Nieuws van politieke partijen in Tynaarlo inzichtelijk

11 documenten

Brug over Oostermoerse Vaart (09-02-2023)

Leefbaar Tynaarlo Leefbaar Tynaarlo Tynaarlo 12-02-2023 16:49

Brug over Oostermoerse Vaart (09-02-2023)

Vries, 9 februari 2023

Onderwerp: Brug over Oostermoerse Vaart

Geacht college,

De afgelopen week bereikten ons enige zorgelijke berichten van omwonenden langs de Hunzeweg in De Groeve m.b.t. de verkeerssituatie bij de brug over De Oostermoerse Vaart.

Wetende dat dit met name de provincie betreft lijkt het ons toch belangrijk om u als college hiervan op de hoogte te stellen en u wellicht vanuit uw rol hierover met de provincie in gesprek kunt gaan.

Ondanks reeds genomen maatregelingen is de verkeerssituatie nog steeds onveilig blijkt uit gesprekken die er zijn gevoerd met omwonenden waarvan  we een aantal zullen benoemen:

Door rood rijden (veel) te hard rijden Zeer harde muziek in de auto, met name ’s avonds laat, als men wacht voor het stoplicht Veel meer vrachtverkeer Hachelijke situaties in de weekenden wanneer het Chinees restaurant is geopend bij het op- en afrijden van de parkeerplaats al daar Toename van verkeer, mede veroorzaakt door de afgesloten weg De Dijk in Zuidlaarderveen, waardoor men ook gebruik moet maken van de Hunzeweg om richting Zuidlaren te kunnen.

In een brief van de provincie, samen met de aannemer Oosterhof Homan, van 19 december 2022, geeft de provincie een update m.b.t. de voortgang. Deze brief neemt de onrust niet weg, aangezien er geen duidelijkheid kan worden gegeven wanneer de werkzaamheden uitgevoerd zullen worden. Voor de omwonenden en de inwoners van Zuidlaarderveen lijkt de situatie volledig stil te liggen en is er geen perspectief op een betere situatie.

Wij hebben dan ook een aantal vragen aan u die u wellicht zelf kunt beantwoorden of eventueel kunt bespreken met de provincie:

Zijn er nog meer mogelijkheden om de snelheid ter hoogte van de brug te beperken, bijv. om de maximum snelheid van 30 km reeds in te voeren bij binnenkomst van De Groeve i.p.v. kort voor het bereiken van de brug? Is fysieke controle door handhaving of politie wellicht een optie op drukke tijden? Hoe staat het met de veiligheid van de brug. Nu wordt er al maanden over hetzelfde deel van de brug gereden. De hoeveelheid verkeer is toegenomen en wat zorgen baart is ook het zware verkeer wat steeds meer van deze route gebruik maakt. Is steeds over hetzelfde deel van de brug rijden wel de beste oplossing? Is er inmiddels enig inzicht hoe lang het nog gaat duren voordat de werkzaamheden kunnen worden opgepakt, dan wel worden afgerond? Samenhangend met het probleem van toename van het verkeer, hoe lang is de verbindingsweg vanuit Zuidlaarderveen richting Zuidlaren (De Dijk) nog geheel afgesloten. Dit geeft zowel een toename van het verkeer over de brug als vele extra kilometer(en tijd) voor inwoners van Zuidlaarderveen (zeker voor schoolgaande jonge kinderen die nu behoorlijk om moeten fietsen)?

W hopen u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd over de zorgen die omwonenden hebben geuit en waar wij als fractie ons bij aansluiten.

We zien uw reactie dan ook gaarne tegemoet.

