Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

5 documenten

PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 12-02-2020 12:04

Op 24 en 25 januari jl. lazen we in Dagblad de Limburger artikelen met als kop “Stadsbrede petitie Maastricht: schiet eens op met milieuzone” en “Maastricht laat het wat betreft luchtkwaliteit afweten / is goed bezig”. De petitie is gestart door 20 Maastrichtse belangengroepen met als doel de lokale politiek te bewegen vaart te maken met de milieuzone. Wethouder Krabbendam (GroenLinks) laat optekenen dat hij zelf nog steeds voor de invoering van zo’n zone is. Hij mag het van de gemeenteraad alleen invoeren als Duitse auto’s ook mee doen. Ook laat hij weten met 60 maatregelen bezig te zijn.

In juni 2019 maakte de Minister van Infrastructuur en Waterstaat echter per kamerbrief de ‘contouren harmonisatie milieuzones’* bekend. Gemeenten mogen vanaf ergens in 2020 personen- en bestelauto’s van een bepaalde leeftijd weren. Let wel: het gaat alleen om dieselauto’s.

In november 2019 is ‘Maastricht een schone bereikbare stad‘** verschenen. Een initiatief van bewoners, ondernemers en studenten. Zij vinden dat een stadsbreed verkeerscirculatieplan moet worden opgesteld. Op basis daarvan kunnen goede maatregelen worden genomen.

Kortom de discussie over een milieuzone in Maastricht laait weer op.

De PvdA-Maastricht stelt daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college bekend met de beperkte mogelijkheden van de nieuwe landelijke regels over milieuzones? Hoe hoog schat u het percentage dieselauto’s (personen- en bestelauto’s) ouder dan 15 jaar en ouder dan 20 jaar op het totale verkeer dat jaarlijks in Maastricht rond rijdt? Welk effect zou een milieuzone (los van alle andere maatregelen) hebben op de gemiddelde fijnstofuitstoot op de Maastrichtse wegen? Zou deze uitstoot ook gereduceerd kunnen worden door de verkeerscirculatie in Maastricht onder de loep te nemen en deze stromen anders en slimmer te sturen dan nu het geval is? Hoe denkt u over het 10 puntenplan van buurten, centrummanagement & studenten? Bent u bereid te kijken of dit plan uitgevoerd kan worden?

*https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/29/contouren-harmonisatie-milieuzones

**https://cmmaastricht.nl/wp-content/uploads/2019/11/WEBVERSIE_-Maastricht-een-schone-bereikbare-stad.pdf

 

 

Het bericht PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid verscheen eerst op PvdA Maastricht.

De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn!

PvdA PvdA Maastricht 25-11-2019 18:11

Er is precies gebeurd wat we voorspelden en waar we als PvdA bang voor waren: eenzijdig inzetten op de milieuzone, die vervolgens vastloopt, omdat Duitsland niet meewerkt. We waren al niet meer geheel overtuigd van deze zone toen het college eerdere ambitieuze plannen over welke auto’s te weren, werden ingehaald door Haagse regels, die toch fors softer zijn. Van deze regels uit Den Haag moet echt de kritische vraag worden gesteld wat deze regels nou schoon aan de haak gaan betekenen voor de luchtkwaliteit in Maastricht. Op basis van de Haagse regels mogen er immers geen benzineauto’s worden geweerd en gaat het bij diesels vanaf 2020 over diesels van 15 jaar en ouder. Hierbij moet dus objectief de vraag worden gesteld wat de werkelijke waarde van deze zone is.

Of is het slechts symboolpolitiek?

Anita van Ham en Belinda Bakkes vragen namens de PvdA aan het college nu eens haast te maken met maatregelen die de luchtkwaliteit in Maastricht wél gaan verbeteren, want de lijst met dingen die het college niet doet of pas op langere termijn gaat doen, begint nu wel een beetje lang te worden.

Ook bezigt het college telkens het STOP-principe [1], maar wij vragen ons af of is onderzocht of verkeerskundig dit principe wel op alle wegen in Maastricht kan worden toegepast of dat onze zuiderburen veel meer bedoelden dat je op gemeentelijke schaal de keuze voor dit principe maakt?

