Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

6 documenten

Leefbaarheid van Eindhoven onder druk

SP SP Eindhoven 25-09-2023 15:15

Het valt steeds meer op: het groeiende aantal daklozen in Eindhoven. Te moeten leven zonder dak boven je hoofd is ontzettend zwaar. Maar ook voor bewoners is het groeiend aantal daklozen een probleem, zeker wanneer dit tot overlast leidt. In het Eindhovens Dagblad (ED) van zaterdag 9 september lezen we zelfs dat bewoners van Oud-Woensel de stekker hebben getrokken uit het overleg met opvangorganisaties, omdat de overlast tot een dieptepunt is gedaald.

De overlast wordt alleen bestreden met extra beveiliging bij de daklozeninloop en gemeentelijke 'gastheren'die de daklozen in de Kruisstraat en de Woenselse Markt moeten verjagen. Ook de bewoners 'mogen' dat nu zelf doen van de gemeente. Dit zijn geen oplossingen maar pleisters plakken.

 

  

Veel daklozen in Eindhoven zijn afkomstig uit Oost-Europa en als arbeidsmigrant hiernaartoe gehaald. Zo ook de 50-jarige Jozef Szojka die zijn verhaal in het ED van 5 september heeft gedaan. In plaats van fatsoenlijke huisvesting, moest hij eerst in een kantoortje en later met acht mensen in een vervuild huis slapen. Dat was niet alleen voor hem ellendig, maar ook voor de buurt!

Eenmaal op straat terechtgekomen, mocht hij niet naar de daklozenopvang, want die zijn er niet voor Oost-Europeanen; alleen voor onze eigen daklozen.

Mensonterend

Gevolg: mensonterende situaties en overlast voor bewoners op straat. Opgejaagd door gemeentelijke 'gastheren' worden ze van plek naar plek gedreven. Zonder enig perspectief moeten ze maar zelf zien te overleven.

Jozef is niet de enige die in Eindhoven op straat terecht komt; het komt steeds vaker voor dat werkgevers Oost-Europese werknemers van de ene op de andere dag op straat zetten. Het beste zou zijn om de problemen bij de bron aan te pakken. Door op zoek te gaan naar de bedrijven die mensen op deze manier verleiden naar Eindhoven te komen en ze vervolgens zo slecht behandelen en op straat zetten. Zij zijn verantwoordelijk; laat ze het ook voelen. Zorg ervoor dat de verhuurders worden aangepakt. De gemeente zou hierin veel pro-actiever moeten handelen en niet wachten totdat de overlast veel te groot is geworden.

De rol van de gemeente kan echt beter. Nu lijkt zij zich te verschuilen achter de verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid en kijkt de andere kant uit door 'gastheren' in te stellen en de bewoners het zelf maar op te laten lossen. Naast een veel actievere rol in het aanpakken van mensonterende en overlastgevende situaties, zou ze het op de agenda van de veelgeprezen Brainportsamenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, kunnen zetten. Spoor malafide huisjesmelkers op en pak die aan door te handhaven. Momenteel wordt dat meestal overgelaten aan buurtbewoners die eerst overlast bij de gemeente melden.

Zo legt de gemeente de verantwoordelijkheid voor het aanpakken van illegale en schadelijke kamerverhuur teveel op de schouders van Eindhovenaren. Dat is niet goed: door bewoners aan te moedigen meldingen over hun buren te doen schaad je de sociale cohesie in de stad. De gemeente moet zelf veel meer verantwoordelijkheid nemen en de foute huisjesmelkers actief opsporen en aanpakken.

Het is niet aan de Eindhovenaren die overlast ervaren, om daklozen te moeten wegjagen. Het is aan de gemeente Eindhoven om oplossingen te vinden voor het probleem. Zorg voor menswaardige opvang van dakloze Oost-Europeanen zodat ze van straat zijn. Pak de werkgevers en huisjesmelkers aan door actief te handhaven, ook als er (nog) geen overlast is.

Murat Memis en Marc König, raadsleden SP Eindhoven

 

 

 

Eindhoven sluit zich aan bij de “Coalition of the Willing”

SP SP D66 PvdA Eindhoven 21-06-2020 19:50

In de gemeenteraad van 16 juni heeft de fractie van de SP samen met andere partijen een voorstel (zgn vrije motie) ingediend, om zich actief aan te sluiten bij de “Coalition of the Willing” Dit is een oproep  om 500 vluchtelingenkinderen uit Griekse kampen op te vangen in Nederland en Eindhoven aan te bieden als opvangplek. Het voorstel werd gesteund door de fracties van  SP, Scheurs, D66, GL, PvdA, CU, OAE en DENK. 