Namens de fractie van Leefbaar Tynaarlo

Roelof Rutgers

Veiligheid Kindcentrum Groote Veen

CDA CDA Tynaarlo 02-10-2019 11:14

Na diverse klachten uit de wijk Groote Veen te Eelde was voor ons de maat vol. We hebben, voor de vierde keer, het college gevraagd zo snel als mogelijk actie te ondernemen om de veiligheid van de kinderen en de bewoonbaarheid van de inwoners van de wijk Groote Veen te verbeteren. Hier onze brief: Geacht college, Wij zijn wederom benaderd door diverse verontruste ouders en bewoners van de wijk Groote Veen te Eelde. Ze maken zich nog steeds grote zorgen over de verkeersveiligheid en parkeerproblematiek rondom de nieuwe basisschool. Parkeren In uw reactie dd. 6 juni 2019 betitelt u de parkeerchaos als ongemak, het is vervelend voor ouders en omwonenden en u neemt de situatie verder voor wat het is. De scholen zijn in uw ogen verantwoordelijk voor het aanspreken van de ouders om toch maar op de fiets te komen want, citaat: “het gehele plangebied is conform geldende normen en eisen”, dus aan de gemeente ligt het niet. In onze ogen loopt u, door te verwijzen naar: “het voldoet aan de regels”, voorbij aan uw zorgplicht tot het voortdurend veilig en duurzaam ingericht te houden van de openbare ruimte, ook in een tijdelijke situatie. Er wordt inmiddels geparkeerd in groenstroken, bermen, voor opritten van bewoners en de “kiss en ride strook” wordt door wijkbewoners gebruikt voor lang parkeren en is dus niet bruikbaar. Het forensenverkeer van de wijkbewoners conflicteert met deze parkeerbewegingen. De kinderen worden geacht zich lopend en fietsend, in ochtend en middag, door bovenstaande situatie heen te worstelen. Een zeer onveilige situatie. 1. Bent u het met ons eens dat, naast het verwijzen richting de schoolbesturen, u een verantwoordelijkheid heeft in het gebruik en inrichting van de openbare ruimte gedurende deze tijdelijke, maar zeer onveilige situatie? 2. Welke maatregelen zult u alsnog gaan nemen om de kinderen veilig naar school te laten gaan? Fiets en voetgangersbrug Sinds de oplevering van de voet- en fietsbrug staan op het brugdek twee barriers die de halve breedte van de brug blokkeren. (Zie bijlage) Al voor de zomervakantie is door de gemeente in een stuurgroep met de schoolbesturen aangegeven dat er een paaltje op de brug zal worden aangebracht. Nu, maanden later, is dit paaltje nog steeds niet aangebracht. Doordat slechts de halve breedte van de brug beschikbaar is wordt er aan beide zijden van de brug gewandeld en gefietst, dit levert niet zelden gevaarlijke situaties op waarbij fietsers zich in volle vaart zich, aan beide zijden van de barriers, langs de voetgangers moeten wringen. 3. Wanneer zal de gemeente de barriers vervangen voor een deugdelijke oplossing zodat de brug veilig en in zijn volle breedte bruikbaar is? Wij zien uw spoedige reactie met belangstelling tegemoet.

Slechte communicatie omtrent stremming Beethovenweg in Eelde.

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo CDA Tynaarlo 22-09-2019 19:44

Slechte communicatie omtrent stremming Beethovenweg in Eelde.

Vries, 10 september.

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 10 september 2019 stelde Gemeentebelangen vragen over de stremming aan de Beethovenweg te Eelde.

Deze weg is met ingang van 9 september 2019 tot aan het eind van 2019 gestremd. Er worden onder andere rioleringswerkzaamheden verricht tijdens de stremming.

Vries, 10 september.

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 10 september 2019 stelde Gemeentebelangen vragen over de stremming aan de Beethovenweg te Eelde.

Deze weg is met ingang van 9 september 2019 tot aan het eind van 2019 gestremd. Er worden onder andere rioleringswerkzaamheden verricht tijdens de stremming.

De aanleiding voor de vragen was een telefoontje van een inwoner van Eelde die geregeld gebruik maakt van het openbaar vervoer. De route was op vrijdag nog niet gestremd en de inwoner vertelde zich zorgen te maken over de route van buslijn 9 op maandag.

Bij navraag bij de gemeente, het OV-bureau en Qbuzz bleek de stremming niet bekend te zijn, dan wel te zijn doorgegeven. Gemeentebelangen heeft naar aanleiding hiervan op 10 september uitleg gevraagd aan Wethouder Lammers (CDA). De wethouder gaf aan dat het om een miscommunicatie met de onderaannemer zou gaan, maar was zich niet bewust van de impact die deze stremming voor het openbaar vervoer in Eelde heeft. Daarnaast werd de stremming pas op 9 september op de website van de gemeente gepubliceerd, iets wat in de ogen van Gemeentebelangen veel te laat is. Helemaal wanneer het om een stremming van een aantal maanden gaat.

