Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

26 documenten

De Partij voor de Dieren heeft zich ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Apeldoorn 23-08-2019 08:16

De Partij voor de Dieren heeft zich ingezet voor elektrische deelauto's in Apeldoorn. Want elektrisch vervoer en auto's delen is een stuk duurzamer dan een eigen auto op fossiele brandstoffen en past in ons #planB. De wethouder moet er nu mee aan de slag, maar vindt dat nog wat lastig. Hij twijfelt ook of er belangstelling voor is. Heb jij tips voor hem en/of interesse in een elektrische deelauto bij jou in de buurt? Laat het ons weten. In Apeldoorn is ook DeA Duurzame Energiecoöperatie Apeldoorn bezig met elektrische deelauto's en de provincie Gelderland heeft subsidies hiervoor (waarschijnlijk door een tip van Partij voor de Dieren Gelderland in een brainstormsessie vorig jaar).

Hoorn moet meer stad worden! Hoorn ...

VVD VVD Hoorn 30-07-2019 13:01

Hoorn moet meer stad worden! Hoorn staat voor een keuze uit twee richtingen: doorgaan op de huidige weg ('afronden' van de huidige stad) met een afnemend draagvlak voor (maatschappelijke) voorzieningen. De VVD kiest voor een ontwikkelende gemeente die groeit en bloeit, waarvan het voorzieningenniveau op peil blijft en waarvan de bevolking in balans is doordat vergrijzing wordt tegengegaan. Meer stad houdt in bouwen voor onze jongeren en voor de doorstroming. Het is van belang dat we jongeren vanuit de gehele regio weten te binden. Zij vertrekken na de studie dan niet naar de overvolle en dure randstad. Er zal daarom zo snel mogelijk meer, hogere en betaalbare woningen gebouwd moeten worden voor deze doelgroep. Wij zien voldoende mogelijkheden rondom het station maar ook op de locatie De Nieuwe Steen voor woningbouw. Beide locaties zijn nabij voorzieningen (binnenstad en Huesmolen) die daardoor een nieuwe impuls krijgen. Meer stad betekent ook een ondergrondse parkeerplaats rondom het station met voldoende plekken voor onze bezoekers. Een parkeerplaats die een verbinding legt tussen de noord -en zuid kant van het station (transferium en Noorderveemarkt). Bezoekers kunnen dan via de Maelsonstraat gelijk de parkeergarage inrijden en met de roltrap kom je dan gelijk in de stad dan op de Veemarkt of bij de Kleine Noord uit. Vanzelfsprekend houdt meer stad ook in een uitstekende verbinding van het openbaar vervoer richting Amsterdam, Schiphol maar ook richting Lelystad. Met het oog op de komst van Lelystad Airport zal er wat de VVD betreft meer geïnvesteerd moeten worden in verbetering van de verbindingen van- en naar Lelystad.

Zonder gedoe van A naar B Afgelopen ...

VVD VVD Culemborg 17-06-2019 16:02

Zonder gedoe van A naar B Afgelopen donderdagavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten. De druk bezochte avond, met een goede mix van oude en nieuwe Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede leven in ons Culemborg. Prioriteiten en visie richting De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen) die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn: - Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden; - Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden, niet beperken; - Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir, en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v. gemotoriseerd en fietsverkeer; - Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied; - Met het oog op de ligging van Culemborg aan de Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie. Forensenverkeer in en uit Culemborg: • Gemotoriseerd - Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden; - Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de “Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320; - De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting naar Otto van Reesweg. • Ongemotoriseerd - Fiets forenzen vanuit oost-, west- en zuidzijde laten aansluiten op het in te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het verlengde van de noord-zuid as van Culemborg; - Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek; - Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor Fietsverkeer oost-west; • Openbaar vervoer - Hogere frequenties bus en trein verkeer. Bestemmingsverkeer binnen Culemborg: • Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg. • Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen en OV vervoer. • Binnen Culemborg, vanuit de wijken, keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te kunnen bereiken. • Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied. • Goede, overzichtelijke en veilige passage mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het spoor talud. Hoe nu verder De gemeenteraad heeft maandag 24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een ‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v. stellingen om zo : “De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.” Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen, OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s. Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom. Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”. Meer lezen op : https://culemborg.vvd.nl/nieuws/35739/op-weg-naar-een-nieuw-verkeersplan-voor-alle-culemborgers

Eerste certificaat uitgereikt voor ...

