Nieuws van politieke partijen in Heerhugowaard inzichtelijk

7 documenten

Historische stap voorwaarts: Renovatie van Vrone eindelijk goedgekeurd

VVD VVD Heerhugowaard 27-03-2024 08:00

https://dijkenwaard.vvd.nl/nieuws/55338/historische-stap-voorwaarts-renovatie-van-vrone-eindelijk-goedgekeurd

Na tientallen jaren van wachten gaat het eindelijk gebeuren: de renovatie van Vrone is een stap dichterbij gekomen. Op de avond van 26 maart is het extra krediet voor deze langverwachte renovatie geagendeerd als hamerstuk voor de gemeenteraad op 2 april. Dit is niet alleen een mijlpaal voor de sportvereniging, maar ook voor de gemeenschap van Sint Pancras.

Het plan voor de renovatie van Vrone kan rekenen op een breed draagvlak en heeft de steun van het Vrone bestuur. Fractievertegenwoordiger Sander Csurka benadrukt het belang van deze steun: "Het is fantastisch om te zien dat dit plan een breed draagvlak onder de inwoners heeft en dat het Vrone bestuur hier volledig achter staat. Dit is een positieve stap voor onze gemeenschap en voor de toekomst van sport in Sint Pancras."

Een essentieel onderdeel van de renovatie is de aanleg van kunstgras. Voor veel inwoners is Vrone een onmisbaar onderdeel van het lokale leven. "Wat is Sint Pancras zonder Vrone?" vroeg Sander retorisch. "Deze renovatie is niet alleen noodzakelijk, maar ook symbolisch. Het verzekert de toekomst van een belangrijke pijler van onze gemeenschap."

Naast de renovatie van Vrone heeft het college plannen om onderzoek te doen naar de mogelijkheid van het verplaatsen van het IKC het Baken naar het Vrone-terrein. Hoewel dit een belangrijke ontwikkeling kan zijn voor de gemeente, benadrukt Sander dat dit niet mag leiden tot vertraging in de renovatie van Vrone. "Het is van cruciaal belang dat de renovatie van Vrone geen vertraging oploopt door andere ontwikkelingen. We moeten ervoor zorgen dat Vrone snel en efficiënt gerenoveerd wordt."

Met de goedkeuring van het extra krediet voor de renovatie van Vrone wordt een langverwachte droom werkelijkheid. 

SP statenlid Wim Hoogervorst pleit voor herbestemming overgebleven uitgaven aan Westfrisiaweg

SP SP Heerhugowaard 12-10-2021 09:31

Vandaag pleit statenlid Wim Hoogervorst er in de staten van Noord-Holland (#PSNH) voor om de ruim 9 miljoen euro, die over is uit het project N23, te herbestemmen voor de nieuw ontstane verkeersproblemen. Over deze #Westfrisiaweg stelt Hoogervorst: “Geluidsoverlast bij Broekerhaven, onveilige parallelwegen bij De Goorn, veel gevaarlijk landbouwverkeer dat zich door Hoogkarspel heen wurmt".

Een inventarisatie van de problemen en een verkeerstelling tussen de afslag #Venhuizen en het einde van de weg bij #Enkhuizen, moeten worden gerealiseerd.

Alex Harren in "De plek van"

VVD VVD Heerhugowaard 29-11-2019 08:14

https://heerhugowaard.vvd.nl/nieuws/37550/alex-harren-in-de-plek-van

‘Ik word als raadslid vaak aangesproken over de problemen op de Oosttangent. Een slechte doorstroming en niet veilig voor fietsers op de rotondes. Met onze fractie hebben we daar in de verkiezingscampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 met een spandoek op de Oosttangent ook aandacht voor gevraagd. Het onderwerp staat nu ook in de Raadsagenda. Er moet wat gebeuren. Ik heb jaren aan de Oosttangent gewoond en heb gezien wat de problemen zijn. Sterker nog, mijn dochter is onlangs op een van de rotondes aangereden door een automobilist. 

Het college heeft het bureau Goudappel Coffengh opdracht gegeven om met een analyse en mogelijke oplossingen te komen. In de meerjarenbegroting voor 2020 en volgende jaren is ook geld gereserveerd voor de uitvoering van aanpassingen. Een goede doorstroming, ook voor de bus is één ding, maar voor onze fractie staat de veiligheid op de rotondes voor fietsers voorop.

Ik ben heel benieuwd naar het rapport van  rapport Goudappel Coffengh. Als raad krijgen we daar begin volgend jaar een presentatie over.’

