Nieuws van politieke partijen in Den Helder over CDA inzichtelijk

2 documenten

Den Helder ontkiemt

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder VVD CDA PvdA Den Helder 08-11-2019 10:38

Deze begroting is een prima vertaling vanuit de kadernota en is structureel sluitend en dat verdient meer dan een compliment aan dit college.

Het is altijd mooi, als je met elkaar de bevestiging krijgt dat we doen wat we hebben afgesproken en dat we elkaar de ruimte gunnen om te zeggen wat we er van vinden, zonder dat er heibel in de tent is.  Dit alles is een groot compliment naar deze coalitie, maar natuurlijk ook aan deze gemeenteraad.  Politieke stabiliteit is goed voor de stad en straalt vertrouwen uit naar onze omgeving. Het is hier wel eens anders geweest heb ik begrepen.

Langzaam maar zeker kruipt deze stad verder uit haar schulp, Den Helder ontkiemt. Met dank aan eenieder die hierin een bijdrage heeft kunnen en willen leveren. Deze vooruitgang wordt zelfs tot over onze landsgrenzen heen opgemerkt. Zo mag de Kopgroep Bibliotheek in school 7 zichzelf gelukkig prijzen met belangstelling van over de gehele wereld en daar snoept deze stad van mee. Maar Den Helder heeft natuurlijk nog veel meer te bieden, eigenlijk te veel om op te noemen en laten we dat met zijn allen koesteren en uitdragen.

Het college geeft aan dat de economische ontwikkelingen gunstig zijn, en dat lijkt ook zo, maar laten we ons wel realiseren dat nog lang niet iedereen hiervan meeprofiteert. Laten we vooral zorgen dat we oog houden op zij die het minder hebben of door domme pech buiten de boot dreigen te vallen.

We weten dat hier hard aan wordt gewerkt door het college en vanuit het Sociaal Domein, maar we kunnen het niet vaak genoeg herhalen.

De gemeentelijke begroting biedt de komende jaren ruimte om onze ambities voort te zetten en uit te breiden daar waar mogelijk, maar de bomen groeien ook hier niet tot aan de hemel. Ambities zijn mooi, maar laten we daarin niet te hard van stapel lopen als wij onze basisvoorzieningen nog niet voldoende op orde hebben. Het mag dan relatief goed gaan, maar er is ook nog genoeg te doen, zoals het college ook al heeft aangegeven.

De Stadspartij wil haar zorg uitspreken en het college aansporen om werk te gaan maken van plannen voor investeringen in onderwijs en jongerenhuis- vesting.  De huisvesting van “Scholen aan zee” aan de Bijlweg is feitelijk niet meer van deze tijd en het vinden van nette betaalbare jongerenhuisvesting blijft voor de komende jaren sterk achter op de vraag, bij een verwachtbare expanderende werkgelegenheid in en om onze stad. Vanuit de PvdA is hiervoor  al een eerste aanzet gegeven, waarbij we in een verdere uitwerking mogelijk van de nood een deugd kunnen maken.

De Stadspartij is het lang niet altijd eens met het college, maar al met al mogen wij wel stellen, goed op weg te zijn met deze stad.

Omdat wij ook in Den Helder ons geld maar één keer kunnen uitgeven, zal de Stadspartij zelf niet met extra moties of amendementen komen, omdat wij vinden dat we de begroting op orde moeten zien te houden.

Wij hebben dan ook een weloverwogen afweging gemaakt in de beoordeling van de ingediende moties en of amendementen. Omdat de plannen mede vanuit de bevolking tot wasdom zijn gekomen zullen in ieder geval onze steun geven aan de motie van het CDA en de VVD m.b.t. de verdere ontwikkelingen voor Julianadorp.

Als we het met elkaar, voor elkaar willen doen en we onze bewoners er zo veel als mogelijk bij willen betrekken, zal het ons zeker gaan lukken om deze stad nog aantrekkelijker te maken dan dat het nu al is

Namens de fractie van de  Stadspartij Den Helder

Harrie van Dongen, fractievoorzitter.

