Nieuws van D66 inzichtelijk

18 documenten

Samen met stichting Brouwberg en D66 ...

D66 D66 Asten 26-08-2019 19:05

Samen met stichting Brouwberg en D66 Helmond heeft D66- Hart voor Asten vragen gesteld aan D66 leden van de 2e kamer over de geplande heropening van vliegbasis de Peel. A,s, woensdagavond komt een vertegenwoordiger van defensie voor de raad van Helmond een presentatie en toelichting geven over deze plannen. Belangstellende kunnen deze presentatie bijwonen op de publieke tribune. Hieronder de vragen: "Aan D66 Tweede Kamer via e mail: d66@tweedekamer.nl t.a.v. Rob Jetten, fractievoorzitter en klimaat Salima Belhay, defensie Jan Paternotte, Luchtvaart Jessica van Eijs, milieu en woon achtend in regio MRE Tjeerd de Groot, Landbouw, Natuur & Visserij Matthijs Sienot, klimaat en energie Rutger Schonis, wegen en mobiliteit c.c.: Anne Marie Spierings, gedeputeerde N.Br. & partij voorzitter Remko Zuidema, voorzitter themagroep Duurzaam Beste partijgenoten, Direct na het reces overvallen wij jullie met een spoedeisende zaak die speelt in de regio de Peel maar eigenlijk in heel de Metropool Regio Eindhoven. In onze regio liggen twee actieve militaire vliegvelden, Volkel (vereerd met atoomwapens), Welschap Eindhoven (mede burgervliegveld Eindhoven Airport) en nu wil defensie een sluimerende basis vliegveld de Peel gaan reactiveren. Dit alles in een cirkel met een straal van ongeveer 20 km. Helmond, een stad van 93.000 inwoners’ ligt slechts 7 km van de start- en landingsbaan verwijderd (ongeveer afstand Schiphol- Amsterdam) en in één van de aanvliegroutes van Eindhoven Airport. Hierbij komt dat defensie spreekt over reactiveren van een basis. Wij vermoeden dat deze basis altijd sluimerend is geweest en nooit operationeel. Wanneer dit klopt is van reactivering geen sprake. Wij verwijzen naar de Wikipedia site: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luitenant-generaal_Bestkazerne over de geschiedenis van deze basis. Op deze basis is ook de Grondgebonden Luchtverdedigingscommando van de Koninklijke Landmacht gevestigd met o.a. de Patriotsraketten. (vanaf nu noemend: GLC); oefeningen met de patriot raketten veroorzaken nu al overlast in de omgeving van het vliegveld. Op een voorlichtingsavond in de gemeente Gemert-Bakel deelde defensie mee dat de totale start- en landingsbaan opnieuw moet worden aangelegd evenals de taxibanen hierom heen. (Stikstof gevolgen, zie Lelystad Airport) De gebouwen van GLC moeten worden verplaatst naar een andere zijde van het vliegveld. De infrastructuur in de regio zal zwaarder belast worden door toenemend verkeer van en naar de basis. In de planning staan 3600 vliegbewegingen in drie periodes van 6 weken. Vier dagen per week, dat betekent 3600/24 dagen zijn 150 bewegingen op de actieve dagen Dit veroorzaakt zeer veel extra geluidoverlast voor de regio. U begrijpt dat dit voor zeer grote onrust in deze regio zorgt. Defensie beroept zich op oude vergunningen van meer dan 20 jaar geleden. Zijn vergunningen voor defensie voor het leven verstrekt? In de eerder aangehaalde voorlichtingsavond in Gemert stelde defensie dat in de planprocedure de provincie Noord.Brabant. geen rol speelt. Verder verwijzen wij naar een raadsinformatiebrief van de Gemeente Helmond (zie bijlage), waarin de staatssecretaris stelt dat hij de Eerste Kamer heeft ingelicht. Nergens vernemen wij of U, Tweede Kamer, op de hoogte bent gesteld? Wat zijn de verdere plannen van defensie met de basis. Wij vernemen uit de wandelgangen dat Nieuw Millingen dicht gaat en dat men die activiteiten wilt verplaatsen naar de Peel. De aanschaf van nieuwe F35 (JSF), deze zouden mogelijk gestationeerd worden op de Peel. In de bijlage sturen wij u de zienswijze van de directeur van Brabantse Milieu Federatie, mevrouw Femke Dingemans, u wel bekend. Buiten de door haar aangehaalde visie op de eventuele noodzaak in de moderne tijd van drones enz., verwijst zij ook naar stiltegebieden op 500 meter afstand en een Natura 2000 gebied op 700 meter afstand. De regio kent al de dichtste veedichtheid van Nederland, waardoor wij de eer hebben de zwaarste luchtverontreiniging te hebben van Europa samen met de Povlakte. Wanneer de plannen ten uitvoer worden gebracht, zal dit veel stilstof genereren. Hoe zit dit met de PAS? Heeft defensie daar niets mee te maken? Naast stikstof krijgen wij te maken met kerosineneerslag. De realisatie zal van grote invloed zijn op de agrarische sector hier, die zeer belangrijk is. Het percentage longpatiënten met COPD en/of astma is hier al extreem hoog. Tenslotte halen wij de voorlichter van defensie aan: door sluiting van de velden Ypenburg, Valkenburg, Twente en Soesterberg heeft de luchtmacht niet meer genoeg geluidsruimte. Onze vraag: moeten wij dat dan allemaal beneden de rivieren opvangen? Wij als D66 leden vinden dit geheel niet passen in het huidige klimaatbeleid, verre van dat. De consequenties voor deze regio zijn zeer groot. Wij sturen deze mail aan de genoemde Kamerleden omdat elk van hen op hun aandachtsgebied raakvlakken heeft met dit defensieplan. Wij vragen om uw medewerking d.m.v. het stellen van vragen in de Tweede Kamer aan de betreffende bewindslieden; ondersteuning van ons in deze en met ons in overleg te gaan". https://nl.wikipedia.org/wiki/Luitenant-generaal_Bestkazerne?fbclid=IwAR1ssFZhwX_HR2iL0U1GPwYF3AuMpQdPFLKFj1thgQ_W2T9qxIIwtpLK-uo

