Op dit moment worden er plannen gemaakt rondom de regionale energie strategie(de RES). Het doel van de RES is om ervoor te zorgen dat we in de toekomst duurzaam energie opwekken, dit is belangrijk voor het klimaat. Op dit moment denkt de regio Gooi en Vechtstreekongeveer 0,32 terawatt duurzaam op te wekken. Dit klinkt als een mooi aantal, maar we gebruiken in Gooi en Vechtstreek ongeveer 3,2 terawatt aan energie. Dit is dus ongeveer 10% dat we duurzaam kunnen opwekken wat we gebruiken. Experts zeggen dat het moeilijk is in de Gooi en Vechtstreek omdat er veel beschermde dorpsgezichten zijn(bijvoorbeeld de vesting van Naarden) waar je lastig zonnecellen kan neerzetten. Daarnaast is het lastig om de hei(een beschermd natuurgebied) vol te zetten met windmolens. Wij snappen dat het lastig is, maar wij denken ook dat het meer dan 10% kan zijn. De VVD wil nu met een motie aangeven dat 10% voldoende is, wij willen direct aan de slag. Wij denken dat je bijvoorbeeld moet kijken of een polder met zonneweides of windmolens in het water mogelijk moeten zijn. Wij zullen dus niet de motie van de VVD steunen dat 10% voldoende is. We weten ook niet precies hoeveel dan genoeg is, maar willen in ieder geval het nu gaan onderzoeken. Daarvoor steunen wij wel een motie. Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact op met raadslid Jos de Lange.
14 documenten
Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota
ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20
Woensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:
Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota
ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20
Woensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:
Algemene Beschouwingen 2019 - Perspectief nota
ChristenUnie Gooise Meren 09-09-2019 17:20
Woensdag 26 juni heeft Roel Kamphuis als Raadslid voor de ChristenUnie weer actief inbreng gegeven tijdens de mening vormende raadsvergadering. Goed om de aandacht te leggen bij de moties en amendementen die de verschillende partijen inbrachten. Het politieke praatje heeft iedere partij schriftelijk gedeeld. Lees hier die van de ChristenUnie:
GroenLinks steunt motie van wantrouwen wethouder uiteindelijk niet | Gooise Meren
GroenLinks D66 VVD Gooise Meren 21-10-2018 00:00
Na een lange avond van vragen en antwoorden afgelopen donderdagavond heeft de fractie van GroenLinks uiteindelijk besloten om de ingediende motie van wantrouwen tegen wethouder Marieke Munneke-Smeets niet te steunen.
Dit was geen makkelijke beslissing, want de fractie meent dat er grote fouten zijn gemaakt in het proces rondom de heroverweging van de inrichting van de spoorwegovergang Comeniuslaan, zoals ook uit onze aanvullende vragen en slotbetoog naar voren is gekomen. Wij waren echter van mening dat zowel het college als de wethouder voldoende lering uit dit traject hadden getrokken. Bij onze beslissing speelde het acteren en functioneren van de wethouder in de overige dossiers uit haar portefeuille ook een rol.
Wij hebben begrip voor het feit dat de andere partijen, waaronder onze coalitiepartners VVD en D66, na zorgvuldige afweging tot een andere conclusie zijn gekomen. Ook bij onze fractie was er twijfel of alle kritiek wel voldoende ter harte was genomen en of er geen risico zou bestaan op herhaling van de gemaakte fouten in een toekomstig dossier. Uiteindelijk viel die beslissing bij ons net de andere kant uit dan bij de andere partijen.
Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord
ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23
Als ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.
[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.
(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.
(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]
(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.
(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.
(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]
(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.
(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.
(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)
(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.
(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.
(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.
(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.
[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.
Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord
ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23
Als ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.
[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.
(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.
(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]
(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.
(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.
(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]
(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.
(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.
(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)
(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.
(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.
(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.
(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.
[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.
Reactie CU Gooise Meren op coalitieakkoord
ChristenUnie Gooise Meren 18-06-2018 08:23
Als ChristenUnie Gooise Meren zien we uit naar de samenwerking in de raad en met het college om het Welzijn van de inwoners te bevorderen. Of zoals de titel van het coalitieakkoord zegt: Samen werken aan een duurzaam, sociale, veilig en vitaal Gooise Meren. Met name voor en met de inwoners, want daar gaat het met name om.
[Speerpunten] Duidelijke speerpunten, maar wanneer kunnen de inwoners resultaten qua uitvoering verwachten. Wat is de politieke agenda? Wanneer kunnen we de eerste contouren van het college uitvoeringsprogramma verwachten met concrete activiteiten en heldere beleidsdoelen? [Duurzaamheid] Nog niet definitief, maar de uitspraak is dat vanaf 1 juli dit jaar (en niet 1 juli 2019) er door gemeenten geen vergunningen meer afgegeven mogen worden voor aansluiten van woningen op gas. Een behoorlijke uitdaging. Er zijn relatief kleine ontwikkelingen belegd via Sneller, Samen, Duurzaam, maar lopen we als gemeente niet achter in bijvoorbeeld de realisatie van warmtenetten? Er zijn nu subsidieronden van de overheid om als gemeente op in te schrijven. In Zuid Holland zijn bijvoorbeeld Dordrecht en Sliedrecht al aan het realiseren en in Noord Holland is Purmerend goed op weg. Dit vraagt op korte termijn om de benodigde heldere beleidsdoelen en concrete activiteiten voor de vergunningen die vanaf 1 juli niet meer verleend mogen worden. Voor 1 juli kan een bestande wijk aangedragen worden om met overheidssubsidie gasvrij te worden.
