Vandaag in de Telegraaf, een uitgesproken column van Annemarie van Gaal over het tekort aan betaalbare woningen. Hoe denkt u over haar suggestie om de woningmarkt op deze manier een boost te geven? 'Net als alle grote steden in ons land, kampt Den Haag met een gebrek aan betaalbare huurwoningen. Het probleem is bekend: onderwijzers, politieagenten en leraren verdienen te veel voor een goedkope sociale huurwoning en komen met geen mogelijkheid aan een betaalbare huurwoning in het middensegment tot €1000 per maand. Boudewijn Revis, de Haagse wethouder voor wonen, werd met de neus op de feiten gedrukt toen hij op het politiebureau aangifte deed van zijn gestolen fiets. De agente die de aangifte opnam vertelde dat ze net gescheiden was en op zoek naar een betaalbare huurwoning in Den Haag. Door de krapte op de middensegment-huurmarkt lukte het haar niet en moest ze iedere dag anderhalf uur reizen. Revis wil hier iets aan doen en komt nu met een primeur voor Nederland: voortaan moet iedereen die een huurwoning in het middensegment in Den Haag wil huren, een vergunning aanvragen; en die vergunning krijg je alleen als je als alleenstaande niet meer dan €57.000 per jaar verdient of als stel niet meer dan €67.000. Verhuurders van huurwoningen in het middensegment mogen die alleen verhuren aan huurders met een dergelijke vergunning. Daarmee hoopt wethouder Revis het scheefwonen in het middensegment tegen te gaan en te voorkomen dat het toch al schaarse aanbod van middensegmentwoningen wordt weggekaapt door mensen die met hun inkomen ook best een duurdere huurwoning in de vrije sector kunnen betalen. Ik begrijp de gedachtegang van Revis wel, en iedere poging om te zorgen dat deze groepen aan een betaalbare huurwoning kunnen komen, verdient lof. Maar deze vergunning lost het probleem van de krapte op de middensegmentwoningmarkt niet op. Hij is aan het duwen tegen een betonnen muur die nauwelijks meegeeft. Met de beste bedoelingen, dat wel. Die muur hebben we trouwens zelf neergezet. Kijk, scheefwoners in een sociale huurwoning die te veel verdienen zouden moeten verhuizen, maar waarom zouden ze dat doen? Ze worden door niemand gedwongen om te vertrekken en zolang ze goedkoop kunnen huren zullen ze dat blijven doen. Hetzelfde geldt voor het middensegment. Ongetwijfeld zijn er ook hier scheefwoners die meer zouden kunnen betalen dan een huur van ongeveer €1000 en zouden kunnen verhuizen naar een duurdere huurwoning, maar waarom zouden ze? Niemand dwingt ze om te verhuizen en zolang ze goedkoper kunnen blijven huren, zullen ze dat doen. Maar even terug naar het doel van wethouder Revis. Hij wil dat onderwijzers, leraren en politieagenten betaalbaar in de stad kunnen wonen waar ze werken. Zeker met een lerarentekort is dat iets om je als wethouder druk over te maken. Tegenstanders zullen argumenteren waarom je als onderwijzer per se in de stad zou moeten wonen en wat het bezwaar is tegen een uurtje reistijd van en naar je werk. Daar zit wat in, maar als je deze stelling verder doortrekt dan zou je je ook kunnen afvragen waarom mensen met een bijstandsuitkering in de stad moeten wonen. Voor hen zou er helemaal geen bezwaar moeten zijn tegen het wonen buiten de stad. Reistijd is voor hen geen issue, omdat ze niet van en naar werk hoeven te reizen. Dus waarom zou je dan als gemeente niet met de woningcorporaties afspreken dat de sociale huurwoningen die in de stad beschikbaar komen, alleen nog verhuurd worden aan leraren, politieagenten of iedere andere beroepsgroep waar een tekort aan is? Veel leraren en politieagenten verdienen weliswaar te veel voor een sociale huurwoning, maar je zou de verhoging van de inkomensgrens best tijdelijk kunnen verhogen, tot er meer middensegmentwoningen gebouwd zijn. Waarom niet? Minister Ollongren stimuleerde onlangs gemeenten om met ideeën en regelingen te komen om de woningmarkt los te wrikken. Wat let een gemeente om iets verder te kijken dan alleen de huurwoningmarkt? Betaalbaar wonen is niet beperkt tot alleen