Mooi dat de gemeente dit oppakt! D66 ...

D66 D66 Montferland 13-06-2019 14:51

Mooi dat de gemeente dit oppakt! D66 had het opgenomen in hun verkiezingsprogramma en het coalitieprogramma en diende vorig jaar hiervoor een motie in om werk van te maken het bermbeheer en het vergroten van de biodiversiteit #samenkrijgenwehetvoorelkaar

Gemeente AstenWeet jij wat de WMO ...

D66 D66 Asten 02-05-2019 08:14

Burgerstem Noord-BevelandDE GRENZEN ...

D66 D66 Sluis 27-04-2019 18:30

AWACS en bomenkap... In de pers ...

D66 D66 Nuth 04-04-2019 18:10

AWACS en bomenkap... In de pers zijn in de afgelopen dagen diverse artikelen verschenen over de voorgenomen bomenkap in de Schinveldse Bossen door het ministerie van defensie ten behoeve van de vliegbewegingen van de AWACS vliegtuigen. Voor de volledigheid onze verklaring: "In het verkiezingsprogramma van D66 Beekdaelen is opgenomen dat wij er binnen wettelijke kaders alles aan zullen doen om de overlast terug te dringen. Hieruit volgt dat wij van mening zijn dat de overlast NIET is af te kopen, dat betekent dat een geldelijke vergoeding via een leefbaarheidsfonds in ruil voor bomenkap niet bespreekbaar is. Onze fractievoorzitter Rodney Swelsen heeft vijf jaar ervaring als wethouder ruimtelijke ordening van de gemeente Onderbanken en hij is vanuit die positie goed op de hoogte dat de bosrand langs de Heringsbosch een cruciale buffer is om de operationaliteit van de basis in Teveren niet verder te vergroten. Hij zegt hierover: het bos als buffer is de beste troef die we hebben en meewerken aan de operationaliteit van de basis (lees: bomenkap) is uitsluitend bespreekbaar als de piekbelasting omlaag gaat. Dus stillere motoren!" D66 Beekdaelen heeft in de voorbij weken en maanden bij het nieuwe college herhaaldelijk aangedrongen op een ferm eensgezind standpunt. Wethouder Quadvlieg toonde daarbij haar goede bedoelingen in het dossier maar is onmachtig gebleken om in het college - laat staan de gemeenteraad - ook maar het begin te maken van een koers richting AWACS. In deze aarzelende bestuurshouding van wethouder en college ligt volgens ons de oorzaak dat het ministerie van defensie haar kans schoon ziet om een doorbraak te forceren. D66 Beekdaelen is een groot voorstander van internationale samenwerking en dus ook van de Noord Atlantische Verdrags Organisatie. Wij wilen met klem afstand nemen van elke suggestie dat wij onze internationale verplichtingen in dit NAVO verband niet op ons willen nemen. Wij willen ook geenszins suggereren dat de AWACS vloot overbodig zou zijn, sterker nog: wij onderstrepen de toegevoegde waarde ervan. Wij willen de gezondheid van onze burgers, de schade aan onze recreatie-sector en de waarde-ontwikkeling van het vastgoed in de regio echter niet opofferen voor een basis met verouderde vliegtuigen op de verkeerde plek in Europa.