(Burgerparticipatie – zeggenschap) Burgerparticipatie is belangrijk, wel willen we als ChristenUnie benadrukken dat zeggenschap bij de Raad, het College en de ambtenaren hoort te liggen. De ervaring leert dat bijvoorbeeld individuele inwoners, belangenverenigingen zeker goede ideeën inbrengen en kritische vragen stellen. Daarmee wordt de belangenafweging in de Raad, het College en de ambtenaren gevoed, daarbij is het van belang ook de inbreng van de zwijgende meerderheid boven tafel te krijgen. Een belangrijke uitdaging ten opzichte van de op dit moment toegepaste vormen van burgerparticipatie.
(Burgerparticipatie – jeugd betrekken bij de politiek) Ten op zichtte van de inbreng van de jeugd rijst de vraag in hoeverre de input vanuit het boek: ‘Power to the Puber’, aangeboden door jongeren van Stad-Gooi, in het coalitieakkoord terecht is gekomen. [Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Voor bijvoorbeeld gebouw de Vonk (Ruimtelijke projecten) staat ook de vraag vanuit Stad-Gooi om er een Pop-up chilll plek voor jongeren van 18- te kunnen vestigen. Met NIX18 als uitgangspunt, aangezien blijkbaar een uitgangsgelegenheid zonder alcohol niet rendabel te exploiteren valt.]
(Kwaliteit leefomgeving) We zijn enthousiast over de toezegging dat er meer inspanningen toegezegd zijn voor het toetsen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Met name qua ervaren geluidshinder. (Lasten voor inwoners) In het kader van de lasten voor inwoners vinden we het een positief punt dat grote subsidies doorgelicht gaan worden. Vragen als wat is de eigen bijdrage van een gebruiker van een grote subsidie ontvanger, wat is de bijdrage van de gemeente, hoeveel gebruikers zijn er en wat is de bijdrage aan de samenleving qua bevordering van het Welzijn van de gebruikers? Daarnaast is het van belang wat de mate van geboden betaald en/of vrijwilligerswerk is een belangrijk aspect.
(Lasten voor inwoners) Met de stijgende WOZ waarden van de woningen in Gooise Meren, stijgt de OZB voor de inwoners in absolute zin. Wordt de opbrengst uit de OZB gelijk gehouden, wat een dalend percentage ten opzichte van de WOZ-waarde betekend? Of … wordt er van uit gegaan dat de meeropbrengst in ieder geval de komende 3 jaar nodig is, wat wel een lastenverhoging voor de inwoners betekend.
(Werkgelegenheid en vestigingsklimaat) We juichen het toe dat er initiatieven ontplooid gaan worden om bedrijven als van Walraven aan de Vaartweg, in nauw overleg, uit een woonwijk te plaatsen.[Niet voorgelezen in de raadsvergadering: Aandacht voor statushouders en arbeidsintegratie is belangrijk om het veroordeeld zijn tot in de bijstand blijven zitten op te heffen.]
(Toerisme en recreatie - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) In het kader van duurzame watersport is het goed om bij de provincie te pleiten voor beperkte toegang qua vaartuigen tot de Naardertrekvaart, de nieuwe vaarverbinding naar het Gooimeer en de aan te leggen passantenhaven bij Naarden Vesting. (Ruimtelijke projecten: Naarden buiten de vesting) Een beperking tot, bij voorkeur elektrische, sloepen met een nog vast te stellen lengte, breedte en hoogte. Deze beperking kan een onbelemmerde doorvaart betekenen voor deze vaartuigen en een minimale tot geen overlast voor alle verkeer dat gebruik maakt van de bestaande en eventueel aan te passen bruggen. In principe is de enige te nemen hindernis daarmee de sluis bij Muiden of de sluis bij de jachthaven van Naarden (bij Naardereiland). Dit komt ook overeen met de motivatie van de provincie om de nieuwe vaarverbinding aan te leggen: “Voor kleine open boten (‘sloepen’) is het IJmeer bij stevige wind te gevaarlijk. Golven slaan over het boord of doen de boot omslaan. De nieuwe vaarverbinding maakt het mogelijk de (beschutte) Randmeren te bereiken vanaf de Vecht en omgekeerd”. In de laatste nieuwsbrief van het projectteam wordt ook gesproken over kleine kajuitjachten.
