Nieuws van politieke partijen in Boxtel inzichtelijk

15 documenten

Artikel 37 vragen over renovatie riolering Kalksheuvel

BALANS BALANS Boxtel 26-06-2023 17:53

Bij BALANS vinden wij het woongenot van onze bewoners erg belangrijk. Zo ook voor de

bewoners in Kalksheuvel. Al jarenlang zijn daar rioleringsproblemen waardoor bij een

behoorlijke regenbui de riolering volloopt en de ontlasting uit de toiletten omhoogkomt. Al

meerdere malen zou de riolering gerenoveerd worden, maar dat is nog steeds niet gebeurd.

Uiteindelijk was de laatste planning dat dit voorjaar 2023 (dit jaar dus!) zou starten. Vorige

week ontvingen de bewoners van Kalksheuvel een brief waarin stond dat het vervangen van

dit rioleringssysteem, vanwege de bouwstop die door de Provincie Noord-Brabant ingesteld is,

weer uitgesteld gaat worden. Deze bewoners voelen zich nu echt ‘te kakken gezet’. Dit kan

nooit de bedoeling zijn en doet een afbreuk aan het woongenot van de bewoners aldaar.

Aan het college de volgende vragen:

– In uw brief schrijft u dat u blijft onderzoeken of er oplossingen zijn, dat u die nu niet

ziet en dat het allemaal afhangt van hoe en wanneer de provincie de regelgeving weer

kan versoepelen. Bent u bereid om op korte termijn met de bewoners in gesprek te

gaan om te kijken welke mogelijkheden er wél zijn om het probleem op te lossen?

– In uw brief schrijft u over het project herinrichting Kalksheuvel, dat is voor zover wij

weten een omvangrijker project dan het vervangen van de riolering, klopt dat? En zo

ja, wat houdt het project herinrichting Kalksheuvel nog meer in?

– Volgens ons is het wel mogelijk om werkzaamheden gericht op renovatie door te laten

gaan. Bent u bereid om te onderzoeken of hierdoor de renovatie van de riolering in

Kalksheuvel toch mogelijk is?

– Mocht dit geen oplossing bieden, bent u dan bereid om dit project als eerste op te

pakken nadat de bouwstop van de provincie is opgeheven?

− Bent u het met ons eens dat de bouwstop niet mag leiden tot het in stand houden van

situaties die het woongenot ernstig aantasten?

Maatregelen voor sluiting dubbele overweg

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-04-2023 09:46

Maatregelen voor sluiting dubbele overweg

Het proces rondom PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) begint op een gebed zonder eind te lijken. Zo’n 10 jaar geleden had de raad eindelijk een besluit genomen voor een compleet pakket maatregelen om de nòg erger wordende problemen bij de dubbele overweg, door het toenemende treinverkeer, aan te pakken. Daarna is jaren gewerkt om het stapsgewijs financieel en qua stikstofruimte passend te krijgen en opeens bleek het 20 miljoen duurder uit te pakken, en dat bij prijspeil begin 2022. Met de huidige inflatie zal dat eerder 30 miljoen zijn en dat kan Boxtel alleen niet ophoesten. Tenminste, als we geen structurele kapitaallasten van 1,5 miljoen/jr willen en een OZB verhoging met bijna 20%.

Zonder maatregelen aan de KBA wordt de bereikbaarheid van Ladonk dramatisch. De reistijd van en naar de A2 kan dan oplopen tot 50 minuten. Combinatie95 heeft altijd gehamerd op eerst de verbreding van de KBA, liefst nog voor de VLK, want dat lost het meeste op voor de verkeersdrukte door Boxtel en daarna kan de Baroniestr. ook weer gewoon 2 richtingen worden. En het heeft weinig stikstofruimte nodig, zowel tijdens aanleg als gebruik. Combinatie95 denkt dat verbreding van de KBA meer toekomstbestendig is dan alleen maatregelen voor de kruisingen. Maar blijkbaar kunnen we met de jongste verkeersberekeningen de noodzaak voor een complete verdubbeling van de KBA niet aantonen. Dan heeft het ook weinig zin om daar nog voor te gaan want dat sneuvelt dan sowieso bij de RvS.

