Nieuws van politieke partijen in Velsen inzichtelijk

9 documenten

Nieuwe voet-fietstunnel Velsertraverse dient sociaal veilig zijn!

PvdA PvdA Velsen 07-10-2019 19:10

In emotioneel vol beladen inwoners bijeenkomst in kantine rooswijk met ruim 200 inwoners, was namens de PvdA Velsen dhr. Karateke aanwezig. De felheid van de inwoners was zichtbaar en voelbaar, ontstaan door het besluit van Wethouder Velsen, Wethouder Beverwijk en gedeputeerde zonder participatie.

In het besluit zou de gelijkvloerse oversteek sluiten, waar inwoners hun vraagtekens bij zetten. Ook de PvdA had hier zijn vraagtekens bij en voor mij stond voorop dat het aan beide uiteinden van de nieuwe voet-fietstunnel dienen sociaal veilig zijn!

Lees hieronder het artikel uit de Jutter:

“De velsense Raadslid Ahmet Karateke van de PvdA Velsen maakt zich zorgen over de veiligheid van de nieuwe voet-fietstunnel onder de Velsertraverse in Velsen Noord, met een verbinding naar station Beverwijk. Waarbij de huidige gelijkvloerse oversteek moet verdwijnen.

Hoe onveilig is deze tunnel eigenlijk ‘die nog geen naam heeft’?https://velsen.pvda.nl/nieuws/nieuwe-voet-fietstunnel-velsertraverse-dient-sociaal-veilig-zijn/ Het moet zoals raadslid Ahmet Karateke zegt niet blijven bij het luisteren naar inwoners, we moeten samen naar een veiliger situatie toewerken ook als we een snellere fietsroute willen.

Daarbij geldt voor mij dat veiligheid vooropstaat, het moet voor alle passanten, van voetgangers, wandelaars tot fietsers  aan beide kanten van de tunnel sociaal veilig zijn en blijven.

Op dit moment hebben veel passanten hun twijfels over de tunnel. Enerzijds zien ze er het nut nog niet van in. “Waarom hier een tunnel?” Anderzijds is het tunneltje sociaal onveilig, dat is de conclusie van dhr. Karateke na gesprekken met passanten.”

Her ontwikkel eerst het gebied met grondeigenaren NS en Prorail

Dhr. https://velsen.pvda.nl/nieuws/nieuwe-voet-fietstunnel-velsertraverse-dient-sociaal-veilig-zijn/Karateke van PvdA Velsen geeft verder aan dat het vrij logisch is dat heel veel passanten (inwoners) de oude vertrouwde gelijkvloerse oversteek niet willen loslaten, het gaat om “het gevoel van veiligheid”.  Hij stelt dat er juist meer druk moet komen op de gebiedsontwikkeling rondom de tunnel,  de grondeigenaren en gemeenten aan de slag moeten zodat het sociaal veilig wordt.  Want nu zou je via de voet-fietstunnel uitkomen op ‘een nog te ontwikkelen’ gedeelte aankomen in Beverwijk, dit is onwenselijk!

 

 

Met vriendelijke groet,

Ahmet Karateke

Het bericht Nieuwe voet-fietstunnel Velsertraverse dient sociaal veilig zijn! verscheen eerst op PvdA Velsen.