Blanco lijst 8 Blanco lijst 8 Barneveld 23-05-2019 11:19

Eerste certificaat uitgereikt voor zelfstandig reizen De gemeente Barneveld en de organisatie De Reiskoffer zetten zich gezamenlijk in om leerlingen van het speciaal onderwijs, die nu afhankelijk zijn van taxivervoer, de kans te bieden zelfstandig te leren reizen. Zo heeft Bart Hol (13) drie weken lang met hulp van reisbegeleiders zijn reis van zijn huis in Zwartebroek naar zijn school in Oosterbeek geoefend. Voor het succesvol afronden van het leertraject ‘Samen reizen met…’ ontving Bart afgelopen maandag een certificaat uit handen van wethouder Hans van Daalen. “We zijn enorm trots op Bart. Hij is de eerste leerling die het leertraject naar zelfstandig reizen met succes heeft afgelegd”, zegt wethouder Hans van Daalen. “Verder zijn we natuurlijk blij met de vrijwillige reisbegeleiders die dit voor Bart mogelijk hebben gemaakt. Zij blijken tijdens zo’n leertraject een enorme steun voor kinderen en jongeren. Het zou mooi zijn als we nog extra vrijwilligers vinden om nog meer leerlingen te kunnen begeleiden bij het zelfstandig leren reizen.” Hoewel het meer inspanning kost, geeft de moeder van Bart aan dat haar zoon het reizen met het openbaar vervoer veel leuker vindt dan met de taxi. Ze ziet ook dat hij er zelfstandig van wordt en er zelfvertrouwen van krijgt. Bart zelf is ook heel enthousiast: “Ik hoef nu minder vroeg van huis en ik hoef ook niet te wachten op de taxi op school. Dat in- en uitchecken vind ik wel een gedoe (Bart reist met verschillende vervoerders). Maar ik ben nog nooit vergeten om uit te checken”, zegt Bart trots. Meer informatie over De Reiskoffer en ‘Samen reizen met…’ staat op www.dereiskoffer.nu. Foto: Pauw Media.

GemeenteDuivenDe gemeente Duiven ...

LOKAAL ALTERNATIEF LOKAAL ALTERNATIEF Duiven 14-05-2019 08:02

OP DE FIETS 👍 Burgemeester en ...

VVD VVD Hof van Twente 08-05-2019 23:10

OP DE FIETS 👍 Burgemeester en wethouders van gemeente Hof van Twente namen op 7 mei vier elektrische fietsen in ontvangst. Omdat de gemeente toe wil naar duurzamere vervoersmogelijkheden kunnen ambtenaren deze fietsen reserveren voor afspraken in de buurt. Dat is beter voor het milieu en ook nog eens goed voor de gezondheid. Het college stapte meteen op de e-bike voor een korte testrit. Wethouder Meulenkamp is enthousiast na een rondje met de fiets: “Dit is een mooie stap richting duurzame mobiliteit in de gemeente.” Duurzaam vervoer Duurzaamheid is een speerpunt van gemeente Hof van Twente. De gemeente streeft ernaar om in 2035 energieneutraal te zijn. Om zelf ook een steentje bij te dragen zijn al een aantal duurzame maatregelen getroffen. Het afval wordt gescheiden, er zijn zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis geplaatst en er is Led-verlichting in het pand. Daarnaast is de gemeente onlangs uitgeroepen tot Fairtrade gemeente. Voor dienstreizen wil de gemeente duurzamere manieren van vervoer inzetten. De ambtenaren konden al gebruik maken van de NS-businesskaart en nu worden daar de elektrische fietsen aan toegevoegd. Ambtenaren kunnen deze fietsen gebruiken voor werkbezoeken. Aanbesteding De fietsen zijn geleverd door Profile Reiners uit Goor. Alle fietsenzaken uit de Hof zijn benaderd bij de aanbesteding. Deze leverancier voldeed aan de voorwaarden en kwam als goedkoopste uit de bus.

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een ...

