Nieuws van CDA in Teylingen inzichtelijk

10 documenten

Programma datagedreven sturing

CDA CDA Teylingen 27-04-2020 11:57

In de laatste gemeenteraadsvergadering is gesproken over het programma datagedreven sturing. Het doel van dit programma is om versterking te geven aan de informatiefunctie van de gemeente Teylingen. Het CDA Teylingen is niet heel enthousiast over het programma, ondanks dat wij het wel belangrijk vinden om data te verzamelen als gemeente, zodat we weten wat de inwoners willen. Wij hebben daarom niet voor het programma stemt, tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering.Wilt u meer weten, lees dan de hele inbreng van het CDA Teylingen bij het agendapuntInbreng CDA Teylingen:Raadsvergadering 23 april.AP 13 Programma datagedreven sturing.Geachte voorzitter,In de commissie DEB heeft u kunnen horen dat de CDA-fractie niet overliep van enthousiasme bij dit raadsvoorstel Programma datagedreven sturing.Dat is niet omdat wij niet inzien dat het belangrijk kan zijn voor gemeenten om data te verzamelen en zo te weten wat hun inwoners willen.In een rapport van Berenschot uit 2018 in opdracht van de VNG staat heel goed verwoord wat datagedreven sturing voor gemeenten kan opleveren.We vinden het dan ook jammer dat hier in ons eigen raadsvoorstel niet naar dit rapport wordt verwezen.Na de commissievergadering is de CDA-fractie niet op andere gedachten gebracht.Wij zullen daarom tegen dit raadsvoorstel stemmen.Voor ons blijven de maatschappelijke nut en noodzaak in het voorstel niet goed uitgelegd en dus ook niet te controleren.Het kostenplaatje vinden we onvoldoende onderbouwd.Het is niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren en wanneer, en er worden geen concrete doelen benoemd.Prioritering voor ondermijning en de monitor sociaal domein maar dit is tevens zeer complex wat betreft privacy en eigenaarschap van data, waarvoor we binnen HLT op dit moment, naar ik heb begrepen, nu ook geen functionaris gegevensbescherming meer hebben.Kortom dit raadsvoorstel is voor ons onvoldoende.Daarnaast heeft de CDA-fractie er problemen mee dat bij de begroting 2020 allerlei ingewikkelde manoeuvres moesten worden gemaakt om de begroting sluitend te krijgen vanwege de slechte financiële perspectieven. (In de begroting maatregelen om extra inkomsten te genereren, opbrengsten om oud beleid te vervangen door nieuw beleid en maatregelen om kosten te verminderen.) En dan 5 maanden later komt dit voorstel naar de raad om maar liefst 623.000 euro uit te geven inclusief een greep uit de kas van de algemene reserves van 103.845 euro.Als het raadsvoorstel nu zo duidelijk en concreet was dat je er niet om heen kan, maar nee dat is absoluut niet het geval.We zitten bovendien in crisistijd. Een paar dagen geleden las ik in Binnenlands Bestuur dat het tekort bij gemeenten minstens 1 miljard euro zal bedragen en dit zal door de coronacrisis niet beter worden en de grootste kostenpost blijft hierbij het sociaal domein.Wat mij verder van het hart moet voorzitter, en waarin wij flink teleurgesteld zijn, is dat bij de begrotingsbehandeling vorig jaar in november een amendement is aangenomen over de inzet van de algemene reserve. Het college moet eerst opnieuw afspraken maken met de raad over de inzet van de algemene reserves voordat zij komt met voorstellen die (deels) financieel gedekt moeten worden met middelen van de algemene reserves. Het onderwerp zou geagendeerd worden voor de vergadering van de commissie DEB in februari en dat is niet gebeurd.Voorzitter ik rond af.Wij stemmen tegen het voorstel, met als belangrijkste argumenten, dat waar eerder afspraken zijn gemaakt om raadsvoorstellen te verbeteren, dit voorliggende raadsvoorstel van slechte kwaliteit is, zonder concrete doelen en daarom niet te controleren door ons als raad.Verder een amendement over algemene reserves waar we niets meer over hebben vernomen en waar andere fracties kennelijk makkelijk overheen stappen, of zich er niets van aantrekken zo lijkt het, maar waarbij ik hier nu online nog een laatste poging doe mijn collega’s op andere gedachten te brengen en hun mening te heroverwegen.

