Nieuws van politieke partijen in Teylingen inzichtelijk

19 documenten

De maidenspeech van Heleen!

VVD VVD Teylingen 17-03-2024 09:31

Afgelopen donderdag heeft Heleen als nieuw raadslid haar maidenspeech gehouden tijdens de raadsvergadering. Zij ging in op de veranderingen tussen het raadslidmaatschap nu in vergelijking met de tijd dat zij eerder politiek actief was (onder andere als wethouder in Oegstgeest) tot 2004. Daarbij benadrukte Heleen het super te vinden om het raadslidmaatschap op te pakken.

https://teylingen.vvd.nl/nieuws/55070/de-maidenspeech-van-heleen

Zo sprak Heleen onder meer:

''En dan nu anno 2024. De griffie weet ons op het laatste moment nog van informatie te voorzien, iedere dag ontvangen wij mails tot 2 uur voor de vergadering, wij zijn met elkaar heel goed in het produceren van letters, we appen tijdens de vergadering om te overleggen en stellen enorm veel technische vragen. De letterbrij komt als een tsunami over ons heen. Het is heel makkelijk om zaken de ether in te gooien en bij een tekst van max 160 tekens moet je soms ook wat info achterhouden. Filmpjes bieden dan soms uitkomst maar daar kun je ook in knippen. En als klap op de vuurpijl hebben we nu Artificial Intelligence (AI), de kunstmatige intelligentie wat het leven er nog makkelijker op zou moeten maken.  

Maar wat mis ik dan.... Het gesprek, de werkelijke interesse, de nuance en de reflectie voordat je op de verzendknop drukt, is dit wel echt nodig? 

Maar niet getreurd, er zijn door de snelle communicatie ook mooie ontwikkelingen gaande. 

De bewonersparticipatie heeft een belangrijke ontwikkeling door gemaakt. Vanuit mijn huidige werk en nu als raadslid kan ik wel zeggen dat er veel meer naar bewoners geluisterd wordt, er zijn meer mogelijkheden om je mening kenbaar te maken, alhoewel dat soms niet zo gevoeld wordt.  

Mee praten betekent niet dat je ook je zin krijgt. Het werk van een raadslid is het afwegen van het algemeen belang versus het persoonlijke belang.'' 

Bekijk de hele speech hier.

D66 Teylingen en Fred Koot gaan eigen weg

D66 D66 Teylingen 04-05-2020 16:24

Zondag 3 mei werd bekend dat Fred Koot de fractie van D66 in de gemeenteraad van Teylingen verlaat en verder gaat als onafhankelijk raadslid.

In een gezamenlijk verklaring  geven de D66 fractie en Fred Koot als voornaamste reden aan dat hun individuele ambities voor de tweede helft van deze raadsperiode te ver uiteenlopen. De laatste maanden is door fractie, bestuur en ook anderen veel energie gestoken om de verschillen in ambities te overbruggen en deze ‘scheiding’ te voorkomen. Helaas zonder resultaat. D66 Teylingen betreurt het dat Fred zijn zetel niet aan de partij teruggeeft en als onafhankelijk raadslid doorgaat.

Bart van der Ploeg, fractievoorzitter, en Edith Alkemade, raadslid blijven zich de komende jaren op de hun kenmerkende optimistische en betrokken wijze inzetten voor de realisatie van het Raadsprogramma. Zij doen dat in goede samenwerking met de fracties van de andere partijen in de Raad en met het college. Het bestuur ondersteunt hen hierbij van harte. Veel van de ideeën waarmee D66 Teylingen destijds de verkiezingen zijn ingegaan, zijn vertaald in concrete acties om van Teylingen die vitale gemeente te maken waar het goed wonen, werken en recreëren is. En dat is in deze tijden een doelstelling die er wezen mag.

De keuze van Fred Koot om als onafhankelijk raadslid verder te gaan, betekent ook dat hij geen lid meer kan zijn van D66. Fred heeft zich vele jaren met veel energie ingezet voor D66 Teylingen. In de Raad en in de afdeling. Het past om op deze plaats daar onze waardering voor uit te spreken. Het is erg jammer dat deze samenwerking zo heeft moeten eindigen.