Het probleem dat Gemeentebelangen voorlegde blijkt zich niet alleen voor te doen in Eelde. Ook in Zuidlaren zijn er in 2019 stremmingen geweest die niet op de website van de gemeente gepubliceerd werden. Gemeentebelangen betreurd dit zeer.

Gemeentebelangen heeft bij de wethouder aangekaart dat de communicatie richting de inwoners beter zou moeten.

Wij blijven de stremmingen volgen en blijven aandacht vragen voor een betere communicatie met de inwoners van onze gemeente.

Belangrijk omdat er ook klachten ...

VVD VVD Tynaarlo 25-04-2019 16:53

Belangrijk omdat er ook klachten zijn over het verkeer en vooral de grote (container)vrachtwagens door het dorp roepen vragen op bij inwoners.

Voorstel Gemeentebelangen voor zebrapaden in Eelde geen steun van Raad

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 07-02-2019 19:33

Voorstel Gemeentebelangen voor zebrapaden in Eelde geen steun van Raad

Vries, 5 februari 2019.

Tijdens de raadsvergadering van 5 februari 2019 werd de beantwoordingsbrief “Looproutes in het Centrum van Eelde” van het College besproken. Dit gebeurde op verzoek van Gemeentebelangen omdat het College in de brief aangeeft dat men geen aparte oversteekvoorzieningen voor voetgangers gaat creëren in Eelde Centrum.

Aangezien wij veel reacties uit de samenleving ontvangen, dat veel gebruikers van het centrum van Eelde het ontbreken van oversteekvoorzieningen voor voetgangers als onveilig ervaren heeft Gemeentebelangen een motie ingediend om op de in onze ogen, onveilige oversteekpunten een zebrapad aan te leggen. De motie werd alleen door Gemeentebelangen gesteund.

Wethouder Lammers benadrukte nog eens dat het om een Shared Space en 30 km gebied gaat waarin zebrapaden niet passen en dat de herinrichting van het gebied Strubenweg-Kerkhoflaan-Hoofdweg het resultaat is geweest van een breed gedragen participatie proces met een klankbordgroep. Eelde zou de Shared Space situatie min of zelf hebben gewild. Er zijn wat het College betreft dus geen redenen om er iets aan te wijzigen.

Wel is er toegezegd dat de Gemeente een avond gaat organiseren om met de inwoners van Eelde-Paterswolde te praten over de situatie. Een duidelijke opdrachtformulering hiervoor werd overigens niet afgesproken en ook niets over de bereidheid om daadwerkelijk iets met de uitkomsten van die avond te gaan doen.

Vluchtheuvel bij Bushalte kosterijweg wordt verwijderd

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 07-02-2019 19:22

Vluchtheuvel bij Bushalte kosterijweg wordt verwijderd

Vries, 5 februari 2019.

Gemeentebelangen heeft tijdens de raadsvergadering van 22 januari 2019 gevraagd of het College bereid was om de vluchtheuvel nabij de kruising Hoofdweg met de burgemeester Strubenweg en de Kosterijweg te verwijderen, aangezien veel gebruikers van de weg de situatie daar als zeer onveilig ervaren. Wethouder Lammers heeft daarop aangegeven dat er een deskundige naar de situatie ging kijken.

Tijdens de raadsvergadering van 5 februari 2019 kwam het college met de resultaten van dit onderzoek. Het resultaat is dat de vluchtheuvel tussen de bushalte en de weg verwijderd zal worden.

Er worden de komende dagen nog wat snelheidsmetingen verricht omtrent het verkeer bij de toegangswegen naar de bushalte. Na de metingen zal de vluchtheuvel worden verwijderd.

De kosten zullen tussen de €5.000 en €10.000 euro zijn. Op voorstel van Gemeentebelangen hoeft daar geen extra budget voor aangevraagd te worden, zodat er zo snel mogelijk mee begonnen kan worden.

