Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

12 documenten

Werkgroep Bestaanszekerheid

SP SP Tilburg 09-03-2020 10:17

Als SP Tilburg zetten wij ons in op diverse terreinen zoals armoede, zorg, wonen en veiligheid.

Het huidige college heeft een nieuw beleid bestaanszekerheid voorgesteld waarbij het nieuwe beleid betaald gaat worden door het afschaffen van een aantal minima regelingen, dat vinden wij heel zorgwekkend. Vandaar dat wij besloten hebben tot het oprichten van een werkgroep Bestaanszekerheid, waarbij wij met inwoners, professionals, zorgverleners en direct betrokkenen in gesprek gaan over de armoede in Tilburg.

Tilburg is een stad waarbij veel huishoudens leven van een bijstandsuitkering of zelfs onder die grens. De SP maakt zich hier zorgen over. Armoede wordt vaak doorgegeven van generatie op generatie, het betekent onder andere een minder gezond leven, minder kansen op een goede opleiding, slechtere levensverwachting en sociale isolatie.

Zo werd het aantal aanvragen voor voedselhulp bij de Voedselbank hoger, maar het aantal afwijzingen voor bijzondere bijstand ook. Na de invoering van de Participatiewet zijn alle vormen van bijzondere bijstand en financiële zorg aan banden gelegd.

Het is dus tijd dat wij voor deze toenemende armoede, en afnemende bestaanszekerheid in actie komen.

De werkgroep Bestaanszekerheid gaat met dit onderwerp aan de slag en kijkt waar kunnen we zichtbare acties op touw zetten en wat kunnen we zelf als ideeën inbrengen voor een betere bestaanszekerheid Wilt u daaraan bijdragen als inwoner, professional, hulpverlener of direct- betrokkene? Meld u zich aan via sphulpdienst@sptilburg.nl . De werkgroep zal voor het eerst bijeenkomen op 11 maart 2020, 19:00 aan de Piushaven 29 te Tilburg.

Bespreking Nota Bestaanszekerheid

PvdA PvdA Tilburg 30-09-2019 21:25

De Commissie Armoede van de Tilburgse gemeenteraad heeft de nota Bestaanszekerheid behandeld. Voor de PvdA natuurlijk een ongelofelijk belangrijk thema! Lees hier de inbreng van Yusuf:

Koopkracht Tilburgerse minima verder onder druk

De stofwolken van Prinsjesdag zijn opgetrokken. Het gaat goed met Nederland en Minister president Rutte wil dat mensen ook gaan voelen dat het beter gaat. De koopkrachtplaatjes vlogen afgelopen week in het rond. 2,1% hier en 4 procent daar. Maar wat lezen we in de kantlijn bij het NIBUD. De maatregelen die het kabinet neemt om de koopkracht te verbeteren, hebben weinig tot geen invloed op de portemonnee van mensen met een (bijstands)uitkering. Een alleenstaande in de bijstand heeft volgend jaar slechts 14 euro per maand meer te besteden dan nu.

Wat kunnen we als gemeenten doen om de situatie van de kwetsbaren te verbeteren? We zijn blij om te lezen dat het college inzet om maatwerk te bieden. Mensen hebben hulp nodig om door het Ingewikkelde stelsel van toeslagen geloodst te worden. Ook dat u kijkt naar gezondheid en participatie, de zogenaamde integrale benadering, stemt ons tevreden. Net zoals de continuering van het schuldenoffensief. U wilt inzetten op preventie en vroegsignaleren en wil de overdraagbaarheid van armoede, van ouder op kind, aanpakken. De PvdA vind u aan uw zijde om deze ambities na te streven.

Tegelijkertijd zien we in de nota zeer pijnlijke maatregelen staan. In de meerjarenbegroting vraagt u ons een bezuiniging van drie miljoen te steunen. Een bezuiniging die grotendeels ten koste gaat van de inkomensondersteunende maatregelen. Hetgeen mensen direct in de portomonnee raakt. U verlaagt de inkomensdrempel van de meedoenregeling en de collectieve ziektekostenverzekering minima. Minder minima kunnen daar gebruik van maken. Het meest pijnlijk vinden we dat u 6,5 ton snijdt in de bijdrage ziektenkosteverzekering en de individuele inkomenstoeslag. De toeslag voor mensen die 5 jaar of langer in de bijstand zitten en geen enkele reserves hebben. Samen goed voor een bedrag van 220 euro op jaarbasis. Wat blijft er over van de koopkrachtplaatje van onze aller kwetsbaarste Tilburgers? Ja, Die kachelt achteruit.

Het onderzoeksrapport van Pantheia is op dit punt toch heel duidelijk. Ze concludeert het volgende: “Beperk inkomensondersteunende maatregelen niet: Regelingen als Meedoen en CZM brengen weliswaar hoge uitgaven met zich mee, maar betekenen veel voor de gebruikers. Beperking van de regelingen zal in een aantal gevallen juist leiden tot meer problemen en hogere kosten, bijvoorbeeld doordat mensen te laat medische hulp inschakelen om kosten te vermijden.” Of zo valt later te lezen via schuldhulpverlening een beroep moeten doen op duurdere ondersteuning. Toch zet u vanaf 2021 het mes erin. Waarom wijkt u af van het advies? Kunt u me vertellen hoeveel Tilburgers u verwacht die zorg gaan mijden en wat de kosten hiervan zijn?

