Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen inzichtelijk

18 documenten

08-11-2019: behandeling begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 08-11-2019 08:25

Algemene beschouwing bij begroting 2020

Afgelopen weekend hebben we in onze gemeente 75 jaar bevrijding gevierd. De fractie Gemeentebelangen wil graag haar grote waardering uitspreken voor het college, maar vooral voor de vele vrijwilligers, die gezorgd hebben voor een mooie, gevarieerde en waardige viering. Een zeer geslaagd programma waar veel inwoners ook aan deelgenomen hebben. Kortom een groot succes.

Over naar de orde van deze dag: onze algemene beschouwing op de begroting. Allereerst de lokale lastendruk. De lokale lastendruk neemt in 2020 wederom toe. Voor een gemiddeld huishouden gaan de lasten van 663 euro in 2019 naar 696 euro in 2020, een stijging van bijna 5%. Die stijging komt vooral voor rekening van de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. De rioolheffing gaat omhoog met 6,4% waarvan 5% als gevolg van het vastgestelde Waterplan en 1,4% inflatie. Over dat laatste een vraag: vorig jaar werd er geen inflatiecorrectie toegepast en op onze vraag waarom niet kregen we toen als antwoord dat de inflatiecorrectie alleen wordt toegepast als de ontwikkeling van kosten en opbrengsten dat ook noodzakelijk maakt. Dit jaar wordt die inflatiecorrectie weer wel toegepast terwijl de opbrengsten toch aanzienlijk hoger zijn dan de kosten. Waarom dan dit jaar wel de inflatiecorrectie toegepast en vorig jaar niet? Graag een toelichting.

Ook de afvalstoffenheffing stijgt aanzienlijk en dan vooral het vastrecht. Inwoners gaan gemiddeld bijna 9% meer betalen. De afvalstoffenheffing zou kostendekkend moeten zijn maar de praktijk leert anders. Volgens de jaarrekeningen over 2017 en 2018 was de opbrengst resp. 600 en 700 duizend euro lager dan begroot. Voor 2019 valt nu al te voorzien dat er geen of nauwelijks geld overblijft om de negatieve egalisatiereserve aan te vullen en toch was daar wel ruim twee ton voor opgenomen. De kosten van de afvalinzameling en -verwerking waren redelijk conform de begroting, maar de opbrengsten dus een stuk lager. Gevolg: we moeten de egalisatiereserve nu aanvullen met ruim 1 miljoen euro om die weer op peil te krijgen. Wij denken met het college dat deze achterstand niet meer in te halen valt via de afvaltarieven. De doelstelling van kostendekkendheid wordt dus bij lange na niet gehaald. Vraag: welke garantie kan het college geven dat de nieuwe tarieven wel kostendekkend zullen zijn?

Het locatieonderzoek voor de brandweer in Drunen: de resultaten van dit onderzoek hebben ons verrast. Verhuizing naar een locatie in Dillenburg zou betekenen dat de aanrijtijden naar Drunen-west niet meer gehaald zouden kunnen worden en dus is men op zoek naar een andere locatie in het centrum van Drunen. Wij willen graag van het college vernemen wat de huidige stand van zaken is.

Het up to date houden van het fiets- en wandelroutenetwerk is een mooie doelstelling uit de begroting, maar heeft in de dagelijkse praktijk kennelijk niet de hoogste prioriteit. De voorbeelden die we genoemd hebben bij de technische vragen (onderhoud fietspad Zeedijk en onderhoud wandelroute) zouden moeten worden meegenomen bij het beheer van de openbare ruimte. Maar wij constateren dat dit bij genoemde voorbeelden niet gebeurt. De informatie bij het kunstwerk op de Zeedijk is niet of nauwelijks terug te vinden op de “halve zolen website”. Bij het kunstwerk staat wel een informatiebord met informatie over de Baardwijkse Overlaat en over de korenmolen; enige extra informatie over het kunstwerk moet toch geen probleem zijn?