Programma datagedreven sturing

CDA CDA Teylingen 27-04-2020 11:57

In de laatste gemeenteraadsvergadering is gesproken over het programma datagedreven sturing. Het doel van dit programma is om versterking te geven aan de informatiefunctie van de gemeente Teylingen. Het CDA Teylingen is niet heel enthousiast over het programma, ondanks dat wij het wel belangrijk vinden om data te verzamelen als gemeente, zodat we weten wat de inwoners willen. Wij hebben daarom niet voor het programma stemt, tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering.Wilt u meer weten, lees dan de hele inbreng van het CDA Teylingen bij het agendapuntInbreng CDA Teylingen:Raadsvergadering 23 april.AP 13 Programma datagedreven sturing.Geachte voorzitter,In de commissie DEB heeft u kunnen horen dat de CDA-fractie niet overliep van enthousiasme bij dit raadsvoorstel Programma datagedreven sturing.Dat is niet omdat wij niet inzien dat het belangrijk kan zijn voor gemeenten om data te verzamelen en zo te weten wat hun inwoners willen.In een rapport van Berenschot uit 2018 in opdracht van de VNG staat heel goed verwoord wat datagedreven sturing voor gemeenten kan opleveren.We vinden het dan ook jammer dat hier in ons eigen raadsvoorstel niet naar dit rapport wordt verwezen.Na de commissievergadering is de CDA-fractie niet op andere gedachten gebracht.Wij zullen daarom tegen dit raadsvoorstel stemmen.Voor ons blijven de maatschappelijke nut en noodzaak in het voorstel niet goed uitgelegd en dus ook niet te controleren.Het kostenplaatje vinden we onvoldoende onderbouwd.Het is niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren en wanneer, en er worden geen concrete doelen benoemd.Prioritering voor ondermijning en de monitor sociaal domein maar dit is tevens zeer complex wat betreft privacy en eigenaarschap van data, waarvoor we binnen HLT op dit moment, naar ik heb begrepen, nu ook geen functionaris gegevensbescherming meer hebben.Kortom dit raadsvoorstel is voor ons onvoldoende.Daarnaast heeft de CDA-fractie er problemen mee dat bij de begroting 2020 allerlei ingewikkelde manoeuvres moesten worden gemaakt om de begroting sluitend te krijgen vanwege de slechte financiële perspectieven. (In de begroting maatregelen om extra inkomsten te genereren, opbrengsten om oud beleid te vervangen door nieuw beleid en maatregelen om kosten te verminderen.) En dan 5 maanden later komt dit voorstel naar de raad om maar liefst 623.000 euro uit te geven inclusief een greep uit de kas van de algemene reserves van 103.845 euro.Als het raadsvoorstel nu zo duidelijk en concreet was dat je er niet om heen kan, maar nee dat is absoluut niet het geval.We zitten bovendien in crisistijd. Een paar dagen geleden las ik in Binnenlands Bestuur dat het tekort bij gemeenten minstens 1 miljard euro zal bedragen en dit zal door de coronacrisis niet beter worden en de grootste kostenpost blijft hierbij het sociaal domein.Wat mij verder van het hart moet voorzitter, en waarin wij flink teleurgesteld zijn, is dat bij de begrotingsbehandeling vorig jaar in november een amendement is aangenomen over de inzet van de algemene reserve. Het college moet eerst opnieuw afspraken maken met de raad over de inzet van de algemene reserves voordat zij komt met voorstellen die (deels) financieel gedekt moeten worden met middelen van de algemene reserves. Het onderwerp zou geagendeerd worden voor de vergadering van de commissie DEB in februari en dat is niet gebeurd.Voorzitter ik rond af.Wij stemmen tegen het voorstel, met als belangrijkste argumenten, dat waar eerder afspraken zijn gemaakt om raadsvoorstellen te verbeteren, dit voorliggende raadsvoorstel van slechte kwaliteit is, zonder concrete doelen en daarom niet te controleren door ons als raad.Verder een amendement over algemene reserves waar we niets meer over hebben vernomen en waar andere fracties kennelijk makkelijk overheen stappen, of zich er niets van aantrekken zo lijkt het, maar waarbij ik hier nu online nog een laatste poging doe mijn collega’s op andere gedachten te brengen en hun mening te heroverwegen.

