Nieuws van politieke partijen in Kampen inzichtelijk

47 documenten

Kampen naar Tweede Kamer voor meer geld vanuit het Rijk

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 21-09-2023 10:10

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1463141/631962/luchtfoto Kampen.jpg

Samen met M50 (de vereniging van middelgrote gemeenten) gaat Kampen op 20 september, de dag na Prinsjesdag, netwerken in Den Haag. De wethouders en bestuurders van de M50-gemeenten ontvangen diverse Kamerleden en ministers in Nieuwspoort, het perscentrum van de Tweede Kamer, op het moment dat de Kamer de Algemene Politieke Beschouwingen en de Rijksbegroting voor 2024 bespreekt. Wethouder Bernard van den Belt zal dan namens de gemeente Kampen pleiten voor meer adequate en robuuste gemeentefinanciering vanuit het Rijk.

Bernard van den Belt: “M50-gemeenten werken intensief samen om problemen die zich in middelgrote gemeenten voordoen, collectief voor het voetlicht te brengen. Graag zetten we ons in voor de grote opgaven die we vanuit de gemeenten voor onze inwoners moeten en wíllen waarmaken. Daarom vragen we met deze netwerkactie aandacht voor meer geld voor duurzaamheid & klimaat, woningbouw, energietransitie, bestaanszekerheid & jeugdzorg. Om deze opgaven te kunnen voldoen hebben we voldoende geld van het rijk nodig.”

Woningbouw

M50-gemeenten kunnen helpen bij de woningbouwopgave en hebben relatief meer ruimte om te bouwen dan grote steden. Aangezien bereikbaarheid een criterium is om door het ministerie aangemerkt te worden als bouwpotentieel, is de investering in OV bij middelgrote steden zijn onontbeerlijk. Ambtenaren om plannen te beoordelen zijn schaars en worden weggekaapt door grotere gemeenten, provincies en het Rijk. Daarbij concentreert het Rijk zich ook nog eens op de grote getallen, terwijl de snelle kansen liggen in de iets kleinere projecten in M50-gemeenten.

Sterke wijken

Rijksmiddelen voor zogenaamde krachtwijken vanuit het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) richten zich op 20 focusgebieden (in 19 steden) in Nederland. Deze middelen bereiken middelgrote gemeenten nauwelijks, omdat vrijwel alles naar grote steden gaat.

Financiën

Doordat de overheid grote opdrachten bij gemeenten neerlegt (denk aan Jeugdzorg en Wmo), maar daar minder middelen voor uittrekt dan toen het vanuit Den Haag georganiseerd werd, komen lokale bestuurders voor onmogelijke keuzes te staan. De leefbaarheid staat onder druk hierdoor. Daarbij creëert het Rijk ook nog een grote mate van onvoorspelbaarheid in de hoogte van de jaarlijkse uitkeringen aan gemeenten. Hierdoor is het voor middelgrote gemeenten bijna een onmogelijke opgaven om de begroting rond te krijgen.

Aanbieden van streekgerechten

De bestuurders en wethouders bieden niet alleen oplossingen voor de genoemde ‘problemen’. Ook brengen de M50-gemeenten streekgerechten mee. De gemeente Kampen zal hapjes van Kampereiland aanbieden aan de Haagse politici.

Kamper samenleving mag zich buigen over toekomst jaarwisseling | Kampen

GroenLinks GroenLinks D66 Kampen 11-09-2020 00:00

Er moet een nieuwe visie komen op de oud-en-nieuwviering in Kampen, daartoe besloot de gemeenteraad donderdagavond op initiatief van D66 en GroenLinks.

Vorige week werd de jaarwisseling geëvalueerd in de commissie Bestuur en Middelen. Volgens de fracties van D66 en GroenLinks is het na twee jaar experimenteren tijd duidelijkheid te geven over de toekomst van de jaarwisselingsviering in Kampen.

Beide partijen zien dat er nu geen breed gedragen toekomstbeeld is voor de viering van oud-en-nieuw in Kampen. Dit zorgt voor een jaarlijks terugkerende discussie over overlast en het behoud van tradities.