huurwoningen. In de jaren 80 hadden we in ons land bijvoorbeeld een regeling met zogenoemde premiewoningen, waarbij de gemeente een bijdrage gaf aan mensen die anders de koopwoning niet zouden kunnen betalen. Waarom niet weer zo’n plan van stal halen of een moderne variant ervan? Juist nu, met de extreem lage rente, is een koopwoning betaalbaar voor grote groepen werkenden. Maar ’betaalbaar’ betekent nog niet ’haalbaar’, want de steeds strengere regels om een hypotheek te krijgen, gooien roet in het eten. Waarom zou je daar geen rol gaan spelen als gemeente? Je zou bijvoorbeeld borg kunnen staan voor een deel van de hypotheek van leraren, politieagenten of andere groepen. De gemeente kan de prijzen van koopwoningen voor deze groepen drukken door lagere grondprijzen aan de ontwikkelaars te vragen, of kan creatieve extraatjes verzinnen voor de bewoners, zoals geen gemeentelijke heffingen de eerste vijf jaar. Je zou als gemeente zelfs, bijvoorbeeld via de BNG (de bank voor de overheid), hypotheken kunnen verstrekken aan bewoners die je in je stad wilt verwelkomen. Met de lage (zelfs negatieve) rente kan de gemeente gemakkelijk grote sommen geld lenen tegen een vaste, lage, langlopende rente. En met het koophuis als onderpand voor de hypotheek loopt de gemeente als hypotheekgever ook nauwelijks risico. Ideeën genoeg om te zorgen dat middengroepen ook in de grote steden aan een woning kunnen komen, nu nog de wil.'
62 documenten
Klinkt dit als PvdA Purmerend ...
PvdA Purmerend 31-07-2019 14:13
Klinkt dit als PvdA Purmerend ambities? Ja, dat klopt!
Tijdelijke woningen in onze stad Wat is tijdelijk? Tijdelijkheid is op twee manieren: 1. huurder krijgt een contract van 2 jaar. Bewoners blijven op zoek naar andere woonruimte. Het is een eigen verantwoordelijkheid: woonruimte vinden. Mensen die daar hulp bij nodig hebben, die krijgen dat. Inschrijfduur bij Woonmatch of Woningnet loopt door als je in een tijdelijke woning woont; 2. woningen mogen 10 jaar op de grond staan. De woningen zijn zo gebouwd dat we ze makkelijk kunnen verplaatsen na tien jaar en zelfs op een andere manier in elkaar kunnen zetten, zodat je er bijvoorbeeld klaslokalen van kunt maken. Iedereen is zich bewust van het feit dat er meer woningen nodig zijn, zowel gemeente als provincie, Rijk, woningcorporaties en projectontwikkelaars. 200 tijdelijke woningen lijkt een druppel op de gloeiende plaat. Toch kunnen mensen met een woonprobleem op korte termijn geholpen worden. Natuurlijk zitten we als gemeente, woningcorporaties en ontwikkelaars verder niet stil. Niet voor niets is de afspraak gemaakt om in 2032 in totaal 1.100 sociale huurwoningen toe te voegen in de stad. De ambitie is om tot 2040 in totaal 10.000 woningen erbij te bouwen. Hiervoor wordt hard gewerkt en zijn de eerste stappen gezet. Kijk maar naar de plannen PostNL, Brantjesoever, stationsgebied, en de verschillende locaties van de gemeente waar gebouwd gaat worden. In deze plannen moet minimaal 30% sociale huurwoningen worden gebouwd. Voor wie zijn de tijdelijke woningen? De woningen zijn voor Purmerenders die met spoed een woning nodig hebben: mensen, die minimaal 6 maanden in Purmerend wonen of mensen die een maatschappelijke, sociale of economische binding met Purmerend hebben. Het kan gaan om mensen met een urgentieverklaring, starters, jongeren die het huis uit gaan of mensen die een woning zoeken door complexe familieomstandigheden. Niet in aanmerking voor de tijdelijke woningen komen: • Overlastgevers; • Mensen met een zware zorgvraag; • Mensen met een fysieke beperking; • Grote gezinnen; De 200 tijdelijke woningen worden over vier locaties in de stad verspreid. Aan de realisatie van de woningen aan de Kanaaldijk, Karekietpark en de Etserstraat wordt al gewerkt. De 108 tijdelijke woningen aan de Verzetslaan komen bij het terrein van KFC en McDonald’s. Op de onderstaande website lees je meer over de tijdelijke woningen. https://www.purmerend.nl/tijdelijkewoningen
Nog minder geld om te bouwen. De ...
Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 26-07-2019 14:00
Nog minder geld om te bouwen. De verhuurdersheffing hangt als een molensteen om de nek van de corporaties. De verhuurdersheffing is bedoeld voor verhuurders met een winstoogmerk, en niet voor organisaties die betaalbaar wonen als doel hebben. 👇👇 Woningcorporaties boos over extra belasting van 170 miljoen euro. De belastingdruk neemt komend jaar naar schatting opnieuw fors toe, met 170 miljoen euro. Dat heeft alles te maken met de verhuurderheffing die in 2013 is ingevoerd. Hoe het komt dat die zo hard oploopt? Simpel: hij is gekoppeld aan de huizenprijzen (WOZ-waarde) en omdat die sterk stijgen, gaat ook de taks omhoog. Woningcorporaties hebben met de Woonbond afgesproken de kosten niet door te belasten aan de huurders van sociale woningbouw. Daardoor ontstaan nu financiële problemen. Bron: AD https://www.ad.nl/wonen/woningcorporaties-boos-over-extra-belasting-van-170-miljoen-euro~aa22663c/
Het kabinet zegt er alles aan te doen om nieuwbouw en duurzaamheid te stimuleren, maar maakt dat voor woningcorporaties onmogelijk door hoge belastingen te innen. Dat zegt koepelorganisatie Aedes, die deze zomer onderzoek laat doen naar de belastingdruk.
Nog minder geld om te bouwen. De ...
Partij voor Ouderen en Veiligheid Wormerland 26-07-2019 14:00
Nog minder geld om te bouwen. De verhuurdersheffing hangt als een molensteen om de nek van de corporaties. De verhuurdersheffing is bedoeld voor verhuurders met een winstoogmerk, en niet voor organisaties die betaalbaar wonen als doel hebben. 👇👇 Woningcorporaties boos over extra belasting van 170 miljoen euro. De belastingdruk neemt komend jaar naar schatting opnieuw fors toe, met 170 miljoen euro. Dat heeft alles te maken met de verhuurderheffing die in 2013 is ingevoerd. Hoe het komt dat die zo hard oploopt? Simpel: hij is gekoppeld aan de huizenprijzen (WOZ-waarde) en omdat die sterk stijgen, gaat ook de taks omhoog. Woningcorporaties hebben met de Woonbond afgesproken de kosten niet door te belasten aan de huurders van sociale woningbouw. Daardoor ontstaan nu financiële problemen. Bron: AD https://www.ad.nl/wonen/woningcorporaties-boos-over-extra-belasting-van-170-miljoen-euro~aa22663c/
Het kabinet zegt er alles aan te doen om nieuwbouw en duurzaamheid te stimuleren, maar maakt dat voor woningcorporaties onmogelijk door hoge belastingen te innen. Dat zegt koepelorganisatie Aedes, die deze zomer onderzoek laat doen naar de belastingdruk.
Lodewijk AsscherBetaalbaar wonen is ...