Samenstelling Bestuur

CDA CDA D66 VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 11:26

De samenstelling van het bestuur van de gemeente is veranderd. Wethouder Rob ten Boden van Trilokaal heeft de eer aan zich zelf gehouden en heeft ontslag genomen. Trilokaal had grote moeite een geschikte opvolger te vinden. Hun eerste kandidaat werd door de coalitiegenoten VVD en D66 om kwaliteitsredenen afgewezen en een paar weken later kwam Trilokaal met een nieuwe kandidaat: mevr. Heleen Hooij, voormalig raadslid en wethouder uit Heemstede. Met haar achtergrond, kennis en ervaring moet mevr. Hooij in staat zijn het wethouderschap in onze gemeente op goede wijze te kunnen uitoefenen. Bij dit soort functies is motivatie een belangrijk criterium en – gelezen het persbericht - krijgen wij de indruk dat het met haar motivatie om te komen werken in onze gemeente en zich in te zetten voor de belangen van onze inwoners wel goed zit. Een kanttekening is hier echter ook op zijn plaats. Mevr. Hooij wordt wethouder voor Trilokaal, een lokale partij. Dan is het merkwaardig dat deze partij geen geschikte kandidaat kan vinden die een van onze drie dorpen als woonplaats heeft maar zich genoodzaakt heeft gezien een kandidaat van buiten te halen. Iemand dus die – hoe kundig wellicht ook - niet op de hoogte is van de lokale situatie, daar geen affiniteit mee heeft en ook geen kennis heeft van de historie en cultuur van onze drie dorpen. Er is niet voor niets het vereiste van ingezetenschap in de Gemeentewet en je zou zeggen dat geldt des te nadrukkelijker voor een lokale partijDoor het vertrek van dhr. Joost van Doesburg als lid van de gemeenteraad voor de PvdA is dhr. Paul Witteman als raadslid benoemd. En in het verlengde hiervan is dhr. Jan Kuipers burgerraadslid voor de PvdA geworden.Dhr. Dion Piket is niet langer lid van de gemeenteraad voor Trilokaal. Hij heeft zijn lidmaatschap van die partij opgezegd, maar heeft wel zijn zetel in de Raad behouden. Hij opereert nu onder de naam fractie Piket.Dhr. Juul Covers zal medio dit jaar vertrekken als gemeentesecretaris en voorzitter van de directie HLTsamen. Redenen voor zijn vertrek waren o.a. politiek-bestuurlijke signalen waarin wordt gesproken van een energielek tussen gemeenteraad, college en organisatie. Covers ziet een personele wissel als een mogelijkheid voor nieuwe verhoudingen en een positieve impuls aan de samenwerking. Met zijn vertrek wil Covers de organisatie dan ook verder helpen.Tot slot is ook bij de griffie sprake van een wijziging in samenstelling. Mevr. Marjoleine van Egeraat is aangetreden als nieuwe raadsadviseur als opvolger van mevr. Lisanne Korteling (die als directiesecretaris Jeugd is gaan werken bij het ministerie van Volksgezondheid) en dhr. Michael Korbee die als interim-adviseur heeft gewerkt.

Tussenevaluatie HLTsamen

CDA CDA Teylingen 28-02-2020 11:13

Sinds 1 januari 2017 hebben de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen een samenwerkingsverband in de vorm van de ambtelijke fusieorganisatie HLTsamen. Deze samenwerking heeft een verbeterde uitvoering van de door gemeenten opgedragen taken als doel. De ambtelijke werkorganisatie functioneert hierbij voor drie afzonderlijke gemeenten. De doelstellingen gericht op kostenbeheersing, kwaliteit, kwetsbaarheid en strategische positieverbetering staan centraal bij het functioneren van HLTsamen. De Tussenevaluatie is uitgevoerd door bureau Berenschot en er werd teruggekeken om zicht te krijgen op de (mate van realisatie van de) doelstellingen: kostenbeheersing en -vermindering, kwaliteit van dienstverlening, kwetsbaarheid op (cruciale) functies en de strategische positieverbetering van de gemeenten.Al eerder in het jaar was de onderzoeksopdracht aan de Raad aangeboden en het CDA heeft toen kritiek geleverd op het feit dat de gemeenteraad geen invloed kon uitoefenen op de onderzoeksopdracht. Het college vond dat een bevoegdheid van de directie van HLTsamen en niet van de Raad. Wij hebben toen gezegd dat de tussenevaluatie en de eindevaluatie van groot belang zijn voor de vraag die op een later moment aan de orde komt, namelijk of moet worden doorgegaan met de ambtelijke fusie. En om daar over te oordelen is een bevoegdheid van de Raad en dan is het merkwaardig dat de Raad geen invloed kan uitoefenen op de onderzoeksopdracht van een tussenevaluatie. Nu is het toch weer de slager die zijn eigen vlees keurt.Dat straalt ook door in het beeld van tevredenheid dat het college naar buiten toe schetst over de resultaten van de Tussenevaluatie. We zijn tevreden met dat wat staat,maar we zien ook wat er allemaal nog moet gebeuren. Die tevredenheid wekt de indruk dat de wens toch de vader van de gedachte is, je gelooft iets omdat je wilt dat het zo is. Na het lezen van de Tussenevaluatie - en dan weer in combinatie met de omgevingsanalyse - bekroop het CDA echter toch wel een ietwat ander gevoel. De ‘mankementen’ (om ze zo maar eens te noemen) die in de Omgevingsanalyse worden genoemd, kom je in de Tussenevaluatie niet openlijk tegen. Maar je kunt ze wel verscholen vinden in bepaalde opmerkingen van Berenschot en daaruit afleiden: de bedrijfsvoering vertoont mankementen (geen effectief personeelsbeleid);een flink deel van de potentiele productiviteitswinst wordt door de ambtelijke samenvoeging niet benut;et doel ten aanzien van kwaliteit (verbeterde dienstverlening extern) is niet gerealiseerd;Er is sprake van kwetsbaarheid bij bepaalde functies (het team Financiën en de bredere financiële functie, de afdeling strategie);het ontbreekt aan een integrale visie en ambitie voor de eigen gemeenten, met name in de positionering in de regio;veel opmerkingen over de rollen en het functioneren van college, gemeentesecretarissen en de ambtelijke organisatie in hun onderlinge relaties;de wens van versterking van kwaliteit van het management;een krappe formatie, een hoge werkdruk en een hoog ziekteverzuim. De CDA-fractie heeft n.a.v. de evaluatie gezegd iets minder tevreden te zijn dan het college over de resultaten van de Tussenevaluatie. En kijkend naar de aanbevelingen: behoud en versterk de monitor, werk aan een duidelijke en integrale sturing, meer duidelijkheid is gewenst in de rolverdeling tussen teammanagers, domein­ma­nagers en directieleden en geef aandacht aan de ontwikkeling van medewerkers en managers.