Is het College bereid de vluchtheuvel en busbaan op de Hoofdweg in Eelde te verwijderen?

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 28-01-2019 20:56

Is het College bereid de vluchtheuvel en busbaan op de Hoofdweg in Eelde te verwijderen?

Vries, 22 januari 2019.

Regelmatig worden de fractieleden van Gemeentebelangen Tynaarlo aangesproken over de huidige verkeersituatie in het centrum van Eelde, het gaat daarbij over de kruising Hoofdweg met de Kosterijweg en de burgemeester Strubenweg.

Tijdens de Raadsvergadering van 22 januari 2019 heeft Gemeentebelangen Tynaarlo daarom vragen gesteld tijdens het vragenrecht over dit onderwerp.

De bushalte met de Vluchtheuvel en de busbaan bij de kruising Hoofdweg met de Kosterijweg en burgemeester Strubenweg in Eelde wordt door veel gebruikers van deze kruising als zeer onveilig beschouwd. Wij krijgen hierover veel vragen en opmerkingen.  Ook in de media is er al veel aandacht aan besteed en er zijn schriftelijke Raadsvragen over gesteld.

Gemeentebelangen wil graag weten of het College op korte termijn van plan is om deze vluchtheuvel te verwijderen.Wanneer het College dit van plan is, binnen welke termijn denkt u dat te gaan doen?

Wanneer het College dit niet van plan is, , bent u dan op korte termijn van plan om andere aanpassingen te doen, en zo ja, waaruit bestaan deze en binnen welke termijn worden ze gerealiseerd?

Indien u geen aanpassingen overweegt wat is hiervan de reden?

Wethouder Lammers beantwoordt de gestelde vragen. Hij geeft aan dat het College naar aanleiding van de commotie over de situatie aldaar, besloten om (opnieuw) verkeerskundig advies in te winnen. Men verwacht hierover binnen twee weken uitslagen binnen te hebben. Op grond van de adviezen zal men de situatie opnieuw bezien. De Raad wordt hierover dan z.s.m. geïnformeerd.

Het spreekt voor zich dat Gemeentebelangen dit onderwerp nauwlettend volgt, want wat ons betreft wordt de vluchtheuvel zo spoedig mogelijk verwijderd.

Waarom wordt de storing aan de openbare verlichting in Eelde niet verholpen?

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 28-01-2019 20:05

Waarom wordt de storing aan de openbare verlichting in Eelde niet verholpen?

Vries, 22 januari 2019.

Reeds enige tijd komen er bij Gemeentebelangen Tynaarlo meldingen binnen met klachten over de verlichting langs de Hoofdweg en de Hooiweg in Eelde of beter gezegd het ontbreken daarvan.

Tijdens de Raadsvergadering van 22 januari 2019 heeft Gemeentebelangen de volgende vragen gesteld tijdens het vragenrecht over dit onderwerp.

Op dinsdag 15 januari ontvingen wij berichten dat de straatverlichting langs een grootgedeelte van de Hoofdweg/Hooiweg opnieuw uitgevallen was. Deze situatie heeft, ondanks dat diverse mensen er terstond melding van hebben gemaakt , in ieder geval tot afgelopen maandagmorgen geduurd. Vanuit de buurt kregen wij  informatie dat de verlichting hier de laatste tijden vaker langdurig uitvalt.

Volgens Wethouder Lammers betreft het hier geen storing in de lichtmasten van de gemeente, maar hebben we hier te maken met een netwerkstoring van Enexis. Het gaat hier om een reguliere storing die wij op meerdere plaatsen in de gemeente tegen komen. De frequentie van onze storingen zijn vergelijkbaar met buurgemeenten.

Gemeentebelangen stelde vervolgens de vraag of de Wethouder kon aangeven wat de reden is van de schijnbaar veelvuldige uitval van de straatverlichting op die locatie?

Wethouder Lammers gaf aan dat er sprake geweest is van een netwerkstoring in het begin van januari, waardoor de verlichting op dat moment niet meer functioneerde. Enexis is toen ter plaatse geweest en heeft beoordeeld dat het enkel een defecte netzekering betrof.  Vervolgens is gebleken dat hiermee de storing niet verholpen was, aangezien deze een week later weer optrad. Enexis is nu bezig met het opsporen van de kabelstoring.