Unieke tradities

Volgens D66-fractievoorzitter Gerben Wijnja hebben we unieke tradities in Kampen. ‘Als we niet werken aan draagvlak, gaan tradities als melkbusschieten op termijn verloren’ vreest Wijnja. ‘Dat zou jammer zijn, maar we moeten wel recht doen aan alle inwoners.’

Overlast beperken

‘Aan dat draagvlak moeten we echt gaan werken’, vult mede-initiatiefnemer, GroenLinks-raadslid Edwin Burgman aan. ‘GroenLinks had afgelopen jaarwisseling een meldpunt vuurwerkoverlast. Daar kwamen veel klachten binnen. De mensen die overlast ervaren voelen zich nu vaak niet gehoord. Wat ons betreft moet er meer aandacht zijn voor het beperken van die overlast.’

Veiligheid

De motie die door de gehele raad werd ondersteund vraagt de burgemeester om in 2021 met een nieuwe jaarwisselingsvisie te komen. Die visie moet er komen via een participatietraject met inwoners en maatschappelijke organisaties. In de visie moet onder meer aandacht zijn voor het behoud van tradities, veiligheid en beperking van overlast voor milieu, mens en (huis)dieren.

Welke rol speelt de gemeente bij 5G en drie andere vragen over het nieuwe mobiele netwerk | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 11-09-2020 00:00

5G komt er aan en daar is niet iedereen blij mee. Veel mensen maken zich zorgen en hebben allerlei vragen. Dat komt vooral door verschillende aspecten van dit netwerk die nog onduidelijk zijn. Vandaar hier wat meer informatie aan de hand van vier vragen:

1. Wat is 5G?

5G staat voor ‘fifth generation’. Het is het opvolgende mobiele communicatie netwerk van wat we nu hebben; 4G. Het verschil met 4G is dat 5G sneller is en de verbinding betrouwbaarder is. Ook zijn apparaten die 5G gebruiken energiezuiniger en maakt het netwerk een groter scala aan toepassingen mogelijk. Het 5G-netwerk moet de groeiende vraag van consumenten en bedrijven naar meer en snellere mobiele datacommunicatie opvangen. Het huidige 4G-netwerk kan die groeiende vraag straks niet meer aan. 5G maakt gebruik van bestaande en nieuwe zendmasten. Naar verwachting komen er ook kleine antennes bij.

2. Welke zorgen zijn er? Veiligheid: Omdat de Chinese fabrikant Huawei betrokken is bij de bouw van het 5G-netwerk, zijn er op nationaal en Europees niveau twijfels gerezen over de veiligheid van het netwerk. Is het gemakkelijk te infiltreren en te monitoren door kwaadwillenden? Privacy: 5G maakt het mogelijk meer apparaten aan elkaar te verbinden en op een bredere manier informatie te verzamelen en te delen. Hierdoor neemt de kans op een datalek toe. Dat brengt de privacy van het gebruik in het geding. Gezondheid: er zijn zorgen omtrent de effecten van de straling van het 5G netwerk en de hogere frequentie die 5G gebruikt. Zo zou de straling onder andere kanker kunnen veroorzaken, concentratiestoornissen, onvruchtbaarheid etc. Deze zorgen waren er echter ook bij de introductie van 3G en 4G en het gebruik van mobiele telefoons. Klik op deze link voor meer vragen over de gezondheidseffecten. Deze factsheet van de RIVM vertelt meer over 5G straling en gezondheid. Gemeentelijke rol: In juli 2019 is de nieuwe Telecommunicatiewet door de Tweede Kamer aangenomen. Deze wet, die voortkomt uit de Europese Telecomcode, verplicht gemeenten telecomaanbieders grotendeels te faciliteren in het uitrollen van 5G. Dit vergt een organisatorische en eventueel ook een financiële belasting voor gemeenten, waarbij niet duidelijk is hoeveel zij hierbij zelf te zeggen hebben en wie welke kosten draagt. 3. Wat is de rol van de gemeente in de uitrol van het 5G netwerk?