Het tempo waarop u mensen gaat bereiken, u wilt er 750 bedienen, baart ons tevens zorgen. Maatwerk en de integrale gedachte zoals gezegd prima, maar op 18.000 minima huishoudens, wilt u dus 4% van de minima bereiken. De andere 96% merkt niets van maatwerk, alleen van de korting die uw college hen oplegt. Weet u wie het meest gebruikt maakt van de individuele inkomenstoeslag? Gehuwden met kind(eren) van 4-11 jaar en alleenstaande ouders met kind(eren) van 12-17 jaar.

Dan over uw ambitie om geld te besparen aan de voorkant. Wij zijn benieuwd hoe dat gaat doen. U wilt met sportverenigingen in gesprek. Met organisaties van vrijwilligers zonder winstoogmerk. Die vaak al elk dubbeltje drie keer omdraaien. In de sportnota lezen we er niets over. Legt u de rekening niet op de verkeerde plek?

Ook stelt u energie coaches aan en gaat u op pad. U heeft het niet over de bekostiging van de maatregelen. Kunnen we er van op aan dat u de woningcorporaties op hun wettelijke verantwoordelijkheid wijst om energiebesparende maatregelen te treffen? Dat lijkt ons zinvoller dan mensen zonder geld te adviseren om geld uit te geven aan maatregelen.

De PvdA ziet dat er mbt armoedebestrijding een kentering nodig is om de status quo te doorbreken. Regelingen afbouwen is wat ons bespreekbaar als we maar daadwerkelijk resultaten zien. Wel in die volgorde. We laten niemand los. De PvdA wil derhalve voorstellen meer tijd te nemen om de omslag te maken. Dit voorstel heet bestaanszekerheid maar gaat 96% van de minima huishoudens op de korte termijn meer financiële onzekerheid bieden. Wie wordt daar nou gezonder en gelukkiger van?

De nota wordt op 21 oktober in de gemeenteraad behandeld en is hier na te lezen: https://tilburg.notubiz.nl/document/7967290/1

 

Het bericht Bespreking Nota Bestaanszekerheid verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Tilburg investeert in perspectief; een nieuwe koers participatie en meedoen naar vermogen | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 26-08-2019 00:00

In de raadsvergadering van juli 2019 heeft de gemeenteraad van Tilburg unaniem ingestemd met een nieuw kadernota arbeidsparticipatie (Tilburg Investeert in Perspectief). Dit betekent een nieuwe koers voor de bijstand en daarmee werk en inkomen in onze stad. GroenLinks is erg enthousiast over deze nieuwe plannen. Met meer begeleiding, maatwerk, eigen regie en vertrouwen worden Tilburgers in hun kracht gezet. Hierbij is uitstroom naar werk niet meer heilig, meedoen wel! 

GroenLinks heeft de plannen van het college op een aantal vlakken nog bijgestuurd met aangenomen voorstellen. Zo gaat de gemeente Tilburg: - meer investeren in de bekendheid en toegankelijkheid van de studietoeslag voor studenten met een arbeidsbeperking; - maken we werk van een sociale coöperatie van ondernemers in de bijstand; - gaat het college onderzoeken of de kinderopvang (financieel) toegankelijker gemaakt kan worden voor kinderen waarvan de ouders een opleiding volgen of vrijwilligerswerk doen; - gaat het college onderzoeken of stimuleringspremies, die nu ten gunste komen aan werkgevers, terecht kunnen komen bij werknemers om zo de armoedeval te voorkomen wanneer mensen vanuit de bijstand gaan werken. 

Het nieuwe beleid gaat in per 2020 en komt als opvolger van NOMA. Het laatste jaar is er uit ervaringen van diverse pilots en experimenten (Vertrouwensexperiment, Aanpak Doe Mee, integratie en participatie vluchtelingen), gesprekken met de stad en bijstandsgerechtigden een nieuwe visie ontstaan hoe we Tilburgers willen laten participeren en meedoen naar vermogen. 

Deze nieuwe visie en uitvoering laten een duidelijke link zien met de kanteling in de transformatie van het sociaal domein (in navolging van de Agenda Sociaal 013) en daarmee ook met samenhangende leefgebieden; zorg, onderwijs, bestaanszekerheid, sociale basis. De gemeente Tilburg zet voor haar inwoners meer in op preventie en maatregelen aan de voorkant. In dit geval om meer mensen te stimuleren mee te doen, zich te ontwikkelen en ontplooien en te participeren. 

In de nieuwe plannen krijgen zowel bijstandsgerechtigden als ook inwoners die geen bijstand krijgen (NUGgers) de mogelijkheid om mee te doen aan een activeringsprogramma. Hiervoor wordt meer begeleiding uitgetrokken (trajectregisseurs), waarbij gekeken wordt naar diverse vormen van leefgebieden en daarmee dus ontwikkelmogelijkheden die deelnemers hebben. Deze aanpak zal uiteindelijk ingezet worden voor de mensen die relatief direct bemiddelbaar zijn en mensen die een grotere afstand hebben tot de arbeidsmarkt. 

Door meer in te zetten op werken vanuit vertrouwen, eigen regie en maatwerk en bredere uitstroomprofielen willen we Tilburgers verleiden zich te ontwikkelen en ontplooien om daarmee deel te kunnen aan de arbeidsmarkt en samenleving.

 

Tilburg ontdekt het Spoorpark!

Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Tilburg 24-06-2019 18:42

Dansers op het waterplein tijdens de officiële opening (foto: Roos Pierson)

Dat was de conclusie zondagavond 23 juni na een fantastisch weekend waarbij de poorten voor iedereen werden geopend. Allereerst werden vrijdag 21 juni ruim 700 gasten verwelkomd door Sophie Peters, parkmanager, voor het officiële gedeelte. Vanaf het podium had zij een mooi overzicht; ieder had de kans aangegrepen bij dit speciale moment aanwezig te zijn. Wethouder Berend de Vries stond er trots, trots dat hij geloofd had in het opstarten van dit burgerinitiatief. Hij ontving daarvoor een groot applaus!

Wethouder Berend de Vries (foto: Roos Pierson)

Voorzitter van het bestuur, Johan Dunnewijk ging uitgebreid in op het afgelegde traject van het begin tot de dag van vandaag. Van de vergaderingen met landschapsarchitect Esther Kruit van KruitKok over de invulling van het ontwerp en de ecologie en Jacqueline Moors van Blom&Moors die zich specifiek bezighielden met de vormgeving en meubilering in het park. Als hoofdaannemer van het Spoorpark, stonden Ronald Kusters en Dave Ketelaars van Brouwers Groenaannemers aan het roer. De uitgebreide kennis van Brouwers Groenaannemers op het gebied van biodiversiteit en ecologie werden ingezet voor de realisatie van “het Groene Spoorpark”.

Johan Dunnewijk, voorzitter dagelijks bestuur van Stichting Spoorpark (foto: Roos Pierson)

Ook de keuze uit 82 ingezonden initiatieven, het opstarten van de gekozen 9 projecten en het stimuleren van partijen uit de stad hun bijdrage te leveren bracht het bestuur bijeen voor veel vergaderingen. Vanzelfsprekend werd het financiële aspect toegelicht. Toen kwam de lijst van iedereen die hij wilde bedanken. Het waren er veel, heel veel! Afsluitend overhandigde hij werkhandschoenen aan de wethouder symbolisch om na jaren ‘op zijn handen te hebben gezeten’ nu maar weer is ‘de handen te laten wapperen’! En ook is hij als eerste Vriend van het Spoorpark benoemd. Een nieuw project dat binnenkort uitgebreid aandacht zal krijgen.

Daarna presenteerden alle kwartiermakers zich, trots als ze waren hoe ver ze zijn gekomen. Marieke Vromans, kunstenares en maker van de Rits, sprak namens hen. “Wat nou als we de stad openritsen en wat er onder zit, die levenslust, die wil om te groeien, blootleggen en de ruimte geven. Wat zou er dan gebeuren? Daar waar een scheur in een stoeptegel zit, groeit een plantje. Ik zie levenskracht. Er zit iets onder de stad dat wil groeien”. En zoals Frank van Pamelen het zaterdagmorgen in zijn column in het Brabants Dagblad verwoordde is “zij niet alleen maakster van beelden; maar ook van woorden.” Hij kreeg er goeie zin van. Het officiële moment was de onthulling van De Rits. Met de uitgedeelde fluitjes floot iedereen om 16.00 uur het park open!! Het Spoorpark stroomde vol; ruim 24.000 bezoekers genoten afgelopen weekend van alle activiteiten die het programma te bieden had. Onder het genot van een hapje en drankje en flesjes water beleefden zij muziek, dans en spel maar vooral het Spoorpark. Het warme weer deed vele verleiden een duik te nemen in de vijver; ook al is het geen zwemvijver. De Tilburgse percussieband Batala sloot symbolisch het openingsprogramma af.

Marieke Vromans vlak voor de onthulling van haar kunstwerk ‘De Rits’ (foto: Roos Pierson)

Van diverse betrokkenen tekenden we deze reactie’s op na het geslaagde openingsweekend:

‘Wij hebben destijds het ontwerp van landschapsarchitecte Esther Kruit meteen met groot enthousiasme omarmd. Hoe geweldig alles in haar ontwerp klopt is nu bij de ingebruikname overduidelijk gebleken. Heel goed en heel mooi. Een super beleving. En het wordt alleen nog maar mooier.” – Bestuurslid Anita de Haas)

“Alsof het Spoorpark er altijd al is geweest. Dit is exact wat de stad nog nodig had. Intens genieten!” – Oud-bestuurslid Jenny Janssen

“De Tilburgers zijn zo trots als een pauw op hun park. Een groter compliment kun je als burgerinitiatief niet krijgen!” – Bestuurslid Sandra Reijnen

Kwartiermakers, Lois de Jong (Urban Sports Area), Bart Spijkers (Beach Tilburg) en Eric Steur (Stadcamping) merkten op:

”Tilburg heeft wat mij betreft met het centrum en daarbij nu de LocHal en het Spoorpark, eindelijk echt een stadshart. En wat voor een!!!”

“Wat een feest. De stad heeft ons gedroomde kindje liefdevol omarmd.“

“Wat al die tijd een beetje ‘ons park’ was, is nu hét nieuwe park van Tilburg!”

“De dag waarop alles samen kwam, werkelijk a perfect day”  – Sandra de Vocht, projectmedewerker Gemeente Tilburg

Een wederom stralende Spoorpark parkmanager Sophie Peters (foto: Roos Pierson)

Ten slotte parkmanager Sophie Peters:

“Een magisch openingsweekend wat al onze verwachtingen heeft overtroffen en wat veelbelovend is voor de toekomst”.