Omgevingsanalyse

CDA CDA Teylingen 28-02-2020 10:54

In december 2019 stond de Omgevingsanalyse op de politieke agenda, uitgevoerd door bureau Necker van Naem. In het besef dat er grote ontwikkelingen spelen in de omgeving van Teylingen (omgevingswet, digitalisering, veranderende initiatiefrijke samenleving, decentralisaties op zorggebied) is de opdracht geformuleerd om een brede omgevingsanalyse uit te voeren die inzicht geeft in de bestuurskracht van de gemeente Teylingen, nu en in de toekomst. De rapportage geeft inzicht in de opgaven waar de gemeente Teylingen zich de komende jaren voor gesteld ziet en de bestuurskracht van de gemeente. Daarnaast bevat de rapportage aanbevelingen om te komen tot een toekomstbestendige bestuurskracht op de langere termijn.Inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemingen, raadsleden, collegeleden, medewerkers van de werkorganisatie HLTsamen en bestuurlijke partners zijn bij de analyse betrokken. De volgende opgaven komen als belangrijkste voor Teylingen naar voren: vormgeven aan de energietransitie, balans vinden in een verstedelijkte ruimte, inspelen op veranderend samenspel overheid en samenleving en de transformatie in het sociaal domein.De conclusie van Necker van Naem is dat dat de bestuurskracht van Teylingen op dit moment redelijk op orde is en Teylingen een vitale gemeente is maar onder druk staat. Voor meer toekomstbestendige bestuurskracht op de langere termijn is daarom een versterking van het strategisch vermogen van de gemeente nodig. Daarnaast moeten de interne samenwerkingsrelaties verbeterd worden.Als CDA-fractie hebben wij gesteld dat de omgevingsanalyse en de Tussenevaluatie HLTsamen (zie hieronder) bij elkaar horen. In de omgevingsanalyse worden de belangrijkste opgaven voor Teylingen voor de komende 5 à 10 jaar in beeld gebracht en wordt ingegaan op de vraag in hoeverre Teylingen in staat is om deze opgaven adequaat aan te pakken of m.a.w. beschikt Teylingen over voldoende bestuurskracht om de toekomst met kracht tegemoet te treden. En daar komt dan ook de Tussenevaluatie HLTsamen in beeld. Het is vervelend te moeten constateren dat sprake is van tegenstrijdigheden in beide documenten. In beide gevallen – ook al zijn het externe bureaus - is toch in zekere mate sprake van de slager die zijn eigen vlees keurt. Echt onafhankelijk kunnen de bureaus niet zijn gegeven de opdracht. Bij bepaalde onderdelen krijg je dan ook de indruk dat de bureaus hun opdrachtgever tot op zekere hoogte hebben willen ‘pleasen’. Enerzijds door de opdrachtgever niet al te hard aan te vallen en anderzijds door passages in de tekst op te nemen die vanuit de organisatie zijn aangedragen.Wij konden het eens zijn de geformuleerde opgaven. Als het gaat om de bestuurskracht is het een ander verhaal. Er wordt geconcludeerd dat de bestuurskracht redelijk op orde is en op dit moment voldoende. Dat klinkt als een mager zesje. De CDA-fractie kwam daarentegen tot een onvoldoende. In de analyse wordt gesproken over gebrek aan visie en strategie, het interne samenspel vertoont gebreken, de bedrijfsvoering vertoont mankementen (geen effectief personeelsbeleid, een flink deel van de potentiele productiviteitswinst door de ambtelijke samenvoeging wordt niet benut en het externe samenspel is onvoldoende. Wij vroegen ons dan ook af hoe men tot de voldoende is gekomen.

