Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

9 documenten

Levendige nieuwjaarsbijeenkomst in het Paradijs | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 30-01-2020 00:00

Op zondagmiddag 12 januari hebben wij met ruim vijftig leden en belangstellenden het nieuwe jaar ingeluid onder het genot van drankjes en hapjes in het Paradijs. Onze voorzitter Henk Zomer opende de bijeenkomst met een speciaal welkom aan onze Grüne collega’s uit het grensgebied en de nieuwe gezichten in de afdeling, gevolgd door een korte terugblik op het afgelopen jaar. Maar daarnaast vooral natuurlijk ook aandacht voor de activiteiten in het nieuwe jaar onder de noemer ‘GroenLinks Enschede-Haaksbergen in beweging: op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen 2022’.   

Ook Hetty Wolf, voorzitter van onze raadsfractie, en fractielid Robin Wessels kwamen aan het woord. Robin benoemde daarbij het armoedebeleid en de grote opgaven op het gebied van duurzame energieopwekking als de belangrijkste politieke uitdagingen voor Enschede in de komende tijd. Gedurende de rest van de middag maakten de aanwezigen enthousiast gebruik van de mogelijkheid om aan te schuiven bij de verschillende themagroepen in de afdeling voor gesprekken over milieu & bebouwde omgeving, kunst & cultuur, zorg & welzijn en werk & inkomen. Over de voor deze thema’s belangrijke politieke kwesties gaan de themagroepen dit nieuwe jaar een serie avondbijeenkomsten organiseren in het kader van ‘GroenLinks Enschede-Haaksbergen in beweging’. We hopen daar weer veel enthousiaste (nieuwe) leden en belangstellenden te verwelkomen! De komende tijd zullen we daarover met de nodige publiciteit iedereen blijven informeren.  

Wisseling van de wacht in de fractie | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 20-12-2019 00:00

In de raadsvergadering van 30 januari 2020 neemt Rinske Wessels afscheid als raadslid en wordt ze opgevolgd door Cheraldine Osepa. Daarnaast zal Claudia Hofemann als commissielid worden geïnstalleerd.

 

Rinske Wessels: “Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van mijn zetel. Het is bijzonder en mooi werk. Echter het raadswerk in combinatie met het draaiende houden van mijn eigen bedrijf en de komst van een tweede kindje, is voor nu te veel.” Rinske is in maart 2018 als raadslid geïnstalleerd en heeft zich ingezet voor  de thema’s klimaatadaptatie en energietransitie. Daarnaast heeft ze via het organiseren van politieke café’s en het stellen van schriftelijke vragen luchtkwaliteit en 5G op de politieke agenda gezet. Andere fractieleden zullen deze onderwerpen nu op zich nemen. (Hier vind je Rinske's ontslagbrief)

 

Cheraldine Osepa is in april 2018 als commissielid geïnstalleerd en loopt dus al een tijdje warm in de fractie. Ze heeft zich binnen het sociaal domein ingewerkt en zich actief ingezet op GroenLinks zichtbaar maken in de stad. Cheraldine Osepa: “Graag wil ik op lokaal niveau bijdragen aan een solidaire samenleving. Ik wil een stem zijn voor de groep die nu in armoede leeft en met weinig zorg en aandacht angstvallig stil blijft.”

 

Claudia Hofemann is nu bestuurslid van GroenLinks Delft en zal haar bestuurstaken overdragen. Zij zal als commissielid toetreden tot de fractie. Met Claudia wordt de fractie een expert op duurzaamheid en energietransitie rijker. Claudia Hofemann: “Duurzaamheid begint bij jezelf en de gemeenschap waaraan je deelneemt. Vanuit dit uitgangspunt lever ik graag mijn bijdrage.”