The post D66 Teylingen en Fred Koot gaan eigen weg appeared first on Teylingen.

Programma datagedreven sturing

CDA CDA Teylingen 27-04-2020 11:57

In de laatste gemeenteraadsvergadering is gesproken over het programma datagedreven sturing. Het doel van dit programma is om versterking te geven aan de informatiefunctie van de gemeente Teylingen. Het CDA Teylingen is niet heel enthousiast over het programma, ondanks dat wij het wel belangrijk vinden om data te verzamelen als gemeente, zodat we weten wat de inwoners willen. Wij hebben daarom niet voor het programma stemt, tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering.Wilt u meer weten, lees dan de hele inbreng van het CDA Teylingen bij het agendapuntInbreng CDA Teylingen:Raadsvergadering 23 april.AP 13 Programma datagedreven sturing.Geachte voorzitter,In de commissie DEB heeft u kunnen horen dat de CDA-fractie niet overliep van enthousiasme bij dit raadsvoorstel Programma datagedreven sturing.Dat is niet omdat wij niet inzien dat het belangrijk kan zijn voor gemeenten om data te verzamelen en zo te weten wat hun inwoners willen.In een rapport van Berenschot uit 2018 in opdracht van de VNG staat heel goed verwoord wat datagedreven sturing voor gemeenten kan opleveren.We vinden het dan ook jammer dat hier in ons eigen raadsvoorstel niet naar dit rapport wordt verwezen.Na de commissievergadering is de CDA-fractie niet op andere gedachten gebracht.Wij zullen daarom tegen dit raadsvoorstel stemmen.Voor ons blijven de maatschappelijke nut en noodzaak in het voorstel niet goed uitgelegd en dus ook niet te controleren.Het kostenplaatje vinden we onvoldoende onderbouwd.Het is niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren en wanneer, en er worden geen concrete doelen benoemd.Prioritering voor ondermijning en de monitor sociaal domein maar dit is tevens zeer complex wat betreft privacy en eigenaarschap van data, waarvoor we binnen HLT op dit moment, naar ik heb begrepen, nu ook geen functionaris gegevensbescherming meer hebben.Kortom dit raadsvoorstel is voor ons onvoldoende.Daarnaast heeft de CDA-fractie er problemen mee dat bij de begroting 2020 allerlei ingewikkelde manoeuvres moesten worden gemaakt om de begroting sluitend te krijgen vanwege de slechte financiële perspectieven. (In de begroting maatregelen om extra inkomsten te genereren, opbrengsten om oud beleid te vervangen door nieuw beleid en maatregelen om kosten te verminderen.) En dan 5 maanden later komt dit voorstel naar de raad om maar liefst 623.000 euro uit te geven inclusief een greep uit de kas van de algemene reserves van 103.845 euro.Als het raadsvoorstel nu zo duidelijk en concreet was dat je er niet om heen kan, maar nee dat is absoluut niet het geval.We zitten bovendien in crisistijd. Een paar dagen geleden las ik in Binnenlands Bestuur dat het tekort bij gemeenten minstens 1 miljard euro zal bedragen en dit zal door de coronacrisis niet beter worden en de grootste kostenpost blijft hierbij het sociaal domein.Wat mij verder van het hart moet voorzitter, en waarin wij flink teleurgesteld zijn, is dat bij de begrotingsbehandeling vorig jaar in november een amendement is aangenomen over de inzet van de algemene reserve. Het college moet eerst opnieuw afspraken maken met de raad over de inzet van de algemene reserves voordat zij komt met voorstellen die (deels) financieel gedekt moeten worden met middelen van de algemene reserves. Het onderwerp zou geagendeerd worden voor de vergadering van de commissie DEB in februari en dat is niet gebeurd.Voorzitter ik rond af.Wij stemmen tegen het voorstel, met als belangrijkste argumenten, dat waar eerder afspraken zijn gemaakt om raadsvoorstellen te verbeteren, dit voorliggende raadsvoorstel van slechte kwaliteit is, zonder concrete doelen en daarom niet te controleren door ons als raad.Verder een amendement over algemene reserves waar we niets meer over hebben vernomen en waar andere fracties kennelijk makkelijk overheen stappen, of zich er niets van aantrekken zo lijkt het, maar waarbij ik hier nu online nog een laatste poging doe mijn collega’s op andere gedachten te brengen en hun mening te heroverwegen.