Kadernota 2020-2023

CDA CDA Teylingen 28-09-2019 14:54

In de vergadering van de gemeenteraad van 4 juli is de Kadernota besproken. De Kadernota laat een meerjarenperspectief zien met een structureel tekort oplopend van -834.000 euro tot -1.482 miljoen euro. Wij hebben als CDA opgemerkt dat in de Kadernota verschillende zaken en voorstellen worden genoemd met een financiële onduidelijkheid, waarbij dan niet wordt aangegeven waar dan het geld vandaan moet komen ter dekking. Voor een deel zijn dat de ambities van de coalitie, voor een deel zijn het risico’s die op dit moment nog niet zijn te kwantificeren. Als voorbeeld hebben wij genoemd het sociaal domein, de centrumvisie en het afvalbeleid. Het college gaf o.a. als oplossingsrichting om de financiële positie te versterken dat bij uitzondering de algemene reserve zou kunnen worden ingezet. Daar is het CDA het niet mee eens. Over de inzet van de algemene reserves zijn in het verleden afspraken gemaakt en de CDA-fractie vindt dat wij ons daar aan moeten houden. De belangrijkste afspraken waren om een vuistregel vast te leggen voor de hoogte van de algemene reserve evenals de inzet ervan, omdat de algemene reserve van Teylingen relatief hoog is. Voorgesteld werd toen om uit te gaan van een ondergrens van 50 miljoen voor de algemene reserve. De aanwending van de algemene reserve is per definitie een politiek bestuurlijke aangelegenheid en laat zich moeilijk vastleggen in vastomlijnde regels. Toch hebben we een aantal uitgangspunten meegegeven: geen potverteren, exploitatielasten verlagend, investeringen met terugverdienkarakter en investeringen in duurzaamheidinvesteringen.Wij hebben ook zelf voorstellen gedaan om de kosten te verminderen. Opnieuw presenteren van eerdere bezuinigingsmaatregelen die niet door de Raad zijn overgenomen, maar waar in de huidige context mogelijk anders naar wordt gekeken.Ombuigingen die door ambtenaren zijn voorgesteld maar niet door het college zijn overgenomen.Efficiënter werken (capaciteit ambtenaren/afdeling strategie benutten om zoveel mogelijk te bedenken).Verhoging taakstelling regionale samenwerking door ambitieuzere en snellere aanpak.Taakstelling voor terugdringing bestuurlijke overhead.Versobering representatie.Ctuuromslag aanbrengen, in de zin van: niet iedereen is zich er misschien van bewust dat wij geld uitgeven van onze inwoners. Het CDA is niet voor de kaasschaafmethode op onze budgetten. Wij willen naar onze inwoners duidelijk zijn en kunnen uitleggen welke bewuste keuzes we maken om te bezuinigen. Als mogelijkheid om kosten te verminderen hebben wij er bij het college op aangedrongen de kosten van extra inhuur terug te brengen. We hebben ook een aantal moties ingediend. een motie om te starten met een praktijkondersteuner huisarts (POH) jeugd; de motie is (met 16 tegen 7) aangenomen;een motie om het carillon in het bestuurscentrum in Voorhout weer in goede staat te brengen en te houden; de motie is (met 13 tegen 10) aangenomen;een motie om vóór de begrotingsbehandeling in november aan te sluiten bij de CO2-prestatieladder, waardoor de CO2-uitstoot inzichtelijk wordt gemaakt d.m.v. een jaarlijks certificaat, in de jaren 2020 en 2021 te streven naar minimaal plek 3 op de prestatieladder (hoogste niveau binnen eigen organisatie) en als gemeente een actieve houding aan te nemen ten opzichte van het reduceren van CO2 uitstoot als voorbeeld voor bedrijven in onze gemeente en daarbuiten; de motie is unaniem aangenomen;een motie om te onderzoeken of Teylingen optimaal profiteert van beschikbare subsidiegelden die ten goede komen aan projecten in Teylingen en als wordt geconcludeerd dat dit niet het geval is een voorstel aan de raad te doen om dit voor de toekomst meer te waarborgen en zo nodig een subsidiespecialist van buiten aan te trekken; de motie is (met 9 tegen 14) verworpen.

