Nieuws van politieke partijen in Amstelveen over CDA inzichtelijk

8 documenten

Oud-CDA-raadslid Fred Schneider overleden

CDA CDA Amstelveen 09-04-2020 19:05

Helaas moeten wij melden dat onze partijgenoot Fred Schneider is overleden. Fred is 95 jaar geworden.Fred was een zeer beminnelijk en aimabele man, een CDA'er in hart en nieren.Fred was overtuigd katholiek. Hij werd in 1945 lid van de Rooms-Katholieke Staatspartij, de voorloper van de KVP. De KVP ging later op in het CDA. Fred is altijd lid van het CDA gebleven.Fred was zeer actief in de Amstelveense gemeenteraad. Fred kwam in 1972 in de raad, eerst voor de KVP, later voor het CDA. Hij is 26 jaar actief geweest in de gemeenteraad, in 1998 nam hij afscheid.Fred heeft in alle commissies gezeten die er destijds waren, dat waren er veel meer dan nu het geval is. Fred was een zeer gewaardeerd fractielid en fractievoorzitter. Hij was in staat om bruggen te slaan met andere partijen en onderhield altijd goede relaties met andere partijen.Fred was slim en humoristisch. Fred was geen man van grote woorden maar wist altijd met weinig woorden een goed en helder verhaal neer te zetten waar met veel aandacht naar geluisterd werd. Fred werd onderscheiden met de gouden erepenning van de gemeente Amstelveen, de Gouden Speld van de gemeente Amsterdam en geridderd in de Orde van Oranje Nassau.Fred was een zeer betrokken en sociaal mens. Hij was daarnaast ook een kunstliefhebber.Wij zijn Fred zeer erkentelijk voor alles wat hij voor het CDA heeft gedaan.Wij wensen zijn nabestaanden alle sterkte bij het verwerken van dit verlies.Bert Rouwenhorst, voorzitter bestuur CDA-Amstelveen Pier Rienks, voorzitter fractie CDA-Amstelveen

Overlijden Fred Schneider

CDA CDA Amstelveen 09-04-2020 19:05

Helaas moeten wij melden dat onze partijgenoot Fred Schneider is overleden. Fred is 95 jaar geworden.Fred was een zeer beminnelijk en aimabele man, een CDA'er in hart en nieren.Fred was overtuigd katholiek. Hij werd in 1945 lid van de Rooms-Katholieke Staatspartij, de voorloper van de KVP. De KVP ging later op in het CDA. Fred is altijd lid van het CDA gebleven.Fred was zeer actief in de Amstelveense gemeenteraad. Fred kwam in 1972 in de raad, eerst voor de KVP, later voor het CDA. Hij is 26 jaar actief geweest in de gemeenteraad, in 1998 nam hij afscheid.Fred heeft in alle commissies gezeten die er destijds waren, dat waren er veel meer dan nu het geval is. Fred was een zeer gewaardeerd fractielid en fractievoorzitter. Hij was in staat om bruggen te slaan met andere partijen en onderhield altijd goede relaties met andere partijen.Fred was slim en humoristisch. Fred was geen man van grote woorden maar wist altijd met weinig woorden een goed en helder verhaal neer te zetten waar met veel aandacht naar geluisterd werd. Fred werd onderscheiden met de gouden erepenning van de gemeente Amstelveen, de Gouden Speld van de gemeente Amsterdam en geridderd in de Orde van Oranje Nassau.Fred was een zeer betrokken en sociaal mens. Hij was daarnaast ook een kunstliefhebber.Wij zijn Fred zeer erkentelijk voor alles wat hij voor het CDA heeft gedaan.Wij wensen zijn nabestaanden alle sterkte bij het verwerken van dit verlies.Bert Rouwenhorst, voorzitter bestuur CDA-Amstelveen Pier Rienks, voorzitter fractie CDA-Amstelveen