Programma datagedreven sturing

CDA CDA Teylingen 27-04-2020 11:57

In de laatste gemeenteraadsvergadering is gesproken over het programma datagedreven sturing. Het doel van dit programma is om versterking te geven aan de informatiefunctie van de gemeente Teylingen. Het CDA Teylingen is niet heel enthousiast over het programma, ondanks dat wij het wel belangrijk vinden om data te verzamelen als gemeente, zodat we weten wat de inwoners willen. Wij hebben daarom niet voor het programma stemt, tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering.Wilt u meer weten, lees dan de hele inbreng van het CDA Teylingen bij het agendapuntInbreng CDA Teylingen:Raadsvergadering 23 april.AP 13 Programma datagedreven sturing.Geachte voorzitter,In de commissie DEB heeft u kunnen horen dat de CDA-fractie niet overliep van enthousiasme bij dit raadsvoorstel Programma datagedreven sturing.Dat is niet omdat wij niet inzien dat het belangrijk kan zijn voor gemeenten om data te verzamelen en zo te weten wat hun inwoners willen.In een rapport van Berenschot uit 2018 in opdracht van de VNG staat heel goed verwoord wat datagedreven sturing voor gemeenten kan opleveren.We vinden het dan ook jammer dat hier in ons eigen raadsvoorstel niet naar dit rapport wordt verwezen.Na de commissievergadering is de CDA-fractie niet op andere gedachten gebracht.Wij zullen daarom tegen dit raadsvoorstel stemmen.Voor ons blijven de maatschappelijke nut en noodzaak in het voorstel niet goed uitgelegd en dus ook niet te controleren.Het kostenplaatje vinden we onvoldoende onderbouwd.Het is niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren en wanneer, en er worden geen concrete doelen benoemd.Prioritering voor ondermijning en de monitor sociaal domein maar dit is tevens zeer complex wat betreft privacy en eigenaarschap van data, waarvoor we binnen HLT op dit moment, naar ik heb begrepen, nu ook geen functionaris gegevensbescherming meer hebben.Kortom dit raadsvoorstel is voor ons onvoldoende.Daarnaast heeft de CDA-fractie er problemen mee dat bij de begroting 2020 allerlei ingewikkelde manoeuvres moesten worden gemaakt om de begroting sluitend te krijgen vanwege de slechte financiële perspectieven. (In de begroting maatregelen om extra inkomsten te genereren, opbrengsten om oud beleid te vervangen door nieuw beleid en maatregelen om kosten te verminderen.) En dan 5 maanden later komt dit voorstel naar de raad om maar liefst 623.000 euro uit te geven inclusief een greep uit de kas van de algemene reserves van 103.845 euro.Als het raadsvoorstel nu zo duidelijk en concreet was dat je er niet om heen kan, maar nee dat is absoluut niet het geval.We zitten bovendien in crisistijd. Een paar dagen geleden las ik in Binnenlands Bestuur dat het tekort bij gemeenten minstens 1 miljard euro zal bedragen en dit zal door de coronacrisis niet beter worden en de grootste kostenpost blijft hierbij het sociaal domein.Wat mij verder van het hart moet voorzitter, en waarin wij flink teleurgesteld zijn, is dat bij de begrotingsbehandeling vorig jaar in november een amendement is aangenomen over de inzet van de algemene reserve. Het college moet eerst opnieuw afspraken maken met de raad over de inzet van de algemene reserves voordat zij komt met voorstellen die (deels) financieel gedekt moeten worden met middelen van de algemene reserves. Het onderwerp zou geagendeerd worden voor de vergadering van de commissie DEB in februari en dat is niet gebeurd.Voorzitter ik rond af.Wij stemmen tegen het voorstel, met als belangrijkste argumenten, dat waar eerder afspraken zijn gemaakt om raadsvoorstellen te verbeteren, dit voorliggende raadsvoorstel van slechte kwaliteit is, zonder concrete doelen en daarom niet te controleren door ons als raad.Verder een amendement over algemene reserves waar we niets meer over hebben vernomen en waar andere fracties kennelijk makkelijk overheen stappen, of zich er niets van aantrekken zo lijkt het, maar waarbij ik hier nu online nog een laatste poging doe mijn collega’s op andere gedachten te brengen en hun mening te heroverwegen.

