Nieuws van politieke partijen in Hardinxveld-Giessendam inzichtelijk

4 documenten

Regionale Energiestrategie Drechtsteden (RES) vastgesteld

SGP SGP Hardinxveld-Giessendam 18-09-2020 00:00

Donderdag 17 september 2020 is er in de gemeenteraad gedebatteerd over hoe de raad kijkt naar Regionale Energiestrategie Drechtsteden (RES); dit wordt een zienswijze genoemd. Hierin voerde burgerlid Koen Schouten het woord. Zijn bijdrage leest u hieronder.

Dank voorzitter,

Ik ben benieuwd. Niet naar vanavond eigenlijk, niet naar morgen, maar naar 2030 en verder. Deo Volente. Hoe zal onze samenleving er dan uit zien? Persoonlijk denk en hoop ik dat Hardinxveld nog steeds Hardinxveld is. Vanavond proberen we een klein beetje vooruit te blikken in de onbekende toekomst. Dat die toekomst er anders uit gaat zien, dat is wel duidelijk. De zienswijze op de Regionale Energiestrategie Drechtsteden die voor ons ligt, steunen wij. Het is een realistische zienswijze en geeft houvast over hoe onze raad tegenover de voorliggende RES staat, welwillend, maar kritisch. Wel hebben we een aantal punten waar wij scherp op zijn, en waarmee wij vinger aan de pols zullen blijven houden: nu en in de toekomst. Tevens zijn dit de ankerpunten waar wij de RES 1.0, die in juli 2021 rond moet zijn, onder andere aan zullen toetsen.

De SGP is een groene partij, maar ook een realistische partij. We steunen grofweg de doelen die worden beoogd met deze energiestrategie, maar zijn tegelijk kritisch op de betaalbaarheid van de RES en de haast en haalbaarheid van de ambitie die voor ligt. Het bod dat wij doen (0,66PJ) steunen wij. De focus op restruimten en opwek op grote daken staan wij voor. Zoals breed binnen de Drechtsteden leeft, zijn wij als SGP geen voorstander van grootschalige opwek door wind. Wij achten het bod dat voorligt een realistische opgave richting 2030, mits de relevantie van de taak die voor ons ligt keer op keer wordt bewezen aan de samenleving en ondernemers. Daarmee kom ik bij het tweede punt: burgerparticipatie speelt hierin een essentiële rol. De samenleving moet niet achteraf worden betrokken, maar vooraf binnen duidelijke kaders, waar wij als raad en samenleving invloed op willen. Burgerparticipatie is wat dat betreft geen afvinklijstje, maar een ‘must’ om de samenleving achter de energietransitie te krijgen. Hier is ook genoeg tijd voor nodig; haasten hebben we richting de concept-RES helaas al teveel gedaan. We roepen het college dan ook op om van burgerparticipatie echt werk van te maken. Wanneer de samenleving niet overtuigd wordt van het nut van deze transitie zal het bod niet slagen. Zonder draagvlak, geen transitie. Ook komen we indien nodig graag in gesprek met buurregio’s, wanneer daar activiteiten gaan plaatsvinden, die ook over onze grenzen heen lijken te komen. Dit werd ook tijdens de eerste werkgroepbijeenkomst beaamt door de andere partijen in de raad.

 

Dan kom ik bij mijn derde punt: om de transitie te kunnen maken is geld nodig, heel veel geld; het vraagt om bedragen die onze financiën niet kunnen dragen, zonder geld vanuit het Rijk. Het Rijk is daarom aan zet om met adequate financiële middelen te komen, zodat wij de taken uit kunnen voeren. Als vierde noem ik heel kort het van gas los gaan: hier komen we nog later in het jaar over te spreken in de nieuwste versie van de Transitievisie warmte.

Als laatste een pleidooi voor een bredere interpretatie van middelen om tot de transitie te komen. Door de SGP is aangedragen om nieuwe technieken ook onderdeel te laten zijn van de RES, naast slechts zon en wind. Geef ruimte aan toekomstige ontwikkelingen.