(Wonen) Het streven naar alternatieve en creatieve oplossingen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten klinkt nog erg open. Wat biedt dat concreet qua stimulering van de doorstroming en het vergroten van kansen voor starters op de woningmarkt? Het college is echt aan zet om de realisatie van meer sociale, betaalbare woningbouw af te dwingen. Projectontwikkelaars geven aan dat het vooraf stellen van randvoorwaarden in relatie tot realisatie van het aantal sociale betaalbare woningen noodzakelijk is. Voor Crailo (Ruimtelijke projecten) zijn die vastgelegd. Een creatieve oplossing hier is om te compenseren wat in andere projecten (veel) te weinig is gerealiseerd. Met de woningbouwverenigingen dringt CU aan op het zoeken naar een alternatieve verdeling dan de 1/3, 1/3, 1/3 die nu gepland staat. Zeker in de dure sector wordt er in verhouding veel teveel gebouwd in gemeente Gooise Meren.
(Preventie – Overbelasting mantelzorgers en Eenzaamheid) Belangrijke CU aandachtspunten als Overbelasting van mantelzorgers en Eenzaamheid zijn goed om terug te lezen in het coalitieakkoord. Belangrijke vraag voor ons daarbij is wanneer de gestelde plannen in de raad verwacht kunnen worden bij voorkeur dit jaar nog, zodat inwoners in 2019 de vruchten van deze plannen kunnen plukken. (Eenzaamheid) Zeker qua sociale samenhang stimuleren en activeren in een buurt zijn ontmoetingsplekken op buurt niveau van belang. De Westereng in Bussum kun je bijvoorbeeld al in 6 buurten verdelen om de schaalgrootte van mogelijke ter ervaren sociale samenhang aan te geven. Dat betekend 6 kleinschalige ontmoetingsplekken in de buurt. Het inloophuis / Huiskamer idee. Een motie voor een Pilot is hiervoor ingediend. (Met bijlage beeldvorming buurten)
(Preventieve maatregelen opvoed- en opgroeiproblematiek) Vanuit de RegioGV: Allerlei maatregelen om het aangewezen zijn op specialistische jeugdhulp te verminderen hebben nog geen resultaat opgeleverd. Het blijkt dat vroeger signaleren van benodigde hulp de vraag naar die specialistische hulp nog niet minder maakt. CU gelooft dat vermindering van de vraag alleen mogelijk is door de oorzaak van de benodigde hulp aan te pakken. Pak niet alleen het symptoom aan, de hulpvraag, maar bestrijd preventief de oorzaak van de vraag naar hulp. Help de bewust of onbewuste veroorzakers.
(Veiligheid – Effectieve handhaving en goede samenwerking met hulpdiensten) Met name het bestrijden van illegale handel in alcohol en drugs als aandachtspunt vinden we belangrijk. Met name in het kader van het bevorderen van NIX18. Daarnaast is het uitermate belangrijk om de vraag naar die alcohol en drugs preventief te minimaliseren. Voorlichting en meningsvorming voor en door jongeren is hierbij een belangrijk middel. Net als dat de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seksueel contact met elkaar hebben naar 18 jaar is gegaan, zou daar zeker voor het met mate drinken van alcohol en afzien van het gebruik van drugs nog veel te winnen zijn. Vooral in kader van het uiteindelijk Welzijn van de jongeren nu en later. Het wordt tijd de erfenis van de flower power generatie van ons af te schudden.
(Sociaal domein - dit punt is niet voorgelezen in de raadsvergadering) Qua schuldhulpverlening valt er nog veel te winnen, door hier vroeg signalering, qua betalingsachterstand, via instanties die voorzien in een basisbehoefte in te zetten. Denk aan wonen, levering gas en elektra, water, … De huidige invulling schiet hier duidelijk nog in tekort. Voorkomen van hogere schulden is altijd beter dan ze moeten inlossen / kwijtschelden.
(Verkeer en vervoer, bereikbaarheid en mobiliteit) Met grote interesse blijven we hier de initiatieven vanuit het college volgen, maar zullen zeker als CU de nodige initiatieven nemen om tot verbeteringen te komen.
[Nieuw beleid en nadere uitvoering] Van al deze mooie aandachtspunten om nieuw beleid vast te stellen, om tot uitvoering over te kunnen gaan, mist nog inzicht in prioriteitsstelling. Wanneer worden voor de verschillende onderwerpen de beleidsplannen gepresenteerd en nog belangrijker voor de inwoners is wanneer de uitvoering gestart kan worden. Duidelijkheid voor de zomer over in ieder geval de oplevermomenten van de verschillende op te stellen beleidsplannen zou een belangrijke toezegging zijn naar de raad en de inwoners.
Inbreng voor het coalitieakkoord
ChristenUnie Gooise Meren 30-05-2018 07:20
In het coalitieakkoord staat kernachtig welke inbreng de coalitie heeft onderkend in het gesprek dat we samen gevoerd hebben. De complete schriftelijke versie geeft uitgebreider aan voor welke punten wij aandacht gaan blijven vragen.