Delft zet in op zonnepanelen en aardwarmte bij energietransitie | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 13-12-2019 00:00

Voorstel van GroenLinks Delft voor een raadswerkgroep Energietransitie is aangenomen

Er komt een Delftse raadswerkgroep over de Energietransitie. In de werkgroep met afvaardiging van de tien politieke partijen worden de raadsleden technisch goed geïnformeerd over zaken rond de energietransitie naar duurzame bronnen. De stappen om naar een de Regionale Energie Strategie (RES) te komen worden hier onder andere in besproken. Een voorstel van GroenLinks Delft hiervoor is onlangs goedgekeurd in de gemeenteraad. “Hiermee kunnen we als raad op de goede momenten goed geïnformeerd het politieke debat voeren en gedegen samen keuzes maken”, vertelt fractielid Rinske Wessels.

 

Zonnepanelen en aardwarmte

Dit najaar is binnen de RES voor de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag het Energieperspectief opgesteld: alle gemeenten samen hebben geschat hoeveel energie ze kunnen opwekken en nodig hebben in 2050. De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, waar Delft onder valt, verwacht meer warmte te kunnen produceren dan dat er nodig is, vanwege restwarmte uit de industrie (o.a. uit de Rotterdamse havens). Elektriciteit en groen gas zijn juist te weinig voorhanden. De Gemeente Delft zal daarom stimuleren op het plaatsen van zonnepanelen op daken, en daar waar mogelijk boren van aardwarmtebronnen, zoals op het terrein van de TU gaat gebeuren.

 

Groen en gedrag

GroenLinks vindt dat er aandacht moet zijn voor het groen houden van de stadsranden. Raadslid Rinske Wessels: “Door dichtgroeiende steden is er minder ruimte voor recreatie, en wordt Delft in de zomer steeds warmer. Bij het opstellen van het regionale energie-aanbod moet hier ook rekening mee worden gehouden.”

Ook moeten technische oplossingen hand in hand gaan met gedragsverandering, vindt Wessels: “Vaak denkt men: ‘als we onze huizen goed isoleren en zonnepanelen plaatsen, dan kunnen we wel langer douchen en meer apparaten gebruiken.’ Maar zo besparen we uiteindelijk geen energie. Op deze beide thema’s zullen we als GroenLinks blijven inzetten.”

 

Link naar het regionale energieperspectief:

Subsidie energiebesparing Eigen Huis vooral voor huiseigenaren interessant | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 28-09-2019 00:00

Wie zijn huis wil aanpakken om energie te besparen, kan 20 procent van de investeringskosten vergoed krijgen via het subsidieprogramma Energiebesparing Eigen huis. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft dat begint september bekend gemaakt. Het programma vergoedt o.a. betere isolatie van muren, vloeren en dak, en het aanbrengen van HR++-glas.

Wie zijn huis wil aanpakken om energie te besparen, kan 20 procent van de investeringskosten vergoed krijgen via het subsidieprogramma Energiebesparing Eigen huis. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft dat begint september bekend gemaakt. Het programma vergoedt o.a. betere isolatie van muren, vloeren en dak, en het aanbrengen van HR++-glas.

“Deze subsidie kun je combineren met een lening van het Energiebesparingsfonds van de Gemeente Delft”, vertelt GroenLinks fractielid Rinske Wessels. Wel is een lange adem nodig: “Tussen het goedkeuren van de offerte en de uitvoering van het werk kan zo een half jaar zitten, en je moet ook nog een goede aannemer kunnen vinden om het werk te doen.”

Behalve huiseigenaren kunnen ook Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) gebruik maken van de subsidie. Wessels denkt dat het een uitdaging blijft om kleine VvE’s aan het verduurzamen te krijgen. “Veel VvE’s zijn slapende, en hebben de onderhoudsplannen vaak niet op orde. Ook is een lening aanvragen niet mogelijk voor kleine VvE’s, terwijl dat juist voor deze doelgroep wel interessant kan zijn.” Wessels hoopt dat het Delftse duurzaamheidsloket, dat dit najaar moet open gaan, kan bijdragen aan verduurzaming. Ook voor de VvE’s.