Ik rond af, voorzitter. De SGP gaat voor een duurzame toekomst, maar ook voor een toekomst waarin het doel niet de middelen heiligt. CO2-reductie is geworden tot een doel op zich en daar lijkt veel voor te moeten wijken, zoals leefbaarheid. Wat ons betreft komt er een transitie, maar deze moet betaalbaar en realistisch tegelijk zijn. We kijken daarom uit naar de vervolgstappen en zullen deze op de voet volgen.

Koen Schouten, burgerlid SGP

 

Er werd ook een amendement door Fractie Philippo ingediend diezelfde avond om de tekst van de zienswijze te wijzigen in “De Raad kan zich niet vinden in de concept-RES Drechtsteden en verzoekt deze zienswijze mee te laten zenden naar het Nationaal Programma RES”. Deze heeft de SGP (en de gehele raad, op Fractie Philippo na) niet gesteund. Namelijk, omdat er bestuurlijke verantwoordelijkheid genomen moet worden voor landelijke wetgeving die wij uit moeten voeren. Wanneer wij een zienswijze inleveren met twee zinnen zonder verdere uitleg worden we als gemeente op geen enkele wijze serieus genomen en dreigen we de regie richting de toekomst kwijt te raken. Dit dient op geen enkele wijze onze inwoners.

Meer weten over de RES? Klik hier

 

 

 