VVD VVD Edam-Volendam 03-05-2019 16:05

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een schone zaak? Allerlei zaken kwamen deze week weer langs. Zaken die al lang lopen. Misschien is dat wel de rode draad. ‘Geduld’ is daarom mijn thema van de week. Is dat een goede zaak? Of zouden dingen veel sneller moeten? Maar eerst wat voorbeelden. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het veelbesproken parkeerverwijssysteem. Als dat klaar is, kunnen veel palen en borden (in allerlei talen) verdwijnen langs de Julianaweg. Palen die alleen maar leiden tot meer verwarring. Het parkeerverwijssysteem gaat er hopelijk ook voor zorgen dan auto’s en bussen niet meer naar plaatsen rijden, waar ze toch niet kunnen parkeren. Zeker nu touringcars niet meer op de uitstapplek bij het Volendams Museum mogen stoppen. Helaas is wettelijk geregeld dat touringcars mensen wel direct mogen laten in- en uitstappen op EBS-haltes. Daar kan dus niet tegen opgetreden worden. Enige relativering is trouwens wel op z’n plaats. Wie in de bouwvak met ruim 30 graden naar het strand gaat, weet ook dat er een file staat. In die zin is het een illusie te denken dat alle overlast op piekmomenten voorkomen kan worden. Ik ben de afgelopen week echt tientallen keren wezen kijken, op allerlei tijdstippen. Maar geen enkele keer heb ik gevaarlijke situaties gezien. Wel drukte en vertraging. Daar moet de 3e ontsluitingsweg uitkomst bieden. Ook een traject dat een aanslag op mijn geduld is. Maar er zijn ontwikkelingen, dus daar kom ik binnenkort op terug. En dan de markt. De markt gaat komende zaterdag weer terug naar het Europaplein. In eerste instantie in de oude opstelling. De fontein kan dan niet aan en ruimte voor terrassen is er niet op zaterdag. Dat is wel wenselijk, maar het heeft gevolgen voor laden/lossen op de dijk op zaterdag. En omdat dit niet zomaar doorgevoerd kan worden, is meer tijd nodig. De inzet is dat eind 2019 de opstelling van de markt kan worden veranderd, zodat ook op zaterdag ruimte ontstaat voor eventuele terrassen en de fontein. En met de plaatsing van bomen op hetzelfde moment, is het Europaplein dan echt af. Het doet me daarom goed te horen dat er al ondernemers zijn die serieuze interesse hebben in het exploiteren van een terras op het Europaplein. Een ander langlopend traject betreft de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer. Het traject dat over een paar jaar leidt tot nieuw busvervoer, is al een tijdlang in voorbereiding. Deze week hebben we onze wensen en eisen aangegeven. Heel kort samengevat, hebben we onder meer aandacht gevraagd voor betrouwbaarheid, frequentie en comfort, ook bij elektrische bussen. En ook de verdeling tussen Amsterdam Noord en CS als eindstation moet blijven. Daarnaast is de buurtbus erg belangrijk, zeker voor de kleinere kernen. Geduld is een schone zaak, zegt het spreekwoord. Maar het is niet altijd eenvoudig om het op te brengen. Ik herken dat als geen ander. Ik wil resultaten zien, liever gisteren dan vandaag. Maar procedures zijn er ook niet voor niets. Bureaucratie vervult een hele belangrijke functie. De gemeente zou onbestuurbaar worden, als het roer te snel om zou kunnen gaan, als elke nieuwe wethouder een totaal ander beleid zou kunnen voeren, als zaken niet zorgvuldig zouden worden voorbereid en afgestemd en als de waan van de dag belangrijker zou worden dan langetermijndenken. Besturen is vooruitzien. En dat kost tijd. Soms meer dan me lief is, maar des te zoeter de resultaten uiteindelijk smaken. Wim Runderkamp Wethouder

Praat mee over duurzaam vervoer in ...

De Bossche Groenen De Bossche Groenen 's-Hertogenbosch 01-05-2019 09:01

Praat mee over duurzaam vervoer in de Gemeente 's-Hertogenbosch! 🎤 Want mobiliteit is meer dan van A naar B komen, bereikbaarheid gaat over meer dan asfalt. Het wordt steeds drukker in de stad en om ervoor te zorgen dat de leefbaarheid en de bereikbaarheid niet verder onder druk komen te staan moeten we met z'n allen nadenken over schoon, duurzaam en efficiënt vervoer. 🚎🚲🚠⛵️ Denk mee en breng je ideeën in voor het Actieplan Duurzame Mobiliteit wat later dit jaar aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd. #samen Maandagavond 27 mei van 19.00 tot 21.30 uur zijn inwoners welkom in het Bestuurscentrum, achter het Stadhuis. Aanmelden voor 20 mei via de website van de gemeente.