Alleenstaande vluchtelingenkinderen in de Griekse kampen zijn extreem kwetsbaar. 

Voor deze kinderen uit landen als Afghanistan en Syrië staat elke dag in het teken van overleven en de trauma’s stapelen zich op. Griekenland heeft een noodkreet gestuurd naar de lidstaten van de Europese Unie: Neem alstublieft samen een groep van 2.500 kinderen op die zonder familie vastzitten in de overvolle vluchtelingenkampen. Deze noodkreet van de Griekse regering is door de coronacrisis alleen maar urgenter geworden.

De situatie in de kampen is volgens artsen potentieel catastrofaal. Elf Europese landen hebben inmiddels gehoor gegeven aan de noodkreet van Griekenland.

Oók Nederland moet verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van de zich almaar verdiepende humanitaire crisis op de Griekse eilanden en aan de Griekse grenzen met Turkije. Daarom roepen Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children de Nederlandse gemeenten op om zich te verenigen in een ‘Coalition of the Willing’. 

‘’Dit lijkt in onze ogen de enige manier om het kabinet in beweging te krijgen en ervoor te zorgen dat we kwetsbare vluchtelingenkinderen een veilige plek in Nederland kunnen bieden’’, zegt SP-fractievoorzitter Murat Memis. ‘’ Eindhoven is een solidaire stad, hier kunnen wij de kinderen een veilige plek geven in onze samenleving’’.

Murat Memis Fractievoorzitter 

Link vrij motie: 

https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=10152/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM1_Steunen_oproep_om_500_vluchtelingenkinderen_op_te_vangen_in_Nederland_en_Eindhoven_ook_aan_te_bieden_als_plek__M.A._Schreurs__SP__D66__CU__GL__PvdA__DENK__OAE__.pdf

Link artikel Eindhovens Dagblad:https://eindhoven.sp.nl/in-de-media/coalition-of-the-willing

Raadsvragen: Lange wachttijd Naturalisatieverzoek gemeente Eindhoven

SP SP Eindhoven 26-11-2019 18:39

13 november jl. heeft de SP raadsvragen gesteld in verband met de lange wachttijd Naturalisatieverzoek in de gemeente Eindhoven. Vreemdelingen die Nederlander willen worden dienen zich te wenden tot de gemeente waar zij staan ingeschreven. De betreffende gemeente neemt het verzoek in behandeling en stuurt het verzoek door naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De IND kent voor een verzoek tot naturalisatie een wettelijke beslistermijn van 1 jaar. De beslistermijn kan met 6 maanden worden verlengd. Na deze verlenging kan de beslistermijn nog een keer met 6 maanden worden verlengd. In totaal kan de beslistermijn met 1 jaar worden verlengd. De gemiddelde wachttijd om een afspraak te krijgen bij de gemeente Eindhoven om een verzoek tot Naturalisatie in te dienen bedraagt vandaag vijf maanden (uitzonderingen daargelaten wanneer mensen de afspraak afzeggen en de plek vervuld kan worden). Dit houdt in dat een inwoner van Eindhoven in het slechtste geval ruim twee en een half jaar moet wachten voordat hij/zij Nederlander kan worden. In anderen gemeenten is er geen dergelijke wachttijd:

- Tilburg: vier tot zes weken;

- Breda: een week ;

- Amsterdam: vier weken;

- Nijmegen: vier weken;

- Utrecht: vier weken;

- Maastricht: vier weken;

- Eindhoven: 5 MAANDEN;

Vanaf 1 januari 2019 zijn er aanpassingen in de dienstverlening op het inwonersplein doorgevoerd (zie RIB). Daarin staat dat de garantie van korte wachttijden en bezuinigingen belangrijke elementen zijn geweest bij de besluitvorming (In de begroting 2019 en verder is een besparing op het Inwonersplein ingeboekt op inhuur van € 150.000,- per jaar, te realiseren door een combinatie van het inperken van de avondopenstelling naar één avond per week, één balie minder openstellen én alleen nog op afspraak werken per 1 januari 2019 (m.u.v. afhalen en spoedgevallen).

De SP is van mening dat de huidige wachttijd niet past bij onze ambitie voor een burgervriendelijke dienstverlening.