Samenstelling Bestuur

CDA CDA D66 VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 11:26

De samenstelling van het bestuur van de gemeente is veranderd. Wethouder Rob ten Boden van Trilokaal heeft de eer aan zich zelf gehouden en heeft ontslag genomen. Trilokaal had grote moeite een geschikte opvolger te vinden. Hun eerste kandidaat werd door de coalitiegenoten VVD en D66 om kwaliteitsredenen afgewezen en een paar weken later kwam Trilokaal met een nieuwe kandidaat: mevr. Heleen Hooij, voormalig raadslid en wethouder uit Heemstede. Met haar achtergrond, kennis en ervaring moet mevr. Hooij in staat zijn het wethouderschap in onze gemeente op goede wijze te kunnen uitoefenen. Bij dit soort functies is motivatie een belangrijk criterium en – gelezen het persbericht - krijgen wij de indruk dat het met haar motivatie om te komen werken in onze gemeente en zich in te zetten voor de belangen van onze inwoners wel goed zit. Een kanttekening is hier echter ook op zijn plaats. Mevr. Hooij wordt wethouder voor Trilokaal, een lokale partij. Dan is het merkwaardig dat deze partij geen geschikte kandidaat kan vinden die een van onze drie dorpen als woonplaats heeft maar zich genoodzaakt heeft gezien een kandidaat van buiten te halen. Iemand dus die – hoe kundig wellicht ook - niet op de hoogte is van de lokale situatie, daar geen affiniteit mee heeft en ook geen kennis heeft van de historie en cultuur van onze drie dorpen. Er is niet voor niets het vereiste van ingezetenschap in de Gemeentewet en je zou zeggen dat geldt des te nadrukkelijker voor een lokale partijDoor het vertrek van dhr. Joost van Doesburg als lid van de gemeenteraad voor de PvdA is dhr. Paul Witteman als raadslid benoemd. En in het verlengde hiervan is dhr. Jan Kuipers burgerraadslid voor de PvdA geworden.Dhr. Dion Piket is niet langer lid van de gemeenteraad voor Trilokaal. Hij heeft zijn lidmaatschap van die partij opgezegd, maar heeft wel zijn zetel in de Raad behouden. Hij opereert nu onder de naam fractie Piket.Dhr. Juul Covers zal medio dit jaar vertrekken als gemeentesecretaris en voorzitter van de directie HLTsamen. Redenen voor zijn vertrek waren o.a. politiek-bestuurlijke signalen waarin wordt gesproken van een energielek tussen gemeenteraad, college en organisatie. Covers ziet een personele wissel als een mogelijkheid voor nieuwe verhoudingen en een positieve impuls aan de samenwerking. Met zijn vertrek wil Covers de organisatie dan ook verder helpen.Tot slot is ook bij de griffie sprake van een wijziging in samenstelling. Mevr. Marjoleine van Egeraat is aangetreden als nieuwe raadsadviseur als opvolger van mevr. Lisanne Korteling (die als directiesecretaris Jeugd is gaan werken bij het ministerie van Volksgezondheid) en dhr. Michael Korbee die als interim-adviseur heeft gewerkt.

