Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put โ€™t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Een goed gesprek over mobiliteit op Zeeburgereiland | Amsterdam Oost

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Oost 24-02-2020 00:00

Toegankelijk en duurzaam openbaar vervoer en goede fiets- en voetbaden zijn van enorm belang in een groter wordende stad. Stadsdeelcommissielid Chris Evers ging op 5 februari in gesprek met GroenLinksleden en geïnteresseerden over de opgaves die de stad en IJburg/Zeeburgereiland in het bijzonder hebben op het gebied van mobiliteit.

Vergelijkbare uitdagingen spelen in andere steden, dus Lot van Hooijdonk, Wethouder Mobiliteit in Utrecht, praatte ons bij over haar ervaringen. Ze vertelde over toekomstige projecten en over maatregelen die al genomen zijn om de groei van het aantal inwoners bij te benen. Ze benadrukte hierbij dat de vraag naar mobiliteitsvormen wordt vergroot, wanneer de infrastructuur wordt verbeterd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de fietsvoorzieningen in Utrecht, maar ook bij de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Na de inspirerende woorden van Lot van Hooijdonk sloten Dagelijks Bestuurder in Oost Rick Vermin en gemeenteraadslid Zeeger Ernsting aan om door te praten over de plannen in Amsterdam. Samen met het publiek bespraken we het belang en de uitwerking van de Agenda Autoluw en hoe Groenlinks Amsterdam Oost de belangen van het stadsdeel heeft ingebracht. Ook werd ingezoomd op IJburg/Zeeburgereiland en werd gediscussieerd over snellere fietsverbindingen met het centrum, de problemen met tram 26, de aanleg van een Oost-Westmetroverbinding en een mogelijke metroverbinding van Almere via IJburg en naar de Station Zuid.

Deze avond was de eerste in een reeks van avonden in 2020 waarbij de stadsdeelcommissieleden van Groenlinks in gesprek gaan met leden over zaken die spelen in de gebieden. Houd de agenda in de gaten voor de volgende editie!

Bijna half miljard voor openbaar vervoer en wonen in de regio | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 28-11-2019 00:00

Het Rijk, de provincie, Utrecht en omliggende gemeenten zetten bijna een half miljard opzij voor openbaar vervoer en wonen in de regio. GroenLinks is hier heel blij mee. “Met de stikstofcrisis is dit hét moment om echt te kiezen voor goed openbaar vervoer in plaats van asfalt. Bovendien is het noodzakelijk om het verkeer in Utrecht niet vast laten lopen, natuur te beschermen en de broodnodige huizen te kunnen blijven bouwen.“ aldus GroenLinks raadslid Thijs Weistra

De overheden verkennen drie maatregelen voor het openbaar vervoer. De eerste is station Lunetten-Koningsweg dat Utrecht Centraal flink zou kunnen ontlasten. De tweede een snelbus of tramlijn tussen Leidsche Rijn en de Uithof. Het derde onderdeel is een betere bereikbaarheid van nieuwe woonlocaties bij de Merwedekanaalzone en Nieuwegein.

GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk zet zich hier al jaren voor in. ,,We zijn al sinds 2010 met het Rijk in gesprek, maar niet eerder hebben we zulke concrete afspraken kunnen maken als nu. Dit is voor de stad een belangrijke stap, want zonder aanzienlijke verbetering van ons openbaar vervoer-systeem kunnen we niet de duizenden woningen bouwen die hard nodig zijn. Daarnaast wordt Utrecht wordt steeds groter. We redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.”

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Wetenschappelijk Bureau GroenLinks ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 03-09-2019 10:24

Wetenschappelijk Bureau GroenLinks en Hellingproef organiseren dit najaar een reeks masterclasses over het gedachtegoed van GroenLinks. Dit beloven interessante bijeenkomsten te worden! Je kunt je nu aanmelden voor รฉรฉn of meer masterclasses.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.