Mariëtte Bliekendaal

 

Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/seeh

Lening Energie besparingsfonds (Gemeente Delft) https://www.delft.nl/milieu/energie/lening-energiebesparingsfonds

Energie-besparingsadvies van de Gemeente Delft https://www.delft.nl/milieu/energie/aardgasvrije-wijken/wat-kunt-u-nu-al-doen

Mededeling : Tijdelijke wijziging binnen fractie GroenLinks Enschede | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 25-09-2019 00:00

Onze fractievoorzitter Hetty Wolf doet vanwege privéomstandigheden voor de duur van 4 maanden een stapje terug. Robin Wessels zal voor deze periode een aantal van haar taken, die gepaard gaan met het fractievoorzitterschap, op zich nemen. Wij hebben Anita Sempel (zeer ervaren in het raadswerk – raadslid periode 2014 – 2018) bereid gebonden om de portefeuille van Hetty voor deze maanden over te nemen. Zij zal 30 september a.s. geïnstalleerd worden in de raad.

De verdeling vanaf 30 september a.s. is dan als volgt:Robin Wessels: Fractievoorzitter, een aantal extra taken die daar onder vallen zijn: Veiligheid, Presidium, Rekeningen.cie. Jelle Kort neemt tijdelijk de portefeuille Leefomgeving, Onderhoud openbare ruimte, Afval over van Robin. En Anita Sempel gaat de komende 4 maanden zich inzetten voor: Financiën, Economie, Werk en Inkomen en Stadsdeelcommissie Centrum. Wij wensen haar veel succes!

Voor meer informatie kunt u terecht bij Ank Niesthoven: a.niesthoven@enschede.nl

 

GroenLinks maakt het verschil in duurzaamheid Delft | Delft

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Delft 23-05-2019 00:00

Delft moet in haar Klimaatadaptatiestrategie meer rekening houden met droogte. Dat heeft de GroenLinks-fractie aangegeven in de Gemeenteraadsvergadering van 16 mei. Ook moet er een duidelijk uitvoeringsplan komen, met daarbij de budgets per stap.

Delft moet in haar Klimaatadaptatiestrategie meer rekening houden met droogte. Dat heeft de GroenLinks-fractie aangegeven in de Gemeenteraadsvergadering van 16 mei. Ook moet er een duidelijk uitvoeringsplan komen, met daarbij de budgets per stap.

“We zijn gewend om het regenwater zo snel mogelijk af te voeren na een flinke bui”, vertelt fractielid Rinske Wessels. “Maar droogte is ook een probleem. In sommige regio’s in Nederland is het grondwaterpeil nog steeds lager dan normaal door de droogte van vorige zomer. In natte perioden moet het water juist langer vast worden gehouden, zodat in droge perioden het groen voldoende water krijgt.”

Ook heeft GroenLinks op 16 mei in de gemeenteraad gevraagd om een duidelijk plan te verzorgen, met voor elke stap een budget. Wessels: “In Hof van Delft wordt de riolering vervangen en tegelijk het regenwater afgekoppeld van het riool. Dat gaat in andere wijken ook zo gebeuren. Daarnaast gaat de gemeente met bewoners kijken hoe zowel de straat als de tuinen groener kunnen worden.”

Zonnepanelen

Verder krijgen binnenstadbewoners meer vrijheid als ze zonnepanelen willen aanleggen op hun dak. De gemeente laat zonnepanelen vergunningsvrij toe als ze voldoen aan bepaalde criteria. Dankzij STIP, GroenLinks en ChristenUnie zijn deze criteria nu verruimd. Wessels: “Eerst waren alleen zwarte panelen zonder aluminium rand toegestaan. Maar nu is de formulering aangepast: de zonnepanelen moeten goed geïntegreerd zijn in het bestaande dak. Zonnepanelen in de vorm van dakpannen mogen dus ook.”

