Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Zuid over PvdA inzichtelijk

6 documenten

Advies: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 16-01-2020 00:00

Advies stadsdeelcommissie: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Stadsdeel:

Zuid

Initiatiefnemers:

GL, D66, PvdA

Titel advies:

Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Portefeuille:

Openbare Ruimte

Datum advies aangenomen:

15 januari 2020

Veel basisscholen in Amsterdam Zuid zijn gelegen aan (smalle) straten waar gemotoriseerd verkeer veelal onbeperkt toegang heeft, waardoor de verkeersveiligheid bij de ingang van de scholen mogelijk niet geborgd is. In het kader van de recent gepubliceerde Agenda Amsterdam Autoluw hebben de stadsdelen mogelijkheden gekregen om de verkeersveiligheid te verbeteren ten behoeve van voetgangers en fietsers, en met name de meest kwetsbare verkeersdeelnemers onder hen: kinderen en ouderen.

 

De stadsdeelcommissie adviseert het Dagelijks Bestuur daarom:

De verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid te inventariseren

Situatie-specifieke maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid waar nodig duurzaam te verbeteren, door bijvoorbeeld

Verkeer-beperkende interventies, zoals het tijdelijk (tijdens de start- en eindtijden van scholen) of permanent beperken van gemotoriseerd verkeer; de agenda “Amsterdam autoluw” biedt de mogelijkheid om doorgaand verkeer in woonbuurten te beperken door het afsluiten of knippen van straten - in stadsdeel Zuid hebben enkele scholen al jarenlange ervaring met zulke ingrepen waardoor (een deel van) de straat weer beschikbaar is gekomen voor spelende kinderen (conform de doelstellingen van Amsterdam autoluw); ook in andere wijken en steden is inmiddels ruime ervaring opgedaan met zulke interventies. Wij adviseren het Dagelijks Bestuur te onderzoeken welke (succesvolle) ingrepen ook in Zuid toepasbaar zijn.     

Indien gemotoriseerd verkeer niet kan worden geweerd, vragen we om meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers bij de ingang van de basisschool door het aantal parkeerplekken te verminderen

Afspraken te maken met de gemeentelijke reinigingsdienst om straten waar basisscholen zijn gevestigd te mijden tijdens de start- en eindtijden van de school.

 

Omgeving RAI moet leefbaarder worden | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Zuid 04-12-2019 00:00

“De overlast van de RAI is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor voelen fietsers zich onveilig op de straten rondom het terrein, en is de luchtkwaliteit in dit gebied nóg slechter dan in andere gebieden. We snappen dat de RAI een goede boterham wil verdienen, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van omwonenden”. - Maaike Stevens

Bewoners van de Wielingenstraat ervaren regelmatig, en in toenemende mate, last van (grote) evenementen en werkzaamheden in de RAI.

De overlast bestaat onder andere uit een grote stroom aan vrachtverkeer, bestelbussen en taxi’s, met als gevolg:

● stationair draaiende motoren, chaotische verkeerssituaties en overvolle parkeerplaatsen

● bovenmatig veel straatvuil

● wildplassen door chauffeurs

Daarnaast rijden er continu taxi’s door de omliggende straten, wachtend op een oproep om congresbezoekers op te halen.

Ons lid van de stadsdeelcommissie Maaike Stevens en Ercan Colak (PvdA) vinden dat meer maatregelen moeten worden genomen om de overlast te bestrijden.

Ercan Colak: “Er zijn maatregelen nodig om de overlast, die is te herleiden tot de RAI, te voorkomen. De maatregelen moeten de belangen van bewoners in acht nemen om bij te dragen aan een nieuw evenwicht in de stad waarin bewoners centraal staan en bezoekers welkom blijven. De Beheerovereenkomst biedt daar de basis voor en op de naleving daarvan moet scherper worden toegezien”.

Maaike Stevens is het daar mee eens en vult aan:

“De overlast van de RAI is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor voelen fietsers zich onveilig op de straten rondom het terrein, en is de luchtkwaliteit in dit gebied nóg slechter dan in andere gebieden. We snappen dat de RAI een goede boterham wil verdienen, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van omwonenden”.

Het behouden en verbeteren van de leefbaarheid van de omgeving RAI is een focusopgave in het Gebiedsplan 2020 voor De Pijp, Rivierenbuurt. Ercan Colak en Maaike Stevens gaan hierop scherp toezien.

