoals het aanpassen van visabeleid, reisverbod naar risicogebieden en het screenen van vliegtuigreizigers, niet neemt;verzoekt de regering om nader toe te lichten waarom aanvullende reismaatregelen wel of niet worden genomen;verzoekt de regering tevens de Kamer hierover binnen een week te informeren,en gaat over tot de orde van de dag.--2) Deeltijd-wwDe Kamer,gehoord de beraadslaging,overwegende dat bedrijven die worden getroffen door een "buitengewone gebeurtenis" als het coronavirus werktijdverkorting kunnen aanvragen om geen personeel te hoeven ontslaan;overwegende dat wanneer de impact van de virusuitbraak verder toeneemt aanvullende, meer conjuncturele maatregelen nodig zijn om op langere termijn economische schokken te kunnen opvangen en bedrijven in staat te stellen zich te herpakken;overwegende dat er bedrijven zijn die vanwege het coronavirus nu al behoefte hebben aan instrumenten zoals een uitbreiding van de werktijdverkorting of deeltijd-WW;verzoekt de regering in dat kader om in samenspraak met sociale partners geschikte instrumenten, zoals deeltijd-WW of uitbreiding van de werktijdverkorting, zo snel mogelijk inzetbaar te maken, inclusief heldere voorwaarden, zodat deze ieder moment kunnen worden geactiveerd,en gaat over tot de orde van de dag.

CDA Drenthe in gesprek over ziekenhuiszorg in Drenthe

CDA CDA GroenLinks Hoogeveen 03-03-2020 14:43

CDA Drenthe in gesprek over ziekenhuiszorg in Drenthe Maandagavond 2 maart jl. organiseerde CDA Drenthe in Echten een avond voor leden over ziekenhuiszorg in Drenthe. Tweede Kamerlid voor het CDA Joba van den Berg (onder meer woordvoerder medische zorg, gehandicaptenbeleid en de GGZ) en Hans Kuipers (GroenLinks), gedeputeerde van de Provincie Drenthe (o.a. portefeuillehouder van zorg en welzijn) waren aanwezig om met het publiek in gesprek te gaan. Joba van den Berg vertelde in haar inleiding welke ontwikkelingen of knelpunten aandacht verdienen in Nederland als het gaat over de curatieve zorg. Zij deed dit aan de hand van de 3 B’s: beschikbaarheid, betaalbaarheid en bereikbaarheid. “Met name dat laatste is een belangrijk thema in Drenthe”, aldus het Tweede Kamerlid. Beschikbaarheid, betaalbaarheid en bereikbaarheid Wat betreft beschikbaarheid sprak zij over onder meer het tekort aan medicijnen, wachtlijsten in de GGZ, toename aantal stops Spoed Eisende Hulp (SEH) en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Dat de betaalbaarheid onder druk staat werd toegelicht met voorbeelden als de grote achterstand op het gebied van ICT, de niet bewezen effectiviteit van maar liefst 50% van geleverde zorg, medicalisering/consumptiegedrag en het feit dat zelfs de basis nog niet overal op orde is. De sluiting van Huisartsen Posten (HAP’s) en afdelingen SEH, als ook de aanrijtijden van ambulances, zetten de bereikbaarheid enorm onder druk. Hierover heeft mevrouw van den Berg een Initiatiefnota geschreven, waarin zij onderscheid maakt tussen acute hoogcomplexe en laagcomplexe zorg en planbare hoogcomplexe en laagcomplexe zorg. Onderzoek wijst uit dat circa 20% van de zorg op SEH-afdelingen acute hoogcomplexe zorg betreft en 80% dus niet. Samenwerking is volgens het Tweede Kamerlid het sleutelwoord. In het dynamische zorgveld, moeten de krachten worden gebundeld om oplossingen te vinden; van zorgverzekeraar, ziekenhuizen, Provincie, huisartsen en zorgcentra tot aan thuiszorg, patiënten- en belangenorganisaties als ook de lokale, regionale en landelijke politiek. Drentse Zorgtafel In Drenthe is hiervoor de ‘Drentse Zorgtafel’ ingericht. Hans Kuipers ging dieper in op de werkwijze van deze Drentse Zorgtafel: “Het betreft een unieke samenwerkingsvorm, waar binnen inmiddels al vele partijen een stoel aan tafel hebben ingenomen. Er komen allerlei onderwerpen ter tafel en dan kijken we samen welke partijen om nader onderzoek kunnen verrichten of met ideeën en/of oplossingen kunnen komen”, aldus de gedeputeerde. Al diverse andere Provincies hebben de Drentse samenwerkingsmethode overgenomen. Als verwacht kwamen er veel zorgen en ook veel vragen uit het publiek. Zowel verduidelijkingsvragen als ook zeer kritische vragen over bijvoorbeeld het ontstaan van de situatie in Drenthe, de rol van de zorgverzekeraars en de ziekenhuizen hierin en of de burger zelf überhaupt nog iets te zeggen heeft? Beide gastsprekers beantwoorden de vragen uit het publiek met alle ruimte voor discussie. Aanwezigen gaven aan de avond zinvol en verhelderend te vinden. De inleidingen van Joba van den Berg en Hans Kuipers maakten duidelijk dat provinciale en lokale bestuurders geen zeggenschap hebben over de instelling, de sluiting en de te leveren zorg van ziekenhuizen. Zelfs de minister staat min of meer aan de zijlijn. De oproep was dan ook, “bestuurders en bewoners werk samen want dan kan er invloed uitgeoefend worden op de gang van zaken rondom ziekenhuiszorg in Drenthe.”

