Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5 documenten

VVD gaat voor levendig centrum: motie unaniem aangenomen

VVD VVD Edam-Volendam 05-03-2020 05:16

Sinds de verbouwing van het Europaplein vragen veel inwoners zich af wanneer de terrassen opgesteld worden en de evenementen plaatsvinden op het plein. Immers, dat is een grote meerwaarde voor het gebied. Gelukkig worden de terrassen deze zomer al neergezet, waardoor iedereen kan genieten van een lekker drankje of hapje in het centrum van het dorp.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/38567/vvd-gaat-voor-levendig-centrum-motie-unaniem-aangenomen

Maar ook kwalitatief mooie en gezellige evenementen in het dorpshart zijn gewenst, ook buiten het Europaplein. De VVD heeft donderdag tijdens de gemeenteraadsvergadering, met een unaniem aangenomen motie, een levendig centrum weer een stap dichterbij gebracht.

Trots op onze ondernemers

Het afgelopen jaar zijn er lokale ondernemers bezig geweest met het in kaart brengen en indienen van allerlei mooie en gezellige activiteiten voor het centrum. Dit gaat dan niet alleen over het Europaplein, maar ook over het gebied bij het Marinapark en elders in het dorp. Een aantal van deze activiteiten heeft ook al in de NIVO gestaan.

Onze fractieleden Dorèthy van Raaij en Frank Zwarthoed hebben veel goede gesprekken gevoerd met deze ondernemers. We zijn trots dat er ondernemers zijn in onze gemeente die de handschoen oppakken om van ons dorpshart een kloppend hart te maken, met veel passende levendigheid. Daar mogen we best even bij stilstaan.

Ondanks dat de gemeente in gesprek is met deze ondernemers, is er nog geen beslissing en blijven ze in het ongewis. De gemeente moet elk verzoek natuurlijk goed bekijken en ook een belangenafweging maken. Dat kost tijd, maar dergelijke initiatiefnemers hebben wel recht op een snel antwoord en een positieve grondhouding. Immers, het opstarten van de activiteiten kost ook voorbereiding en tijd en we willen allemaal dit jaar die gewenste gezelligheid in ons mooie dorp.

Positief meedenken

Om alle projecten die de levendigheid in het centrum kunnen bevorderen een duwtje te geven heeft de VVD een motie gemaakt die unaniem aangenomen is in de raad. Daarin verzoekt de gemeenteraad het college om op een positieve manier met initiatiefnemers mee te denken over wat wél kan, op zoek te gaan naar oplossingen en tijdig duidelijkheid te geven.

Deze motie sluit aan bij een eerder aangenomen voorstel van de VVD om kwalitatieve horeca toe te staan op het Europaplein. Dorèthy en Frank: “Mooie evenementen geven een kwaliteitsimpuls aan de hele gemeente. De samenleving én de politiek vinden dit belangrijk. We moeten daarom geen beren op de weg zien, maar juist kansen zien. Verzoeken niet negatief benaderen maar juist positief. Daar hebben we nu een steentje aan bijgedragen.”

Topondernemers in het zonnetje op Dag van de Ondernemer

VVD VVD Edam-Volendam 21-11-2019 02:49

Afgelopen vrijdag, op de Dag van de Ondernemer, gaf de lokale VVD twee ondernemers uit onze gemeente een verdiend bedankje. Naast het feit dat ze keihard werken om een mooi bedrijf te runnen zetten ze zich ook in voor de gemeenschap of voor de omgeving. VVD-raadsleden Emile Karregat, Dorèthy van Raaij en fractielid Frank Zwarthoed kwamen deze ondernemers vrijdag bedanken met een lekkere vlaai en een mooi kaartje.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37435/topondernemers-in-het-zonnetje-op-dag-van-de-ondernemer

Bedankje

Eén van die ondernemers is Bill Duin, een bekend gezicht in Volendam. Hij heeft de afgelopen jaren zijn bedrijf Podobrace opgebouwd tot een zeer succesvolle webwinkel voor hulpmiddelen die nodig zijn als mensen moeite hebben met bewegen. Daarnaast houdt hij zich ook onder andere bezig met marketing.

Naast het runnen van zijn bedrijven sponsort hij veel sportactiviteiten in Volendam, zoals handbalteams, RKAV, FC en zaalvoetbal. Ook gaat een deel van zijn opbrengst naar liefdadigheidsprojecten. Ondernemers zoals Bill, die zich op deze manier inzetten voor de gemeenschap, verdienen volgens de VVD een bedankje.

Trots

Emile Karregat, Dorèthy van Raaij en Frank Zwarthoed gingen vrijdag ook langs een agrarisch ondernemer in de Zeevang, de familie Oortwijn-Hellingman uit Warder. Deze familie runt een melkveebedrijf met 220 melkkoeien en 130 jonge koeien (jongvee). Naast het draaiende houden van hun bedrijf zetten ze zich ook in om de karakteristieke populatie weidevogels te behouden en te vergroten op het platteland.

