Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

372 documenten

Realistische woonzorgvisie 2024-2029

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 30-04-2024 06:25

De raad heeft op 25 juni een belangrijk besluit genomen. De woonzorgvisie (2024 tot en met 2029) is unaniem door de Raad aangenomen. Terecht dat onze wethouder, Rob Jorg, hierover zeer tevreden is. Wij, de VVD Raadsfractie, feliciteren Rob dan ook van harte met dit schitterende resultaat. Dat de woonzorgvisie door ons gesteund kon worden, was geen vanzelfsprekendheid. Dat kwam door een stortvloed aan wijzigingsvoorstellen van andere partijen. Sommige amendementen en moties stonden wel zeer ver van onze liberale visie en het partijprogramma af. Zo lag er een voorstel om, boven op de landelijke bouwopgave, nog meer woningen te bouwen. Dus onvermijdelijk ook buiten de “rode contouren” en met het gevaar dat het dorpse karakter wordt aangetast. Een ander amendement wilde dat er vooral sociale woningbouw wordt gerealiseerd. Ook dat ging boven het landelijk beleid (30% sociale huur, 40% middenhuur of betaalbare koop en 30% dure huur). Gelukkig konden wij andere partijen overtuigen dat zo’n focus op sociaal de nieuwbouw én de doorstroming zeer ernstig zou belemmeren. Binnen een project maken de duurdere woningen het bouwen van sociaal nu eenmaal mogelijk. Het zou daarnaast ook ten koste gaan van de middenhuur (tot 1123 €/mnd.) en betaalbare koop (tot 390.000 €). Daarnaast vinden wij het belangrijk dat er passende huisvesting voor ouderen moet zijn. Dat gaat niet altijd om een zorgflat maar ook om woningen die het comfort bieden waar ouderen naar op zoek zijn. Dit zorgt voor echte doorstroming op de woningmarkt. We hebben ook de neiging van andere partijen tot micromanagement flink weten terug te dringen. In een al zeer gereguleerde woningmarkt hebben al die extra regels een remmende werking. Tenslotte zal de ontmoetingsfunctie in de dorpen extra aandacht krijgen. De beperkt gewijzigde visie hebben wij uiteindelijk van harte ondersteund. De doelen van de woonzorgvisie zijn realistisch: 160 tot 180 woningen per jaar. Omdat huishoudens kleiner worden zijn meer woningen nodig om de vitaliteit én de zorgfunctie van de kernen in stand te houden. In dit verband is er ruimte gecreëerd voor extra woningbouw in Overberg en Maarsbergen. Flexwoningen behoren ook tot de mogelijkheid. Al met al wordt uitgegaan van een realistische groei van het aantal inwoners. Hierdoor blijven de zorgfunctie én vitaliteit van de kernen behouden. Wordt de doorstroming bevorderd, belangrijk voor gezinnen, en komt woonruimte beschikbaar voor zowel junioren als senioren. Woningen voor essentiële beroepsgroepen en lokale woningzoekenden worden gebouwd. Wie meer wil lezen over de woonzorgvisie 2024 – 2029 zie: https://heuvelrug.notubiz.nl/modules/4/raadsvoorstellen/911654?parent_event=1161158

De raad kijkt naar de toekomst op 25 april

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 27-04-2024 08:27

De raad kijkt naar de toekomst op 25 april

Vanavond, 25 april, was er weer een raadsvergadering belegd, waarbij besloten werd over een aantal belangrijke zaken voor de toekomst van de organisatie en onze gemeente.

Herbenoeming burgemeester

Als eerste maakte de raad bekend, dat zij positief advies uitbrengen over de herbenoeming van onze burgemeester. Zijn termijn loopt later dit jaar af en de Commissaris van de Koning krijgt daarom advies van de gemeenteraad over de herbenoeming. Daarmee gaat hij naar de minister en de koning. Het valt te verwachten dat zij allemaal ook zullen meewerken aan de herbenoeming. Die is dan weer voor zes jaar, maar halverwege bereikt de burgemeester de pensioenleeftijd: misschien wil hij er rond die tijd mee stoppen…Aan het begin van de vergadering zijn er ook altijd wat formaliteiten. Zo werden er nieuwe commissieleden benoemd voor het CDA en voor de Partij voor de Dieren. Fijn dat er weer mensen mee willen denken over het besturen van onze gemeente. Overigens kan D66 ook nog steeds een extra commissielid voordragen. Dus zoek de fractie op, als je daar interesse in hebt.