Afronding Dillenburg en het recreatiepark. De aansluiting van het nieuwe fietspad op de Lipsstraat is gereed, een mooie en veilige nieuwe verbinding. Maar de situatie op de hoek Dillenburgstraat/Tiny de Munnikstraat roept wat ons betreft om maatregelen. Bij het afzetten en ophalen van leerlingen door ouders ontstaat er regelmatig een verkeerschaos, die ook de nodige onveilige situaties met zich meebrengt. Misschien biedt een stop- en parkeerverbod buiten de parkeervakken een oplossing; wij vinden in ieder geval dat een verkeersdeskundige daar nog eens goed naar moet kijken. Graag een reactie van het college hierop.

Ook bij het recreatiepark zijn er de nodige ontwikkelingen; er loopt een burgerinitiatief om van het park een multifunctioneel sport- en recreatiepark te maken. Wij volgen deze ontwikkeling met grote belangstelling. We willen ook graag aandacht voor de paden in het recreatiepark. De paden worden erg slecht, natuurlijk komt er geen intensief verkeer en in die zin hebben deze paden geen echte topprioriteit maar aan de andere kant moeten ze wel “heel en veilig” zijn en naar ons gevoel voldoen de paden niet overal aan dit criterium. Wij verzoeken uw college om dit aspect bij de verdere ontwikkelingen mee te nemen. Ook zouden wij graag zien dat de wandelbrug weer terugkomt in het park. Ooit toegezegd door een voormalig college, maar de kosten vormden toen een obstakel. Het fietsbruggetje in de Halvezolenlijn aan de Eindstraat wordt bij de aanleg van de SFR overbodig en kan mogelijk een rol spelen. Ook daar graag aandacht voor.

Tot slot, voorzitter. Bij RIB van 3 september jl. is de raad geïnformeerd over het feit dat er geen nieuwe geluidsschermen langs de A59 ter hoogte van de Veilingstraat zullen komen. Het maximaal haalbare met de nieuwe doelmatigheidsnormen is het aanbrengen van tweelaags ZOAB op dit deel van de A59. Voor de bewoners aan de Veilingstraat biedt dat een vermindering van de geluidsoverlast, maar de strook ZOAB reikt slechts tot iets voor het viaduct Wolfshoek. Dat betekent dat bewoners van de Wolfshoek en omgeving hoegenaamd niet profiteren van deze maatregel terwijl daar de overlast niet kleiner is. Wellicht is het mogelijk om met RWS te onderhandelen over het nog 100 à 200 meter doortrekken van de strook ZOAB. De gemeente zou dan de meerkosten voor haar rekening kunnen nemen. Wij willen in een motie het college de opdracht geven om een kosten-baten analyse te maken van een dergelijke maatregel. Want de kosten moeten acceptabel zijn en de maatregel moet ook een significant effect hebben.

Ingediende motie:

Motie ZOAB op de A59

De gemeenteraad van de gemeente Heusden, bijeen in zijn openbare vergadering van donderdag 7 november 2019,

Kennis genomen hebbende van de raadsinformatiebrief d.d. 3 september inzake het niet plaatsen van geluidsschermen op de A59 ter hoogte van de Veilingstraat in Elshout,

Overwegende dat,

er geen nieuwe geluidsschermen langs de A59 bij de Veilingstraat in Elshout zullen komen, maar dat RWS kiest voor het aanbrengen van tweelaags ZOAB asfalt, echter alleen voor een strook parallel aan de Veilingstraat;

dat bewoners van de Wolfshoek en directe omgeving hier niet of nauwelijks van profiteren terwijl de overlast toch niet minder is;

dat verlenging van de aan te brengen ZOAB-strook met 100 à 200 meter in oostelijke richting wellicht met geringe meerkosten te realiseren valt;

besluit het college opdracht te geven een kosten-baten analyse te maken waarbij duidelijk moet worden hoe groot die meerkosten zijn en wat het effect van een dergelijke maatregel zou zijn op de geluidsbelasting voor de woningen aan de Wolfshoek e.o.,

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie Gemeentebelangen,

Kees Musters

08-11-2019: Begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Heusden 08-11-2019 08:16

Begroting unaniem vastgesteld door raad

Gisteren (donderdag 7 november) was de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsvergadering. De vergadering begint traditioneel al om 17:00 uur met het uitspreken van de algemene beschouwingen, een beschouwing op de begroting maar wel met een beperkte spreektijd van 7,5 minuten. Op zich al een beetje vreemd dat je bij de belangrijkste vergaderingen zoals over begroting, voorjaarsnota en jaarrekening) een beperkte spreektijd krijgt, terwijl dat bij andere raadsvergaderingen niet het geval is. Maar dat terzijde. De beschouwing van onze fractie kunt u lezen bij het actuele nieuws op deze site.

