Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant inzichtelijk

6 documenten

Aanpak N279 Zuid blijft een probleem en dat zal nog wel even duren

SP SP DENK Noord-Brabant 11-11-2022 11:50

In december 2021 heeft de Raad van State het Provinciale Inpassingsplan (PIP) voor de N279 Zuid (Veghel-Asten)vernietigd met als belangrijkste reden, dat de onderbouwing van het plan, met name de verkeerscijfers niet klopten. Hierdoor moeten er helemaal opnieuw plannen worden gemaakt met verbeterde, recente verkeerscijfers en zoveel mogelijk draagvlak in de omgeving.

Vriend en vijand zijn het erover eens, dat de weg beter en veiliger moet. Alleen verschilt men van mening hoe je dat op bepaalde plekken van de N279 Zuid realiseert. Zo wordt bijvoorbeeld de verbreding van 2*1 naar 2*2 wegstroken door bepaalde partijen weer van stal gehaald. Maar maatregelen die je aan de weg uitvoert, hebben vaak ook elders effect , bijvoorbeeld op aansluitende (lokale) wegen, waardoor omwonenden en gemeentes er heel verschillend tegenaan kijken.

Inmiddels is de provincie met behulp van een communicatiebureau een nieuw traject voor de aanpak van de N279 gestart ( lees verder…….)

 

Statenlid Willemieke Arts bezocht onlangs een consultatiebijeenkomst voor omwonenden, belangengroepen en raadsleden in Aarle-Rixtel  hierover. De provincie probeert voortvarendheid uit te stralen, maar uit de voorgestelde “Brede Belangenbenadering” volgt, dat het allemaal heel lang kan gaan duren, zeker drie jaar. Bovendien zijn de ervaringen uit het verleden met de Brede Belangenbenadering niet altijd even positief. Dat de hardste “schreeuwers” de meeste aandacht en invloed krijgen, blijft een reeel probleem.

Op dit moment liggen in Brabant veel grote landelijke en provinciale projecten stil, wat door de recente uitspraak over stikstof in de bouw en almaar stijgende kosten zeker niet beter wordt. Denk aan de A58, het Wilhelminakanaal, de GOL, de A65 en de Maaslijn. Misschien moeten we concluderen, dat de overheid grote, complexe projecten op dit moment om allerlei redenen niet kan realiseren. Daarom zou de overheid nog eens naar die projecten moeten kijken of ze in onderdelen op te knippen zijn. Dan zouden mogelijk de zgn “no-negret”maatregelen mogelijk wel snel uitgevoerd kunnen worden. Denk bij de N279 Zuid bijv. aan de brug bij Keldonk.

Zie ook: Wegen in Brabant

Einde aan horror kruispunt

CDA CDA Noord-Brabant 28-08-2020 13:33

Het was CDA Statenlid Roland van Vugt, nu CDA-Wethouder in Altena die in 2016 pleite voor een snelle aanleg van een rotonde bij de kruising Maasdijk en de provincialeweg N322. De N322 verbindt de snelwegen A2 en A27 met elkaar. Hierdoor, en vanwege de aan deze weg gelegen bedrijventerreinen met veel logistieke transporteurs, wordt de N322 druk bereden door vrachtverkeer. Dagelijks passeren vele tientallen scholieren dit kruispunt. Ook is de Maasdijk een veelgebruikte toeristische fietsroute. Kortom een gevaarlijke mix van verkeerstromen die elkaar op dit kruispunt treffen. Volgens van Vugt was deze kruising een ware horror. Je houdt je hart vast wanneer scholieren hier oversteken, terwijl zwaar vrachtverkeer voorbij dendert en automobilisten langs razen.” De afgelopen jaren hebben diverse ongevallen plaatsgevonden waarvan helaas één met dodelijke afloop. Voor CDA-Altena was dit ook een reden om dit punt op te nemen in haar verkiezingsprogramma om zo een einde te maken aan dit “Horror kruispunt” en samen met de provincie de snelheid erin te houden om dit snel te realiseren. Inmiddels zijn de werkzaamheden bijna gereed en we zijn blij met deze aanpassing die voor weggebruikers de nodige veiligheid zal opleveren.

Zorgen over de toename van verkeersoverlast

CDA CDA Noord-Brabant 10-01-2020 07:21

Te hard rijden; verkeerd parkeren; crossende brommers; overlast van landbouwtrekkers; sluipverkeer van de A27; te zware voertuigen en auto’s die door de wijken rijden én zorgen om de verkeersveiligheid bij scholen. Het zijn onderwerpen die CDA ter ore komen van inwoners in de gemeente Altena. Het CDA maakt zich dan ook zorgen, omdat het binnen de gemeente Altena ontbreekt aan goed beleid op verkeer en vervoer.‘De oude plannen zijn van jaren terug. Wij vinden dat dit echt iets wat snel moet worden opgepakt.Wanneer je een goed beleid hebt, kun je de inwoners ook goed informeren op het moment dat er vragen en zorgen zijn over het verkeer. Dit is nu onvoldoende mogelijk!Zo hoor je niet met de inwoners om te gaan.’ Het CDA ziet ook graag dat het college de inwoners bij het maken van het beleid erbij betrekt. Het liefst dat in elk dorp inwoners bij elkaar komen en met elkaar praten over het verkeer en de problematiek op dit gebied. De inwoners kennen hun dorp het best en weten welke knelpunten en zorgen er op het gebied van het verkeer er zijn. Om dit kracht bij te zetten heeft het CDA Altena deze ochtend een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het college. Deze zijn HIER te lezen.