Geld voor schoolgebouwen

Na de formaliteiten volgen de hamerstukken. Meestal zijn dat de minder grote en minder belangrijke besluiten waarover de raad het dus toch al helemaal eens is. Vandaag niet. Vandaag staat het Integrale Huisvestingsplan (IHP) voor de schoolgebouwen van de gemeente tussen de hamerstukken. Een besluit dat over een enorm geldbedrag gaat. Een besluit dat zeer veel leerlingen aan gaat. En een besluit dat in voorgaande jaren maar niet tot stand leek te kunnen komen.Dat irriteerde Karin Oyevaar al toen zij jaren geleden nog raadslid was en dus ging zij deze collegeperiode, als wethouder, voortvarend aan de slag om tot een goed plan te komen. En dat was hard nodig, omdat zo veel schoolgebouwen verouderd zijn en leerlingen niet tussen de schimmels zouden moeten zitten. Het lukte haar om samen met de schoolbesturen een plan op te stellen waar iedereen achter kan staan. Wij zijn daar heel trots op en stelden vanavond tevreden vast, dat de raad unaniem achter het plan staat. Op onze site staat ook het uitgebreidere verhaal van Nicole over dit besluit, dat u zeker ook even moet lezen!

https://d66.nl/utrechtse-heuvelrug/nieuws/de-raad-kijkt-naar-de-toekomst-op-25-april

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Dierenwelzijn

Het zal niemand verbazen dat de Beleidsnota Dierenwelzijn op bijzondere aandacht mag rekenen van de Partij voor de Dieren. Op hun initiatief is dit beleid opgenomen in het uitvoeringsprogramma van de raad en deze partij had ook vijf amendementen op dit voorstel ingediend. Het college heeft beleid geformuleerd om netjes aan alle wettelijke taken te voldoen en daar kan je niet echt tegen zijn. D66 stemde dan ook voor, de meeste andere partijen ook. Alleen de SGP stemde tegen. We zijn benieuwd hoe dit beleid wordt uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma, dat nu opgesteld gaat worden.

Woonzorgvisie

Naast het IHP stond er nog een voorstel op de agenda dat een hele grote impact kan hebben op de gemeente: De Woonzorgvisie. Het college wil iets meer gaan bouwen en D66 kiest daarbij voor de meest actieve variant om vooral veel (betaalbare) woningen bij te bouwen. Daarom zetten wij in op scenario 3, maar helaas krijgen we daar niet de meerderheid van de raad in mee. SGP ziet bij dat scenario te veel belemmerende regelgeving. BVH Lokaal vindt dat te veel bouwen ten koste gaat van onze dorpen. En ook de VVD is tegen dit scenario. Volgens hen heeft de gemeente de handen al vol aan het minder ambitieuze scenario 2.Iedere partij heeft verschillende punten gevonden in dit beleid, dat juist wel of juist niet aansluit bij de eigen politieke wensen. Dat nodigt uit tot het schrijven van moties en amendementen en dat is dan ook heel veel gedaan. In het totaal zijn er meer dan 30! Over bouwen voor senioren, over bouwen voor starters, over extra duurzaam bouwen, over extra goedkoop bouwen, etc. etc. En omdat sommige, qua inhoud, bij elkaar passen, is de volgorde waarin ze besproken worden flink door elkaar gehusseld. Ik denk niet dat een willekeurige buitenstaander er veel van kon volgen…Gelukkig hebben wij Wim Cassée in de raad zitten, die alle moties en amendementen in de gaten hield en mee schreef aan velen daarvan. Hij heeft over dit belangrijke beleidsvoorstel een apart artikel geschreven op deze website, dat u eigenlijk ook moet lezen. Hoewel het jammer is, dat D66 voor verschillende ambities geen meerderheid mee kreeg, is het toch goed dat de Woonzorgvisie uiteindelijk unaniem werd aangenomen.Bij de vaststelling gaf Wim nog een mooie stemverklaring, waarin hij constateerde dat we de basis hebben gelegd voor de bouw van extra woningen voor jongeren en voor woningen in het sociale en midden segment. Dan hoort het bij samenwerken om nu werk te maken van de uitvoering van dit besluit. Erik voegde daar nog aan toe, dat we de woningnood niet onderschatten en graag willen proberen deze terug te dringen.

https://d66.nl/utrechtse-heuvelrug/nieuws/de-raad-kijkt-naar-de-toekomst-op-25-april

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Verkeersveiligheid

Bij de vaststelling van het besluit over de medewerkers in de buitendienst heeft Lennart bijna geruisloos geregeld, dat de gemeente gaat investeren in geruisloze, elektrische (en dus duurzame) apparatuur. En vervolgens vroegen Lennart en Hubert samen aandacht voor de verkeersveiligheid bij de oversteekplaats bij de bushalte bij de N226 in Maarsbergen. Het college gaat hiervoor aandacht vragen bij de provincie, die maatregelen moet nemen.Ook Erik vroeg aandacht voor de verkeersveiligheid in Maarsbergen, maar dan rondom de werkzaamheden voor de ondertunneling. Het college zal daar alert op zijn.