De fractie SP heeft de volgende vragen gesteld:

1. Is het college op de hoogte van deze wachttijd? Zo ja, wat heeft het college gedaan tot nu toe om deze wachttijden terug te dringen?

2. Het college is het toch met de SP eens dat 5 maanden wachten op een afspraak om het naturalisatieverzoek in te dienen getuigt van onvoldoende kwaliteit in de dienstverlening?

3. Heeft volgens het college de digitaliseren van het inwonersplein, het inperken van de avondopenstelling en één balie minder openstellen invloed op het ontstaan van deze wachttijd?

- Zo ja, wat gaat het college vanaf nu doen om deze wachttijden terug te dringen?

- Zo nee, wat is volgens het college dan de oorzaak van de steeds oplopende wachttijd om een Naturalisatieverzoek in te dienen?

Opvangplekken nieuwkomers

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 27-10-2019 10:12

COA op zoek naar duizenden nieuwe opvangplekken

Eindhoven, 27 oktober 2019

Raadsvragen: COA op zoek naar duizenden nieuwe opvangplekken voor asielzoekers

Met antwoord van het college

Geacht college,

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft onlangs aangeven op zoek te zijn naar duizenden nieuwe opvangplekken voor nieuwkomers. Dit omdat het aantal asielzoekers, waar momenteel een plek voor is tegen het maximum aan zit. Gemeenten, waar al eerder asielzoekers werden opgevangen, zouden het verzoek krijgen om dit weer te doen. Door de lange wachttijden bij de Immigratie- en Naturalisatie dienst (IND) die de asielaanvragen in behandeling nemen zitten de huidige opvangcentra vol. Dit komt ook omdat asielzoekers die wel een verblijfsvergunning hebben gekregen niet kunnen uitstromen door een tekort aan woningen.

Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Heeft het COA de gemeente Eindhoven al benaderd om opnieuw asielzoekers op te vangen? Zo ja, wat was hierop uw antwoord?

2. Bent u het met ons eens dat opvang van nieuwe asielzoekers in Eindhoven onverantwoord is, mede omdat we geen geschikte opvanglocatie hebben? Zo nee, dan graag uw toelichting.

In 2018 hebt u het verzoek van de Lijst Pim Fortuyn om de urgentieverklaring voor asielzoekers voor een woning te schrappen naast u neergelegd. Dit leidde toen al tot veel onbegrip van woningzoekenden. Onze stad kampt al jaren met een groeiend woningtekort en nieuwe bouwprojecten kunnen mogelijk niet doorgaan door de zgn. 'stikstofcrisis'. De komst van nieuwe statushouders met een urgentieverklaring zal dit probleem alleen maar verergeren, waardoor de wachtlijst voor een huurwoning nog langer zal worden.

3. Bent u dit met ons eens dat mede daarom de urgentieverklaring voor statushouders nu wel onmiddellijk van tafel moet? Graag ook hier uw toelichting op.

Veel asielzoekers komen uit veilige landen, zij maken geen kans op een verblijfsvergunning maar gaan desondanks niet weg waardoor, zoals de praktijk laat zien de kans groot is dat ze overlast veroorzaken en in de criminaliteit belanden. Dit vraagt weer extra inzet van het politieapparaat die al erg onder druk staat. En dan is het ook nog niet altijd duidelijk welke mensen we precies uit oorlogsgebied binnenhalen, zoals deze week pijnlijk werd aangetoond met de arrestatie van een voormalige jihadistische commandant die oorlogsmisdaden op zijn naam zou hebben staan.

4. Vindt u ook dat dit extra redenen zijn om geen asielzoekers meer in onze stad op te vangen? Zo nee, dan graag uw verklaring over dit besluit?

Tjerk Langman

Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Heeft het COA de gemeente Eindhoven al benaderd om opnieuw asielzoekers op te vangen? Zo ja, wat was hierop uw antwoord?

Nee, de gemeente Eindhoven is niet benaderd door het COA

2. Bent u het met ons eens dat opvang van nieuwe asielzoekers in Eindhoven onverantwoord is, mede omdat we geen geschikte opvanglocatie hebben? Zo nee, dan graag uw toelichting.

Nee, dat zijn wij niet met u eens. Op dit moment heeft het college nog geen standpunt ingenomen over het  al dan niet opnieuw inrichten van een opvanglocatie. Wanneer wij hiertoe een verzoek krijgen zal het college dit verzoek overwegen en hierover een besluit nemen. Een onderzoek naar potentiële locaties zal dan onderdeel uitmaken van die afweging. Het is momenteel niet bekend of er geschikte locaties zijn.