3, 2, 1.. en alweer bijna rood

CDA CDA Heerhugowaard 23-07-2019 17:08

Naar aanleiding van klachten en vragen van ouderen in het stationsgebied die van en naar Middenwaard gaan. Hebben wij als CDA een klein onderzoek gedaan naar de oversteektijden van de oversteken op het Westtangent ter hoogte kruising Zuidtangent. De oversteektijd is 3 sec per over te steken rijbaan excl tussenstukken (rustpunten tussen de rijbanen) als men met een snelheid van 4,6 km per uur oversteekt. Dit is redelijk snel en veel gehandicapten en ouderen redden dit niet. Daarbij gaat het autoverkeer redelijk snel al rijden nadat het voetgangerslicht op rood gaat. Dit is niet prettig voor degene die oversteekt. Dit lijkt ons niet echt gehandicapten en senior vriendelijk. Andere oversteektijden in Heerhhugowaard lijken langer te duren n.l. 4 sec per rijbaan. Vraag: Is de wethouder op de hoogte van deze zorgen aangaande de oversteektijden? Er zijn hier al eerder een klachten over geweest. En als er meer woningen worden gebouwd in het stationsgebied zal dit probleem zich vaker gaan voordoen! Antwoord: De klachten van oudere voetgangers mbt tekort oversteektijd over de Westtangent bij de kruising Zuidtangent is ons zeer bekend. We geven er telkens weer zorgvuldig aandacht aan. Naar aanleiding van meldingen is er ter plaatse al met diverse senioren "de oversteek gedaan" en uitleg gegeven. Steeds bleek dat er voldoende oversteektijd was, ook bij rollatorgebruikers. Vraag: Is er rekening gehouden met het afstellen van de oversteektijd per rijbaan met de reactietijd. Deze is al gauw 2 seconden alvorens men oversteekt? En dan gaat het met name voor ouderen, kinderen en gehandicapten? Antwoord: Beleving van de voetganger en werking van het voetgangerslicht De oversteek over de Westtangent is vier plus twee rijbanen breed waardoor je veel asfalt voor je ziet om over te steken. Dat geeft vooral bij langzame voetganger stress: niet snel uit de voeten kunnen met ronkende motoren vlak naast je. "Stel je voor dat ik de overkant niet op tijd haal" is een vaak uitgesproken gedachte. Als dan ook nog eens, als je nog maar net met de oversteek begonnen bent, het voetgangerslicht op groenknipperen gaat en snel daarna op rood, loopt de stress nog hoger op. "Ik krijg al rood en ben nog lang niet aan de overkant" hoor je dan zeggen. Het stoplicht voor de rijbaan of het fietspad werkt anders dan bij een fiets of auto omdat het verkeerslicht hier aan het begin van de oversteek staat en bij een voetganger aan het eind van de oversteek. Het voetgangerslicht is echter slechts bedoeld voor de voetganger die nog moet BEGINNEN aan de oversteek, net als bij rijbaan of fietspad. Dit is het eerste te onderscheiden feit. Als de voetganger groen krijgt en start met de oversteek blijft hij het stoplicht vóór zich gedurende de gehele oversteek zien. Na enkele meters gelopen te hebben gaat het voetgangerslicht naar groenknipperen en twee stappen verder naar rood. Een langzame voetganger loopt dan pas ongeveer op de tweede rijbaan, moet nog drie rijbanen oversteken, en ervaart stress. Echter het voetgangerslicht is niet bedoeld voor de overstekende voetganger maar slechts voor voetgangers die nog aan de oversteek moeten beginnen. Ook al wordt tijdens de oversteek het voetgangerslicht rood, je kan rustig de oversteek afmaken. Ook de langzame voetganger. Het voetgangerslicht staat er dus alléén voor de voetganger die aan de oversteek begint. Als je al aan het oversteken bent, kan je het voetgangerslicht negeren. Als het voetgangerslicht naar groenknipperen gaat is dat het teken voor een langzame voetganger dat hij/zij tekort tijd heeft om aan de oversteek te beginnen. Een snelle voetganger heeft bij groenknipperen wel voldoende tijd. De snelle voetganger komt pas tijd tekort als hij bij rood licht aan de oversteek begint. Als we dit aan langzame voetgangers ter plaatse uitleggen, en we slagen er tijdens de oversteek in het voetgangerslicht en de ronkende motoren te negeren, dan blijkt in bijna alle gevallen dat er voldoende tijd is de gehele oversteek te doen. Ook zorgt bewustwording ervoor dat de stress verdwijnt. Neemt niet weg dat we bij deze drukke oversteek de langzame voetganger vragen alert te zijn als het voetgangerslicht op groen gaat en geen tijd te verspillen. Toch kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat iemand zó traag is dat het conflicterende verkeer groen krijgt voordat de voetganger aan de overkant is. De meeste automobilisten zullen daar echter netjes op anticiperen. Als dit vaker voorkomt, zullen we vanzelfsprekend overwegen de oversteektijd voor voetgangers nog verder te verruimen. Kan de oversteektijd van de voetgangers op deze kruising niet wat ruimer afgesteld worden? Dilemma is dat dan de auto's vaker en langer staan te wachten voor een leeg kruispunt. Dit veroorzaakt irritatie, roodlichtnegatie en langere files, vooral in de spits. Het gemeentebeleid is er op gericht dat de maximale tijd die een verkeersdeelnemer bij verkeerslichten moet wachten onder de 90 seconden blijft. Vraag: Weet de wethouder dat er voor dit soort situaties een speciale knop aan de verkeerslichten toegevoegd kan worden? Dit houdt in dat als men deze drukknop minimaal drie seconden ingedrukt houdt, het licht langer groen licht blijft, ongeveer de dubbele tijd. Het indrukken moet wel gebeuren voordat het voetgangerslicht groen wordt. Met name ouderen en gehandicapten, maar bijvoorbeeld ook groepen schoolkinderen hebben hierdoor meer tijd om over te steken.' Antwoord: De wethouder is op de hoogte van het feit dat dit soort knoppen bestaan. Vraag: Is dit al eens overwogen om deze knop bij de oversteekplaatsen zoals bij het Westtangent te plaatsen? Zo ja, waarom zijn ze niet geplaatst? Zo nee, waarom is hier niet aan gedacht? Antwoord: We kennen de mogelijkheid om bij het langer indrukken van de drukknop een langere oversteektijd te geven. Er zijn vier redenen te noemen dat dit nog niet toegepast wordt in Heerhugowaard: De eerste reden is dat de oversteektijd ook nu al voldoende is voor mensen die slecht ter been zijn.De tweede reden is dat ook snelle voetgangers 3 seconden kunnen (en waarschijnlijk ook zullen) drukken waardoor het overige verkeer lange tijd voor niets staat te wachten.Dit leidt tot irritatie, roodlichtnegatie met toename van ongevallen, en een significante toename van klachten. De derde reden is dat het gemeentebeleid er op gericht is dat de verkeersdeelnemer niet langer dan 90 seconden bij een verkeerslicht hoeft te wachten.Bij de kruising Westtangent-Zuidtangent staat dat beleid nu al onder druk. Bij nog langere oversteektijden overschrijden we waarschijnlijk het geduld van de overige weggebruikers.Ook dit leidt tot een toename van klachten. Een vierde reden is dat er geen eenduidig beleid in Nederland is voor drukknoppen met meerdere functies. Dit moet dus ruim en herhaaldelijk gecommuniceerd worden. Bijvoorbeeld in Langedijk wordt bij lang indrukken van de drukknop de rateltikker actief voor slechtzienden. Dit leidt weer tot geluidsklachten van omwonenden.