Investeren in het WelZijn van bepaalde (groepen) inwoners in Gooise Meren levert op korte, middellange en lange termijn kostenbesparingen op en zorgt voor minder uitgaven in met name het sociale domein. In een Welvarende gemeente als Gooise Meren is het zaak om aan het WelZijn van de inwoners extra aandacht te geven. Voorbeelden uit de afgelopen raadsperiode zijn:
toepassen van het ‘positieve gezondheid’ initiatief. Vanuit de eigen omstandigheden van een inwoner die qua bijvoorbeeld inkomen afhankelijk is van de gemeente, stimuleren om zichzelf te willen ontwikkelen waar dat wel kan. Niet alleen de focus leggen op wat iemand niet kan. MVO Gooise Meren heeft tot doel om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer (deels) te laten participeren aan de samenleving.De gemeente heeft een bescheiden rol en heeft vooral als taak de kracht in de samenleving te versterken en staat daarom naast mensen. Om te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid maar ook om mee te denken, te stimuleren en te ondersteunen waar dat nodig is. Dit vraagt om maatwerk: de een heeft die ondersteuning sneller nodig dan de ander. En voor kwetsbare mensen die het echt niet zelf of samen met anderen kunnen, biedt de overheid een vangnet.
Er zijn echter nog zeker een aantal groepen waar extra aandacht voor nodig is om het deelnemen aan de samenleving te bevorderen.
Statushouders als we niets doen zitten er teveel voor eeuwig in de bijstand en blijven een beroep doen op voorzieningen in het sociale domein. Ik schets dit enigszins zwart-wit, maar er zijn zeker zorgpunten qua integratie. Een mooi initiatie is wel de inzet van sleutelfiguren uit en in de groep Statushouders in Gooise Meren in samenwerking met jongerenwerk Versa Welzijn. Wie kunnen beter Statushouders begeleiden qua integratie in de Nederlandse cultuur dan ‘eigen’ mensen die inmiddels de achtergrond van beide culturen kennen. Integratie staat of valt met het voldoende/goed beheersen van de Nederlandse taal. Het taalonderwijs in Gooise Meren is matig. In Amsterdam is er goed taalonderwijs ook in de avonduren, maar Statushouders lopen tegen de reiskosten aan die ze niet uit hun ‘studiebeurs’ kunnen betalen. Zijn er opties om hen daarin tegemoet te komen? Passend werk. Er zijn relatief veel goed opgeleide jonge mannen uit Syrië en Eritrea, die graag het vak uit zouden oefenen waarvoor ze opgeleid zijn of uitgevoerd hebben in hun land van herkomst, maar de taalbarrière staat dat nog teveel in de weg. Op dit moment is er bijvoorbeeld binnen MVO Gooise Meren nog onvoldoende capaciteit beschikbaar en inzicht in wat de mogelijkheden qua inzet en talent van de diverse Statushouders is. Culturele verschillen. Net zoals je bij al langer aanwezige culturen ziet in de samenleving zijn er bij onvoldoende integratie / rekening houden met de Nederlandse cultuur beperkte mogelijkheden om door te stromen naar beter betaalde banen of een baan überhaupt te krijgen. Sleutelfiguren bieden hier een belangrijke basis om deze kennis te delen en Statushouders van bewust te maken. Aandacht voor trauma verwerking, voorkomen dat een Statushouder in een negatieve spiraal komt. Je wilt actief meedoen in de samenleving, je wilt werken maar … Je kunt niet ‘gewoon’ iemand naar een psychiater sturen, er zijn creatieve oplossingen nodig om wel de geestelijke zorg te verlenen die een statushouder nodig heeft. Inpikken van woningen. Zo zien veel mede inwoners het als Statushouders vanuit de bestaande woningvoorraad een woning toegewezen krijgen waar jezelf, een familielid, vriend, kennis of bekende als meer dan 5, 10 of 20 jaar op wacht. Hoewel het een investering is, zou verbouw of nieuwbouw van passende woningen in combinatie met woningen voor bijvoorbeeld starters of doorstromers (senioren) een positievere setting in de samenleving geven. We kunnen blij zijn als gemeente dat Statushouders door de woningbouwverenigingen gehuisvest kunnen worden in bestaande woningen, maar zouden aan moeten moedigen juist de woningvoorraad meer uit te breiden dan gepland en dan nodig voor alleen het huisvesten van Statushouders. Een zekere spreiding en verdeling over de gemeente is daarbij zeker van belang. Jongeren-/Jeugdzorg Er wordt veel druk door ouders en samenleving op jongeren gelegd. Als je kind het toch moeilijk heeft in bijvoorbeeld de Atheneum/Havo brugklas krijgt de school van de meeste ouders daar de schuld van. Het feit dat het kind het op dat moment gewoon niet aankan zien te weinig ouders zelf. Als je dat wel inziet en aangeeft naar de school zijn ze verrast door de aandacht die naar het WelZijn van het kind uitgaat in plaats van de prestatie- en statusdrang van de ouders. Vroeg signalering van een nog niet benoemde zorgvraag is zeker in de jongeren-/jeugdzorg van belang om tijdig, in veel gevallen, te kunnen volstaan met een lichtere vorm van geestelijk zorg.