Bespreking perspectiefnota 2020 – donderdag 13/6/19

CDA CDA Velsen 17-06-2019 05:45

Bespreking perspectiefnota 2020 – donderdag 13/6/19 Allereerst verdient het college, en daarbij ook de raad die openstond voor verandering, lof voor de voorbereidende sessie en de uiteindelijke perspectiefnota; het is mooi vormgegeven, de inhoud is overzichtelijk en beknopt, waardoor je snel tot de inhoud komt. O.a. bij de bespreking van de begroting 2019 heeft de CDA fractie gewaarschuwd voor de te verwachten schreefgroei van inkomsten en uitgaven. Wij stelden voor om de extra uitgaven vanuit het programma “kleuren van de begroting” te temporiseren of direct een discussie te voeren over nieuw voor oud. Daarvoor was er geen meerderheid in de raad en de gevolgen staan nu op papier in de perspectiefnota. Het ontbreekt het college niet aan ambitie, zoveel is duidelijk. Ondanks de bezuinigingsopgave, kiest het college ervoor om aanvullend te investeren, waarmee de bezuinigingsopgave nog groter wordt. Voor het CDA zijn de uitgangspunten duidelijk: we wensen een sluitend meerjarenperspectief, structureel voldoende financiële buffers en, indien nodig, deinzen we niet terug om incidenteel geld te onttrekken aan onze reserves, mits onze gemeente daarmee toekomstbestendiger wordt. De CDA fractie wil er op wijzen dat onze gemeente in 2018 en ‘19 al meer geld dan ooit uitgeeft én daarbij inteert op de reserves. Natuurlijk, de reserves zijn voor dat doel gecreëerd, maar het lijkt erop dat 2020 het derde jaar op rij wordt dat we interen. In dat licht kijkt het CDA kritisch naar de extra investeringen en opportunistisch naar de bezuinigingsmogelijkheden. Het CDA erkent de noodzaak om onze gemeentelijke dienstverlening en het samenspel met burgers en ondernemingen te moderniseren. Om die reden zijn wij ook akkoord gegaan met de kleuren van de begroting afgelopen jaar. In onze ogen hoeft dat niet echter te leiden tot structureel hogere uitgaven. Als we zaken anders moeten doen, hebben we misschien andere ambtenaren nodig, met andere competenties, een andere aanpak en misschien ook andere middelen en training. Dit vergt incidenteel extra uitgaven. Prima, maar waarom zou dit moeten leiden tot structureel hogere uitgaven? We willen het toch vooral anders doen, niet meer? Vanuit dit perspectief zetten we ook vraagtekens bij de structurele uitgaven voor meer participeren en samenspel bijeenkomsten en eigentijdse werkwijze. Hetzelfde geldt voor de ideale buitendienst. Ja, de buitendienst gaat een meer burgergerichte aanpak kiezen, maar zijn daarvoor meer ambtenaren nodig? Wat het CDA niet snapt, is de bezuiniging op onderhoud van wegen en plantsoenen in combinatie met investering in de ideale buitendienst. Dus: We zijn niet bereid om voldoende mensen in te huren voor het onderhoud, maar huren wel mensen in om de klachten op te lossen als gevolg van het slechte onderhoud? Als het onderhoud iets goedkoper kan, zonder dat dat tot problemen leidt, vindt het CDA de bezuiniging prima. Fors extra besteden aan een buitendienst, hoe ideaal ook, niet. Een aanzienlijke bezuiniging is de harmonisatie tussen de kinderopvang en peuterspeelzalen; eentje die we deels al zien in de jaarrekening 2018. De precieze consequenties zijn echter onduidelijk. We lezen dat “de ruimte om het bereik van de peuteropvang verder te vergroten niet meer beschikbaar is”. Wat betekent dat? Vallen er nu kinderen buiten de boot? Als er meer kinderen een minder goede start maken, heeft dat voor hen verstrekkende gevolgen. Het CDA wil zich daarnaast hard maken voor de huishoudelijke hulp waar mantelzorgers in onze gemeente nu (beperkt) recht op hebben. Als we spreken over betrokken burgers en participatie, dan heb je het over mantelzorgers! Het versoberen van de beperkte hulp die de mantelzorgers nu verdienen is een verkeerd signaal. Onze fractie is erg blij met de keuze om aanvullend te investeren in veiligheid. Het is voor het CDA en onze burgers één van de belangrijkste thema’s die bij de kleuren van de begroting vorig jaar, weinig aandacht kreeg. Het is belangrijk om zichtbaarder te zijn op straat, méér te handhaven en ondermijning tegen te gaan. Hoe het extra geld besteedt gaat worden is erg belangrijk en wat er nu geschreven staat over “partners in de regio” roept vragen op. Meer inzet op re-integratie is erg sympathiek. Een inclusieve maatschappij is voor het CDA een belangrijk streven, maar onze fractie twijfelt erover of dit het juiste moment is voor deze uitgaven. Zeker nu de werkloosheid op haar dieptepunt staat? Ook de komst van een energiehaven is een mooi, maar waarom zou hier structureel extra geld voor moeten worden uitgegeven?