Door Mariëtte Bliekendaal

 

De notulen van de vergadering zijn na te lezen op het Raad Informatie-systeem (Agendapunten 8.2 en 8.6)

https://ris.delft.nl/internet/vergaderingen_41207/agenda/gemeenteraad_16796

Art.35 vragen van GroenLinks betreffende Enschede fietsstad | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 15-03-2019 00:00

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: Art.35 vragen vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede d.d.25 februari 2019.

De Fietsersbond Enschede heeft op haar website een korte notitie gepubliceerd waarin ze verschillende punten noemt waar fietsvoorzieningen er in Enschede op achteruit gaan [1] In de inleiding schrijft de bond: “Sinds 2012 zet Enschede zich actief in om de fietsinfrastructuur te verbeteren. De gemeente voert actief een campagne Fietsstad 2020, hierdoor verwachten fietsers dat het goed geregeld is in Enschede. Omdat dit soms tegenvalt, klagen fietsers en leden van de Fietsersbond dat de fietsinfrastructuur achteruit gaat. Omdat dit volgens ons nooit de bedoeling kan zijn hebben we deze notitie opgesteld.

Ook GroenLinks heeft diverse punten die de Fietsersbond beschrijft, al eens in commissievergaderingen en andere bijeenkomsten aan de orde gesteld.

GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij is met de vele investeringen in (nieuwe) fietsroutes en verbeteringen sinds 2012, maar we vinden het ook erg jammer dat tegelijkertijd op andere plekken in de stad de fietsinfrastructuur verslechterd. Dit doet naar mening van GroenLinks afbreuk aan de campagne “Enschede Fietsstad 2020.”

GroenLinks zou graag zien dat het College onomwonden voor de fiets kiest, ook als dit tot gevolg heeft dat automobilisten wat langer onderweg zijn. Want fietsen is gezonder, beter voor milieu en leefomgeving, en investeren in de fiets is één van de meest effectieve methodes om verkeersproblemen aan te pakken.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de campagne “Enschede Fietsstad 2020”, de notitie van de Fietsersbond en eigen ervaringen de volgende vragen aan het College:

Heeft het College kennis genomen van de notitie van de Fietsersbond? Wat is de reactie van het College op deze notitie en de daarin benoemde voorbeelden? Aanvullend op de voorbeelden in de notitie van de Fietsersbond, zijn GroenLinks nog een aantal andere plaatsen opgevallen waar de voorzieningen voor de fietser er op achteruit zijn gegaan. In het bijzonder: a. De beperking in bemanning van, en daarmee service in, de ondergrondse fietsenstallingen; b. Het opheffen van de groene golf voor fietsers tussen Stadsveld en Twekkelerveld (de onderlinge afstelling tussen de vri’s op de kruisingen Westerval/Parkweg en Hendrik ter Kuilestraat/Parkweg); Wat is de reactie op en onderbouwing van het College bij deze veranderingen? In hoeverre is er bij de genoemde voorbeelden onder 1 en 2 ook onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn die beter/comfortabeler zijn voor de fietser? Indien er alternatieven zijn bekeken, waarom zijn die dan afgevallen? Op basis van welke criteria en overwegingen maakt het College de afweging of op een bepaalde plek (kruispunt, wegvak) in de stad prioriteit wordt gelegd bij de fietser of juist bij de automobilist? Is het College het met GroenLinks eens dat: 1. fietsen veel duurzamer en gezonder is dan automobiliteit, en ook beter is voor de leefomgeving; dat 2. fietsinfrastructuur in de regel veel goedkoper is om aan te leggen en onderhouden dan infrastructuur voor auto’s en dat 3. investeren in de fiets één van de meest effectieve methoden is om verkeersproblemen aan te pakken? Zo nee, waarom niet? Is het College het met GroenLinks eens dat het enerzijds volop investeren in fietsroutes en tegelijkertijd op andere plekken de fietsinfrastructuur te verslechteren, een dubbel signaal naar buiten geeft en de indruk kan wekken dat Enschede toch niet volop op de fiets durft in te zetten? Zo nee, waarom niet Naast verdere investeringen fysieke infrastructuur zoals de F35 en fietsstraten: Welke acties onderneemt het College verder, of is het College van plan deze raadsperiode in te zetten, om bewoners en bezoekers van onze gemeente te overtuigen de auto te laten staan en in plaats daarvan de fiets te pakken Hoeveel waarde hecht het College er aan dat Enschede in 2020 daadwerkelijk wordt verkozen tot fietsstad van Nederland?