CDA Drenthe in gesprek over ziekenhuiszorg in Drenthe

CDA CDA GroenLinks Hoogeveen 03-03-2020 14:43

CDA Drenthe in gesprek over ziekenhuiszorg in Drenthe Maandagavond 2 maart jl. organiseerde CDA Drenthe in Echten een avond voor leden over ziekenhuiszorg in Drenthe. Tweede Kamerlid voor het CDA Joba van den Berg (onder meer woordvoerder medische zorg, gehandicaptenbeleid en de GGZ) en Hans Kuipers (GroenLinks), gedeputeerde van de Provincie Drenthe (o.a. portefeuillehouder van zorg en welzijn) waren aanwezig om met het publiek in gesprek te gaan. Joba van den Berg vertelde in haar inleiding welke ontwikkelingen of knelpunten aandacht verdienen in Nederland als het gaat over de curatieve zorg. Zij deed dit aan de hand van de 3 B’s: beschikbaarheid, betaalbaarheid en bereikbaarheid. “Met name dat laatste is een belangrijk thema in Drenthe”, aldus het Tweede Kamerlid. Beschikbaarheid, betaalbaarheid en bereikbaarheid Wat betreft beschikbaarheid sprak zij over onder meer het tekort aan medicijnen, wachtlijsten in de GGZ, toename aantal stops Spoed Eisende Hulp (SEH) en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Dat de betaalbaarheid onder druk staat werd toegelicht met voorbeelden als de grote achterstand op het gebied van ICT, de niet bewezen effectiviteit van maar liefst 50% van geleverde zorg, medicalisering/consumptiegedrag en het feit dat zelfs de basis nog niet overal op orde is. De sluiting van Huisartsen Posten (HAP’s) en afdelingen SEH, als ook de aanrijtijden van ambulances, zetten de bereikbaarheid enorm onder druk. Hierover heeft mevrouw van den Berg een Initiatiefnota geschreven, waarin zij onderscheid maakt tussen acute hoogcomplexe en laagcomplexe zorg en planbare hoogcomplexe en laagcomplexe zorg. Onderzoek wijst uit dat circa 20% van de zorg op SEH-afdelingen acute hoogcomplexe zorg betreft en 80% dus niet. Samenwerking is volgens het Tweede Kamerlid het sleutelwoord. In het dynamische zorgveld, moeten de krachten worden gebundeld om oplossingen te vinden; van zorgverzekeraar, ziekenhuizen, Provincie, huisartsen en zorgcentra tot aan thuiszorg, patiënten- en belangenorganisaties als ook de lokale, regionale en landelijke politiek. Drentse Zorgtafel In Drenthe is hiervoor de ‘Drentse Zorgtafel’ ingericht. Hans Kuipers ging dieper in op de werkwijze van deze Drentse Zorgtafel: “Het betreft een unieke samenwerkingsvorm, waar binnen inmiddels al vele partijen een stoel aan tafel hebben ingenomen. Er komen allerlei onderwerpen ter tafel en dan kijken we samen welke partijen om nader onderzoek kunnen verrichten of met ideeën en/of oplossingen kunnen komen”, aldus de gedeputeerde. Al diverse andere Provincies hebben de Drentse samenwerkingsmethode overgenomen. Als verwacht kwamen er veel zorgen en ook veel vragen uit het publiek. Zowel verduidelijkingsvragen als ook zeer kritische vragen over bijvoorbeeld het ontstaan van de situatie in Drenthe, de rol van de zorgverzekeraars en de ziekenhuizen hierin en of de burger zelf überhaupt nog iets te zeggen heeft? Beide gastsprekers beantwoorden de vragen uit het publiek met alle ruimte voor discussie. Aanwezigen gaven aan de avond zinvol en verhelderend te vinden. De inleidingen van Joba van den Berg en Hans Kuipers maakten duidelijk dat provinciale en lokale bestuurders geen zeggenschap hebben over de instelling, de sluiting en de te leveren zorg van ziekenhuizen. Zelfs de minister staat min of meer aan de zijlijn. De oproep was dan ook, “bestuurders en bewoners werk samen want dan kan er invloed uitgeoefend worden op de gang van zaken rondom ziekenhuiszorg in Drenthe.”