GroenLinks kijkt vooruit naar 2020 | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 13-06-2019 00:00

De gemeenteraad van Tilburg kijkt met de Perspectiefnota vandaag vooruit naar het komende jaar. Hoe gaat de gemeente in 2020 bijdragen aan het geluk en de gezondheid van Tilburgers? De ambities voor komend jaar zijn hoog. En dat moet ook, want we hebben flinke opgaven voor ons liggen. Dit is de inbreng van GroenLinks. 

 

Zoals bijna alle gemeenten hebben we tekorten in het sociaal domein, waardoor goede zorg onder druk komt. Met het bestuursakkoord is een gedurfde keuze gemaakt. Niet bezuinigen, maar eerst kijken hoe de zorg beter kan. We complimenteren het college met het introduceren van hefbomen. Hiermee zet Tilburg mensen boven regels. Slimmer organiseren voor meer kwaliteit en impact, en daardoor zelfs kosten besparen. Een knap staaltje omdenken dat veel vraagt van de organisatie. We waarderen dan ook alle inspanning en zien het resultaat met vertrouwen tegemoet!

Goede ondersteuning is belangrijk, maar liever wil je voorkomen dat dit nodig is. Voor de omslag naar preventie is het nodig de sociale basis te verstevigen. Denk daarbij aan de vele initiatieven vanuit inwoners, wijkcentra, jongerenwerk en andere partners die ervoor zorgen dat mensen elkaar ontmoeten en elkaar helpen. We dienen daarom twee moties in, waarmee we vragen om een lange termijn strategie voor het versterken van de sociale basis, en duurzame ondersteuning  voor initiatieven die hieraan bijdragen. 

Ook vinden we dat in een inclusieve stad een Lokale Inclusie Agenda niet mag ontbreken, met als uitgangspunt dat iedereen in Tilburg onbeperkt en volwaardig mee moet kunnen doen. De toegankelijkheid van openbare gebouwen moet vanzelfsprekend zijn. Samen met ONS Tilburg en D66 dienen we dan ook een motie in. Wat ons betreft echt een onderwerp om een inhaalslag te maken.

We zijn blij dat het College ook in deze perspectiefnota het belang van mondiale bewustwording en de sustainable development goals onderschrijft. De huidige kadernota loopt in 2020 af. Voor de evaluatie van deze kadernota en het vervolg geven we graag enkele aandachtspunten mee in een motie.

Verder kijken we uit naar het nieuwe bestaanszekerheidbeleid. GroenLinks vraagt het college ook oog te hebben voor het thema energiearmoede, omdat ook de huishoudens met de laagste inkomens moeten kunnen profiteren van comfortabele, energiezuinige huizen en een lage energierekening.

We willen het college complimenteren met de koers  voor een klimaatneutrale en klimaatbestendige gemeente. We zijn blij dat we hier als GroenLinks een bijdrage aan leveren met groeiende aandacht voor circulaire economie, energie en klimaat.  Met een klimaatfonds van ruim 20 miljoen euro kunnen we forse stappen zetten. Hiervoor zijn wel concrete plannen nodig. We vragen het college: maak hier haast mee!

GroenLinks vindt dat de versterking van biodiversiteit niet mag ontbreken, gezien de wereldwijde achteruitgang en het belang van een vitale (en gezonde) natuur voor een klimaatbestendige stad. We dienen daarom een motie in om biodiversiteit te koppelen aan de klimaatdoelen. 

We maken ons zorgen over de toekomst van het warmtenet.  We horen dat er ideeën zijn het warmtenet uit te breiden met zo’n 16.000 woningen. Tegelijkertijd horen we dat de kansen voor geothermie steeds verder uit beeld raken. Daar komt bij dat de Amercentrale voor de helft draait op houtsnippers. Op papier duurzaam, in de praktijk levert dit niet minder maar méér CO2 uitstoot op. We vragen het college nadrukkelijk: informeren jullie de raad op tijd, voordat definitieve keuzes worden gemaakt over de toekomst van het warmtenet?

Dan over afval: Tilburgers scheiden hun afval best wel goed. Maar de meeste mensen ervaren op dit moment nog niet dat hun afval een grondstof is (en daarmee waardevol is). Een systeem van belonen kan daarbij helpen. Daarom roepen we het College met een motie op om te starten met een experiment om Tilburgers te belonen voor het scheiden van afval. 

We lezen dat het college snel aan de slag wil met Wijkevoort. Tot nu toe loopt het proces zorgvuldig en we hechten eraan dat die zorgvuldigheid ook naar de toekomst toe overeind blijft. We benadrukken: de ontwikkeling van Wijkevoort moet gebeuren binnen wet- en regelgeving (waar op dit moment veel onzekerheden over zijn) en met oog voor de belangen van omwonenden.  

Verder komt er nieuw evenementenbeleid aan. Daarover willen we opmerken dat we in het bestuursakoord hebben afgesproken dat we gaan kijken hoe kwetsbare locaties zoals het Leijpark kunnen ontlasten. GroenLinks hoopt aandacht voor het beschermen van groen in het evenementenbeleid terug te vinden.  

Tot slot, is het mooi om te zien dat er meer aandacht komt voor een gezonde leefomgeving. Voor een openbare ruimte die uitnodigt tot sporten, bewegen en ontmoeten. We kijken uit naar de visie Positieve gezondheid. Verder zijn we blij dat de gemeente werkt aan meer lopen en fietsen, parkeren op afstand, verkeersveiligheid en schoner vervoer. Want ook dat leidt tot een fijner verblijfsklimaat in de stad. En dat geldt natuurlijk ook voor de culturele en creatieve sector, de makers: heel belangrijke aanjagers voor een bruisende stad. 