https://d66.nl/utrechtse-heuvelrug/nieuws/de-raad-kijkt-naar-de-toekomst-op-25-april

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Henschotermeer

Verschillende partijen hadden moties ingediend over hoe de gemeente hele oude verzoeken van de hengelsportvereniging moest afhandelen. De moties behelsden precies tegenovergestelde verzoeken en waren geschreven om de polarisatie op te zoeken. D66 wil daar niet aan mee doen en dat maakt Lennart goed duidelijk. Oude verzoeken, die te lang zijn blijven liggen, moeten gewoon netjes afgehandeld worden en dat is ook wat de raad besloten heeft.Belangrijker vonden wij de motie over het Henschotermeer. De gemeenteraad van Woudenberg heeft recent een bestemmingsplan vastgesteld dat het mogelijk maakt om heel veel recreatieve voorzieningen bij het meer te bouwen. Het lijkt er sterk op, dat de natuur en het landschap moeten wijken voor een grootschalig verdienmodel. Daar is D66 het niet mee eens. Recreatie is prima, maar wel op een passende maat en schaal, die de natuur in haar waarde laat. Daarom was D66 ook blij met de motie van BVH Lokaal die het college oproept om het besluit van de gemeente Woudenberg aan de rechter voor te leggen. Het gaat immers in tegen de uitgangspunten van de samenwerking tussen de twee gemeentes rondom dit meer.Enkele partijen vinden het niet democratisch als de raad van de Utrechtse Heuvelrug zich verzet tegen een besluit van de gemeente Woudenberg. En het klopt natuurlijk dat Woudenberg in principe gaat over het grondgebied van Woudenberg. Maar het Henschotermeer is ook van ons en ook heel belangrijk voor onze inwoners. Die willen er ’s zomers ook zwemmen, wandelen en genieten. En als die belangen geschaad dreigen te worden door een besluit van onze gerespecteerde buurgemeente, dan moeten we tegen dat besluit op durven te komen. De raad stemde in meerderheid in met dit voorstel, nu is het college aan zet. Wij zullen het proces met belangstelling volgen.

Voor elk kind een prettig en duurzaam schoolgebouw

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 27-04-2024 08:11

Voor elk kind een prettig en duurzaam schoolgebouw

De gemeenteraad heeft 25 april voor de vernieuwing van de schoolgebouwen in onze gemeente besloten. De komende jaren wordt er ruim 40 miljoen uitgegeven aan duurzame en goede huisvesting van de scholen.

Vernieuwing

In totaal zal volgens plan twee derde van het scholenbestand in de komende 16 jaar worden vernieuwd. Zo kunnen we een inhaalslag maken die hard nodig is. De laatste jaren is er – op enkele uitzonderingen na – in onze gemeente geen school meer gebouwd en dat terwijl een derde van ons scholenbestand er langer staat dan 50 jaar. Dat het Integraal Huisvestingsplan (IHP) zo voorspoedig is doorgekomen is het succes van een goed strategisch plan dat gedragen wordt door alle schoolbesturen. D66 is trots op onze wethouder Karin Oyevaar dat dit haar gelukt is en roemt ook de houding van de schoolbesturen. Zij hebben niet alleen voor hun eigenbelang gestaan maar hebben echt gekozen om het samen te doen. We zijn vooral blij voor de scholen en de kinderen. Alle kinderen verdienen tenslotte een prettig en duurzaam schoolgebouw.

https://d66.nl/utrechtse-heuvelrug/nieuws/voor-elk-kind-een-prettig-en-duurzaam-schoolgebouw

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Lange termijn

Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) is een langetermijnvisie voor onderwijshuisvesting en wordt opgesteld door schoolbesturen en de gemeente. Dit is een ingewikkelde puzzel, omdat veel scholen in onze gemeente in slechte staat zijn en er jarenlang, ondanks de bijdragen uit het gemeentefonds voor scholenhuisvesting, te weinig geld is uitgegeven. De schoolgebouwen zijn hard toe aan vernieuwing en verduurzaming. Lekkende daken, schimmel, scheuren en tocht. Tijdens onze bezoeken aan de scholen hebben onze raads- en commissieleden het vaak met eigen ogen kunnen zien en ervaren. Het binnenklimaat op veel scholen laat te wensen over en we weten dat dit kan leiden tot gezondheidsklachten bij leerlingen en leerkrachten en dat het een negatief effect heeft op de leerprestaties van leerlingen.