Bij de bespreking van de begroting kunnen partijen moties indienen om aandacht te vragen voor bepaalde specifieke zaken of om het college een bepaalde opdracht mee te geven. Het college zal over het algemeen een (bij meerderheid) aangenomen motie ook uitvoeren, maar is dat wettelijk niet verplicht. Het college kan een motie om hem moverende redenen naast zich neer leggen, zoals dat heet, maar dat komt echter maar zelden voor.

In de vergadering gisteren kwamen 12 moties aan de orde. Tijdens de bespreking daarvan werd de helft hiervan alweer ingetrokken. Twee moties (allebei CDA) werden met overgrote meerderheid verworpen (alleen het CDA zelf stemde vóór) en vier moties werden uiteindelijk aangenomen, soms met meerderheid van stemmen, maar meestal unaniem.

Ook onze fractie heeft een motie ingediend en wel over het aanbrengen van ZOAB op de A59 ter hoogte van de Wolfshoek in Elshout. Enkele maanden terug heeft Rijkswaterstaat namelijk besloten om geen nieuwe geluidsschermen bij Elshout te plaatsen zoals jaren terug eigenlijk al was besloten. Maar op grond van nieuwe normen zoals die tegenwoordig gehanteerd worden was dat geen doelmatige oplossing. In onderhandeling met de gemeente is er uiteindelijk gekozen voor een andere oplossing, nl. tweelaags ZOAB-asfalt op de A59, maar dat geldt alleen voor het traject ter hoogte van de Veilingstraat (ten westen van het viaduct Wolfshoek). In een motie vragen wij het college om een kosten-baten analyse te maken van het doortrekken van die strook ZOAB enkele honderden meters naar het oosten zodat ook de bewoners van de Wolfshoek daarvan kunnen profiteren. Of dat ook inderdaad mogelijk is hangt af van de meerkosten en van het effect dat met deze maatregel bereikt zou kunnen worden. De motie werd met algemene stemmen aangenomen en dus gaan we ervan uit dat het college de motie gaat uitvoeren en dat er op korte termijn een kosten-baten analyse beschikbaar zal komen. Op dat moment kan de gemeenteraad een keuze maken over het al dan niet toepassen van deze maatregel.

Alle beschouwingen en moties kunt u nalezen op de website van de gemeente Heusden. En de begroting zelf. Die werd met algemene stemmen goedgekeurd.

Drunen, vrijdag 8 november 2019

Kees Musters

Financiële zaken

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 17-10-2019 17:13

GB heeft ingestemd met de tussentijdse bestuursrapportage. De verwachting is dat 2019 een groter tekort laat zien. Daardoor moeten een aantal bijstellingen plaats vinden. Mooi dat ambtenarensalarissen met 6,25% stijgen. Dit betekent voor de gemeente echter een tegenvaller voor 2019 van €239.000,– en vanaf 2020 zelfs €599.000,– structureel.

Een andere grote bijstelling met financiële consequenties is  “Ondersteuning Thuis”. Er zijn een 100 tal cliënten meer dan voorzien die gebruik maken van “Ondersteuning Thuis”. Dit betekent een extra uitgave van €458.000,–.

De impact zien we tevens in de presentatie van de begroting 2020. Daar moeten we als gemeente misschien pijnlijke keuzes maken. GB staat voor een financieel gezonde gemeente met een meerjarig sluitende begroting.

