Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

6 documenten

ChristenUnie-SGP wil beter informatie voor de inwoner over de stijgende afvalkosten

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 30-10-2019 07:44

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1280983/70173/afval.jpgAanstaande donderdag, 31 oktober, zal de ChristenUnie-SGP bij de behandeling van de begroting 2020 voorstellen indienen om te komen tot een lagere afvalstoffenheffing. Onder andere door de inwoners permanent via een Afvalbarometer een middel te geven waarmee zij zelf de kosten van onze afvalverwerking kunnen beïnvloeden.

In september jongsleden sneuvelde opnieuw een Uitvoeringsplan Afval. Zowel dit college als het vorige college was niet in staat om een deugdelijk plan te presenteren wat de goedkeuring van de raad kon krijgen.

Maar ondertussen lopen de kosten voor de afvalverwerking wel op. De inwoner gaat in 2020 hierdoor een 20% hogere afvalstoffenheffing betalen. Deels doordat er extra heffingen door het rijk worden opgelegd. Maar ook deels doordat de reservepot in de achterliggende jaren niet voldoende op peil is gehouden omdat de colleges alvast lagere hoeveelheden restafval incalculeerden. Daarnaast stijgt ook weer de hoeveelheid restafval die wij met z'n allen op laten halen en dus stijgen ook de kosten.

"De inwoner is zelf de belangrijkste factor om deze kosten in de hand te houden" aldus Ton van Sligtenhorst (fractieassistent). "Maar dan moet de inwoner wel de goede informatie krijgen" vult Wim Stam (fractievoorzitter) aan.

Daarom komt de ChristenUnie-SGP in de begrotingsraad met een drietal voorstellen:

1) Wethouder Hagen heeft aangegeven eerst alle fracties te willen raadplegen voor zij met een nieuw aangepast voorstel komt. Wij zijn van mening dat die raadpleging met spoed plaats moet vinden. Dat kan ook omdat de fracties in september al uitvoerig hebben aangegeven wat ze wel willen en wat ze niet willen. Een nieuw voorstel moet er dus in de eerste maanden van 2020 kunnen liggen.

2) De ChristenUnie-SGP heeft een analyse gemaakt van de jaarrekening 2018 en de begroting 2020 van de AVU (Afval Verwerking Utrecht = samenwerkingsverband waar De Ronde Venen in deelneemt, die de inzameling en verwerking voor een groot aantal utrechtse gemeenten coördineert). "Onze inschatting is dat door een aantal maatregelen de doorbelaste kosten naar beneden kunnen en dat moet in dat uitvoeringsplan een belangrijk onderdeel worden" zegt Ton van Sligtenhorst

3) De inwoner heeft nu geen informatie over hoeveelheden en kosten. De ChristenUnie-SGP stelt voor om een zogenaamde "Afvalbarometer" in te voeren die op de website en de gemeentelijke informatiepagina moet komen te staan. Deze barometer moet dan aangeven hoeveel afval maximaal ingeleverd mag worden om de afvalstoffenheffing gelijk te houden of zelfs met bijvoorbeeld 5% te verlagen. Tegelijk moet die barometer maandelijks aangeven waar we staan, zodat de inwoner ziet of we de goede of verkeerde kant op gaan. "Dat is een financiële prikkel waarmee we de inwoner willen motiveren om beter te scheiden, minder restafval aan te leveren en daarmee in de toekomst minder heffing te betalen" stelt Wim Stam en merkt vervolgens op "En als u het niet voor het geld doet, dan maakt u onze gemeente in ieder geval duurzamer".

Eenvoudige maatregelen, waarbij we ervan uitgaan dat alle fracties ons hierin gaan steunen.

ChristenUnie-SGP wil actie van college omtrent grondtransporten

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP PvdA CDA De Ronde Venen 09-03-2019 19:41

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1272202/70173/IMAG0531 (002).jpgDe achterliggende maanden heeft de ChristenUnie-SGP meerdere keren aangedrongen op actief handhavingsbeleid met betrekking tot de grondtransporten in Wilnis. Tot nog toe zonder resultaat, en dus werd de verantwoordelijk wethouder door fractieassistent Ton van Sligtenhorst in de commissie van 7 maart stevig ondervraagd.