Wij hebben altijd gepleit voor een goede langzaam verkeer verbinding voor Kalksheuvel. Dat zou o.i. ook kunnen door de overweg voor langzaam verkeer open te houden maar daar valt blijkbaar met het Rijk en Provincie niet echt over te praten; alleen tijdelijk tot eind 2027. Fietsverkeer omleiden via de Ossenpadtunnel en de Leenhoflaan is geen volwaardig alternatief voor de fietstunnel en Boxtel moet er toch ook flink voor op de schop. We willen fietsverkeer zoveel mogelijk stimuleren en dan helpt een goede verbinding. De fietstunnel is de beste en veiligste oplossing voor veel fietsverkeer van werknemers, scholieren en recreanten en uiteraard ook voor voetgangers. We verwachten daarom dat het College haar uiterste best voor de fietstunnel gaat doen.

Kortom Combinatie95 wil eigenlijk het complete afgesproken maatregelenpakket. Aan versoberde aanpassingen aan de KBA ontkomen we blijkbaar niet maar dan wel graag zodanig dat het een complete verdubbeling later niet in de weg zit. Dat dit maatregelenpakket meer gaat kosten is wel duidelijk en de hoge inflatie loopt maar door. Die extra kosten moeten wel eerlijk verdeeld worden want zowel Boxtel, Rijk, Prorail en Provincie hebben baat bij een goede toekomstbestendige oplossing. Hopelijk beseft iedereen dat en is dreigen met openhouden van de dubbele overweg niet nodig.

Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2023 hebben we met een 6-tal partijen een verklaring opgesteld om de standpunten van een ruime meerderheid van de Boxtelse gemeenteraad te benoemen. We willen hiermee de kaders voor de verdere onderhandelingen over de uitvoering van de bestuursovereenkomst aangeven:

Naar aanleiding van de oordeelsvormende vergadering op dinsdag 11 april 2023 met betrekking tot de onderhandelingen over de uitvoering van de bestuursovereenkomst PHS-Boxtel verklaren onderstaande partijen als lid van de gemeenteraad van Boxtel het volgende:

Boxtel heeft zich maximaal ingespannen om de deelprojecten te realiseren maar vooral door het Programma Aanpak Stikstof is er vertraging opgetreden waardoor de kosten zijn gestegen en het beschikbare budget niet meer toereikend is.

Recente onderzoeken tonen aan dat alle in het Bestuursakkoord genoemde maatregelen noodzakelijk zijn om de gevolgen van de sluiting van de dubbele overweg op te vangen, om verkeersinfarcten te voorkomen en veilige fietsroutes te bieden. Fietsen omleiden via de Ossenpadtunnel en de Leenhoflaan zien wij niet als een volwaardig en toekomstbestendig alternatief voor de fietstunnel.

Onderstaande partijen zijn bereid de maatregelen aan de Keulsebaan tussen de A2 en rotonde De Goor te versoberen en dragen daarmee bij aan het terugbrengen van het tekort. Als de andere partijen die het Bestuursakkoord hebben getekend, bereid zijn om naar rato mee te betalen aan de uitvoering van alle maatregelen, dan zijn wij, afhankelijk van het eindresultaat van de onderhandelingen, ook bereid om extra middelen in te zetten.

Zolang de VLK nog niet operationeel is en zolang er geen zicht bestaat op de uitvoering van het door alle partijen gedragen maatregelenpakket, kan en mag de overweg Tongersestraat niet worden afgesloten. Bij de volgorde van de uitvoering van de maatregelen moet de bereikbaarheid van Ladonk en Kalksheuvel gewaarborgd zijn.

Het Boxtelse verkeersproject, hoe problemen zich opstapelen.

