Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Zuid over D66 inzichtelijk

3 documenten

Advies: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 16-01-2020 00:00

Advies stadsdeelcommissie: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Stadsdeel:

Zuid

Initiatiefnemers:

GL, D66, PvdA

Titel advies:

Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Portefeuille:

Openbare Ruimte

Datum advies aangenomen:

15 januari 2020

Veel basisscholen in Amsterdam Zuid zijn gelegen aan (smalle) straten waar gemotoriseerd verkeer veelal onbeperkt toegang heeft, waardoor de verkeersveiligheid bij de ingang van de scholen mogelijk niet geborgd is. In het kader van de recent gepubliceerde Agenda Amsterdam Autoluw hebben de stadsdelen mogelijkheden gekregen om de verkeersveiligheid te verbeteren ten behoeve van voetgangers en fietsers, en met name de meest kwetsbare verkeersdeelnemers onder hen: kinderen en ouderen.

 

De stadsdeelcommissie adviseert het Dagelijks Bestuur daarom:

De verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid te inventariseren

Situatie-specifieke maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid waar nodig duurzaam te verbeteren, door bijvoorbeeld

Verkeer-beperkende interventies, zoals het tijdelijk (tijdens de start- en eindtijden van scholen) of permanent beperken van gemotoriseerd verkeer; de agenda “Amsterdam autoluw” biedt de mogelijkheid om doorgaand verkeer in woonbuurten te beperken door het afsluiten of knippen van straten - in stadsdeel Zuid hebben enkele scholen al jarenlange ervaring met zulke ingrepen waardoor (een deel van) de straat weer beschikbaar is gekomen voor spelende kinderen (conform de doelstellingen van Amsterdam autoluw); ook in andere wijken en steden is inmiddels ruime ervaring opgedaan met zulke interventies. Wij adviseren het Dagelijks Bestuur te onderzoeken welke (succesvolle) ingrepen ook in Zuid toepasbaar zijn.     

Indien gemotoriseerd verkeer niet kan worden geweerd, vragen we om meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers bij de ingang van de basisschool door het aantal parkeerplekken te verminderen

Afspraken te maken met de gemeentelijke reinigingsdienst om straten waar basisscholen zijn gevestigd te mijden tijdens de start- en eindtijden van de school.

 

Meer ambitie voor een autoluw Amsterdam Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 03-11-2019 00:00

Op 1 oktober werd de conceptagenda autoluw gepubliceerd. De agenda autoluw is een lang verwacht plan om de auto een minder prominente rol te geven in de straat. Iets waar deze stad aan toe is. We leven in een veranderende stad, met zorgen over luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en een strijd om de publieke ruimte. GroenLinks Zuid is dan ook blij dat er een agenda ligt.

En dat is een concept agenda met een aantal mooie concrete vooruitzichten:

P+R (Park & Ride) buiten de stad wordt uitgebreid;
Op straat wordt ruimte gecreëerd, zo worden stedelijk ruim 10.000 parkeerplekken opgeheven;
OV wordt gratis voor kinderen op enkele momenten in de week en er komt een pilot met de nachtmetro;
Er komen deelfietsen bij metrohaltes;

Zeker voor drukke gebieden is deze agenda een goede eerste aanzet. Deze agenda gaat van Amsterdam Zuid een fijnere plek maken om te verblijven. Hier en daar kunnen kinderen straks op straat spelen en ruimte zal ontstaan voor fietsers en voetgangers. Toch vrezen we dat het geen agenda is die ervoor zorgt dat het aantal auto's in de stad in 2030 substantieel afgenomen is. Wat ons betreft een goed begin, en dat is al zeker het halve werk, maar we zien nog genoeg ruimte om de agenda aan te scherpen en te verbeteren. De agenda mag van GroenLinks nog wel wat ambitieuzer.