Voorzitter, GroenLinks is blij dat de centrale waarden gezondheid en geluk in deze Perspectiefnota ook een centrale plek hebben, al vragen die nog wel verdere uitwerking. We kijken uit naar de vertaling hiervan in de begroting 2020. Want een gezond en gelukkig Tilburg, daar doen we het voor!

 

Sollicitatieplicht 60 plussers Tilburg opheffen!

PvdA PvdA Tilburg 06-05-2019 16:04

Voor 60-plussers in de bijstand moet in Tilburg het vijfmaal per week verplicht solliciteren worden afgeschaft. Dat stelt de fractie van de PvdA in Tilburg.

De partij dient op 1 mei, de Dag van de Arbeid een initiatiefvoorstel in bij het college, waarin het college van B en W opgeroepen wordt de gemeentelijke regelingen aan te passen. Het college heeft daar wettelijk de bevoegdheid voor en kan zelf bepalen hoe een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering er uit moet zien. De partij noemt het solliciteren van 60 plussers in de bijstand een ‘nutteloze en demotiverende bezigheid’.

Het is vreselijk om als 60-plusser na een WW-periode in de bijstand te belanden. In deze WW-periode heb je dan al tientallen sollicitaties achter de rug. Immers, als werkloze met een WW-uitkering ben je verplicht viermaal per maand te solliciteren.

Maar…

Eenmaal in de armen van Werk en Inkomen in Tilburg gaat die plicht naar eens per werkdag: elke dag – 5 dagen in de week – moet een, meestal nutteloze, brief de deur uit. Tilburg eist dus van de bijstandsgerechtigde 60-plusser vijf sollicitaties per week!

Tegen deze regeling spreekt een groot aantal argumenten:

Iemand die na de vruchteloze pogingen in de WW, soms zijn er meer dan 100 verplichte sollicitatiebrieven verstuurd, ineens vijfmaal per week moet gaan bedelen om werk gaat op onzinnige vacatures reageren, in de hoop zijn uitkering te behouden. Als 60-plusser maakt een werkloze na een periode zonder baan weinig kans op een nieuwe werkkring. Recent grootschalig onderzoek onder 600 P&O-hoofden laat zien dat meer dan de helft van hen 60-plussers niet eens oproepen na een sollicitatie. Weglaten van de leeftijd in een cv is voor hen ook zinloos, want dan wordt iemand niet benaderd wegens het ‘verzwijgen’ van informatie. Het is onlogisch dat een werkloze 60-plusser na eerst viermaal per maand ineens 5 keer per week moet gaan zoeken naar werk dat er blijkbaar voor hem of haar niet is. Nergens staat in de wet aangegeven dat een gemeente, zoals in Tilburg, zijn bijstandsgerechtigden vijfmaal per week moet laten reflecteren op vacatures, zolang de gemeente en de werklozen maar voldoen aan de verplichtingen die staan aangegeven in de Participatiewet. Het is de bevoegdheid van een wethouder en de raad invulling te geven aan die participatiewet. Formeel hoeft er geen raadsbesluit over te worden genomen. Rotterdam, Enschede en Amsterdam bewijzen bijvoorbeeld dat het anders kan. Mensen in de bijstand van 60 jaar en ouder, die al langere tijd zonder werk zitten, en mensen die om wat voor reden dan ook een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt zijn deels aangemerkt als ‘kansloos’. Daar worden maatwerk-oplossingen voor getroffen. Het ‘etiket’ heeft, hoewel categorale uitsluiting op basis van leeftijd niet mag, deze groep ontslagen van de plicht te solliciteren en biedt andere de ruimte te zoeken naar een betrekking die past bij hun ambities.

Een aantal oudere Tilburgse werklozen heeft in het verleden gepoogd via de rechter een vrijstelling van de sollicitatieplicht te krijgen. In drie gevallen, allen cliënten van het Advocatencollectief, ging het om de uitvoering van de participatiewet door de gemeente Tilburg. In alle gevallen heeft de rechter geoordeeld dat de sollicitatieplicht moest worden nagekomen, omdat de gemeente nu eenmaal de wet aan haar zijde heeft.

De wijze waarop de participatiewet wordt uitgevoerd is een zaak van de gemeenteraad en daarmee een (gemeente)politiek verhaal. De bijstand is een gezinsuitkering. Vanaf het moment dat de werkloze man/vrouw die gemeentelijke uitkering ontvangt, is het ‘huishouden’ verplicht naar werk te (blijven) zoeken. Kortom, als een van de (economische) partners na een WW-uitkering in de bijstand belandt, zal ook de andere partner een sollicitatieplicht opgelegd krijgen. Indien die partner een klein eigen inkomen heeft, wordt die in mindering gebracht op de uitkering. Stel dat de partner al 40 jaar het huishouden draaiende houdt, dan is hij of zij ook niet vrij van de verplichting vijfmaal per week een poging te doen werk te verkrijgen.

Komt iemand die verplicht vijfmaal per week een brief de deur uit doet eerder aan een baan dan iemand in de WW of iemand die de vrije hand krijgt? De uitstroom cijfers van de gemeente geven dat niet aan.