De PvdA stelt de volgende vragen:

Wat heeft het onderzoek mbt de milieuzone(dus ook het eerdere onderzoek mbt de stickers) Maastricht tot op heden gekost? Waarom stelde u recent door te willen gaan met de milieuzone zonder toestemming van Duitsland en trok u dat enkele dagen later weer in? Om geld te kunnen investeren in de milieuzone heeft u de autoloze zondag in 2018 geschrapt? Voert u uw eigen aangenomen motie vanaf nu gewoon weer uit? Staat een vrachtverbod weer op de agenda nu de milieuzone is gestrand? In de begroting 2020 staat dat u geen enkele parkeerplaats in het centrum gaat opheffen in 2020. De verhouding centrum / rand van de stad (p&r) blijft dus 7600 versus 600. Vindt u het niet meer dan logisch dat de stad zo dichtslibt? Wat gaat u hier op korte termijn aan doen? Of wordt deze ambitie uit het coalitie akkoord ook niet gehaald?

Het college verwijst telkens naar het fietsplan, maar dat fietsplan kan vervolgens (volgens het college) pas komen als de Omgevingsvise klaar is en zo zijn we voordat we het weten weer een jaar verder.

De PvdA wil daarom het volgende weten:

Bent u het met ons eens, dat u nu echt eens haast moet maken met de aanleg van extra fietsenstallingen in het centrum? Bent u, conform een oude motie van de PvdA, met bedrijven in gesprek over gebruik maken van bedrijfsparkeerplaatsen tijdens het weekend? Heeft u bijvoorbeeld contact gehad met de rechtbank over een dergelijk voorstel?

Het college geeft ook aan te werken aan autoluwer maken van het Jekerkwartier. Ook dat roept bij de PvdA vragen op:

Kunt u aangeven wat de juridische status is van de onderborden die vb bij de Tafelstraat zijn geplaatst. Hoe gaat u dit handhaven (we hebben immers al te weinig capaciteit)? Heeft u een verkeerskundige onderzoek laten doen naar de mogelijkheden van het STOP principe op wegen in Maastricht? Kan dit principe op iedere weg (ongeacht de functie) in Maastricht worden toegepast?

Kort en goed, de PvdA hoopt dat het college de ambities op het gebied van luchtkwaliteit hoger op de agenda gaat plaatsen. Het wordt tijd voor concrete maatregelen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd.

 

[1] Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.

Het bericht De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

D66 akkoord met raadsvoorstel milieuzone

D66 D66 GroenLinks PvdA Maastricht 20-05-2019 17:14

D66 heeft tijdens de raadsvergadering van 14 mei jl. ingestemd met het raadsvoorstel over een toekomstige milieuzone. Door het landelijke harmonisatievoorstel, het eerder voorgestelde invoeren van een milieuzone met vignetten niet meer mogelijk is wordt de scope nu gewijzigd naar een milieuzone waarbij de handhaving niet met vignetten maar met camera’s plaatsvindt.

In het raadsvoorstel wordt de verdere voorbereiding van de implementatie van een milieuzone in Maastricht uitgesteld tot het moment dat er positief zicht is op de juridische handhaafbaarheid van Belgische en Duitse kentekens. Op het moment dat dit het geval is, zal het college het voorstel voor het invoeren van een milieuzone ter definitieve besluitvorming opnieuw aan de raad voorleggen.

SP, GroenLinks en D66 dienden ook nog een amendement in op het voorstel. Hierin werd het College verzocht werd om met voortvarendheid over de inhoudelijke keuzes met betrekking tot de omvang van de milieuzone, type voertuigen, de ontheffingsregeling, de sloopregeling en de wijze van handhaven met de raad in gesprek te gaan, zodat bij de definitieve besluitvorming over de invoering van een milieuzone in ieder geval over deze onderwerpen al een richtinggevend kader beschikbaar zou zijn. Het amendement werd gesteund door PvdA en 50+, maar haalde geen meerderheid in de raad.

Een mede door D66 ingediende motie, waarin het College wordt gevraagd om ook vaart te maken met flankerende maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit, zoals een nieuw verkeerscirculatieplan en verbeterde P+R-voorzieningen werd uiteindelijk unaniem door de raad aangenomen.