Toegankelijke schoolpleinen

D66 vindt het belangrijk dat er in het IHP nadrukkelijk aandacht is voor groene en klimaat adaptieve schoolpleinen en duurzame schoolgebouwen. Verder is de ambitie opgenomen dat de schoolgebouwen energieneutraal (ENG) worden gebouwd. De gemeente financiert de realistische bouwkosten(1), tot bijna energieneutraal (BENG). De scholen wordt om een bijdrage gevraagd om het verschilbedrag tussen BENG en ENG te betalen. D66 vindt samenwerking met kinderopvang en voorschoolse educatie belangrijk en is blij met de toezegging van de wethouder om hiernaar te streven en dit mee te nemen in de gesprekken met de scholen. Tevens roept D66 op om schoolpleinen toegankelijk te maken voor alle kinderen en mogelijk te maken dat kinderen er ook buiten schooltijd kunnen spelen. Deze motie is met een ruime meerderheid aangenomen

1) In plaats van vast te houden aan de normbedragen voor onderwijshuisvesting van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Deze norm is niet meer toereikend.
Financiële verantwoordelijkheid

Scholen bouwen kost veel geld en is dan ook de financiële verantwoordelijkheid van gemeenten die hiervoor een vergoeding krijgen uit Den Haag. Alleen met een flinke impuls kunnen gemeenten en schoolbesturen de achterstanden in onderwijshuisvesting aanpakken om oude scholen te renoveren en te vernieuwen. Het demissionaire kabinet heeft voorzichtige stappen gezet om tot een betere onderwijshuisvesting te komen, maar dat is nog onvoldoende om alle achterstanden in te kunnen halen. Het is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat er in een volgend regeerakkoord voldoende geld wordt vrijgemaakt om hiermee tempo te kunnen maken. D66 blijft hier aandacht voor vragen.

Introductie Jean-Paul Timmers; nieuw commissielid voor het CDA Utrechtse Heuvelrug

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 26-04-2024 07:24

Met genoegen verwelkomen wij de nieuwe aanwinst in onze CDA-fractie, commissielid Jean-Paul Timmers uit Maarsbergen, waar hij samen met zijn gezin woont. Jean-Paul woont in Maarsbergen met zijn vrouw en twee kinderen. Zijn toetreding zorgt ervoor dat het CDA nu vertegenwoordigd is in alle dorpen van onze gemeente, wat belangrijk is voor een evenwichtige en inclusieve lokale politiek. Jean-Paul's motivatie om als commissielid een bijdrage te leveren aan onze gemeente is diepgeworteld in zijn sterke interesse in de lokale leefomgeving. Hij heeft specifieke belangstelling voor stedelijke ontwikkeling, natuurbehoud en het algemene welzijn van alle inwoners. Zijn betrokkenheid en expertise zullen ongetwijfeld van grote toegevoegde waarde zijn voor onze fractie. We kijken uit naar de samenwerking en zijn verheugd hem te verwelkomen. Daarnaast is Jean-Paul werkzaam bij Defensie, een organisatie die wij als gemeente volledig ondersteunen en waarderen. De aanwezigheid van een belangrijke militaire instellingen zoals het Militair Revalidatie Centrum, de Marinierskazerne en meer op afstand het Nederlandse Veteranen Instituut in onze gemeente is geen toeval. Het onderstreept onze sterke band, steun en onze toewijding aan het welzijn van veteranen en militairen. Jean-Paul brengt zijn waardevolle ervaring en betrokkenheid bij Defensie mee naar zijn rol als commissielid, wat een verrijking is voor onze gemeenschap. Zijn inzet voor dienstverlening en het algemeen belang is een inspiratie voor ons allen. We zien uit naar een vruchtbare samenwerking.