Samenwerking in HLT-verband

CDA CDA Teylingen 28-09-2019 14:42

De ambtelijke fusie tussen Hillegom, Lisse en Teylingen heeft vorm gekregen in de werkorganisatie HLT-samen, die m.i.v. 1 januari 2017 van start is gegaan. Elk jaar worden in het kader van de planning- en controlcyclus een aantal documenten aan de gemeenteraad aangeboden. In mei stonden de volgende documenten ter behandeling op de agenda: de Nota Reserves en voorzieningen HLTsamen, de 1e Wijziging van de regeling HLTsamen, de (raadsbrief) Tussenevaluatie Teylingen, de geactualiseerde begroting 2019 HLTsamen, de jaarrekening HLTsamen 2018 en de conceptbegroting 2020 HLTsamen.Met de Nota Reserves en voorzieningen wil het bestuur van HLTsamen de mogelijkheid creëren om reserves en voorzieningen te vormen. Alhoewel vanuit het oogpunt van HLTsamen verklaarbaar, was het CDA niet overtuigd van de noodzaak dit te doen. In onze ogen nemen de mogelijkheden van sturing, controle, verantwoording en toezicht van de gemeenteraad af als wij deze nota goedkeuren. Met de de 1e wijziging van de regeling HLTsamen worden wijzigingen voorgesteld, die wederom vanuit het oogpunt van het bestuur van HLTsamen verklaarbaar zijn maar waar de CDA-fractie toch wel enige bedenkingen bij heeft als het gaat om de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad. Bijv. bij het verlenen van toestemming aan het bestuur voor het verrichten van taken voor derden. Dat is een verstrekkend voorstel en een soort open einde regeling waarvan je niet weet waar de grenzen liggen. Het CDA is niet overtuigd van de noodzaak van deze wijziging. In onze ogen nemen de mogelijkheden van sturing, controle, verantwoording en toezicht van de gemeenteraad aanzienlijk af als wij dit zouden goedkeuren. Het CDA heeft ook de voorgenomen Tussenevaluatie van de ambtelijke fusie in de bespreking betrokken. De tussenevaluatie wordt uitgevoerd door een extern bureau en het CDA wilde graag twee vragen toegevoegd zien aan de onderzoeksopdracht voor het bureau, te weten:Wat zijn de daadwerkelijk ervaren voor- en nadelen van de ambtelijke fusie HLTsamen? Wat hebben de inwoners van de ambtelijke fusie gemerkt? Wat zijn de voor- en nadelen voor hen geweest.Het college stelde dat de (inhoud van de) evaluatie de bevoegdheid was van het bestuur van HLTsamen en niet van de Raad. Na stevige discussie volhardde het college in deze mening en werd daarin door de coalitiepartijen gesteund.

Cursus Politiek Actief (najaar 2019)

CDA CDA Teylingen 05-08-2019 16:41

Wil je actief worden in de gemeente Teylingen in de Gemeenteraad? In september start de cursus “Politiek Actief”; een leuke- en interactieve cursus om alle facetten van de Gemeenteraad te leren kennen. Onze gemeente met drie kernen (Voorhout, Sassenheim en Warmond) heeft een begroting van circa 74 miljoen per jaar. Dit geld wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld welzijn, zorg, sport en cultuur, ruimte en infrastructuur, woningbouw, afvalinzameling, recreatie en toerisme. Wil je meebesturen, meepraten of controleren over hoe dit geld wordt uitgegeven; dan is de gemeentepolitiek iets voor jou. CDA Teylingen heeft op dit moment vijf fractieleden in de Gemeenteraad zitten en wordt ondersteund door twee fractie ondersteuners. Een aantal van hen heeft in het verleden ook de cursus “Politiek Actief” met veel plezier gedaan. En is daarna doorgegaan in de huidige CDA fractie. De cursus “Politiek Actief” is een mooie mogelijkheid om kennis te maken met de Gemeenteraad. Deze cursus wordt door de gemeente in samenspraak met ProDemos gegeven en start op donderdag 19 september 2019 ’s avonds. Onder leiding van een cursusleider wordt uitleg gegeven over de politiek in het algemeen, de opzet en werking van de gemeentelijke politiek en wordt uitleg gegeven over hoe te debatteren. Tijdens de cursusavond(en) komen ook mensen langs die nu actief zijn in het Teylingse bestuur (bijvoorbeeld de griffier, burgemeester en raadsleden). Welke onderwerpen worden behandeld? Hieronder een korte toelichting van de diverse cursusavonden: Donderdag 19 sep: Introductie en kennismaking met uitleg over democratieDonderdag 03 okt: Hoe werkt de gemeente?Donderdag 10 okt: Debatteren en hoe presenteer je jezelfDonderdag 17 okt: De gemeenteraad: taken en rollen (financiën en speeddaten met raadsleden)Donderdag 31 okt: Gemeenteraadsvergadering: afsluiting met maaltijd, pitch over jezelf en uitreiking certificaten van deelname Wil je meer informatie over deze leuke cursus? Deze is te vinden via deze link van de gemeente Teylingen: https://www.teylingen.nl/cursus.html . Aan de cursus kunnen maximaal 25 personen deelnemen: meldt je daarom vlug aan! Vanuit CDA Teylingen wordt de cursus van harte aanbevolen. In de eerste cursus deed Marco van den Nouland mee; lees zijn ervaringen via bijgaande link: https://www.teylingen.nl/cursus/deelnemers-blikken-terug-op-cursus-politiek-actief.html