Tijdens het tafelgesprek voor een nieuwe locatie voor de brandweerkazerne te Almen werd de locatie Dorpsstraat 2b in Almen besproken. Ook buurtbewoners spraken in en uitten hun zorgen over onder andere verkeersveiligheid. GB heeft gevraagd naar het toekomstbeeld van de brandweer Almen in verband met lopende heroriëntering op taken en dienstverlening in veiligheidsregio. De Raad heeft een in 2016 een krediet van €1.1miljoen beschikbaar gesteld. Het College denkt nog extra €400.000,– nodig te hebben. GB vind dit erg veel en zal toezien op een heldere onderbouwing.

Postweg/Bosscheweg, tweede fietsbrug ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen D66 CDA Vught 01-07-2019 11:41

Postweg/Bosscheweg, tweede fietsbrug turborotonde Gemeentebelangen is blij dat er een tweede fietsbrug wordt aangelegd bij de rotonde Postweg/Bosscheweg. Met de realisatie wordt optimaal invulling gegeven aan een verkeersveilige ontvlechting van fietsers, voetgangers en autoverkeer. Een betere doorstroming van het verkeer is niet alleen in het belang van ’s-Hertogenbosch maar ook van Vught. De drukke en gevaarlijke rotonde op de grens van Vught en Den Bosch is al jaren onderwerp van gesprek. Er worden met regelmaat fietsers omvergereden. Ook in de Vughtse raad leidde de rotonde het afgelopen jaar tot reuring. De oppositie, met D66, CDA en SP, was van mening dat de financiële bijdrage van Vught niet in verhouding stond tot het belang van Vught ten opzichte van Den Bosch. Terwijl de coalitie wel degelijk het belang voor Vught erkende. Zowel de Postweg als de Bosscheweg sluiten aan op de, op Bosch grondgebied gelegen, rotonde en hebben wel degelijk een belang in de verkeersveilige afwikkeling van het verkeer. Het is in Brabant heel gebruikelijk dat niet het eigendom van belang is bij de verdeling van de kosten, maar het aantal wegen per wegbeheerder die erop aansluiten. Ook niet onbelangrijk is dat de Postweg als ontsluitingsweg gaat dienen tijdens als de N65 wordt afgesloten tijdens de herinrichting. Op het totale project (twee fietsbruggen en ombouw turborotonde) draagt Vught €825.000 (20%) bij in de totale kosten van € 4,1 miljoen. Gezien het regionale belang en het feit dat de provincie de verkeersveiligheid van de fietsers hoog in het vaandel heeft draagt de Provincie een substantieel bedrag bij van € 1,9 miljoen en Den Bosch een bedrag van € 1.375.000. Gelukkig werd het voorstel toch raadsbreed aangenomen.

BUURTEN OVER ZOELEN Gemeente Buren ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 25-06-2019 10:02

BUURTEN OVER ZOELEN Gemeente Buren wil dat inwoners gezien, gehoord en erkend worden. We willen op een andere manier samenwerken met inwoners. Elke kern is anders. Daarom is de gemeente niet op zoek naar één standaard werkwijze, maar willen we maatwerk leveren voor elke kern. De bijeenkomst over Zoelen vond plaats op maandag 27 mei. De dorpsagenda is gevormd. Wat doen we op de korte termijn? Er komt een extra bankje in Zoelen. We starten met een contactambtenaar (Ranesh Balla), als centraal aanspreekpunt bij de gemeente voor inwoners van Zoelen. Het Dorpshuis heeft inloopmomenten op dinsdag 25 juni (09.00 – 12.00 uur) en donderdag 4 juli (13.00 – 16.00 uur). Inwoners kunnen dan zonder afspraak binnenlopen, vragen stellen of opmerkingen doorgeven. We nemen contact op met de eigenaar van de tuk tuks. We zoeken een plek voor een nieuwe prullenbak. Waar gaan we in 2019 samen mee aan de slag? De dorpsagenda van Zoelen: Verkeersveiligheid is een vaak genoemd onderwerp. We kijken naar knelpunten en mogelijke oplossingen. Er is behoefte aan meer activiteiten voor ouderen, bijvoorbeeld in het Dorpshuis. We verbeteren de communicatie tussen de gemeente en inwoners. We heroverwegen het Wat nemen we mee voor de toekomst? Sommige onderwerpen kunnen we (nog) niet oplossen. Deze nemen we mee voor de langere termijn. In een nieuw beleid bijvoorbeeld, voor onder andere duurzaamheid, speeltuinen en de visie op de omgeving van de toekomst. Het gaat dan bijvoorbeeld over gevarieerde wijken, behoud van het goede van Zoelen en windmolens. Meer informatie Heeft u vragen of opmerkingen? Kom naar het inloopmoment op dinsdag 25 juni (09.00 – 12.00 uur) en donderdag 4 juli (13.00 – 16.00 uur) in het dorpshuis Zoelen! U kunt ook contact opnemen met de Dorpscontactpersoon Zoelen, Ranesh Balla, via rballa@buren.nl of tel. 14 0344. Meer informatie vindt u bij het onderwerp kerngericht werken.