Bespreking perspectiefnota 2020 – donderdag 13/6/19

CDA CDA Velsen 17-06-2019 05:45

Bespreking perspectiefnota 2020 – donderdag 13/6/19 Allereerst verdient het college, en daarbij ook de raad die openstond voor verandering, lof voor de voorbereidende sessie en de uiteindelijke perspectiefnota; het is mooi vormgegeven, de inhoud is overzichtelijk en beknopt, waardoor je snel tot de inhoud komt. O.a. bij de bespreking van de begroting 2019 heeft de CDA fractie gewaarschuwd voor de te verwachten schreefgroei van inkomsten en uitgaven. Wij stelden voor om de extra uitgaven vanuit het programma “kleuren van de begroting” te temporiseren of direct een discussie te voeren over nieuw voor oud. Daarvoor was er geen meerderheid in de raad en de gevolgen staan nu op papier in de perspectiefnota. Het ontbreekt het college niet aan ambitie, zoveel is duidelijk. Ondanks de bezuinigingsopgave, kiest het college ervoor om aanvullend te investeren, waarmee de bezuinigingsopgave nog groter wordt. Voor het CDA zijn de uitgangspunten duidelijk: we wensen een sluitend meerjarenperspectief, structureel voldoende financiële buffers en, indien nodig, deinzen we niet terug om incidenteel geld te onttrekken aan onze reserves, mits onze gemeente daarmee toekomstbestendiger wordt. De CDA fractie wil er op wijzen dat onze gemeente in 2018 en ‘19 al meer geld dan ooit uitgeeft én daarbij inteert op de reserves. Natuurlijk, de reserves zijn voor dat doel gecreëerd, maar het lijkt erop dat 2020 het derde jaar op rij wordt dat we interen. In dat licht kijkt het CDA kritisch naar de extra investeringen en opportunistisch naar de bezuinigingsmogelijkheden. Het CDA erkent de noodzaak om onze gemeentelijke dienstverlening en het samenspel met burgers en ondernemingen te moderniseren. Om die reden zijn wij ook akkoord gegaan met de kleuren van de begroting afgelopen jaar. In onze ogen hoeft dat niet echter te leiden tot structureel hogere uitgaven. Als we zaken anders moeten doen, hebben we misschien andere ambtenaren nodig, met andere competenties, een andere aanpak en misschien ook andere middelen en training. Dit vergt incidenteel extra uitgaven. Prima, maar waarom zou dit moeten leiden tot structureel hogere uitgaven? We willen het toch vooral anders doen, niet meer? Vanuit dit perspectief zetten we ook vraagtekens bij de structurele uitgaven voor meer participeren en samenspel bijeenkomsten en eigentijdse werkwijze. Hetzelfde geldt voor de ideale buitendienst. Ja, de buitendienst gaat een meer burgergerichte aanpak kiezen, maar zijn daarvoor meer ambtenaren nodig? Wat het CDA niet snapt, is de bezuiniging op onderhoud van wegen en plantsoenen in combinatie met investering in de ideale buitendienst. Dus: We zijn niet bereid om voldoende mensen in te huren voor het onderhoud, maar huren wel mensen in om de klachten op te lossen als gevolg van het slechte onderhoud? Als het onderhoud iets goedkoper kan, zonder dat dat tot problemen leidt, vindt het CDA de bezuiniging prima. Fors extra besteden aan een buitendienst, hoe ideaal ook, niet. Een aanzienlijke bezuiniging is de harmonisatie tussen de kinderopvang en peuterspeelzalen; eentje die we deels al zien in de jaarrekening 2018. De precieze consequenties zijn echter onduidelijk. We lezen dat “de ruimte om het bereik van de peuteropvang verder te vergroten niet meer beschikbaar is”. Wat betekent dat? Vallen er nu kinderen buiten de boot? Als er meer kinderen een minder goede start maken, heeft dat voor hen verstrekkende gevolgen. Het CDA wil zich daarnaast hard maken voor de huishoudelijke hulp waar mantelzorgers in onze gemeente nu (beperkt) recht op hebben. Als we spreken over betrokken burgers en participatie, dan heb je het over mantelzorgers! Het versoberen van de beperkte hulp die de mantelzorgers nu verdienen is een verkeerd signaal. Onze fractie is erg blij met de keuze om aanvullend te investeren in veiligheid. Het is voor het CDA en onze burgers één van de belangrijkste thema’s die bij de kleuren van de begroting vorig jaar, weinig aandacht kreeg. Het is belangrijk om zichtbaarder te zijn op straat, méér te handhaven en ondermijning tegen te gaan. Hoe het extra geld besteedt gaat worden is erg belangrijk en wat er nu geschreven staat over “partners in de regio” roept vragen op. Meer inzet op re-integratie is erg sympathiek. Een inclusieve maatschappij is voor het CDA een belangrijk streven, maar onze fractie twijfelt erover of dit het juiste moment is voor deze uitgaven. Zeker nu de werkloosheid op haar dieptepunt staat? Ook de komst van een energiehaven is een mooi, maar waarom zou hier structureel extra geld voor moeten worden uitgegeven?