Van afval naar grondstoffenbeleid

CDA CDA Teylingen 19-05-2019 16:07

In de vorige raadsperiode (2014-2018) is al uitvoerig gesproken over een nieuw afvalbeleid voor de gemeente Teylingen. Men kwam er toen niet uit. Aan het begin van deze nieuwe raadsperiode doet het college een nieuwe poging. De uitgangspunten/doelstellingen zijn dat we ons bij de afvalinzameling richten op minimaal 75% afvalscheiding in 2020 en maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar. In het collegewerkprogramma is afgesproken dat Teylingen wil toewerken naar de landelijke doelstelling ‘VANG” (Van Afval Naar Grondstof). Het programma VANG - Huishoudelijk afval is ontwikkeld om gemeenten tehelpen om de nodige stappen te zetten naar een circulaire economie. Naast afvalscheiding zijn preventie en grondstofketens sluiten belangrijke speerpunten. In januari 2019 was de start van de discussie over nieuw afvalbeleid. We kregen als raadslid uitnodigingen voor werkbezoeken aan afvalinzamelaars en afvalverwerkers. Die bezoeken hebben in onze ogen echter weinig zin. Die bedrijven spreken voor eigen parochie en wij zijn als raadslid niet deskundig op het gebied van afval en zullen dat ook niet worden. Wij hebben voorgesteld de afdeling strategie van HLT Samen in te schakelen om ter ondersteuning van de betrokken ambtenaren en met voorrang boven andere opdrachten op korte termijn met een advies te komen over uitgangspunten, randvoorwaarden, etc. Wij hebben toen de volgende vragen aan het college meegegeven. · Ga na wie de echte deskundigen zijn op dit gebied en kom via hen tot de juiste advisering. · Welke factoren van invloed spelen bij dit vraagstuk? · Welke gemeenten zijn succesvol met hun afvalbeleid en hoe hebben zij dat aangepakt, incl. de opvatting van hun inwoners en hoe zij de inwoners hebben laten participeren. · Welke do’s and don’ts zijn te onderkennen? · Welke ambities zijn haalbaar (met een onderscheid tussen maximaal, optimaal en gemiddeld/realistisch) en wat is er nodig om die ambities te realiseren (incl. kosten). · En ook de vraag die in het raadsvoorstel wordt genoemd: ‘Welke verschillende mogelijkheden zijn er om de VANG-doelstelling te kunnen bereiken. En hoe kunnen we dit op een eenvoudige-, goedkope- en efficiënte wijze realiseren? Inmiddels zijn we een paar vergaderingen verder en het is duidelijk geworden dat het college met het probleem worstelt. Dat wordt mede veroorzaakt doordat het onderwerp erg emotioneel beladen is. En ‘zoveel hoofden, zoveel zinnen’, oftewel iedereen heeft een eigen mening waarbij men moeilijk samen tot een oplossing kan komen. In de vergadering van de commissie DEB van 22 mei wordt er opnieuw over gesproken.