Tussenevaluatie HLTsamen

CDA CDA Teylingen 28-02-2020 11:13

Sinds 1 januari 2017 hebben de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen een samenwerkingsverband in de vorm van de ambtelijke fusieorganisatie HLTsamen. Deze samenwerking heeft een verbeterde uitvoering van de door gemeenten opgedragen taken als doel. De ambtelijke werkorganisatie functioneert hierbij voor drie afzonderlijke gemeenten. De doelstellingen gericht op kostenbeheersing, kwaliteit, kwetsbaarheid en strategische positieverbetering staan centraal bij het functioneren van HLTsamen. De Tussenevaluatie is uitgevoerd door bureau Berenschot en er werd teruggekeken om zicht te krijgen op de (mate van realisatie van de) doelstellingen: kostenbeheersing en -vermindering, kwaliteit van dienstverlening, kwetsbaarheid op (cruciale) functies en de strategische positieverbetering van de gemeenten.Al eerder in het jaar was de onderzoeksopdracht aan de Raad aangeboden en het CDA heeft toen kritiek geleverd op het feit dat de gemeenteraad geen invloed kon uitoefenen op de onderzoeksopdracht. Het college vond dat een bevoegdheid van de directie van HLTsamen en niet van de Raad. Wij hebben toen gezegd dat de tussenevaluatie en de eindevaluatie van groot belang zijn voor de vraag die op een later moment aan de orde komt, namelijk of moet worden doorgegaan met de ambtelijke fusie. En om daar over te oordelen is een bevoegdheid van de Raad en dan is het merkwaardig dat de Raad geen invloed kan uitoefenen op de onderzoeksopdracht van een tussenevaluatie. Nu is het toch weer de slager die zijn eigen vlees keurt.Dat straalt ook door in het beeld van tevredenheid dat het college naar buiten toe schetst over de resultaten van de Tussenevaluatie. We zijn tevreden met dat wat staat,maar we zien ook wat er allemaal nog moet gebeuren. Die tevredenheid wekt de indruk dat de wens toch de vader van de gedachte is, je gelooft iets omdat je wilt dat het zo is. Na het lezen van de Tussenevaluatie - en dan weer in combinatie met de omgevingsanalyse - bekroop het CDA echter toch wel een ietwat ander gevoel. De ‘mankementen’ (om ze zo maar eens te noemen) die in de Omgevingsanalyse worden genoemd, kom je in de Tussenevaluatie niet openlijk tegen. Maar je kunt ze wel verscholen vinden in bepaalde opmerkingen van Berenschot en daaruit afleiden: de bedrijfsvoering vertoont mankementen (geen effectief personeelsbeleid);een flink deel van de potentiele productiviteitswinst wordt door de ambtelijke samenvoeging niet benut;et doel ten aanzien van kwaliteit (verbeterde dienstverlening extern) is niet gerealiseerd;Er is sprake van kwetsbaarheid bij bepaalde functies (het team Financiën en de bredere financiële functie, de afdeling strategie);het ontbreekt aan een integrale visie en ambitie voor de eigen gemeenten, met name in de positionering in de regio;veel opmerkingen over de rollen en het functioneren van college, gemeentesecretarissen en de ambtelijke organisatie in hun onderlinge relaties;de wens van versterking van kwaliteit van het management;een krappe formatie, een hoge werkdruk en een hoog ziekteverzuim. De CDA-fractie heeft n.a.v. de evaluatie gezegd iets minder tevreden te zijn dan het college over de resultaten van de Tussenevaluatie. En kijkend naar de aanbevelingen: behoud en versterk de monitor, werk aan een duidelijke en integrale sturing, meer duidelijkheid is gewenst in de rolverdeling tussen teammanagers, domein­ma­nagers en directieleden en geef aandacht aan de ontwikkeling van medewerkers en managers.