Omdat een coalitieakkoord altijd wel ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Den Helder 28-06-2018 21:27

Omdat een coalitieakkoord altijd wel vragen op roept zal ik een paar onderwerpen toelichten. Dit akkoord biedt zeker niet alles wat we zouden wensen. Het is wel een goed startpunt om de komende 4 jaar een stabiel bestuur te ontwikkelen want bestuurlijke vernieuwing is niet iets dat direct klaar is.Het moet zich gaande weg ontwikkelen. Daarvoor zijn een aantal handvatten afgesproken, die hieronder staan. 1. Bestuurlijke vernieuwing De inwoners van Den Helder verdienen een stabiel college dat oplossingen aandraagt voor de uitdagingen waar de gemeente voor staat. Ze verdienen een raad die met respect voor elkaars mening en vanuit haar rol voorstellen beoordeelt en tot keuzes komt. En ze verdienen een ambtelijke organisatie die loyaal en ondersteunend is en uitvoeringsorganisaties en verbonden partijen die werken aan het belang van Den Helder. Met deze intentie hebben zeven partijen - Beter voor Den Helder, CDA, VVD, Seniorenpartij, Stadspartij, Christen Unie en PvdA dit Helders Akkoord gesloten. Zij realiseren zich dat zijzelf daarbij het goede voorbeeld moeten geven en dat de politiek daar de afgelopen jaren niet altijd in is geslaagd. Dit Helders Akkoord is wat ons betreft geen eindpunt, maar een start voor een nieuwe cultuur en betere omgangsvormen en voor meer transparantie. Graag willen wij dit voorzien van concrete instrumenten, waarmee wij bestuurlijke vernieuwing niet alleen als een goed voornemen uitspreken, maar ook vertalen in concrete acties. Dat raakt alle geledingen waarin en waarmee we werken. Een greep van deze instrumenten hebben we gerangschikt per geleding. Wij nodigen als coalitiepartijen de andere partijen in de raad ook actief uit om samen met ons het gesprek over bestuurlijke vernieuwing aan te gaan en ook verdere verbeteringsvoorstellen aan te brengen. 1.1 Het college Het college van Den Helder bestaat, naast de burgemeester, uit zeven partijen, zeven personen, in totaal 5,7 fte. In de bijlage treft u de portefeuilleverdeling aan. Wij willen hiermee een breed draagvlak creëren, waarbij ruimte bestaat om het soms ook niet met elkaar eens te zijn. Geen gesloten front, maar een open dialoog met respect voor elkaars mening. Bestuurlijke vernieuwing raakt de houding en handelen van iedere wethouder en komt tot uitdrukking in alle inhoudelijke portefeuilles. Daarnaast heeft één van de wethouders dit thema specifiek als aandachtspunt. In dit coalitieakkoord wordt een aantal heldere besluiten genomen, maar het is een akkoord op hoofdlijnen, zodat voldoende ruimte blijft om met elkaar de verdere uitwerking en invulling ter hand te nemen. Alle voorstellen van het college aan de raad worden voorzien van een paragraaf waarin wordt aangegeven wat dit voorstel bijdraagt aan de bestuurlijke vernieuwing. De functie van de raadsinformatiebrief wordt herijkt. Voorheen werd hierin nog wel eens impliciete besluitvorming gerealiseerd. Als het college iets wil besluiten, wordt dit expliciet aangegeven, met voldoende ruimte voor de raad om haar zienswijze te geven. Het college werkt actief aan teambuilding. De burgemeester heeft een belangrijke rol als verbinder boven de partijen en voor de inwoners van Den Helder en als ambassadeur van de gemeente. Hij vervult deze functie met verve en met respect. Naast zijn wettelijke taken heeft hij geen overige inhoudelijke portefeuilles. 1.2 De gemeenteraad De zeven partijen die dit Helders Akkoord hebben gesloten, nodigen de andere partijen uit met elkaar de bestuurlijke vernieuwing verder vorm te geven. Daarom is ook al tijdens de formatiebespreking 5 contact geweest met de partijen die geen deel uitmaken van deze coalitie. Natuurlijk moeten verschillen van mening kunnen blijven bestaan, maar wij willen uit een cultuur van coalitie versus oppositie, van wij tegenover zij. De concrete maatregelen die wij hierboven hebben beschreven dragen hier ook actief aan bij. In de raad stellen we een werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing in, die actief toeziet op de vraag of de goede intenties ook daadwerkelijk worden waargemaakt en die ook met verbetervoorstellen kan komen. Wij stellen voor om een lid van één van de partijen die geen deel uitmaakt van dit coalitieakkoord, of een onafhankelijke persoon van buiten, te benoemen als voorzitter van deze werkgroep. We willen kijken naar de inrichting van de raadsvergadering, waarbij we bijvoorbeeld een beter onderscheid kunnen maken tussen informatie, opiniering en besluitvorming. Ook met de voltallige raad bouwen we momenten in om met elkaar te spreken over de rol van de raad en de taak en rolopvatting van een raadslid. We gaan kritisch kijken naar het functioneren van commissies en van de positie van commissieleden. Alles moet gericht zijn op de vraag, waar we met elkaar nog beter kunnen werken voor de belangen van de inwoners van Den Helder. 1.3 De ambtelijke organisatie Den Helder beschikt over een loyaal, deskundig en professioneel ambtelijk apparaat. Te vaak is in het verleden gewezen naar `de ambtenaren`, als een college als geheel of een individuele wethouder de zaken niet op orde had. Aan de andere kant moeten onze medewerkers ook wennen aan de open dialoog die we in de gemeente voorstaan. Er mag geen sprake zijn van een angstcultuur of van een afrekencultuur. Er moet sprake zijn van een veilige werkomgeving. Het college wil met de leiding van de ambtelijke organisatie en met de Ondernemingsraad dit onderwerp bespreekbaar maken. Respect, zorgvuldigheid en professionaliteit zijn hierbij de kernwaarden. 1.4 De verbonden partijen De gemeente Den Helder beschikt over enkele strategische (uitvoerings-)organisaties, die op verschillende manieren op afstand van de gemeente staan, de zogenaamde verbonden partijen. Iedere organisatie staat op zichzelf en voor iedere organisatie zijn de vraagstukken van verschillende aard, maar wij stellen in algemene zin vast dat deze organisaties te veel zijn weggedreven van de gemeente. Daar is de gemeente zelf mede debet aan, maar dat ligt ook aan deze organisaties. Daardoor ontbreekt het aan transparantie en kalft ook het draagvlak af voor het in principe goede werk dat zij doen. Hier moet verandering in komen. Dat begint bij een beter gestructureerde, tijdige en meer open communicatie, waarbij “aan de voorkant” de voorliggende strategische keuzes worden besproken en we niet “aan de achterkant” met tegenvallers worden geconfronteerd die te laat worden gedeeld, waardoor we met de rug tegen de muur staan. De zeven collegepartijen willen ook meer fundamenteel naar de positie van de verbonden partijen kijken. Ze zijn niet uit op het terugdraaien van de verzelfstandiging of het (weer) onderbrengen van de uitvoering in de ambtelijke organisatie. Daarvoor ontbreekt het aan kennis en daarnaast moet de uitvoering niet steeds in politiek vaarwater terecht komen. De rol en taakopvatting van de aandeelhouder, de toezichthouder en de gemeente als opdrachtgever lopen nu te vaak door elkaar heen of zijn onduidelijk. Het nieuwe college wil deze aspecten van ‘good governance’ scherp tegen het licht houden. Daarnaast stellen wij vast dat er sprake is van een grote versnippering en soms zelfs tegengestelde belangen. In overleg met de verbonden partijen willen wij kijken naar een bundeling en clustering. Juist met een brede coalitie kan er ontspanning binnen het lokale bestuur optreden. Niemand heeft een sleutelrol en de meerderheid is zo groot dat er ook gemakkelijk eens verschillend gestemd kan worden. Als we deze manier van samenwerken gedurende 4 jaar kunnen oefenen dan heb ik er vertrouwen in dat de Helderse politiek een betere naam krijgt. We hebben duidelijke afspraken over de verbonden partijen, zeker ook de haven. De opgelopen tekorten komen (indirect) op het bordje van de gemeente omdat we de enige aandeelhouder zijn. We zijn er van overtuigd dat er een besef bij de verbonden partijen moet optreden dat de gemeente niet de pinautomaat voor de organisaties is. Deze afspraken bieden hiervoor mogelijkheden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.