Overal in de provincie stappen elke ...

GroenLinks GroenLinks Heerhugowaard 14-03-2019 11:15

Overal in de provincie stappen elke ochtend mensen op de fiets of in de bus om naar werk of school te gaan of familie en vrienden te bezoeken. Juist in onze provincie zijn ook enkele van de belangrijkste Nederlandse vervoersknooppunten gevestigd, zoals Amsterdam Centraal en Schiphol. Ook zijn er in de provincie verschillende belangrijke trekpleisters voor toeristen. Hierdoor verplaatsen miljoenen mensen zich elke dag door Noord-Holland. Vrachtverkeer en auto’s zorgen voor een forse CO2-uitstoot. Er is veel geluidsoverlast door het intensieve vlieg- en autoverkeer. De luchtkwaliteit is op verschillende plekken in de provincie volstrekt onder de maat, met alle gezondheidsschade voor de inwoners van dien. Op sommige plekken zorgt een grote toestroom van toeristen en dagjesmensen ervoor dat het te druk is. Dat lossen we niet op met meer asfalt en verdere groei van luchtvaart. Het is tijd voor andere keuzes. GroenLinks kiest voor duurzame bereikbaarheid. De provincie kiest voor hoogwaardig openbaar vervoer, ook in de buitengebieden, in plaats van asfalt en auto’s. Voetganger en fietser krijgen voorrang boven (stilstaand) blik. Zo wordt de luchtkwaliteit beter, is er meer ruimte om te leven en te spelen, en versnellen we de energietransitie. 4.1 • In de Noord-Hollandse omgevingsvisie en het beleid krijgen openbaar vervoer, fiets en voetganger voorrang op de auto. 4.2 • We kijken kritisch naar voorgenomen infrastructurele projecten. De Duinpolderweg en de verbinding A8-A9 worden niet aangelegd. 4.3 • De provincie stimuleert duurzamere stedelijke distributie, bijvoorbeeld door gelegenheden voor overslag naar kleinere vervoermiddelen te faciliteren. 4.4 • De provincie zet zich samen met de gemeenten ervoor in om het autogebruik en -bezit te beperken. 4.5 • De provincie garandeert betaalbaar openbaar vervoer voor alle inwoners. Bekijk de overige punten en de volledige uitwerkingen op noordholland.groenlinks.nl #PS2019 #duurzaam #groenlinks #noordholland

De verkeersonveiligheid in het buitengebied van Heerhugowaard neemt toe.