Omgevingsanalyse

CDA CDA Teylingen 28-02-2020 10:54

In december 2019 stond de Omgevingsanalyse op de politieke agenda, uitgevoerd door bureau Necker van Naem. In het besef dat er grote ontwikkelingen spelen in de omgeving van Teylingen (omgevingswet, digitalisering, veranderende initiatiefrijke samenleving, decentralisaties op zorggebied) is de opdracht geformuleerd om een brede omgevingsanalyse uit te voeren die inzicht geeft in de bestuurskracht van de gemeente Teylingen, nu en in de toekomst. De rapportage geeft inzicht in de opgaven waar de gemeente Teylingen zich de komende jaren voor gesteld ziet en de bestuurskracht van de gemeente. Daarnaast bevat de rapportage aanbevelingen om te komen tot een toekomstbestendige bestuurskracht op de langere termijn.Inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemingen, raadsleden, collegeleden, medewerkers van de werkorganisatie HLTsamen en bestuurlijke partners zijn bij de analyse betrokken. De volgende opgaven komen als belangrijkste voor Teylingen naar voren: vormgeven aan de energietransitie, balans vinden in een verstedelijkte ruimte, inspelen op veranderend samenspel overheid en samenleving en de transformatie in het sociaal domein.De conclusie van Necker van Naem is dat dat de bestuurskracht van Teylingen op dit moment redelijk op orde is en Teylingen een vitale gemeente is maar onder druk staat. Voor meer toekomstbestendige bestuurskracht op de langere termijn is daarom een versterking van het strategisch vermogen van de gemeente nodig. Daarnaast moeten de interne samenwerkingsrelaties verbeterd worden.Als CDA-fractie hebben wij gesteld dat de omgevingsanalyse en de Tussenevaluatie HLTsamen (zie hieronder) bij elkaar horen. In de omgevingsanalyse worden de belangrijkste opgaven voor Teylingen voor de komende 5 à 10 jaar in beeld gebracht en wordt ingegaan op de vraag in hoeverre Teylingen in staat is om deze opgaven adequaat aan te pakken of m.a.w. beschikt Teylingen over voldoende bestuurskracht om de toekomst met kracht tegemoet te treden. En daar komt dan ook de Tussenevaluatie HLTsamen in beeld. Het is vervelend te moeten constateren dat sprake is van tegenstrijdigheden in beide documenten. In beide gevallen – ook al zijn het externe bureaus - is toch in zekere mate sprake van de slager die zijn eigen vlees keurt. Echt onafhankelijk kunnen de bureaus niet zijn gegeven de opdracht. Bij bepaalde onderdelen krijg je dan ook de indruk dat de bureaus hun opdrachtgever tot op zekere hoogte hebben willen ‘pleasen’. Enerzijds door de opdrachtgever niet al te hard aan te vallen en anderzijds door passages in de tekst op te nemen die vanuit de organisatie zijn aangedragen.Wij konden het eens zijn de geformuleerde opgaven. Als het gaat om de bestuurskracht is het een ander verhaal. Er wordt geconcludeerd dat de bestuurskracht redelijk op orde is en op dit moment voldoende. Dat klinkt als een mager zesje. De CDA-fractie kwam daarentegen tot een onvoldoende. In de analyse wordt gesproken over gebrek aan visie en strategie, het interne samenspel vertoont gebreken, de bedrijfsvoering vertoont mankementen (geen effectief personeelsbeleid, een flink deel van de potentiele productiviteitswinst door de ambtelijke samenvoeging wordt niet benut en het externe samenspel is onvoldoende. Wij vroegen ons dan ook af hoe men tot de voldoende is gekomen.

Fred Koot treedt tijdelijk terug als raadslid

D66 D66 Teylingen 07-02-2020 16:24

Fractievoorzitter Fred Koot treedt tijdelijk terug als raadslid. In een bericht aan het college en de gemeenteraad geeft hij aan vanwege burn-out-achtige gezondheidsklachten genoodzaakt te zijn tijdelijk afstand van de Raad te nemen.