Vakantie vierende politici

CDA CDA Hardinxveld-Giessendam 29-07-2020 10:46

Vakantie vierende politici Er zijngenoeg redenen te verzinnen om het niet over de zomervakantie van politici te hebben. Vakantie vierende politici zijn een dankbaar doelwit voor boze burgers op sociale media. Maar politici die altijd op hun post blijven, lopen weer het risico als monomane workaholics te worden beschouwd. Hebben politici niet ook recht op vrije tijd en een gezinsleven dat is onttrokken aan het publieke oog? Moeten zij hun privacy inleveren omdat zij ervoor hebben gekozen om de publieke zaak te dienen? Enige rust op z’n tijd komt het functioneren van politici bovendien alleen maar ten goede. Overwerkte, door de waan van de dag opgeslokte leiders, verliezen het essentiële vermogen om hoofdzaken van bijzaken te scheiden, zo valt bijvoorbeeld op te maken uit het boekIn Sickness and in Power: Illness in Heads of Government During the Last 100 Yearsvan de Britse politicus en medicus David Owen. Personalisering van de politiek De opmars van vakantiefoto’s van onze politici lijken dan ook niet zozeer een teken van democratische gezindheid als wel een gevolg van wat doorgaans de personalisering van de politiek wordt genoemd: het idee dat politiek meer dan ooit om personen en minder om programma’s en partijen draait. Kiezers zouden zich in hun keuze tegenwoordig vooral laten leiden door de indruk die ze hebben van de persoon van de politicus en minder door de standpunten van een partij. Hoewel uit kiezersonderzoek blijkt dat dit maar in zeer beperkte mate het geval is, heeft deze theorie het gedrag van politici in ieder geval sterk beïnvloed. Meer dan ooit proberen zij tegenwoordig behalve hun standpunten ook hun authentieke persoonlijkheid te slijten. In interviews en ook via sociale media als Twitter en Facebook maken zij de kiezer deelgenoot van allerlei op het oog politiek weinig relevante privézaken als het gezinsleven, de persoonlijke hobby’s, de favoriete televisieserie, de strijd tegen de kilo’s of de verrichtingen van het eigen voetbalteam. In het verledenzijn er genoeg voorbeelden van politieke leiders die hun persoonlijke hobby’s uitventten, zoals Winston Churchill met zijn schildersezel, De Duitse oud Bondskanselier Helmut Schmidt achter de vleugel en in Nederland natuurlijk Dries van Agt op zijn eeuwige wielrenfiets. Maar de politisering van het persoonlijke lijkt zeker sinds de introductie van Twitter en Facebook een nieuw stadium te hebben bereikt. Zo zijn we in Nederland alleen al in de afgelopen maanden geconfronteerd met de liefdesbaby van Fleur Agema, een macarena dansende Alexander Pechtold, de publieke ontlading van Frans Timmermans bij de promotie van zijn voetbalploeg en de vreugde van verschillende Kamerleden omdat Netflix een nieuwe serie afleveringen vanHouse of Cardsheeft besteld. Voorbeeldfunctie Een politieke cultuur waarin de persoon achter de politicus zo belangrijk wordt gemaakt maakt politici enerzijds misschien normaler, anderzijds maakt het ze ook extra kwetsbaar. Als de persoon achter het standpunt net zo belangrijk wordt geacht als het standpunt zelf zal immers niet alleen het standpunt maar ook de persoon kritischer tegen het licht worden gehouden. Het verwijt dat leer en leven niet met elkaar in overeenstemming zijn, ligt dan al snel op de loer. Afhankelijk van de aangehangen ideologie wordt niet alleen het gezinsleven, maar ook de vakantie een relevant politiek feit. Dat geldt ook voor de vraag waar, hoe en hoe lang politici op vakantie gaan. Het begint al bij de vakantiebestemming. Moet een politicus die het eigen land een warm hart toedraagt niet in eigen land op vakantie? Waarom zou je naar het buitenland gaan als je over het eigen land in de laatste verkiezingscampagne nog uitvoerig de loftrompet hebt gestoken? Zeker in tijden van crisis verwacht men in ieder geval van politici een voorbeeldfunctie en daarbij hoort een bescheiden vakantie in eigen land. Om die reden wandelt Angela Merkel in de Duitse Alpen en vierde de voormalig Franse president François Hollande vakantie in een door de Franse staat aangekocht zomerverblijf in Besançon. Aanvankelijk drong Hollande er ook bij zijn kabinetsleden op aan om het goede