PvdA Purmerend 19-07-2019 15:01
Betaalbaar wonen is een recht 👇 Overal waar ik de afgelopen tijd kwam hield het mensen bezig: het tekort aan betaalbare woningen. Stephan - 30 jaar en afgestudeerd - die nog steeds bij zijn ouders op zolder woont. Nancy, die na haar scheiding alleen dankzij financiële hulp van haar ouders ergens kon wonen met haar kinderen. Of hele huizenblokken op het Java-eiland in Amsterdam waar de belegger de huur met 30% verhoogt. Een woning is meer dan een dak boven je hoofd. Het is een plek waar je thuis bent. Een fijn huis zou een recht moeten zijn, geen luxe voor wie het kan betalen. Op veel plekken in Nederland zien we de markt haar werk doen, maar niet voor de mensen. Het zijn de beleggers en pandjesbazen die profiteren. Tijd om in te grijpen en de markt aan banden te leggen. Daarom stellen wij voor: 1. Een bouwimpuls. Verlaag de belasting voor corporaties zodat ze kunnen investeren in nieuwe betaalbare woningen. 2. Geef starters een voorsprong op pandjesbazen. Een hogere overdrachtsbelasting van niet 2, maar 10 procent voor beleggers. Voor starters moet die belasting naar 0 procent. 3. Bevries de huren van woningen die de afgelopen tijd te hard zijn gestegen. In Berlijn zijn ze daar nu mee begonnen, wat mij betreft nemen we die ideeën over. 4. Reguleer de huurmarkt en zorg ervoor dat mensen met een middeninkomen (minimaal tot 45.000) ook in aanmerking komen voor een goedkope huurwoning. Je wil zeker zijn van een fijne plek om te wonen. Dat zou een basisrecht moeten zijn voor iedere Nederlander. Een huis is een plek om te wonen, geen beleggingsobject. Dat evenwicht is nu zoek. Tijd om dat te herstellen! Vind jij dat ook? Teken dan nu de petitie 👉 https://www.pvda.nl/acties/betaalbaar-wonen-is-een-recht/
Woningnood moet opgelost worden, ...
Partij voor Ouderen en Veiligheid CDA Wormerland 11-07-2019 22:00
Woningnood moet opgelost worden, doorstroming van ouderen verbeterd en de wachtlijst inlopen. Op dit moment staan Zaankanters tussen de 9 en 12 jaar op de wachtlijst. Een ingreep die moet helpen tegen de woningnood, is dat nieuwe sociale huurwoningen zoveel mogelijk worden gegund aan Zaanse woningzoekenden. Wethouder Songül Mutluer wil de ruimte die Zaanstad heeft om eigen inwoners voorrang te geven, maximaal benut wordt voor de nieuwbouw. Zaanstad mag een kwart van de beschikbare woningen reserveren voor eigen inwoners. Mutluer gaat de corporaties vragen om nieuwbouw zoveel als kan via die route te verdelen. Daarbij wil ze de ruimte ook uitbreiden tot dertig procent. Harrie van der Laan (POV) zag wel een andere manier, namelijk uit Woningnet stappen. Dan kan Zaanstad zijn eigen regels bepalen. Terwijl de raad de woonvisie nog besprak, schreef hij vlug een voorstel om de gevolgen uit te zoeken als Zaanstad besluit Woningnet de rug toe zou keren. Dat haalde het niet, maar kreeg wel de steun van het CDA. Wit is namelijk heel nieuwsgierig naar die gevolgen. Lees het hele bericht op NHD online 👇 https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190711_24655620/zaanstsd-wil-huisjesmelker-pas-afsnijden
Woningnood moet opgelost worden, ...
Partij voor Ouderen en Veiligheid CDA Zaanstad 11-07-2019 22:00
Woningnood moet opgelost worden, doorstroming van ouderen verbeterd en de wachtlijst inlopen. Op dit moment staan Zaankanters tussen de 9 en 12 jaar op de wachtlijst. Een ingreep die moet helpen tegen de woningnood, is dat nieuwe sociale huurwoningen zoveel mogelijk worden gegund aan Zaanse woningzoekenden. Wethouder Songül Mutluer wil de ruimte die Zaanstad heeft om eigen inwoners voorrang te geven, maximaal benut wordt voor de nieuwbouw. Zaanstad mag een kwart van de beschikbare woningen reserveren voor eigen inwoners. Mutluer gaat de corporaties vragen om nieuwbouw zoveel als kan via die route te verdelen. Daarbij wil ze de ruimte ook uitbreiden tot dertig procent. Harrie van der Laan (POV) zag wel een andere manier, namelijk uit Woningnet stappen. Dan kan Zaanstad zijn eigen regels bepalen. Terwijl de raad de woonvisie nog besprak, schreef hij vlug een voorstel om de gevolgen uit te zoeken als Zaanstad besluit Woningnet de rug toe zou keren. Dat haalde het niet, maar kreeg wel de steun van het CDA. Wit is namelijk heel nieuwsgierig naar die gevolgen. Lees het hele bericht op NHD online 👇 https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190711_24655620/zaanstsd-wil-huisjesmelker-pas-afsnijden
In oudewater staan veel mensen ...