CDA-UH stemt in met nieuw integraal huisvestingsplan onderwijs

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 26-04-2024 07:22

CDA-UH stemt in met nieuw integraal huisvestingsplan onderwijs Het scholenbestand in onze gemeente is net als in veel andere gemeenten verouderd, een derde is ouder dan 50 jaar. Door te weinig middelen vanuit het Rijk, hogere (bouw)kosten en steeds hogere eisen, is het voor gemeenten en schoolbesturen steeds moeilijker geworden om schoolgebouwen te vernieuwen. Hierdoor is er de afgelopen jaren veel vertraging geweest bij de renovatie en nieuwbouw van scholen, wat ingelopen moet worden, om kinderen een goede en gezonde start te kunnen geven. We zijn als CDA daarom blij met het nieuwe integraal huisvestingsplan (IHP) wat tot stand is gekomen in goede samenwerking tussen schoolbesturen en de gemeente. Na alle vertragingen wordt eindelijk werk gemaakt van nieuwe schoolgebouwen. Als eerste zijn De Ontdekkingsreis en OBS Dolfijn in Driebergen, Daltonschool Nicolaas in Doorn en De Meent en De Ladder in Maarn aan de beurt. Dit IHP is niet ideaal voor alle scholen maar wel goed afgewogen en gedragen door álle schoolbesturen. Er is niet alleen gekeken naar wat nodig is, maar ook naar wat financieel en organisatorisch kan. We staan achter de keuze van het college voor het meest haalbare scenario, maar we begrijpen ook dat dit voor andere scholen niet ideaal is, omdat zij een stuk later aan de beurt zijn en langer in een verouderd gebouw zitten. Duurzaamheid en een gezond binnenklimaat zijn ontzettende belangrijk en we zien erop toe dat de gemeente hierover in gesprek blijft met alle scholen. Hierbij hoort ook het vergroenen van schoolpleinen. Verder hopen we als CDA dat de goede samenwerking tussen de gemeente en de schoolbesturen is stand blijft en leidt tot oplossingen voor kinderopvangvoorzieningen voor kinderen van 0 tot 12 jaar bij de nieuwbouw- of renovatieprojecten. De kansen die er zijn om een combinatie te maken met woningbouw of eventueel andere maatschappelijke voorzieningen moeten wat ons betreft positief ingestoken worden, en zoveel mogelijk benut, zodat een nieuwe school een positieve impuls kan geven aan de leefbaarheid van de gehele wijk. Tenslotte hebben wij door middel van een gezamenlijke motie aandacht gevraagd voor het inclusief inrichten van schoolpleinen. We willen dat er bij het inrichten van schoolpleinen rekening wordt gehouden met kinderen met een beperking (zichtbaar en niet zichtbaar). Daarnaast willen we dat schoolpleinen voor alle kinderen uit de buurt, waar dat kan, ook buiten schooltijden toegankelijk worden gemaakt. Marina Roelofsen Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug

Motie uitbreiding visrechten aangenomen

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 25-04-2024 23:44

Wij zijn verheugd dat onze motie, ingediend samen met het CDA, om de visgronden in de Utrechtse Heuvelrug uit te breiden is aangenomen door de gemeenteraad. Dit besluit zal zorgen voor meer ruimte voor de vissers in de gemeente en daarmee de vrijheid en ruimte voor inwoners om zelf invulling te geven aan hoe zij hun vrije tijd besteden. Daarbij komt nog eens dat de visvereniging JAREN geleden een aanvraag heeft gedaan bij de gemeente om de viswateren binnen onze gemeente uit te breiden. In dit contact heeft het college te kennen gegeven mee te werken aan het uitbreiden van de visgronden. Helaas volgde er daarna stilte en bleef de aanvraag onderin de la liggen. Dit past wat ons betreft niet bij een betrouwbare overheid en betrouwbaar bestuur. Alleen het aanbieden van excuses door de wethouder was voor ons dan ook niet genoeg. Wat ons betreft heeft het al te lang geduurd, het college had dit al jaren geleden moeten afhandelen. Wij zijn blij dat dit hoofdstuk met deze motie nu definitief afgerond kan gaan worden.

Meer visie om meer wonen, onze zorg

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 24-04-2024 10:37

Meer visie om meer wonen, onze zorg

We zouden graag meer bouwen. Meer voor onze jongeren, omdat zij al jaren het kind van de rekening zijn. Meer voor iedereen die al veel te lang op de wachtlijst staan. De nieuwe huizen die we gaan bouwen moeten betaalbaar zijn en blijven.

Jongeren en starters

En dus moet het mogelijk zijn dat -als je niet in Maastricht of Groningen studeert, maar gewoon in Amersfoort, Ede of Utrecht- je ook zelfstandig in je eigen dorp kunt wonen; alleen of samen. Jongeren en starters vragen overzichtelijke woonruimte, minder parkeerruimte en gaan verstandiger om met hun “footprint”.  We kunnen dus sneller en meer jongeren/starters huisvesting bieden dan ouderen. Soms wel factor 2 ½ tot 3 ten opzichte van ouderen (extra slaap-/werkkamer, grotere woonkamer, parkeerruimte e.d.).

Vitale dorpen

D66 vindt het belangrijk dat we ook verhoudingsgewijs ons steentje bijdrage aan de volkshuisvesting. We moeten eigenlijk veel meer moeten bouwen dan in de woonzorgvisie is voorgesteld. De gemeente zet in op “vitale dorpen”. Dat wil zeggen handhaving van onderwijs- en gezondheidsvoorzieningen. Met de voorgestelde aantallen is dat zeker onvoldoende voor Maarsbergen en Overberg. Maar het gaat ons niet op het bewaren wat we hebben, want daarmee keer je het tij niet. Voor een bruisende gemeenschap en een levendig verenigingsleven is meer nodig dan dat. Het alternatieve scenario gaat uit van 1.340 extra woningen. En dan nog steeds dragen we landelijk gezien nog steeds geen eerlijk aandeel om de woningcrisis succesvol te bestrijden. Daarop zetten we in. En het liefst op meer omdat het kan. Dan bouwen we iets meer huizen. Waar het kan sneller, flexibeler, ietsje hoger en zelfs duurzamer. Dat het kan bewijzen de gemeenten in de buurt, zoals Wijk bij Duurstede en Bunnik.