Actieve (en passieve) informatieplicht van het college van B&W

CDA CDA Teylingen 19-05-2019 16:05

In de vorige Nieuwsbrief bent u geïnformeerd over het gedoe eind 2018 over het onterecht opleggen van geheimhouding door het college en de (coalitie)meerderheid van de Raad. De motie van afkeuring over het door het college gevoerde beleid haalde door de tegenstemmen van de coalitie geen meerderheid, maar wel een motie met de unanieme oproep aan het college om met een voorstel te komen hoe het college op een betere manier invulling kan geven aan actieve informatieplicht. Een gemeenteraad heeft immers voldoende, goede en actuele informatie nodig om de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol goed te kunnen uitoefenen. Het college is in maart j.l. met een voorstel gekomen. Aan het voorstel lag een rapportage over informatievoorziening aan de gemeenteraad ten grondslag dat de resultaten bevat van een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In deze rapportage worden belangrijke punten genoemd voor de informatievoorziening aan de gemeenteraad. Hieronder staan gedeelten van de tekst die bij de behandeling van het voorstel van B&W namens het CDA zijn gezegd. “Met de motie is het college verzocht met een voorstel te komen hoe het op een betere manier invulling wil geven aan actieve informatieplicht. En vervolgens wordt de raad gevraagd wat zij verstaat onder betere invulling. Voor het CDA gaat het dan met name om het voorkomen van situaties zoals die aanleiding waren voor de motie. En dat zal erg lastig zijn, want het is heel verleidelijk om de Raad niet te informeren. Dat komt omdat met informatie aan de Raad de mogelijkheid aanwezig is dat de Raad zich ermee gaat bemoeien en misschien zelfs wel een richting op wil gaan waar je eigenlijk als college zelf niet naar toe wilt. Wat hier ook van belang is, is dat informatievoorziening zich niet volledig laat vatten in heldere maatstaven. Het is vooral ook een vraagstuk van cultuur en vertrouwen. Het vraagt in de eerste plaats van collegeleden en de gemeentesecretaris en in tweede aanleg van ambtenaren om een goed gevoel van politieke sensitiviteit, om inlevingsvermogen, om goede voelsprieten als het gaat om de behoefte van raadsleden. En ook om moed, want zoals gezegd het is heel verleidelijk om de Raad niet te informeren. Het gaat ook om proactief zijn en informatie verschaffen terwijl daar niet (op dat moment nog niet) om wordt gevraagd. In de politiek gaat het uiteindelijk om ‘gelijk krijgen’. De inzet en beheersing van informatie vormen een belangrijk instrument in de politieke verhoudingen. Moed is dus nodig en ook een goed ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel. Met deze raadsbrief en de acties die het college daarin noemt, wordt de kwestie van goede informatievoorziening nog eens nadrukkelijk onder de aandacht gebracht van alle betrokkenen. Dat is op zich heel waardevol. Maar als het gaat om het antwoord op de vraag of het college met de maatregelen voldoet aan de motie, is het CDA geneigd om nee te zeggen. Waar het namelijk uiteindelijk om draait, zijn geen overzichten, regels en maatstaven maar het gaat om mensen en om hun instelling. Het gaat over de vraag of de betrokken ambtsdragers, mensen, zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid als het gaat om informatievoorziening en over de keuzes die zij daarbij maken of niet maken. Uiteindelijk zal de praktijk moeten uitwijzen of het college n.a.v. de motie tot een ‘betere’ invulling heeft kunnen komen en het gevoel van politieke sensitiviteit beter heeft ontwikkeld. In de dubbelfunctie van voorzitter van de gemeenteraad en van het college van B&W vervult de burgemeester daarbij een belangrijke rol. En in de praktijk is het voor burgemeesters wel eens lastig de balans tussen die twee functies te bewaken en niet de ene functie (meestal die van voorzitter van het college) zwaarder te laten wegen dan de andere (voorzitter van de raad). Die dubbelfunctie brengt de burgemeester echter wel in een uitgelezen positie om de informatievoorziening aan de raad te bewaken. Immers, de burgemeester kent de informatiestromen binnen het bestuur en ambtelijk apparaat en kan er dus voor zorgen dat het belang van de raad behartigd wordt: ‘Komt alle benodigde informatie naar de raad toe, gebeurt dat tijdig en op een zorgvuldige, correcte en begrijpelijke wijze, etc. Dit staat ook wel bekend als de zorgplicht van de burgemeester. Wie een soortgelijke rol vervult, min of meer als spin in het informatie­web, is de gemeentesecretaris. Vanwege zijn rol in de ambtelijke orga­nisatie en zijn verbondenheid met het college heeft hij toegang heeft tot alle informatie, en om die reden heeft hij een belangrijke functie in de informatievoorziening naar de raad en een belangrijke rol als het gaat om invulling van de actieve informatieplicht. Samen met de burgemees­ter kan hij dus van bijzondere betekenis zijn. Na uitvoerige discussie is afgesproken is afgesproken om over zes maanden te evalueren en de vorderingen te bespreken, waarbij indien nodig tussentijds aan de bel getrokken kan worden. De tijd zal moeten leren of het college de les heeft geleerd en een andere houding heeft aangenomen als het gaat om het informeren van de gemeenteraad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.