Veerpont vaart niet 28 mei (persbericht)

Forza! IJmond Forza! IJmond Velsen 27-05-2019 10:59

Persbericht Gemeente Velsen, 27 mei 2019:

Veerpont vaart niet op 28 mei

In het kortgeding dat de gemeente Velsen vanmorgen heeft aangespannen tegen de bonden heeft de rechter, een helaas voor Velsen en haar inwoners én alle inwoners van de IJmond, negatieve uitspraak gedaan.

De rechter heeft de argumenten van de gemeente niet doorslaggevend gevonden en dat betekent dat de veerpont niet vaart op 28 mei 2019

Argumenten

De werkzaamheden aan de Zeesluis zijn extra verzwarende omstandigheden. Het komt er op neer dat niemand zonder auto het kanaal kan oversteken. De veerpont in Velsen is essentieel voor het langzame verkeer – is daarom ook gratis – en Velsen kan ook geen alternatief inzetten in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam.

Deze argumenten werden gesteund door gemeente Beverwijk, IJmond Bereikbaar en de Fietsersbond.

Overleg met de bonden

Wethouder Diepstraten (mobiliteit) heeft tot op het laatste moment geprobeerd met de bonden in gesprek te blijven om te voorkomen dat partijen elkaar bij de rechter moesten treffen.

De verwachting was dat we na overleg met de vakbond tot een verlichting van de gevolgen voor Velsen konden komen. Wij hoopten op maatwerk en begrip van de bonden. Zoals ook de vakbonden maatwerk vragen bij het opstellen van een pensioenakkoord. De gemeente tekent hierbij nadrukkelijk aan het stakingsrecht als een groot goed te beschouwen. Dit recht echter hoefde het streven naar maatwerk, wat de gemeente betreft, niet in de weg te staan.

Oproep aan de inwoners van Velsen en de Ijmond

Het (gedeeltelijk) uit de vaart halen van de pont heeft grote gevolgen voor werknemers en scholieren die dagelijks het kanaal oversteken.

Wethouder Diepstraten; ‘graag wil ik iedereen nog een keer oproepen om als je werk/beroep het toelaat zoveel mogelijk thuis te werken’.