 In de overzichten worden 55-plussers op dezelfde hoop gegooid als 60 plussers. Deze laten een uitstroom zien, maar als we dieper in de materie duiken blijkt die uitstroom zich vooral voor te doen bij uitkeringsgerechtigden jonger dan 60 jaar, veelal mensen die aan een parttime baan zijn geholpen. In totaal ‘bespaarde’ Tilburg volgens de meest recente cijfers over de participatiewet in een jaar tijd 131 uitkeringen, ofwel een schamele 1,7 procent op het totale budget.

Daar moeten heel wat inspanningen aan te pas komen. Bij de gemeente Tilburg krijgt een bijstandsgerechtigde te maken met een handvol ambtenaren die hem beoordelen en begeleiden, al dan niet naar nieuw werk. Er zijn rechtmatigheidsambtenaren, intakers, doelmatigheidsambtenaren, case-managers, sollicitatietrainers enzovoort.

Veel 60-plussers ervaren de stress door al die bemoeienissen als fnuikend voor hun plezier in het leven, dat zonder werk en in de bijstand vaak toch al geen pretje is. Buiten dat het meestal zinloos is om op een vacature te reageren, is het ook pijnlijk en vernederend om steeds maar weer te worden afgewezen, en meestal ook nog om dezelfde reden: u past niet in het functieprofiel. Van de honderd afwijzingen die de fractie van de PvdA mocht inzien waren er 86 met ongeveer deze strekking. Na de afwijzingen volgen dan ook nog eens de meestal denigrerende gesprekken met de doelmatigheidsambtenaar of de trajectbegeleider. Geen enkel bedrijf neemt een sollicitatie van een 62-jarige serieus als deze man of vrouw in de bijstand zit. Vrijwel iedere werkgever gaat er van uit dat hij of zij die brief alleen maar schrijft om niet gekort te worden.

Mantelzorg

Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan is – naast Rotterdam en Enschede – de methode in Amsterdam waar de gemeente met succes de sollicitatieplicht voor uitkeringsgerechtigden heeft weten te schrappen, met en zonder tegenprestaties. De druk vanuit Den Haag om die wel te eisen heeft Amsterdam kunnen weerstaan door het individualiseringsbeginsel strikt te hanteren, met als gevolg dat er de laatste jaren meer dan ooit door die bijzondere groep uitkeringsgerechtigden vrijwilligerswerk is verricht.

Eenmaal los van de druk iets te moeten doen, zoals vijfmaal per week een nutteloze brief schrijven, zijn mensen eerder bereid iets voor de gemeenschap te doen, zo lijkt het. Een bijkomend argument dus: veel bijstandsgerechtigden die geen druk meer ervaren, zetten zich extra in voor de gemeenschap via vrijwilligerswerk en nemen mantelzorgtaken op.

Wel of niet een verplichte tegenprestatie verlangen voor het   ontvangen van een bijstandsuitkering is wettelijk geregeldzodanig dat het de beleidsvrijheid is van de gemeente zelf. Dat geldt ook voor in welke vorm dat gebeurt en voor wie de verplichting geldt: solliciteren of niet, tot welke leeftijd en op welke functies. Nogmaals: iemand die al 40 jaar thuis het huishouden bestiert, moet die nog naar een uitzendbureau om daar te vragen of hij of zij in een distributieloods order-picker kan worden?

Als de gemeente het individualiseringsbeginsel als uitgangspunt neemt, kan er maatwerk volgen. Nu geldt in Tilburg: je krijgt een bijstandsuitkering, dus je moet solliciteren en beschikbaar zijn voor een baan. Zo is de wet.

Het kan echter anders:

In de wet staat dat voor een bijstandsuitkering een tegenprestatie geleverd moet worden, Tilburg bepaalt dat die tegenprestatie voor deze gezinsuitkering is dat beide partners moeten voldoen aan de uitgangspunten: beschikbaar zijn voor werk en elke werkdag ‘op zoek gaan’ naar werk. Ook al zijn ze 60 jaar en ouder. Die regel moet in onze ogen worden aangepast voor mensen van 60 jaar en ouder, die kansloos zijn op de reguliere arbeidsmarkt. De gemeente Tilburg heeft de vrijheid om, gehoor gevend aan de bepalingen uit de participatiewet, bij het toekennen van een bijstandsuitkering vast te leggen dat de uitkeringsgerechtigde weliswaar een plicht heeft om te zoeken naar passend werk, maar daarvan wordt vrijgesteld omdat…..

Dat ‘omdat’ kan individueel worden ingevuld.

Wij vragen daarom:

Het college van B en W de opdracht te geven de sollicitatieplicht van 60-plussers in de bijstand tegen het licht te houden en naar de voorbeelden uit Rotterdam, Enschede en Amsterdam te zoeken naar een regeling die meer recht doet aan de huidige situatie op de arbeidsmarkt en de individuele situatie van de Tilburgse uitkeringsgerechtigden.

Het bericht Sollicitatieplicht 60 plussers Tilburg opheffen! verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Vacature Digitale Media Manager | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 10-04-2019 00:00

Ben jij goed in het ontwerpen en schrijven van digitale content? Heb jij affiniteit met sociale media en het beheren hiervan? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Als Digital Media Manager maak je deel uit van een groot team van DMM’s uit alle hoeken van het land en kom je regelmatig samen om van inspirerende gasten te leren over de nieuwste ontwikkelingen op communicatiegebied.

WAT JE OP VERJAARDAGEN VERTELT DAT JE DOET

“Ik zorg ervoor dat alle Tilburgers plaatjes en gifjes van GroenLinks Tilburg voorbij zien komen.”