Tweede Kamerlid Joba van den Berg op bezoek voor het SKB

CDA CDA Winterswijk 09-01-2020 20:40

Vanavond was er op uitnodiging van de CDA fractie een geslaagd werkbezoek van CDA kamerlid Joba van den Berg over het SKB. Niet alleen de lokale, provinciale en landelijke politiek was aanwezig, ook de andere direct betrokkenen zaten aan tafel zodat een goede en constructieve discussie mogelijk was over de vraag hoe we er samen voor kunnen zorgen dat we ook in de toekomst 2 volwaardige ziekenhuizen kunnen behouden in de Achterhoek.De conclusie was dat we hier samen de schouders onder moeten zetten en dat het belangrijk is dat er snel weer rust komt rond het SKB.Uiteraard zijn we nog lang niet zover, maar hopelijk levert deze avond daar een bijdrage aan. In ieder geval worden de lijntjes met Den Haag optimaal ingezet. Aanwezig op deze bespreking waren Joba van den Berg (Tweede Kamerlid CDA) Fons Catau (Raad van Toezicht Santiz) Hendrik Jan Mensink (Stichting Behoud SKB) Linda Winkelhorst (Verloskundige Winterswijk/Groenlo) Jaap Brenninkmeijer (Huisarts, Voorzitter HZOA: Huisartsenzorg Oost-Achterhoek) Joris Bengevoord(Burgemeester Winterswijk) Arjan Tolkamp (Statenlid CDA Gelderland, woordvoerder Achterhoek) Wim Wassink (Fractievoorzitter CDA Winterswijk) Jacqueline van der Vinne (Raadslid CDA Winterswijk)Robert Jansen (beleidsmedewerker gemeente Winterswijk)

Grote zorgen over Streekziekenhuis Koningin Beatrix met oproep tot regionale politieke samenwerking

CDA CDA Winterswijk 29-11-2019 17:21

Het CDA is erg geschrokken van het recente nieuwsbericht over de voorgenomen sluiting van een aantal afdelingen van het Streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk. Het ziekenhuis staat erg goed aangeschreven en is financieel gezond. Dit nieuwsbericht geeft daarom veel onrust, onbegrip en roept veel vragen op. Voor de Achterhoek is het ziekenhuis van groot belang voor een goede zorg dichtbij huis. Het CDA vindt dat zorg betaalbaar, beschikbaar en bereikbaar moet zijn. Het ziekenhuis heeft een grote regionale zorgfunctie en is een grote werkgever voor de Achterhoek. Daarom wil het CDA de Achterhoekraad en gemeenten in de Achterhoek oproepen zich samen sterk te maken voor het behoud van 2 volwaardige ziekenhuizen in de Achterhoek. Joba van den Berg (Lid Tweede Kamer CDA) gaat vragen stellen in de Tweede Kamer over de voorgenomen sluiting van de afdelingen. Een gesprek tussen zorgverleners, inwoners en regionale bestuurders is van groot belang om een goede gedragen beslissing te nemen. Het CDA heeft een motie opgesteld waarbij we andere gemeenten en partijen vragen onze motie voor het behoud van 2 volwaardige ziekenhuizen samen met ons in te dienen in de Achterhoekraad. Samen kunnen we ons sterk maken om zorg dichtbij te behouden. De betreffende motie: klik Het CDA roept iedereen op de petitie van de jonge democraten te ondertekenen via deze link

Opinie: Behoud de zorg in de regio, ook bij spoed!