ChristenUnie SGP - Oudewater 11-07-2019 14:34
In oudewater staan veel mensen ingeschreven voor een sociale huurwoning. Er heerst echter schaarste: er zijn te weinig woningen voor het aantal woningzoekenden. Hoe verdelen we het beperkte aantal woningen zo eerlijk en slim mogelijk? Dat regelt de huisvestingsverordening. In de nieuwe verordening blijft bij acceptatie van een woning 75% van de inschrijftijd behouden. Als je een huis krijgt, kun je makkelijker doorstromen naar een nieuw huis. Maar dit benadeelt starters. Om starters toch een kans te geven heeft de ChristenUnie-SGP een motie ingediend om hen een kans te geven door woningen te loten. Lees hieronder de bijdrage van Vincent Bos aan het debat. https://oudewater.christenunie.nl/k/n6127/news/view/1277056/1239165/geef-starters-een-kans.html
In oudewater staan veel mensen ingeschreven voor een sociale huurwoning. Er heerst echter schaarste: er zijn te weinig woningen voor het aantal woningzoekenden. Hoe verdelen we het beperkte aantal woningen zo eerlijk en slim mogelijk? Dat regelt de huisvestingsverordening. In de nieuwe verordening b...
De gymzaal van basisschool Bergop ...
Democraten Voerendaal Voerendaal 05-07-2019 18:03
De gymzaal van basisschool Bergop wordt gesloopt! Sinds de ingebruikname van het MFC “De Auw Sjoeël”, is hij niet meer gebruikt. Gezien het noodzakelijke groot onderhoud aan de zaal en de kosten die dit met zich meebrengt in relatie tot de leegstand, heeft de gemeente besloten om de zaal te slopen. Men moet "de tering naar de nering zetten", aangezien men anders de komende 3 jaar 2 ton zou moeten investeren voor onderhoud, oplopend naar 5 ton voor de komende 15 jaar. De kleedlokalen blijven behouden en de speeltoestellen ook, die komen op een nieuwe plek terug. De werkzaamheden starten op 8 juli a.s. en dat is weliswaar al heel snel, maar de gemeenteraad heeft onlangs op 4 juli jl. pas het besluit genomen en ze worden, afhankelijk van het weer, 16 augustus a.s. afgerond. Om de overlast voor de school te beperken heeft men voor deze vakantieperiode gekozen. Uiteraard is de sloop jammer, maar de vrijkomende locatie is uitstekend geschikt voor kleinschalige woningbouw en dat is in het kader van de leefbaarheid van Ubachsberg, ook niet onbelangrijk en met "De Auw Sjoeël" heeft deze kern ook een mooi Multi Functioneel Centrum gekregen, waarbij het voor alle gebruikers even wennen is, maar de inwoners van GenBerg kennende, zal dit zeker goed komen!
Kennemer WonenBeschikbaar in de ...
Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 01-07-2019 14:40
Beschikbaar in de vrije sector* per 5 augustus 2019 (onder voorbehoud) Houtjeslaan 16 in Schoorl Reageren is mogelijk tot 15 juli 12.00 uur. Type woning: eengezinswoning Indeling van de woning: De oppervlakte van de woonkamer is 29 m2 De oppervlakte van slaapkamer 1 is 15 m2 De oppervlakte van slaapkamer 2 is 9 m2 De oppervlakte van slaapkamer 3 is 9 m2 De oppervlakte van de badkamer is 5 m2 De oppervlakte van de berging is 7 m2 De zolder heeft een oppervlakte van 21 m2 Totale huurprijs: € 794,88 (huurprijs en verhuurdatum zijn onder voorbehoud) Voor meer informatie en om te reageren op deze woning, kunt u terecht op onze website:https://www.kennemerwonen.nl/ik-zoek/direct-te-huur/aanbod-vrije-sectorwoning/houtjeslaan-16-in-schoorl/ Om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning* geldt een aantal voorwaarden. * Vrije sector huurwoningen zijn huurwoningen met een huurprijs hoger dan € 720,42 (kale huur excl. servicekosten) per maand. Woningcorporaties zijn vrij in de toewijzing van deze woningen. Een huisvestingsvergunning is niet nodig. Een vrije sector woning is vaak direct beschikbaar, maar u heeft bij het huren van deze woningen geen recht op huurtoeslag.