Oud-CDA-raadslid Fred Schneider overleden

CDA CDA Amstelveen 09-04-2020 19:05

Helaas moeten wij melden dat onze partijgenoot Fred Schneider is overleden. Fred is 95 jaar geworden.Fred was een zeer beminnelijk en aimabele man, een CDA'er in hart en nieren.Fred was overtuigd katholiek. Hij werd in 1945 lid van de Rooms-Katholieke Staatspartij, de voorloper van de KVP. De KVP ging later op in het CDA. Fred is altijd lid van het CDA gebleven.Fred was zeer actief in de Amstelveense gemeenteraad. Fred kwam in 1972 in de raad, eerst voor de KVP, later voor het CDA. Hij is 26 jaar actief geweest in de gemeenteraad, in 1998 nam hij afscheid.Fred heeft in alle commissies gezeten die er destijds waren, dat waren er veel meer dan nu het geval is. Fred was een zeer gewaardeerd fractielid en fractievoorzitter. Hij was in staat om bruggen te slaan met andere partijen en onderhield altijd goede relaties met andere partijen.Fred was slim en humoristisch. Fred was geen man van grote woorden maar wist altijd met weinig woorden een goed en helder verhaal neer te zetten waar met veel aandacht naar geluisterd werd. Fred werd onderscheiden met de gouden erepenning van de gemeente Amstelveen, de Gouden Speld van de gemeente Amsterdam en geridderd in de Orde van Oranje Nassau.Fred was een zeer betrokken en sociaal mens. Hij was daarnaast ook een kunstliefhebber.Wij zijn Fred zeer erkentelijk voor alles wat hij voor het CDA heeft gedaan.Wij wensen zijn nabestaanden alle sterkte bij het verwerken van dit verlies.Bert Rouwenhorst, voorzitter bestuur CDA-Amstelveen Pier Rienks, voorzitter fractie CDA-Amstelveen

Vragen over achterstallig onderhoud wijkcentrum Pluspunt

CDA CDA GroenLinks Amstelveen 13-05-2019 08:53

Amstelveen - De raadsfracties van CDA, SP, GroenLinks, AVA en OCA willen van het college weten waarom tot nu toe geen actie is ondernomen om bij wijkcentrum Pluspunt noodzakelijk achterstallig onderhoud uit te voeren. Deze week zijn over het onderwerp schriftelijke vragen gesteld. De situatie is ernstig, volgens fractiewoordvoerders Sandra van Engelen (CDA), Marina Casadei (SP), Stieneke Kruijer (GroenLinks), Jacqueline Höcker (AVA) en Percy de Robles (OCA). Er wordt al tijdenlang geklaagd over gaten in raamdorpels en plafonds, scheef hangende deuren in de dorpels, muurtegels die naar beneden vallen en lekkages veroorzaakt door verzakkingen. Ook klagen omwonenden over stankoverlast vanuit de toiletten van Pluspunt. De laatste jaren is flink geïnvesteerd in andere verouderde wijkcentra in Amstelveen, zoals De Meent, De Bolder, WestEnd, Alleman Bankrashof/Kostverloren en Villa Randwijck. Ook zijn er vergevorderde plannen met betrekking tot nieuwbouw van de het Noorddamcentrum. ‘Alle wijkcentra zijn inmiddels aan de beurt geweest, behalve het Pluspunt aan de Amsterdamseweg’, stellen de drie raadsleden. ‘Ondanks plannen van het vorige college is nog altijd geen concrete invulling aan de renovatie gegeven. Bezoekers klagen hierover en nieuw te ontwikkelen initiatieven komen niet uit de verf vanwege de onaantrekkelijkheid van het gebouw.’ Een argument om nog niet tot renovatie over te gaan is de onduidelijkheid of de KLM haar hoofdkantoor in Amstelveen behoudt. Dat is voor de vragenstellers geen reden om niet in actie te komen. De raadsleden willen dat er zo snel mogelijk een bijeenkomst wordt belegd met de raad en de wethouder, waarin de situatie wordt besproken en een toelichting wordt gegeven over de toekomst van het wijkcentrum in relatie tot de gebiedsontwikkeling voor het Pluspunt ter overbrugging. Op de foto, v.l.n.r.: Stieneke Kruijer (GroenLinks), Sandra van Engelen (CDA) en Marina Casadei (SP.

