Nieuws van SP over D66 inzichtelijk

2 documenten

Milieuzone Zaanstad onder voorwaarden

SP SP D66 Noord-Holland 07-10-2019 04:49

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) kondigde op 29 juni 2019 door middel van een kamerbrief de harmonisatie van de milieuzones aan. Dat was voor de fractie van D66 een aanleiding om in Zaanstad ook een milieuzone te willen instellen. De fractie van de SP vindt dit een prima idee, maar dan wel onder voorwaarden.

Tekst: Anna de Groot – Steunfractielid SP Zaanstad

Een aantal grote steden heeft al een milieuzone. Daar mogen een aantal vervuilende voertuigen niet meer in. Maar die steden hebben allen een andere vorm bedacht. Dat is niet handig en totaal onoverzichtelijk voor iedereen die met een auto, bestelbus, vrachtwagen of scooter zo'n stad komt inrijden. In die zin is de harmonisatie van de milieuzones dan ook een heel goed idee.

D66 in Zaanstad zit al lang te vlassen op een milieuzone in Zaanstad. De aangekondigde harmonisatie leek voor D66 het uitgelezen moment om in Zaanstad ook zo'n milieuzone in te stellen. D66 profileert zich daarmee als milieupartij en dat is natuurlijk best goed. Maar D66 is wel een milieupartij die een groot voorstander is van de zwaar vervuilende verbindingsweg A8-A9.

En - alhoewel een milieuzone een druppel op de van vervuiling gloeiende plaat is - vindt de SP een milieuzone ook wel een goed idee. Alle kleine beetjes helpen immers! Vooropgesteld dat het schoner en stiller maken van de A8 (die een zware wissel trekt op de gezondheid van de inwoners van een aantal Zaanse wijken) een veel betere en snellere manier is om de luchtkwaliteit in Zaanstad beter te maken, kan een milieuzone ook helpen.

De SP Zaanstad fractie somde in het Zaanstad Beraad van 3 oktober de voorwaarden op die er voor de SP aan een milieuzone verbonden zijn:

    • De oude dieseltjes van mensen die in de (toekomstige) milieuzone wonen worden door de gemeente Zaanstad opgekocht en aangeboden aan de sloop. Aan de eigenaren moet de cataloguswaarde worden betaald. Immers, sommige inwoners kunnen geen duurdere auto rijden en zijn aangewezen op hun oude dieseltje.

    • Aan de randen van de milieuzone komen parkeerplaatsen waar iedereen zijn auto kan stallen. het openbaar vervoer van de randen van de milieuzone naar het centrum ervan wordt gratis. Zo kan iedereen in de milieuzone komen en blijft de lucht er schoon.

    • Meestal is er aan zo'n milieuzone verbonden dat je er gratis of zeer goedkoop mag parkeren met je elektrische auto. Daarvan kan geen sprake zijn. Het is niet de bedoeling dat de mensen die al financieel in de gelegenheid zijn een dure elektrische auto te rijden bevoordeeld worden boven de mensen die daar financieel niet toe in staat zijn.

Mocht het D66-voorstel nog op de een of andere wijze in stemming komen, dan zal de SP akkoord gaan, mits aan de drie voorwaarden wordt voldaan.   

Laat parlement beslissen over klimaatplannen

SP SP D66 PvdA Nederland 22-05-2019 17:37

De Klimaatwet van vier coalitie- en vier oppositie-fracties uit de Tweede Kamer, krijgt ook in de Eerste Kamer de steun van de SP-fractie. Dat zegt senator Geert Reuten. Tijdens het debat in de Senaat feliciteerde hij de initiatiefnemers die het wetsvoorstel kwamen verdedigen, onder wie SP’er Sandra Beckerman, Jesse Klaver (GL), Lodewijk Asscher (PvdA) en Rob Jetten (D66). Reuten wil in de toekomst wel een sterkere rol van het parlement bij het vaststellen van de klimaatplannen die volgens de wet vijfjaarlijks gemaakt moeten worden. En bij het beoordelen van die plannen zal, aldus Reuten, de verdeling van de kosten voor de SP in beide Kamers een kernpunt zijn.

Het wetsvoorstel legt klimaatdoelen voor 2030 en 2050 vast. Dat is volgens de SP-senator een stap in de goede richting en in lijn met het wereldwijde klimaatakkoord van Parijs. Reuten: ‘Van ons hadden die doelen nog best verder mogen gaan. Zo blijft de aanzienlijke uitstoot van broeikasgassen door de lucht- en zeevaart buiten het wetsvoorstel, terwijl die uitstoot wel een belangrijk deel van de klimaatverstoring veroorzaakt.’ Ook, zo zei Reuten, had Nederland, samen met de andere rijke landen van de wereld, scherpere doelen kunnen stellen, omdat die landen veel bijgedragen hebben aan het ontstaan van het klimaatprobleem. Maar, zo zei hij, ‘het voorstel is een compromis, waarin een brede meerderheid van de Tweede Kamer zich heeft kunnen vinden. Dat is belangrijk. Voor ons is in dit geval het betere niet de vijand van het goede’.

In de voorgestelde Klimaatwet staan geen specifieke klimaatmaatregelen. De indieners laten het aan de regering om hiervoor voorstellen te doen in een vijfjaarlijks klimaatplan. Daarin worden ook de maatschappelijke gevolgen en de verdeling van de kosten duidelijk. Deze plannen komen niet meer ter goedkeuring naar het parlement. Reuten wil het uiteindelijke oordeel over die plannen wel aan de Kamers laten. Daarover diende hij een motie in. ‘Als SP willen we ze met name kunnen beoordelen op de mate waarin de lasten ervan in Nederland gedragen gaan worden door degenen met de hoogste inkomens’.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.