PvdA PvdA Boxtel 12-09-2022 09:32

https://pvdagroenlinksboxtel.nl/het-boxtelse-verkeersproject-hoe-problemen-zich-opstapelen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=het-boxtelse-verkeersproject-hoe-problemen-zich-opstapelen
PvdA-Groenlinks stemde tegen de VLK en verwachtte bij de Raad van State afkeuring. Inderdaad. Ron Lodewijks schreef een uitgebreid verslag over de situatie op beterinbrabant.nl. Raf Daenen uit Oirschot vatte het artikel enigszins samen:

De gemeente Boxtel wil een noordelijke verbindingsweg naar het bedrijventerrein Ladonk aanleggen, ten zuidwesten van het buurtschap Kalkhoven. De weg is onderdeel van een omvangrijk verkeersproject om de dubbele overweg in het spoorwegknooppunt Boxtel af te sluiten. Prorail wil dit knelpunt al jaren opheffen en rijk en provincie betalen mee aan het Boxtelse verkeersproject. Over de nieuwe weg rijden straks 5400 auto’s per etmaal. De verbindingsweg kan veel meer verkeer verwerken, bijvoorbeeld ter ontsluiting van westelijke dorpsuitbreiding. In de nabijheid ligt het kwetsbare beschermde natuurgebied de Kampina, die door de weg meer stikstofoverlast krijgt. Daarom moet rondom de Kampina de intensieve veehouderij verdwijnen. Een eerder bestemmingsplan voor de weg is afgekeurd door de Raad van State vanwege de stikstoftoename. Het project kan alleen doorgaan als de uitstoot elders afneemt. Naast de aanleg van de noordelijke verbindingsweg is ook ingezet op verbreding van de zuidelijke hoofdweg. Het bestemmingsplan hiervoor werd 3 augustus 2022 vernietigd. Volgens de Raad van State is deze wegverbreding niet nodig.

Het spel om de knikkersOm de uitstoot elders te verminderen neemt Boxtel de stikstofrechten over uit een natuurvergunning die de provincie in 2016 verleende aan een veehouderij met 90.000 legkippen in Oirschot. De vraag is of de provincie die vergunning destijds had mogen verlenen. Wil de provincie de natuurvergunning voor de verbindingsweg afgeven dan moet de natuurvergunning van het kippenbedrijf, dat inmiddels is gestopt, worden ingetrokken. In de nabijheid van dit voormalig bedrijf zijn er nog twee andere voormalige veehouderijen. De gemeente Oirschot heeft verzuimd de milieuvergunningen van deze bedrijven in te trekken.

Omdat de gemeente de milieuvergunningen niet heeft ingetrokken zijn ook de stikstofrechten die eraan zijn gekoppeld nog van kracht. Daarom kon de Oirschotse kippenboer Van de Laar in 2011 en 2012 nog fors uitbreiden en 250 procent meer stikstof uitstoten, zonder natuurvergunning.

Dat hier iets niet klopt signaleert ook de gemeente Oirschot. Maar volgens de provincie valt de aanvraag van dit bedrijf onder het overgangsrecht.

in maart 2022 krijgt Boxtel van de landelijke commissie voor de milieueffectrapportage opdracht om de milieugevolgen van de verbindingsweg beter in beeld te brengen. De gemeente biedt het alternatief van verbod voor vrachtverkeer door Kalksheuvel. Dagelijks 300 vrachtwagens zullen moeten omrijden via de A2 en de zuidelijke hoofdweg. Kalksheuvel wordt een 30 kilometerzone. Helaas is de gemeente voor dezelfde verkeersmaatregel al eens  teruggefloten door de rechter. Voorts is een fietstunnel onder het spoorknooppunt gepland. Ook dit project is 3 augustus door de Raad van State afgeserveerd, omdat een drankenhandel/slijterij door de maatregel het loodje zou leggen.