Vragen over Puinhoop Pluspunt | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks CDA Amstelveen 13-05-2019 00:00

De oppositiefracties van CDA, SP, GroenLinks, AVA en OCA in de gemeenteraad willen wel eens van B&W weten waarom wijkcentrum het Pluspunt aan  de Smeenklaan nog altijd met achterstallig onderhoud kampt. Zij hebben daarover schriftelijke vragen gesteld.

De situatie is ernstig, volgens Stieneke Kruijer (GroenLinks), Sandra van Engelen (CDA), Marina Casadei (SP) – van links naar rechts op de foto –  Jacqueline Höcker (AVA) en Percy de Robles (OCA). Er wordt al tijdenlang geklaagd over gaten in raamdorpels en plafonds, scheef hangende deuren in de dorpels, muurtegels die naar beneden vallen en door verzakkingen veroorzaakte lekkages, klagen de vijf fracties. Volgens hen klagen omwonenden ook over stankoverlast vanuit de toiletten van Pluspunt.

Klachten De laatste jaren is flink geïnvesteerd in andere verouderde wijkcentra in Amstelveen, zoals De Meent, De Bolder, WestEnd, Alleman Bankrashof / Kostverloren en Villa Randwijck, constateren de vragenstellers. En zij memoreren dat er ook vergevorderde plannen voor nieuwbouw van de het Noorddamcentrum in Bovenkerk zijn. Volgens Kruijer, Van Engelen en Casadei zijn inmiddels alle wijkcentra aan de beurt geweest, behalve het Pluspunt. “Ondanks plannen van het vorige college is nog altijd geen concrete invulling aan de renovatie gegeven. Bezoekers klagen hierover en nieuw te ontwikkelen initiatieven komen niet uit de verf wegens de onaantrekkelijkheid van het gebouw”, laten de vrouwen weten.

KLM Een argument van de gemeente om nog niet tot renovatie over te gaan, is de onduidelijkheid of de KLM haar hoofdkantoor in Amstelveen behoudt. Maar dat is voor de vragenstellers geen reden om niet in actie te komen. Zij willen dat er zo snel mogelijk een bijeenkomst van de gemeenteraad en de wethouder over de kwestie komt, waarin een toelichting wordt gegeven over de toekomst van het wijkcentrum in relatie tot de gebiedsontwikkeling en de overbrugging voor het Pluspunt. Volgens de vragenstellers is eerder door B&W gezegd dat ook rondom het Pluspunt onderzoek zou worden gedaan naar mogelijkheden voor een nieuw wijkcentrum en dat renovatie hierin meegenomen zou worden. Maar zij willen nu wel eens weten of dat onderzoek er is geweest en wat de uitkomsten ervan waren. Als het onderzoek niet is uitgevoerd willen de fracties weten waarom dat niet is gebeurd en als er wel resultaten zijn moeten die volgens hen naar de gemeenteraad toe.

Bus 55

BURGERBELANGEN AMSTELVEEN BURGERBELANGEN AMSTELVEEN CDA Amstelveen 06-03-2019 09:11

Het was dus een puinhoop op maandag 4 maart, de eerste dag van het in functie treden van de tram 51 vervangende buslijn 55. Ik kon het die maandag vanuit mijn flat al zien. Opstoppingen tot voorbij de Gondel. Een dag later had ik een uurtje over en voelde me uitgedaagd bus 55 eens zelf te proberen. Het was ongeveer kwart over elf. De bus kwam vier minuten later dan het bord aangaf op Groenhof aan.

Daarna begon een rit vol optrekken en afremmen, veroorzaakt door een onnoemelijk aantal verkeerslichten en oversteekplaatsen. De eerste bottleneck was de halte Langerhuize. Daar heeft men, ter verhoging van de feestvreugde, de busbaan afgezet en moet de bus, om rechtdoor te kunnen rijden, twee rijbanen voor rechtsaf slaand verkeer oversteken. Nu kan een chauffeur nog zo’n rauwdouwer zijn, maar in de spits is dat best een klus. Er zal daar nog heel wat blikschade gaan ontstaan.