“Na mijn ziekte en operatie vorig jaar ben ik enthousiast en vol energie onder andere met betrekking tot het raadswerk – en al wat daarbij hoort – begonnen. Mijn betrokkenheid en intensiteit aangaande al mijn activiteiten vanaf die tijd doen mij nu tijdelijk de das om. Kennelijk heb ik toch te snel en te veel hooi op mijn vork genomen. Gezondheid komt ook voor mij op de eerste plaats. Daarom ga ik de komende tijd aan mijn vitaliteit werken. Echter het raadslidmaatschap is mij dierbaar; juist om daarmee veel – maatschappelijks – te kunnen betekenen voor inwoners en ondernemers. Van de inwoners heb ik daartoe voor vier jaren mandaat gekregen; dat vertrouwen wil ik blijven waarmaken. Door nu rust en afstand te nemen tot aan het zomerreces verwacht ik dan in optima forma terug te kunnen komen.”

Raadslid Bart van der Ploeg neemt de rol van fractievoorzitter op zich. De fractie en het bestuur zijn in overleg met de griffie aan het bekijken hoe de verdere werkzaamheden van Fred het beste kunnen worden ingevuld.

The post Fred Koot treedt tijdelijk terug als raadslid appeared first on Teylingen.

Kadernota 2020-2023

CDA CDA Teylingen 28-09-2019 14:54

In de vergadering van de gemeenteraad van 4 juli is de Kadernota besproken. De Kadernota laat een meerjarenperspectief zien met een structureel tekort oplopend van -834.000 euro tot -1.482 miljoen euro. Wij hebben als CDA opgemerkt dat in de Kadernota verschillende zaken en voorstellen worden genoemd met een financiële onduidelijkheid, waarbij dan niet wordt aangegeven waar dan het geld vandaan moet komen ter dekking. Voor een deel zijn dat de ambities van de coalitie, voor een deel zijn het risico’s die op dit moment nog niet zijn te kwantificeren. Als voorbeeld hebben wij genoemd het sociaal domein, de centrumvisie en het afvalbeleid. Het college gaf o.a. als oplossingsrichting om de financiële positie te versterken dat bij uitzondering de algemene reserve zou kunnen worden ingezet. Daar is het CDA het niet mee eens. Over de inzet van de algemene reserves zijn in het verleden afspraken gemaakt en de CDA-fractie vindt dat wij ons daar aan moeten houden. De belangrijkste afspraken waren om een vuistregel vast te leggen voor de hoogte van de algemene reserve evenals de inzet ervan, omdat de algemene reserve van Teylingen relatief hoog is. Voorgesteld werd toen om uit te gaan van een ondergrens van 50 miljoen voor de algemene reserve. De aanwending van de algemene reserve is per definitie een politiek bestuurlijke aangelegenheid en laat zich moeilijk vastleggen in vastomlijnde regels. Toch hebben we een aantal uitgangspunten meegegeven: geen potverteren, exploitatielasten verlagend, investeringen met terugverdienkarakter en investeringen in duurzaamheidinvesteringen.Wij hebben ook zelf voorstellen gedaan om de kosten te verminderen. Opnieuw presenteren van eerdere bezuinigingsmaatregelen die niet door de Raad zijn overgenomen, maar waar in de huidige context mogelijk anders naar wordt gekeken.Ombuigingen die door ambtenaren zijn voorgesteld maar niet door het college zijn overgenomen.Efficiënter werken (capaciteit ambtenaren/afdeling strategie benutten om zoveel mogelijk te bedenken).Verhoging taakstelling regionale samenwerking door ambitieuzere en snellere aanpak.Taakstelling voor terugdringing bestuurlijke overhead.Versobering representatie.Ctuuromslag aanbrengen, in de zin van: niet iedereen is zich er misschien van bewust dat wij geld uitgeven van onze inwoners. Het CDA is niet voor de kaasschaafmethode op onze budgetten. Wij willen naar onze inwoners duidelijk zijn en kunnen uitleggen welke bewuste keuzes we maken om te bezuinigen. Als mogelijkheid om kosten te verminderen hebben wij er bij het college op aangedrongen de kosten van extra inhuur terug te brengen. We hebben ook een aantal moties ingediend. een motie om te starten met een praktijkondersteuner huisarts (POH) jeugd; de motie is (met 16 tegen 7) aangenomen;een motie om het carillon in het bestuurscentrum in Voorhout weer in goede staat te brengen en te houden; de motie is (met 13 tegen 10) aangenomen;een motie om vóór de begrotingsbehandeling in november aan te sluiten bij de CO2-prestatieladder, waardoor de CO2-uitstoot inzichtelijk wordt gemaakt d.m.v. een jaarlijks certificaat, in de jaren 2020 en 2021 te streven naar minimaal plek 3 op de prestatieladder (hoogste niveau binnen eigen organisatie) en als gemeente een actieve houding aan te nemen ten opzichte van het reduceren van CO2 uitstoot als voorbeeld voor bedrijven in onze gemeente en daarbuiten; de motie is unaniem aangenomen;een motie om te onderzoeken of Teylingen optimaal profiteert van beschikbare subsidiegelden die ten goede komen aan projecten in Teylingen en als wordt geconcludeerd dat dit niet het geval is een voorstel aan de raad te doen om dit voor de toekomst meer te waarborgen en zo nodig een subsidiespecialist van buiten aan te trekken; de motie is (met 9 tegen 14) verworpen.

