Nieuws van politieke partijen in Amsterdam over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Snorfiets van het fietspad blijkt groot succes | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 10-12-2019 00:00

Dit jaar is de snorfiets verbannen van de meeste Amsterdamse fietspaden. Snorfietsers moeten nu, met een helm, op de rijbaan rijden. Uit een evaluatie van de maatregelen blijkt deze week dat de stad daardoor een stuk veiliger is geworden. Precies wat GroenLinks samen met de actiegroep ‘Geef het Fietspad Terug’ en de Fietsersbond al jaren betoogden.

 

Al sinds 2011 pleitte GroenLinks ervoor om de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan de verplaatsen. Omdat er een landelijke wetswijziging voor nodig was, werd de maatregel pas in april van dit jaar ingevoerd.

Het aantal fietsers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Dat is mooi nieuws, want fietsen is gezond en goed voor de luchtkwaliteit. Maar tegelijkertijd nam ook het aantal snorfietsen op het fietspad toe. Deze brede en vaak veel te snelle voertuigen zorgden op de steeds drukker wordende fietspaden voor gevaarlijke situaties en vervuilde lucht wat de fietsers direct inademen. Er bleek daarom ook groot draagvlak te zijn in de stad om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen.

 

Veiliger en Schoner

Uit de evaluatie blijkt dat het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waar een snorfiets bij betrokken was, sinds april sterk is gedaald. In de periode april tot en met oktober ging het in voorgaande jaren om gemiddeld 100 ongevallen, nu zijn het er 30. Bovendien zijn er minder bijna-aanrijdingen en ruzies tussen snorfietsen en andere weggebruikers. Het overgrote merendeel van de snorfietsers rijdt op de rijbaan en draagt een helm. Ook is het aantal geregistreerde snorfietsen flink gedaald.

Zeeger Ernsting, raadslid voor GroenLinks is erg tevreden: “Dit is heel goed nieuws voor de Amsterdamse fietsers. De fietspaden zijn de afgelopen maanden een stuk veiliger geworden. Als fietser word je niet meer van je sokken gereden door snorfietsen die veel te hard rijden en hun uitlaatgassen in jouw gezicht blazen”.

 

Tweede Kamer aan zet

Maar als het aan GroenLinks ligt, is de strijd nog niet gestreden. Want de maatregelen gelden nu nog niet door de hele stad. In de stadsdelen Zuidoost en Nieuw-West vind je nog veel bromfietspaden of fietspaden waar de snorfiets nog wel op mag rijden. Daarom blijven wij ons inzetten voor veilige fietspaden, door de hele stad.

Nu is gebleken dat de maatregel zo effectief is, willen andere steden aan de slag met de invoering in hun gemeente. Wat daarbij enorm zou helpen is da Den Haag nu eindelijk landelijk regelt dat alle snorfietsen worden verplaatst naar de rijbaan.

VVD reageert geschokt op vergaande plannen autovrije stad

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 02-10-2019 03:41

Vandaag heeft het college van GroenLinks, D66, PvdA en SP de uitwerking van de plannen gepresenteerd om de stad autoluw te maken. VVD-woordvoerder Verkeer Anne Marttin: “Het college verklaart hiermee de oorlog aan alle Amsterdammers met een auto. Deze plannen zetten de stad op slot. De VVD gaat er alles aan doen om de stad bereikbaar te houden voor Amsterdammers, hun familie en hun bezoek.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/36624/vvd-reageert-geschokt-op-vergaande-plannen-autovrije-stad

In de plannen wil het college tientallen no-go area’s creëren voor auto’s. Niet alleen parkeren wordt lastig, ook autorijden wordt volgens de plannen praktisch onmogelijk gemaakt. Daarnaast moeten auto’s wat het college betreft hun snelheid minderen en komt er zelfs een kilometerheffing. Het voornemen om tienduizend parkeerplekken te schrappen krijgt gestalte door om de zes maanden versneld parkeerplekken op te heffen in buurten.

 

Marttin: “Om de stad en met name het centrum bereikbaar en leefbaar te houden moeten we keuzes maken. Dat onderschrijft ook de VVD. Alleen met deze extreme plannen jaagt dit college wederom Amsterdammers de stad uit: gezinnen, ouderen, mantelzorgers en ondernemers zijn de dupe. Zonder auto kunnen zij straks niet meer hun kinderen naar school brengen, voor familie zorgen, boodschappen doen of naar het werk. Bovendien raakt dit ondernemers hard in hun portemonnee.”