Voor een andere groep is het noodzaak om de druk die op hun schouders ligt te verminderen. Aangezien mantelzorgers vrijwilligers zijn wordt een groot deel van de zorgtaken, die anders op een andere manier ingevuld moeten worden, in principe voor niets gedaan. Daar mag zeker ondersteuning geboden worden om de mantelzorger op de been te houden.
Mantelzorgers verdienen het om daar waar mogelijk ondersteuning te krijgen, zodat ze niet helemaal opgeslokt worden door de zorg die ze verlenen. Er dient voldoende respijtzorg en dagopvang te zijn, zodat er niet 7*24 verzorgd hoeft te worden. Daar waar het ‘eigen’ huishouden in de knoop komt, de mantelzorger ondersteunen met bijvoorbeeld huishoudelijk hulp. Kinderen/jongeren die (een deel van) de zorgtaak op zich nemen dienen zodanig ondersteund te zijn dat ze wel het onderwijs kunnen volgen dat ze graag willen doen.
Werken aan Alcohol en (party)drugs ‘bewustzijn’:
Zoals ook in het Nationaal Preventieakkoord door Staatssecretaris Paul Blokhuis aandacht wordt gevraagd voor overmatig alcohol gebruik is er door de CU fractie aandacht gevraagd voor het romantische beeld dat er aan (party)drugs wordt toegekend. De verwachting is dat die ook een onderdeel wordt van het Nationaal Preventieakkoord dat in eerste instantie alleen over overgewicht en niet roken zou gaan.
Ik weet dat er een aantal partijen in de voorgenomen coalitie voor zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid gaan. Maar … zeker in de gemeente Gooise Meren blijkt dat teveel jongeren, jong volwassen en volwassenen die eigen verantwoordelijkheid onvoldoende aankunnen en te makkelijk te diep in het glaasje kijken of gebruiken. Er wordt relatief veel glas ingezameld in de gemeente Gooise Meren. Onze stelling is dat dat vooral glas met alcoholische inhoud is geweest.
Iedere inwoner van Gooise Meren is te waardevol om in meer of mindere mate de toekomst en talenten te verliezen aan de alcohol. Een mooi positief voorbeeld hierin is de lange afstand zwemmer in open water Ferry Weertman, die bewust geen of zeer met mate alcohol drinkt. Zijn vrienden accepteren dat en vinden dat tijdens het samen uitgaan heel normaal. Het is en blijft gewoon een keuze of je het gezellig met elkaar hebt en met mate alcohol nuttigt of je ‘BewustZijn’ verliest aan teveel alcohol.
En de volgende dag nog amper weet wat je gedaan hebt of hyper van de alcohol vernielingen aangericht hebt aan andermans bezittingen.
Verkeersveiligheid voor fietsers (en voetgangers).
Zeker voor fietsers zijn er nog diverse te gevaarlijke punten in Gooise Meren die echt vragen om gerichte aandacht om de situatie voor overstekende fietsers en voetgangers veiliger te maken.
In het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum zijn diverse verbeteringen qua verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers opgenomen, maar buiten met name het centrum van Bussum zijn er nog diversie verbeteringen door te voeren. Om een voorbeeld te noemen de fietsers oversteekplaats op de Amersfoortseweg bij Crailo.
Pop-up uitgangsgelegenheid voor jongeren NIX18
Commercieel gezien is de groep jongeren onder de 18 niet interessant om een uitgangsgelegenheid voor te exploiteren. Uit gesprekken met Stad-Gooi blijkt dat er zeker behoefte in is en dat ze als Stad-Gooi graag een Pop-up uitgangsgelegenheid voor jongeren (zonder alcohol) zouden runnen.
Er was sprake van gebouw Vonk, maar om diverse redenen is dat uiteindelijk niet doorgegaan. Een mooie plek qua ligging in relatie tot mogelijke overlast.
In het algemeen genomen zijn er te weinig plekken beschikbaar voor jongeren waar ze elkaar kunnen en willen ontmoeten. In Muiderberg is er donderdag 12 april 2018 bijvoorbeeld een presentatie geweest van plannen van jongeren daar. Er is veel gebeurd in Muiderberg dat terughoudendheid onder de inwoners geeft. Er is een alternatieve suggestie gedaan, dat door de meeste aanwezigen als een goed voorstel werd gezien.
Eenzaamheid – omzien naar elkaar
In onze samenleving is het niet meer normaal dat je naar de buren in je straat omziet in de zin dat je ze aandacht geeft, eens uitnodigt of iets dergelijks. Onder alle leeftijdsgroepen komt eenzaamheid voor. In de zeevaarders buurt in de WesterEng is er bijvoorbeeld sprake van een initiatief dat nog op realisatie wacht. Een vorm van inloophuis, dat een kleinschalige ontmoetingsplek voor de wijk vormt. Zij zouden dit graag als een vorm van Pilot invulling geven, dat bij succes in meerdere wijken in Gooise Meren vorm kan krijgen. Een punt waar bijvoorbeeld de wijkcoach, buurtsportcoach, wijkagent, … op bepaalde tijden aanwezig kan zijn en daarbij aanspreekbaar is en een aanspreekpunt heeft. Incidenteel kan een wijkwethouder bijvoorbeeld daar gepland aanwezig zijn.