CDA CDA Zuid-Holland 26-10-2019 06:46

Laten we het hebben over iemand die acuut zorg nodig heeft. Je moeder of je kind. Wat doe je? Je belt, als het buiten kantooruren is, de huisartsenpost. Of moet je bij de SEH van het ziekenhuis zijn? Je vindt een telefoonnummer en krijgt meestal snel iemand aan de lijn. Misschien adviseren ze je naar de Huisartsenpost of SEH te komen. En met een beetje geluk ben je daar snel aan de beurt. Best goed geregeld in Nederland! Maar, als we niéts doen en alles op z’n beloop laten, dan is goede zorg in de buurt voor steeds meer Nederlanders steeds minder vanzelfsprekend. We worden allemaal ouder, we hebben steeds meer zorg nodig. Maar huisartsenposten en spoedeisendehulp afdelingen worden gesloten, bijvoorbeeld wegens tekort aan personeel. We moeten de zorg daarom anders gaan organiseren. Alleen dan bescherm je de solidariteit binnen ons zorgstelsel. Iedereen betaalt tenslotte zorgpremie. Allereerst door meer samenwerking in de regio. Jazeker, door de vergrijzing neemt de vraag naar zorg toe. En ja, er is minder personeel. Des te meer reden om op een andere manier naar de huidige organisatievormen te kijken. De zorg moet veilig en kwalitatief goed zijn en blijven. Als dat niet meer lukt omdat er bijvoorbeeld niet voldoende personeel is of dat er te weinig patiënten komen, dan moeten de partners in de regio dit afstemmen en oplossen. Natuurlijk moet een patiënt met een hoog-complexe, niet veel voorkomende zorgvraag (slokdarmkanker bijvoorbeeld) behandeld worden in een topklinisch of academisch ziekenhuis dat hier veel ervaring mee heeft. Maar 80% van de ziekenhuiszorg is algemene ziekenhuiszorg en niét hoog-complex. En juist met deze zorg hebben regionale ziekenhuizen de meeste ervaring. Bovendien kennen zij huisartsen en andere zorgverleners in de regio goed. Daarmee is het ook de meest betaalbare optie. We moeten de samenwerking tussen ziekenhuizen en met andere zorgverleners in de regio verstevigen en meer gebruik maken van technologie. Een polsarmbandje meet al in een vroeg stadium een snellere ademhaling of hartslag bij je hoogbejaarde moeder. De thuiszorg kan bij zo’n signaal ingrijpen. Een rit met de ambulance is dan niet meer nodig. Daarnaast pleiten wij voor één zorgcoördinatiepunt in elke regio, waardoor er 24/7 een telefoonnummer bereikbaar is dat je kunt bellen. Waarbij je iemand aan de lijn krijgt die doorvraagt, zodat duidelijk wordt welke hulp je nodig hebt. Die kan zien wie die hulp ook echt kan geven en snel beschikbaar is. Of het nu gaat om hulp vanuit de ggz, de wijkverpleging, huisarts, ambulance, verloskunde of ziekenhuiszorg. Dit is mogelijk als huisartsenpost(en), algemene ziekenhuizen en ziekenhuizen die hoog-complexe zorg bieden nog meer samenwerken. Laten we samen met zorg- en welzijnspartners, gemeentes, zorgverzekeraars en de bewoners in de regio zorgen voor de zorg van morgen. Joba van den Berg (CDA Tweede Kamerlid, woordvoerder zorg) Bert Kleinlugtenbeld (voorzitter van de Vereniging van 28 regionale ziekenhuizen, verenigd in de SAZ)

CDA Zomerschool – echt een aanrader!