Er is geen specifieke wetgeving die de introductie van 5G regelt. In de Telecommunicatiewet staan wel regels voor de uitgifte van frequenties en het delen van antenne-opstelpunten. Deze wordt eind 2020 aangevuld met nieuwe Europese regels. Gemeenten hebben via de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) invloed op de plaatsing van vergunningsvrije antennes door het antenneconvenant. Voor antennes hoger dan 5 meter is toestemming van de gemeente nodig via een omgevingsvergunning. Een gemeente heeft geen invloed op het gebruik van een bepaalde frequentie, het aan- of uitzetten van het 5G zendprotocol of het gebruik van een bepaalde antennetechniek.

4. Wat vindt GroenLinks Kampen van de uitrol van 5G in de gemeente?

Ook GroenLinks maakt zich zorgen over de onbekendheid van dit nieuwe netwerk en met name wat het effect is op de gezondheid. De invloed die de gemeente heeft moeten we ten volste benutten en we moeten actief deel blijven nemen aan het gesprek over de uitrol van 5G in de gemeente.

Tevreden zijn we met de informatie die we ontvangen hebben vanuit de gemeente. Inwoners met zorgen kunnen bij de gemeente terecht en worden geïnformeerd waar nodig. De informatie vertelt ook dat de gemeente weinig invloed heeft op de uitrol van het 5G netwerk. Die beperkte invloed benut de gemeente middels de vergunningverleningsprocudure voor grote zendmasten en via het VNG door het gesprek over 5G te volgen.

 

Groenlinks diende in de Tweede Kamer een motie in die opriep tot onderzoek naar de effecten van het 5G-netwerk op de gezondheid. Dat onderzoek is reeds afgerond en stelt dat de uitrol verder mag gaan, maar de effecten op de gezondheid nader onderzocht moeten worden. Wij blijven de ontwikkelingen op het gebied van 5G en de vorderingen omtrent de uitrol van het 5G-netwerk in onze gemeente volgen.

Hoogspanningskabels 's-Heerenbroek

CDA CDA Kampen 09-06-2020 15:50

Op woensdag 27 februari 2019 is tijdens de vergadering van de Provinciale Staten een motie van CDA en ChristenUnie aangenomen waarmee wordt bereikt dat de hoogspanningslijn in ‘s-Heerenbroek ondergronds wordt gebracht. Een jarenlange strijd van onder andere Dorpsbelangen ‘s-Heerenbroek en CDA Kampen lijkt hiermee gewonnen. De Provincie Overijssel stelt voor het ondergronds brengen van de bekabeling eenmalig 2 miljoen euro ter beschikking. De gemeente Kampen zou ook een financiële bijdrage leveren, maar op dit moment is er geen geld om eventuele meerkosten te kunnen dragen. In mei 2020 heeft het college van burgemeester en wethouders de opdracht gegeven aan netbeheerder Tennet om een plan te maken voor het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels in 's-Heerenbroek. CDA Kampen is blij dat hiermee een eerste concrete stap is gezet. Al moeten we nog steeds geduld hebben, want het plan van Tennet kan circa achttien maanden op zich laten wachten. Tot die tijd houdt CDA Kampen een vinger aan de pols.

Alerieke van der Maat benoemd tot commissielid Bestuur en Middelen

CDA CDA Kampen 04-06-2020 15:39

Alerieke van der Maat is tijdens de raadsvergadering van donderdag 4 juni geïnstalleerd als lid van de commissie Bestuur en Middelen. Zij volgt Teunard Droog op, die zijn werkzaamheden als commissielid onlangs heeft moeten beëindigen. De fractie van het CDA heeft in Van der Maat een commissielid gevonden met een schat aan ervaring. Alerieke van der Maat is geen onbekende in de gemeenteraad van Kampen. Tussen 2006 en 2010 was zij een periode raadslid namens het CDA. Daarnaast is zij een aantal jaren voorzitter van het bestuur van CDA Kampen geweest. “Ik heb er erg veel zin in om mij als burgerraadslid in te zetten voor onze mooie gemeente Kampen. Samen maken wij deze prachtige gemeente, waar het harstikke fijn wonen, werken en vertoeven is. De komende jaren wil ik graag via de commissie Bestuur en Middelen mijn betrokkenheid tonen bij de gemeente en haar inwoners.” Fractievoorzitter Jan Marskamp geeft aan blij te zijn met de benoeming van Van der Maat als commissielid. “De fractie van het CDA heeft naar iemand gezocht die specifieke kennis van de commissie Bestuur en Middelen heeft. Alerieke is daarin thuis. Zij is iemand die door de wol geverfd is. Dat is erg prettig. We hopen met de voltallige fractie nog een hele mooie periode te hebben tot aan de volgende verkiezingen.”