Bedrijfswoningen

We zouden graag zien dat er een coalitie wordt gevormd van werkgevers die gemotiveerde medewerkers binden en een echte bedrijfswoning beschikbaar stellen. Dan helpen de grotere werkgevers mee. Eerst alvast flexibel of de terreinen van instellingen, scholen en bedrijven. Het zou een mooie samenwerking kunnen zijn tussen werkgevers, woningcorporatie en gemeente. Dat waarderen ook jonge medewerkers die zo opeens wel een fatsoenlijk en duurzaam dak boven hun hoofd krijgen.

Levendige dorpen

Daarom willen we meer bereiken dan slechts vitale dorpen, namelijk levendige dorpen! Wij weten dat er meer ouderen komen en dat deze ouderen ook steeds ouder worden (dubbele vergrijzing) en dat we geen oplossing hebben voor jongeren die hier willen (blijven) wonen (de ontgroening) . Wij zetten daarentegen dus in op minder vergrijzing en meer verjonging. Zo blijft de gemeenschap levendig. Er mag best meer reuring komen, anders verworden tot een reservaat voor ouderen die de schaapjes op het droge hebben. Die hoeven we niet extra te helpen; jongeren en starters -ook met een middeninkomen- wel.

Verduurzaming gemeentelijke woningen in Zeist

SP SP Utrechtse Heuvelrug 22-04-2024 19:58

 
De SP-fractie zal dinsdag 23 april bij de raadsvergadering een motie indienen over de verduurzaming van de 23 nog bestaande gemeentelijke woningen die onze gemeente nog in bezit heeft. 
 
In de motie willen wij het college oproepen om meer prioriteit te geven aan de verduurzaming van de gemeentelijke woningen die nog in ons bezit zijn. In de oproep vragen wij het college om concreet met een plan te komen waarin de huurders van de nog bestaande gemeentelijke woningen (waar de gemeente eigenaar van is) niet eenzijdig worden belast met de rekening voor de investering die voor de basismaatregelen voor de verduurzaming van de woning (dubbel glas en spouwmuurisolatie) moet worden gedaan.
 
Aanleiding voor deze motie is de weigering van ons college om uit eigen beweging deze gemeentelijke woningen versneld te verduurzamen. Daarbij gaat ons college uit van de stellingname dat de investering voor deze verduurzamingsmaatregelen slechts voor 75-85 procent kan worden terugverdiend. Hoe het college aan deze berekening komt, daarover wordt geen duidelijkheid gegeven. 
 
De aannemelijkheid van deze stellingname wagen wij echter zeer tenbetwijfelen, alleen al vanwege de crisis op de woningmarkt waarbij woningen bij verkoop vaak voor tienduizenden euro's meer worden verkocht dan de oorspronkelijke vraagprijs. Maar ook een organisatie die in onze gemeente actief is op het gebied van verduurzaming, Stichting Mijn Groene Huis, en financieel daarvoor ook subsidie ontvangt van de gemeente Zeist, is van oordeel dat de investeringen in deze (basis) verduurzamingsmaatregelen wel degelijk bij verkoop van de woning kunnen worden terugverdiend. 
 
Al met al reden dus waarom de SP een motie wil indienen om het college alsnog op andere gedachten te brengen.
 
David Tompot

Vragen over Winkeldiefstal en zelfscankassa’s.

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 05-04-2024 20:54

De laatste tijd zien we in de media dat winkeldiefstal toeneemt, vooral vanwege de zelfscankassa’s. Dit horen we ook terug van diverse ondernemers.Reden voor ons commissielid Hubert van Zanten om vragen te stellen aan burgemeester Naafs over de situatie in onze gemeente.