voorbeeld te geven en in eigen land te blijven. Ook in dat opzicht wilde hij breken met zijn voorganger Nicolas Sarkozy, wiens regeerperiode soms een aaneenschakeling leek van luxueuze vakanties in mondaine oorden. In Nederlandzijn de vakanties van politici tot nu toe minder gepolitiseerd dan in Duitsland, of Frankrijk. In Duitsland is de bevolking tegenwoordig beter bestand tegen foto’s van politici in zwembroek. Zelfs de publicatie van een (stiekem gemaakte) foto van voormalig bondskanselier Helmut Kohl in badkleding bracht de Duitse democratie niet aan het wankelen. Strandpoliticus Een beproefd middel om de buitenwereld te laten merken dat er gewoon wordt doorgewerkt is dreigen om de Tweede Kamer en bewindslieden te laten terugkeren voor een spoeddebat. Vooral erkend workaholic Geert Wilders en de nimmer versagende SP-fractie verstoren graag de zomerrust van hun collega-parlementariërs. Meestal komt het er niet van, maar zowel bewindslieden als fractieleden dienen er wel permanent rekening mee te houden dat ze mogelijk spoorslags naar Den Haag moeten. Doen zij dit niet, dan is hoon hun deel, zoals de GroenLinks-fractie ooit merkte. Bij het spoeddebat over de eurocrisis bleek de helft van de GroenLinks’ers nog met vakantie. ‘Strandpartij’, schamperde blonde Geert tot grote hilariteit van de Tweede Kamer. De terughoudendheid van onze media en politici staat in schril contrast met de luidruchtige reacties die op Twitter te vinden zijn bij begin en einde van ieder parlementair reces. Dat reces hetzelfde is als vakantie blijft een hardnekkig misverstand. Tegenwoordig proberen veel politici die indruk weg te nemen door hun volgers tijdens het parlementair reces bijna dagelijks op de hoogte te houden van hun drukke agenda. Zo leren we onder meer dat een SP-Kamerlid tijdens de kerstvakantie met chauffeurs op pad is geweest om banketstaven bij bejaardenhuizen te brengen, dateen VVD-Kamerlid in militair uniform deelnam aan een oefening van de Pantsercompagnie 112 en dat Ard van der Steur als Kamerlid met eigen ogen heeft gezien hoe dagvers brood op transport naar de afnemers ging. Onmisbaar Het politieke kerkhof ligt vol politici die tijdens hun vakantie plots onmisbaar bleken. Zo zal de naam van een voormalig PvdA-voorzitter wel eeuwig verbonden blijven aan haar verzuim om direct haar fietsvakantie af te breken toen beginjaren negentig in de PvdAdeWAO-crisis uitbrak. Hoewel ze daarvoor acceptabele privéredenen kon aanvoeren, werd ze vervolgens door de partijtop als zondebok geslachtofferd. De positie van toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes wankelde eveneens omdat hij tijdens zijn kerstvakantie in Thailand op het strand bleef liggen terwijl in een ander deel van het land de tsunami duizenden slachtoffers had gemaakt. Dat de termen crisis en noodsituatie aan inflatie onderhevig zijn, merkten de burgemeesters Jozias van Aartsen (Den Haag) en Aleid Wolfsen (Utrecht). Beiden kregen de wind van voren omdat zij niet direct hun vakantie hadden afgebroken nadat hun stad zwaar was getroffen door respectievelijk een lichtelijk uit de hand gelopen demonstratie in de Schilderswijk en het vrijkomen van asbest in een flat in Kanaleneiland. Dankzij de mobiele telefonie is er nu geen enkel excuus meer mogelijk voor de politicus op vakantie. Daarbij geldt de vuistregel dat terugkeren voor een storm in een glas water altijd beter is dan verder als een strandpoliticus door het leven te moeten gaan. Welke gevolgen dit heeft voor het gezinsleven van politici kan later worden vernomen in roddelblad én tegenwoordig ook kwaliteitskrant. Wat dat betreft hadden politici het vroeger makkelijk. Zo was premier Joop den Uyl in de zomer van 1974 een tijdlang letterlijk onvindbaar tijdens zijn vakantie in Portugal. In samenspraak met het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken ging de Portugese politie naarstig op zoek naar de Nederlandse premier. Na dagen speurwerk werd Den Uyl uiteindelijk op een camping nabij Lissabon gevonden terwijl hij volgens de overlevering in zijn korte broek sardientjes aan het bakken was. Goedaardig als hij was bood hij de Portugese dienders een vismaaltijd aan alvorens hij onverwijld terugkeerde naar Nederland.