3. Bent u dit met ons eens dat mede daarom de urgentieverklaring voor statushouders nu wel onmiddellijk van tafel moet? Graag ook hier uw toelichting op

Nee, dat zijn we niet met u eens. De instroom van vergunninghouders is in Eindhoven de afgelopen 2 jaar sterk gedaald. Met de woningcorporaties hebben wij afspraken gemaakt om mensen, waaronder vergunninghouders, die met voorrang een woning nodig hebben te helpen. Ook hebben we hiertoe inmiddels afspraken gemaakt met particuliere verhuurders. Wij vinden het van belang om nieuwe Eindhovenaren zo snel mogelijk te integreren in de Eindhovense samenleving, waarbij meedoen in de vorm van een betaalde baan voorop staat. Een plek om te wonen is daarbij noodzakelijk.

4. Vindt u ook dat dit extra redenen zijn om geen asielzoekers meer in onze stad op te vangen? Zo nee, dan graag uw verklaring over dit besluit?

Zoals hierboven aangegeven, heeft het college nog geen standpunt ingenomen over het al dan niet openen van een nieuwe opvanglocatie. Op het moment dat wij dit verzoek ontvangen zullen wij dit in overweging nemen.

VVD Meets DDW 2019

VVD VVD Eindhoven 27-09-2019 23:27

Het VVD-netwerkbestuur Brainport Regio en de VVD Statenfractie nodigen u uit voor het evenement “VVD meets DDW” op zaterdag 26 oktober. Bij dit inspirerende evenement tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, kunt u deelnemen aan een Guided Tour langs de highlights van de Dutch Design Week op Strijp-S in Eindhoven. Aansluitend volgt een paneldiscussie en een inspirerende netwerkborrel.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/36581/vvd-meets-ddw-2019

U kunt ervoor kiezen om het gehele programma bij te wonen of alleen de netwerkborrel.

Guided Tour: Tijdens de guided tour wordt u in twee uur in kleine groepen langs de highlights van de DDW geleid, onder leiding van een officiële Design Guide. Er is een beperkt aantal plaatsen (max. 45) beschikbaar. Om mee te gaan dient u zich aan te melden via de link.

Let op: u dient hiervoor zelf een toegangskaart te kopen (passe partout), die overigens de gehele 9 dagen geldig is voor alle DDW locaties. Deze kunt u online kopen voor 17 euro via: https://www.ddw.nl/tickets

Paneldiscussie & Netwerkborrel: De paneldiscussie vindt plaats in het nieuwe Plug-in City op Strijp S. Een panel bestaand uit

Martijn Paulen (Directeur Dutch Design Foundation), Monique List (VVD Wethouder in Eindhoven), Gaby Scholder (woordvoerder Cultuur VVD Statenfractie) en Thierry Aartsen (Brabants VVD Tweede Kamerlid) zal in gesprek treden over de waarde van- en ontwikkelingen omtrent Cultuur in Eindhoven. Aansluitend is er een netwerkborrel, waar het VVD lokaal Netwerk Brainport u het eerste drankje gratis aanbiedt. Ook voor borrelhapjes wordt gezorgd.

Tickets: Wij verzoeken u in verband met reserveringen van te voren aan te melden via evenbrite: https://bit.ly/2kIVgTNv Aanmelden is mogelijk tot en met vrijdag 18 oktober. Voor de Guided Tour en Netwerk- borrel zijn aparte (gratis) kaarten beschikbaar. Komt u graag naar beide? Bestelt u dan ook voor beide een ticket.

Programma zaterdag 26 Oktober: Verzamelpunt voor de guided tour: bij de VVD-banners op het Ketelhuisplein Locatie borrel: Het nieuwe Plug-in City of Strijp S

14:00   Inloop en regelen toegangsbandjes

15:00   Aanvang Guided Tour

17:00   Paneldiscussie over Design- en Cultuurbeleid

18:00   Borrel en gelegenheid tot netwerken

We zien u heel graag op 26 oktober.

Route info en parkeren Strijp S: https://www.mobility-s.nl/kaart

 

Eindhovense broodjeszaak

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 16-02-2019 16:10

'Broodjeszaak mogelijk gefinancierd met terreurgeld’

Raadsvragen: ‘Eindhovense broodjeszaak mogelijk gefinancierd met terreurgeld’.