Ze beschermen de nesten, hebben speciaal land gereserveerd voor kuikens die nog niet kunnen vliegen en gaan pas later maaien om de vogels niet tot last te zijn. Hiervoor zijn ze recentelijk genomineerd voor de Gouden Grutto Pulprijs van de Agrarische Natuurvereniging. Op deze manier rekening houden met de omgeving verdient een lekkere vlaai.

Karregat, Van Raaij en Zwarthoed: “We mogen trots zijn op deze en andere ondernemers die zich elke dag keihard inzetten. Dat verdient onze respect en een steuntje in de rug. We hebben heel veel ondernemers zoals Bill Duin en de familie Oortwijn-Hellingman in onze gemeente en daar mogen we best eens bij stilstaan.”

Update OV Waterland, N247 files en tunneldosering

VVD VVD CDA Edam-Volendam 19-10-2019 23:43

Afgelopen juni hebben we u bericht over de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland. Dinsdag 15 oktober was de regioraad waar deze concessie werd besproken. In de regioraad wordt Edam-Volendam vertegenwoordigd door Emile Karregat (VVD), Alfred de Jong (CDA) en Dorèthy van Raaij (VVD). Zij hebben zich hard gemaakt om de twee huidige buslijnen (316 en 314) voor ons in het Programma van Eisen (PvE) vast te leggen. Andere gemeentes hadden vele eigen wensen ingebracht. Het was dus een spannende avond, aangezien de bewegingsruimte zeer beperkt was.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36885/update-ov-waterland-n247-files-en-tunneldosering

Gelukkig hebben we door te focussen op één belangrijke aanpassing en door veel lobbywerk dit punt binnen gehaald, waar andere gemeentes vele extra wensen zagen sneuvelen. 

De eerste drie jaar van de nieuwe concessie zijn er twee buslijnen vanaf Edam-Volendam naar Amsterdam Centraal Station gegarandeerd, daarna kan de vervoerder bekijken of de reizigersvraag op deze trajecten de twee buslijnen nog steeds rechtvaardigt.

Upgrade station Amsterdam Noord

Wij gaan er vanuit dat er de komende jaren meer forenzen vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam willen. De twee buslijnen naar CS zijn nu en in de toekomst hard nodig. Een gedeelte zal via de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zijn reis verder maken. Ondanks dat het een nieuw station is, zijn er weinig faciliteiten en heeft het geen enkele uitstraling voor zo’n groot station. De VVD zal heeft een motie ondersteund die aandacht vraagt om het station een upgrade te geven zodat veel functioneler en levendiger wordt, inclusief openbaar sanitair. Samen met de nieuwe halte bij het Schouw kan de Noord-Zuidlijn dan optimaal gebruikt worden.

Niet goed werkende tunneldosering IJ-tunnel

Na de zomervakantie hebben reizigers vanuit onze regio naar Amsterdam via de IJ-tunnel gemerkt dat ze ineens stil stonden voor de tunnel. Er wordt één baan van de tweebaansweg afgesloten en dit veroorzaakt direct een file. Voorheen was er alleen een file voor de tunnel als er daadwerkelijk iets gebeurd was. Een waarschuwingsbord naast de weg verklaart het probleem; tunneldosering. Filedosering is een wettelijk verplichting om te voorkomen dat er files in het overdekte deel van de tunnel ontstaan.

Helaas blijkt bij navraag bij de gemeente Amsterdam dat het huidige systeem bij de IJ-tunnel niet goed werkt. De VVD vindt het vreemd dat een niet goed werkende tunneldosering, voor een niet bestaand probleem, files veroorzaakt. We hebben hierover vragen gesteld aan de vervoerregio en hopen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

VVD wil meer aandacht voor forenzen uit Edam-Volendam

Helaas werd deze zomer bekend dat voor de variant is gekozen met minimale verbetering bij het Knooppunt A10-N247-S116 (KANS). Een gemiste kans! Een andere lang gekoesterde wens van de VVD is een 2x2 onderdoorgang bij Broek in Waterland. Alleen deze variant is toekomstbestendig. De VVD zal deze punten, samen met omliggende gemeentes, in de regio onder de aandacht brengen. Beide projecten kunnen voor een enorme verbetering van de doorstroming zorgen en de files verminderen.

 

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:14

Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36070/meer-zekerheid-busvervoer-edam-volendam-en-waterland

Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven.

Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte.

De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen:

de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot isin geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc.

Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken.

Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft.

Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets.

Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen.

De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan.

Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben.

Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam,Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Meer zekerheid busvervoer ...

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:13

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers. Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven. Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte. De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen: de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot is in geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc. Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken. Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft. Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets. Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen. De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan. Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben. Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam, Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.