[1] https://enschede.fietsersbond.nl/2018/11/15/sluipenderwijs-verslechterende-fietsinfrastructuur/

Robin Wessels, GroenLinks  

---------

 

Art.35 vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 15-03-2019 00:00

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: Art.35 vragen vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede d.d.25 februari 2019.

De Fietsersbond Enschede heeft op haar website een korte notitie gepubliceerd waarin ze verschillende punten noemt waar fietsvoorzieningen er in Enschede op achteruit gaan [1] In de inleiding schrijft de bond: “Sinds 2012 zet Enschede zich actief in om de fietsinfrastructuur te verbeteren. De gemeente voert actief een campagne Fietsstad 2020, hierdoor verwachten fietsers dat het goed geregeld is in Enschede. Omdat dit soms tegenvalt, klagen fietsers en leden van de Fietsersbond dat de fietsinfrastructuur achteruit gaat. Omdat dit volgens ons nooit de bedoeling kan zijn hebben we deze notitie opgesteld.

Ook GroenLinks heeft diverse punten die de Fietsersbond beschrijft, al eens in commissievergaderingen en andere bijeenkomsten aan de orde gesteld.

GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij is met de vele investeringen in (nieuwe) fietsroutes en verbeteringen sinds 2012, maar we vinden het ook erg jammer dat tegelijkertijd op andere plekken in de stad de fietsinfrastructuur verslechterd. Dit doet naar mening van GroenLinks afbreuk aan de campagne “Enschede Fietsstad 2020.”

GroenLinks zou graag zien dat het College onomwonden voor de fiets kiest, ook als dit tot gevolg heeft dat automobilisten wat langer onderweg zijn. Want fietsen is gezonder, beter voor milieu en leefomgeving, en investeren in de fiets is één van de meest effectieve methodes om verkeersproblemen aan te pakken.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de campagne “Enschede Fietsstad 2020”, de notitie van de Fietsersbond en eigen ervaringen de volgende vragen aan het College:

Heeft het College kennis genomen van de notitie van de Fietsersbond? Wat is de reactie van het College op deze notitie en de daarin benoemde voorbeelden? Aanvullend op de voorbeelden in de notitie van de Fietsersbond, zijn GroenLinks nog een aantal andere plaatsen opgevallen waar de voorzieningen voor de fietser er op achteruit zijn gegaan. In het bijzonder: a. De beperking in bemanning van, en daarmee service in, de ondergrondse fietsenstallingen; b. Het opheffen van de groene golf voor fietsers tussen Stadsveld en Twekkelerveld (de onderlinge afstelling tussen de vri’s op de kruisingen Westerval/Parkweg en Hendrik ter Kuilestraat/Parkweg); Wat is de reactie op en onderbouwing van het College bij deze veranderingen? In hoeverre is er bij de genoemde voorbeelden onder 1 en 2 ook onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn die beter/comfortabeler zijn voor de fietser? Indien er alternatieven zijn bekeken, waarom zijn die dan afgevallen? Op basis van welke criteria en overwegingen maakt het College de afweging of op een bepaalde plek (kruispunt, wegvak) in de stad prioriteit wordt gelegd bij de fietser of juist bij de automobilist? Is het College het met GroenLinks eens dat: 1. fietsen veel duurzamer en gezonder is dan automobiliteit, en ook beter is voor de leefomgeving; dat 2. fietsinfrastructuur in de regel veel goedkoper is om aan te leggen en onderhouden dan infrastructuur voor auto’s en dat 3. investeren in de fiets één van de meest effectieve methoden is om verkeersproblemen aan te pakken? Zo nee, waarom niet? Is het College het met GroenLinks eens dat het enerzijds volop investeren in fietsroutes en tegelijkertijd op andere plekken de fietsinfrastructuur te verslechteren, een dubbel signaal naar buiten geeft en de indruk kan wekken dat Enschede toch niet volop op de fiets durft in te zetten? Zo nee, waarom niet Naast verdere investeringen fysieke infrastructuur zoals de F35 en fietsstraten: Welke acties onderneemt het College verder, of is het College van plan deze raadsperiode in te zetten, om bewoners en bezoekers van onze gemeente te overtuigen de auto te laten staan en in plaats daarvan de fiets te pakken Hoeveel waarde hecht het College er aan dat Enschede in 2020 daadwerkelijk wordt verkozen tot fietsstad van Nederland?