Allereerst is het goed te melden dat ChristenUnie-SGP-fractie geen principieel tegenstander is van dijkverzwaring of landophoging. Ook niet als de betreffende ondernemer daar een flinke boterham aan verdiend. Maar het kan niet zo zijn dat de lasten daarvan worden afgewenteld op de omgeving en de samenleving in de vorm van het stuk rijden van wegen, gevaar voor de fietsveiligheid en storten van grond en uitvloeisel van onbekende kwaliteit die voor een deel belandt in het oppervlaktewater. Met alle milieu-risico's van dien, ook voor omliggende bedrijven.

De heer van Sligtenhorst heeft in de commissie van februari een groot aantal vragen gesteld, die vervolgens maar gedeeltelijk beantwoord werden. In de informatieronde van eind februari zijn dus vervolgvragen gesteld, die door de aanwezige ambtenaren en de wethouder niet beantwoord konden worden. Kort voor de commissie van afgelopen donderdag 7 maart kregen we dan een uitgebreide schriftelijke beantwoording, maar nog steeds niet volledig. Wij hebben het gevoel dat er op alle fronten tijd gerekt wordt of, zoals de heer Schreurs (PvdA/GroenLinks) het in de commissie verwoordde "bent u nog wel in control?".

Wel geeft de uitgebreide beantwoording ons meer inzage in een aantal bijzondere feiten. Zo wordt in de vergunning gesproken over een volume van 575.000 m3, maar er is inmiddels al ruim 850.000 m3 aangemeld en het einde is nog niet in zicht. Door de ODRU is inmiddels alleen over 2018 en 2019 al ruim 750 uur besteed voor controle, maar ondanks constateringen, gaan de werkzaamheden ongehinderd door. Een globale doorrekening van het college geeft aan dat er inmiddels al zo'n kleine 20.000 vrachten geweest zijn en dat kunnen we zien aan het wegdek van de Pastoor Kannelaan. Daarbij begrijpen we dat het hier een openbare weg betreft, maar we vragen ons wel af of bij de vergunningverstrekking de impact hiervan goed is ingeschat en of daar geen betere afspraken met de ondernemer voor gemaakt hadden kunnen worden.

In de genoemde beantwoording komen we ook een merkwaardige zin tegen "Met de gemeente is afgesproken dat geen intensief toezicht gehouden zal worden op het werk, maar dat in plaats daarvan 1 à 2 maal per jaar een locatiebezoek zal plaatsvinden, gecombineerd met een uitgebreide fysieke en administratieve controle van het werk". Kortom, in hoofdzaken een papieren controle. En dat terwijl (zo blijkt ook uit de antwoorden) de verwachting was (!) dat ca 40-60% zgn "industrie-grond" zou zijn. Hoeveel dat in werkelijkheid is? Wij weten het niet. Een en ander geeft ons niet het vertrouwen dat de gemeente de controle heeft over dit project.

Onze grootste zorg zit in het feit dat op diverse punten de vergunningseisen niet worden nageleefd, maar dat het college niet optreedt. Met name de milieu-aspecten baren ons grote zorgen. We zien sterk vervuilde sloten in de directe omgeving van het terrein en vragen ons af wat daarin zit. Tot onze grote verbazing lijkt Waternet ook niet bereid te zijn tot controles. Ondanks herhaaldelijk telefonisch contact van onze fractie met de verantwoordelijk controleur, lijkt het erop, dat er niets gebeurd.

Van Sligtenhorst gaf tijdens de commissievergadering ook een groot aantal voorbeelden[1] van overtredingen waarop gehandhaafd had kunnen worden, die de wethouder niet zegde te kennen. Dat verbaast de ChristenUnie-SGP in hoge mate, want die feiten komen uit de eigen stukken van het college of de ODRU (de controlerende instantie namens de gemeente). "Wat moet er dan nog meer gebeuren, voor u echt gaat ingrijpen" verzuchtte Van Sligtenhorst vervolgens.

De wethouder heeft aangegeven de komende dagen hier dieper in te duiken en zo spoedig mogelijk met een afdoende reactie te komen. Op maandag 11 maart is er, op verzoek van het college, een overleg met de ChristenUnie-SGP en het CDA over de genoemde constateringen en de stappen die gezet kunnen worden. Hopelijk leidt dit tot handelen van de gemeente zodat wij in de raad van 21 maart geen raadsuitspraak hierover hoeven te vragen.