De kans bestaat dat de hoogste bestuursrechter zich moet buigen over de natuurvergunning die de provincie voor de verbindingsweg moet afgeven. Basis hiervoor is de stikstofdeal tussen gemeente en boer Van de Laar. Als de provincie die deal accepteert, in tegenspraak met haar Ruimte voor Ruimte-regels, kan beroep worden aangetekend bij de Raad van State. De Brabantse Milieufederatie en Natuurmonumenten zijn hiervoor de meest aangewezen instanties. Het lot van de verbindingsweg is dus nog geruime tijd onzeker. De dubbele overweg blijft intussen open en zal openblijven als de noordelijke verbindingsweg niet doorgaat.

Een lesDeze al jaren voortslepende kwestie laat zien hoe lastig het is om projecten te realiseren. Daarbij spelen verschillende factoren een rol. Een is de tijd, een tweede de complexiteit, en de derde de rollen en bevoegdheden van de verschillende spelers, die elk hun eigen afwegingen maken of hun eigen belangen hebben. De factor tijd kan er voor zorgen dat een bepaalde aanpak die op het startmoment legitiem was, door verandering van regels niet meer geldt op het tijdstip dat groen licht voor de uitvoering moet worden gegeven. De factor complexiteit heeft als gevolg dat verschillende procedures bij verschillende instanties in gang moeten worden gezet. Die procedures lopen niet altijd parallel, sterker nog, ze kunnen gemakkelijk tegen elkaar inwerken en daardoor contraproductiviteit bevorderen. De factor rol en belangen van instanties kan er gemakkelijk toe leiden dat de ene instantie de andere in de wielen rijdt, en dat daardoor de aanpak wordt vertraagd of zelfs stil komt te liggen. De oplossing is dat er veel beter moet worden samengewerkt, en dat besluitvorming tevoren duidelijk wordt gemaakt, en door alle instanties geaccordeerd.

Raf Daenen, Oirschot

Vragenhalfuurtje: Ontwikkelingen centrum

CDA CDA Boxtel 21-07-2021 09:27

De laatste tijd zijn we door meerdereinwoners benaderd met vragen enopmerkingen over het centrum.Tijdens het vragenhalfuurtje van dinsdag 20 juli '21 hebben we daarom de volgende vragen gesteld over de ontwikkelingen in het centrum. 1.We hebben begrepen dat er winkeliers zijn die op verzoek van de gemeente een camera op hun gevel hebben gehangen, daarbij is overeengekomen dat de camera's altijd aan zouden staan. De laatste tijd is er sprake geweest van veel vernielingen en overlast in het centrum. Wat kunt u (binnen wet- en regelgeving) met deze camerabeelden doen? Antwoord: gemeentelijke camera's mogen pas ingezet worden als laatste redmiddel. Preventief gebruik is niet toegestaan. 2.Bewoners en winkeliers zijn nog niet op de hoogte hoe en wanneer de kentekenregistratie van start gaat en wat dit betekent voor bewoners met een parkeervergunning.Wanneer worden zij hierover geïnformeerd? Antwoord: In september treedt de kentekenregistratie in werking. 3.Bewoners en winkeliers ervarenmet name in de avondurenveel overlast (en gevaar) van auto's die met hoge snelheid door de Rechterstraat rijden. Wat kunt u hiertegen doen? Zodra de kentekenregistratie van start gaat, zal dit hopelijk verminderen, maar dat is helaas geen garantie. Antwoord: Verzocht wordt om dergelijke overtredingen te melden zodat er stappen ondernomen kunnen worden (zoals inzet van handhaving). 4.De tijdelijke afsluiting van Fellenoord leidt tot veel problemen en onveilige situaties. Is het mogelijk om de tijdelijke afsluiting zo snel mogelijk ongedaan te maken? En kunt u aangeven wat de toekomstige plannen zijn met betrekking tot de eventuele definitieve afsluiting van Fellenoord? Antwoord: Zodra de herinrichting van de Rechterstraat is afgerond, wordt deze afsluiting ongedaan gemaakt. Een definitieve afsluiting van Fellenoord is voorlopigniet aan de orde. 5.Aan het begin van de Stationsstraat is een verkeersbord geplaatst dat vragen oproept. Kunt u aangeven wat precies bedoeld wordt met dit bord? (Zie bijgaande foto) Antwoord: Het ging hier om een fout, het bord is inmiddels verwijderd. 6.In de Stationsstraat zijn de laatste weken meerdere (elektrische) fietsen gestolen. Is er bij de inrichting van de Stationsstraat een mogelijkheid om daar het cameratoezicht uit te breiden? Kan er tot die tijd meer controle op straat plaatsvinden? Antwoord: Ook hier het verzoek om dit te melden zodat er handhaving ingezet kan worden.