Uit de raad... over afkoppelen, de ...

D66 D66 Nuth 27-03-2019 17:49

Uit de raad... over afkoppelen, de Markt in Nuth, AWACS en de HOEJ-geet... Op dinsdag 26 maart stonden o.a. een subsidieregeling voor het afkoppelen van regenwater, de begroting 2019 en een anti-ballonnenmotie op de agenda. Allereerst het afkoppelen van regenwater. D66 Beekdaelen is groot voorstander van het afkoppelen om verdroging én overstromingen tegen te gaan. Wethouder Jeannette Quadvlieg kon echter absoluut niet overtuigen dat haar voorstel een goede regeling is: slechts een paar honderd huishoudens kunnen meedoen, bedrijven mogen NIET meedoen, er is geen enkele sturing of er op de meest geschikte plaatsen in Beekdaelen wordt afgekoppeld. Een ondoelmatige regeling waarvoor de belastingbetaler wel 10 euro per aansluiting mag neertellen zonder te weten wat hij of zij er voor terugkrijgt. Samen met de VVD stemden wij tegen het voorstel. Bij de begroting vroeg D66 nadrukkelijk aandacht voor AWACS, een dossier welk er in de begroting van Beekdaelen bekaaid afkomt. Daarbij had wethouder Jeannette Quadvlieg in de krant ook nog laten doorschemeren dat ze wel eens zou kunnen meewerken aan een bomenkap indien het ministerie van Defensie heel wat water bij de wijn zou doen. Reden dus voor ongerustheid. Op doorvragen van D66 zegde de wethouder in ieder geval toe om geen onomkeerbare stappen te zetten zonder de raad hierover te consulteren en dat ze het niet zo bedoeld had zoals ze in de krant werd geciteerd. Wij blijven dit uiteraard met argusogen volgen. Dan de Markt in Nuth. D66 had vooraf het initiatief genomen om een voorstel te maken om het college te bewegen dit project zo spoedig mogelijk voor te bereiden en uit te voeren. Het project dreigde namelijk uit beeld te raken maar uiteindelijk was de raad unaniem in de steun voor onze motie. Alle kans dus om een fraaie ontmoetingsplek te realiseren en wat onze fractie betreft met volle ruimte voor recreatieve ontwikkeling en horeca voor de levendigheid van Nuth. Tot slotte een anti-ballonnen motie van het CDA, de Vernieuwingsgroep, de PVDA en GL die oproept om het oplaten van ballonnen te verbieden of te ontmoedigen. Wat ons betreft had het voorstel nog steviger geformuleerd mogen worden en wij zijn dan ook in zijn algemeenheid voor een verbod op het ongebreideld oplaten van ballonnen. Echter, fractievoorzitter Rodney Swelsen vroeg nadrukkelijk naar de status voor historisch verankerde culturele gebruiken waarbij ballonnen een onmisbare rol speelden waarbij hij doelde op het oplaten van de HOEJ-geet in Schinveld op carnavalsdinsdag. Over dit vraagstuk ontspon zich een discussie waarbij wethouder Jos Timmermans onvoldoende overtuigde dat hij met de motie in de hand het Hoej-Hoej-Comité met rust zou laten. Sterker nog, de wethouder wilde met het Comité gaan overleggen over alternatieven. Dit was voor fractievoorzitter Rodney Swelsen reden om tegen de motie te stemmen, omdat met de motie en de uitleg van de wethouder het onbezorgd voorbestaan van de carnavalsdinsdag in Schinveld onvoldoende gegarandeerd wordt en het einde van een 60-jarige traditie mogelijk in beeld komt.