Normen en waarden

In de media lezen we volop berichten over agressie tijdens de zelfscancontrole. Vaak ook gericht tegen minderjarigen en jongeren omdat zij vooral in de winkels werken. Volgens gedupeerde ondernemers en deskundigen zijn er diverse oorzaken: “Na corona hadden veel mensen het gevoel dat alles kon. Dat speelt ook mee. We horen ook dat veel mensen vinden dat bedrijven al zoveel geld verdienen, een paar producten kunnen ze wel missen. Dat rechtvaardigt voor veel mensen dat ze iets mee kunnen nemen.” “Als je binnenloopt word je nauwelijks meer aangesproken, persoonlijke benadering is niet meer wat het vroeger was. Als klant loop je dan anoniem door een winkel, dat maakt het makkelijker om te stelen.” “Ook hier gelden wel weer de normen en waarden. Laten we niet goedpraten dat er agressie en geweld in de supermarkt plaatsvindt, omdat iets jou niet bevalt op dat moment.” Naast de stijgende winkeldiefstallen zien we dus ook een stijging van agressie en geweld. Hubert van Zanten heeft onderstaande vragen gesteld. De antwoorden van de burgemeester zijn beknopt samengevat.

Winkeldiefstallen

Leeft dit beeld van de winkeldiefstallen en agressie bij de zelfscankassa’s ook bij de winkeliers in onze gemeente?De Burgemeester: ,,Er is een beknopte uitvraag bij de ondernemersverenigingen gedaan. Zij zien een verband met de inflatie en corona. Dit beeld wordt dus herkend. De supermarkten zien dat klanten die de zelfscan doen en gecontroleerd worden ongeduldiger zijn. Vooral bij vlees, kaas, alcoholische dranken en wasmiddelen worden minder goed gescand.”

Aangifte

Kan het zijn dat de dalende cijfers van de winkeldiefstallen veroorzaakt worden doordat ondernemers minder aangifte doen? De Burgemeester: ,,Hier is niet goed inzicht in. Ondernemers proberen het vaak zelf op te lossen. Bij de politie ligt er minder vaak prioriteit bij winkeldiefstal. Als er sprake is van  agressie, geweld of grotere bedragen wordt de politie wel ingeschakeld en die pakken dat dan ook op.”

Cijfers

Zijn er ook andere cijfers beschikbaar voor onze gemeente, bijvoorbeeld vanuit de ondernemersverenigingen of de verzekeringsmaatschappijen? De Burgemeester: ,,Harde cijfers ontbreken hier. De bedrijfsleider van de Zeeman vertelde wel dat die vaker lege dozen en lege kledinghangers aantreft. Ondernemers kunnen ook terecht bij de stichting SODA, Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling. Zij helpen ondernemers met de schadeafhandeling.“

BOA’s

Speelt dit ook bij de BOA’s, politie, brandweer, ambulances, etc.? De Burgemeester: ,,De politie, brandweer en BOA’s hebben helaas ook te maken met agressie. De gemeente werkt volgens het convenant Publiek Veilige Taak. Twee jaar geleden hebben de BOA’s een bodycam gekregen omdat zij op straat heel direct met agressie te maken kunnen hebben. Dit was eerst als proef en toen bleek al dat de agressie afnam omdat mensen zagen dat ze opgenomen werden als ze “uit hun plaat gingen”.Er is ook agressie tegen toezichthouders en handhavers. Soms hebben medewerkers over de telefoon weleens te maken met mensen die oververhit reageren. Via weerbaarheidstrainingen worden de medewerkers geleerd om hiermee om te gaan.”

Raad het college aan om hier beleid voor te maken en bij de volgende kadernota hier geld voor te reserveren, bijvoorbeeld uit de resterende coronagelden?  De Burgemeester: ,,Het college was al van plan om alles wat met agressie, geweld, weerbaarheid en maatregelen te inventariseren en te bezien of alles nog op orde is. Vooralsnog lijkt het erop dat er geen extra geld nodig is. Mocht dit zo zijn dat zal het college dit zeker melden aan de gemeenteraad.“

Woonzorgvisie 2024-2029

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 29-03-2024 10:07

Spreektekst Evert de Boer tijdens de oordeelsvormende vergadering van donderdag 28 maart 2024: Om met de deur in huis te vallen. De VVD is in grote lijnen zeer content met de voorliggende Woonzorgvisie. We kunnen ons goed vinden in de aangegeven ambitie van deze Woonzorgvisie: het recht op een woning voor iedereen, ook voor de kwetsbare urgent woningzoekende en als rode draad hier doorheen: het waarborgen van de vitaliteit van de dorpen op lange termijn. Met enerzijds het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad en nieuwbouw en het aanpassen van woningen voor mensen met zorgwensen en anderzijds het waarborgen van het groene en dorpse karakter van onze dorpen. Dit sluit ook aan bij de standpunten van de VVD betreffende de thema’s Wonen en Zorg.