CDA CDA Gooise Meren 06-10-2019 09:03

CDA Zomerschool – echt een aanrader! In het tweede septemberweekend met meer dan 50 nieuwe leden van het CDA de Zomerschool gevolgd. Twee intense dagen in Den Haag(inclusief bezoek aan de Tweede Kamer én een speeddate met Tweede Kamerleden) waar ik veel gelachen en geleerd heb. We begonnen op vrijdag met een kennismaking en het viel gelijk op dat deze lichting goed verdeeld was; van 20 tot 82 jaar, man/vrouw, christelijk/moslim/niet gelovig en uit het hele land. Bankiers, advocaten maar ook leraren en mensen uit de zorg. En natuurlijk een boer ;). Na een introductie over de kern van het CDA (NL = Vrije Markt + Overheid + Maatschappelijke organisaties) zijn we met de groep naar de Tweede Kamer gewandeld in het warme Haagse zonnetje. Ik kan iedereen deze tour aanraden; je ziet hoe klein alles eigenlijk is en je krijgt toch het gevoel dat je op zo’n blauwe stoel ook even je mening wilt geven, alsof je zelf in de Kamer zit.. Daarna speed-dates met verschillende Tweede Kamerleden; varkensboer Maurits von Martels, ex-Unileverdame Joba van den Berg en voormalige zorgwethouder René Peters. Ze wonen allemaal buiten den Haag (Overijssel, Zeeland en Oss) en slapen daarom dinsdag tot donderdag in een klein kamertje in Den Haag, vooral omdat veel debatten doorgaan tot diep in de nacht. Nu de coalitie de helft van de zetels heeft (75 van de 150) is de kans groter dat zelfs midden in de nacht een “hoofdelijke stemming” wordt aangevraagd, dus daarom blijft iedereen ook plakken. Gelukkig was het vrijdag en zijn we daarna lekker gaan eten en drinken (de een wat langer dan de ander) Zaterdag was het vroeg op, want we hadden een debattraining. Leuk om te (leren) discussiëren, bijvoorbeeld “of een fietshelm verplicht moet worden” of “vuurwerk moet verboden worden”. Ook hebben we kennis gemaakt met verschillende netwerken binnen het CDA, zoals CDA Pride (voor LHBTI), de Eduardo Frei Stichting, CDA Diversiteit en de CDA Vrouwen. Het waren twee hele leuke dagen waar we elkaar goed hebben leren kennen, zo goed dat we nu als zomerschool 2019-groep onze eerste activiteit (naar Brussel!) aan het plannen zijn. Groeten, Robin

Jubileumseminar CDA Verpleegkundigen en Verzorgenden

CDA CDA Súdwest-Fryslân 09-09-2019 14:40

Het is 12 1/2 jaar geleden dat Sabine Uitslag de groep CDA verpleegkundigen en verzorgenden oprichtte. Dit jubileum wordt vrijdag 11 oktober van 14:00 - 17:00 uur gevierd in Gouda. Iedereen is van harte welkom, je hoeft geen lid te zijn van het CDA. Natuurlijk komt Sabine Uitslag hier en spreken en de huidige CDA-woordvoerders Zorg in de Tweede Kamer, Evert-Jan Slootweg en Joba van den Berg. Ook komen verpleegkundigen aan het woord en is er discussie tussen de politici en verpleegkundigen en verzorgenden mogelijk. Het thema is: "Verschuivende taken en rollen van verpleegkundigen en verzorgenden in relatie tot patiënt en familie; verleden, heden en toekomst". Volgens Ria de Korte, voorzitter van de CDA verpleegkundigen en verzorgenden, zou het goed zijn als meer verpleegkundigen zich bezig houden mt de politiek en contact onderhouden met de woordvoerders zorg in de Tweede Kamer van welke partij dan ook. Daarom organiseert CDA V en V twee maal per jaar een bijeenkomst. Aanmelden voor het jubileumseminar via margr.vdijk@planet.nl Datum: 11 oktober 2019, 14:00 - 17:00 uur Locatie: De Veste, Ridder van Catsweg 300, Gouda