[1] Zoals (enkele voorbeelden):

In november 2017 zijn tekortkomingen geconstateerd (bodemvreemd materiaal in de grond/klei) waar actie op genomen zou worden, maar wat in maart 2018 nog steeds niet is gebeurd. Deelpartijen grond op locatie waarvan niet zeker is of er asbest in zit, maar daar wordt verder niet op gecontroleerd. Storten van boorzand wat verboden is Uitspoeling in oppervlaktewater waar niet op gecontroleerd wordt. Wijze van opbrengen van grond en omgang met watergangen in strijd met vergunningsvoorschriften Maximale ophoging volgens de vergunning is 1,75 meter, maar op delen is de ophoging meer.

Zorg om grondtransporten

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA De Ronde Venen 27-12-2018 09:28

Afgelopen zomer heeft de ChristenUnie-SGP vragen gesteld over de grondtransporten in Wilnis, die grote schade toebrengen aan onder andere de Pastoor Kannelaan. Afgelopen weken heeft dit een vervolg gekregen via extra vragen, samen ingediend met het CDA.

Zowel de fractie van de ChristenUnie-SGP als van het CDA zijn de afgelopen maanden aangesproken door inwoners in Wilnis over de grondtransporten over de Pastoor Kannelaan / Pieter Joostenlaan ten behoeve van landophoging langs de dijk van de Heinoomsvaart. Beide fracties hebben hun zorgen in de commissies Ruimtelijke Zaken uitgesproken en willen nu van het college verdere opheldering.

Zowel eind 2017 als afgelopen zomer waren er door het CDA en de ChristenUnie-SGP al vragen over deze kwestie gesteld onder andere over de gevolgen van de transporten op de wegen en op de kwaliteit van de grond. 

“We dachten eerst dat het om een dijkverzwaring namens Waternet ging” geeft Ton van Sligtenhorst (fractieassistent ChristenUnie-SGP) aan, temeer omdat in de beantwoording gesproken werd van  kadeverbreding, dempen van een watergang en het aanleggen van een watergang en steunberm.” Coos Brouwer (raadslid CDA) vult aan: “Maar we komen er nu achter dat het hier vermoedelijk om een commerciële activiteit gaat, wat wel ten koste gaat van onze wegen.”

Beide fracties hebben daar grote moeite, omdat het onderhouden en opknappen van de betreffende wegen de gemeente miljoenen euro’s kost.

Daarom worden nu door beide fracties gezamenlijk aanvullende vragen gesteld, die meer inzicht moeten geven over de wijze van vergunningsverlening en in hoeverre de extra schade niet op de betreffende partijen verhaald kan worden. Hoewel het college in de eerste beantwoording aangeeft dat kostenverhaal op basis van wet- en regelgeving niet mogelijk is, zijn beide fracties niet overtuigd. Zeker omdat het totaal aan vervoerde grond nu kennelijk veel meer is, dan in de oorspronkelijke vergunning is aangegeven. “Bij omgevingsvergunningen worden nog wel eens anterieure overeenkomsten gesloten om bijkomende kosten van een bouwexploitatie te verhalen. Wij vragen ons af of zoiets hier ook niet mogelijk is”, aldus Van Sligtenhorst.

Ook voor de milieukant vragen de fracties opnieuw aandacht gezien de opmerkingen van omwonenden over avondtransporten met tankwagens die ter plekke boorwater inbrengen.

Bijlage:

* beantwoording eerste vragen ChristenUnie-SGP

* Ingediende vragen aan het college december 2018.

ChristenUnie-SGP doet ultieme poging voor Centrumplan Vinkeveen

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 12-11-2018 08:25

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1234473/70173/vlag-vinkeveen.jpgAl jaren is het viaduct in de N201 bij Vinkeveen een knelpunt. Dit voorjaar is besloten dat de zogenaamde Dijkvariant als oplossing niet haalbaar zou zijn. Vervolgens heeft het college afgelopen zomer geconcludeerd dat ook met het aanpassen van het viaduct de realisatie van het Centrumplan niet mogelijk is. Daarmee komt ook de uitvoering van de breed gedragen Dorpsvisie op de tocht te staan. De ChristenUnie-SGP wil zich daar nog niet bij neerleggen en komt met een alternatief.

Directe aanleiding hiervoor was de informatiebijeenkomst begin oktober waarin de provincie aangaf dat de aanpassing van het viaduct nog wel lastig is en men nog niet precies weet hoe dat uitgevoerd moet worden. Dat was voor de ChristenUnie-SGP reden om nog eens goed naar het gebied te kijken en te bezien of er toch niet een mogelijkheid is om daarmee ook een impuls te geven aan het centrum van Vinkeveen. Daarbij zijn we uitgekomen op variant van het zogenaamde “Studiemodel 2”.