Column Jasper de Jong Besluit

SGP SGP Hardinxveld-Giessendam 24-12-2018 00:00

Column van raadslid Jasper de Jong zoals verschenen in "Het Kompas" van 24 december 2018

Een van de plannen die worden voorbereid is de renovatie van het Peulenpark. Nu, zoveel bomen zoveel zinnen dus uiterst belangrijk om dat zorgvuldig voor te bereiden. Onlangs werden we uitgenodigd door een afvaardiging van de bewoners aan het Peulenpark. Zij wilden graag hun visie met ons delen over de plannen voor herinrichting van het park. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het als pragmatisch mens een genoegen is om rond geleid te worden door een aantal mensen met een bovengemiddeld medisch denkniveau. Regelmatig komen er dan medische vaktermen langs als ziektebeeld, beleving en levensverwachting van bomen. Ook leerzaam om zo met hen naar de andere kant van de boom te kijken. Maar u weet het: waar gehakt wordt, vallen spaanders en zonder snoei geen bloei. Nu, een schone taak om daar het juiste evenwicht in te vinden. Maar ongetwijfeld komt er iets uit waar niet iedereen zijn zin krijgt, maar waar wel iedereen zich in kan vinden.

In de laatste column van dit jaar wil ik op het woord levensverwachting dieper ingaan. Ook als mensen hebben we onze verwachtingen in dit leven, maar dikwijls komen onze verwachtingen niet uit of loopt het anders als we dachten. Ook nu leven we in een tijd van verwachting: de Adventstijd. We mogen herdenken hoe Gods Zoon op aarde gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Als we onze dagelijkse bezigheden in dat Licht mogen zien is het, hoe belangrijk ook, maar bijzaak. Er wordt veel over duurzaam gesproken maar als we Hem (Gods Zoon) leren kennen, wordt het leven pas echt Duurzaam. Dan wordt het aardse leven, hoe belangrijk en verantwoordelijk ook, slechts een voorbereiding voor een Eeuwig Leven. Verwachten u en ik Hem als de enige Toekomst?

Jasper de Jong, raadslid SGP

Coalitiebesprekingen Hardinxveld-Giessendam in afrondende fase

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 09-06-2018 10:47

https://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/1221510/1055390/2018-06-07 Persbericht Coalitievorming-k

Maandag 4 juni hebben de onderhandelende partijen T@B, SGP en ChristenUnie een principeakkoord bereikt voor de nieuwe coalitie. Na een maand van intensieve en constructieve besprekingen tussen de drie partijen is het coalitieakkoord nagenoeg gereed. De titel van het akkoord is 'Hardinxveld-Giessendam: met elkaar en voor elkaar'. In het coalitieakkoord 2018-2022 zijn de visie en voornemens van de coalitie op hoofdlijnen opgenomen.

Combinatie met raadsprogramma Bijzonder aan het akkoord is dat nadrukkelijk wordt gestreefd naar een brede samenwerking met alle fracties in de gemeenteraad. In het coalitieakkoord zijn daarom onderwerpen aangemerkt die de nieuwe coalitie verder wil brengen samen met de gemeenteraad. Dit is mede gebaseerd op de eerdere gesprekken met de overige fracties. Voor deze onderwerpen zijn in het coalitieakkoord geen inhoudelijke afspraken gemaakt. De coalitie kijkt uit naar de verdere uitwerking van die thema's op een andere manier dan toe nu toe gebruikelijk was.

Kandidaat-wethouders installeren op 4 juli De kandidaat-wethouders in het nieuwe college zijn mevrouw Trudy Baggerman (T@B), de heer Theo Boerman (SGP) en de heer Jan Nederveen (ChristenUnie). Ook de portefeuilleverdeling is op hoofdlijnen bepaald. Zo omvat de portefeuille van Trudy Baggerman de vertegenwoordiging in Drechtsteden, sociaal domein, wonen, ruimtelijke ordening en gemeentelijk vastgoed. Theo Boerman krijgt financiën, verkeer & vervoer, openbare werken, invoering omgevingswet en onderwijs in zijn portefeuille. Jan Nederveen krijgt duurzaamheid & milieu, sport & cultuur, toerisme & recreatie, economie en de MAG in zijn portefeuille.

De benoeming van de beoogd wethouders staat gepland op woensdag 4 juli. Na aanbieding van het coalitieakkoord aan de gemeenteraad en goedkeuring door de gemeenteraad van de kandidaat-wethouders vindt benoeming en installatie plaats.

Gesprek met PvdA en CDA De komende periode tot aan de installatiedatum wordt door de coalitiepartijen gebruikt om het gesprek aan te gaan met PvdA en CDA over de totstandkoming van het akkoord en de gedachten over het raadsprogramma te delen. Ook wordt redactioneel de laatste hand aan de teksten gelegd.

Traject tot nu toe Na het duidingsdebat op 24 maart 2018 werd de heer Werner ten Kate aangesteld als verkenner. Nadat hij zijn verkennende gesprekken heeft gevoerd, heeft Ten Kate een rapportage met adviezen opgeleverd. Op basis hiervan zijn de drie coalitiepartijen begin mei gestart met de onderhandelingen. De heer Klaas van Eldik heeft de afgelopen weken het proces begeleid.

Persbericht van de onderhandelde partijen: SGP, T@B en ChristenUnie

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.