Fusiegemeente IJmond of houden we een gemeentelijke lat relatie ?

PvdA PvdA Velsen 29-04-2019 13:00

In IJmond wordt traditioneel goed samengewerkt op grote dossiers. Na het afhaken van Castricum en Uitgeest bleven Velsen, Beverwijk en Heemskerk nauw verbonden. Vooral het bedrijfsleven propageerde de idee van een fusiegemeente IJmond. 

In eerste aanleg werd dit politiek omarmd. De IJmondcommissie werd ingesteld en we gingen samen op weg. Naar nu blijkt is de weg moeilijker begaanbaar dan gedacht. De vraag kwam op: waarom willen we dit eigenlijk? Wat zijn de voordelen én natuurlijk zijn er ook nadelen. 

Deze vraag hebben wij aan de orde gesteld in onze algemene ledenvergadering van maart. De standpunten waren er verdeeld. De raadsvergadering van 25 april moest het antwoord geven. 

In onze bijdrage aan het debat hebben wij gesteld dat eerst objectief vast moet staan wat de voordelen van een fusie zijn – andersom gezegd – wat de nadelen zijn van het zelfstandig blijven van onze drie gemeenten. Voor bedrijven, maar ook voor onze inwoners. Zij voelen zich tot nu toe nauwelijks betrokken bij een mogelijk fusietraject. 

Tijdens onze raadsvergadering werd door de raad van Beverwijk besloten om het woord fusie te schrappen en dit te vervangen door het meer neutrale  begrip “samenwerking” (wat natuurlijk niets nieuws is). Heemskerk had al eerder aangegeven geen fusie meer te willen nastreven.

Na een hectische avond met lange schorsingen en een goed debat werd met steun van de PvdA door de raad een besluit genomen: we gaan met de IJmondgemeenten gezamenlijke doelen voor de IJmondsamenwerking opstellen. Die doelen gaan we daarna samen met onze inwoners en met belanghebbende partijen uitwerken. Wanneer dat klaar is gaan we nog in deze raadsperiode (die loopt tot 2022) komen tot een verdere uitwerking van de IJmondsamenwerking en van de vormen waarbinnen die het beste mogelijk is.

 

 

Ben Hendriks, fractievoorzitterhttps://velsen.pvda.nl/nieuws/fusiegemeente-ijmond-of-houden-we-een-gemeentelijke-lat-relatie/

Het bericht Fusiegemeente IJmond of houden we een gemeentelijke lat relatie ? verscheen eerst op PvdA Velsen.

Wie verdient er volgens jou dit jaar ...

GroenLinks GroenLinks Velsen 26-03-2019 20:05

Wie verdient er volgens jou dit jaar een Groen Lintje IJmond. Op 5 juni is het Wereldmilieudag. Bij uitstek een goed moment om de meest duurzame en groene initiatieven in de IJmond-gemeenten Heemskerk, Beverwijk en Velsen in het zonnetje te zetten. Daarom organiseren de IJmondiale GroenLinks afdelingen weer de uitreiking van de Groene Lintjes. GroenLinks wil met de uitreiking van groene lintjes de onderwerpen milieu en duurzaamheid op een positieve in het nieuws brengen. De uitreiking is dit jaar op zaterdag 25 mei. Het Groene Lintje is een blijk van waardering voor inwoners, organisaties en (kleine) bedrijven die actief bijdragen aan een duurzaam en groene IJmond (Heemskerk, Beverwijk en Velsen). De Groene Lintjes worden al sinds 2008 uitgereikt. In 2018 ontvingen o.a. de vrijwilligersgroep Marquettebos en Petra Bodenstaff met de Beestenbende Velsen het befaamde Groene Lintje. Dit jaar reiken wij deze alweer voor de twaalfde maal uit! Nomineer duurzame en groen initiatieven Iedereen kan duurzame en groene initiatieven nomineren voor een Groen Lintje. Dit kan door uiterlijk 1 mei 2019 een mail met een korte motivatie te sturen naar groenelintjes@groenlinksvelsen.nl Op zaterdag 25 mei worden onder de aangemelde initiatieven de Groene Lintjes uitgereikt, door GroenLinks 2e Kamerlid Suzanne Kröger. De inzendingen worden beoordeeld op diverse criteria. Onder meer op de vraag of het initiatief vernieuwend is voor de IJmond en of het anderen inspireert om mee te doen aan een duurzame en groene IJmond.