WAT JE ECHT DOET - Opstellen van een social media- en contentplan samen met de fractie, het bestuur en de campagneleider. - Beheren van de social media accounts van GroenLinks Tilburg. - Content creëren voor de online kanalen. - Opstellen van mailings om de GroenLinks achterban te bereiken. - Voeren van de (eind)redactie over wat wanneer en waar online verschijnt. - Contact onderhouden met fractie, bestuur en campagneleider van GroenLinks Tilburg en het Landelijk Bureau van GroenLinks.

DIT BEN JIJ - Je hebt een vlotte pen en een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal. - Je hebt ervaring met of gevoel voor het beheren van social media accounts. - Je bent in staat social media posts te ontwerpen of gemotiveerd dit te leren (met bijvoorbeeld Photoshop). - Je bent gemotiveerd om samen te werken aan een groene en sociale stad samen met GroenLinks Tilburg! - Pre: Je hebt gevoel voor beeld en hebt ervaring met het maken van foto’s en video’s

WAT WE JE BIEDEN - Een landelijk trainingstraject met inspirerende workshops. - Een plek in een team met gemotiveerde vrijwilligers die samen bouwen aan de toekomst van onze stad. - Een plek om jezelf te ontwikkelen op het gebied van sociale media en politiek.

Heb je interesse? Stuur dan vóór woensdag 1 mei een e-mail naar info@groenlinkstilburg.nl. Vragen over deze vacature? Mail dan of bel naar Joery Martens via 06 38 54 40 48.

Spoorpark zoekt vrijwilligerscoördinator

Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Tilburg 27-03-2019 13:02

Stichting Spoorpark Tilburg zoekt een proactieve vrijwilligerscoördinator (m/v) voor het managen van alle vrijwilligers. Ben en blijf jij op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van vrijwilligerswerk? Dan zoeken wij jou!

Het Spoorpark is een burgerinitiatief. Wij werken veel samen met enthousiaste vrijwilligers. Als vrijwilligerscoördinator ben jij 100% verantwoordelijk voor onze vrijwilligers (+/- 50 personen). Je bent het eerste aanspreekpunt en geeft richting en sturing aan alle vrijwilligers. Je laat mensen inzien om zelf met een oplossing te komen.

Wij bieden jou veel ruimte voor eigen inbreng en verantwoordelijkheid. Je bent betrokken bij een geweldig burgerinitiatief. Tevens is het een leuke aanvulling op je CV. Heb jij goede sociale en communicatieve vaardigheden en lijkt het je leuk om deze (vrijwillige) functie te gaan bekleden?

Stuur dan een korte e-mail naar Sophie Peters, Parkmanager Spoorpark: sophie@spoorparktilburg.nl.

Debat raad Chroom6-regeling

SP SP Tilburg 21-02-2019 21:11

Op maandag 18 februari werd door de Gemeenteraad Tilburg de compensatie-regeling behandeld voor de mensen die hebben gewerkt bij het tROM project.  Deze 800 mensen zijn tussen 2004 en 2012 mogelijk in aanraking gekomen met Chroom6. Waarbij in de hele keten fouten zijn gemaakt en de Gemeente en de NS duidelijk medeverantwoordelijk zijn. 

Een belangrijk punt voor de SP in het debat was de vraag: “Waarom is er een verschil in smartengeld voor de schuurder aan de treinen en de schoonmaker die in dezelfde hal met chroom6 in aanraking is gekomen? Helma Oostelbos, fractievoorzitter van de SP: “Als de wethouder al niet kan uitleggen waarom dat verschil er is, hoe kunnen de slachtoffers het dan begrijpen?” Daarom diende de SP een motie om dit verschil door experts te laten uitleggen in een informatie-bijeenkomst aan zowel raad als slachtoffers. De SP vind  het voorstel van het college op zich een goede regeling, maar vind tegelijkertijd de reactie van het college op de door ons gevraagde kleine aanpassingen teleurstellend.

Eerste termijn Helma Oostelbos  “Verschrikkelijk wat hier is gebeurd. We hebben 800 mensen laten werken met gevaarlijke stoffen zonder de noodzakelijke bescherming. NS wist het en de gemeente Tilburg had het moeten weten als projectleider.

Hier is sprake van een win-win-verlies situatie. Win voor de NS die goedkoop treinen op kon laten knappen voor het museum. Win voor de gemeente die middels dit “handhavings” traject minder mensen in de bijstand had. Maar verlies voor degene die daar hebben gewerkt zowel tROM deelnemers als medewerkers. Zij zijn de dupe.

Daarnaast hebben deze mensen 2,5 jaar moeten wachten op de uitslag van het onderzoek nadat bekend was geworden dat zij met gevaarlijke stoffen in aanraking waren gekomen, dat veroorzaakte veel leed, stress en verdriet. Vanuit de gemeente wordt er nu sorry gezegd waarbij ik ervan overtuigd ben dat het een welgemeend sorry is, maar het is geen gratis sorry. Er zijn goede voornemens en de gemeente komt concreet met een regeling, waar wij het hier vandaag over hebben. In een later vervolgdebat gaan we het hebben over de politieke verantwoordelijkheid van de gemeente, hoe kon zoiets gebeuren, waarom duurde het zo lang voordat er helderheid kwam en hoe kunnen we het in de toekomst voorkomen.