Bij de besluitvorming in maart 2017 om de Dijkvariant te onderzoeken, zijn andere varianten eigenlijk buiten beeld geraakt. In het oorspronkelijke Ambitiedocument stonden namelijk zeven studiemodellen. Studiemodel 2 plaatst een rotonde tussen de Herenweg en de Ringdijk. Volgens het Ambitiedocument zou dit geen haalbare optie zijn, maar de argumentatie is naar onze mening nogal dun. Daarom stelt de ChristenUnie-SGP voor om dit model toch nog eens nader te bekijken als Variant 3.

“Deze derde variant maakt de ontwikkeling van het Centrumplan, in gewijzigde vorm, volgens ons wel mogelijk” aldus Ton van Sligtenhorst, ruimtelijke ordening specialist voor de ChristenUnie-SGP. “Door een gefaseerde aanpak kan stapsgewijs gekeken worden welke ontwikkelmogelijkheden er nog zijn” stelt Van Sligtenhorst.

De ChristenUnie-SGP stelt een driefasen-aanpak voor die met de provincie besproken zou moeten worden. In de eerste fase wordt een rotonde aangelegd waarbij de bestaande op- en afritten aan de westkant van het viaduct twee-baans gemaakt worden. De op- en afritten aan de oostkant worden afgesloten. Tegelijkertijd wordt de onderdoorgang van het viaduct afgesloten voor autoverkeer; hier ontstaat dan dus een fiets/voetgangers verbinding. Hiermee wordt een fundament gelegd voor fase 2 en (eventueel) fase 3.

In fase 2 wordt dan een ontsluiting van de rotonde naar de Herenweg gemaakt op het punt waar de Baambrugse Zuwe aansluit. Dit is vergelijkbaar met de oplossing bij de Dijkvariant. Afhankelijk van de trace-keuze kan het gebied ten noorden van de N201 dan ook verder ontwikkeld worden. Tegelijkertijd wordt dan de op/afrit aan de noordkant ook afgesloten zodat het gebied tussen de Baambrugse Zuwe en de N201 economisch ontwikkeld kan worden. Wat ons betreft kunnen uiteraard 3A en 3B ook tegelijk ontwikkeld worden

Tot slot kan op een later tijdstip nog bekeken worden of de 3e fase gerealiseerd kan worden. Dat bevat dan een ontsluiting vanaf de rotonde richting de Kerklaan via het verbindingsstuk Julianalaan/Kerklaan. We beseffen dat dit een ingrijpender onderdeel is, omdat dit ook meer bestaande bebouwing raakt. Maar het levert ook een groot aantal voordelen op en geeft de mogelijkheid om het gebied tussen de N201 en de Julianalaan te ontwikkelen.

“Wij gaan dit dus inbrengen in de discussie over het Centrumplan tijdens de commissievergadering van dinsdag 13 november” belooft Van Sligtenhorst. “We zijn benieuwd naar de reacties van de andere fracties en van het college, maar wat ons betreft moet een poging gedaan worden richting provincie en andere belanghebbenden om deze ontsnappingsroute voor het centrum van Vinkeveen een kans te geven”.

De ChristenUnie-SGP zal ook haar statenfracties van dit idee op de hoogte brengen.

ChristenUnie-SGP wil meer urgentie voor betaalbaar wonen

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 06-11-2018 09:32

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1234013/70173/tiny-house-mini-motives.jpgTijdens de begrotingsraad van donderdag 1 november heeft de ChristenUnie-SGP een motie ingediend om voor eind maart volgend jaar met concrete ideeën te komen voor het realiseren van slimme, snel te realiseren en goedkope huisvesting zoals Tiny Houses of een Demontabel Appartementgebouw. Helaas is die motie in de raad verworpen.

Al in de zomer van 2017, bij het vaststellen van de Woonvisie heeft de ChristenUnie-SGP het idee van de Tiny Houses ingebracht, wat daarna ook door andere fracties is omarmd. Maar tot nog toe is daar in het beleid niets van terecht gekomen. Ondertussen zien we de huizenprijzen en huren stijgen en betaalbare woningen, met name voor onze jongeren, onbereikbaar worden zonder uitzicht op snelle verbetering. Ook de realisatie van de zogenaamde spoedwoningen op de stationslocatie laat nog steeds op zich wachten.

De excursie begin oktober van de raad naar Almere, maar ook het recent gerealiseerde project “Opstartwoningen” in Nijkerk waren voor de ChristenUnie-SGP aanleiding om nu met een motie te komen die aandringt op spoed. Daarbij hebben we ook concrete voorbeelden aangedragen die goed bruikbaar zijn in De Ronde Venen.