Meer betaalbare woningbouw
De laatste jaren en een groot deel van de toekomstige woningbouw bestaat uit middel-dure en dure woningen. Om de simpele reden dat dit voor de projectontwikkelaar het meeste geld oplevert. Wanneer het niet in het bestemmingsplan voorgeschreven staat of de plek te ongunstig is voor middel-dure en dure woningen, zal geen projectontwikkelaar betaalbare woningen realiseren. Van de bestaande sociale huurwoningen duurt het 2 tot 3 generaties voordat een woning weer vrijkomt voor nieuwe bewoners. Bij een gelijk blijvend percentage betaalbare (sociale huur)woningen is het duidelijk dat het tekort daarmee alleen maar toeneemt. Nu blijft niet iedere woningzoekende wachten op een beschikbare woning in Gooise Meren, maar de vraag blijft structureel te hoog. Er wordt gezegd dat de situatie niet slechter of beter is geworden en de verandering van toewijzingsbeleid heeft daar tijdelijk bij geholpen. Inmiddels blijkt dat het tekort, met andere woorden de kans op een geschikte woning voor met name starters en doorstromers naar een gelijkvloerse betaalbare woning weer minder is geworden.
Het lijkt ons een goed uitgangspunt om een statement te maken richting woningzoekenden van betaalbare (sociale) woningen om voor Crailo met de woningbouwverenigingen te gaan voor zeker 50% betaalbaar en een minimale hoeveelheid middel-dure woningen en af te zien van de bouw van dure woningen. Voor de Bredius wordt er ‘stiekem’ ook al weer gekeken naar realisatie van middel-dure woningen. Daar waar de Krijgsman al geen enkele betaalbare woning oplevert. Woningen die zeker geen doorstroming oplevering in bestaande sociale, betaalbare woningen in Gooise Meren, maar vooral (jonge) gezinnen uit Amsterdam-IJburg aantrekt.
Inbreng voor het coalitieakkoord
ChristenUnie Gooise Meren 30-05-2018 07:20
In het coalitieakkoord staat kernachtig welke inbreng de coalitie heeft onderkend in het gesprek dat we samen gevoerd hebben. De complete schriftelijke versie geeft uitgebreider aan voor welke punten wij aandacht gaan blijven vragen.
Investeren in het WelZijn van bepaalde (groepen) inwoners in Gooise Meren levert op korte, middellange en lange termijn kostenbesparingen op en zorgt voor minder uitgaven in met name het sociale domein. In een Welvarende gemeente als Gooise Meren is het zaak om aan het WelZijn van de inwoners extra aandacht te geven. Voorbeelden uit de afgelopen raadsperiode zijn:
toepassen van het ‘positieve gezondheid’ initiatief. Vanuit de eigen omstandigheden van een inwoner die qua bijvoorbeeld inkomen afhankelijk is van de gemeente, stimuleren om zichzelf te willen ontwikkelen waar dat wel kan. Niet alleen de focus leggen op wat iemand niet kan. MVO Gooise Meren heeft tot doel om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer (deels) te laten participeren aan de samenleving.De gemeente heeft een bescheiden rol en heeft vooral als taak de kracht in de samenleving te versterken en staat daarom naast mensen. Om te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid maar ook om mee te denken, te stimuleren en te ondersteunen waar dat nodig is. Dit vraagt om maatwerk: de een heeft die ondersteuning sneller nodig dan de ander. En voor kwetsbare mensen die het echt niet zelf of samen met anderen kunnen, biedt de overheid een vangnet.
Er zijn echter nog zeker een aantal groepen waar extra aandacht voor nodig is om het deelnemen aan de samenleving te bevorderen.