De regeling bestaat uit vier onderdelen: Het eerste onderdeel de tegemoetkoming tROM project een bedrag van € 7.000,00 aan smartengeld. Een bedrag waarvan je je kunt afvragen hoe is het tot stand gekomen. In de regeling wordt vermeld waar deze tegemoetkoming voor is o.a. voor angst en vrees die men al had en die men nog heeft, daarnaast is het ook een bedrag voor materiële schade zoals eigen risico, reiskosten en kosten juridisch bijstand, maar ook onder punt e genoemd verlies arbeidsvermogen. Zou de wethouder daar eens meer uitleg over willen geven, wat er verstaan wordt onder verlies arbeidsvermogen. Is dit bedrag hoog genoeg als al deze zaken daar onderdeel van uitmaken? Daar kun je iets van vinden.

Voor de SP is het belangrijk dat het bedrag die € 7.000,00 zo snel mogelijk wordt uitgekeerd minder dan € 7.000,00 wordt het toch niet dus graag morgen meteen overmaken. De namen, adresgegevens en bank gegevens zijn bekend, want er zijn al eerder bedragen uitgekeerd. Waarom wachten tot er eerst een commissie is aangesteld. Het is nl. niet “gewoon” € 7.000,00 euro het is vooral als het zichtbaar is op jouw bankrekening, een erkenning voor de slachtoffers. Er is mij leed en verdriet aangedaan en mss ook wel een verschrikkelijke ziekte, ik heb niets fout gedaan, de NS en de gemeente Tilburg hebben mij dit aangedaan.

Het tweede deel van de regeling is een immateriële schadevergoeding die alleen van toepassing is als je een van de ziektes hebt die voorkomen op de lijst in bijlage 2 zoals kanker , eczeem of chronische longziekten. Opvallend daarbij is dat de mensen de deelnemers en de medewerkers van het project zijn ingedeeld in categorie A, B of C naar gelang het risico dat zij hebben gelopen, zo staat in de regeling. Echter zoals ik in de motie heb aangegeven het gaat er niet om op welke plek je werkte of welk werk je deed. Het gaat om de mens. Niet de locatie is belangrijk, maar hoe reageert jouw lichaam op chroom 6. Word je ziek bij een kleine hoeveelheid chroom 6 of is het bij jou net anders en word je ziek van een forse hoeveelheid chroom 6. Dus wat ons betreft kan er geen onderscheid zijn tussen iemand die de hele dag schuurt of de schoonmaker die het stof opveegt of iemand die op de administratie zit en regelmatig de hal inloopt. Laat het RIVM en eventuele andere deskundigen nu eens goed toelichten waarom deze categorie indeling op deze manier is opgezet.

Onze tweede motie gaat over asbest. Is er nu wel of niet gewerkt aan treinen met asbest. De rapporten sluiten het niet uit. De slachtoffers zeggen dat er in de eerste anderhalf jaar aan treinen is gewerkt die asbest bevatten. Er zijn ook enkele stukken in het dossier die dat ondersteunen,

Wat we moeten voorkomen is dat mensen een juridische lijdensweg tegemoet. Zij moeten het gevoel hebben er is iets fout gaan maar nu wordt er voor mij gezorgd als zij zelfs na 30 jaar nog ziek worden van de asbest waar zij mogelijk mee in contact zijn geweest. Vandaar onze motie voeg de asbestregeling toe aan de regeling zoals we die vandaag bespreken en breng in beeld de beperkte groep mensen die hier mogelijk mee te maken hebben gehad. Want zowel voor asbest als voor chroom 6 geldt de enige veilige blootstelling is NUL.

Onderdeel drie van de regeling het deskundigenpanel waarbij zowel deelnemers als medewerkers een beroep kunnen doen op het aansprakelijkheidsrecht. Het is heel belangrijk dat dit een uitgebreid panel is met een goede medische vertegenwoordiging, maar ook met mensen die schade -technisch goed onderlegd zijn. Het zou goed zijn om eens te kijken naar de commissie bij de RKkerk die daar de schadeafhandelingen behandeld. Tot slot onderdeel 4 een onafhankelijke commissie, een steunpunt waar mensen terecht kunnen met individuele vragen.

Samenvattend: 1. Er is erkenning en een sorry met gevolgen 2. We willen voor mensen een juridische lijdensweg voorkomen 3. Als zich nu problemen voordoen, kom praten en we vinden een oplossing

We weten wie er gewerkt hebben en de bankgegevens zijn bekend dus maak maar vast over die € 7.000,00. Dan kunnen we nog steeds praten over de hoogte daarvan en daarnaast hopen we dat de meeste mensen niet ziek worden.

Daarnaast hebben we twee moties ingediend Een verzoek tot een hoorzitting waarbij o.a. het RIVM de indeling in de A,B, C categorie toelicht.

Een verzoek om ik beeld te brengen welke mensen in de eerste anderhalf tot twee jaar mogelijk aan treinen hebben gewerkt met asbest zodat deze mensen mochten ze een aan asbest gerelateerd ziekte ontwikkelen een beroep kunnen doen op de landelijke asbestregeling.

Vragen: 1. Wat is onderdeel e van de tegemoetkoming verlies arbeidsvermogen? 2. Er wordt gezegd dat bedragen netto uitgekeerd worden. Kan de wethouder ook toezeggen dat de bedragen niet meetellen bij het bepalen van de huur- en zorgtoeslag. 3. Zijn in de reservering van de 5 miljoen ook de kosten van het onafhankelijk deskundigenpanel meegenomen en het maatwerk mbt derving arbeidsinkomsten voor mensen die ziek zijn of overleden?”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.