Gezien het grote aantal amendementen en moties geldt dat blijkbaar niet voor alle partijen. Misschien goed om nog eens te benadrukken dat het hier om een visie gaat. Dat betekent dat niet ieder woord, ieder zin op een weegschaal gelegd hoeft te worden. Want deze visie is het uitgangspunt, de stip op de horizon, voor het uitvoeringsprogramma, de afspraken tussen gemeente en andere belanghebbenden en dient als kader voor woningmarktpartners. Goed te weten is ook dat deze Woonzorgvisie tot stand is gekomen in overleg met de woningbouwcorporaties in onze gemeente, met diverse zorgorganisaties, Bouwend Nederland en makelaars. En huurders en diverse bewoners- en cliëntenorganisaties hebben geparticipeerd. De betrokken partijen zijn positief, waarbij ontwikkelaars wel een uitdaging zien in de betaalbaarheidsdoelen. Het draagvlak is dus groot. En ik denk dat we daar rekening mee moeten houden.                                                                 

Voor ons is scenario 2 akkoord. Met netto 160-180 woningen per jaar en bruto 245 woningen per jaar. Waarbij het niet gaat om het bouwen om te groeien, maar te bouwen om de vitaliteit van onze dorpen te behouden door te zorgen voor een meer evenwichtige leeftijdsopbouw van de bevolking.  Met speciale aandacht voor Maarsbergen en Overberg, met name waar het gaat om de instandhouding van het basisonderwijs. Als het voor Overberg wenselijke en mogelijk is om het aantal woningen te verhogen van 50-70 naar 100-120 tot 2030 dan willen wij het AM van SGP graag ondersteunen.

We willen graag een juiste mix van woningen bouwen, waardoor doorstroming op een natuurlijke wijze kan plaats vinden. Er moet beweging komen in de woningmarkt. Hierbij is voldoende aanbod voor seniorenwoningen cruciaal, gezien de dubbele vergrijzing en de verschuiving naar extramurale zorg, waardoor senioren langer zelfstandig blijven wonen. Maar ook aandacht voor starters is van belang. Waar de ene partij seniorenwoningen (lees appartementen) wil bouwen in de buurt van voorzieningen wil de andere dat niet of nauwelijks omdat “de meeste ouderen in hun huidige woning zullen blijven”.

Ook vanuit het Seniorenplatform tijdens de eerste beeldvorming werd deze zienswijze ondersteund. Senioren willen wel verhuizen, maar het liefst binnen het eigen dorp, een voldoende ruime woning en dichtbij voorzieningen. We vinden het belangrijk dat we niet denken voor onze senioren, maar praten met hen om hun woonbehoefte te peilen. We ondersteunen het dan ook van harte dat de gemeente momenteel een onderzoek doet naar de woonbehoefte in Maarn. Benieuwd wat daaruit komt.

Tenslotte kunnen wij het eens zijn met de slotopmerking over dit onderwerp in het raadsvoorstel: Ouderen overwegen vaak alleen te verhuizen naar echt aantrekkelijk, passend, betaalbaar en levensloopbestendig aanbod.

Het vereveningsfonds. In het raadsvoorstel staat dat de betaalbaarheidseisen in beginsel gelden voor alle woningbouwplannen vanaf 2 woningen. Wij komen met een amendement waarin de eisen gelden voor plannen vanaf 3 woningen. Dit omdat kleine projecten van 3 woningen of minder, denk aan bijv. de rood-voor-rood regeling, over het algemeen geen commercieel karakter hebben. Er is met minder dan 3 woningen ook geen mogelijkheid om daadwerkelijk te segmenteren. Het vereveningsfonds moet overigens nog uitgewerkt worden. We zijn er niet tegen, maar zeggen wel: pas op met alle mogelijke instrumenten die bouwen duurder maken waardoor je het gewenste doel voorbijschiet.

In de regionale Woondeal van de U10 (ondertekend op 13 maart 2023) is afgesproken dat de gemeente UH met haar woningbouwplannen inzet op ten minste 30% sociale huur en samen minimaal 40% middenhuur en betaalbare koop moet bevatten. Dit in vervolg op de Wet Versteking Regie Volkshuisvesting die in 2026 van kracht moet worden. Onze hoop en verwachting is dat alle partijen zich hieraan houden. Want door af te wijken van landelijke en regionale woningbouwafspraken, maken we het bouwen in onze gemeente onnodig ingewikkeld, daarom te duur en dus onmogelijk.

Tenslotte nog 2 opmerkingen. Ten eerste willen wij nogmaals aangeven dat we hopen dat de besloten vergadering van afgelopen maandag eenmalig was. De discussie dient in het openbaar gevoerd te worden.  We willen voorkomen dat de buitenwacht ons kan betichten van achterkamerpolitiek.

En tenslotte kan ik aangeven dat wij alle amendementen en moties zullen toetsen aan ons verkiezingsprogramma en onze liberale uitgangspunten. Een voorzichtige schatting: niet alle amendementen en moties zullen door die ballotage komen. Maar we gaan graag in deze oordeelvorming met u in debat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.