Zuid-Hollandse Staten in de slag met ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 24-04-2019 15:00

Zuid-Hollandse Staten in de slag met QBuzz GroenLinks Zuid-Holland en SP Zuid Holland doorbreken met steun van alle partijen in Zuid-Holland de politieke stilte tijdens het formatieproces om te praten over oplossingen voor het openbaar vervoer in de Drechtsteden. Sinds QBuzz daar in december de bussen en treinen rijdt stapelen de problemen zich op. Het ene probleem is nog niet opgelost of het volgende dient zich alweer aan. De provincie heeft al 3 ton boete opgelegd, de dienstregeling is bijgesteld, er zijn nieuwe bussen gekomen en het blijft maar misgaan. Het geduld van de Provinciale Staten raakt op, op initiatief GroenLinks en SP willen Provinciale Staten unaniem van het provinciebestuur, de bonden en vooral ook QBuzz zelf horen wat er allemaal misgaat, hoe dat komt en vooral ook hoe het opgelost wordt. Fractievoorzitter Berend Potjer van GroenLinks: “We hebben een acuut probleem dat snel opgelost moet worden om de honderdduizenden mensen in de Drechtsteden goed openbaar vervoer te bieden. Reizigers komen te laat op afspraken en op hun werk, omdat de bus niet rijdt. Als je dat te vaak doet kan je ander werk gaan zoeken. Zo pest je dus mensen de bus uit en de auto in. We moeten deze neerwaartse spiraal snel doorbreken!” Fractievoorzitter Lies van Aelst van SP vult aan: “We zien in een paar maanden tijd afbreken wat wij in jaren hebben opgebouwd. Reizigers haken af, bussen raken leger. Dat kan zo niet langer! Qbuzz heeft haar gunning als vervoerder in de Drechsteden tot nu toe niet waar kunnen maken. Wij gaan kijken hoe we het OV in de regio weer op niveau kunnen krijgen, met of zonder Qbuzz.' De Statenleden vragen het provinciebestuur om een feitenrelaas over de problemen en maatregelen bij QBuzz. Op basis daarvan willen zij met reizigersvereniging RODAV, de betrokken bonden, het personeel (OR) en de directie van Qbuzz bespreken hoe de problemen zijn ontstaan en welke oplossingen mogelijk zijn. https://buff.ly/2vhYK19

TEGEN BETAALD PARKEREN De fractie ...

Forum voor Maassluis Forum voor Maassluis Maassluis 11-04-2019 10:55

TEGEN BETAALD PARKEREN De fractie van Forum voor Maassluis maakt zich grote zorgen over de voorgestelde plannen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om de CO2-uitstoot met 30% te verminderen in 2025. Onderdeel van dit plan is onder andere het invoeren van betaald parkeren. Het is goed om te zien dat wij niet de enige zijn die zich zorgen maken. De VVD Maassluis heeft artikel 51 vragen gesteld aan het College. De MRDH heeft aangegeven dat alle 23 gemeenten voor oktober 2019 kunnen reageren op alle voorstellen die zijn gedaan. Wat FvM betreft is betaald parkeren in ieder geval geen optie. Het gratis kunnen parkeren bij de verschillende centra is juist een groot pluspunt van onze gemeente en voor bezoekers van onze winkelcentra. Met het willen ‘verplichten’ van deze verstrekkende maatregelen lijkt de MRDH zich op deze manier te profileren als het "Brussel van de randstad". De voorgestelde plannen zullen de bereikbaarheid van Maassluis negatief beïnvloeden en wij vinden het dan ook een uiterst ongeschikt moment om met deze voorstellen te komen, terwijl de Hoekse Lijn nog niet eens is opgeleverd en veel gemeenten/reizigers daar elke dag nog steeds hinder van ondervinden. Zolang de Hoekse Lijn geen redelijk alternatief is voor onze inwoners en de MRDH zich niet duidelijk inzet voor compensatie voor de reizigers, willen wij niet eens praten over de voorgestelde maatregelen die vooral (weer) de burger raken. Het is uiteraard goed dat er regionaal word samengewerkt, maar de MRDH dient zich wat ons betreft met de hoofdzaken bezig te houden, en niet met details zoals lokaal parkeerbeleid. Daar gaat een gemeente zelf over. Wij zijn erg benieuwd naar de antwoorden op de gestelde artikel 51 vragen en naar het standpunt van het College van B&W en hoe zij deze naar buiten zullen uitdragen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.