Oranjebaan

Maar de grootste hindernis is toch het kruispunt waar de bus links de Oranjebaan op moet. Het stuk waarvoor alle bewoners van de wijk Bankras Kostverloren al meer dan een jaar hebben gewaarschuwd. Het stuk tussen de Boersweg en de Camera Obscuralaan kan de toename van het verkeer niet verwerken. Er kwam in mijn geval nog bij dat voor mijn bus twee diepladers met 20 meter lange damwanden daar de bocht niet konden nemen. Het gevolg was files vanuit alle richtingen. Dat het toch nog goed kwam was te danken aan de acrobatische toeren waar de chauffeurs de diepladers toe dwongen en aan de verkeersregelaars, die met het wegtrekken van allerlei borden, blokken en hekjes wat extra ruimte op het kruispunt schiepen. Vermaak genoeg dus onderweg. Trek voor het busritje Groenhof – Station Zuid maar een dik half uur uit. Was de chaos van maandag 4 maart te voorkomen geweest? Feit is dat de grootste hindernissen in Amstelveen zelf liggen, want eenmaal de Kalfjeslaan voorbij, rijdt de bus in een paar minuten naar het eindpunt. De vraag blijft toch of het niet mogelijk was om het kruispunt Boersweg/Oranjebaan eerder aan de te verwachten drukte aan te passen.

Te weinig bussen?

Het GVB liet na de eerste dag weten dat de problemen niet zijn ontstaan omdat er te weinig bussen waren ingezet. Wel dus in de ochtendspits. Bij de haltes Groenhof en Ziekenhuis was er al geen plaats meer voor nieuwe passagiers. Dus heb je een of meer extra bussen nodig. In de bussen die nu op lijn 55 worden gebruikt is plaats voor maximaal 105 personen, inclusief staanplaatsen. Wil je de capaciteit op het tramniveau houden, dan heb je per metrostel drie bussen nodig. Het bus schema wijkt nu niet zoveel af van het schema dat voor tram 51 werd aangehouden. Op zaterdag bijvoorbeeld een bus om de tien minuten. Net zoals de tram deed. Dan vraag je weer om moeilijkheden. Het kan allemaal veel beter en sneller. Geef bijvoorbeeld de bussen een sensor, waarmee men de verkeerslichten kan beïnvloeden. Verwijder het altijd op het verkeerde moment op rood springende verkeerslicht bij KPMG en breng alsnog een halte aan bij de Kalfjeslaan. Er is ruimte voor en het ontlast de nu toch al overvolle tram 5.

We gaan dus nog heel wat incidenten krijgen rondom het OV naar Amsterdam. Maar wordt niet boos op de chauffeurs. Het zijn – is mijn eerste ervaring – goedwillende vriendelijke mensen, kennelijk CDA-ers, want ze zeggen tegen iedereen die instapt een goede morgen of middag. Geniet van de voorvallen die u wellicht gaat meemaken. Maar heeft u haast, ga dan lopen of neem de fiets.

https://burgerbelangen-amstelveen.nl/bus-55/

Amstelveen, 6 maart 2019 Frits Suèr

Amstelveense raad enthousiast over idee Lief- en Leedstraten

CDA CDA PvdA Amstelveen 11-11-2018 08:12

Amstelveen – Amstelveen gaat in navolging van andere grote steden experimenteren met zogenaamde Lief- en Leedstraten. De raad ging woensdagavond unaniem akkoord met een CDA-motie, waarin het college wordt opgeroepen om een pilot te starten. Wellicht in samenwerking met welzijnsorganisatie Participe. Wethouder Marijn van Ballegooijen (PvdA) omarmde het idee van harte. Een lief- en leedstraat is een straat, een appartementencomplex of een groep van huizen waar iemand mensen bij elkaar brengt, een bloemetje langsbrengt of een koffieochtend organiseert. Met het doel om eenzaamheid tegen te gaan Hugo de Jonge Het idee werd in 2014 in Rotterdam geïntroduceerd door toenmalig CDA-wethouder en huidig minister Hugo de Jonge. Elke Lief- en Leedstraat kreeg van de gemeente 150 euro per jaar, om uiteenlopende activiteiten op te pakken. Zo krijgen nieuwe inwoners een welkomstcadeautje. Een ander krijgt bij terugkeer uit het ziekenhuis een bloemetje van de straat of er worden kleine activiteiten georganiseerd. Het programma bleek succes te hebben. De eenzaamheid onder bijvoorbeeld ouderen was na drie jaar daadwerkelijk gedaald. “In je eentje kan je eenzaamheid niet oplossen, maar in je eentje kan je wel de eenzaamheid van een persoon oplossen. Bel aan bij die deur die niet vaak opengaat, bij dat huis waar de gordijnen gesloten blijven.” Enthousiaste buurtbewonersOok Amsterdam en Den Haag volgden het voorbeeld van Rotterdam. Enthousiaste buurtbewoners melden zich vrijwillig aan voor het project. “Waar lief- en leedstraten zijn ingevoerd is sprake van een grotere sociale cohesie”, zegt CDA-woordvoerster Sandra van Engelen. “Problemen in de wijk of de straat worden beter en sneller opgelost, integratie vanuit andere culturen verloopt sneller en mantelzorgers in deze straten voelen zich meer gesteund bij het uitvoeren van hun taken. Aandacht voor elkaar in zowel goede als slechte tijden beïnvloedt de kwaliteit van het leven.”