Alerieke van der Maat benoemd tot commissielid Bestuur en Middelen

CDA CDA Kampen 04-06-2020 15:39

Alerieke van der Maat is tijdens de raadsvergadering van woensdag 3 juni geïnstalleerd als lid van de commissie Bestuur en Middelen. Zij volgt Teunard Droog op, die zijn werkzaamheden als commissielid onlangs heeft moeten beëindigen. De fractie van het CDA heeft in Van der Maat een commissielid gevonden met een schat aan ervaring. Alerieke van der Maat is geen onbekende in de gemeenteraad van Kampen. Tussen 2006 en 2010 was zij een periode raadslid namens het CDA. Daarnaast is zij een aantal jaren voorzitter van het bestuur van CDA Kampen geweest. “Ik heb er erg veel zin in om mij als burgerraadslid in te zetten voor onze mooie gemeente Kampen. Samen maken wij deze prachtige gemeente, waar het harstikke fijn wonen, werken en vertoeven is. De komende jaren wil ik graag via de commissie Bestuur en Middelen mijn betrokkenheid tonen bij de gemeente en haar inwoners.” Fractievoorzitter Jan Marskamp geeft aan blij te zijn met de benoeming van Van der Maat als commissielid. “De fractie van het CDA heeft naar iemand gezocht die specifieke kennis van de commissie Bestuur en Middelen heeft. Alerieke is daarin thuis. Zij is iemand die door de wol geverfd is. Dat is erg prettig. We hopen met de voltallige fractie nog een hele mooie periode te hebben tot aan de volgende verkiezingen.”

Omgevingsvisie

CDA CDA Kampen 30-05-2020 09:12

In de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling van maandag 25 mei heeft het college van burgemeester en wethouders de commissieleden geïnformeerd over de huidige stand van zaken van de Omgevingsvisie. Het college gaat de komende maanden oefenen met een andere manier van werken, in de 'geest' van de Omgevingswet. Overheden moeten meer en vroegtijdig samenwerken en openstaan voor initiatieven. Op basis van de resultaten van de oefenperiode biedt het college de raad na de zomer de concept-omgevingsvisie ter vaststelling aan. Hardy Wellenberg merkte namens onze fractie op het lastiger dan vooraf ingeschat is om in de organisatieontwikkeling de bestaande houding en het gedrag van het ambtelijk apparaat snel ‘omgevingswet-proof’ te maken. Wat is nu precies de oorzaak van die kennelijk wat stroef verlopende organisatieontwikkeling? Het concept van de omgevingsvisie kon namelijk niet al eind 2019 behandeld worden. Maar die organisatieontwikkeling was toch al veel eerder ingezet? Wethouder Van der Sloot liet weten dat zij deze vragen door zou spelen naar burgemeester Koelewijn. Leidende principes In de concept-omgevingsvisie wordt een drietal leidende principes genoemd die passen bij eerder genoemde kernwaarden. Die principes zijn ‘duurzaamheid’, ‘gebiedskarakteristiek’ en ‘sociale cohesie’. Wellenberg wilde graag weten waarom het college specifiek gekozen voor deze drie leidende principes heeft gekozen en bijvoorbeeld niet voor ‘economische ontwikkeling’, ‘gezondheid’ en ‘zorg’? Wethouder van der Sloot zal de leidende principes die het CDA benoemde zo mogelijk straks ook meenemen bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie. Het CDA neem op dit moment kennis van dit concept, maar wil op het moment dat de Omgevingsvisie zal worden vastgesteld graag in de raad het gesprek aangaan over kernwaarden, hoofdopgaven en leidende principes zoals die in de Omgevingsvisie zullen worden vastgesteld.