Uitslag Stemtent: ‘Kleine meerderheid tegen grote milieuzone’

D66 D66 Maastricht 04-02-2019 13:46

Afgaande op de uitkomst van de D66 Stemtent op Plein 1992 van afgelopen zaterdag, is een kleine meerderheid van de Maastrichtenaren tegen een zo groot mogelijke milieuzone. Op de stelling ‘Maak de milieuzone zo groot mogelijk’, antwoordde 54% van de voorbijgangers op Plein 1992 en de mensen die reageerden via internet ontkennend. Van de 195 deelnemers stemden 90 personen ‘eens’ en 105 personen ‘oneens’.

Voorstemmers gaven aan dat het goed zou zijn als Maastricht de lokale luchtvervuiling aan zou pakken en dat elektrisch rijden de toekomst is. Positieve maatregelen om dit te ondersteunen, bijvoorbeeld door meer en gratis laadplekken kan dit stimuleren. Ook zouden de P+R-voorzieningen aan de rand van de stad verder gestimuleerd moeten worden.

Tegenstemmers waren onder andere van mening dat doorgaande wegen gevrijwaard zouden moeten zijn van maatregelen als een milieuzone. Ook zou de impact van de invoering van een grote milieuzone onderschat worden.

De Luchtkwaliteit in Maastricht

VVD VVD Maastricht 18-01-2017 02:50

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/18700/de-luchtkwaliteit-in-maastricht

De kwaliteit van de lucht is ontzettend belangrijk voor de leefbaarheid van onze stad. De VVD is dan ook blij met het rapport over de voorspellingen van de luchtkwaliteit en over eventuele maatregelen die deze luchtkwaliteit zouden kunnen verbeteren in Maastricht.

Allereerst constateren wij dat er in Maastricht al aan de wettelijke normen wordt voldaan, wat een goede en belangrijke ontwikkeling is. Daarnaast zijn we verheugd dat bij ongewijzigd beleid de luchtkwaliteit in Maastricht in de komende 10 tot 15 jaar sterk zal verbeteren.

Het lijkt de VVD echter niet verstandig om als ambitie, of zelfs eis, uit te spreken dat de luchtkwaliteit in Maastricht aan de WHO-normen zou moeten voldoen. Welke gevolgen zou het stellen van de WHO-norm hebben op bijvoorbeeld de planologische of infrastructurele plannen in Maastricht, vraag ik de wethouder. Stel dat bijvoorbeeld bij de verdere uitwerking van de plannen over Loods 5 in het Sphinx-gebied blijkt dat verkeer richting Loods 5 ervoor zorgt dat de WHO-norm ter plekke wordt overschreden; binden wij onszelf dan aan het verbieden van deze ontwikkeling?

Daarnaast blijkt duidelijk, zoals ook al eerder besproken, dat de meeste vervuiling van onze lucht van buiten de gemeente- of landsgrens komt. Wij als gemeente zijn dat ook beperkt in het nemen van maatregelen om de luchtkwaliteit in onze stad drastisch naar een hoger niveau te tillen. Uit het onderzoek over de eventueel te nemen maatregelen concluderen wij dat het invoeren van een milieuzonering in de binnenstad dan ook zeer weinig effect zal hebben op de luchtkwaliteit en de gezondheid van onze inwoners. Het idee om een milieuzonering in te voeren waarbij alle diesels met een bouwjaar van voor 2005 worden geweerd in de binnenstad en waarbij veel snor- en bromfietsen van voor 2011 worden geweerd in de hele gemeente vindt de VVD dan ook onnodig. Ik vraag de wethouder dan ook of hij het nodig acht om zulke zeer beperkende en stringente maatregelen te nemen terwijl het effect ervan minimaal is.

Daarnaast is het invoeren van een milieuzone in de stad verre van gratis. Naast een benodigde investering van 4 miljoen euro kost de zonering ook nog eens ruim 2 miljoen euro per jaar. Een behoorlijke smak geld voor zeer weinig effect.

Ten slotte vindt de VVD dat diverse milieuzones in verschillende gemeenten, met ieder hun eigen regels, zeer verwarrend werkt. Op het moment dat een voertuig is toegelaten op de weg door de daarvoor bevoegde instanties dan vindt de VVD het niet aan gemeenten om daar allerlei extra eisen aan te gaan stellen.

Concluderend vindt de VVD dat het invoeren van een brede milieuzonering in de binnenstad onnodig

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.