Aanleg glasvezel: veelgestelde ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 29-05-2019 13:52

Aanleg glasvezel: veelgestelde vragen In mei is Digitale Stad begonnen met de aanleg van het glasvezelnetwerk in Buren. Straat na straat, huis na huis, het buitengebied wordt aangesloten op dit hypermoderne netwerk. Aanleggen van glasvezel is complex. Het is een technisch proces waarvan veel zichtbaar is in de wijk, in de straat en ook in uw voortuin. Digitale Stad probeert ongemakken die gepaard gaan met de aanleg van het glasvezelnetwerk tot een minimum te beperken. Wij vragen uw begrip tijdens de werkzaamheden. Er zijn onduidelijkheden over de aanleg van het glasvezelnetwerk in Buren. Hieronder een aantal vragen vanuit bewoners beantwoord door Digitale Stad, de gemeente Buren en de aannemer, Selecta. Wie krijgt een aansluiting? ‘Iedereen in het buitengebied die een aansluiting heeft aangevraagd wordt aangesloten. De aansluiting kunt u nog steeds via de website van Digitale Stad aanvragen. Alle woningen in het buitengebied (buiten de borden bebouwde kom) en de kleinste dorpskernen (met minder dan 200 woningen) die een aansluiting hebben aangevraagd zullen worden aangesloten. De netwerkinvesteerder heeft besloten om in deze kernen iedereen de kans te geven om zich aan te laten sluiten op het netwerk omdat de straten hier toch open moeten en het een relatief kleine moeite is deze woningen mee te nemen in de aanleg.’ Waarom moet ik in het buitengebied wel een abonnement afnemen of een aansluitvergoeding betalen? ‘In het buitengebied zijn de meters die gegraven moeten worden om een woning aan te sluiten erg lang. Digitale Stad is een commerciële partij die zonder subsidie dit project uitvoert. Dit houdt in dat als er geen vergoeding of verdienste tegen overstaat, sluit Digitale Stad een woning niet aan. ’ Waarom staan er werknemers op mijn erf? ‘Met het afsluiten van een glasvezelabonnement of het retourneren van de aansluitkaart, geeft u toestemming voor het maken van een huisaansluiting en de daarbij horende werkzaamheden. Deze werkzaamheden bestaan uit een tuinboring (de glasvezelkabel vanaf de straat, onder uw voortuin doortrekken naar de gevel van uw woning) en de plaatsing van het glasvezelmodem in uw meterkast. U hoeft voor de tuinboring niet thuis te zijn. We hoeven hier niet voor in uw woning te zijn. Het kan dus zijn dat u thuis komt of thuis bent en dat er ineens werklieden in uw tuin bezig zijn.’ Wanneer wordt de tuinboring bij mijn huis gemaakt? ‘De aannemer maakt een planning per straat. Soms duurt een tuinboring wat korter of langer dan vooraf gedacht en kan de planning wijzigen. We kunnen u dan helaas ook geen gedetailleerde informatie geven over hoe laat we aanwezig zullen zijn voor het maken van uw tuinboring. Selecta meldt zich voordat de tuinboring gemaakt wordt bij u. Zij streven ernaar u zo goed mogelijk hierover te informeren.’ Weet Digitale Stad/Selecta waar de leidingen in mijn voortuin liggen? ‘Digitale Stad weet vrij gedetailleerd waar de huidige nutsvoorzieningen in de grond liggen aan de hand van bouwtekeningen. Ook voeren we voor de start van de werkzaamheden een KLIC-meting uit. We kunnen helaas nog steeds niet in de grond kijken. Soms is een en ander niet goed gedocumenteerd en weten we dus niet wat we nog meer tegen gaan komen. Zoals bijvoorbeeld de locatie van de waterleiding of riolering die in de loop der jaren verlegd is. In een enkel geval gaat dit wel eens mis en raakt de raket van de tuinboring de leiding. We lossen dit ter plekke op en we hebben vaste contacten met de lokale loodgieter. Uw waterleiding wordt direct hersteld. Mocht u precies weten waar de riolering zich bevindt op uw perceel horen wij dat graag van u!’ Waarom steekt er een stukje kabel uit de stoep? ‘Bij de woning kan er een stukje kabel uit de grond steken. Hier ligt een glasvezelkabel op rol onder de grond. Dit is om de kabel straks bij u naar binnen te kunnen leggen. Wanneer u een aansluiting heeft, steekt er niks meer uit de grond.’ Waarom ligt er overal nog zand in de straat? ‘Dit zand heet brekerzand. We laten dit bewust en op verzoek van de gemeente liggen. Dit moet op een natuurlijke wijze, door regen en wind, terug in de voegen van het straatwerk glijden. Op deze manier ligt na afloop van de werkzaamheden ook de stoep weer netjes en vast. Gelieve dit brekerzand niet weg te vegen. De stoepen en tegels komen dan los te liggen en het zand verstopt de riolering.’ Waarom beginnen jullie zo vroeg? ‘Het is de bedoeling om iedere straat in de ochtend open te graven en in de middag weer dicht te hebben, zodat er zo min mogelijk overlast ontstaat. Onze werklieden zijn daarom vroeg uit de veren. Onze werktijden zijn van 7.00 – 16.00 uur. Wij proberen de geluidsoverlast van het tuinboren en de graafwerkzaamheden in de straat tot een minimum te beperken, maar waar gebouwd wordt, wordt geluid gemaakt. Wij beseffen dat geluidsoverlast niet prettig is, maar gelukkig is het van korte duur.’ Waarom moet mijn auto aan de kant? ‘Waar auto’s geparkeerd staan kunnen wij niet graven. Wij vragen u rekening te houden met het parkeren van uw auto. We bellen overal aan waar auto’s nog geparkeerd staan en verzoeken u vriendelijk ook hier rekening mee te houden. Helaas zijn we soms genoodzaakt aan te bellen bij mensen die nog niet wakker zijn. Alvast onze excuses daarvoor.’ Is de gemeente wel betrokken bij de aanleg van het glasvezelnetwerk? ‘Digitale Stad heeft zelf het initiatief genomen glasvezel uit te rollen in de gemeente Buren. Digitale Stad, de aannemer en de gemeente hebben wekelijks, overleg over de voortgang van het project. Mochten er zaken zijn die in die week zijn blijven liggen, dan wordt dat meteen de week erop alsnog uitgevoerd.’ Wie kan ik benaderen bij vragen? ‘Mocht u vragen hebben over aansluitingen of abonnementen, kunt u zich het beste richten tot Digitale Stad. Te bereiken op: 085 – 0711944 of via de website https://digitale-stad.nl/buren. Mocht u vragen, aan- of opmerkingen hebben over de werklieden in de straat, vraag dan naar de voorman of uitvoerder. Zij kunnen u het beste te woord staan over de voortgang van de werkzaamheden. De gemeente Buren heeft ook een toezichthouder aangesteld, die iedere dag controles uitvoert op de werkzaamheden. Heeft u vragen, opmerkingen of klachten: u kunt de toezichthouder bereiken op het telefoonnummer van de gemeente: 140344.’ https://digitale-stad.nl/buren

Dorpshuis van het Jaar 2019 van ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 30-04-2019 12:57