IJmondcommissie vergadert dinsdagavond 22 januari 2019

ChristenUnie ChristenUnie Velsen 22-01-2019 11:10

https://ijmond.christenunie.nl/k/n6173/news/view/1262459/43799/Tata.jpgDit bericht stond afgelopen week in De Jutter: " Dinsdag 22 januari om 19.30 uur in het gemeentehuis van Velsen, praten de raadsleden van Beverwijk, Heemskerk en Velsen in de IJmondcommissie over de samenwerking door de raden in het belang van inwoners, inzake de stofoverlast, grafietregens en de zichtbare gele wolken in de IJmond. Staalverwerker Tata Steel staat op het grondgebied van Beverwijk, Heemskerk en Velsen. De gemeenten hebben geen formele rol naar Tata Steel / Harsco in de vergunningverlening, toezicht en handhaving, dat is aan de provincie Noord-Holland. Als gemeenten zijn wij echter wel verantwoordelijk voor de volksgezondheid van onze inwoners. De grafietregens, ontsnapping van gele wolken, meerdere boetes in korte tijd voor milieudelicten én de gebrekkige communicatie daarover, maken dat er twijfels ontstaan of er wel voldoende oog is voor het belang van de inwoners van de IJmond. De raden in de IJmond hebben afzonderlijk, maar nog niet gezamenlijk gesproken en/of vragen gesteld over de problematiek; de vragen van de inwoners en hun zorgen over de stofoverlast en uitstoot van de afgelopen weken. De Omgevingswet biedt wellicht een nieuw kader wanneer gemeenten vanaf 2019 de mogelijkheid hebben om lokaal strengere eisen te stellen aan de luchtkwaliteit. De Omgevingsdienst IJmond onderzoekt de werking en de mogelijkheden van dit nieuwe sturingsinstrument voor de luchtkwaliteit. Tot slot hebben betrokken partijen op 11 december 2018 aan inwoners bepaalde toezeggingen gedaan waar de raden wellicht ook opvattingen over hebben. Wilt u ook meeluisteren of wellicht inspreken bij deze IJmondcommissie, dan bent u van harte welkom. U kunt de vergadering ook via internet volgen: raadsplein.tv Voor het inspreken kunt u zich tot 22 januari, 12.00 uur aanmelden bij de griffie van de gemeente Velsen. Tel. 0255 567251 of via e-mail: griffie@velsen.nl. Bezoekadres: Gemeentehuis Velsen, ingang Plein 1945, IJmuiden.

Impressie Werkconferentie Het Rode Nest “Ledendemocratie van onderop” 29/09/18

PvdA PvdA Velsen 30-09-2018 18:17

In de mooie omgeving van het Commeniuscollege hield Het Rode Nest een Werkconferentie over het ledenpanel als instrument om de ledendemocratie een nieuwe impuls te geven. (B)roodnodig gezien de teruglopende belangstelling om lid te worden van onze partij en mensen te vinden die zich willen inzetten. Het ledenpanel draagt eraan bij dat het lid zijn ook actief kan worden beleefd. Wanneer een afdeling een actuele lokale kwestie wil voorleggen aan de leden heeft Het Rode Nest de faciliteiten (app) om dit mogelijk te maken. Hiervoor is een draaiboek ontwikkeld. Na het besluit om een ledenpanel in te zetten is het belangrijk om de vraag goed te formuleren. Om dit makkelijk te maken is een richtlijn beschikbaar.