D66 Rijswijk roept partijen op om ...

D66 D66 Rijswijk 05-03-2019 22:21

D66 Rijswijk roept partijen op om over hun schaduw heen te stappen Inmiddels zijn we ruim vier weken verder na het vertrek van de VVD uit het College in Rijswijk en ruim twee weken verder nadat D66 Rijswijk ‘nee’ heeft gezegd tegen de vraag om te onderhandelen over een College met alleen BVR-VVD-CDA-D66. De fractievoorzitter van BVR, Larissa Bentvelzen, heeft daarna D66 Rijswijk gevraagd om te verkennen of een Collegesamenwerking tussen haar partij en D66 überhaupt mogelijk is, nu zonder vooraf per se te bepalen hoe zo’n College eruit komt te zien wat betreft ‘de poppetjes’. Dat betekent een focus op de inhoud en de intentie om te komen tot een stabiel en breed gedragen gemeentebestuur in Rijswijk. De fractie van D66 Rijswijk heeft daarop ‘ja’ gezegd en er zijn vervolgens verschillende verkennende gesprekken geweest. Vrede sluit je niet met vrienden, en tolerantie is niks waard als het gaat om gelijkgezinden. D66 Rijswijk, de fractie en onze leden hebben nu een grote ’hobbel’ genomen om het gesprek met BVR opnieuw aan te gaan. En dat zal van de andere kant niet anders zijn geweest. De fractie van D66 Rijswijk ziet de bereidheid bij BVR om serieus het gesprek aan te gaan op een open, toekomstgerichte wijze. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2014, en opnieuw in 2018, heb ik als lijsttrekker namens D66 Rijswijk gezegd niet met BVR in een College te willen samenwerken. Dit vanwege de programmapunten van BVR en het toenmalige leiderschap van BVR. ‘Waarom nu dan toch met elkaar willen samenwerken?’ is een terechte vraag. En daarachter ligt de achterdocht van ‘pluche plakken’… Direct na de raadsverkiezingen is bij BVR het stokje overgedragen aan Larissa Bentvelzen, en de houding van BVR in de raad het afgelopen jaar was over het algemeen constructief en toekomstgericht. De gemeenteraadsverkiezingen van 2018 leverde een gefragmenteerde raad op met 10 partijen. Voor D66 was een College met GroenLinks, VVD en WIJ niet moeilijk maar voor de VVD en GroenLinks bleek dit na een jaar uiteindelijk een stap te ver. Een verdeelde raad vraagt aan partijen om over hun eigen schaduw heen te stappen voor een goed, stabiel bestuur. BVR stapt nu over haar schaduw heen door, althans in intentie, te willen samen werken met D66 ook al zijn er andere opties voor BVR. We doen een oproep aan andere partijen om ook stappen te maken en daarmee een breed gedragen College mogelijk te maken. D66 heeft de ambitie om Rijswijk sociaal, ruimtelijk en duurzaam economisch te ontwikkelen; samen met de bewoners en ondernemers in onze stad werken aan een groene ‘buitenplaats’ voor stedelijk wonen, een innovatieve katalysator in de regionale economie. We blijven daarin aanhaken op de Stadsvisie 2030 die in de vorige Collegeperiode is geformuleerd. Als we deze ambitie waar kunnen maken in samenwerking met BVR en andere partijen dan staan de fractie en ik er voor om deze ‘onmogelijke samenwerking’ mogelijk te maken. De leden van D66 steunen ons daarin zo bleek afgelopen zondag. D66 Rijswijk wil komen tot een stabiel en breed gedragen gemeentebestuur dat de komende drie jaar enthousiast en met veel energie aan de slag gaat voor Rijswijk. Dat gesprek vindt nu niet verder plaats omdat verschillende partijen niet met elkaar willen samenwerken. Die bereidheid tot samenwerking is echter wel noodzakelijk voor de slagkracht van ons ambtelijk apparaat, de slagkracht van het Rijswijkse College, en de slagkracht van onze gemeente in de regio dat we de samenwerking zoeken voor een stabiel en breed gedragen gemeentebestuur. Op dit moment lijkt het helaas dat andere partijen nog steeds onderlinge samenwerking uitsluiten en niet bereid zijn om raadsbreed een oplossing te zoeken. Als BVR en D66 de wil hebben om eruit te kunnen komen, dan zou het mooi zijn als andere partijen ook over hun eigen schaduw heen kunnen stappen. Dat is uiteindelijk goed voor Rijswijk. Constantijn Dolmans Fractievoorzitter D66 Rijswijk