Meer ambitie voor een autoluw Amsterdam Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 03-11-2019 00:00

Op 1 oktober werd de conceptagenda autoluw gepubliceerd. De agenda autoluw is een lang verwacht plan om de auto een minder prominente rol te geven in de straat. Iets waar deze stad aan toe is. We leven in een veranderende stad, met zorgen over luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en een strijd om de publieke ruimte. GroenLinks Zuid is dan ook blij dat er een agenda ligt.

En dat is een concept agenda met een aantal mooie concrete vooruitzichten:

P+R (Park & Ride) buiten de stad wordt uitgebreid;
Op straat wordt ruimte gecreëerd, zo worden stedelijk ruim 10.000 parkeerplekken opgeheven;
OV wordt gratis voor kinderen op enkele momenten in de week en er komt een pilot met de nachtmetro;
Er komen deelfietsen bij metrohaltes;

Zeker voor drukke gebieden is deze agenda een goede eerste aanzet. Deze agenda gaat van Amsterdam Zuid een fijnere plek maken om te verblijven. Hier en daar kunnen kinderen straks op straat spelen en ruimte zal ontstaan voor fietsers en voetgangers. Toch vrezen we dat het geen agenda is die ervoor zorgt dat het aantal auto's in de stad in 2030 substantieel afgenomen is. Wat ons betreft een goed begin, en dat is al zeker het halve werk, maar we zien nog genoeg ruimte om de agenda aan te scherpen en te verbeteren. De agenda mag van GroenLinks nog wel wat ambitieuzer.

Zo moet er mee aandacht zijn voor het verminderen van auto's van buiten de stad. Slechts een klein deel van de 27 maatregelen zijn van toepassing op bezoekers van buiten Amsterdam.
GroenLinks Zuid is bezorgd over de hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Amsteldijk, het Surinameplein en de Amstelveenseweg. Die worden de komende jaren mogelijk juist drukker. In de agenda wordt de belofte gedaan dat de luchtkwaliteit op deze straten niet achteruit gaat, dat lijkt ons wel het minste.
De agenda is een enorme kans (die nog niet gegrepen wordt) voor het vergroten van toegankelijkheid van het openbaar vervoer en voor andere vervoersvormen, zoals deelauto's voor mensen die slecht ter been zijn.

Daarom hebben we in samenwerking met andere partijen in de stadsdeelcommissie een advies opgesteld richting wethouder Dijksma. Wat GroenLinks betreft zijn de belangrijkste punten uit ons advies:

Ook Biro’s en motoren zullen moeten gaan parkeren in parkeervakken en dus niet meer op de stoep.
Bewoners aan hoofdroutes mogen niet de dupe worden van de agenda autoluw. Om dat in de gaten te kunnen houden willen we additionele meetpunten voor het meten van de luchtkwaliteit langs hoofdroutes.
Bij herinrichtingen van drukkere autostraten hebben vrijliggende fietspaden de voorkeur.
Versterk en creëer samen met buurgemeenten snelle fietsroutes.
De pilot met de nachtmetro zou ook voor weekdagen moeten gelden en metro 52 is de aangewezen metro voor een nachtnet.
We vragen om de mogelijkheden voor een (lokale) autoloze zondag te onderzoeken.
De gemeente moet samen met de Rijksoverheid onderzoeken of het mogelijk is om de snelheid op de ring A10 terug te brengen naar 80km/h.
De agenda moet beter inspelen op mensen die slecht ter been zijn. In het advies doen we daarvoor een reeks concrete suggesties.

We zijn trots op het advies dat tot stand is gekomen in samenwerking met D66 en PvdA en we kijken uit naar de definitieve agenda autoluw die deze stad mooier, ruimer en groener gaat maken.

 

Het volledige advies vind je hieronder:  

Verkamering: GroenLinks Amsterdam (Zuid) wil weten hoe het zit | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Zuid 05-05-2019 00:00

Voor velen is het de enige manier om in Amsterdam te kunnen wonen. Een klein studiootje, of een onzelfstandige kamer waar badkamer en keuken gedeeld worden zijn voor velen de enige betaalbare woonruimte die er is. Zeker voor starters, studenten, jongeren en alleenstaanden zonder dikbetaalde baan. Beleggers hebben dat inmiddels ook ontdekt en er lijkt sinds enkele jaren een behoorlijke stijging in het aantal verkamerde woningen te zijn. Hoeveel dat er precies zijn is niet bekend.