Vragenhalfuur: Natuurlandje Burgakker

CDA CDA Boxtel 04-03-2020 06:17

Het natuurlandje aan de kop van de Burgakker is aan een opknapbeurt toe. Fijn dat hier onlangs mee is begonnen. Echter, vragen we ons af of buurtbewoners hierin voldoende worden meegenomen. Daarom hebben we tijdens het vragenhalfuurtje de volgende vragen gesteld: Is er overleg met buurtbewoners over het opknappen van dit veld en zijn/worden hun wensen meegenomen? Inmiddels zijn er al bomen gekapt. Is hierover gecommuniceerd met omwonenden? Kunt u aangeven waarom de 3 gekapte oude bomen vervangen worden door 1 nieuwe boom? Wanneer vindt de realisatie van de plannen op het perceel plaats? Wie gaat het stuk grond onderhouden? Ligt hier qua invulling en onderhoud een taakvoor omwonenden? Een van de ideeën van buurtbewoners is om hier banners/vlaggen te plaatsen om de cultuurhistorische as te benadrukken, wordt dit idee meegenomen? Komt er op deze locatie een 2ebrug richting Stapelen?

Buurtenquête Oost-3 verloopt voortvarend

SP SP Boxtel 14-01-2020 12:05

De tussenbalans van de SP-buurtenquête in het gedeelte van Boxtel-Oost tussen de Europalaan en de A2 en de Dommel is positief te noemen. Er zijn al meer dan 250 formulieren opgehaald en meer dan de helft van de deelnemers wil maandelijks onze Nieuwsbrief ontvangen. Coördinator buurtenquêtes Willem van Meurs constateert dat ook hier de meeste mensen in zijn algemeenheid tevreden zijn met de woon- en leefomgeving, maar dat er wel degelijk ook buurtergernissen zijn.

SP-vrijwilligers elke zaterdag op pad Elke zaterdag van half een tot twee uur gaan SP-vrijwilligers (waaronder raadslid Frans Sannen en wethouder Eric van den Broek) aan de slag met de huis aan huisbuurtenquête. De straten die tot nu toe gedaan zijn: De Beukums, De Spinster, De Linnenbleker, De Pellenwever, De Volder, De Blauwverver en Vorsenpoel. In totaal zijn meer dan 250 formulieren opgehaald en willen 140 bewoners middels een maandelijkse Nieuwbrief op de hoogte gehouden worden van activiteiten en standpunten van de Boxtelse SP. De meeste bewoners zijn tevreden over het wonen en leven in hun straat/buurt. De meeste klachten gaan over het onderhoud van stoepen en groen, wortelopdruk van bomen, te weinig parkeergelegenheid, hondenpoep en het ontbreken van bladkorven.

Wijkpamflet Over sommige buurtkwesties heeft de SP-raadsfractie al vragen gesteld aan de gemeente. De enquête loopt nog een aantal weken.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/01/buurtenquete-oost-3-verloopt-voortvarend

Willem van Meurs: “Daarna wordt in het gebied een pamflet verspreid met de uitkomsten van de enquête en wat de SP met de opmerkingen van de bewoners gedaan heeft. Dat wordt door hen erg gewaardeerd.” 