Omgevingsvisie

CDA CDA Kampen 30-05-2020 09:12

In de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling van maandag 25 mei heeft het college van burgemeester en wethouders de commissieleden geïnformeerd over de huidige stand van zaken van de Omgevingsvisie. Het college gaat de komende maanden oefenen met een andere manier van werken, in de 'geest' van de Omgevingswet. Overheden moeten meer en vroegtijdig samenwerken en openstaan voor initiatieven. Op basis van de resultaten van de oefenperiode biedt het college de raad na de zomer de concept-omgevingsvisie ter vaststelling aan. Hardy Wellenberg merkte namens onze fractie op het lastiger dan vooraf ingeschat is om in de organisatieontwikkeling de bestaande houding en het gedrag van het ambtelijk apparaat snel ‘omgevingswet-proof’ te maken. Wat is nu precies de oorzaak van die kennelijk wat stroef verlopende organisatieontwikkeling? Het concept van de omgevingsvisie kon namelijk niet al eind 2019 behandeld worden. Maar die organisatieontwikkeling was toch al veel eerder ingezet? Wethouder Van der Sloot liet weten dat zij deze vragen door zou spelen naar burgemeester Koelewijn. Leidende principes In de concept-omgevingsvisie wordt een drietal leidende principes genoemd die passen bij eerder genoemde kernwaarden. Die principes zijn ‘duurzaamheid’, ‘gebiedskarakteristiek’ en ‘sociale cohesie’. Wellenberg wilde graag weten waarom het college specifiek gekozen voor deze drie leidende principes heeft gekozen en bijvoorbeeld niet voor ‘economische ontwikkeling’, ‘gezondheid’ en ‘zorg’? Wethouder van der Sloot zal de leidende principes die het CDA benoemde zo mogelijk straks ook meenemen bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie. Het CDA neem op dit moment kennis van dit concept, maar wil op het moment dat de Omgevingsvisie zal worden vastgesteld graag in de raad het gesprek aangaan over kernwaarden, hoofdopgaven en leidende principes zoals die in de Omgevingsvisie zullen worden vastgesteld.

CDA Kampen heeft ernstige twijfels over effectiviteit lachgasverbod

CDA CDA Kampen 01-02-2020 14:57

Effectiviteit van ingesteld lachgasverbod nihil Tijdens de raadsvergadering van 30 januari werd een motie op ingediend om lachgas bij evenementen en horecalokaliteiten te verbieden en daarop te handhaven. Daarnaast riep de motie burgemeester Koelewijn op om in te zetten op weerbaarheid en ontmoediging van lachgas aan te kaarten in gesprek met horecaondernemers. Hoewel CDA Kampen warm voorstander is van een verbod op het recreatieve gebruik van lachgas, stemde onze fractie tegen de motie. Desondanks werd de motie met 17 tegen 12 stemmen aangenomen. Raadslid Janine de Kleine sprak terecht na afloop van de vergadering van een ‘pyrrusoverwinning’ voor de indieners van de motie. Lachgaspatronen zijn in Nederland namelijk algemeen verkrijgbaar en staan op dit moment niet op een zwarte lijst. Daarmee zal het aannemen van de motie niet leiden tot de gewenste terugdringing van het gebruik. Het CDA is van mening dat wanneer de politiek iets wil doen aan lachgas, het wel een toegevoegde waarde moet hebben. Daarmee is een lachgasverbod een aangelegenheid die het best door Den Haag opgepakt kan worden. Portefeuillehouder Koelewijn was het daarmee eens. Hij adviseerde de indieners om contact op te nemen met de staatssecretaris van Volksgezondheid, omdat de staatssecretaris de middelen heeft om effectief recreatief lachgasgebruik te stoppen. Daarnaast plaatste Koelewijn tijdens de vergadering meerdere kanttekeningen bij de motie. Hij voorziet dat door het verbod lachgas uit de horeca verdreven wordt naar de straat en het gebruik moeilijker te monitoren wordt. Voldoende mankracht om het verbod op straat te handhaven, is er simpelweg niet. Koelewijn benoemde daarnaast dat er op dit moment geen geld is om te investeren in extra handhaving of weerbaarheid door de bezuinigingsronde die de gemeente Kampen net doorgemaakt heeft. Daarmee is er een motie aangenomen voor een lachgasverbod in Kampen met een meerderheid van stemmen, maar gaat er in de praktijk maar heel weinig veranderen.