In Amsterdam West is al onderzoek gedaan naar de toename van het aantal (on)zelfstandige woningen. Daaruit blijkt dat de gemeente het aantal gecreëerde kamers waarschijnlijk onderschat. Bijvoorbeeld omdat er meer kamers gecreëerd worden in een woning dan in de aanvraag beschreven en ook zorgen de type vergunningsaanvragen voor onduidelijkheid.

GroenLinks wil weten hoe dat zit en daarom heeft ons raadslid Dorrit de Jong, samen met Sofyan Mbarki van de PvdA aan de wethouder gevraagd om uit te zoeken hoeveel woningen er per wijk zijn ‘verkamerd’ in de afgelopen jaren en wie daar achter zitten, zijn dat inderdaad beleggers of bijvoorbeeld ook woningbouwcorporaties. De precieze vragen die Dorrit en Soyan gesteld hebben vind je hier.

Waarom we in kaart willen hebben op welke schaal (on)zelfstandige woningen gecreëerd worden Het verkameren van een bestaande woning kan nadelen met zich meebrengen. Zo zijn gebouwen er vaak niet op gebouwd om intensief bewoond te worden. Zeker niet in oudere gebouwen zoals die veel in Zuid te vinden zijn. Ook is een sterke toename in het aantal verkamerde woningen in een wijk niet altijd goed voor de sociale cohesie. Tot slot zorgt het voor een prijsopdrijvende effect van gewone woningen. Doordat beleggers panden opkopen, worden woningen nog schaarser dan ze reeds zijn en stijgen de prijzen van woningen.

Ook NRC en het Parool hebben hier recentelijk aandacht aan besteed.

Zoals gezegd biedt het omzetten van een bestaande woningen naar meerdere (on)zelfstandige woningen voor veel mensen een kans om in Amsterdam te (blijven) wonen. Tegelijkertijd zijn de eisen die gesteld worden aan vergunningen, zoals verplichte geluidsisolatie mogelijk niet voldoende. We willen zo snel mogelijk duidelijkheid hebben over de omvang van het probleem in de verschillende wijken in Zuid en ontvangen graag ervaringen van buurtbewoners.

Wat is jouw ervaring?

We zijn op zoek naar ervaringen van bewoners die in hun buurt ervaring hebben met verkamerde woningen in panden die daar ongeschikt voor zijn. Samen met de cijfers die naar verwachting binnenkort volgen van de wethouder, krijgen we daarmee een goed beeld van de huidige situatie van verkamering in Amsterdam Zuid.

Goede of mindere ervaringen met verkamerde woningen in uw buurt? Laat het horen via: arend@groenlinks-zuid.nl

 

Installatie stadsdeelcommissie Amsterdam Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Amsterdam Zuid 29-03-2018 00:00

Vanmiddag werden alle stadsdeelcommissies in Amsterdam geïnstalleerd, waaronder dus ook die van Amsterdam Zuid. Marius, Fem, Arend en Maaike zijn de leden van de Stadsdeelcommissie in Amsterdam Zuid namens GroenLinks. In de stadsdeelcommissie van 15 personen, gaan ze zich in ieder geval inzetten voor duurzamere, leefbaardere, groenere en gezondere wijken. 

Van de 15 zetels in de stadsdeelcommissie heeft GroenLinks er dus 4. De andere vertegenwoordigde partijen zijn: D66 (4), VVD (3), PvdA (3) en CDA (1). Ook in Amsterdam Zuid heeft het nieuwe systeem dus helaas niet geleid tot het verkiezen van onafhankelijke / partijloze kandidaten. GroenLinks is dan ook geen voorstander geweest van de stelselwijziging. Tegelijkertijd zijn de 15 verkozen commissieleden, en zéker de vier GroenLinksers, zelf ook actieve buurtbewoners die zo veel mogelijk hun oor te luister leggen bij andere buurtbewoners. We gaan met de ruimte die we nu hebben zorgen voor echte lokale democratie waar bewoners meer de ruimte en de mogelijkheid krijgen om hun eigen buurt en straat vorm te geven. Heb je daar ideeën over, of wil je betrokken blijven? Laat het ons weten door een mailtje te sturen! 

Hieronder kun je vinden wie Fem, Maaike, Arend en Marius zijn en hoe je met ze in contact kunt komen:

Fem Korsten (De Pijp / Rivierenbuurt)

Maaike Stevens-Leusink (De Pijp / Rivierenbuurt)

Arend van Vuren (Buitenveldert / Zuidas)

Marius Drissen (Oud-Zuid)

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Zuid 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.