Motie vrachtwagenverbod kapelweg

D66 D66 Boxtel 29-10-2019 18:39

Afspraak is afspraak. In het coalitieakkoord is afgesproken dat er deze periode een onderzoek komt naar een vrachtwagenverbod op de kapelweg als alternatief voor de dure VLK weg. Zeker nu project PHS vertraagd is en naar schatting 2-2,5 miljoen euro extra gaat kosten is dit onderzoek actueler dan ooit. Daarom dienden wij vanavond onderstaande motie in:

Overwegende dat: In het coalitieakkoord is afgesproken dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheid voor een vrachtwagenverbod op de Kapelweg/ Kalksheuvel Bij het opleggen van een vrachtwagenverbod, bij bezwaren van belanghebbenden, nut en noodzaak hiervan bij de rechtbank moet worden aangetoond Nut en noodzaak onderbouwd moet worden met feiten en gegevens, met name met betrekking tot overlast voor bewoners, fietsers, leefomgeving en het milieu De onderzoeken moeten zich richten op geluidsoverlast, trillingen, verkeersveiligheid, verkeerstellingen en schade aan Natura 2000 gebied Kampina door uitstoot van schadelijke gassen Een vrachtwagenverbod is door het opschorten van de VLK en besluit Raad van State n.a.v. PAS weer actueel geworden en komt dus weer in beeld als alternatief Het onderzoek naar een mogelijk vrachtwagenverbod aanvankelijk in 2019 zou plaatsvinden maar nog niet gerealiseerd is Dat dit onderzoek alsnog in 2020 plaatsvindt Er in de begroting van 2020 geen ruimte is voor opgenomen Verzoekt het college:

Om in het kader van de ambities “Aanpassing van de infrastructuur door de sluiting van de dubbele overweg” het onderzoek naar een vrachtwagenverbod Kapelweg/ Kalksheuvel als een van de projecten en onderzoeken op te nemen en het desbetreffende onderzoek uiterlijk 1 april 2020 af te ronden en aan de gemeenteraad te presenteren.

volgorde PHS maatregelen

Combinatie95 Combinatie95 D66 Boxtel 20-09-2019 12:59

Tijdens de beeldvormende vergadering over de maatregelen PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) van 10 september 2019 hebben we kunnen zien dat heel Nederland gebukt gaat onder de enorme stikstof uitstoot. Die is in Nederland nl. het hoogste van heel Europa en dat is zeer slecht voor mensen en de natuur en de biodiversiteit. Het gaat om de uitstoot van ammoniak, nitriet en nitraat. Ammoniak komt grotendeels vrij bij de intensieve veeteelt en de stikstofoxiden nitriet en nitraat bij industrie en verkeer. Om de natuur te beschermen mogen er van de Raad van State alleen nog maar nieuwe projecten uitgevoerd worden als er voldoende stikstofuitstoot gecompenseerd wordt. Vandaar dat de VLK (Verbinding Ladonk Kapelweg) nu stilligt.

Nou heeft de afstand van een project tot een natuurgebied ook invloed op de mate waarin de natuur belast wordt. De VLK ligt helaas dicht bij de Kampina en daar zal compensatie waarschijnlijk moeilijker worden. De Keulsebaan daarentegen ligt verder weg en met een verdubbeling zal het verkeer beter doorstromen en dat kan misschien zelfs resulteren in een vermindering van de uitstoot omdat vooral stoppend en weer optrekkend verkeer funest is. De Keulsebaan aanpakken kan dus waarschijnlijk eerder.

Door nu de fasering van het Maatregelenpakket PHS aan te passen en de verbreding van de Keulsebaan eerst uit te voeren hoeven we minder tijd te verliezen en des te eerder wordt het centrum van Boxtel ontlast van al dat verkeer dat er niet thuishoort. Daarmee worden wegen zoals de Baroniestraat veel veiliger, schoner, stiller en dus leefbaarder.

Daarom hebben de coalitiepartijen D66, SP, InBox en Combinatie95 gezamenlijk een (aangenomen) motie ingediend om het College te laten onderzoeken of de volgorde van de PHS maatregelen aangepast kan worden.