Samen de schouders eronder voor een waardevol Kampen

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 27-12-2019 08:58

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1283093/631962/334de63e-089c-4ffc-b08d-a1136f43a2e9_thumb840.jpgOp 12 en 14 november heeft de raad de begroting voor 2020 besproken en vastgesteld. Dit was een moeilijke klus van het college en de raad. In Kampen was er nog nooit zo’n grote bezuiniging. Als ChristenUnie hebben we waardering voor de wijze waarop het college de raad heeft meegenomen in het proces van besluitvorming. En we gaven richtingen mee aan het college. Vraag meer geld aan het Rijk, kijk allereerst naar het domein waar de tekorten zijn ontstaan, ga in gesprek met vrijwilligers en verenigingen, kom met een plan voor cultuur, schuif groene projecten niet op de lange baan, en laat bezuinigingen vooral evenwichtig plaatsvinden.

Een bittere pilHet vaststellen van de begroting heeft grote gevolgen voor alle Kampenaren. Daar zijn we ons goed van bewust. Heel veel inwoners zijn naar de inspraakavonden gekomen, of hebben mails en brieven gestuurd. Er moesten uiteindelijk pijnlijke keuzen worden gemaakt. Een van de pijnlijke keuzes betrof de forse verhoging van de OZB voor alle woningeigenaren en bedrijven. De trapsgewijze verhoging van de OZB is ook voor ons een bittere pil. Maar volgens ons is deze verhoging helaas noodzakelijk om Kampen een financieel gezonde gemeente te laten zijn.

Ook investerenMet deze begroting heeft de gemeente Kampen zijn financiën duurzaam op orde. En dat is belangrijk. Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat het gemeentebestuur goed afgewogen besluiten neemt die ten dienste staan van de samenleving, alle Kampenaren. Als ChristenUnie willen we daarom dat bij het opstellen van de begrotingen in de komende jaren steeds opnieuw afgewogen wordt of verder verhogen van de OZB noodzakelijk is. Er kunnen immers meevallers komen waar we nu nog geen weet van hebben. En de ChristenUnie is van mening dat er een begroting ligt die ook ruimte biedt aan ontwikkelingen. Zo blijven we investeren in bedrijven, de Human Capital Agenda, verbreding rijksweg 50, het steunfonds Kampereiland, citymarketing. Allemaal zaken waar de bedrijven voordeel uit halen zowel voor de korte termijn als de lange termijn.

Cement van de samenlevingVoor de inwoners blijft Kampen een stad waar het goed is om te wonen te werken en te recreëren. We snijden niet in allerlei voorzieningen. Veel van al het moois wat we hebben in onze stad blijft bestaan. Het onderhoud van de openbare ruimte blijft op het huidig kwaliteitsniveau gehandhaafd. En we blijven investeren in onderwijs. Hoewel er een grote bezuinigingsopdracht ligt binnen het Sociaal Domein, is het uitgangspunt dat het voorzieningenniveau op peil blijft.Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de ChristenUnie samen met alle partijen uit de raad een motie ingediend waarmee de bezuiniging op subsidie voor de kleine culturele verenigingen niet meer doorgaat. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat ongeveer 60 koren, korpsen en verenigingen in Kampen ook in de toekomst kunnen blijven rekenen op steun van de gemeente. Zij zijn het cement in de samenleving waar veel inwoners van onze stad hun ontspanning vinden en elkaar kunnen ontmoeten. We moeten het cement in de samenleving niet wegbezuinigen, maar juist zorgen dat in tijden van bezuinigingen de samenleving stevig overeind blijft staan.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.