Uit de Raad van 9 april

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 24-04-2019 06:27

Uit de Raad 9 april 2019 Ronde Tafel Er vonden 2 Ronde Tafels plaats; in de Trouwzaal de begroting van de Overheids BV voor het sociale domein { Carins} en het Frysk taalbeleid. Voor de Overheids BV zijn mensen vanuit sociale zaken en van de consortiumpartners bij elkaar gebracht in de Overheids BV Carins. Een BV die los staat van de gemeente, maar wel met het gemeentebestuur als enige aandeelhouder. Het doel is om beter te kunnen samenwerken en meer greep te krijgen op de verschillende processen binnen het sociaal domein. Deze BV heeft naast personeel ook huisvesting en andere facilitaire zaken nodig om goed te kunnen functioneren. Daarvoor heeft de BV een begroting opgesteld en de gemeenteraad heeft de gelegenheid om haar zienswijze hierop te geven.Tijdens de vragenrondes bleek dat op financieel gebied nog veel zaken niet duidelijk zijn. De stelling dat alle onkosten worden gedekt door de gemeentelijke begroting komt niet overeen met de hoeveelheid uitgaven. Ook heeft het CDA al vooraf technische vragen gesteld over o.a. de juistheid van deze begroting. Zo wordt er € 100.000 aan de jaarrekening 2018 onttrokken voor nieuwe uitgaven in 2019. Dat mag niet en daarbovenop heeft dit college gewaarschuwd dat de jaarrekening 2018 een miljoenentekort zal geven. Het CDA wil bevestiging dat de kwartaalrapportage van Carins nu ook inzage gaat geven in de uitgaven sociaal domein (o.a. Jeugdzorg) en er dus geen ‘verrassingen’ achteraf meer gaan plaatsvinden. De directeur van Carins wilde deze bevestiging juist niet geven. Hij heeft niet de opdracht gekregen over de prestaties van de Overheids BV te rapporteren. De rapportage betreft alleen de bedrijfsvoering!?! Kortom Smallingerland geeft weer meer geld uit, zonder beter resultaat! Het tweede onderdeel betrof het Frysk taalbelied. Het enthousiasme voor de Friese taal van de opstellers van deze notitie oversteeg duidelijk de noodzaak bij de aanwezige raadsleden. De warme pleidooien om toch vooral altijd te beginnen met Fries bij de balie en in brieven werden zonder woorden voor kennisgeving aangenomen.Er is wel degelijk aandacht bij de aanwezige raadsleden voor de Friese taal. Daarbij klinkt ook een realistisch beeld, we niet toe moeten naar raadsvoorstellen in het Fries etc. Het enthousiasme van de initiatiefnemers zal er zeker voor zorgen dat de gemeente alert blijft op het behoud van de Friese Taal. Overigens worden veel debatten in het Fries gevoerd! Bij de Ronde Tafel in de Raadszaal was het belangrijkste onderwerp de toekomst van het vliegveld in Drachten. Het college is voornemens om het vliegveld te verkopen en eventuele kopers konden hun plannen toelichten. Bij de verkoop stelt het college 2 voorwaarden; het moet de functie van een vliegveld behouden en de gemeente wil het eerste recht van terugkoop houden. Er zijn 2 partijen geïnteresseerd in koop: ondernemer Jellema uit Dokkum die met de invoer en assemblage van energie zuinige vliegtuigen uit Zuid Afrika het vliegveld wil behouden en daarnaast de afspraken die er zijn met de huidige gebruikers volledig zal respecteren. Op de vraag of investering in het vliegveld nu en in de toekomst (o.a. vervanging asfalt laag van de landingsbaan) garant stond, werd volmondig positief beantwoord dor Jellema.De ander partij is een consortium van ondernemers, die ook de functie van het vliegveld wil behouden in de vorm van een zelfvoorzienend “ duurzaam mobiliteitscentrum” voor vliegtuigen op stroom. Dit consortium heeft de benodigde financiële middelen voor huidige en toekomstige investering nu nog niet op orde, aldus de woordvoerder. Over 2 weken debatteert de Raad over dit onderwerp. Debat Het debat werd geopend door de nieuwe burgemeester Jan Rijpstra.Tijdens het vragenuur werden vragen gesteld over het parkeerbeleid in Drachten. Wethouder bakker lichtte toe dat omwonenden van het Kiryat Onoplein in een extra info sessie zijn bijgepraat, aangezien nieuw beleid vooral hier aanpassingen zal geven. Volgens D66 was dit “fragmentarisch“ beleid, de wethouder vond dit echter niet. Rond de zomer kan de Raad het parkeer evaluatiebeleid verwachten en kan nieuw beleid opgesteld worden.SB stelde vragen over berichtgeving in de media over het tekort in de Jeugdzorg , ongeveer 3,2 miljoen euro. SB vond deze gang van zaken (eerst media informeren en niet de Raad) een schoffering voor de Raad.Wethouder Trompetter begreep de verbazing, echter de verklaring was simpel. Een week geleden is de Jaarrapportage Sociaal Domein afgerond (met voorlopige cijfers) en dit stond op de besluitenlijst. De media heeft dit stuk opgevraagd en zodoende was het in de krant geplaatst. De wethouder gaf toe dat het wel zo netjes was geweest om de Raad actief via een brief te informeren.De term “schoffering” vond hij niet gepast. Motie vreemd aan de orde van de dag door PvdA/GL: volgens de indieners wordt het doen van onderzoek door derden die stage lopen bij de gemeente(bijvoorbeeld stagiaires/studenten etc), beperkt om via gemeentekanalen inwoners te benaderen. Dit zou komen door strenge beleid van de afdeling communicatie. Portefeuillehouder Rijpstra antwoordde dat afhankelijk van het onderzoek er wordt gekeken hoe en wie via gemeentebronnen benaderd kunnen worden voor onderzoek.Hij zegde toe dat er binnen 6 weken nieuw communicatie beleid ter bespreking in de Raad en dat dit specifieke onderwerp zal worden meegenomen. De motie werd daarop ingetrokken door de indieners. Het Besluit Vaststelling van de besluitenlijsten Overig nieuws Op 10 april heeft een grote groep van 83 Friese CDA-ers, die hebben meegedaan aan de provinciale campagne, een bezoek gebracht aan het Europees Parlement in Brussel.We hebben een zeer interessante dag gehad onder de leiding van Wiebe Strikwerda (beleidsmedewerker van Esther de Lange) en uitleg gekregen over een aantal zaken van Esther zelf. Na een korte tour door het Europees Parlement zelf, werden we aan het einde van de dag bijgepraat door Job van den Berg (Hoofd Relaties met het Europees Parlement, Permanente Vertegenwoordiging van Nederland). Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Geerten Boogaard nieuwe Thorbecke-hoogleraar