CDA CDA Heerhugowaard 01-02-2019 11:18

Er rijdt steeds meer vrachtverkeer over de Donkereweg (De Noord) en sluipverkeer over de Groeneweg (bij Oterleek). Fietsende scholieren komen daardoor in de knel. Het CDA luidde deze week de noodklok in de raadsvergadering. ,,Nu de Westfrisiaweg is afgerond en de afsluiting van de Molenweg klaar is, rijden vrachtwagens van bedrijven aan de Veenhuizerweg via de smalle Donkereweg naar de Middenweg om daar hun weg te vervolgen’’, rapporteerde Jolanda van Ling. Uit klachten van buitengebied-bewoners blijkt dat de weg aan de kanten herhaaldelijk aan stukken wordt gereden door het zware verkeer. ,,Het gaat om een route waar veel scholkinderen langs komen. Er ontstaan gevaarlijke situaties als er uitgeweken moet worden.’’ Hetzelfde geldt volgens het CDA voor de Groeneweg. Daar groeit het sluipverkeer, mede door werk aan de Dorpsstraat in Oterleek. Wethouder Monique Stam kondigde aan dat de Donkereweg in 2020 een onderhoudsbeurt krijgt. ,,Inclusief verbeteringen van de bermen.’’ Over de Groeneweg informeert ze de raad later. Bron: Noordhollands Dagblad Gerard van Engelen

VVD-fracties blij met vragen Tweede Kamer: onderzoek naar spitsstrook A9

VVD VVD Heerhugowaard 02-03-2018 05:34

Op 20 februari hebben heel veel automobilisten last gehad van de storing bij de spitsstrook op de A9. Vele reizigers uit de regio Alkmaar hebben in de kilometerslange file gestaan. Deze storing is voor VVD Tweede Kamerleden Remco Dijkstra en Rudmer Heerema aanleiding geweest om Kamervragen te stellen over de spitsstrook A9 Alkmaar-Akersloot. In de vragen willen Dijkstra en Heerema onder ander van de Minister weten of het mogelijk is om de spitsstrook op te waarderen naar een volwaardige rijbaan. Dit zou betekenen dat er -spits of geen spits- altijd drie rijstroken zijn en dat er de hele dag door 130 km/u mag worden gereden. De regionale VVD-fracties van Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Schagen en Uitgeest zijn enthousiast en ondersteunen het initiatief van hun partijgenoten in de Tweede Kamer.

https://heerhugowaard.vvd.nl/nieuws/28358/vvd-fracties-blij-met-vragen-tweede-kamer-onderzoek-naar-spitsstrook-a9

VVD’ers Dijkstra (woordvoerder verkeer) en Heerema vragen de Minister onder andere of zij bekend is met de lange ochtendfiles op de A9 vanwege de gesloten spitsstrook. Ook willen zij weten hoe dit naar de toekomst toe voorkomen kan worden. De liberalen stellen zelf als oplossing voor om de spitsstrook op te waarderen naar reguliere rijstrook. VVD-fractievoorzitter Falco Hoekstra (Heerhugowaard): ‘’Het is ontzettend belangrijk om een goede verbinding te hebben met Amsterdam. Het opwaarderen naar volledig 130 km/uur op 3 banen zal hier een significante bijdrage aan leveren’’

De regionale VVD-fracties zien ook een kans omdat een groot gedeelte van het traject Alkmaar-Akersloot toch al op de schop gaat in verband met de nieuwe afslag bij Heiloo. VVD-fractievoorzitter René van Splunteren (Heiloo): ‘’Het is voor de regionale bereikbaarheid ontzettend belangrijk dat de extra afslag er komt en wij zijn ook blij dat dit gaat gebeuren. Het zou mooi zijn als de doorstroming op de A9 nóg verder kan verbeteren’’.

De Kamervragen van de VVD’ers Dijkstra en Heerema vragen om een onderzoek en natuurlijk is nog afwachten of het uiteindelijk ook blijkt te kunnen. De opwaardering moet ook ruimtelijk volledig in te passen zijn. VVD-lijsttrekker Ingo Kroon (Schagen): ‘’Veel ondernemers, forenzen en transportbedrijven uit onze gemeenten maken vice versa dagelijks gebruik van de A9. Het belang is groot en daarom verdienen de Kamervragen de volle steun uit onze regio.’’

De Kamervragen zijn naar verwachting uiterlijk over zes weken beantwoord.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.