Statushouders als we niets doen zitten er teveel voor eeuwig in de bijstand en blijven een beroep doen op voorzieningen in het sociale domein. Ik schets dit enigszins zwart-wit, maar er zijn zeker zorgpunten qua integratie. Een mooi initiatie is wel de inzet van sleutelfiguren uit en in de groep Statushouders in Gooise Meren in samenwerking met jongerenwerk Versa Welzijn. Wie kunnen beter Statushouders begeleiden qua integratie in de Nederlandse cultuur dan ‘eigen’ mensen die inmiddels de achtergrond van beide culturen kennen. Integratie staat of valt met het voldoende/goed beheersen van de Nederlandse taal. Het taalonderwijs in Gooise Meren is matig. In Amsterdam is er goed taalonderwijs ook in de avonduren, maar Statushouders lopen tegen de reiskosten aan die ze niet uit hun ‘studiebeurs’ kunnen betalen. Zijn er opties om hen daarin tegemoet te komen? Passend werk. Er zijn relatief veel goed opgeleide jonge mannen uit Syrië en Eritrea, die graag het vak uit zouden oefenen waarvoor ze opgeleid zijn of uitgevoerd hebben in hun land van herkomst, maar de taalbarrière staat dat nog teveel in de weg. Op dit moment is er bijvoorbeeld binnen MVO Gooise Meren nog onvoldoende capaciteit beschikbaar en inzicht in wat de mogelijkheden qua inzet en talent van de diverse Statushouders is. Culturele verschillen. Net zoals je bij al langer aanwezige culturen ziet in de samenleving zijn er bij onvoldoende integratie / rekening houden met de Nederlandse cultuur beperkte mogelijkheden om door te stromen naar beter betaalde banen of een baan überhaupt te krijgen. Sleutelfiguren bieden hier een belangrijke basis om deze kennis te delen en Statushouders van bewust te maken. Aandacht voor trauma verwerking, voorkomen dat een Statushouder in een negatieve spiraal komt. Je wilt actief meedoen in de samenleving, je wilt werken maar … Je kunt niet ‘gewoon’ iemand naar een psychiater sturen, er zijn creatieve oplossingen nodig om wel de geestelijke zorg te verlenen die een statushouder nodig heeft. Inpikken van woningen. Zo zien veel mede inwoners het als Statushouders vanuit de bestaande woningvoorraad een woning toegewezen krijgen waar jezelf, een familielid, vriend, kennis of bekende als meer dan 5, 10 of 20 jaar op wacht. Hoewel het een investering is, zou verbouw of nieuwbouw van passende woningen in combinatie met woningen voor bijvoorbeeld starters of doorstromers (senioren) een positievere setting in de samenleving geven. We kunnen blij zijn als gemeente dat Statushouders door de woningbouwverenigingen gehuisvest kunnen worden in bestaande woningen, maar zouden aan moeten moedigen juist de woningvoorraad meer uit te breiden dan gepland en dan nodig voor alleen het huisvesten van Statushouders. Een zekere spreiding en verdeling over de gemeente is daarbij zeker van belang. Jongeren-/Jeugdzorg Er wordt veel druk door ouders en samenleving op jongeren gelegd. Als je kind het toch moeilijk heeft in bijvoorbeeld de Atheneum/Havo brugklas krijgt de school van de meeste ouders daar de schuld van. Het feit dat het kind het op dat moment gewoon niet aankan zien te weinig ouders zelf. Als je dat wel inziet en aangeeft naar de school zijn ze verrast door de aandacht die naar het WelZijn van het kind uitgaat in plaats van de prestatie- en statusdrang van de ouders. Vroeg signalering van een nog niet benoemde zorgvraag is zeker in de jongeren-/jeugdzorg van belang om tijdig, in veel gevallen, te kunnen volstaan met een lichtere vorm van geestelijk zorg.
Voor een andere groep is het noodzaak om de druk die op hun schouders ligt te verminderen. Aangezien mantelzorgers vrijwilligers zijn wordt een groot deel van de zorgtaken, die anders op een andere manier ingevuld moeten worden, in principe voor niets gedaan. Daar mag zeker ondersteuning geboden worden om de mantelzorger op de been te houden.
Mantelzorgers verdienen het om daar waar mogelijk ondersteuning te krijgen, zodat ze niet helemaal opgeslokt worden door de zorg die ze verlenen. Er dient voldoende respijtzorg en dagopvang te zijn, zodat er niet 7*24 verzorgd hoeft te worden. Daar waar het ‘eigen’ huishouden in de knoop komt, de mantelzorger ondersteunen met bijvoorbeeld huishoudelijk hulp. Kinderen/jongeren die (een deel van) de zorgtaak op zich nemen dienen zodanig ondersteund te zijn dat ze wel het onderwijs kunnen volgen dat ze graag willen doen.
Werken aan Alcohol en (party)drugs ‘bewustzijn’:
Zoals ook in het Nationaal Preventieakkoord door Staatssecretaris Paul Blokhuis aandacht wordt gevraagd voor overmatig alcohol gebruik is er door de CU fractie aandacht gevraagd voor het romantische beeld dat er aan (party)drugs wordt toegekend. De verwachting is dat die ook een onderdeel wordt van het Nationaal Preventieakkoord dat in eerste instantie alleen over overgewicht en niet roken zou gaan.
Ik weet dat er een aantal partijen in de voorgenomen coalitie voor zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid gaan. Maar … zeker in de gemeente Gooise Meren blijkt dat teveel jongeren, jong volwassen en volwassenen die eigen verantwoordelijkheid onvoldoende aankunnen en te makkelijk te diep in het glaasje kijken of gebruiken. Er wordt relatief veel glas ingezameld in de gemeente Gooise Meren. Onze stelling is dat dat vooral glas met alcoholische inhoud is geweest.