Morgen fietst D66 Stichtse Vecht mee ...

D66 D66 Stichtse Vecht 14-02-2019 19:30

Morgen fietst D66 Stichtse Vecht mee naar Woerden. We beginnen met een ontbijt bij Fort Maarsseveen waar Polderwachter Marcel ons meer vertellen gaat vertellen over duurzaamheid in Stichtse Vecht. Fiets jij ook mee? #PS2019 #utrecht

Commissie Samenleving van donderdag ...

D66 D66 Papendrecht 11-02-2019 14:14

Commissie Samenleving van donderdag 07 februari 2019 Agendapunt 10: Zienswijze begrotingswijziging 2019 Dienst Gezondheid & Jeugd Er wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen over de begrotingswijziging van de DG&J wat de gemeente Papendrecht een extra 565.000 euro moet gaan kosten bovenop wat al extra wordt uitgegeven vanwege de meerjarenperspectief. Als D66 weten we dat de wethouder het belang ziet van goede zorg verlenen aan de Jeugd en het binnen het budget blijven dat vanuit het Rijk komt, maar D66 heeft niet het idee dat dit ook maar enigszins doordringt bij de Dienst Gezondheid en Jeugd. De gemeenten lijken voor de DG&J meer op een pinautomaat. De DG&J moet goede zorg leveren binnen het gestelde budget. Nadat er een meerjarenperspectief was opgesteld waarbij er voor 2018 gewerkt zou worden met ruim 5 miljoen extra vanuit de gemeenten en dit af te bouwen om in 2022 binnen Rijksbudget zorg te kunnen verlenen. Werd er voor 2018 na een begrotingswijzing een verdubbeling aan extra geld van de gemeenten gevraagd en voor 2019 wordt nu nog meer gevraagd, maar liefst 11,6 miljoen extra voor de gehele regio ZHZ. In plaats van minder wordt er alleen maar meer uitgegeven. Voor Papendrecht zou dat voor 2019 dan betekenen dat we zo’n 1 miljoen uit onze algemene middelen extra moeten bijdragen, geld dat we niet voor onderwijs, cultuur, sport, onderhoud van wegen en paden zouden kunnen gebruiken, of voor het aflossen van de schulden die de gemeente heeft. Zodat we weer extra ruimte krijgen voor investeringen in de toekomst. Dat geld ligt niet voor het oprapen en valt ook niet van een geldboom. Van de DG&J verwacht D66 dat zij goede zorg verlenen binnen het gestelde Rijksbudget, dat zij in control zijn en daar lijkt het nu totaal niet op, zij lopen achter de feiten aan, zo hebben ze het continueren van matchmaker niet zien aankomen, is er financieel niet geanticipeerd op de verandering van de wet op Meldcode en hebben ze een loonkostenstijging ook totaal niet zien aankomen. Toch was in de stukken te lezen dat de DG&J zelf erg tevreden is. Want ze geven nog altijd minder uit dan de korting vanuit het Rijk en zij doen het beter dan het gemiddelde van de rest in Nederland. Daar blijkt niet echt uit dat ze de financiële problemen serieus nemen, en dat er een stabiel financieel beleid komt. Om die redenen denkt D66 er sterk over om niet akkoord te gaan met de zienswijze en de daarbij horende extra gelden. De overige agendapunten vindt u terug op de onderstaande link.

Uit de gemeenteraad... OZB ...