Met antwoord van het college

Eindhoveven, 15 februari 2019

Met ontzetting heeft de LPF kennis genomen van het nieuws dat een vermoedelijk kopstuk van de Syrische terreurgroep Jahbat Al-Nusra, die ervan wordt verdacht een leidende rol te hebben gespeeld bij diverse executies in zijn thuisland, in Eindhoven een broodjeszaak heeft gehad (ED 14-22019). De broodjeszaak Pain du Delicieux van de Syriër Fatah A., die als vluchteling naar ons land is gekomen zou vermoedelijk zijn gefinancierd met terreurgeld.

Dat brengt ons tot de volgende vragen:

- Vindt er voorafgaand aan de vergunningverlening van broodjeszaken een Bibob onderzoek plaats en wordt daar buitenlandse financiering in meegenomen? Zo nee, waarom niet?

- Is het college naar aanleiding van deze onthulling voornemens om bij vergelijkbare zaken van statushouders een Bibob onderzoek uit te voeren? Zo nee, waarom niet?

- Ontvangen statushouder bij het starten van een bedrijf een startsubsidie en behoort daar ook een controle bij van eventueel terreurgeld? Hoe hoog zijn deze subsidies?

- Zijn startsubsidies terug te vorderen als blijkt dat er door het bedrijf gebruik is gemaakt van crimineel geld en/of van terreurgeld?

Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Vindt er voorafgaande aan de vergunningverlening van broodjeszaken een Bibob  onderzoek plaats en wordt daar buitenlandse financiering in meegenomen? Zo nee,  waarom niet?

Als een broodjeszaak een exploitatievergunning (of drank- en horecavergunning)  nodig heeft, dan vindt Bibob-toetsing plaats. De (buitenlandse) financiering van de  onderneming wordt dan getoetst. Er wordt pas een vergunning verleend als er  duidelijkheid is over de uitkomst van de Bibob-toetsing. In casu is daarom nog geen  vergunning verleend aan de vergunningaanvrager.

2. Is het college naar aanleiding van deze onthulling voornemens om bij vergelijkbare  zaken van statushouders een Bibob onderzoek uit te voeren? Zo nee, waarom niet?

Nee, een Bibob-toets is niet afhankelijk of de aanvrager een statushouder is  omdat bij elke vergunningaanvraag voor een drank- en horecavergunning of  exploitatievergunning onderzoek wordt gedaan in het kader van de Wet Bibob.

3. Ontvangen statushouders bij het starten van een bedrijf een startsubsidie en behoort  daar ook een controle bij van eventueel terreurgeld? Hoe hoog zijn die subsidies?

Het Sociaal Domein kent geen startsubsidie voor het starten van een bedrijf. Wel   kunnen zelfstandigen in bepaalde gevallen een beroep doen op de regeling Bbz  (Besluit bijstandverlening zelfstandigen). Het Bbz kan onder voorwaarden financiële  steun en begeleiding bieden om een bedrijf te starten of door een moeilijke periode  heen te helpen. Het kan dan gaan om een bedrijfskrediet of een uitkering voor  levensonderhoud. Het Bbz is een vangnet. Bij een aanvraag wordt gecontroleerd of  er andere kredieten mogelijk zijn, of dat er andere geldstromen zijn. De hoogte van  het bedrijfskrediet is afhankelijk van het geval (voor starters maximaal €36.762), de  uitkering levensonderhoud is gelijk aan een bijstandsuitkering. In casu is geen sprake  van een Bbz-regeling aangezien deze persoon niet in Eindhoven woonachtig is.

4. Zijn startsubsidies terug te vorderen als blijkt dat er door het bedrijf gebruik is  gemaakt van crimineel geld en/of van terreurgeld?

Zoals aangegeven kent het Sociaal Domein geen startsubsidie. Verstrekte Bbz gelden kunnen worden teruggevorderd, bijvoorbeeld als de opgelegde  verplichtingen i.v.m. bedrijfskapitaal niet worden nagekomen of wanneer er toch  kapitaal blijkt te zijn.

5. Welke maatregelen gaat u als college nemen om vergunningen scherper te  controleren om dit soort praktijken te voorkomen?

Er is geen aanleiding om scherper te controleren. Er vindt reguliere toetsing van de  vergunningaanvraag plaats, toetsing op levensgedrag / zedelijkheid en een Bibob toetsing. Daarbij geldt dat in deze casus nog geen vergunning is verleend.

Eindhoven, 5 maart 2019.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.