Iedere inwoner van Gooise Meren is te waardevol om in meer of mindere mate de toekomst en talenten te verliezen aan de alcohol. Een mooi positief voorbeeld hierin is de lange afstand zwemmer in open water Ferry Weertman, die bewust geen of zeer met mate alcohol drinkt. Zijn vrienden accepteren dat en vinden dat tijdens het samen uitgaan heel normaal. Het is en blijft gewoon een keuze of je het gezellig met elkaar hebt en met mate alcohol nuttigt of je ‘BewustZijn’ verliest aan teveel alcohol.
En de volgende dag nog amper weet wat je gedaan hebt of hyper van de alcohol vernielingen aangericht hebt aan andermans bezittingen.
Verkeersveiligheid voor fietsers (en voetgangers).
Zeker voor fietsers zijn er nog diverse te gevaarlijke punten in Gooise Meren die echt vragen om gerichte aandacht om de situatie voor overstekende fietsers en voetgangers veiliger te maken.
In het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum zijn diverse verbeteringen qua verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers opgenomen, maar buiten met name het centrum van Bussum zijn er nog diversie verbeteringen door te voeren. Om een voorbeeld te noemen de fietsers oversteekplaats op de Amersfoortseweg bij Crailo.
Pop-up uitgangsgelegenheid voor jongeren NIX18
Commercieel gezien is de groep jongeren onder de 18 niet interessant om een uitgangsgelegenheid voor te exploiteren. Uit gesprekken met Stad-Gooi blijkt dat er zeker behoefte in is en dat ze als Stad-Gooi graag een Pop-up uitgangsgelegenheid voor jongeren (zonder alcohol) zouden runnen.
Er was sprake van gebouw Vonk, maar om diverse redenen is dat uiteindelijk niet doorgegaan. Een mooie plek qua ligging in relatie tot mogelijke overlast.
In het algemeen genomen zijn er te weinig plekken beschikbaar voor jongeren waar ze elkaar kunnen en willen ontmoeten. In Muiderberg is er donderdag 12 april 2018 bijvoorbeeld een presentatie geweest van plannen van jongeren daar. Er is veel gebeurd in Muiderberg dat terughoudendheid onder de inwoners geeft. Er is een alternatieve suggestie gedaan, dat door de meeste aanwezigen als een goed voorstel werd gezien.
Eenzaamheid – omzien naar elkaar
In onze samenleving is het niet meer normaal dat je naar de buren in je straat omziet in de zin dat je ze aandacht geeft, eens uitnodigt of iets dergelijks. Onder alle leeftijdsgroepen komt eenzaamheid voor. In de zeevaarders buurt in de WesterEng is er bijvoorbeeld sprake van een initiatief dat nog op realisatie wacht. Een vorm van inloophuis, dat een kleinschalige ontmoetingsplek voor de wijk vormt. Zij zouden dit graag als een vorm van Pilot invulling geven, dat bij succes in meerdere wijken in Gooise Meren vorm kan krijgen. Een punt waar bijvoorbeeld de wijkcoach, buurtsportcoach, wijkagent, … op bepaalde tijden aanwezig kan zijn en daarbij aanspreekbaar is en een aanspreekpunt heeft. Incidenteel kan een wijkwethouder bijvoorbeeld daar gepland aanwezig zijn.
Meer betaalbare woningbouw
De laatste jaren en een groot deel van de toekomstige woningbouw bestaat uit middel-dure en dure woningen. Om de simpele reden dat dit voor de projectontwikkelaar het meeste geld oplevert. Wanneer het niet in het bestemmingsplan voorgeschreven staat of de plek te ongunstig is voor middel-dure en dure woningen, zal geen projectontwikkelaar betaalbare woningen realiseren. Van de bestaande sociale huurwoningen duurt het 2 tot 3 generaties voordat een woning weer vrijkomt voor nieuwe bewoners. Bij een gelijk blijvend percentage betaalbare (sociale huur)woningen is het duidelijk dat het tekort daarmee alleen maar toeneemt. Nu blijft niet iedere woningzoekende wachten op een beschikbare woning in Gooise Meren, maar de vraag blijft structureel te hoog. Er wordt gezegd dat de situatie niet slechter of beter is geworden en de verandering van toewijzingsbeleid heeft daar tijdelijk bij geholpen. Inmiddels blijkt dat het tekort, met andere woorden de kans op een geschikte woning voor met name starters en doorstromers naar een gelijkvloerse betaalbare woning weer minder is geworden.
Het lijkt ons een goed uitgangspunt om een statement te maken richting woningzoekenden van betaalbare (sociale) woningen om voor Crailo met de woningbouwverenigingen te gaan voor zeker 50% betaalbaar en een minimale hoeveelheid middel-dure woningen en af te zien van de bouw van dure woningen. Voor de Bredius wordt er ‘stiekem’ ook al weer gekeken naar realisatie van middel-dure woningen. Daar waar de Krijgsman al geen enkele betaalbare woning oplevert. Woningen die zeker geen doorstroming oplevering in bestaande sociale, betaalbare woningen in Gooise Meren, maar vooral (jonge) gezinnen uit Amsterdam-IJburg aantrekt.