In de vervolgvraag werd gesteld of de Wethouder kan aangeven welke acties er recent ontplooid zijn om deze storingen te voorkomen?

Lammers gaf aan dat er nogmaals door Enexis onderzoek verricht wordt naar de storing

Tot slot stelde Gemeentebelangen de vraag of het College kan aangeven waarom het deze keer zo lang heeft geduurd voordat de storing is verholpen?

Lammers geeft aan dat Enexis in eerste instantie de netzekering heeft vervangen en dacht daarmee de storing te hebben verholpen, maar de storing kwam na een week terug. Enexis is nu bezig met het opsporen van de kabelstoring. Zoals het nu lijkt zullen de storingen binnen de daarvoor staande termijn verholpen worden.

Op dinsdag 29 januari is echter geconstateerd dat de storing nog steeds niet verholpen is, in ieder geval de Hoofdweg was opnieuw volledig in duisternis gehuld.

Grens bebouwde kom Eelde verlegd.

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 24-01-2019 20:45

Vries, 22 januari 2019.

Door de bouw van de wijk Groote Veen en de nieuwe school en sporthal, is er een nieuwe aansluiting gekomen aan de Burgemeester J.G. Legroweg in Eelde.

Dit is de aanleiding voor het voorstel om de grens van de bebouwde kom aldaar te verleggen. De grenzen van de bebouwde kom en dus ook het verplaatsen daarvan, worden vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad.

De bebouwde komgrens aan de Burg. J.G. Legroweg in Eelde te verplaatsen conform bijgaand concept-verkeersbesluit.

De uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) van toepassing verklaren.

De gemeenteraad wordt gevraagd om de bebouwde kom aan de Burg. J.G. Legroweg in Eelde te verplaatsen. Daarmee wordt de maximum snelheid van 60 naar 50 kilometer per uur verlaagd en wordt de verkeersveiligheid vergroot.

Door de bouw van de wijk Groote Veen is er een nieuwe aansluiting op de Burgemeester J.G. Legroweg gekomen. Deze aansluiting ligt nu buiten de bebouwde kom. Wanneer de bebouwde kom verplaatst wordt, kan ook de snelheid verlaagd worden van 60 naar 50 kilometer per uur. Daarmee wordt de verkeersveiligheid vergroot.

Het verplaatsen van de bebouwde komgrens is een bevoegdheid van de gemeenteraad conform artikel 20a van de wegenverkeerswet.

Na goedkeuring van de gemeenteraad wordt het concept-verkeersbesluit 6 weken ter inzage gelegd. Na verwerking van de eventuele zienswijzen wordt het verkeersbesluit wederom voorgelegd aan de gemeenteraad voor een definitieve vaststelling. Hierna kan men nog in beroep.

Door het verplaatsen van de grens van de bebouwde kom van Eelde wordt de veiligheid vergroot, daarom kan Gemeentebelangen zich wel vinden in deze wijziging. De overige 20 Raadsleden deelden deze mening.

Met 22 stemmen voor en 0 stemmen tegen werd het voorstel dan ook aangenomen.

Transferium - overgang naar de toekomst

ChristenUnie ChristenUnie Tynaarlo 22-07-2018 07:16

https://tynaarlo.christenunie.nl/k/n6168/news/view/1225053/487507/transferium nieuwDe aanleg van een transferium bij de Punt in Tynaarlo staat ineens weer in de belangstelling. Weliswaar heeft de provincie Drenthe al besloten tot de aanleg en loopt in Tynaarlo de planologische procedure, lijkt het nog  geen gelopen race. Het plan zou overbodig geldverspilling zijn. Nu is 200 parkeerplaatsen aanleggen voor 12 miljoen euro inderdaad te gek voor woorden, maar ook een versimpeling van de werkelijkheid. Dat was de aanleiding om bijgaand artikel te schrijven , dat inmiddels door het Dagblad van het Noorden en Dorpsklanken is gepubliceerd.