CDA wil duidelijkheid over Ziekenhuis Amstelland

CDA CDA Amstelveen 31-10-2018 10:27

Amstelveen – De CDA-fractie in Amstelveen vraagt aan het college duidelijkheid over de financiële positie van het Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen. De fractie vindt het verontrustend dat het ziekenhuis geen financiële cijfers heeft aangeleverd ten behoeve van een stresstest die is uitgevoerd door accountantsorganisatie BDO. Vorige week werden het Slotervaartziekenhuis en de IJsselmeerziekenhuizen failliet verklaard. ‘De marktwerking heeft zich van zijn slechtste kant laten zien’, zegt CDA-raadslid Sandra van Engelen in een toelichting op haar schriftelijke vragen. ‘Alhoewel gemeenten niet verantwoordelijk zijn voor het gevoerde beleid in ziekenhuizen, worden zij wel geconfronteerd met de gevolgen van onverwachte situaties, zoals nu met faillissementen. Verontruste burgers Verontruste burgers hebben zich de afgelopen dagen tot het CDA gewend over de zorgelijke financiële situatie. Die signalen mogen niet worden genegeerd. Staat ook het Ziekenhuis Amstelland aan de rand van een faillissement?, vraagt het CDA zich af. ‘Ondanks het feit dat door het ziekenhuis een verklaring is afgegeven dat dit niet het geval is, blijkt het niet op tijd in orde hebben van cijfers een te verontrustend gegeven.’ Het CDA wil weten of het college hierover in gesprek wil gaan met de leiding van het ziekenhuis. ‘In worst case scenario kan het sluiten van het ziekenhuis een grote impact hebben op de zorg waarvoor de gemeente Amstelveen verantwoordelijk is.’ Op dit moment is het volgens Van Engelen onduidelijk of de ontstane situatie impact heeft op de te verlenen zorg aan de bewoners van Amstelveen. ‘Kan de wethouder aangeven of de gemeente voorbereid is om in een dergelijke situatie de zorg zo te organiseren dat inwoners van Amstelveen hun zorg kunnen blijven ontvangen?’ Joodse vleugel Het Ziekenhuis Amstelland ontleent voor een deel zijn bestaan aan een fusie in 1978 met het toenmalige Nicolaas Tulp ziekenhuis en het CIZ (Vereniging Centrale Israëlisch Ziekenverpleging). Recentelijk heeft burgemeester Eenhoorn nog een nieuwe Joodse vleugel in het ziekenhuis geopend. Daarmee lijkt volgens het CDA een waarborg voor de specifieke bekendheid met de Joodse manier van verplegen in dit ziekenhuis, die uniek is in Nederland, te bestaan. ‘Is het CIZ volledig onderdeel van het Ziekenhuis Amstelland of levert het CIZ eigen cijfers aan waaruit haar financiële situatie is af te lezen?’, wil Sandra van Engelen van het college weten. En ten slotte: ‘Is de wethouder bereid, indien sprake is van een faillissement bij Ziekenhuis Amstelland en dat direct consequenties heeft voor het CIZ direct te zoeken naar oplossingen waardoor onze Joodse inwoners hun geloofsspecifieke zorg kunnen blijven ontvangen?’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.