De aankondiging van onze motie heeft een dag voor de begrotingsraad een informatienota van het college gekruist voor een bredere “verkenning naar woonbehoeften”. Met als streefdatum voor afronding in de zomer van 2019.

“Dat is ons veel te laat, als we tot de zomer moeten wachten op de uitkomst van die verkenning, wordt er dit jaar niets meer gerealiseer” aldus Ton van Sligtenhorst (fractieassistent) “We zien nu een grote urgentie en behoefte aan betaalbare woningen, waarbij dat best kleinschalig kan zijn, voor jongeren of alleenstaanden”.

Dat kunnen wat de ChristenUnie-SGP betreft dus Tiny Houses zijn, maar we hebben ook gewezen op een variant die in 2014 in Panningen al is gerealiseerd (Project Irenehof). Daar is in een paar maanden tijd een demontabel appartementengebouw neergezet voor 2- en 4-persoonshuishoudens. “Bij de behandeling van het plan spoedwoningen in 2016 hebben we de toenmalige wethouder daar ook al op gewezen” vult Wim Stam (fractievoorzitter) aan, bijvoorbeeld voor de stationslocatie. Maar het toenmalige college koos voor een permanente woningbouw. Achteraf gezien wellicht jammer, want dan hadden er nu al woningen kunnen staan.

Nu de raad kennelijk de verkenning van het college wil afwachten, ligt er wellicht een kans voor de markt. De ChristenUnie-SGP zou het waarderen als er bijvoorbeeld ondernemers / grondeigenaren of andere partijen zijn, die hier een maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen en mogelijkheden zien om bijvoorbeeld dergelijke tijdelijke woonvoorzieningen te realiseren. Ze zijn welkom om zich bij ons te melden.

ChristenUnie-SGP wil onderzoek naar voetgangers en fietsbrug

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 29-05-2018 07:46

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1214029/70173/fietsbrugOp 30 en 31 mei wordt in de gemeenteraad de Kadernota besproken. Bij die behandeling zal de ChristenUnie-SGP ook een tweetal moties indienen met het oog op de bevordering van het fietsgebruik.

De eerste motie vraagt het college om op doorgaande fietspaden de voorrangsregels zo aan te passen, dat de fietser voorrang heeft. “We willen een zo duurzaam mogelijke gemeente zijn en daar hoort bevordering van het fietsgebruik bij” stelt fractievoorzitter Wim Stam.

De ChristenUnie-SGP vindt het vreemd dat op een aantal doorgaande fietsverbindingen de fietser moet stoppen voor de (afslaande) auto. Als voorbeeld noemen we de kruising Molenland-Padmosweg / Bozenhoven en de kruising Oosterlandweg/Viergang in Mijdrecht. En daarom wil de ChristenUnie-SGP dat deze situaties worden aangepast om zo de fiets ruim baan te geven. Daarnaast geeft dat ook het signaal af aan de automobilist dat hij meer rekening moet houden met de fietser. Die wordt als het ware een belangrijkere verkeersdeelnemer met een voorkeurbehandeling.

De tweede motie gaat over de Rondweg in Mijdrecht, waar nu op meerdere plekken de weg overgestoken moet worden, terwijl dit één van de drukste gemeentelijke wegen in onze gemeente is. Als daar straks op de Stationslocatie een 80-tal woningen gebouwd gaan worden, deels ook voor senioren, dan is een veilige oversteek van groot belang. “Bij een recente bespreking over de bouwprojecten heb ik daarom geopperd om te onderzoeken of je de oversteek niet kunt bundelen via een voetgangers/fietsbrug” aldus Ton van Sligtenhorst (fractie-assistent Ruimtelijke Ordening), die ook aangeeft. “er is een hoogteverschil tussen de Stationsweg dan wel het pad achter Eventstation en het lager gelegen gedeelte rondom de rotonde, dus dat zou mogelijk moeten zijn”. Waar die brug precies moet komen en hoe die het beste gesitueerd moet worden zal dat verdere onderzoek moeten uitwijzen.

Ook andere fracties lijken hier wel oren naar te hebben en dus zal de ChristenUnie-SGP een motie indienen om hier verder onderzoek naar te doen. Een bijkomend voordeel is, dat we dan mogelijk ook een veilige ontsluiting van de Nutslaan kunnen realiseren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.