SP-raadsleden: klachten stankoverlast Vion zijn toegenomen

SP SP Boxtel 19-09-2019 08:09

Ondanks een op 2 juli unaniem aangenomen motie in de gemeenteraad, waarin Vion dringend wordt verzocht om geur- en overlastvrij te werken, zijn ook na die tijd weer veel klachten binnengekomen. Dat is de conclusie van SP-raadsleden Frans Sannen en Rinze van der Veen na signalen van omwonenden en een gesprek met de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) die toezichthouder op Vion is. De raadsleden vragen zich af of Vion in staat zal zijn een einde te maken aan de overlast of zal volharden in de huidige werkwijze.

Nieuwe klachten In de periode 11 tot 18 augustus kwamen een aantal klachten binnen bij de SP, van bewoners van Stapelen en de Vereniging van Eigenaren van bedrijven in de Van Salmstraat. Het ging om een smerige weeïge lucht op zaterdagochtend, waarschijnlijk van een container die open op het terrein staat en niet gesloten werd voor maandag. Verder was er een dag sprake van een soort brand/rooklucht van vlees (bewoners: Vion is weer aan het barbecueën) en een andere dag stond er een verkeersinfarct met rijen vrachtwagens voor de poort van Vion, vanwege een ongeluk waarbij de ambulance moest komen. Tijdens de hete dagen werden onder de nieuwe overkapping vrachtwagens geparkeerd en omdat de kant naar de Van Salmstraat open is kon de stank zich via ventilatoren in die richting verspreiden. En bij het periodieke onderhoud van de waterzuiveringsinstallatie van Hydrobusiness kwam er een stevige beerputlucht vrij. Deze klachten zijn ook aan de ODBN doorgegeven, evenals eerdere klachten.

Gesprek met ODBN Over die laatste klachten zijn raadsleden Frans Sannen en Rinze van der Veen in gesprek gegaan met de ODBN. Deze dienst onderzoekt de klachten en koppelt deze via eigen zeggen via de website en e-mails terug naar de klagers. Volgens de ODBN neemt Vion de klachten serieus. Dit valt volgens de raadsleden echter moeilijk te rijmen met de toename van het aantal klachten. De klachten zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen: van 2 in 2016, naar 56 in 2017 en 56 in 2018 en in de afgelopen 13 maanden zijn maar liefst 205 klachten bij de dienst binnengekomen. Volgens de ODBN gaat het vaak mis bij het laden van vrachtwagens met slachtafval wat een nare zoete, weeïge lucht veroorzaakt. Veel winst gaat er behaald worden. als de resultaten van het geuronderzoek bekend zijn, aldus de ODNB.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/09/sp-raadsleden-klachten-stankoverlast-vion-zijn-toegenomen
Frans Sannen: “Dit onderzoek wordt echter in opdracht van Vion uitgevoerd. Dat is toch een beetje alsof de slager zijn eigen vlees keurt. Wij hadden liever een onafhankelijk onderzoek gewild om alle twijfels uit te sluiten. Zo hadden wij ook graag gezien dat er een meetpunt was gekomen op het terrein van een bedrijf van de VvE Van Salmstraat. Een gemiste kans dat dit niet gebeurd is.”

Vion moet bij calamiteiten een noodscenario hebben De ODBN heeft geen bevoegdheid inzake de klachten over vrachtwagens met varkens die geparkeerd staan op de openbare weg. Als er geen parkeerverbod is mogen de vrachtwagens daar staan. De bevoegdheid ligt hier bij politie en boa's. Vion is zelf natuurlijk de eerst aangewezene om te voorkomen dat vrachtwagens op de openbare weg moeten parkeren. Bij calamiteiten zoals het hitteprotocol of een bedrijfsstoring zal Vion zelf voor een logistieke oplossing moeten zorgen zodat dat niet nodig is. 