Dorpshuis van het Jaar 2019 van start! Welk dorpshuis in Gelderland is hét bruisende hart van de wijk of het dorp? Welk dorpshuis brengt het hele dorp op de been? Wie wint de titel ‘Dorpshuis van het jaar 2019’? De strijd is begonnen! Voor het derde jaar op rij zijn Omroep Gelderland, Provincie Gelderland en de Leefbaarheidsalliantie Gelderland op zoek naar hét Dorpshuis van het Jaar. Het is een zoektocht naar een plek in een dorp of wijk waar allerlei mensen elkaar ontmoeten, een plek voor en door bewoners. Daarbij maakt het niet uit hoe een gebouw genoemd wordt, als het maar in Gelderland staat: dorpshuis, buurthuis, wijkcentrum, open club of MFA. Allemaal kunnen ze de titel in de wacht slepen. Thema’s Ook in 2019 besteedt de jury extra aandacht aan een drietal thema’s. Dit jaar zijn dat: toegankelijkheid, sport & bewegen en uitstraling. Jan Troost, zal net als vorig jaar, als expert de toegankelijkheid beoordelen. Daarnaast zal dit jaar een interieurstylist de finalisten adviseren hoe ze voor een klein bedrag hun dorpshuis mooier kunnen maken. Uitzendingen Uit alle aanmeldingen selecteert een deskundige jury zes dorpshuizen. Omroep Gelderland gaat in het najaar bij deze genomineerden op bezoek. Natuurlijk worden zij specifiek op de drie genoemde thema’s beoordeeld. Heeft jouw dorpshuis alles in huis om de titel in de wacht te slepen? Meld je dorpshuis dan aan via www.dorpshuisvanhetjaar.nl. Presentatrice Angelique Krüger zal in zeven uitzendingen verslag doen van de wedstrijd en komt langs bij de zes finalisten. Alle finalisten krijgen 750 euro. De winnaar van de verkiezing wint daar bovenop nog eens 2.500 euro! Dus geef je dorpshuis op en wie weet staat Angelique binnenkort bij jullie op de stoep! Aanmelden kan tot zaterdag 1 juni.

Reconstructie Verbrughweg in Lienden ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 11-04-2019 14:17

Reconstructie Verbrughweg in Lienden (bron Raadsjournaal) Tijdens een inloopbijeenkomst in januari keken wij samen met aanwonenden naar de wensen en ideeën voor de inrichting van de Verbrughweg. Tijdens de bijeenkomst gaven aanwonenden opmerkingen en aandachtspunten mee. Hiermee is de gemeente Buren aan de slag gegaan en heeft deze zoveel als mogelijk in het ontwerp verwerkt. Het ontwerp ziet u in de bijgevoegde afbeelding. Definitief ontwerp Nu is er een definitief ontwerp voor de nieuwe inrichting voor de voetpaden en de rijbaan. Tijdens de inloopbijeenkomst sprak het merendeel van de aanwezigen de voorkeur uit voor een nieuw trottoir aan de westzijde van de Verbrughweg. In het definitieve ontwerp is hier rekening mee gehouden. De bewoners en aanliggende bedrijven ontvangen binnenkort een informatiebrief over de planning en het uiteindelijke ontwerp. Planning De wegwerkzaamheden vinden na de zomervakantie plaats. Wij berichten de bewoners over de exacte data. Vooruitlopend op onze wegwerkzaamheden gaan de Nutsbedrijven voor de zomervakantie aan de slag met de aanleg van nieuwe kabels en leidingen. De Nutsbedrijven informeren de bewoners hierover.