[1] https://enschede.fietsersbond.nl/2018/11/15/sluipenderwijs-verslechterende-fietsinfrastructuur/

Robin Wessels, GroenLinks  

---------

 

Alle 424 kiezers op GroenLinks in de ...

GroenLinks GroenLinks Losser 24-03-2018 13:54

Alle 424 kiezers op GroenLinks in de gemeente Losser bedankt! Na ons laatste berichtje op FB waarin wij ons na de verkiezingsuitslag kritisch hadden uitgelaten over de kiezers van de gemeente Losser ten aanzien van met name duurzaamheid, heeft het bestuur (zonder mij als lid hiervan op de hoogte te stellen) onder druk van met name een aantal GroenLinks leden uit Oldenzaal gemeend ons te moeten dwingen het bericht te verwijderen. Dit hebben we gedaan, maar dat was schijnbaar niet genoeg. Sandor Lowik, GroenLinks raadslid uit Oldenzaal van het eerste uur en langdurig bestuurslid van NOT, nu bij gebrek aan alternatieven opnieuw penningmeester, en gesteund door onze voorzitster Jeannette Hendriks, wil nu ook bij ons webmaster worden voor de schijnbaar broodnodige censuur. Jammer dat dit zo gespeeld wordt en dat schijnbaar kritische geluiden binnen GroenLinks NOT niet gewenst zijn. We moeten schijnbaar allemaal de zelfde mening toegedaan zijn. Het feit dat er naar het schijnt door enkelen zo fanatiek gereageerd is op ons stukje betekent waarschijnlijk dat er veel waarheid in zat, anders hoef je niet zo uit te pakken als GroenLinksers onderling. Bovendien zijn daar ook andere kanalen voor dan het FB-onderbuik kanaal. Bovendien is juist door die reacties het brandje flink is opgestookt, terwijl het anders vermoedelijk zonder noemenswaardige reacties zou zijn overgewaaid. Waar sommigen denk ik wel gelijk in hadden is dat wij in dat bericht naast kritiek op niet GL stemmers, de GroenLinks stemmers niet expliciet hadden bedankt, waardoor eea wellicht wat al te negatief is overgekomen. De kritiek was dan ook niet aan hun adres, maar toch alsnog: Alle 424 GroenLinks stemmers in de gemeente Losser, heel erg bedankt voor het in ons gestelde vertrouwen. Jammer dat we helaas nu niets voor jullie kunnen betekenen en hopen dat de schade beperkt blijft. Mede gezien de recente bevestiging van het gebrek aan vertrouwen in het beheer van de privacy gegevens bij een bedrijf als FB en de idiote hoeveelheid macht die zo’n bedrijf gezien het gebrek aan wetgeving kan vergaren, overweeg ik mijn FB account op te zeggen. Voordat ik als initiatiefnemer begon bij GL had ik immers ook geen account en ik denk dan ook niet dat ik het ga missen. Het enige dat me nog zou kunnen weerhouden is als ik van lezers hoor dat zij wel graag mijn posts lezen en mij dit via chat of mail laten weten. Mede namens Ron Sperling, mijn man, het ga jullie goed! Lotus Sterk, ex initiatiefnemer GroenLinks Losser

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.