Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Suzanne KrogerWakker worden met een ...

GroenLinks GroenLinks Langedijk 01-07-2019 17:44

GroenLinks wil duidelijkheid over oplevering spoortunnel Haren | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 05-04-2019 00:00

Bij NS station Haren wordt al geruime tijd gewerkt aan een tunnel onder het spoor. De oplevering lijkt forse vertraging op te lopen. GroenLinks wil de reden daarvan weten en vraagt om een nieuwe planning.

Het is een zeer oude wens om met de tunnel bi het station de fietsroute vanuit Oosterhaar en Onnen richting de stad Groningen eenvoudiger, veiliger en sneller te maken. Fietsers en voetgangers hoeven dan niet langer gebruik te maken van de spoorwegovergang. De tunnel gaat ook de toegang tot de perrons veiliger maken: de spoorwegovergang op het station gaat verdwijnen. Door het plaatsen van liften worden perrons gemakkelijker te bereiken voor mensen met een handicap.

In september 2018 is de plaatsing van enkele tunneldelen slechts gedeeltelijk geslaagd. Het toenmalige college van B&W van Haren heeft in reactie op vragen gesteld dat deze tegenvaller geen gevolgen zou hebben voor de opleverdatum. Die was gepand voor maart 2019.

Het is inmiddels duidelijk zichtbaar dat maart bij lange na niet gehaald wordt. GroenLinks raadslid en Harenaar Hans Sietsma: “Ik vraag me af wat de oorzaak is van de vertraging. Ook willen wij weten waarom de vertraging niet is gecommuniceerd met de omwonenden en de raad. De omgeving van het station is nu al bijna een jaar een grote bouwput. Het zou fijn zijn als iedereen weet dat het eind in zicht is.“

GroenLinks heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.

GroenLinks wil duidelijkheid over oplevering spoortunnel Haren | Haren

GroenLinks GroenLinks Haren 05-04-2019 00:00

Bij NS station Haren wordt al geruime tijd gewerkt aan een tunnel onder het spoor. De oplevering lijkt forse vertraging op te lopen. GroenLinks wil de reden daarvan weten en vraagt om een nieuwe planning.

Het is een zeer oude wens om met de tunnel bi het station de fietsroute vanuit Oosterhaar en Onnen richting de stad Groningen eenvoudiger, veiliger en sneller te maken. Fietsers en voetgangers hoeven dan niet langer gebruik te maken van de spoorwegovergang. De tunnel gaat ook de toegang tot de perrons veiliger maken: de spoorwegovergang op het station gaat verdwijnen. Door het plaatsen van liften worden perrons gemakkelijker te bereiken voor mensen met een handicap.

In september 2018 is de plaatsing van enkele tunneldelen slechts gedeeltelijk geslaagd. Het toenmalige college van B&W van Haren heeft in reactie op vragen gesteld dat deze tegenvaller geen gevolgen zou hebben voor de opleverdatum. Die was gepand voor maart 2019.

Het is inmiddels duidelijk zichtbaar dat maart bij lange na niet gehaald wordt. GroenLinks raadslid en Harenaar Hans Sietsma: “Ik vraag me af wat de oorzaak is van de vertraging. Ook willen wij weten waarom de vertraging niet is gecommuniceerd met de omwonenden en de raad. De omgeving van het station is nu al bijna een jaar een grote bouwput. Het zou fijn zijn als iedereen weet dat het eind in zicht is.“

GroenLinks heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.

Zondag 10 maart is de grootste ...

GroenLinks GroenLinks Diemen 01-03-2019 12:44

Zondag 10 maart is de grootste #Klimaatmars in Nederland ooit! GroenLinks Diemen loopt natuurlijk ook mee met deze #Klimaatmars die begint op de #Dam in Amsterdam. Wij hebben besloten om toch met het OV te gaan, we vertrekken vanaf Station Diemen-Centrum. Wil je samen met ons mee naar de stad kom dan om 12.00 uur bij het verzamelpunt op het station. We nemen de trein van 12.09 uur richting Amsterdam. Als er mensen zijn die op eigen gelegenheid gaan, in Amsterdam verzamelen we ons weer op de Dam, voor de Bijenkorf. We hebben protestborden en eventueel een GroenLinks jasje, te leen, voor je! De mars gaat vanaf de Dam, via Rokin, Vijzelstraat en Weteringscircuit naar het Museumplein. Na afloop van de Klimaatmars gaan we met GroenLinks naborrelen in de #Volkskamer (Van Ostadestraat 233D. Kom gezellig langs als je tijd en dorst hebt! Tot zondag! ❤️💚💙💪 https://beweging.groenlinks.nl/klimaatmars

ED, 20 februari: In Heeze zijn ze ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks GroenLinks Heeze-Leende 19-02-2019 15:03

ED, 20 februari: In Heeze zijn ze allerminst blij met de plannen van ProRail voor een fikse verbouwing van Station Heeze. Het plan zorgt ervoor dat fietsers niet meer makkelijk onder het station door kunnen. Het college van B en W stuurt ProRail terug naar de tekentafel. Om station Heeze toegankelijker en veiliger te maken moet er flink verbouwd komen. Maar tot op heden komen de spoorbeheerder en de gemeente niet tot overeenstemming. ,,We hebben het gevoel dat we uit twee varianten moeten kiezen die we allebei niet willen”, zegt wethouder Jan de Bruijn(toegankelijkheid). ProRail wil liften plaatsen aan beide kanten van het spoor zodat voetgangers op een veilige manier over kunnen steken. Maar daardoor wordt de toegangsweg van het centrum naar de wijk De Nieuwe Hoeven afgesloten voor fietsers. De Partij voor Oud en Jong/GroenLinks heeft vragen gesteld over de nieuwe plannen. ,,In de twee voorgestelde ontwerpen wordt de toegankelijkheid van de tunnel voor fietsers zeer slecht. De hellingbanen naar de tunnel worden namelijk vervangen door trappen met een fietsgootje. Onhandig en onveilig, zeker met veel bagage of een kind achterop”, aldus Sandra de Haan van de partij. Ook de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en de adviesraad Sociaal Domein zijn niet blij met de voorstellen. Daarop heeft het college van B en W besloten om nieuw onderzoek te eisen. ,,We willen dat ProRail gebruik maakt van de huidige tunnel zodat de interwijkfunctie blijft bestaan”, zegt wethouder De Bruijn. Hij doelt daarmee op de verbindingsfunctie tussen het centrum en De Nieuwe Hoeven. Om de veiligheid in de tunnel te waarborgen wil het college voetgangers en fietsers scheiden. Het wil daarom de hellingsbanen aanpassen en geen liften plaatsen. ,,ProRail heeft zelfstandig besloten die variant niet uit te werken en te komen met twee alternatieven met liften. Wij kunnen ons daarin niet vinden. We gaan daarover bestuurlijk overleg voeren met ProRail.” Mogelijk dat een andere variant wel kosten met zich meebrengt voor de gemeente Heeze-Leende. ProRail zegt niet te willen opdraaien voor meerkosten die komen kijken bij een andere oplossing. Jelle Krekels

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.