D66 D66 Nuth 09-01-2019 18:42

Uit de gemeenteraad... OZB maatregel gaat helaas door en opmerkelijke presentatie nieuwe coalitie! Wij willen onze volgers op social media op de hoogte blijven stellen van de ontwikkelingen in Beekdaelen. Dinsdag 8 november stond de verordening OZB op de agenda van de gemeenteraad, wij berichten daar al eerder over. In de voorstellen die op de agenda stonden was sprake van een kille harmonisatie van de OZB tarieven met grote tariefsstijgingen tot gevolg van 90% voor bedrijven, verenigingsgebouwen en stichtingen die gelegen zijn in het voormalige Onderbanken. Denk hierbij aan de horeca-ondernemers, detaillisten en overige bedrijven, ontmoetingscentra in Bingelrade, Jabeek en Merkelbeek, cultureel centrum FaSiLa, de sportaccomodaties in het Adamssportpark, de hangars van ELZC, museumdorp Nonke Buusjke... De inzet van D66 was om de tarieven voor 'niet-woningen' vast te stellen op een vergelijkbaar niveau als Voerendaal en Simpelveld, gemeenten met een vergelijkbaar vestigingsklimaat en sociale structuur als Beekdaelen. Hiermee zou de lastenstijging voor de bedrijven, verenigingen en stichtingen in het voormalige Onderbanken 'beperkt' blijven tot 25%, hetgeen nog steeds een groot offer zou zijn van de betreffende bedrijven en organisaties. De bedrijven, verenigingen en stichtingen in het voormalige Nuth en Schinnen konden met ons voorstel profiteren van een welkome lastenverlichting. Helaas heeft het voorstel het niet gehaald, bleef alleen D66 achter de aanpassing van de voorstellen staan en werden door sommige partijen stevige woorden gebruikt om het voorstel van D66 in een slecht daglicht te plaatsen: 1. Populisme: er zou sprake zijn van een goedkope verkiezingsstunt van D66. Echter, in elke folder en elke publicatie bij de verkliezingen heeft D66 benadrukt dat het MKB als motor van de economie van cruciaal belang is. Een concurrerend vestigingsklimaat hoort daar nadrukkelijk bij. Door de ondernemers een ongunstig belastingregime op te leggen, dreigt Beekdaelen volgens D66 nieuwe ondernemers mis te lopen en worden bestaande ondernemers niet gemotiveerd om te innoveren en uit te breiden. D66 komt die verkiezingsbelofte gewoon na! 2. Begrotingstekort: er zou sprake zijn van een onoplosbaar probleem voor de begroting. Echter, het meest recente meerjarenperspectief dat de Raad is toegestuurd, laat een positief structureel saldo zien van 8 ton. De kosten van het voorstel om de OZB te matigen bedroegen nog geen 5 ton. Dekking van deze gemiste opbrengsten is er dus meer dan voldoende! 3. Onderbanken had de tarieven maar moeten verhogen in de afgelopen jaren. Echter, Onderbanken heeft aangetoont om ook met lagere OZB tarieven prima een sluitende meerjarenbegroting te kunnen presenteren en ook de vergelijkbare gemeenten Voerendaal en Simpelveld hanteerden vergelijkbare lagere tarieven. Door met het raadsvoorstel van de hogere tarieven ten opzichte van de concurrerende omgeving in te stemmen schaadt dat volgens D66 de concurrentiepositie op onaanvaardbare wijze. Nieuwe coalitie D66 heeft vandaag kennis genomen van de presentatie van de nieuwe coalitiepartijen CDA, VG, GL en PvdA. D66 heeft enkele gesprekken gevoerd met het CDA en de VG. Voor ons stond snel vast dat de beoogde coalitiepartij VG het ondernemersschap eerder wil afremmen dan aanmoedigen en dat het CDA daar onvoldoende tegenwicht aan bood. Voorbeelden van projecten waar een streep door moet volgens de VG, zijn het IBA project zweefvliegveld ELZC in Schinveld en de mogelijkheden voor de locatie Heidestubel op de Hering. Door die twee projecten zou een groot kruis moeten en op basis van die grondhouding van de beoogde coalitiepartij, heeft D66 aangegeven geen steun te kunnen verlenen aan een coalitie met zo'n ondernemers-onvriendelijk beleid. Hoe nu verder? Het baart opzien dat er vandaag wel een coalitie is gepresenteerd zonder coalitieprogramma en zonder wethouderskandidaten. Op zijn minst opmerkelijk. Wordt vast en zeker vervolgd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.