Samenwerking in HLT-verband

CDA CDA Teylingen 28-09-2019 14:42

De ambtelijke fusie tussen Hillegom, Lisse en Teylingen heeft vorm gekregen in de werkorganisatie HLT-samen, die m.i.v. 1 januari 2017 van start is gegaan. Elk jaar worden in het kader van de planning- en controlcyclus een aantal documenten aan de gemeenteraad aangeboden. In mei stonden de volgende documenten ter behandeling op de agenda: de Nota Reserves en voorzieningen HLTsamen, de 1e Wijziging van de regeling HLTsamen, de (raadsbrief) Tussenevaluatie Teylingen, de geactualiseerde begroting 2019 HLTsamen, de jaarrekening HLTsamen 2018 en de conceptbegroting 2020 HLTsamen.Met de Nota Reserves en voorzieningen wil het bestuur van HLTsamen de mogelijkheid creëren om reserves en voorzieningen te vormen. Alhoewel vanuit het oogpunt van HLTsamen verklaarbaar, was het CDA niet overtuigd van de noodzaak dit te doen. In onze ogen nemen de mogelijkheden van sturing, controle, verantwoording en toezicht van de gemeenteraad af als wij deze nota goedkeuren. Met de de 1e wijziging van de regeling HLTsamen worden wijzigingen voorgesteld, die wederom vanuit het oogpunt van het bestuur van HLTsamen verklaarbaar zijn maar waar de CDA-fractie toch wel enige bedenkingen bij heeft als het gaat om de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad. Bijv. bij het verlenen van toestemming aan het bestuur voor het verrichten van taken voor derden. Dat is een verstrekkend voorstel en een soort open einde regeling waarvan je niet weet waar de grenzen liggen. Het CDA is niet overtuigd van de noodzaak van deze wijziging. In onze ogen nemen de mogelijkheden van sturing, controle, verantwoording en toezicht van de gemeenteraad aanzienlijk af als wij dit zouden goedkeuren. Het CDA heeft ook de voorgenomen Tussenevaluatie van de ambtelijke fusie in de bespreking betrokken. De tussenevaluatie wordt uitgevoerd door een extern bureau en het CDA wilde graag twee vragen toegevoegd zien aan de onderzoeksopdracht voor het bureau, te weten:Wat zijn de daadwerkelijk ervaren voor- en nadelen van de ambtelijke fusie HLTsamen? Wat hebben de inwoners van de ambtelijke fusie gemerkt? Wat zijn de voor- en nadelen voor hen geweest.Het college stelde dat de (inhoud van de) evaluatie de bevoegdheid was van het bestuur van HLTsamen en niet van de Raad. Na stevige discussie volhardde het college in deze mening en werd daarin door de coalitiepartijen gesteund.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.