Zo moet er mee aandacht zijn voor het verminderen van auto's van buiten de stad. Slechts een klein deel van de 27 maatregelen zijn van toepassing op bezoekers van buiten Amsterdam.
GroenLinks Zuid is bezorgd over de hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Amsteldijk, het Surinameplein en de Amstelveenseweg. Die worden de komende jaren mogelijk juist drukker. In de agenda wordt de belofte gedaan dat de luchtkwaliteit op deze straten niet achteruit gaat, dat lijkt ons wel het minste.
De agenda is een enorme kans (die nog niet gegrepen wordt) voor het vergroten van toegankelijkheid van het openbaar vervoer en voor andere vervoersvormen, zoals deelauto's voor mensen die slecht ter been zijn.

Daarom hebben we in samenwerking met andere partijen in de stadsdeelcommissie een advies opgesteld richting wethouder Dijksma. Wat GroenLinks betreft zijn de belangrijkste punten uit ons advies:

Ook Biro’s en motoren zullen moeten gaan parkeren in parkeervakken en dus niet meer op de stoep.
Bewoners aan hoofdroutes mogen niet de dupe worden van de agenda autoluw. Om dat in de gaten te kunnen houden willen we additionele meetpunten voor het meten van de luchtkwaliteit langs hoofdroutes.
Bij herinrichtingen van drukkere autostraten hebben vrijliggende fietspaden de voorkeur.
Versterk en creëer samen met buurgemeenten snelle fietsroutes.
De pilot met de nachtmetro zou ook voor weekdagen moeten gelden en metro 52 is de aangewezen metro voor een nachtnet.
We vragen om de mogelijkheden voor een (lokale) autoloze zondag te onderzoeken.
De gemeente moet samen met de Rijksoverheid onderzoeken of het mogelijk is om de snelheid op de ring A10 terug te brengen naar 80km/h.
De agenda moet beter inspelen op mensen die slecht ter been zijn. In het advies doen we daarvoor een reeks concrete suggesties.

We zijn trots op het advies dat tot stand is gekomen in samenwerking met D66 en PvdA en we kijken uit naar de definitieve agenda autoluw die deze stad mooier, ruimer en groener gaat maken.

 

Het volledige advies vind je hieronder:  

Installatie stadsdeelcommissie Amsterdam Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Amsterdam Zuid 29-03-2018 00:00

Vanmiddag werden alle stadsdeelcommissies in Amsterdam geïnstalleerd, waaronder dus ook die van Amsterdam Zuid. Marius, Fem, Arend en Maaike zijn de leden van de Stadsdeelcommissie in Amsterdam Zuid namens GroenLinks. In de stadsdeelcommissie van 15 personen, gaan ze zich in ieder geval inzetten voor duurzamere, leefbaardere, groenere en gezondere wijken. 

Van de 15 zetels in de stadsdeelcommissie heeft GroenLinks er dus 4. De andere vertegenwoordigde partijen zijn: D66 (4), VVD (3), PvdA (3) en CDA (1). Ook in Amsterdam Zuid heeft het nieuwe systeem dus helaas niet geleid tot het verkiezen van onafhankelijke / partijloze kandidaten. GroenLinks is dan ook geen voorstander geweest van de stelselwijziging. Tegelijkertijd zijn de 15 verkozen commissieleden, en zéker de vier GroenLinksers, zelf ook actieve buurtbewoners die zo veel mogelijk hun oor te luister leggen bij andere buurtbewoners. We gaan met de ruimte die we nu hebben zorgen voor echte lokale democratie waar bewoners meer de ruimte en de mogelijkheid krijgen om hun eigen buurt en straat vorm te geven. Heb je daar ideeën over, of wil je betrokken blijven? Laat het ons weten door een mailtje te sturen! 

Hieronder kun je vinden wie Fem, Maaike, Arend en Marius zijn en hoe je met ze in contact kunt komen:

Fem Korsten (De Pijp / Rivierenbuurt)

Maaike Stevens-Leusink (De Pijp / Rivierenbuurt)

Arend van Vuren (Buitenveldert / Zuidas)

Marius Drissen (Oud-Zuid)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.