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536858881 -1073732485 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"Lucida Grande"; panose-1:2 11 6 0 4 5 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520090897 1342218751 0 0 447 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

In het plan geeft het college aan in gesprek te willen met bewoners over deze maatregelen. “Wat ons betreft bestaat dit gesprek niet alleen uit aanhoren, maar ook uit luisteren en in samenspraak met buurten zoeken naar oplossingen. Dit stadsbestuur is er voor alle Amsterdammers. Ook voor autobezitters,” aldus Marttin.

 

VVD reageert geschokt op vergaande plannen autovrije stad

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 02-10-2019 03:41

Vandaag heeft het college van GroenLinks, D66, PvdA en SP de uitwerking van de plannen gepresenteerd om de stad autoluw te maken. VVD-woordvoerder Verkeer Anne Marttin: “Het college verklaart hiermee de oorlog aan alle Amsterdammers met een auto. Deze plannen zetten de stad op slot. De VVD gaat er alles aan doen om de stad bereikbaar te houden voor Amsterdammers, hun familie en hun bezoek.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/36624/vvd-reageert-geschokt-op-vergaande-plannen-autovrije-stad

In de plannen wil het college tientallen no-go area’s creëren voor auto’s. Niet alleen parkeren wordt lastig, ook autorijden wordt volgens de plannen praktisch onmogelijk gemaakt. Daarnaast moeten auto’s wat het college betreft hun snelheid minderen en komt er zelfs een kilometerheffing. Het voornemen om tienduizend parkeerplekken te schrappen krijgt gestalte door om de zes maanden versneld parkeerplekken op te heffen in buurten.

 

Marttin: “Om de stad en met name het centrum bereikbaar en leefbaar te houden moeten we keuzes maken. Dat onderschrijft ook de VVD. Alleen met deze extreme plannen jaagt dit college wederom Amsterdammers de stad uit: gezinnen, ouderen, mantelzorgers en ondernemers zijn de dupe. Zonder auto kunnen zij straks niet meer hun kinderen naar school brengen, voor familie zorgen, boodschappen doen of naar het werk. Bovendien raakt dit ondernemers hard in hun portemonnee.”

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536858881 -1073732485 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"Lucida Grande"; panose-1:2 11 6 0 4 5 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520090897 1342218751 0 0 447 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

In het plan geeft het college aan in gesprek te willen met bewoners over deze maatregelen. “Wat ons betreft bestaat dit gesprek niet alleen uit aanhoren, maar ook uit luisteren en in samenspraak met buurten zoeken naar oplossingen. Dit stadsbestuur is er voor alle Amsterdammers. Ook voor autobezitters,” aldus Marttin.

 

Op zondag 16 september organiseerden ...

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 23-09-2018 11:59

Op zondag 16 september organiseerden Sjoerd Having en Wouter Haver namens het bestuur een fietstocht door Nieuw-West. De fietstocht ging langs mooie routes, maar er werd ook stilgestaan bij lokale ontwikkelingen en knelpunten in het fietsverkeer. De start was aan het Delflandplein, waar fractielid Dick Spruitenburg de nieuwste ontwikkelingen rondom het verkeer in de buurt toelichtte. Tijdens de fietstocht werd er letterlijk en figuurlijk stilgestaan bij de werking van stoplichten, het belang van wijkinrichtig met fietsende kinderen als uitgangspunt en fietsparkeren aan het Osdorpplein. Daarnaast gaf Ben Diepstraten een introductie namens de Fietsersbond Amsterdam en Janine Hogendoorn van Ring-Ring vertelde aan de oevers van de Sloterplas over het belang van het belonen en betrekken van fietsers in dit gebied. De laatste tussenstop werd gemaakt bij New Metropolis. Hier vertelde projectleider Peter Both dat de fiets in de veranderende stad één van de thema’s is in deze nieuwe dependance van Pakhuis de Zwijger. Het eindpunt van de fietstocht was bij Bar Lely, één van de nieuwe horeca aanwinsten in Nieuw-West. Hier werd afgesloten met een drankje en zijn er afspraken gemaakt, met onder andere fractielid Sarah Biddle, om binnenkort voorstellen te gaan uitwerken voor duurzame fietsverbeteringen in Nieuw-West. Het bestuur wil iedereen bedanken voor de inzet en gezelligheid!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.