Zorgen over de toename van verkeersoverlast

CDA CDA Noord-Brabant 10-01-2020 07:21

Te hard rijden; verkeerd parkeren; crossende brommers; overlast van landbouwtrekkers; sluipverkeer van de A27; te zware voertuigen en auto’s die door de wijken rijden én zorgen om de verkeersveiligheid bij scholen. Het zijn onderwerpen die CDA ter ore komen van inwoners in de gemeente Altena. Het CDA maakt zich dan ook zorgen, omdat het binnen de gemeente Altena ontbreekt aan goed beleid op verkeer en vervoer.‘De oude plannen zijn van jaren terug. Wij vinden dat dit echt iets wat snel moet worden opgepakt.Wanneer je een goed beleid hebt, kun je de inwoners ook goed informeren op het moment dat er vragen en zorgen zijn over het verkeer. Dit is nu onvoldoende mogelijk!Zo hoor je niet met de inwoners om te gaan.’ Het CDA ziet ook graag dat het college de inwoners bij het maken van het beleid erbij betrekt. Het liefst dat in elk dorp inwoners bij elkaar komen en met elkaar praten over het verkeer en de problematiek op dit gebied. De inwoners kennen hun dorp het best en weten welke knelpunten en zorgen er op het gebied van het verkeer er zijn. Om dit kracht bij te zetten heeft het CDA Altena deze ochtend een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het college. Deze zijn HIER te lezen.

Poll: Meer of minder internetconsultatie?

D66 D66 Noord-Brabant 25-10-2019 08:13

Het is een beetje gekscherend bedoeld de bovenstaande tekst maar het is wel een voorbeeld van hoe makkelijk het kan zijn om de mening van anderen te vragen over een kwestie. Zeker via het internet. D66 Statenlid Eric Logister vroeg zich dan ook af hoezo de Gedeputeerde Staten tot nu toe nog geen opvolging hebben gegeven aan het op een jaar geleden tijdens de begrotingsbespreking aangenomen motie.

In een aantal vragen aan de Gedeputeerde spreekt hij ook zijn zorgen uit. “Waarom bent u hierin niet geslaagd” en “heeft u al zicht op de manier u dit wil gaan vormgeven.”

Aanleiding van de motie is voorstel een werkgroep Internetconsultatie in te stellen. Hoewel D66 groot voorstander is van internetconsultatie om het voorgenomen beleid te toetsen bij de Brabander zitten we niet op een nieuwe werkgroep te wachten. “Er moet gewoon geklust worden”, zegt Logister. “In andere takken van sport is dit al heel normaal en wij moeten mee in die trend.” Hij vraagt dan ook specifiek aan de Gedeputeerde bij welke organisaties men informatie heeft opgehaald om te leren hoe er vorm kan worden gegeven aan de motie.

Vrijdagochtend om 12 uur is het aan de gedeputeerde om met een antwoord te komen.

HYPER HYPER(loop)

D66 D66 Noord-Brabant 25-10-2019 08:10

Het is al weer een tijd geleden dat de Duitse dance DJ Scooter met het nummer HYPER een hit scoorde maar Elon Musk is het nummer zeker niet vergeten, al zal hij er een andere associatie bij hebben.

Elon Musk heeft namelijk in 2016 een prijs uitgereikt aan het Delftse initiatief Hardt. Het gaat hier om het idee om zeer snelle verbindingen te maken met capsules die magnetisch worden voortgedreven in buizen, een Hyperloop.

Nu het bedrijf enkele succesvolle testfases heeft doorlopen zoekt het een terrein waar men het European Hyperloop Centre wil starten. D66 Noord-Brabant vindt al jaren dat dit soort initiatieven omarmt moeten worden en vraagt zich dan ook af of de provincie al in gesprek is met het bedrijf. Dit omdat wij als Brabant toch echt dé provincie zijn voor technologische innovatie. “Maar ook omdat dit wel een oplossing zou kunnen gaan bieden voor veel mobiliteitsproblemen die nu spelen”, voegt vragensteller Arend Meijer (fractievoorzitter D66 Noord-Brabant) toe.

Het idee van een Hyperloop is eigenlijk heel simpel: zie het als buizenpost maar dan op een veel grotere schaal. Doordat de capsules reizen in een vacuüm gesloten buis zijn er erg hoge snelheden te bereiken. Dit soort grootschalige, moderne OV middelen zijn de oplossing voor diverse problemen. Zowel op gebied van doorstroming van het verkeer, milieu en natuur. “Voor de mobiliteit, technologie én economie van de toekomst zou het heel goed zijn wanneer dit EHC in Brabant zou landen”, besluit een bijzonder enthousiaste Meijer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.