Onderhoud waterzuiveringsinstallatie Hydrobusiness Het RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gaat nader onderzoek doen naar  de verspreiding en bestrijding van de legionellabacterie die aangetroffen is in de waterzuiveringsinstallatie van Hydrobusiness. Het is duidelijk dat de legionellabesmetting kon plaatsvinden door de lucht naar bewoners omdat er geen overkapping was. Het periodieke onderhoud (2 keer per jaar) zal met gasmaskers  en beschermende kleding moeten worden uitgevoerd omdat er nog steeds legionella in de tank kan zitten. Bij dit onderhoud wordt een vieze lucht verspreid. De ODBN vertelde dat het periodieke onderhoud vooraf wordt gemeld aan bij de ODBN (verplicht). De ODBN mag het periodieke onderhoud niet melden aan de omwonenden. Hydrobusiness kan dit op vrijwillige basis wel doen. De SP vindt dat omwonenden vooraf ingelicht moeten worden zodat zij op die dagen alle ramen dicht kunnen houden. Dat zou dus moeten gebeuren door Hydrobusiness. Overigens wordt de tijdelijke overkapping in de laatste maanden van het jaar vervangen door een definitieve. Of het stankprobleem daarmee opgelost wordt is niet duidelijk.

Meer actie nodig? De beide raadsleden hebben een dubbel gevoel overgehouden aan het gesprek met de ODBN.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/09/sp-raadsleden-klachten-stankoverlast-vion-zijn-toegenomen
Rinze van der Veen: “Gaat Vion meer het pad op van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en slaagt het erin om een einde te maken aan de stank, of blijft de overlast bestaan en hebben we te maken met een bedrijf dat zijn productie logistiek/procesmatig niet goed op orde heeft? Als Vion tekort schiet, zal het maatschappelijk verzet toenemen en zullen meer acties noodzakelijk zijn om de stankoverlast terug te dringen.”  

Nog 1 plaats open voor de klankbordgroep Er is inmiddels een klankbordgroep in het leven geroepen. Deze bestaat uit 7 personen en er is nog plaats voor een persoon. Hebt u interesse, meld u dan aan via boxtel@sp.nl

Verkeersveiligheid in Boxtel

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-06-2019 08:05

Op dinsdag 11 juni 2019 stelde Combinatie95 raadslid Stefan de Nijs vragen over de verkeersveiligheid in Boxtel. Het aantal verkeersdoden nam helaas het afgelopen jaar toe, niet alleen in onze gemeente, maar in heel Brabant (in 2018 52 slachtoffers meer dan in 2017!). En dat is extra schrijnend omdat Brabant streeft naar nul verkeersdoden. Nul is op termijn volgens Combinatie95 ook het enige acceptabele aantal. Maar erg genoeg gaat het na jaren van daling nu dus weer de verkeerde kant op. Op de recent gepubliceerde ongevallenkaart: https://www.star-verkeersongevallen.nl/Map#1-9-0-0/14/51.5897/5.3562 is te zien dat vorig jaar helaas ook in Boxtel een verkeersdode is gevallen (bij afslag Gemonde). Verder zal het weinig mensen verbazen dat de meeste ongelukken gebeuren op de Brederodeweg, Schijndelseweg en Bosscheweg.

Volgens de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid ) heeft een fietser of voetganger bij een aanrijding met 50 km/uur slecht 50% kans het te overleven, en 95% bij 30 km/uur. Combinatie95 vindt dat kwetsbare verkeersdeelnemers zoveel mogelijk beschermd moeten worden en daarom in alle woonwijken de maximum snelheid 30 km/uur moet zijn. Stefan stelde hier vragen over en vroeg o.a. aan de verantwoordelijke wethouder om te onderzoeken of alle wegen in woonwijken (dus ook Mgr. Wilmerstr., Baroniestr., van Hornstraatstr., van Hugenpotstr., Annastr, etc.) veranderd kunnen worden naar 30km-zone. Wethouder van Wanrooij gaf aan dat dit op dit moment nog niet voor alle straten kan in verband met doorstroom van autoverkeer. Wel ziet hij hier mogelijkheid voor na invoering van de PHS-maatregelen omdat er dan veel minder autoverkeer door Boxtel gaat.

Burgemeester Naterop beloofde bovendien om dit onderwerp mee te nemen in overleg met de politie. Hij zal er bij hen op aandringen dat er extra gehandhaafd gaat worden op de snelheid, in het bijzonder in gebieden waar veel ongelukken gebeuren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.