Inwoners van Ingen krijgen een ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 10-04-2019 14:15

Inwoners van Ingen krijgen een Dorpsauto (nieuwsbericht gemeente Buren) In Ingen, gemeente Buren, start per 10 april de proef met de Dorpsauto Ingen. Een gezinsauto is dan als deelauto voor inwoners beschikbaar. De Dorpsauto komt er door de inzet van vrijwilligers en Dorpshuis In de Gaard en met steun van Provincie Gelderland. Project Dorpsauto Per 10 april beschikt Ingen over een deelauto om bewoners een extra vervoersmogelijkheid te bieden. De auto is per uur te gebruiken. Het project is voorbereid met de gemeente, vrijwilligers, signaleringsgroep Ingen Leeft en Dorpshuis In de Gaard. De initiatiefnemers hebben speciaal gelet op de vraag vanuit inwoners. Die hadden in 2018 al aangegeven een multifunctionele gezinsauto te willen. Het wordt een Hybride Toyota Auris. Tarief en mogelijkheden Gemak staat voorop! Mensen met een rijbewijs kunnen de auto individueel gebruiken. Dit kan al per uur. De kosten voor de Dorpsauto zijn normaal € 4,50 per uur, met een maximum van € 45, – per dag. Daar bovenop komt nog € 0,25 per km. Als introductie geldt tot 1 juli 2019 een uurtarief van € 2,50 en € 0,20 per km. Dat is inclusief brandstofkosten. De Toyota Auris is een automaat en ook hybride, dus erg zuinig. Registratie voor deelname aan de Dorpsauto is gratis en kan ook per email bij ingen@mijndorpsauto.nl. Het reserveren van de auto gebeurt in een online agenda of per telefoon. Tanken is met een tankpas. Een beheerder zorgt ervoor dat de auto netjes blijft. Samen met partners zal de auto met chauffeur ook ingezet worden om op regelmatige basis met ouderen te gaan winkelen in Tiel of Rhenen of om een uitje te maken. Dat kan een mooi museum zijn op de Veluwe of naar de tuinen van Appeltern. Door het delen van de kosten is het betaalbaar voor ieder. Flexibiliteit is een groot voordeel. De gemeente Buren werkt aan verschillende alternatieven voor haalbaar en betaalbaar vervoer. Naast het Automobiel is er nu ook Dorpsauto Ingen. Verder kunnen inwoners gebruik maken van regiotaxi Versis, Valys of de buurtbus van Arriva. De inwoner kiest wat het beste bij hem past. Namens de gemeente opent wethouder Daan Russchen het project op 10 april a.s. om 15 uur. bij het Dorpshuis In de Gaard Dr. A.R. Holplein 13-15, 4403 MB, Ingen.

Gevolgen voor de verkeersveiligheid ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 01-04-2019 13:26

Gevolgen voor de verkeersveiligheid Lienden (raadsjournaal) We ontvingen klachten over toename van verkeer en over gevolgen voor de verkeersveiligheid in de Vogelenzangseweg en de Voorstraat te Lienden. Vogelenzangseweg Lienden We ontvingen klachten over toename van verkeer in de Vogelenzangseweg. Eén van de oorzaken is de komst van winkelcentrum Midden-Betuwe. Bij de ontwikkeling van het winkelcentrum is advies gevraagd bij een verkeersadviesbureau en bij Veilig Verkeer Nederland. In de adviezen staat dat er maximaal 10.000 motorvoertuigen per etmaal over een 50 km weg (gebiedsontsluitingsweg) mogen rijden. Uit een recent uitgevoerde verkeerstelling blijkt dat 7.364 motorvoertuigen zijn geteld, en 85 procent van het verkeer 58 km/u rijdt of zachter. Om de maximum snelheid van 50 km/u nog meer te accentueren is het advies van de verkeerswerkgroep overgenomen; namelijk om op het wegvak tussen de N320 en de Adelsweg, en op het wegvak tussen de Adelsweg en de Achterstraat, tweemaal het getal 50 op het wegdek aan te brengen. Zwaardere maatregelen zijn op dit moment niet nodig. Bij de actualisatie van het Gemeentelijk Verkeer en vervoerplan zal dit onderdeel bij toekomstige ontwikkelingen terugkomen. Voorstraat Lienden We ontvingen ook klachten over de versmallingen in de Voorstraat te Lienden. Dit jaar vervangen we deze versmallingen in de Voorstraat en de Oudsmidsestraat te Lienden. De nieuwe versmallingen zijn minder breed en beter zichtbaar. Om de wegen ook visueel te versmallen, brengen we er extra ruitmarkeringen aan. Voor informatie kunt u terecht bij Team Beheer, E. Sielias.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.