Volgens het eerdere plan zouden 2000 automobilisten bij de Punt de A28 verlaten om te parkeren op een megatransferium vlakbij het beekdal. De ChristenUnie was sterk tegen dit onrealistische plan. Maar dat plan is van de baan, er ligt een nieuw plan en er zijn nieuwe ontwikkelingen. Reden genoeg om eens met andere ogen naar het idee te kijken. Is dit nu een kans voor Tynaarlo of is het nog steeds een historische vergissing met rampzalige gevolgen?

Oude plan

https://tynaarlo.christenunie.nl/k/n6168/news/view/1225053/487507/transferium-overgang-naar-de-toekomst.html

Er komen nog slechts 200 parkeerplaatsen, maar ook, volgens ons belangrijker: een veel betere aansluiting aan de A28. Dit past prima in het ‘kralensnoer’ van kleinere transferia voor lokaal verkeer, waar meerdere partijen voor pleiten in hun programma’s. Lokaal verkeer gaat niet meer de snelweg op om alsnog in Haren te parkeren, maar je neemt hier de bus of de fietssnelweg. Bijkomend voordeel: je kunt veilig iemand even naar de bus brengen of ophalen, bij de huidige bushalte in de Punt – zonder parkeergelegenheid – is dat een hele toer.

Minder toevoer van verkeer op de snelweg betekent minder invoegen, dus betere en veiliger doorstroming dan in het oude plan. Daarin moest verkeer dat bij de Punt van de A28 af wil, kruisen met verkeer dat van de N34 komt.  Nu heeft verkeer naar Haren minder hinder. Want de vraag is niet of Haren voldoende capaciteit heeft, maar of je er vlot en veilig kunt komen. Daar kan dit transferium aan bijdragen.

Meer asfalt is geen oplossing, maar slim asfalt wel: wil je nu de A28 op richting Groningen, dan maak je een scherpe bocht,  pas bovenaan kun je vaart maken. In de nieuwe situatie kan dit makkelijk en overzichtelijk. Deel van de oplossing is ook een lagere maximum snelheid. In alle scenario’s is dat nodig, voor een betere veiligheid en minder energieverbruik en vervuiling. We hopen dat in elk geval dit inzicht door alle partijen gedeeld gaat worden en overgenomen wordt door Den Haag.

Het verkeer van Groningen moet ook zo’n bocht maken en stuit onderaan op een T-splitsing met de drukke Groningerweg. Hier moet nog een rotonde komen op kosten van Tynaarlo, dit geld is al gereserveerd. Hier kan de gemeente niet op besparen, want er ligt een afspraak met Rijkswaterstaat die ons deel van de andere rotonde heeft betaald. Het is alleen nog wachten op een besluit.

De ontwikkeling van een logistieke hub op het terrein van de bloemenveiling is ook gebaat bij een betere aansluiting. Zwaar vracht verkeer rijdt niet langer Groningen in, maar gaat naar deze hub. Hier  wordt de lading overgebracht in kleinere vrachtwagens, die de stad in gaan. Dit worden straks elektrisch aangedreven vrachtwagens, het spreekt vanzelf dat deze baat hebben bij een op- en afrit die minder energie vergt. Ook voor busverkeer wordt de situatie veel beter, zeker als elektrische bussen in beeld komen en dat is al het geval na de recente aanbesteding van het openbaar vervoer in Drenthe en Groningen.

Nieuwe plan

https://tynaarlo.christenunie.nl/k/n6168/news/view/1225053/487507/transferium-overgang-naar-de-toekomst.html 

De hele parkeerplaats ligt straks binnen de huidige afrit aan de oostkant, dus uit het zicht, met minimale aantasting van het beekdal. Met flankerend beleid kan de gemeente de bijzondere  historische elementen, die Eric van der Bilt noemt in een betoog in het Dagblad van het Noorden, nog een plek geven in de plannen. Ongewenste horeca kan worden vermeden door een oude horecabestemming die blijkbaar nog in de buurt ligt aan te passen. Wat verderop zijn genoeg gelegenheden.

Vooruitkijkend is deze nieuwe infrastructuur voor de gemeente Tynaarlo een waardevolle bijdrage aan een duurzame, veilige ontwikkeling van Eelde.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.