CDA CDA Leiden 13-04-2019 05:56

WI-medewerker Geerten Boogaard volgt per 1 mei Job Cohen op als bijzonder hoogleraardecentrale overheden aan de Universiteit Leiden. De benoeming geldt voor vijf jaar. Boogaard is verbonden aan het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA waar hij als wetenschappelijk projectmedewerker onderzoek doet naar lokale democratie in het sociaal domein. Daarnaast is hij werkzaam als docent Staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden en sinds 2014 als Thorbecke-fellow verbonden aan de leerstoel. Ook is hij lid van de redactie vanChristen Democratische Verkenningenen is hij bestuurslid bij de Eduardo Frei Stichting.Boogaard zat tussen 2008 en 2010 voor het CDA in de Leidse Gemeenteraad.Het CDA Leiden feliciteert Geerten van harte met deze mooie, nieuwe functie!Lees hier het volledige persberichtOver Geerten BoogaardGeerten Boogaard studeerde tot 2004 Staats- en bestuursrecht in Leiden. Daarna werkte hij twee jaar bij het Centrum Indicatiestelling zorg, alvorens hij in 2006 vertrok naar de Universiteit van Amsterdam om onderzoek te doen en les te geven. In 2013 promoveerde hij bij prof. mr. J.A. Peters op de constitutionele rol van de rechter. Daarna ging hij in Leiden aan de slag als universitair docent Staats- en bestuursrecht. Zijn onderzoek richt zich nog steeds op de rol van de rechter, maar daarnaast en steeds meer op de lokale democratie. Grote onderzoeksprojecten binnen de leerstoel waarin hij al een belangrijke rol speelde zijn de boekenG1000. Ervaringen met burgertoppen(redactie samen met Ank Michels) enDe gemeenteraad. Ontstaan en ontwikkeling van de lokale democratie(redactie samen met Hans Vollaard, Joop van den Berg en Job Cohen). Boogaard zat tussen 2008 en 2010 voor het CDA in de Leidse Gemeenteraad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.