Dat dit nog niet meevalt bleek ’s-middags toen in drie subgroepen concept-vragenlijsten werden besproken aan de hand van de thema’s Schiphol, airbnb Amsterdam en woningtoewijzing aan statushouders. Over dat laatste had de afdeling Landsmeer een concept-vragenlijst opgesteld. Gaande de discussie bleken daarin twee onderwerpen door elkaar te lopen. Naast de beoogde vraag over toewijzing van sociale huurwoningen aan statushouders speelde een voorgenomen besluit van de regiogemeenten om het criterium zoekduur in de lokale Huisvestingsverordening los te laten en te vervangen door urgentiecriteria. Ook een discussie waard. Daarom is het belangrijk om concept vragenlijsten vooraf met anderen door te nemen en/of met een testpanel te werken. Ook is het motiverend om leden die reageren een mail te sturen en aan te geven wat er met hun antwoorden is gedaan. Kortom een dag die kennis opleverde waarmee we als afdeling Velsen verder komen.

Co Beijer

Het bericht Impressie Werkconferentie Het Rode Nest “Ledendemocratie van onderop” 29/09/18 verscheen eerst op PvdA Velsen.

Persbericht Kunstencentrum Velsen

Forza! IJmond Forza! IJmond Velsen 18-06-2018 17:48

Onderstaand de integrale tekst van het persbericht inzake het Kunstencentrum en haar financiele positie:

Moeilijk besluit college over Kunstencentrum Velsen

Het college van B&W van de gemeente Velsen heeft donderdagavond een moeilijk besluit moeten nemen over een gevraagde extra financiële bijdrage aan het Kunstencentrum Velsen.

Op 15 mei 2018 geeft het Kunstencentrum in een rapportage aan dat er een tijdelijke extra financieringsbehoefte is van 150.000 euro, waarover zij in gesprek zijn met een bank. Op 8 juni 2018 blijkt het probleem groter dan gedacht, er is een tekort van 350.000 euro. Na een bestuurlijk gesprek op 12 juni verzoekt het bestuur van het Kunstencentrum op woensdag 13 juni het gemeentebestuur om op zeer korte termijn een besluit te nemen over een extra financiële bijdrage. Zij geven hierbij aan dat zonder een extra bijdrage faillissement onafwendbaar lijkt. Het college heeft zich met een spoedvergadering gebogen over dit verzoek.

Het spijt het college te moeten besluiten op dit moment geen extra financiële bijdrage te leveren. Redenen hiervoor zijn dat het gemeentebestuur in 2015 al een extra impuls van 250.000 euro beschikbaar heeft gesteld voor de transitie naar een financieel en organisatorisch gezonde organisatie. Nu blijkt dat dit op onderdelen geleid lijkt te hebben tot een kansrijke toekomst, maar op andere onderdelen niet. Als totaal is het Kunstencentrum daardoor niet financieel ‘gezond’ geworden, zo concludeert ook de toezichthouder. Daarbij weegt het college ook mee dat er op dit moment onvoldoende zicht is op de financiële situatie en dus niet duidelijk is met welke bijdrage het Kunstencentrum weer gezond te maken is. Het tekort, zoals vastgesteld door zowel bestuur van het Kunstencentrum als de gemeentelijke toezichthouder, is voorlopig geraamd op 350.000 euro in december 2018.

Het college vindt de onzekere situatie erg vervelend voor cursisten, docenten en alle betrokkenen. Dit pijnlijke besluit betekent wat het college betreft niet het einde van bijvoorbeeld de gewaardeerde cultuureducatie of samenwerking met scholen. Doel voor het college is om in de komende periode te zoeken naar een voorlopige oplossing om het aanbod op het gebied van cultuureducatie te borgen en een nieuwe richting te geven, zowel nu als in de toekomst.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.